130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 04 dec 2011, 13:33

^^ Met procedures van de omliggende nimbygemeenten tot aan de RvS aan toe in het achterhoofd? Ik twijfel of ze dat aandurven.... 1 van de minpunten uit het vorige tijdperk, men had bij uitbouw 2x3 naar 2x4 (en toen dus naar 2x5, maar vmax 100) een 2x4 + spitsstrook a la A4 (volwaardige rijbaan) en indien spitsstrook open, dan 100 moeten afspreken

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » zo 04 dec 2011, 13:45

^^

De verhoging van 80 naar 100 gaan ze anders ook doorvoeren, geloof me maar dat de weerstand daartegen (zeker bij Amsterdam) echt nog groter zal zijn dan deze nimby gemeentes bij elkaar...

Ik snap het ook niet: dynamax had hier juist 'de' oplossing geweest maar daar kiest men vanwege de kosten niet voor... Op de A4 zou dat echter wel goedkoop kunnen? Heel vreemd...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door sirdanilot » zo 04 dec 2011, 14:32

Ik dacht dat ze juist wilden bezuinigen op dynamische zaken? En wat is het nut van 120/130 DYNAMAX, ik zou zeggen, laat het dan maar zitten :dontknow:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » zo 04 dec 2011, 14:42

100/130 dynamax daarentegen is wel erg zinvol...

Tenzij idd men een 120/130 regime voorziet voor dit deel van de A2, dat zou kunnen verklaren waarom men het zo voorgesteld heeft. Maar zat zal wel niet.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door jan » zo 04 dec 2011, 14:49

sirdanilot schreef:Ik dacht dat ze juist wilden bezuinigen op dynamische zaken?
Het wordt dan ook vooral een 'harde' dynamax, dus met onderborden aangegeven.
hoevenpe schreef:Het zou idd kunnen dat veel blauwe stukken straks 120/130 worden, maar ik zie het niet gebeuren dat op de A2 bij Breukelen straks 120 de ondergrens wordt...
Het zou mij niks verbazen als alle wegen waar nu nog permanent 100 geldt, dit gewoon zo tussen 6u en 19u blijft.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » zo 04 dec 2011, 15:01

^^

Ik denk ook dat er voor de reguliere randstad spitsrijder niets gaat veranderen, behalve dan het verdwijnen van de 80km zones.
Waarschijnlijk blijkt achteraf dat alleen de A16 er serieus op vooruit gegaan is.

Toch is er iets vreemds aan de hand: waarom zou men dan de A4 burgerveen-delft wel van dynamax voorzien en de A2 holendrecht-everdingen niet? Puur qua kosten zie ik het verschil niet, de hele A2 is op dat stuk net van het duurste ZOAB voorzien en overal zijn nieuwe geluidsschermen verschenen. Als men dynamax te duur vindt dan zou je de A4 toch ook een vaste grens geven?

Als men voor vaste vensters kiest dan hoop ik heel erg dat de 6u-19u beperking alleen van maandag t/m vrijdag gaat gelden, dat zou al erg veel irritatie op de 100/130 stukken schelen.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door jan » zo 04 dec 2011, 15:22

^^ Ik vind het ook vreemd. Maar schijnbaar zijn er voor de A2 en A12 aanvullende maatregelen nodig (wat dat dan ook mag zijn..):

Voor de A2 Amsterdam – Den Bosch en de A12 Utrecht – Veenendaal is een
verruiming van de periode naar de restdag niet mogelijk. Op een aantal punten past
de berekende depositie niet binnen de huidige criteria, omdat een
snelheidsverhoging niet kan zonder extra maatregelen. Of met die extra
maatregelen een verruiming wel mogelijk is, vergt een nadere en meer grondige
analyse.
(http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... oging.html)

Uit hetzelfde document is niet op te maken dat 6u-19u niet in het weekend gaat gelden.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » ma 05 dec 2011, 6:21

Mandelsoft schreef: Eén of twee extra ongelukken ter vergelijking met 30 ongelukken lijkt mij eerder een statistische schommeling dan een daadwerkelijke toename...
Dat dat een schommeling lijkt is het probleem, het zal een structurele verhoging zijn die ook nog eens weg kan vallen in de algemene daling. Maar dat wil niet zeggen dat hij er niet is.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jip » ma 05 dec 2011, 10:24

Interessant in dat document van IEM is ook dat de gemiddelde snelheid met 3km/h steeg bij een limiet die 130 was in plaats van 120.
Nog een paar quotes:
"De introductie van de snelheidsverhoging resulteert zonder maatregelen naar verwachting in een toename van het aantal verkeerslachtoffers met 3-7 doden en
17-34 ernstig gewonden. De effecten op de verkeersveiligheid kunnen meer dan gecompenseerd worden door een gericht pakket van veiligheidsmaatregelen."
Ook het ministerie ontkent extra doden niet maar meldt wel dat de reistijdwinst groter is dan de negatieve effecten en dat geloof ik graag.

"Per saldo is de reistijdwinst ruim 20.000 uur per werkdag"
Het blijkt dat mensen een uur gemiddeld 10 euro waard vinden, deze maatregel heeft dus een 'waarde' van €1.000.000 per week.

"Op de trajecten waar de maximumsnelheid dynamisch verlaagd wordt van 120 km/h naar 100 km/h, is het aandeel overtreders groot, circa 75%."

Bedankt voor het delen Jan!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » ma 05 dec 2011, 10:32

Het is een waarde van 1 euro per automobilist per 6 weken... :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » ma 05 dec 2011, 10:50

Als we een uur tijdswinst even inderdaad op 10 Euro zetten (combinatie van verloren werkuren en verloren vrije tijd) en er 5 extra doden per jaar zouden vallen, is dit 1 miljoen Euro opbrengst tegen 1 dode. Een bedrag die andersom ook wel wordt gemaakt om veiligheidsmaatregelen niet uit te voeren (vanwege de kosten, die de maatschappelijke baten overstijgen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » ma 05 dec 2011, 10:58

Ik dacht dat een verkeersdode op 2,2 miljoen becijferd was: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... kosten.pdf
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jip » ma 05 dec 2011, 10:58

Als je tijdwinst deelt door het maximum aantal te verwachten extra verkeersdoden kom je uit op 10 miljoen.
Bij een kosten-baten analyse moet een mensenleven helaas in geld worden uitgedrukt, hiervoor wordt meestal gebruikt wat de overheid er voor over heeft om te zorgen dat er minder doden zijn, zoals bijvoorbeeld maatregelen voor de verkeersveiligheid.
De kosten-baten analyse voor het 130km/h project is 800 miljoen euro positief. Dit is over een looptijd van x jaar (ik denk 20 ofzo, dat staat niet vermeld).
Grootste "kosten"posten zijn: Emissiekosten, brandstofkosten en veiligheidskosten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » ma 05 dec 2011, 12:31

geelhoed schreef:Ik dacht dat een verkeersdode op 2,2 miljoen becijferd was: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... kosten.pdf
Zeker. Mijn opmerking zat hem in de juiste orde van grootte en ik had het niet alleen over verkeersdoden. Er worden ook risicoafwegingen gemaakt voor het onderlopen van polders, explosies in een fabriek, instorten van gebouwen, het vaccineren, risico op de werkvloer (hier wordt meestal 5-10 miljoen genomen), de kosten van operaties in het ziekenhuis, etc Daar worden wellicht ook aannames gemaakt over wie de slachtoffers hoofdzakelijk zijn (doorsnee, laagopgeleiden, jongeren, ouderen, kinderen, gezonde mensen, zieke mensen, etc) die het prijsplaatje kunnen beinvloeden.

Een verkeersdode in Jemen of Sudan zou waarschijnlijk op 20 Euro becijferd worden overigens...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » do 08 dec 2011, 10:33

'Verhoging maximumsnelheid verkort leven omwonenden'

Door het verhogen van de maximumsnelheid zullen duizenden omwonenden minder lang leven, omdat ze geconfronteerd worden met meer uitstoot van fijnstof.
Dat zeggen deskundigen, volgens de Volkskrant. Minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, zou de effecten van de verhoging van de maximumsnelheid te rooskleurig inschatten, schrijft de krant verder. Volgens de krant zouden er in de afgelopen jaren uiteenlopende studies zijn uitgevoerd die de effecten van de zogenaamde 80-kilometerzones rond grote steden hebben onderzocht. De onderzoeksresultaten zouden uitwijzen dat de concentratie fijne stof is verminderd door het verlagen van de maximumsnelheid van 100 naar 80 kilometer per uur. Een onderzoek in opdracht van het ministerie van Verkeer zou hebben uitgewezen dat de effecten van de snelheidsverandering tien tot dertig keer lager zouden zijn dan eerderere bevindingen.
http://www.nu.nl/binnenland/2688176/ver ... enden.html

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 08 dec 2011, 10:46

Ik zal ook even een onderzoekje doen met de volgende uitkomst: verhoging maximumsnelheid verlengt levensduur van één miljoen automobilisten!

Doordat men niet zo naar de berm hoeft te turen heeft men minder last van stress. En stress is doodsoorzaak nummer één!! Dat is vast wel op één of andere manier aan te tonen...

omwonenden vs. automobilisten: 0-1
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » do 08 dec 2011, 11:40

Verhoging van de snelheid levert dat zieke hoogbejaarden korter leven en dus veel korter een zorgbehoefte hebben. Dat is 80% van de gevallen denk ik. Die extra zorgbesparing zou je mee moeten nemen in je berekening en dat levert wellicht wel een miljard per jaar op. Politiek niet correct wellicht om dat te onderstrepen.

Wie oud en ziek is of anderszins een longaandoening heeft EN die nog ouder wil worden, zou wellicht niet in de randstad moeten wonen en zeker niet nabij wegen of industriecomplexen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door harry » do 08 dec 2011, 13:03

Bij de bepaling van de levenslengte zou de tijd die men in de file doorbrengt niet meegeteld moeten worden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » do 08 dec 2011, 13:06

Behalve als die tijd nuttig wordt besteed met scheren, ontbijten, muziek luisteren of foto's maken van straatmeubilair.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » do 08 dec 2011, 15:13

Ze hebben gelijk als er in Nederland geen files zouden staan, want files verkorten de leeftijd van vele, vele mensen meer dan van die 10km. p.u. extra, enkel en alleen al door fijnstof van stationair draaiende auto's. :rooie:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » do 08 dec 2011, 15:22

Dat is het gevaar van een start/stop automaat of hybride auto, als die stilstaat dan stoot hij geen fijnstof uit, dus de schadelijkheid van files wordt minder..

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door waldo79 » do 08 dec 2011, 16:17

De mijne start vanzelf weer na 3 minuten stilstand in de stop/startstand. Dit in verband met mogelijk te lage accuspanning.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » do 08 dec 2011, 16:33

>3 minuten stilstaan is best een nare file dan. Of een heel slecht afgesteld stoplicht.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 08 dec 2011, 18:19

chriskrusz schreef:Dat is het gevaar van een start/stop automaat of hybride auto, als die stilstaat dan stoot hij geen fijnstof uit, dus de schadelijkheid van files wordt minder..
Daarmee wordt de schadelijkheid van hardrijdend verkeer ook minder.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » do 08 dec 2011, 18:26

waldo79 schreef:De mijne start vanzelf weer na 3 minuten stilstand in de stop/startstand. Dit in verband met mogelijk te lage accuspanning.
Als je de airco eens uitzet en je radio wat zachter? Mogelijk dat dan jouw hybride start/stopautomaat na een uur pas weer uit zichzelf start om de accu op spanning te houden. :rofl2:

Jaja, ik weet het. Dit gaat :offtopic:
Laatst gewijzigd door Naturist op do 08 dec 2011, 22:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door waldo79 » do 08 dec 2011, 21:25

Wat...heb ik gezegd dat ik een hybride heb? Wel een auto met een stop- en startsysteem.

Goed...terug naar 130 km/h 8-)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 09 dec 2011, 7:50

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1108 ... aar__.html

Kan iemand die splinterpartij eens tot de orde roepen? Als men dit niet wil moet men gewoon dat eerlijk zeggen, nu is men dit plan gewoon detail voor detail aan het frustereren. Het zou niet goed zijn voor de boeren, moet niet veel gekker worden...
Verhoging naar 130 in gevaar

Regeringspartij CDA overweegt geen steun te geven aan de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op de Nederlandse wegen. De maatregel van VVD-minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) gaat daardoor mogelijk niet door. De hogere snelheidslimiet zou volgens de christendemocraten te veel verkeerslachtoffers eisen, te duur worden en boeren belemmeren.

Als de partij doorbijt, gaat er een streep door de felbegeerde snelheidsverhoging. Dan is er niet langer een Kamermeerderheid voor het plan. De linkse oppositie is namelijk tegen.

Schultz kondigde eerder deze week aan dat vanaf september volgend jaar op zestig procent van de Nederlandse snelwegen de nieuwe maximumsnelheid van 130 gaat gelden. Dit nadat proeven gunstig uitvielen.

Het CDA zet grote vraagtekens bij de uitslag. Zo zouden er veel meer verkeersslachtoffers vallen dan de minister doet voorkomen. „We zijn voor 130, maar dan moet het wel veilig kunnen”, zegt vicefractievoorzitter Sterk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » vr 09 dec 2011, 8:06

Boeren belemmeren ? Hoe dan ?

Te duur is relatief. Wat extra geluidswanden (of ZOAB) maar ook meer accijns. Wellicht dat je het aantal trajecten (tijdelijk of permanent) iets moet inkrimpen om zeer dure (lokale) maatregelen uit- of af te stellen. Dat kan ik voorstellen, zeker als het om 120>130 gaat.

Koppejan en Ferrier zeker weer ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 09 dec 2011, 8:12

Wellicht dat door een verhoging ze net een iets minder grote megastal mogen bouwen? Geen 10 miljoen kippen maar slechts 9 miljoen in een fabriek?

De rol van het CDA in deze is bedenkelijk, vooraf dacht ik dat de PVV steeds onder het regeerakkoord uit zou willen komen maar nu lijkt het er meer op dat de handtekening van het CDA niet echt ergens voor staat...

Persoonlijk vind ik heel dit 130 niet nodig, zou een algemene margeverhoging veel simpeler zijn. Maar als je dit zo afspreekt in het regeerakkoord moet je het ook zo uitvoeren. Lijkt erop dat het CDA de PVV tot breken wil aanzetten ergens? Hoeveel PVV punten uit het regeeerakkoord worden niet of slechts 'half' uitgevoerd?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » vr 09 dec 2011, 8:51

Ach, het CDA zal wel ergens anders wisselgeld voor willen hebben.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie