[I] Sicilië - Sicilia

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:03

Sicilia

Op het eiland Sicilië liggen een aantal interessante snelwegen, de belangrijkste zijn de A18, A19, A20 en A29.

kaart:
Afbeelding

Hier het schema van de A20 (Messina - Palermo)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:08

A20 Messina - Palermo

Foto's van de A20 richting westen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:11

A29 Palermo - Marsala del Vallo

Foto's van de A29 op het westen van Sicilië.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:15

A29dir Alcamo - Trapani

De diramazione van de A29 naar Trapani. De A29 is de enige Italiaanse snelweg met een diramazione die ook weer een diramazione heeft.

kaart:
Afbeelding

Foto's;
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:21

Palermo bypass

De bypass van de grote stad Palermo is niet geheel ongelijkvloers. De weg en het weggedrag lijkt meer van een ontwikkelingsland... Hier wat foto's:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:24

A19 Palermo - Catania

De A19 is de Pièce de résistance van het Siciliaanse autosnelwegennet met uitzicht op de Etna vanaf grote afstand.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 17:53

Een nogal vreemde nummersituatie doet zich voor aan de oostkust van Sicilië, tussen Catania en Siracusa. Vanuit Messina komt de A18, die daarna overgaat in de RA 15, de rondweg van Catania, waarna deze weer overgaat in de de ongenummerde Autostrada Catania-Siracusa, die echter al ruim voor Siracusa weer overgaat in de SS114, die op zijn beurt bij Siracusa weer de A18 wordt verder naar Rosolini. Waarom het tussenliggende deel geen A18 heet mag joost weten, want het is wel naar snelwegstandaard gebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door nederland24 » di 15 feb 2011, 21:25

Dat soort wegen kun je toch geen snelwegen noemen. :facepalm: Al reken ik Italie sinds kort ook al tot een bananenrepubliek. Dus in dat opzicht... :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » di 15 feb 2011, 22:31

Je kunt inderdaad wel discussiëren over de status als snelweg door met name de vrij smalle vluchtstroken. Maar soms wint de politiek het, en ik kan me zo voorstellen dat het politiek als onwenselijk wordt gezien om wegen hun snelwegstatus te ontnemen, met name in een regio waar het argument van regionale achterstelling altijd al op de loer ligt (zoals in heel Zuid-Italië). Bedenk je in die zin ook dat er tussen Napels en Reggio Calabria een A3 ligt die het predikaat autosnelweg nog veel minder waard is dan deze wegen.

Overigens is de aanwezigheid van smalle vluchtstroken in de Italiaanse beleving ongetwijfeld genoeg om deze wegen een trapje hoger in de schatten dan een superstrada, waar de vluchtstrook in principe ontbreekt. Dat het allemaal wat krapper is dan de West-Europese beleving van een autosnelweg, ach. De intensiteiten zijn ook een stukje anders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Chris » di 15 feb 2011, 23:00

De smalle vluchtstroken zijn typisch Italiaans, maar de meeste snelwegen hebben wel zeer frequent grotere pechhavens waar soms ook vrachtwagens geparkeerd staan. Soms heb je ze om de 500 meter al.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » di 15 feb 2011, 23:18

Die vluchthavens heb ik voor van alles gebruikt zien worden, behalve vluchten. Vrachtwagenchauffeurs zetten hun wagen daar vrolijk neer, omdat ze even moeten rusten. Automobilisten gaan er even bellen. Italië kent desalniettemin veel autosnelwegen met veel ruimere vluchtstroken dan wat je daar op Sicilië ziet - en daar komen dan nog eens wat extra vluchthavens bij. Maar goed, dat zie je met name op autosnelwegen in de vlakte. In bergachtig gebied zie je toch al snel veel minder vluchtstrook. En wat dat betreft telt Sicilië toch als bergachtig gebied. Veel autosnelwegen liggen er -zelfs als ze door relatief vlak terrein gaan- toch op bruggen aangelegd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » di 15 feb 2011, 23:54

Pino schreef:Je kunt inderdaad wel discussiëren over de status als snelweg door met name de vrij smalle vluchtstroken. Maar soms wint de politiek het, en ik kan me zo voorstellen dat het politiek als onwenselijk wordt gezien om wegen hun snelwegstatus te ontnemen, met name in een regio waar het argument van regionale achterstelling altijd al op de loer ligt (zoals in heel Zuid-Italië). Bedenk je in die zin ook dat er tussen Napels en Reggio Calabria een A3 ligt die het predikaat autosnelweg nog veel minder waard is dan deze wegen.

Overigens is de aanwezigheid van smalle vluchtstroken in de Italiaanse beleving ongetwijfeld genoeg om deze wegen een trapje hoger in de schatten dan een superstrada, waar de vluchtstrook in principe ontbreekt. Dat het allemaal wat krapper is dan de West-Europese beleving van een autosnelweg, ach. De intensiteiten zijn ook een stukje anders.
Ik denk echt dat er helemaal niemand wakker ligt als de A 3 wordt omgenummerd tot SS 903 EX A3 DIRbis. Italianen zijn aan chaos gewend. Volgens mij is het probleem meer dat betreffende wegen tolwegen zijn en dus dat de concessie moet worden ingetrokken als het een blauwe weg wordt. Dat lijkt me duur en onnodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » wo 16 feb 2011, 8:24

De bestaande concessie is een van de redenen dat een downgrade politiek onwenselijk is voor wegen als de A20. Maar voor een tolvrije weg als de A3 kan het natuurlijk niet de reden zijn. De nummeringschaos is inderdaad iets waar de Italiaan wel aan gewend is. Het draait bij de A3 puur om het politieke signaal dat men af wil geven richting de regio Calabria (wat, zoals wel vaker in Italië, iets heel anders is dan waar de gewone man in de straat zich druk over maakt). Vergeet niet dat economische ontsluiting de voornaamste reden is dat deze snelwegen er liggen; een downgrade zorgt ervoor dat niet langer dat positieve signaal "goed bereikbaar" wordt afgegeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A019 A029 E090 Tangenziale Palermo

Bericht door Pino » ma 05 sep 2011, 21:49

In Palermo beginnen de plannen voor de aanleg van een nieuwe Tangenziale steeds concretere vormen aan te nemen. Op dit moment eindigen de twee snelwegen naar Palermo, de A19 aan de oostkant en de A29 aan de westkant, aan de randen van de stad. Ze zijn met elkaar verbonden via een stadsboulevard met vele gelijkvloerse kruisingen. De gedachte is om nu een nieuwe 2x3-snelweg volledig buitenom aan te leggen. Geschatte kosten: EUR 1 miljard. Kaartje hieronder.

Vorige week hebben de Regio Sicilia, de provincie Palermo en ANAS besloten om een haalbaarheidsonderzoek te gaan houden (bron). Het lijkt een project van de lange adem, maar een bittere noodzaak in een van de grootste steden van Italië!

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A018 Siracusa - Gela

Bericht door Pino » wo 02 nov 2011, 9:13

Chris schreef:Waarom het tussenliggende deel geen A18 heet mag joost weten, want het is wel naar snelwegstandaard gebouwd.
Toch nog deels substandaard, naar ik begrijp. Nu kennen veel Italiaanse A-wegen substandaard stukken, maar deze weg is schijnbaar gebouwd in een periode waarin ANAS onvermurwbaar was en niet langer wilde dat A-prefixen werden toegekend aan wegen die geen volwaardige autosnelweg zijn.

In de spoiler enkele foto's van de A18. Ze zijn afkomstig van SSC-gebruiker 3narenze. Zelf zie ik het verschil tussen de formele autosnelweg en de statale niet zo, althans niet in de uitbouwstandaard. Ze mogen wel de belijning en de borden daar wel eens vernieuwen. Op de A-weg zie je daarentegen mooi dat ze daar op dit moment mee bezig zijn.

Tenslotte: de verlenging van de A18 tot aan Modica is goedgekeurd (bron). Ben benieuwd of men ooit nog het al veertig jaar geplande eindpunt Gela haalt ...
Afbeelding

Rijdend in zuidelijke richting
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In noordelijke richting
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pino op zo 26 feb 2012, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » wo 02 nov 2011, 23:09

Toch nog deels substandaard, naar ik begrijp. Nu kennen veel Italiaanse A-wegen substandaard stukken, maar deze weg is schijnbaar gebouwd in een periode waarin ANAS onvermurwbaar was en niet langer wilde dat A-prefixen werden toegekend aan wegen die geen volwaardige autosnelweg zijn.

In de spoiler enkele foto's van de A18. Ze zijn afkomstig van SSC-gebruiker 3narenze. Zelf zie ik het verschil tussen de formele autosnelweg en de statale niet zo, althans niet in de uitbouwstandaard. Ze mogen wel de belijning en de borden daar wel eens vernieuwen. Op de A-weg zie je daarentegen mooi dat ze daar op dit moment mee bezig zijn.
Tja wat dat betreft zijn het de wegen zelf die een probleem vormen, niet de eventuele prefix of de groene dan wel blauwe bewegwijzering. Er valt natuurlijk veel voor het ANAS standpunt te zeggen: op het moment dat je een weg "verkoopt" als autosnelweg, maar je moet fors in de remmen bij afritten omdat bijvoorbeeld invoegstroken ontbreken dan zet je de weggebruiker wel heel erg op het verkeerde been. Aan de andere kant, als je voor substandaard gevallen steeds weer een andere kleur gebruikt (of een ander nummer) dan ben je nogal cosmetisch bezig met je straatje als wegbeheerder schoonvegen, in de praktijk moet je er gewoon voor zorgen dat je weg aan de eisen voor modern verkeer voldoet. Overigens is Italië niet het enige land dat er mee worstelt. Ook in Nederland zie je wel eens interessante discussies over of expresswegen (vMax 100 km/h, 2x2) niet gewoon autosnelwegen moeten zijn. Kijk bijv. ook eens naar de nieuwe bewegwijzering op de N 50. Net een snelweg...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » do 03 nov 2011, 10:03

De vraag is wat je precies op welke manier "verkoopt". Duitsland "verkoopt" een enkelbaans weg met toegangsrestrictie als autosnelweg (de A60), Italië heeft met haar A3 en enkele Siciliaanse snelwegen decennialang een substandaard autosnelweg als volwaardige autosnelweg verkocht, en in Nederland hebben we substandaard stukken A7, A44 en A59 waar desalniettemin niet aan de status van A-weg is getoornd.

Mijn eigen gedachte zou zijn dat substandaard autosnelwegen het in ieder geval verdienen om te worden bewegwijzerd als volwaardige autosnelwegen. Ze vervullen eenzelfde functie. Of je ze ook eenzelfde prefix geeft, dat boeit mij eigenlijk veel minder. Zeker in Italië, waar de wegnummers toch niet echt prominent bewegwijzerd staan. Als op het SS115-stuk gewoon groene borden staan met als doel A18 Gela c.q. A18 Siracusa, dan heeft 99% van de weggebruikers niet eens in de gaten dat ze op een niet-autosnelweg zitten. Het verschil in bewegwijzering bestaat dan alleen uit het feit dat op het A18-stuk het wegnummer A18 wordt weggelaten. De veiligheidskant van dat verhaal (duidelijk maken dat bochten krapper zijn en je voor afritten nog wel eens vol in de remmen moet), die zou ik op een andere manier duidelijk willen maken. Namelijk eerder met borden dan met de kleur blauw.

Wel denk ik dan dat we het in Nederland toch maar makkelijk hebben waar je een A7 kunt onderbreken door een N7, dus geen switch van A18 naar SS115 en dan weer terug naar A18.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » do 03 nov 2011, 10:26

Duitsland "verkoopt" een enkelbaans weg met toegangsrestrictie als autosnelweg (de A60)
Ja of niet. Ik zie op dit wegvlak eigenlijk meer een onbeholpen poging om de weg nummeringstechnisch wel gewoon door te laten lopen. De bewegwijzering is geel en dus voor de weggebruiker sluit het veel meer aan op een bundesstrasse.
Wel denk ik dan dat we het in Nederland toch maar makkelijk hebben waar je een A7 kunt onderbreken door een N7, dus geen switch van A18 naar SS115 en dan weer terug naar A18.
Dat is een keuze. Wij hebben ons OWN pas genummerd na de introductie van snelwegnummers, en dus is het veel makkelijker om een integraal systeem op te zetten. Landen als Duitsland, Frankrijk en Italië hebben een erfenis van genummerde staatswegen. Ik had er (zeker in Frankrijk) voor gekozen om de nummering dan toch helemaal om te gooien, alle parallelwegen een 9x(x) nummer te geven en alleen de wegdelen die een integraal onderdeel met het snelwegnet vormen als N x (= A x) te nummeren. Een A 18 wordt dan N 18 en in Italië een SS 18.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » do 03 nov 2011, 11:00

^^ In Nederland hadden we rijkswegen, provinciale wegen, tertiaire wegen etc. Ik ben er toch wel blij mee dat men op een gegeven moment het licht heeft gezien en daar één integraal nummeringssysteem van heeft gemaakt. Al lag dat in Nederland natuurlijk wel wat makkelijker doordat de nummers niet op de borden stonden.

Dit is denk ik niet de draad om enorm te beginnen over de precieze mogelijkheden in je nummering. Als ze in Italië kiezen voor het laten bestaan van twee systemen naast elkaar (en dan ook nog eens op een manier dat parallel aan de Ax de SSy loopt), moet je de continuïteit voor de weggebruiker maar op een andere manier bereiken. Door de kleur groen te gebruiken of desnoods op een manier die raakt aan de Duitse A60-methode. Maar dan denk ik ook: als je zo'n prutsnelweg nou tenminste nog compleet aanlegt binnen een paar jaar, is de periode waarin je van A18 naar SS115 naar A18 hopt tenminste nog overzichtelijk. De situatie ettelijke generaties laten bestaan, omdat een project op zijn Zuid-Italiaans wordt gerund, is in die zin wellicht nog het voornaamste bezwaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » do 03 nov 2011, 12:33

Het lijkt mij ook een goed idee om een verdere discussie over het al dan niet "onderbreken" van een route(nummer) en bewegwijzeringsonderscheid tussen snelwegen en OWN in een aparte draad voort te zetten. :yes:
Zier hier:
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=201&t=16970

Ik wil voor Italië gewoon de opmerking plaatsen dat het probleem is dat snelwegen niet een beetje substandaard zijn, maar gewoon zo erg substandaard dat ze gevaarlijk worden. Het lijkt mij meer zinvol dat de ANAS hier wat aan doet (gelukkig gebeurt dat met bijv. de A 3 ook wel) in plaats van te lopen mekkeren over of de groene bewegwijzering of de A prefix al dan niet terecht is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » do 03 nov 2011, 13:16

^^ Ik denk dat men in Italië in de breedte heeft ontdekt dat wegen aangelegd vóór 1975 op bepaalde punten gewoon niet meer voldoen. De afritten zonder invoegstrook of uitvoegstrook, de al te krappe bochten enzovoort, je ziet in heel Italië in de breedte dat dat soort scherpe randjes worden weggehaald. Of dat het tenminste in de planning ligt om daar iets aan te doen. Nieuwe superstrade worden ook beter aangelegd; in ieder geval met een krappe vluchtstrook en wat ruimere afritten. Die push naar wat meer ruimte zie je niet alleen bij ANAS, maar ook bij concessionairs als CAS, dat in de jaren '70 veel snelwegen op Sicilië substandaard mocht aanleggen en ze toch een A-prefix mocht geven, en op het tolgedeelte in de A3 tussen Napoli en Salerno.

Maar goed, daar zit wel een beetje de "pijn" van de SS114 bij Siracusa. Ik kan niet inschatten hoe substandaard deze weg precies was ten tijde van haar aanleg en hoe zich dat verhield met de aansluitende A18. Maar je kunt wel zeggen dat het verschil tussen de SS114 in haar huidige toestand en de A18 in haar huidige toestand verwaarloosbaar is. En dat dit stuk SS114 er op de nodige punten beter aan toe is dan menig Siciliaanse autostrada die nog niet van een upgrade is voorzien. En dan vraag je je toch af of het verschil in klassering én (voor de weggebruiker belangrijker) benadering op de borden vandaan komt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » do 03 nov 2011, 13:45

In het Frans hebben ze daar een mooie term voor: "Bricolage", vrij vertaald: "geknutsel". Veel belangrijke verbindingen zijn continue in een proces van opwaardering. Nu eens wordt een rijstrookje bij gevoegd, dan weer een kruising ongelijkvloers gemaakt, dan worden de knooppunten en afritten verruimd en komt er een vluchtstrook. Mooie voorbeelden zijn bijv. de A 11 en A 12 in België, en de A 2 tussen Amsterdam en Eijsden heeft ook die aspecten. Jouw eigen beschrijving van het wegennet in Italië toont dat mooi aan. Op enig moment is er behoefte om onderscheid te maken tussen de snelweggedeeltes van een hoofdverbinding en de niet-snelweggedeeltes. Dat wordt dan gedaan terwijl een paar jaar later dat onderscheid niet meer terecht is, omdat de weg dan toch weer beter is uitgebouwd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » do 03 nov 2011, 16:55

Mooie term: bricolage 8-)

De vertaling van die bricolage naar wegnummers zie je wel mooi in Australië, waar bijvoorbeeld de weg tussen Sydney en Brisbane zo langzaam maar zeker wordt uitgebouwd tot (substandaard) snelweg. Als je het wegnummer puur aan uitbouwstatus koppelt, zou dat kunnen betekenen dat je dus ook om de paar kilometer van wegnummer wisselt. Het ene stuk is immers al wel autosnelweg, het andere nog niet. Maar men doet dat heel bewust niet, met als gevolg dat er al vrij lange stukken als autosnelweg zijn uitgebouwd zonder dat ze de autosnelweg-prefix hebben. De gedachte is, als ik het goed begrijp, dat die pas wordt toegekend zodra het volledige traject tussen twee hoofddoelen autosnelweg is.

Voor de A18/SS114 op Sicilië betekent dat dat je zou moeten testen aan kritische massa: is dat stukje substandaard dusdanig substantieel van omvang dat het de tijdelijke wissel waard is? Die kritische massa test je aan het verschil in uitbouwtoestand (substandaard tegenover volledige autosnelweg is natuurlijk iets anders dan substandaard tegenover tweebaans) en natuurlijk ook aan de lengte. Of de tijdelijke wissel tegen die achtergrond gerechtvaardigd is? Op die moment lijkt het antwoord me negatief, maar wellicht was dat in het verleden ooit anders. En dan is jouw én mijn kennis van Italiaanse wegnummering voldoende om te weten dat ze dat verschil nooit meer zullen inhalen ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » do 03 nov 2011, 19:23

Het is denk ik sterk afhankelijk van welke ambtenaar bevoegd is, en soms heb je natuurlijk ook politieke argumentatie (bijv. de door jouw aangehaalde weerzin van de regio tegen het degraderen van de A 3). Wat wellicht ook een rol speelt - dat weet ik vanuit mijn Nederlandse ruimtelijke ordeningsachtergrond - is de formele milieugebruiksruimte van een weg. Aan een autosnelweg worden veel zwaardere milieueisten gesteld. En in Italië heeft men ooit beleid gehad om "nooit meer een autosnelweg" aan te leggen, met als gevolg dat er ineens een vloedgolf aan "blauwe autostrada" door de plannenmakers werden bedacht en uitgevoerd...; helaas zorgen dit soort bureaucratische bedenkingen naar mijn mening wel voor een voor de weggebruikers redelijk ondoorgrondelijke situatie. Daar hebben meer landen last van - en ik herhaal mijzelf nog maar eens - het hebben van een integraal wegnummeringssysteem is dan heel fijn: de goed uitgebouwde stukken weg hebben dan een autosnelwegprefix, de slecht uitgebouwde een OWN een andere prefix terwijl de alfanummerieke waarde hetzelfde blijft. Dat systeem heeft men in Australië recentelijk geïntroduceerd, en daar lees ik toch eigenlijk alleen maar positieve recensies over op de locale wegenfora..., ideaal dus voor toepassing op Sicilië...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Pino » do 03 nov 2011, 19:50

In theorie werkt dat Australische systeem erg goed, ja. Jammer dat het in de praktijk nogal een janboel geworden is, vooral door keuzes in de numerieke waarden. Ook in Italië zie ik ze wat dat betreft in staat om de charmes van een volledig integraal systeem tot een complete janboel te maken. Het vergt wellicht een Nederlander aan de knoppen om zo'n systeem goed uit te rollen. In alle bescheidenheid zat ik aan mezelf te denken 8-)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door marcel » do 03 nov 2011, 20:00

Pino schreef:In theorie werkt dat Australische systeem erg goed, ja. Jammer dat het in de praktijk nogal een janboel geworden is, vooral door keuzes in de numerieke waarden.
Vroeger had je in Australië een heel eenvoudig systeem met nationale wegen (witte vijfhoek) en staatswegen (blauw schild). Nu is het een ingewikkelde puinhoop in een overgangsfase die tientallen jaren duurt. Als je een klein deel van het land bekijkt is het daar misschien wel een redelijk systeem maar verder ben ik er niet zo blij mee.
Ook in Italië zie ik ze wat dat betreft in staat om de charmes van een volledig integraal systeem tot een complete janboel te maken.
In Italië kunnen ze van alles een complete janboel maken ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door Vinny » do 03 nov 2011, 21:09

Dat heeft natuurlijk ook wel weer zijn charme. In de rest van Europa is alle koffie zwart... :mrgreen:
In alle bescheidenheid zat ik aan mezelf te denken
Ik zou zeggen vertaal je CV in het Italiaans en stuur een open sollicitatie naar de ANAS. En het statement: "De theorie is goed, de uitvoering laat te wensen over" kun je in infrastructuurland bijna overal wel op plakken... en dus ook op Sicilië.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door marcel » do 03 nov 2011, 22:13

Vinny schreef:Dat heeft natuurlijk ook wel weer zijn charme.
Het houdt mijn site ook interessant ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

[I] A020 Palermo - Messina

Bericht door Pino » wo 28 dec 2011, 8:44

Op de A20 tussen Palermo en Messina zijn afgelopen week twee tunnels gesloten op last van het Italiaanse openbaar ministerie. Het instortingsgevaar in de tunnels was te groot. Het gaat om twee tunnels in de rijrichting Messina, gelegen tussen de afritten Rocca di Capri Leone en Brolo. In de dagen vóór kerst moest verkeer in de rijrichting Messina omrijden over de SS113. Inmiddels is de A20, naar ik begrijp, weer open. Verkeer in beide richtingen rijdt over de noordelijke baan, die dus nu 1+1 is.

Wegbeheerder CAS acht zichzelf uiteraard niet schuldig aan de situatie. Het zou allemaal liggen aan het uitblijven van gelden die uit Rome moeten komen, en men heeft er alle vertrouwen in dat de nieuwe regering deze EUR 85.000.000 snel over zal maken. Hoe noemde Bart de Wever dat ook alweer? Subsidieverslaafd?

Bron

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [I] Sicilië - Sicilia

Bericht door vynkce » wo 28 dec 2011, 11:29

Is CAS een private wegbeheerder?

Plaats reactie