Bewegwijzering Schiphol

Moderator: Moderatoren

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 09 dec 2005, 9:25

Weliswaar enigszins off-topic:
Is de bewegwijzering op Schiphol in het beheer van de luchthaven zelf? En weet iemand welke instantie (RWS, o.i.d.) de borden op Schiphol heeft vervaardigd en geplaatst?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 9:27

Volkstribuun schreef:Is de bewegwijzering op Schiphol in het beheer van de luchthaven zelf? En weet iemand welke instantie (RWS, o.i.d.) de borden op Schiphol heeft vervaardigd en geplaatst?
Ja, Schiphol is eigenaar van haar eigen bewegwijzering.
Welk bedrijf die bewegwijzering in beheer heeft c.q. plaatst, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 09 dec 2005, 10:01

De bewegwijzering en het wegbeheer wordt verzorgd door het SADC, dat is de Schiphol Area Development Company en is een organisatie waarin zowel de overheden als Schiphol (Real Estate) aandelen in hebben.
De uitvoering van de wegwijzers is verzorgd door de ANWB ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 09 dec 2005, 18:21

Traffic Service Van Strien heeft de borden daadwerkelijk geplaatst. Kijk maar op http://www.tsvs.nl onder permanente bewegwijzering. ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 09 dec 2005, 20:00

Welk lettertype wordt er op de bebording op Schiphol gebruikt? (Zowel in de luchthaven zelf, zoals vertrekhallen e.d.; als buiten de luchthaven, i.c. op de wegen).
En welk lettertype hanteren de NS nu (en welk lettertype tot eind jaren negentig)?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 dec 2005, 20:36

Volkstribuun schreef:En welk lettertype hanteren de NS nu (en welk lettertype tot eind jaren negentig)?
NS hanteerde vanaf 1969 tot midden jaren '90 het lettertype Univers als huisstijl. Huidige ken ik niet.

Rosco P. Coltrane

wedden dat

Bericht door Rosco P. Coltrane » ma 12 dec 2005, 13:01

in navolging van de binnenkant van schiphol het nederlands ook vanaf de snelweg tot de parkeerplaatsen weggehaald is cq. wordt??

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: wedden dat

Bericht door Palance » ma 12 dec 2005, 14:27

Rosco P. Coltrane schreef:in navolging van de binnenkant van schiphol het nederlands ook vanaf de snelweg tot de parkeerplaatsen weggehaald is cq. wordt??
"Exit"
"The Hague"
"Emsterdem"


Zoiets? ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 12 dec 2005, 17:12

,,Emsterdam, follow Motorway four ." ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 12 dec 2005, 17:59

"Emsterdem"
Merk op dat in alle mij bekende talen, waar ze van het Latijnse schrift gebruik maken Amsterdam als "A-M-S-T-E-R-D-A-M" wordt gespeld. Dit in tegenstelling tot Den Haag:

The Hague
La Haye
L'aie (italiaans)
{haak} (hebreeuws)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » ma 12 dec 2005, 18:51

Volkstribuun schreef:Welk lettertype wordt er op de bebording op Schiphol gebruikt? (Zowel in de luchthaven zelf, zoals vertrekhallen e.d.; ...
Bureau Mijksenaar heeft de bebording binnen Schiphol ontworpen. Kijk eens rond op hun site:
http://www.mijksenaar.com

Hun ontwerp en verwijzingssysteem wordt in het algemeen goed gewaardeerd en zelfs toegepast op buitenlandse luchthavens (USA, Italie) incl diverse prijzen en onderscheidingen.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » ma 12 dec 2005, 19:05

Volkstribuun schreef: En welk lettertype hanteren de NS nu?
Het wordt NS Sans genoemd, mocht je geïnterresseerd zijn meldt het dan.
*11-08-2017 L.M.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 12 dec 2005, 19:13

N342 schreef:Het wordt NS Sans genoemd, mocht je geïnterresseerd zijn meldt het dan.
Ik ben zeer geïnteresseerd, evenals in het oude NS Univers-lettertype.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 12 dec 2005, 19:23

Vinny schreef:
"Emsterdem"
Merk op dat in alle mij bekende talen, waar ze van het Latijnse schrift gebruik maken Amsterdam als "A-M-S-T-E-R-D-A-M" wordt gespeld. Dit in tegenstelling tot Den Haag:

The Hague
La Haye
L'aie (italiaans)
{haak} (hebreeuws)
Ik weet het, maar het ging me even om de fonetische uitspraak :)

(Ik ken ook inderdaad geen voorbeelde van talen waar Amsterdam anders gespeld wordt)

Den Haag in het Servisch/Kroatisch is trouwens "Hag". Een logische verbastering: Deze taal kent geen lidwoorden en 2 klinkers in 1 lettergreep is ook niet mogelijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 12 dec 2005, 20:05

Volkstribuun schreef:
N342 schreef:Het wordt NS Sans genoemd, mocht je geïnterresseerd zijn meldt het dan.
Ik ben zeer geïnteresseerd, evenals in het oude NS Univers-lettertype.
* Meldt zich

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 13 dec 2005, 7:29

Univers heb ik niet (maar dat zou op de zelfde manieren als ClearviewHwy en Interstate Bold verkregen kunnen worden)

Het nieuwe NS Sans heb ik tezamen met nog wat andere NS fonts (van de jaren '50 en een met alle logos) samengevoegd

De link: NS Fonts
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 13 dec 2005, 7:33

Sorry, maar het downloaden lukt echt niet :(
Afbeelding

Rosco P. Coltrane

www.mijksenaar.nl

Bericht door Rosco P. Coltrane » di 13 dec 2005, 10:38

Schijnbaar hoort Mijksenaar ook tot degenen die de nederlandse taal niet (meer) interessant vinden. Zie de website.
Dowload de foto's van de bewegwijzering van de italiaanse luchthavens en Schiphol maar eens en zie het verschil.
Zo wordt je het nederlands ontnomen.
Ziezo, nu eerst een b.. nee, pilletje onder de tong!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 13 dec 2005, 11:03

In plaats van meteen weer te fulmineren op alles wat niet authentiek Nederlandsch is, ís het wellicht goed om te realiseren dat ontwerpbureaus een pakket van eisen meekrijgen. Wanneer Schiphol het functioneel vindt om in het Engels te bewegwijzeren, dan is de kans groot dat dat gewoon als ontwerpuitgangspunt wordt meegegeven. Daar kun je dan moeilijk Mijksenaar op aanvallen.

Bewegwijzering = functionaliteit. Wanneer een luchthaven graag wenst uit te groeien tot een belangrijke intercontinentale mainport en een overstap-terminal, dan denk ik dat voor de luchthavendirectie de functionele en financiële voordelen van primair Engels zwaarder hebben gewogen dan die voor Nederlands. Je moet ook niet vergeten dat een deel van het Schiphol-gebied feitelijk geen "Nederlands" grondgebied is (Airside). Toch had men blijkbaar de wens om zowel Airside als Landside uniform te bewegwijzeren, en dat vind ik functioneel gezien een heel erg verstandig uitgangspunt.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 13 dec 2005, 11:17

Engels op een intercontinentale luchthaven (hub) als Schiphol vind ik volkomen logisch. Ik vind echter wel dat het Nederlands ten alle tijden ook op de bewegwijzering moet staan. Schiphol is natuurlijk in eerste instantie een Nederlandse luchthaven.

Overigens moet ik zeggen dat ik de gele kleur van de bewegwijzering op Schiphol goed gekozen vind, om redenen van duidelijkheid en herkenbaarheid.
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 13 dec 2005, 14:26

Snap je punt, maar tweetalige bewegwijzering maakt de boel er in de regel niet duidelijker op. Moet zeggen dat ik vind dat de wegwijzers op Schiphol (binnen) er sterk op vooruit zijn gegaan sinds ze alleen in het Engels zijn opgesteld.

Ik denk dan: "het zij zo". Het is mijn vaste overtuiging dat Nederland het goed doet in de internationale handel, omdat wij bereid zijn ons aan te passen en de taal van een ander te spreken (ook al doen we dat verre van vloeiend). Het tolereren van Engels op Schiphol ligt naar mijn gevoel rechtstreeks in het verlengde daarvan.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » di 13 dec 2005, 15:23

Mark schreef:Sorry, maar het downloaden lukt echt niet :(
http://img206.imageshack.us/img206/444/ ... 9ex.th.png
Als je me even je e-mailadres per PM stuurt dan kunnen we het zo oplossen.

Voor wie het zich afvraagt, Het lettertype mag vrij verspreidt worden, aangezien de NS hetzelfde midden jaren '90 heeft gedaan (het zat op een diskette met wat promotionele matrialen.)
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 15:37

Pino schreef:Snap je punt, maar tweetalige bewegwijzering maakt de boel er in de regel niet duidelijker op. Moet zeggen dat ik vind dat de wegwijzers op Schiphol (binnen) er sterk op vooruit zijn gegaan sinds ze alleen in het Engels zijn opgesteld.

Ik denk dan: "het zij zo". Het is mijn vaste overtuiging dat Nederland het goed doet in de internationale handel, omdat wij bereid zijn ons aan te passen en de taal van een ander te spreken (ook al doen we dat verre van vloeiend). Het tolereren van Engels op Schiphol ligt naar mijn gevoel rechtstreeks in het verlengde daarvan.
In het kader daarvan:
nu.nl schreef:'Schiphol beste luchthaven van de wereld'
AMSTERDAM - Luchthaven Schiphol is uitgeroepen tot het beste vliegveld van de wereld door het Britse reisvakblad Buying Business Travel. Het is voor het eerst dat Schiphol bij de verkiezing van dit blad als beste uit de bus komt. Lezers waarderen de faciliteiten van de luchthaven. Andere genomineerde vliegvelden waren die van Dubai, Singapore, Hong Kong en Chicago.

Eerder dit jaar is Schiphol al uitgeroepen tot het beste vliegveld van Europa. Het Britse blad voor zakenreizigers Business Traveller kende de Nederlandse luchthaven die prijs sinds 1980 22 keer toe. Schiphol heeft de afgelopen 25 jaar bijna 130 van dergelijke prijzen ontvangen. ]

Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke markt voor Schiphol. De luchthaven verwacht dat dit jaar zeveneneenhalf miljoen passagiers van Schiphol naar het Verenigd Koninkrijk reizen. Britse zakenreizigers maken volgens Schiphol veel gebruik van Privium, een dienst die de reizigers de grens snel laat passeren door irisherkenning.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 13 dec 2005, 15:40

N342, bij mij lukt het downloaden ook niet :(.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Rosco P. Coltrane

Bericht door Rosco P. Coltrane » di 13 dec 2005, 15:58

Zich aanpassen vanwege de handelsmentaliteit is niet verkeerd, engels is ook niets mis mee.
Maar het weglaten van het nederlands, daar is wel wat mis mee.
Nog steeds zijn er kennelijk mensjes die denken dat schiphol tweetalig bewegwijzerd is, maar dat is niet zo!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2005, 16:25

Tweetalige bwegwijzering zou moeten, en als het eentalig is dan liever Nederlands dan Engels. We zijn tenslotte in Nederland.

Anders kunnen we ook wel Duits gaan aanbrengen, want Schiphol is een Europese luchthaven en Duits is de meest gesproken taal van Europa... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 16:27

Fout.

Russisch

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2005, 16:32

Rusland is niet volledig Europees. En in de meeste Europese ex-Sovjetrepublieken wordt geen Russisch gesproken.

Ik vraag me af of er daadwerkelijk 100 miljoen Russischsprekenden in Europa zijn. Wel bijna 100 miljoen Duitssprekenden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 16:39

In Oekraine, vooral het dichtbevolkte oosten word veel Russisch gesproken. Ook in de Baltische staten is Russisch een minderheidstaal. En vergeet niet het europese deel van Kazachstan. Of Wit-Rusland. Ook in Polen zijn veel Russen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2005, 16:45

Hmm, de officiële landstaal is Oekraïens. Zal vast wel veel op het Russisch lijken, maar is het niet. Er zijn 145 miljoen Russen, waarvan veel Russisch niet als moedertaal hebben en ze lang niet allemaal in Europa wonen. In de ex-Sovjetrepublieken is Russisch ook niet altijd de voertaal. Het aantal Duits- en Russischsprekenden in Europa zal dan ook wel niet veel schelen.
Het Russisch (Русский язык, ['ru.skʲi jɪ.'zɨk]) is een taal die tot de Slavische talen behoort. Het is de grootste taal van deze taalgroep. Binnen het Slavisch vormt het met het Oekraïens en het Wit-Russisch de Oostslavische groep. Het is de voertaal in veel van de republieken van de voormalige Sovjet-Unie, waaronder Rusland.

Russisch wordt in Europa o.a. gesproken in Estland (samen met Estisch), Georgië (samen met Georgisch, Abchazisch, Ossetisch, Armeens en Turks), Letland (samen met Lets), Litouwen (samen met Litouws en Pools), Moldavië (samen met Roemeens, Oekraïens, Bulgaars, Turks en Gagaoezisch), Oekraïne (samen met Oekraïens, Tataars, Turks, Roemeens, Hongaars, Bulgaars, Pools, Duits, Sloveens, Wit-Russisch en Grieks) en Wit-Rusland (samen met Wit-Russisch, Oekraïens en Pools). In Rusland worden naast het Russisch ook nog talen als Tsjetsjeens, Tataars, Kirgizisch, Basjkiers en bijna honderd andere talen gesproken.

Plaats reactie