[I] Italië - Italy - Italia

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2012, 13:55

Ja en anders dan moeten wij als Noord-Europeanen toch geld uitgeven aan het Europese Noodfonds... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Snelwegenkenner » za 14 jan 2012, 15:12

Staat er in Italie op de A22 vanaf Verona al Rome op de borden, of komt die er daar nog niet op?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 14 jan 2012, 16:30

Streetview is je vriend voor dit soort vragen ...

Op de rechtdoorborden vanaf het knooppunt met de A4 bij Verona staat [A1] Bologna - Roma aangegeven. Technisch gezien staat dus niet Roma zelf op de borden, maar slechts de weg naar Rome. Wat in die zin dan ook wel weer handig is, want het doel Roma wordt na Modena helemaal niet aangegeven op de A1. Het komt (met uitzondering van een eenmalige vermelding bij het knooppunt A1-A14) pas weer terug als hoofddoel bij Firenze.

In het verleden stonden langs de A22 ook afstandenborden waarop het doel Roma al voorkwam. Die stonden al een behoorlijk stuk naar het noorden, ik meen al bij Trento. Maar die afstandenborden zijn al geruime tijd terug vervangen. De huidige afstandenborden langs de A22 gaan niet voorbij Bologna.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 01 feb 2012, 13:29

Sopraelevata Genova

Eén van de meest bijzondere stedelijke wegen in Europa is de sopraelevata in Genova. Het wordt ter plekke beschouwd als een lelijk ding (waar ik me wel iets bij voor kan stellen), maar het is tegelijkertijd een zeer uniek stukje infrastructuur.

De video is in 3D, maar dat kan je ook gewoon uitzetten en als enkelbeeld bekijken.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » vr 16 mar 2012, 17:19

Reizigers in Italië moeten zich bewust zijn dat de benzine er nu duurder is dan Nederland. Langs de snelwegen zijn sommige brandstoffen al hoger dan 2 euro per liter.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » vr 16 mar 2012, 17:46

Het Monti-effect. Ik denk dat de brandstofprijzen in heel Zuid-Europa nog fors zullen oplopen. Het is een gemakkelijke manier van belastingverhogingen doorvoeren. Het is jammer dat de essentie van het probleem, namelijk de gebrekkige belastinginning, de wijdverbrijde corruptie, de te grote overheidssector niet snel kan worden aangepakt, terwijl de Eurocrisis eigenlijk eergisteren opgelost had moeten zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Willem » vr 16 mar 2012, 18:16

Zou de benzine in Italie nu duurder zijn die in Turkije (het land dat al heel lang bekend staat om een van de duurste benzineprijzen ter wereld)?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door nederland24 » vr 16 mar 2012, 18:49

Oostenrijk en Zwitserland zullen dit wel niet zo erg vinden. Veel toeristen zullen nu vlak voor de grens gaan tanken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 31 mar 2012, 14:29

In tijden van economische crisis kun je als overheid natuurlijk bezuinigen op infrastructuur. De lijn van de regering Monti lijkt echter een tegengestelde. Om economisch weer competitief te worden, moet Italië beter worden ontsloten. Met infra lijkt het in Italië de komende tijd dan ook eerder met volle kracht vooruit te gaan. Alleen al afgelopen week is door CIPE (een aan de regering gelieerd orgaan dat gelden voor infrastructuur alloceert) een bedrag van 942 miljoen euro toegewezen aan allerhande projecten. Vele daarvan in het armere zuiden van het land.

Volledig nieuwsbericht in het Italiaans.

Op de lijst van goedgekeurde wegenbouwprojecten:
- Uitbouw van de SS38 in de regio Valtellina
- Uitbouw van de SS303 en SS425 tussen de A16 bij Grottaminarda en de stad Lioni
- Een verder project op de SS106 Jonica, namelijk tussen Squillace en Simeri Crichi
- Modernisering van het traject Palermo - Lercara Freddi op de dodenweg van Palermo en Arigento
Laatst gewijzigd door Pino op zo 01 apr 2012, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 apr 2012, 1:04

nederland24 schreef:Oostenrijk en Zwitserland zullen dit wel niet zo erg vinden. Veel toeristen zullen nu vlak voor de grens gaan tanken.
Dat zal altijd al het geval zijn geweest aangezien de benzine in Oostenrijk en Zwitserland voor Europese begrippen relatief goedkoop is. Diesel is, in ieder geval in Zwitserland, wel aan de dure kant.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » zo 01 apr 2012, 1:28

Pino schreef:- Uitbouw van de SS38 in de regio Valtellina
Dat is opzich ook geen overbodige luxe, want tussen Cosio Valtellino en Tirano verloopt de SS38 door allerlei dorpen heen. Pas voorbij Tirano wordt de SS38 spontaan (in het niets) ongelijkvloers en loopt dan als autoweg door tot Bormio. Een uitbouw van de SS38 zal eindelijk beide uitgebouwde stukken met elkaar verbinden, zodat de regio van Bormio ook in de wintermaanden goed ontsloten is met de buitenwereld. Een ongelijkvloerse autoweg tot Tirano brengt naar mijn mening weinig. Dat helpt pas bij een uitbouw tot de expresweg in Cosio Valtellino.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » zo 01 apr 2012, 10:59

^^ De nu goedgekeurde uitbouw sluit dan ook aan op het huidige einde van de expresweg bij Cosio Valtellino. Overigens gaat het "slechts" om een uitbouw als autoweg.

Het stukje autoweg tussen Tirano en Bormio ligt er al sinds ongeveer 1990. Dat is ooit aangelegd met het oog op het WK Alpine Ski in Bormio (maar werd uiteindelijk pas ruim ná dat WK opengesteld). In die zin geloof ik ook niet dat er plannen bestaan om nog eens tot een volledige autoweg te komen tot aan Bormio. Maar wellicht zullen in de loop der tijd nog wel wat meer ringwegen rondom dorpen worden opgeleverd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 mei 2012, 23:20

Even iets anders... Laatst heb ik op de A5 voor nog geen 20 kilometer van Aosta naar Châtillon €4,30 tol moeten betalen. Dat vond ik voor een vlak stukje snelweg, zonder beduidende viaducten of tunnels, wel schreeuwend duur voor Italiaanse begrippen. Ik wist wel dat snelwegen in de Italiaanse Alpen duurder waren dan de vlakke snelwegen, maar zo prijzig had ik totaal niet verwacht. Betaal ik vanaf Aosta toevallig ook al voor een stuk A5 dat richting Courmayeur ligt, omdat daar tot de Tunnel du Mont-Blanc zich geen tolstation bevindt?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2012, 23:29

^^ Dat denk ik wel. In Frankrijk betaalde ik voor het stukje A41 tussen het knooppunt met de A40 en de afrit Cruseilles (bij het knooppunt met de A410) € 4,40. Dat is hooguit zo'n 20 km en er is weliswaar een tunnel onder de Mont Sion, maar het is relatief erg duur. Volgens mij wordt daar, net als op de A40 richting Bellegarde-sur-Valserine, de A40 ten zuiden van Genève in meegerekend. Kortom, dat soort situaties komt helaas vaker voor.

Dus ja, ik denk dat je dan tot aan Courmayeur betaalt. Overigens bedankt voor de melding, want waarschijnlijk ben ik daar over 2,5 week (ik ga dan van Breuil-Cervinia terug naar Nederland). :) Dan zou ik eventueel ook de SS26 kunnen nemen. € 4,30 is wel behoorlijk duur, ik ben zelf in maart over de Italiaanse A10 gereden en dat is een aaneenschakeling van viaducten en tunnels, en zelfs daar viel het qua tol erg mee. De ca. 300 km van de grens FR-IT (via A10-A26-A26/A7-A7) tot Milaan kostten € 25,90, dat is schappelijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » di 01 mei 2012, 23:44

Coen Tunnel schreef:Kortom, dat soort situaties komt helaas vaker voor. Dus ja, ik denk dat je dan tot aan Courmayeur betaalt.
Dat vind ik wel min of meer op diefstal lijken, maar goed, over die paar centen ga ik dan ook weer niet moeilijk doen. Het is wel jammer dat ze dat zo slecht regelen.
Coen Tunnel schreef:Overigens bedankt voor de melding, want waarschijnlijk ben ik daar over 2,5 week (ik ga dan van Breuil-Cervinia terug naar Nederland).
Graag gedaan. Overigens Breuil-Cervinia... daar kom ik net vandaan! Heb daar heerlijk een paar dagen kunnen skiën. Je bent per ski zo binnen een uurtje in Zermatt. 8-)

Grote aankondigingen voor de Giro d'Italia heb ik al wel gezien, alhoewel de rest van het skigebied en (ski)dorp na zondag 6 mei compleet sluit. Het lijkt me dan allemaal wat doods, maar met zo'n wielerevenement misschien toch nog wat leven in de brouwerij.

Ga je daar toevallig ook overnachten of verblijf je onderaan het dal? De weg naar Breuil-Cervinia is overigens goed uitgebouwd. Maar goed, last van sneeuw zal je toch niet meer krijgen.

En wat betreft de Grote Sint Bernhardtunnel... als je de bergpas kan nemen zou ik de bergpas nemen. De bergpas is wel zeker de moeite waard. De tunnel is eveneens aan de peperdure kant... Ik heb 46 CHF betaald voor een retour.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mei 2012, 23:56

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Kortom, dat soort situaties komt helaas vaker voor. Dus ja, ik denk dat je dan tot aan Courmayeur betaalt.
Dat vind ik wel min of meer op diefstal lijken, maar goed, over die paar centen ga ik dan ook weer niet moeilijk doen. Het is wel jammer dat ze dat zo slecht regelen.
Het is meer praktisch denk ik, anders zijn er weer meer tolstations nodig. Voor het verkeer dat eerder afslaat is het wel pech hebben. Als je vanaf Turijn komt valt dat niet zo op in het totaalbedrag, maar vanaf Châtillon natuurlijk wel.
Grote aankondigingen voor de Giro d'Italia heb ik al wel gezien, alhoewel de rest van het skigebied en (ski)dorp na zondag 6 mei compleet sluit. Het lijkt me dan allemaal wat doods, maar met zo'n wielerevenement misschien toch nog wat leven in de brouwerij.
Het wordt de eerste grote bergaankomst van de Giro dit jaar, dus ik verwacht wel spektakel. :)
Ga je daar toevallig ook overnachten of verblijf je onderaan het dal? De weg naar Breuil-Cervinia is overigens goed uitgebouwd. Maar goed, last van sneeuw zal je toch niet meer krijgen.
Nee, de etappe begint in Cherasco en na de finish in Breuil-Cervinia ga ik terug richting Nederland, zodat we de zondag weer thuis zijn.
En wat betreft de Grote Sint Bernhardtunnel... als je de bergpas kan nemen zou ik de bergpas nemen. De tunnel is eveneens aan de peperdure kant... Ik heb 46 CHF betaald voor een retour.
€ 24,30 enkele reis, ik had het al gezien. De bergpas schijnt normaal gesproken pas in juni open te gaan, dus ik ga er van uit dat ik de tunnel moet nemen. Heb ik ook geen probleem mee, want alle andere alternatieven zijn duurder. Ik kan wel via Milaan en Lugano rijden, maar dat is 150 km om, ook over tolwegen. Ik ga in totaal drie etappes bezoeken dat weekend, waarvan de eerste langs de kust loopt (met finish in Sestri Levante), dus de heenreis zal gewoon via de Gotthard zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 mei 2012, 0:31

Coen Tunnel schreef:Het is meer praktisch denk ik, anders zijn er weer meer tolstations nodig.
Je zou toch de afrit die bij een tolstation ligt een apart tarief kunnen geven? Dan is het ergste probleem in ieder geval al opgelost. Zo doen ze dat ook bij het tolstation van Sterzing / Vipiteno op de A22. Overigens is die A22 als Alpensnelweg een koopje in vergelijk met de A5. De Italiaanse A32 is overigens ook vrij duur, maar daar moet je gewoon bij passage van een tolstation een X bedrag betalen en krijg je geen kaartje.
Coen Tunnel schreef:Volgens mij wordt daar, net als op de A40 richting Bellegarde-sur-Valserine, de A40 ten zuiden van Genève in meegerekend.
Volgens Google Maps is de Franse A40 ten zuiden van Genève tolvrij en de Italiaanse A5 tussen Aosta en Courmayeur niet, maar misschien heeft Google Maps een foutje in z'n kaart zitten... In ieder geval is dat inderdaad vrij prijzig, maar in Frankrijk is de tol uiteraard altijd al vrij duur. In Italië is de tol in het algemeen redelijk 'goedkoop'...
Coen Tunnel schreef:De bergpas schijnt normaal gesproken pas in juni open te gaan, dus ik ga er van uit dat ik de tunnel moet nemen.
Het geldbedrag alvast incalculeren kan nooit geen kwaad inderdaad, maar volgens Google gaat de Grote Sint Bernhardpas al ergens halverwege mei open. De Zwitserse kant is tot de top al begaanbaar, alleen de Italiaanse kant moet nog schoongeveegd worden. Ik ben benieuwd of het gaat lukken voor je... De bergpas is in ieder geval mooi en volgens mij ook wel makkelijk te rijden.
Coen Tunnel schreef:Heb ik ook geen probleem mee, want alle andere alternatieven zijn duurder. Ik kan wel via Milaan en Lugano rijden, maar dat is 150 km om, ook over tolwegen.
Tja.. als je voor een relaxte route gaat kan je ook de Mont-Blanctunnel nemen en dan via Genève weer naar Basel rijden. Dan heb je bijna compleet snelweg, zonder al teveel poespas. Maar goed, die route is wel aan de prijzige kant... :mrgreen:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 mei 2012, 8:37

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Volgens mij wordt daar, net als op de A40 richting Bellegarde-sur-Valserine, de A40 ten zuiden van Genève in meegerekend.
Volgens Google Maps is de Franse A40 ten zuiden van Genève tolvrij en de Italiaanse A5 tussen Aosta en Courmayeur niet, maar misschien heeft Google Maps een foutje in z'n kaart zitten... In ieder geval is dat inderdaad vrij prijzig, maar in Frankrijk is de tol uiteraard altijd al vrij duur. In Italië is de tol in het algemeen redelijk 'goedkoop'...
Geen foutje. Wie alleen de A40 ten zuiden van Genève neemt betaalt inderdaad geen tol. Maar ga je verder over een ander traject, dan worden die kilometers ten zuiden van Genève wel meegerekend.


Tja.. als je voor een relaxte route gaat kan je ook de Mont-Blanctunnel nemen en dan via Genève weer naar Basel rijden. Dan heb je bijna compleet snelweg, zonder al teveel poespas. Maar goed, die route is wel aan de prijzige kant... :mrgreen:
De Grote Sint Bernardtunnel lijkt mij prima. ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 mei 2012, 10:17

Coen Tunnel schreef:Maar ga je verder over een ander traject, dan worden die kilometers ten zuiden van Genève wel meegerekend.
Dat klinkt in mijn ogen toch lichtelijk naar gelegaliseerde diefstal. Anders moeten ze het maar volledig als tolweg uitvoeren. De doorgang bij Chambéry is bijvoorbeeld ook tolvrij, maar daar betaal je dan sowieso ook niet voor, omdat er zowel aan de noordzijde als aan de zuidzijde een tolstation bevindt. Zo zou dat dan ook elders moeten gebeuren, ook al vind ik tig keer stoppen voor een tolstation ook niet echt geweldig. Ook op de A43 aan het einde van de Maurienne vallei wordt eerlijk afgerekend, doordat er een apart tarief voor de laatste tolplichtige afrit wordt gerekend.
Coen Tunnel schreef:De Grote Sint Bernardtunnel lijkt mij prima.
Helemaal mee eens. Voor de sportieve rijder is de St. Bernhard route veel interessanter dan de Mont-Blanctunnel. Rijplezier vs. Comfort. :) Maar er zijn ook mensen die voor een lange trip graag de comfort varriant nemen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 mei 2012, 10:40

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Maar ga je verder over een ander traject, dan worden die kilometers ten zuiden van Genève wel meegerekend.
Dat klinkt in mijn ogen toch lichtelijk naar gelegaliseerde diefstal. Anders moeten ze het maar volledig als tolweg uitvoeren. De doorgang bij Chambéry is bijvoorbeeld ook tolvrij, maar daar betaal je dan sowieso ook niet voor, omdat er zowel aan de noordzijde als aan de zuidzijde een tolstation bevindt. Zo zou dat dan ook elders moeten gebeuren, ook al vind ik tig keer stoppen voor een tolstation ook niet echt geweldig. Ook op de A43 aan het einde van de Maurienne vallei wordt eerlijk afgerekend, doordat er een apart tarief voor de laatste tolplichtige afrit wordt gerekend.
Tja, bij wegen met een open tolsysteem (bv. Franse A13 of A63, of de Italiaanse A9) betaal je telkens een bedrag, en dat kan je voorkomen door het deel waar het tolstation staat te omzeilen. Bij de Italiaanse A9 kan dat bijvoorbeeld vrij gemakkelijk. Delen van de tolweg zijn dan eigenlijk gratis te gebruiken. Bij wegen met één centraal tolstation betaal je ook te veel als je een deeltraject aflegt. Denk aan de AP-4 in Spanje, of de Brennerautobahn, waarbij je voor elke rit via de Mautstelle Schönberg € 8 betaalt. Onafhankelijk van waar je de weg bent opgereden of waar je de weg verlaat. Wie van Patsch naar Matrei am Brenner gaat legt slechts 12 km af, maar betaalt net zo goed € 8 als de automobilisten die de hele Brennerautobahn afrijden.
Helemaal mee eens. Voor de sportieve rijder is de St. Bernhard route veel interessanter dan de Mont-Blanctunnel. Rijplezier vs. Comfort. :) Maar er zijn ook mensen die voor een lange trip graag de comfort varriant nemen...
Zo oncomfortabel zal die route via de Grote Sint Bernardtunnel toch niet zijn? Het lijkt mij ook een redelijk doorgaande weg...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 02 mei 2012, 11:54

SnarfFlevoland schreef:Dat klinkt in mijn ogen toch lichtelijk naar gelegaliseerde diefstal. Anders moeten ze het maar volledig als tolweg uitvoeren.
Een volledig gesloten tolsysteem zal altijd de meest eerlijke resultaten opleveren. De kans dat jij betaalt voor iets dat je niet afneemt is dan het kleinste. Maar geheel uitgesloten is dat nooit. Voor een gesloten tolweg is meestal een vaste kilometerprijs bepaald en daarbij wordt meestal niet gedifferentieerd om ervoor te zorgen dat je voor een gedeelte met wat meer kunstwerken een hogere kilometerprijs betaalt dan voor een gedeelte zonder kunstwerken. Pas bij mega-kunstwerk praat als een Mont Blanctunnel zie je dat er een differentiatie plaatsvindt. Al is het ook dan nog steeds mogelijk dat weggebruikers elders op de route tot op zekere hoogte meebetalen voor dat mega-kunstwerk verderop.

De A5 is een tolweg met gesloten systeem, dus je betaalt per kilometer. De kilometerprijs van de A5 in het algemeen is hoog, dus je kunt aannemen dat de gebruikers van de vlakkere gedeeltes meebetalen voor de instandhouding van de bergachtiger gedeelten en misschien ook deels voor de Mont Blanctunnel en de Sint Bernhardtunnel (al zijn die in handen van andere concessionairs, dus dat is wat lastig voor te stellen). Dat kan ik wel begrijpen. Daar komt nog eens bij dat ook het tunneltraject tussen de A5 en de Sint Bernhardroute onderdeel is van de concessie van SAV. Voor die Raccordo A5-SS27 laten ze eenieder die de snelweg betreedt of verlaat bij Aosta Est betalen. Het tunneltraject is toch een kilometer of acht, dus wat een route van 20 kilometer over de A5 lijkt is in de praktijk een toltraject van 28 kilometer. Dat verzacht de tolprijs per kilometer dan toch weer enigszins.
Zo oncomfortabel zal die route via de Grote Sint Bernardtunnel toch niet zijn? Het lijkt mij ook een redelijk doorgaande weg...
Hij is hoe dan ook tweebaans en ook voor de tunnel maak je een behoorlijke stijging en daaropvolgende afdaling. Je snelheid wordt sterk bepaald door het overige verkeer op de weg, wat er toch voor kan zorgen dat je maar nauwelijks boven de 50 km/h uit zult komen. Aan de Zwitserse kant zitten ook de nodige dorpjes waar je doorheen moet rijden. Kortom, dan mag de weg zijn uitgebouwd als een redelijk doorgaande weg, een echte snelweg als de route via Genève rijdt al snel comfortabeler.

Dat gezegd hebbende, het is zeer lang geleden dat ik nog eens in deze buurt heb gereden en foto's heb ik ook nog nooit langs zien komen. Het zou kortom leuk zijn als je tijdens je rit een paar keer af kunt drukken 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 mei 2012, 13:32

Coen Tunnel schreef:Tja, bij wegen met een open tolsysteem (bv. Franse A13 of A63, of de Italiaanse A9) betaal je telkens een bedrag, en dat kan je voorkomen door het deel waar het tolstation staat te omzeilen. Bij de Italiaanse A9 kan dat bijvoorbeeld vrij gemakkelijk.
Kan je daar geen fixe bekeuring voor krijgen? Als ik wegbeheerder was zou ik dan camera's plaatsen bij de af en opritten rondom het tolstation. Mensen die een tolstation opzettelijk vermijden kan je dan bekeuren. Zoals gezegd heeft de Italiaanse A32 ook een open tolsysteem en is peper duur. Op het stuk tussen de Fréjustunnel en Turijn heb je tot 3x toe een tolstation. Dat is op zo'n korte afstand wel erg veel... Overigens is de nieuwe ring van Lyon ook een open tolsysteem. Daar betaal je halverwege ook 'ineens' tol.
Coen Tunnel schreef:Denk aan de AP-4 in Spanje, of de Brennerautobahn, waarbij je voor elke rit via de Mautstelle Schönberg € 8 betaalt. Onafhankelijk van waar je de weg bent opgereden of waar je de weg verlaat. Wie van Patsch naar Matrei am Brenner gaat legt slechts 12 km af, maar betaalt net zo goed € 8 als de automobilisten die de hele Brennerautobahn afrijden.
Dat is inderdaad ook zo'n gare situatie, alhoewel je op de Brennerautobahn niet makkelijk de tol kan omzeilen, omdat er bij elke afrit vóór en elke oprit na het tolstation van Schönberg ook een tolhokje aanwezig is.
Pino schreef:Daar komt nog eens bij dat ook het tunneltraject tussen de A5 en de Sint Bernhardroute onderdeel is van de concessie van SAV. Voor die Raccordo A5-SS27 laten ze eenieder die de snelweg betreedt of verlaat bij Aosta Est betalen. Het tunneltraject is toch een kilometer of acht, dus wat een route van 20 kilometer over de A5 lijkt is in de praktijk een toltraject van 28 kilometer. Dat verzacht de tolprijs per kilometer dan toch weer enigszins.
Daar had ik al aan gedacht, máár... die Raccordo kan je ook tolvrij benutten, wanneer je vlak voor de A5 toch maar de SS26 opgaat (of andersom). Dat is dan weer niet eerlijk.
Pino schreef:De kilometerprijs van de A5 in het algemeen is hoog, dus je kunt aannemen dat de gebruikers van de vlakkere gedeeltes meebetalen voor de instandhouding van de bergachtiger gedeelten
Dat heb ik van te voren ook wel gelezen, maar 4,30€ voor 18 kilometer snelweg is wel 0,24€ per kilometer! Dat is wel echt schreeuwend duur. In Frankrijk betaal je dat op gesloten tolwegen meestal geen eens.
Coen Tunnel schreef:Zo oncomfortabel zal die route via de Grote Sint Bernardtunnel toch niet zijn? Het lijkt mij ook een redelijk doorgaande weg...
Het tolweg gedeelte vanaf Saint-Rhémy-en-Bosses in Italië tot Bourg Saint-Bernhard in Zwitserland is prima comfortabel, maar de rest is toch echt een OWN weg. De Italianen bewegwijzeren de tolweg ook zelfs als autosnelweg, wat natuurlijk schromelijk overdreven is, maar de weg is wel goed uitgebouwd. Bovendien is de toevoerweg vanaf de Italiaanse A5 en SS26 tot Arloid goed uitgebouwd met 2x een 2+1 tunnel. Daarna gaat het toch wel echt als een OWN weg verder. Er was wel te zien dat er nog een tunnel geboord is, maar die is nog lang niet klaar voor het verkeer. Vooral de passage door Etroubles is niet direct een visitekaartje voor een belangrijke doorgaande route. In de zomer heb ik daar zelfs koeien op de SS27 meegemaakt. Aan de Zwitserse kant is de H21 ook echt een OWN weg. Opzich wel redelijk goed uitgebouwd, maar de Simplonpas is bijvoorbeeld een stuk beter. Er zitten af en toe van die vreemde scherpe bochtjes in, die je in een belangrijke doorgaande route niet mag verwachten. Opzich vond ik de route leuk om te rijden. Ik hou wel van een paar lekkere bochten. Omdat het zowel op de heenweg als op de terugweg lekker rustig was, heb ik continu de Vmax. kunnen rijden (behalve dan door sommige haarspeldbochten). Eerlijk gezegd op sommige punten wel iets harder, omdat ik geen zin had in remmen. :p Aan de Italiaanse zijde heb je echter paar keer radarcontrole. Aan de Zwitserse zijde geloof ik tot de A21 niet. Er lag nog wel behoorlijk wat sneeuw onderweg, maar de weg was keurig schoon. Ik heb me prima vermaakt, maar comfortabel zijn de stukken OWN nu niet bepaald. Voor een internationale doorgaande route mag je wel een beter uitgebouwde weg verwachten. De bergpas van de Sint Bernhard is daarintegen niet slechter uitgebouwd. De meerwaarde van de toltunnel is eigenlijk alleen dat je 's winters met sneeuw de Alpenovergang makkelijk kan passeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 mei 2012, 15:00

SnarfFlevoland schreef:Kan je daar geen fixe bekeuring voor krijgen? Als ik wegbeheerder was zou ik dan camera's plaatsen bij de af en opritten rondom het tolstation. Mensen die een tolstation opzettelijk vermijden kan je dan bekeuren.
Nee, formeel zijn alleen de stukjes waar een tolstation staat dan tolplichtig. Zie ook op Google Maps hoe de Italiaanse A9 is ingekleurd. Grotendeels oranje (= tolvrij). Al geldt het gezamenlijke bedrag dat je bij de twee tolstations betaalt wel voor de hele weg. Wie toevallig alleen het stukje neemt waar nou net het tolstation staat is relatief duur uit.
Zoals gezegd heeft de Italiaanse A32 ook een open tolsysteem en is peper duur. Op het stuk tussen de Fréjustunnel en Turijn heb je tot 3x toe een tolstation. Dat is op zo'n korte afstand wel erg veel... Overigens is de nieuwe ring van Lyon ook een open tolsysteem. Daar betaal je halverwege ook 'ineens' tol.
Tussen Bénesse-Maremme en de grens bij Biriatou zitten op een afstand van 50 km ook drie tolstations op de Franse A63. Een paar kilometer na de grens zit er ook nog eentje bij Irún op de Spaanse AP-8. In totaal betaal je nog geen tientje, maar je moet wel vier keer stoppen. :emo:
Daar had ik al aan gedacht, máár... die Raccordo kan je ook tolvrij benutten, wanneer je vlak voor de A5 toch maar de SS26 opgaat (of andersom). Dat is dan weer niet eerlijk.
Inderdaad, de A5-gebruikers betalen dan mee aan die Raccordo, de SS26-gebruikers niet. Het is niet eerlijk, maar wel praktisch. Als je op de Franse A8 de afrit Monaco neemt betaal je meer dan als je doorrijdt tot een afrit verder, omdat je dan indirect ook betaalt voor de A500 (feitelijk alleen een tunnel met 2+1 rijstroken, niet eens een snelweg).
Dat heb ik van te voren ook wel gelezen, maar 4,30€ voor 18 kilometer snelweg is wel 0,24€ per kilometer! Dat is wel echt schreeuwend duur. In Frankrijk betaal je dat op gesloten tolwegen meestal geen eens.
Volgens mij nergens. Behoudens enkele extreem korte stukjes: de A10 in Tours is tussen afrit 20 en afrit 22 tolvrij, wie afrit 23 neemt betaalt volgens mij € 0,70 voor 2 km snelweg. Op de A8 bij Nice (open tolsysteem) ben ik afgelopen maart bij afrit 52 de snelweg opgereden (vanaf de D6202). Een muntje van 50 cent in zo'n mandje gesmeten (dat is altijd leuk :mrgreen:) en daarna nam ik gelijk afrit 51. Dat is € 0,50 voor zo'n 2 km, al geldt die tol volgens mij inderdaad ook alleen voor de A8 westelijk om Nice.
Het tolweg gedeelte vanaf Saint-Rhémy-en-Bosses in Italië tot Bourg Saint-Bernhard in Zwitserland is prima comfortabel, maar de rest is toch echt een OWN weg. De Italianen bewegwijzeren de tolweg ook zelfs als autosnelweg, wat natuurlijk schromelijk overdreven is, maar de weg is wel goed uitgebouwd. Bovendien is de toevoerweg vanaf de Italiaanse A5 en SS26 tot Arloid goed uitgebouwd met 2x een 2+1 tunnel. Daarna gaat het toch wel echt als een OWN weg verder. Er was wel te zien dat er nog een tunnel geboord is, maar die is nog lang niet klaar voor het verkeer. Vooral de passage door Etroubles is niet direct een visitekaartje voor een belangrijke doorgaande route. In de zomer heb ik daar zelfs koeien op de SS27 meegemaakt. Aan de Zwitserse kant is de H21 ook echt een OWN weg. Opzich wel redelijk goed uitgebouwd, maar de Simplonpas is bijvoorbeeld een stuk beter. Er zitten af en toe van die vreemde scherpe bochtjes in, die je in een belangrijke doorgaande route niet mag verwachten. Opzich vond ik de route leuk om te rijden. Ik hou wel van een paar lekkere bochten. Omdat het zowel op de heenweg als op de terugweg lekker rustig was, heb ik continu de Vmax. kunnen rijden (behalve dan door sommige haarspeldbochten). Eerlijk gezegd op sommige punten wel iets harder, omdat ik geen zin had in remmen. :p Aan de Italiaanse zijde heb je echter paar keer radarcontrole. Aan de Zwitserse zijde geloof ik tot de A21 niet. Er lag nog wel behoorlijk wat sneeuw onderweg, maar de weg was keurig schoon. Ik heb me prima vermaakt, maar comfortabel zijn de stukken OWN nu niet bepaald. Voor een internationale doorgaande route mag je wel een beter uitgebouwde weg verwachten. De bergpas van de Sint Bernhard is daarintegen niet slechter uitgebouwd. De meerwaarde van de toltunnel is eigenlijk alleen dat je 's winters met sneeuw de Alpenovergang makkelijk kan passeren.
Mwa, klinkt op zich niet verkeerd. Vanaf Breuil-Cervinia zit ik dan ook nog aan het begin van de reis, bovendien ben ik lange reizen gewend. In februari ben ik zonder te overnachten van Zwolle naar Monesterio gereden, aan de Spaanse A-66. Dat is zo'n 2200 km. :mrgreen: Terug vanaf Jaén, via Andorra, naar Zwolle, en de hele terugreis tolvrij - dat was ook een aardig stukje, en in februari in de vroege ochtend, in het donker, over de Port d'Envalira, 2408 meter hoog! Natuurlijk met gewone rustpauzes onderweg, en zo nu en dan (meestal twee keer per nacht) even een half uurtje tot een uurtje slapen. Dus voor een rit van Breuil-Cervinia terug via de Grote Sint Bernardtunnel ben ik niet bevreesd. Vanaf Martigny ken ik de hele route bovendien al. Jammer dat ik te laat bij Aire de la Gruyère zal zijn om daar op het terras avondeten te nemen, dat is mij daar vorig jaar erg goed bevallen... ;)

En het mooie is, een week later ga ik alweer naar Italië, voor het slotweekend van de Giro. De voorlaatste rit van Caldes naar de Stelviopas en de afsluitende tijdrit in Milaan staan dan op het programma.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 02 mei 2012, 15:22

SnarfFlevoland schreef:Kan je daar geen fixe bekeuring voor krijgen? Als ik wegbeheerder was zou ik dan camera's plaatsen bij de af en opritten rondom het tolstation. Mensen die een tolstation opzettelijk vermijden kan je dan bekeuren. Zoals gezegd heeft de Italiaanse A32 ook een open tolsysteem en is peper duur. Op het stuk tussen de Fréjustunnel en Turijn heb je tot 3x toe een tolstation. Dat is op zo'n korte afstand wel erg veel...
Op de A32 liggen de tolstations behoorlijk strategisch. Er ligt er eentje tussen afritten Avigliana Ovest en Borgone, waar vijftien kilometer tussen zit, en eentje tussen Susa Ovest en Oulx Est, waar negentien kilometer tussen zit. Dat alles dan ook nog op behoorlijk bergachtig terrein, dus dan moet je toch wel de nodige moeite doen om die tolstations te vermijden. De derde is direct voor de Frejustunnel, dus die kun je ook niet zomaar omzeilen.

Sterker nog, de afstand die je binnendoor zult moeten rijden om tol te vermijden is groter dan de afstand tussen de twee afritten waar het tolstation tussen ligt. Op open tolwegen in Italië wordt op een afrit nabij het tolstation namelijk doorgaans nog een half tolstation aangelegd. Rijd je daar de snelweg op richting tolstation of verlaat je de snelweg vanaf het tolstation, dan is de afrit tolvrij. Maar je betaalt wel tol als je hetzij vlak vóór het tolstation afslaat of vlak ná het tolstation oprijdt. Dat zie je op de A32 bij afritten Borgone en Susa Est en op de A9 bij afrit Fino Mornasco. Op open tolwegen als de A8 en de A9 zijn de afstanden die je binnendoor moet rijden wel kleiner dan op de A32, maar dat is mooi in verhouding met de lagere toltarieven. En op de A8 en A9 rijd je vaak ook nog eens door stedelijk gebied, waardoor je tijdsverlies en benzineverbruik omhoog gaan.

Daarmee resteert de fundamentele oneerlijkheid van open toltrajecten. Het kan zomaar voorkomen dat je afrekent voor een compleet traject terwijl je maar een gedeelte rijdt. Wat je opmerkt over Aosta geldt voor alle open toltrajecten, waar de tunnel bij Aosta er gewoon eentje voor is. Je kunt hem gebruiken zonder ervoor te betalen en je kunt ervoor betalen zonder hem te hebben gebruikt. Dat nadeel van oneerlijkheid moet dan worden afgewogen tegen de voordelen van het open systeem. In Italië zul je trouwens alleen maar meer van dat soort open situaties gaan krijgen. Het is namelijk de bedoeling dat de nodige raccordi autostradale in de nabije toekomst tolplichtig worden. Dat zal gebeuren met open systeem, dus voor een raccordo autostradale als Firenze - Siena zal bij je normale kilometerbedrag op het gesloten systeem een vast bedragje worden opgeteld wanneer je gebruik maakt van de afrit / oprit Firenze Certosa. Of je nu (volledig) van de Raccordi Autostradale gebruik hebt gemaakt of niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » za 05 mei 2012, 1:42

Pino schreef:Op de A32 liggen de tolstations behoorlijk strategisch. Er ligt er eentje tussen afritten Avigliana Ovest en Borgone, waar vijftien kilometer tussen zit, en eentje tussen Susa Ovest en Oulx Est, waar negentien kilometer tussen zit. Dat alles dan ook nog op behoorlijk bergachtig terrein, dus dan moet je toch wel de nodige moeite doen om die tolstations te vermijden. De derde is direct voor de Frejustunnel, dus die kun je ook niet zomaar omzeilen.
De A32 heeft op die manier in richting Frankrijk zelfs vier tolstations, want de eerste is al bij Rivoli. Dat stukje behoort officieel toe aan een aftakking van de A55, maar is logischer wijze als A32 bewegwijzerd. Ik snap dan ook totaal niet waarom het officieel tot de A55 behoort, maar dat terzijde. Desalniettemin vind ik vier tolstations op zo'n betrekkelijk kort traject nogal wat, waarbij het tolstation bij de Fréjustunnel (wat overigens tot de T4 behoort; staat ook als T4 bewegwijzerd) alleen richting Frankrijk is. Richting Italië wordt aan de Franse zijde al tol geïncasseerd, maar dat zij waarschijnlijk je al bekend.
Pino schreef:Sterker nog, de afstand die je binnendoor zult moeten rijden om tol te vermijden is groter dan de afstand tussen de twee afritten waar het tolstation tussen ligt.
Dat ministukje tolweg bij Rivoli is nog wel makkelijk te omzeilen door dwars door de voorstad van Turijn heen te rijden. Maar goed, voor die laatste euro doe je dat natuurlijk ook weer niet.
Pino schreef:Dat nadeel van oneerlijkheid moet dan worden afgewogen tegen de voordelen van het open systeem.
Maar de A5 waarover ik sprak was een gesloten tolsysteem. Daar mogen oneerlijkheidsfoutjes eigenlijk niet voorkomen.
Pino schreef:Het is namelijk de bedoeling dat de nodige raccordi autostradale in de nabije toekomst tolplichtig worden.
Dat had ik op internet al gelezen inderdaad. Dan is het dus ook wel terecht dat verkeer bij Aosta vanaf de SS26 tol gaan betalen voor de Raccordi richting de Gran San Bernardo.
Coen Tunnel schreef:Al geldt het gezamenlijke bedrag dat je bij de twee tolstations betaalt wel voor de hele weg.
Waar kan ik dat soort informatie vinden? Ik ben nogal benieuwd hoe dat elders in elkaar steekt...
Coen Tunnel schreef:In totaal betaal je nog geen tientje, maar je moet wel vier keer stoppen.
Ronduit belachelijk om het maar kort te zeggen. Maar ook bij gesloten tolsystemen kan je dat treffen. Vanaf Genève naar de Fréjustunnel is ook vier (met tunnel vijf) keer stoppen, dankzij het korte tolvrije gedeelte door Chambéry.
Coen Tunnel schreef:Dus voor een rit van Breuil-Cervinia terug via de Grote Sint Bernardtunnel ben ik niet bevreesd.
Daar gaat het ook zeker niet om. Je kan immers ook makkelijk de bergpas nemen i.p.v. de tunnel wanneer deze bij je rit al open is. Maar er zijn veel automobilisten die waarde hechten aan comfort. Dwars door Frankrijk rijden zou ik dan ook alleen doen via de péage snelwegen, alhoewel ik een bergpas op z'n tijd ook geen enkel probleem vind. Maar dorp in en dorp uit is echt om te kotsen... Daar krijg ik domweg niet het geduld voor opgebracht. Als ik lange afstanden moet afleggen geef ik liever plankgas. De weg naar de Grote Sint Bernardtunnel heb ik dan ook vooral op de terugweg met flinke vaart genomen. Sowieso ben ik op bergpassen wat sneller dan gemiddeld. :twisted: Maar goed, ik kan dat in het Sauerland natuurlijk ook vaak genoeg doen. Daar zijn diverse lokale wegen minstens zo steil als in de Alpen.
Coen Tunnel schreef:En het mooie is, een week later ga ik alweer naar Italië, voor het slotweekend van de Giro. De voorlaatste rit van Caldes naar de Stelviopas en de afsluitende tijdrit in Milaan staan dan op het programma.
Heb je bij de tankstations al een tien ritten kaart of aandelen gekocht? :mrgreen: Je zou er natuurlijk ook meteen mooi een week vakantie van kunnen maken en direct wat rondrijden in de regio, of anders uitstapjes doen. Qua geld maakt het niet zo heel veel uit, want 2x op en neer kost ook weer genoeg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 05 mei 2012, 8:59

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:Dat nadeel van oneerlijkheid moet dan worden afgewogen tegen de voordelen van het open systeem.
Maar de A5 waarover ik sprak was een gesloten tolsysteem. Daar mogen oneerlijkheidsfoutjes eigenlijk niet voorkomen.
Niet geheel dus, want het tunneltracé langs Aosta is ook onderdeel van de concessie van SAV. En die is een open tolweg, waarvoor je betaalt door het tolstation bij de afrit/oprit Aosta Est te passeren.

Mijn opmerking over de nabije toekomst had betrekking op bepaalde raccordi autostradale in beheer van ANAS. Die gaan het model gebruiken dat nu al (en doorgaans al sinds opening van het bewuste traject) wordt gebruikt bij meerdere andere raccordi, waaronder het tunneltracé langs Aosta en de raccordo tussen de A14 en Ravenna. Het is nou niet zo dat het gebruik op de ene plaats het gebruik op de andere plaats rechtvaardigt; het is gewoon een legitieme manier van tolheffen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » za 05 mei 2012, 11:30

Een open tolsysteem is sowieso een legitieme manier van tolheffen. Vaak is het wel zo dat er nog stukjes snelweg in concessie zijn uitgegeven waarvoor je in feite niet meer betaald, je kunt het dus ook opvatten als korting. Wellicht verzacht dat de pijn?

Het verbaast me wel dat de Raccordi opgenomen worden in het tolsysteem. Dat zijn namelijk allemaal bestaande wegen, die volgens E.U. richtlijnen helemaal niet betold mogen worden, als ze dat nooit geweest zijn.
Laatst gewijzigd door Vinny op za 05 mei 2012, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: grammaticale fout hersteld
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » za 05 mei 2012, 13:27

^^ Ik weet niet hoe ze het precies invullen; heb er eigenlijk ook weinig meer over gehoord sinds het plan twee jaar terug werd gelanceerd. Misschien is het al ingevoerd (behalve de hogere prijs merk je er natuurlijk niets van), maar misschien is het plan ook afgeblazen.

Zou het voor het EU-recht een verschil kunnen maken dat ze je gewoon wat extra laten betalen bij een reguliere afrit van een tolweg, waarbij het niet uitmaakt of je nu van de raccordo gebruik hebt gemaakt / zult gaan maken of niet?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » za 05 mei 2012, 17:08

Wellicht hebben ze inderdaad het beheer van de Raccordi overgedragen aan de private exploitant zonder dat het betreffende wegvak tolplichtig is geworden. Volgens mij hebben ze dat rond Napels ook gedaan, waarbij zelfs tolhuisjes zijn afgebroken:
http://maps.google.nl/maps?q=napoli&hl= ... 3,,0,-5.97. Het vreemde is, dat volgens de ANWB, de wegen rond Napels ooit tolvrij zijn geworden om de economie te stimuleren. We hebben het daar wel eens vaker op het forum over gehad, waarbij "onze" conclusie was dat het een weinig geloofwaardig verhaal was... :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » zo 06 mei 2012, 10:56

De gedachte achter de tolheffing op de raccordi was in ieder geval dat ze in beheer van ANAS zouden blijven. Maar dat die de wegen dus niet meer zouden onderhouden uit de potjes wegenbelasting, maar daarvoor inkomsten zouden gaan aantrekken via tolheffing.

De A1 bij Napoli is overigens geheel in beheer van Autostrade per l'Italia. Maar als bekend kun je bij de laatste paar afritten de weg verlaten zonder tol te betalen. Anderzijds zie je ook daar dat aan de weggebruiker die het tolstation Napoli Nord passeert wat extra tol in rekening wordt gebracht. Voor de zeven kilometer tussen de afritten Caserta Sud en Caserta Nord betaal je EUR 1,40; voor de daaropvolgende zeven kilometer tussen Caserta Nord en Santa Maria Capua Vetere slechts EUR 0,40.

Plaats reactie