[A009] Nieuwe aansluiting Heiloo

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A009] Nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Chris » vr 09 mar 2012, 15:04

gemeente Castricum schreef:Groen licht voor aansluiting A9

De aansluiting op de A9 mag er komen van Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. In een brief aan de provincie Noord-Holland heeft ze aangegeven in te stemmen met de aansluiting op de A9 ter hoogte van Heiloo. De aansluiting is van groot belang voor de bereikbaarheid van de regio. Bovendien maakt dit de geplande woningbouw in Zandzoom mogelijk.

De gemeenten Heiloo, Castricum en Alkmaar en de provincie Noord-Holland werken samen om een aansluiting op de A9 te realiseren. Ze zijn dan ook blij met de brief. De nieuwe aansluiting op de A9 is van essentieel belang voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid van Castricum en Heiloo. Dankzij de aansluiting zullen minder auto’s de Kennemerstraatweg en Rijksweg, die dwars door Heiloo en Limmen lopen, gebruiken. Ook de verkeersdruk op de ringweg Alkmaar en het Kooimeerplein zal verminderen. Voor bedrijventerrein Boekelermeer is de ontsluiting van de zuidzijde belangrijk voor de ontwikkeling. De extra aansluiting op de A9 is een voorwaarde voor woningbouw in de Zandzoom, het gebied tussen Castricum en Heiloo.

De betrokken partijen kunnen nu de eerder gekozen variant gaan uitwerken. Het gaat om een aansluiting ter hoogte van de Lagelaan, met aantakking op de Kennemerstraatweg en een verbinding naar de Kanaalweg via een oostelijke parallelweg naar bedrijventerrein Boekelermeer Heiloo.
De aansluiting komt dus hier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rene » vr 09 mar 2012, 15:11

Bij de Lagelaan zal een nieuw viaduct worden gebouwd, met een naar het zuiden gekeerd halfklaverblad (de nieuwe afrit 12 dus). Vanaf de Lagelaan komt er een parallelweg oostelijk van de A9 naar de Kanaalweg, waardoor ook de Boekelermeer vanuit zuidelijke richting wordt ontsloten. Wel moeten er nog afspraken worden gemaakt over de doorstroming op de A9 en het zonodig bufferen van verkeer op de toeritten.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door keokiracer » vr 09 mar 2012, 15:27

Zo komt het er dus ongeveer uit te zien (grove schets):
SPOILER: TOON

Afbeelding
De gele weg naar de N203 bestaat, maar is nu nog een smal polderweggetje
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » vr 09 mar 2012, 16:00

Over de betreffende aansluiting wordt al zeker 10 à 15 jaar gepraat en nu gaat hij er dus komen, nagenoeg op de gemeentegrens van Heiloo en Castricum. Jammer maar helaas dat de verbindingsweg tussen de N203 en de aansluiting op de A9 precies komt op het nog niet bebouwde stuk op de strandwal tussen Limmen en Heiloo. Maar aangezien de twee gemeenten (Castricum en Heiloo) toch al plannetjes hadden om dit vol te bouwen, maakt het ook niet zo gek veel meer uit natuurlijk.

De huidige Lageweg (en het huidige viaduct over de A9) is trouwens een weggetje die feitelijk alleen door boeren wordt gebruikt. Ook recreatieve fietsers rijden er nog wel overheen, maar verder is dit een weinig belangwekkend stukje weg. Als je over het huidige viaduct heengaat, kun je aan de andere kant van de A9 namelijk niets anders doen dan direct naast en parallel aan de A9 noordwaarts te rijden. Je komt uiteindelijk weer uit op wegen die je ook 'gewoon' via hoofdwegen had kunnen bereiken.

De nieuwe aansluiting zal met name een aanwinst zijn voor inwoners van de gemeente Heiloo, de noordelijke delen van Limmen en Egmond Binnen. Al met een kleine 30.000 inwoners schat ik in. Inwoners van Heiloo, de grootste plaats, moeten als zij naar de Randstad willen nu nog ofwel flink omrijden om via Alkmaar op de A9 te komen ofwel dwars door de drukke kern van Limmen en de erg overbelaste N203 via Uitgeest de A9 opgaan.

De N203 tussen Castricum en Uitgeest zal door de nieuwe aansluiting iets meer lucht krijgen, maar aangezien de nieuwe aansluiting voor de zuidelijke en westelijke inwoners van Limmen alsmede de inwoners van de plaatsen Castricum en Bakkum, samen ook zeker wel 30.000 inwoners, geen alternatief is, zal de N203 niet erg veel rustiger worden lijkt me zo. De N203 tussen Castricum en Uitgeest is trouwens één van de zwaarst bereden 1*2 wegen van Nederland.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door mavas » vr 09 mar 2012, 17:25

Ik dacht dat het grondgebruik aan de oostzijde van de A9 altijd het grootste struikelblok was, daar er redelijk wat groen ligt met hoge natuurwaarde. Om dit te sparen is een Haarlemmermeer natuurlijk beter, maar dan wordt de aansluiting naar de Boekelermeer wat lastiger, en wellicht duurder.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Vinny » vr 09 mar 2012, 17:54

Hier komt dus de kruising met de N 203...
http://maps.google.nl/?ll=52.583547,4.6 ... 53,,0,8.49

Ik zie dat het stukje betonweg bij het motel gereconstrueerd is in asfalt. Dat was vroeger een weg met een typisch Duitse halve vluchtstrook. Ik vroeg me af of de weg ooit driestrooks geweest is, Mavas?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » vr 09 mar 2012, 18:34

Ik kom daar al mijn hele leven, maar heb het nooit als driestrooks gezien. Vroeger kon je er wel even lekker doorrijden en inhalen, met name omdat de doorgetrokken strepen er nog niet waren en de komgrens van Heiloo een stukje verder lag.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door nederland24 » vr 09 mar 2012, 18:50

Ik heb het altijd maar vreemd gevonden, dat Heiloo geen aansluiting met de A9 had. Goed dat deze er nu komt en hij komt niet te dicht op de andere afritten te liggen. :top:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door mavas » vr 09 mar 2012, 20:09

Vinny schreef:Ik zie dat het stukje betonweg bij het motel gereconstrueerd is in asfalt. Dat was vroeger een weg met een typisch Duitse halve vluchtstrook. Ik vroeg me af of de weg ooit driestrooks geweest is, Mavas?
Beton? Dat kan ik me niet herinneren. Ik heb daar wel tussen 2000 - 2005 meerdere keren per week gereden, dus ik kende het stukje weg goed.
Zoals Rein zegt lag dit gedeelte nog bubeko en mocht je er dus 80 (nu dus bibeko...). Bij de aansluiting met de Golden Tulip lagen er 3 of 4 stroken, dat weet ik niet exact meer. Vanuit Limmen kon je op de linker strook zowel rechtdoor als linksaf slaan, en op de rechter rijstrook alleen rechtdoor. Dat was altijd even een fijn stukje om te planken tot aan de rotonde in Heiloo :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » vr 09 mar 2012, 20:14

Dat was ook zo! De linksafstrook bij het Motel mocht ook gebruikt worden voor rechtdoor rijden waardoor je net een slak kon inhalen mits die wel iets naar rechts zou gaan natuurlijk. Maar dat is toch al heel erg lang weg?
Laatst gewijzigd door Rein op za 10 mar 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door mavas » vr 09 mar 2012, 20:30

^^ Dat moet dan na 2005 gebeurd zijn, nadat ik weer ben gaan studeren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Kaaiman » za 10 mar 2012, 9:39

Ik heb me al een hele tijd verbaasd over het feit dat het betreffende stukje A9 zo afritloos is vergeleken met de rest van de snelweg, ondanks dat er wel wat plaatsen in de buurt liggen.

Er wordt trouwens niet toevalligerwijs ook een verbreding naar permanent 2x3 in dit project meegenomen? :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door evos » za 10 mar 2012, 12:23

Rein schreef:De N203 tussen Castricum en Uitgeest zal door de nieuwe aansluiting iets meer lucht krijgen, maar aangezien de nieuwe aansluiting voor de zuidelijke en westelijke inwoners van Limmen alsmede de inwoners van de plaatsen Castricum en Bakkum, samen ook zeker wel 30.000 inwoners, geen alternatief is, zal de N203 niet erg veel rustiger worden lijkt me zo. De N203 tussen Castricum en Uitgeest is trouwens één van de zwaarst bereden 1*2 wegen van Nederland.
Zou nog een extra aansluiting Castricum op de A9 niet een goed idee zijn?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » za 10 mar 2012, 13:33

^^
Lijkt mij ook. Gewoon de Castricumse Zeeweg (N513) ca 2,5 km verlengen tot aan de huidige afrit Akersloot (en die afrit wellicht reconstrueren). Probleem is wel dat de weg dan door een cultuurhistorisch waardevol gebied, namelijk de monding / delta van het OerIJ, gaat. Daarentegen kan dan de huidige N203 tussen Castricum en Uitgeest (8 km), die door hetzelfde gebied gaat, worden afgebroken. Het naastliggende fietspad iets verbreden voor tractoren en klaar ben je. Maar ja, hier zijn nooit plannen voor gemaakt en dit krijg je er bij de gemeente Castricum ook nooit doorheen.
Kaaiman schreef:Ik heb me al een hele tijd verbaasd over het feit dat het betreffende stukje A9 zo afritloos is vergeleken met de rest van de snelweg, ondanks dat er wel wat plaatsen in de buurt liggen.
Ik kan mij herinneren dat de gemeente Heiloo juist nooit een afrit op zijn grondgebied wilden. Ze wilden echter wel woningen bouwen in de richting Limmen en had daar ook de gemeente Castricum, waar Limmen onder valt, bij nodig. Castricum wilde alleen meewerken als er een nieuwe afrit zou komen. En zo is het dus gegaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rene » za 10 mar 2012, 17:19

Doortrekking van de Zeeweg is gelukkig qua natuurbeleid geen optie meer. Je moet er niet aan denken, nòg meer op- en afritten... :nothanks:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Vinny » za 10 mar 2012, 19:20

Op kaarten van eind jaren '80 is de doorgetrokken Zeeweg wel "in project" aangegeven. Er is dus een concreet plan geweest.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » zo 11 mar 2012, 9:17

Dat meen je niet! Nooit geweten. En ik jarenlang maar denken dat het mijn idee was :rofl2: (al is het natuurlijk ook weer niet zo'n onlogische verbinding)..... Zijn er kaarten van beschikbaar?

Terug on-topic: ik begrijp uit lokale media dat het merendeel van de kosten voor de aanleg van de afrit Heiloo gefinancierd zal worden door de gemeente Alkmaar die nu een mooie ontsluiting zal krijgen op bedrijventerrein Boelemeer Zuid.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door mavas » zo 11 mar 2012, 11:37

Vinny schreef:Op kaarten van eind jaren '80 is de doorgetrokken Zeeweg wel "in project" aangegeven. Er is dus een concreet plan geweest.
Waar zijn die kaarten te vinden? Op deze kaart uit 1988 is er anders niks over te vinden, en de kaarten tot 1966 ook niet.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Kaaiman » zo 11 mar 2012, 12:35

^^ Wellicht niet als provinciale of rijksweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door mavas » zo 11 mar 2012, 12:53

^^ In dat geval zouden er grijze stippeltjes ipv gekleurde of zwarte stippeltjes moeten staan op een van die kaarten, die heb ik ook niet kunnen ontdekken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Jackbauer1350 » zo 11 mar 2012, 14:15

Vinny schreef:Hier komt dus de kruising met de N 203...
http://maps.google.nl/?ll=52.583547,4.6 ... 53,,0,8.49
Leuk voor de mensen met hun kip caravan die daar straks een drukke kruising tegenover hun huisje hebben, en auto's met hoge snelheid op hun af zien komen.Of het moet een rotonde worden aangezien dat een populair iets is in dit land.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Vinny » zo 11 mar 2012, 21:01

Waar zijn die kaarten te vinden?
De ANWB..., maar goed ik ga eens kijken of ik die kaart waar dat op staat nog kan vinden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door kingpin1966 » ma 12 mar 2012, 9:56

Jackbauer1350 schreef: Leuk voor de mensen met hun kip caravan die daar straks een drukke kruising tegenover hun huisje hebben, en auto's met hoge snelheid op hun af zien komen.Of het moet een rotonde worden aangezien dat een populair iets is in dit land.
Dan zal de boel toch een stukje verlegd moeten worden, of het huis wordt gesloopt.
In deze situatie is een rotonde geen optie.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » ma 12 mar 2012, 10:18

Wie zegt dat de aansluiting van de (nieuwe) verbindingsweg met de nieuwe afrit precies daar komt? Het hele gebied gaat op de schop en wordt volgebouwd, dus wellicht zal de aansluiting wel, ik noem maar wat, 100 meter noordelijker komen.

Hier trouwens nog een stukje van de website van het Noordhollands Dagblad.
nhd.nl schreef:Afslag A9 Heiloo gaat regio ontlasten

HEILOO - Het gas kan er op: de afslag op de A9 naar Heiloo en de Boekelermeer mag van minister Schulz van Haegen (Verkeer) worden aangelegd.

Een taai onderwerp lijkt daarmee grotendeels gefileerd. Lange tijd domineerde 'aftakking A9 Heiloo' de agenda's van Heiloo en omliggende gemeenten. Zo lang dat bijna niemand er meer op durfde hopen dat het er ooit van zou komen.

Heiloo wilde de afslag aanvankelijk voor zichzelf. Om daarmee een nog aan te leggen woonwijk (Zandzoom) te ontsluiten. Waarna Alkmaar begon te piepen. Want hoe handig zou het niet zijn om ook de bedrijventerrein Boekelermeer aan de A9 vast te knopen. Alkmaar zwaaide met een miljoenenbuidel. Er waren meer belemmeringen: Rijkswaterstaat lag dwars. Op extra op- en afritten zitten ze daar niet te wachten. Die opstelling veranderde met de aanleg van spitsstroken op de A9 die vorig jaar zijn opgeleverd. Ook de minister van Verkeer wilde eerst op de komst van die spitsstroken wachten, zegt wethouder Desiré Schlumschläger van Heiloo.

Aan dat wachten kwam deze week een einde. Via een brief aan de provincie liet de minister weten dat de aftakking er van haar mag komen. Eentje waar zowel Heiloo als Alkmaar (vanuit de Boekelermeer) gebruik van gaat maken.

Belangrijke vraag; hoe gaat het nu verder, wanneer is de aftakking in gebruik te nemen? Schlumschläger: ,,Daarover kan ik nog niks zinnigs zeggen. Alleen al het doorlopen van de planologische procedures vergt een jaar. Het belangrijkste op dit moment is dat we van de minister groen licht hebben gekregen. We kunnen nu verder, we hebben nog veel te bespreken.''

De aftakking vergt een groot bedrag dat wordt betaald door de provincie en de gemeenten Alkmaar, Heiloo en Castricum. Alkmaar en Heiloo gaan het leeuwendeel ophoesten.

De komst van de aftakking is van groot belang voor de bereikbaarheid van de regio, aldus Heiloo. Dankzij deze aansluiting zal het verkeer op de Kennemerstraatweg en Rijksweg afnemen. Dat geldt ook voor de Alkmaarse Ringweg en de rotonde Kooimeer. De afslag op de A9 'is ook goed voor de ontwikkeling van bedrijventerrein Boekelermeer'.
En nog iets uit de lokale media:
heiloo-online.nl schreef:HEILOO - De afslag van snelweg A9 bij de Lagelaan in Heiloo is goedgekeurd door de minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, meldt gemeenteraadslid Meriwani.

De nieuwe aansluiting op de A9 is essentieel voor de realisatie van het Zandzoom en voor de ontsluiting van bedrijventerrein Boekelermeer Heiloo. De aansluiting verbetert de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van Heiloo en Castricum, meent de gemeente.

"Een nieuwe aansluiting zorgt ervoor dat minder auto’s de Kennemerstraatweg en Rijksweg, die dwars door Heiloo en Limmen, lopen gaan gebruiken. Ook de verkeersdruk op de ringweg Alkmaar zal verminderen."

Variant
Het gemeentebestuur heeft in 2010 haar voorkeur uitgesproken. De nieuwe op- en afrit zou moeten komen ter hoogte van de Lagelaan, met aantakking op de Kennemerstraatweg en een verbinding naar de Kanaalweg via een oostelijke parallelweg. Daarbij is de voorkeur voor de vorm van een half klaverblad. "Deze variant is verkeersveiliger dan andere varianten."

Goedkeuring
Er wordt al lange tijd gewacht op een besluit van de minister over de aansluiting. Gisteren meldde D66-GroenLinks gemeenteraadslid Elly Meriwani als eerste via Twitter dat het groene licht was gegeven. Zij maakt zich nog wel zorgen over de financiering en over het mogelijke sluipverkeer.

De goedkeuring van de minister om de aansluiting te mogen realiseren, wil niet zeggen dat deze er snel zal zijn. Er volgt nog een uitgebreid traject met procedures. Volgens ingewijden is de afslag niet voor 2013 te verwachten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » di 30 jul 2013, 14:49

Als ik bijgaand bericht lees is de bijdrage van de gemeentes aan de afslag Heiloo onzeker geworden door de aanhoudende stagnatie van de woningbouw waardoor de aanleg van de afrit op losse schroeven staat.
VVD in regio Alkmaar schreef: De bereikbaarheid van (en vanuit) de regio Alkmaar moet op korte termijn drastisch worden verbeterd door de aanleg van een weg die de A9 rechtstreeks verbindt met de A8. Bovendien dienen de Boekelermeer en Heiloo en Castricum zo spoedig mogelijk een snelwegaansluiting te krijgen op de A9.
Volgens de fracties van de VVD in de regio Alkmaar (Alkmaar, Bergen, Castricum, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Schermer), die dit bepleiten, zijn deze ingrijpende infrastructurele maatregelen noodzakelijk om de voorzieningen in het gebied op peil te kunnen houden.
"Onze regio moet uitstekend bereikbaar zijn en blijven”, vinden René van Splunteren en Menno Haga, fractievoorzitters in respectievelijk Heiloo en Castricum.
"Onze wegeninfrastructuur moet worden aangepast aan de geplande bouw van nieuwe woningen in deze regio en aan de komst van meer inwoners.”

Van Splunteren en Haga doelen hiermee onder meer op het plan 'Zandzoom', dat Castricum en Heiloo samen met de provincie Noord-Holland zijn overeengekomen. Als gevolg daarvan zullen in totaal 2.200 woningen in het groen worden gerealiseerd waardoor de noodzaak voor een snellere en betere doorstroming toeneemt.
Op dit moment vinden in de regio Alkmaar op diverse plaatsen kleinschalige aanpassingen en uitbreidingen van de wegeninfrastructuur plaats.
Eén van de meer ingrijpende aanpassingen in de wegeninfrastructuur is de aftakking vanuit de Boekelermeer en vanuit Heiloo en Castricum rechtstreeks op de A9.
"De woningbouw is een belangrijke drager voor de financiering van deze aftakking”, vervolgt Haga. ,, Zolang de huidige crisis in de woningbouw aanhoudt, dreigt de aanleg van deze aftakking A9 te stagneren. Samen met Heiloo, Alkmaar en de provincie Noord-Holland maken wij ons sterk voor deze aftakking.”Naast de aanpassing van de infrastructuur die nodig is om de doorstroming in en rondom de gemeenten en dorpen te verbeteren, is er behoefte aan een goede bereikbaarheid vanuit de regio Alkmaar naar de randstad en de metropool Amsterdam.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rene » di 30 jul 2013, 18:14

Tja, de financiering voor de nieuwe aansluiting is volledig door de betreffende gemeenten. En het economisch getij zit daarbij op dit moment bepaald niet mee.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » do 06 feb 2014, 16:56

*** schopje ***

Er is een overeenkomst gesloten voor de financiering van de aansluiting Heiloo op de A9 plus ontwikkeling van het gebied eromheen. Men heeft dit pact de "overeenkomst nieuwe strandwal" genoemd. Gedachte achter die naam zal wel zijn dat de 'oude strandwal' (waar de oude kernen van Limmen, Heiloo en Alkmaar opliggen) eeuwenlang de centrale doorgaande route was en deze 'functie' door o.a. de nieuwe aansluiting (nog meer) wordt overgenomen door de A9.
Provincie Noord-Holland schreef:Nieuwe afspraken brengen aansluiting A9 bij Heiloo stap dichterbij

De provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Castricum en Heiloo hebben overeenstemming bereikt over de financiering van de aansluiting A9. Daarnaast hebben zij afspraken gemaakt over de ontwikkeling van woningbouw in Limmen en Heiloo en het bedrijventerrein Boekelermeer. Ook over de aanleg van diverse groen- en recreatieprojecten staan nieuwe afspraken op papier.

De colleges van burgemeester & wethouders en Gedeputeerde Staten hebben ingestemd met de Overeenkomst Nieuwe Strandwal (O.N.S.). In de O.N.S. zijn nieuwe afspraken gemaakt over de gebiedsontwikkeling Heiloo/Limmen. Naar verwachting ondertekenen gedeputeerde Talsma (provincie Noord-Holland), burgemeester Bruinooge van Alkmaar, wethouder Dellemijn van Heiloo en wethouder Portegies van Castricum begin maart de O.N.S.. Daarmee komt de aansluiting op de A9 bij Heiloo een stap dichterbij.

Financiering aansluiting A9
De eerste plannen voor de ontwikkeling van het gebied dateren al uit 2006. De crisis en de daaropvolgende bezuinigingen leidden uiteindelijk dit jaar tot het maken van nieuwe financiële afspraken. Hieraan dragen zowel de provincie Noord-Holland, als de gemeenten Alkmaar, Heiloo en Castricum bij: respectievelijk 6, 879 miljoen, 9,547 miljoen, 8,5 miljoen en 2,875 miljoen. De totale reservering in de O.N.S. komt daarmee op 27,8 miljoen.

Gebiedsontwikkeling
De gebiedsontwikkeling bestaat uit vier deelprogramma’s. De nieuwe aansluiting van de A9 draagt in belangrijke mate bij aan de zuidelijke ontsluiting van de Boekelermeer. Daarmee is hij van groot belang voor de economische ontwikkeling van het bedrijventerrein en dat van de regio. Daarnaast levert de vraag gestuurde ontwikkeling van woningbouw in Heiloo en Limmen een bijdrage aan de lokale en regionale woonbehoefte. De extra aansluiting op de A9 nabij Heiloo verbetert echter niet alleen de bereikbaarheid van het bedrijventerrein maar ook dat van de woonkernen in Heiloo en Limmen. Ook de realisatie van projecten op het gebied van landschap, natuur en recreatie in dat gebied krijgt een vervolg. Deze gehele gebiedsontwikkeling wordt opgepakt onder de naam de Nieuwe Strandwal.

Groen- en recreatieprojecten
Voor de realisatie van de groen- en recreatieprojecten is een maximum bedrag van 14 miljoen vastgelegd in de O.N.S. De provincie investeert 7 miljoen in natuur- en waterprojecten voor de versterking van de bestaande regionale natuur en waterverbinding. De gemeenten Castricum en Heiloo investeren samen maximaal 7 miljoen in recreatieprojecten die de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het landschap versterken en in projecten om de landschappelijke waarden te versterken en behouden. De hoogte van de totale bijdrage per gemeente is afhankelijk van het aantal gerealiseerde woningen in Heiloo en Limmen. Per gerealiseerde woning wordt een bijdrage gereserveerd in een Groenfonds.

Planning
De vier colleges hebben ingestemd met de O.N.S.. Tijdens de vergadering van de raadscommissie Openbare Ruimte op 12 februari wordt de O.N.S. ter bespreking aangeboden aan de raadsfracties van Heiloo. Begin maart zetten de betrokken partijen dan hun handtekening. Voor de financiering van de aansluiting A9 legt het college van Gedeputeerde Staten nog een besluit voor aan de Provinciale Staten. Eind februari wordt het onderzoek van de provincie naar het voorlopig ontwerp en aan te leggen tracé afgerond. Dan kan meer over de planning worden gezegd. In grote lijnen is de verwachting dat medio 2014 de Realisatieovereenkomst kan worden ondertekend, waarna in 2015 de aanbesteding kan plaatsvinden en de werkzaamheden op zijn vroegst in 2016 starten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rene » vr 07 feb 2014, 10:42

Voorheen zouden de gemeenten de aansluiting zelf betalen op basis van de grondbalans van een nieuwbouwwijk, maar door de crisis op de huizenmarkt was dat niet meer mogelijk. De provincie heeft nu dus ook besloten om geld erin te steken, bovendien gaat de provincie als uitvoerend partij alles aanleggen. Positief dus dat de provincie zo actief bij wil dragen voor de bereikbaarheid in de regio daar waar er niet eens sprake is van een direct belang voor een provinciale weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Vinny » vr 07 feb 2014, 20:52

Provincies hebben in de huidige tijd nog wel wat geld op de plank liggen. De Rijksoverheid en de gemeenten moeten bezuinigen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] nieuwe aansluiting Heiloo

Bericht door Rein » vr 07 feb 2014, 21:06

Op zich vind ik het logisch dat provincies zich niet beperken tot provinciale wegen. Naar mijn mening hebben provincies een taak op mobiliteitsgebied op regionaal terrein. Net zoals het Rijk zich met name moet richten op verbindingen van landelijk belang.

In die zin past deze verbinding en aansluiting waar tenminste drie gemeentes (en dus een regio) belang bij hebben bij deze provinciale taakopvatting.

Plaats reactie