Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Wimpie24 » wo 29 dec 2010, 23:35

Vergeet niet dat op het moment de jongeren hun rijbewijs verkrijgen, het OV meestal ook gewoon aan de kant geschoven wordt. Autoland, vrij land. Dat blijft de mentaliteit bij zowat alle leeftijdsgroepen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Giuseppe » do 30 dec 2010, 11:00

Alfa schreef:^^Een Buzzypazz kost hier twee keer niets. De meeste jongeren hebben er één. De echte reden is dat 's avonds OV voor de meesten simpelweg geen optie is.
Dat is misschien wel zo, maar toch is in Nederland het aantal jongeren dat 's avonds op pad gaat met de auto veel kleiner. Dat zal wel een aantal redenen hebben, maar het hebben van geen auto omdat alles met OV-studentenkaart wordt gedaan is er toch wel een van.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door mavas » do 30 dec 2010, 11:10

Ik denk dat dat laatste komt door de ruimtelijke ordening. In Nederland wonen de jongeren toch meestal in gebieden waar dichtbij genoeg vertier is te vinden, waardoor er geen auto nodig is en ze gewoon lopend of met de fiets uit kunnen. In Belgie is mijn gevoel dat disco's en dergelijke toch vaak buiten de steden te vinden zijn en dan is een auto toch vaak de beste optie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Davy » do 30 dec 2010, 11:16

zal wel een beetje aan de mentaliteit liggen ook denk ik...in Belgie is nog steeds, hoewel het ook wat afneemt, 18 jaar worden = rijbewijs halen, in Nederland wacht men vaak langer en doet men er ook langer over, dus dat scheelt al wat. veel discotheken in Belgie liggen ook "op den buiten", en is dus met OV vaak slecht bereikbaar, in Nederland liggen de uitgaansgelegenheden meestal in de centra, dus makkelijker bereikbaar met fiets en/of OV.

bovenstaand verklaart natuurlijk niet alles, maar het speelt zeker een rol lijkt me...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » do 30 dec 2010, 13:42

Misschien is er in Nederland meer nachtaanbod qua OV. In België valt alles stil na 22 u. Vaak geraak je wel op je bestemming maar niet meer terug.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Wimpie24 » do 30 dec 2010, 13:49

Niet correct, in Vlaams Brabant worden tussen de grote steden op vrijdag-, zaterdag- en zondagavond en gedurende de vakanties nachtbussen voorzien. Die rijden bijvoorbeeld tussen Aarschot en Leuven in beide richtingen met een frequentie van 2 bussen per uur. De laatste bussen vertrekken omstreeks 3.38 's nachts. Bij speciale gelegenheden zijn die zelfs gratis.
Maarja, de onderliggende gedachte blijft altijd, "waarom zou ik op zo'n stomme stinkbus gaan zitten met een hoop kotsers bij elkaar als ik ook met de auto op mijn bestemming en terug geraak?". Vaak kost het parkeergeld evenveel voor een auto als de bustarieven per persoon.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » do 30 dec 2010, 17:12

^^Ik weet wel dat er nachtbussen zijn. Maar hun aantal is zo beperkt dat slechts een kleine minderheid er gebruik kan van maken. Voor iemand die in pakweg Langemark woont en in Ieper wil uitgaan op een vrijdagavond is er geen alternatief anders dan de auto. Mocht dat er wel zou ik ook meer de bus nemen voor dit soort zaken (want als je met de auto komt kan je ofwel niet drinken, ofwel moet je een Bob regelen).

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Wimpie24 » do 30 dec 2010, 23:41

Ja misschien dat ze in jouw regio dan beperkt zijn maar ik vind dat 2 bussen per uur toch al heel wat is :p
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » vr 31 dec 2010, 0:56

^^Tussen de steden. Veel mensen wonen in dorpjes en gaan uit in de dichtstbijzijnde stad. Zij vallen uit de boot. Voor hen is er enkel de auto.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Wimpie24 » vr 31 dec 2010, 12:23

Dat klopt ja, maar ik geloof wel dat het meeste van die nachtbussen de OWN-verbindingen van gedurende de dag volgen dus dorpen en voorsteden worden nog wel enigzins bediend.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Coen Tunnel » vr 31 dec 2010, 20:42

daviedoff schreef:zal wel een beetje aan de mentaliteit liggen ook denk ik...in Belgie is nog steeds, hoewel het ook wat afneemt, 18 jaar worden = rijbewijs halen, in Nederland wacht men vaak langer en doet men er ook langer over, dus dat scheelt al wat. veel discotheken in Belgie liggen ook "op den buiten", en is dus met OV vaak slecht bereikbaar, in Nederland liggen de uitgaansgelegenheden meestal in de centra, dus makkelijker bereikbaar met fiets en/of OV.
Discotheken die buiten de grote plaatsen liggen hebben in Nederland, of ja, in ieder geval in Noord-Nederland, vaak eigen busdiensten. Voor een paar euro, of soms gratis, word je opgehaald en thuisgebracht.

Als jongeren in groepjes reizen van ongeveer 8 jongeren, dan nemen ze soms ook wel een taxi. Als je die kosten deelt is dat namelijk helemaal niet meer zo duur.

Ik neem aan dat deze beide zaken in België minder gewoon zijn...

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Wimpie24 » vr 31 dec 2010, 21:08

Taxis waren voor de opkomst van het openbare vervoer buiten steden inderdaad ooit het meest gebruikte vervoermiddel hier buiten de auto.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Vinny » zo 02 jan 2011, 17:32

Wellicht zijn Belgische jongeren ook meer genegen om met de auto een verderweg gelegen uitgaangsgelegengheid te bezoeken. Ik kan van mijn middelbare schooltijd / studententijd eigenlijk alleen de Bob's Saloon herinneren waar ik 1 keer geweest ben (vrienden reden ons toen). In Nederland heb je meestal nog wel een zuipkeet-achtige tent in kleine dorpen, wellicht vangt dat ook wat vraag op.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » zo 02 jan 2011, 17:57

^^In België zijn er met zekerheid meer cafés te vinden dan in Nederland (vooral in de kleinere dorpen). Maar dat zijn vaak zgn. 'bruine cafés', gericht op een ouder publiek dus.

De meesten gaan uit in jongerencafé's en die vind je vooral in de buurt van de scholen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door vynkce » ma 21 feb 2011, 11:40

De Vlaamse regering zou vorige week de lijst van 25 missing links plots uitgebreid hebben tot 37 projecten. Voorlopig vind ik deze nieuwe lijst echter nergens.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Caesar » ma 21 feb 2011, 21:37

^^ tel bij de oorspronkelijke missing links gewoon de heraanleg van elke snelweg :p

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door vynkce » ma 02 mei 2011, 14:08

Door een overschot op de Vlaamse begroting gaat er dit jaar 100 miljoen extra naar het aanpakken van de zwarte punten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door vynkce » do 22 mar 2012, 18:22

De Standaard 22-03-2012 schreef:Minder ongevallen door aanpak gevaarlijke verkeerspunten

De verbetering van meer dan honderd gevaarlijke verkeerspunten in Vlaanderen zorgde voor aanzienlijk minder ongevallen. Dat blijkt uit een studie die minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams Parlement heeft voorgesteld.
Volgens de studie is dankzij de herinrichting het totale aantal ongevallen met een letsel tot gevolg met minstens 24 procent teruggedrongen. Het aantal ongevallen met doden en zwaargewonden verminderde met 40 procent. Op sommige punten daalde het aantal zelfs met meer dan de helft.
De veiligheid is het sterkst verhoogd op de punten waar verkeerslichten geplaatst zijn om de voorrangsregeling te vervangen. Ook plaatsen met een waar weinig verkeer is, zijn sterk verbeterd.

Evaluatie
Het project ‘Wegwerken van gevaarlijke punten en wegvakken in Vlaanderen’ van de Vlaamse regering is eind 2002 van start gegaan. Het doel was om gedurende meerdere jaren ruim 800 gevaarlijke verkeerspunten in Vlaanderen te verbeteren. Vorig jaar vroeg minister Crevits om een evaluatie van de punten die tot eind 2007 afgewerkt zijn. De studie evalueerde in totaal 134 punten.
Crevits is tevreden met de resultaten. ‘Het is duidelijk dat de aanpassing van de infrastructuur de verkeersveiligheid verhoogt’, meldde ze. Ze wil de resterende 160 kruispunten tegen 2014 afgewerkt hebben. Momenteel zijn er bijna zeshonderd klaar.

Prijskaartje
Maar volgens de minister is er nog werk aan de winkel. ‘De cijfers tonen aan dat er nog steeds nood is aan sensibilisering, verkeerseducatie en handhaving om het aantal ongevallen terug te dringen.’ De studie meldt ook dat er nood is aan een betere aanlevering van gegevens over ongevallen.
Aan het wegwerken van de laatste verkeerspunten hangt ook een prijskaartje van ruim een miljard euro, waarschuwt Tom Roelants van het Agentschap Wegen en Verkeer. Dat is even duur als de kostprijs van de reeds verbeterde punten.
Zodra alle achthonderd zwarte punten zijn aangepakt, wil Crevits nog een eindevaluatie maken. Dat zal helpen met besluiten welke soorten aanpassingen, zoals het plaatsen van verkeerslichten of het aanleggen van een rotonde, de meeste vruchten afwerpen.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Jump » vr 20 mar 2015, 9:42

Het nieuwsblad, 20/03/2015:
OVERZICHT. Deze 74 risicokruispunten zijn nog steeds niet aangepakt
Dertien jaar nadat Vlaanderen met veel bombarie aan­kondigde snél werk te maken van het wegwerken van de gevaarlijke kruispunten, zijn 74 van die ‘zwarte punten’ nog steeds niet aan­gepakt.
Ze gingen op vijf jaar weggewerkt zijn, tegen 2007. Nog veel werk aan de winkel dus.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Lambo19 » vr 20 mar 2015, 17:02

Opmerkelijk blijft toch dat er heel zwarte punten op de N49 gelegen zijn. De zwarte punten op de R41 in Aalst en op de R6 zullen in toekomst sowieso verdwijnen of heraangelegd worden. Met wat geluk worden de zwarte kruispunten op de R6 dit jaar nog weggewerkt, zie ook dit dit artikel. Overigens lijken 74 zwarte punten misschien veel, er is toch al heel wat vooruitgang geboekt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door waldo79 » vr 20 mar 2015, 17:40

Zo vreemd is het niet dat de N49 niet zo best scoort. De weg is druk en ten oosten van Maldegem mag je er aan 120 tussen de lichten. Kan me voorstellen dat het rode licht wel eens wordt genegeerd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » vr 20 mar 2015, 17:45

Deze week is er trouwens in Kaprijke opnieuw een zwaar ongeval gebeurd aan de verkeerslichten (zie hier). Altijd hetzelfde verhaal: iemand ziet iets groen maar beseft niet dat dit voor afslaand verkeer is en niet voor hen. Tegelijk wordt de omvorming van de E34 niet als prioritair beschouwd. Zoals in de desbetreffende draad te lezen is wordt alles elk jaar met zoveel jaar opgeschoven. Dus voor de E34 zal er nog enkele decennia over gaan eer alle kruispunten weggewerkt zijn.

Hoewel er blijkbaar maar drie kruispunten op die zwarte puntenlijst staan (en bv het bovenstaand kruispunt met de Vaarstraat niet) wat ik heel raar vind. De genoemde drie kruispunten zullen wel op relatief korte tijd verdwijnen. Het kruispunt met de N455 in Balgerhoeke, daar zijn ze nu aan begonnen en zal in 2017 afgewerkt zijn. De andere twee volgen. Misschien is dit wel de reden waarom deze drie kruispunten eerst aangepakt worden en ze afwijken van de eerdere afspraken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Lambo19 » zo 31 jan 2016, 12:27

Weyts werkt met investering van 50 miljoen laatste "zwarte punten" weg

Met een investering van 50 miljoen euro wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de laatste gevaarlijke kruispunten op de lijst van "zwarte punten" wegwerken. Hij hoopt zo "de schande van de 400 Vlaamse verkeersdoden" aan te pakken. "Dat moeten we doen op alle fronten, ook met infrastructuurwerken."
Artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... -weg.dhtml

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door RSK » zo 31 jan 2016, 13:14

^^ Ja, en?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » zo 31 jan 2016, 14:41

Concreet worden 22 gevaarlijke kruispunten verspreid over heel Vlaanderen aangepakt. Het gaat bijvoorbeeld om het kruispunt Antwerpsesteenweg-Ring in Mechelen, de kruispunten op de Kasteletsingel met de Brugstraat en de Nijverheidsstraat in Beringen, de kruispunten met de Nieuwe Steenweg en de op- en afritten van de E17 in De Pinte, de kruising van de Bergense Steenweg en de G. Wittouckstraat in Sint-Pieters-Leeuw en het kruispunt van de Natienlaan en de Kalvekeetdijk in Knokke-Heist.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160131_02100335

Hopelijk gaat doorstroming niet teveel ten koste van veiligheid. Want veel van die zwarte punten zijn m.i. verkeerd aangepakt: men plempt er een tweestrooksrotonde in de plaats en het probleem is zogezegd opgelost.

EDIT: dit is dus al een slecht voorbeeld: http://wegenenverkeer.be/werken/heraanl ... ijk-knokke

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door MrL » zo 31 jan 2016, 16:16

^^ Dat begrijp ik nu niet. Men wil bij het AWV afstappen van tweestrooksrotondes, maar men blijft ze wel aanleggen bij een herinrichting. :confuuuse:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » zo 31 jan 2016, 16:45

Het excuus is dat de plannen telkens dateren van voor die beslissing. Ik ben benieuwd hoe lang ze dat excuus nog gaan inroepen. Van een tweestrooks- naar een turborotonde gaan vereist nu ook niet zo een grondige ombouw van de plannen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Lambo19 » zo 31 jan 2016, 16:52

Alfa schreef: Hopelijk gaat doorstroming niet teveel ten koste van veiligheid. Want veel van die zwarte punten zijn m.i. verkeerd aangepakt: men plempt er een tweestrooksrotonde in de plaats en het probleem is zogezegd opgelost.
Een rotonde is natuurlijk nog steeds de meest verkeersveilige optie bij de heraanleg van kruispunten. Probleem is inderdaad dat men te pas en te onpas overal rotondes aanlegt zonder rekening te houden met de doorstroming.
Beste oplossing is simpelweg zoveel mogelijk kruispunten ondertunnelen voor het doorgaande verkeer (zie ook het kruispunt met de R16 en de N14 in Lier) of een brug bouwen zodat het kruispunt kan worden afgeschaft.
Dat is nog altijd veiliger dan rotondes en het bevordert de doorstroming.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Alfa » zo 31 jan 2016, 17:24

Ik zou graag meer voorrangspleinen zien, lijkt me de ideale compromis tussen doorstroming en veiligheid:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Zwarte punten en missing-linksprogramma

Bericht door Lambo19 » zo 31 jan 2016, 18:16

Dan mag het aandeel verkeer dat keerbewegingen uitvoert wel niet te groot zijn, anders krijg je ook problemen voor het doorgaande verkeer. Het is vooral een nuttige toepassing bij het kruisen van lokale wegen lijkt me.
Wanneer drukke wegen met een groot aandeel doorgaand verkeer elkaar kruisen ben ik niet echt voorstander van rotondes en dergelijke.

Plaats reactie