Verkeerssignalering (de matrixborden)

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rene » wo 08 feb 2012, 8:22

chriskrusz schreef:De snelheid lijkt me eigenlijk het probleem niet, ik neem aan dat het gewoon een kwestie is van het gebruikte protocol.
En waarom denk je dat ze het huidige protocol blijven gebruiken ? Het hele communicatieproces is er een van continu heen en weer sturen van commando's ter verificatie. Ga je in het protocol verandering aanbrengen (lees uitbreiden), dan loop je op tegen de grens van wat mogelijk is met de huidige transmissiesnelheid, zo is mij door een expert verteld. En ik zou niet weten, waarom ik hem niet zou moeten geloven...

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » do 09 feb 2012, 0:52

Rene schreef:
chriskrusz schreef:De snelheid lijkt me eigenlijk het probleem niet, ik neem aan dat het gewoon een kwestie is van het gebruikte protocol.
En waarom denk je dat ze het huidige protocol blijven gebruiken ? Het hele communicatieproces is er een van continu heen en weer sturen van commando's ter verificatie. Ga je in het protocol verandering aanbrengen (lees uitbreiden), dan loop je op tegen de grens van wat mogelijk is met de huidige transmissiesnelheid, zo is mij door een expert verteld. En ik zou niet weten, waarom ik hem niet zou moeten geloven...
Klopt helemaal, echter geheel zoals gezegd bij 1200 Baud. Dan loop je snel tegen grenzen aan. 1200 Baud is echt niet meer van deze tijd. De nieuwste onderstations kunnen al communiceren over glasvezel en 100 MBit (net als thuis) met IP-adressen. De onderstations zijn er klaar voor, echter de centrale niet.
Naar mijn mening zou er een geheel nieuwe centrale gemaakt moeten worden, met meer beeldstanden, beter en sneller protocol. Deze centrale zou dan parallel aan de huidige centrale moeten draaien, waarbij steeds meer onderstations overgaan naar de nieuwere snellere centrale.
Eens zullen we toch om moeten, of blijven we nog 40 jaar met het oude 1200 baud protocol werken, omdat we niet om willen ???

@ Attitattie;
Zelf heb ik nog geen nieuwe LED signaalgevers gezien met 20 en 130, ook niet met andere (blauwe) kleurtjes. De nu gangbare signaalgevers hebben toch echt alleen de genoemde beeldstanden.
Wel zijn er ook argumentatieborden, zoals geopende brug, file. Ook kunnen voor speciale toepassingen signaalgevers gemaakt worden met 20 en 130, maar dit is naar mijn mening niet standaard.
De huidige LED signaalgevers zijn nog steeds van het type waarbij iedere beeldstand is opgebouwd uit afzonderlijke leds. Zo ben je wel beperkt in het aantal beeldstanden, op een gegeven moment past het niet allemaal meer in de bak.
We zouden een voorbeeld moeten nemen aan Belgie, neem de Antwerpse ring, die hangt vol met full-collor signaalgevers, waarbij er een compleet vlak is van rood-geel-groene beeldpunten, waarmee elk symbool gemaakt kan worden. De Antwerpse centrale kan een willekeurig plaatje als jpg uploaden naar de signaalgever, en dit tonen. Zo kunnen zo'n beetje alle borden uit het RVV getoont worden. Veel flexibeler.

Soms zijn onze zuiderburen een stuk verder dan de behoudende Ollanders... :woop:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 09 feb 2012, 1:01

Ik kan inderdaad niet stellen dat de 20 en het blauwe beeld standaard zijn. Ik heb het toevallig een keer gezien tijdens wegwerkzaamheden (op de A1 ter hoogte van Muiden) toen er blijkbaar (zonder overleg, er reed verkeer naast) een bak werd getest en iedere denkbare beeldstand de revue passeerde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » vr 17 feb 2012, 21:34

Rene schreef:En waarom denk je dat ze het huidige protocol blijven gebruiken ? Het hele communicatieproces is er een van continu heen en weer sturen van commando's ter verificatie. Ga je in het protocol verandering aanbrengen (lees uitbreiden), dan loop je op tegen de grens van wat mogelijk is met de huidige transmissiesnelheid, zo is mij door een expert verteld. En ik zou niet weten, waarom ik hem niet zou moeten geloven...
Onderstations die nog aangesloten zijn via de partylijnen (de nieuwe gaan over IP/glas) kunnen uitvallen als er een ander onderstation in storing staat. De foutmeldingen die continu heen en weer worden gestuurd kunnen er al voor zorgen dat meerdere onderstations daardoor in storing vallen, omdat zij door de "vervuilde" partylijn de centrale niet meer kunnen bereiken.

Heb het eerlijk gezegd nog niet meegemaakt met onderstations die via IP/glas zijn aangesloten.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 17 feb 2012, 23:22

Zijn ze hier vergeten 2 bakken terug te plaatsen? :p

Afbeelding
A10 Li @ hmp 9.8
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 21 feb 2012, 13:34

Filmpje over het begin van de matrixborden 8-)
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 21 feb 2012, 20:16

^^ Prachtig materiaal. Onvoorstelbaar eigenlijk dat dit oude stukje techniek al zo lang meegaat :). Dat beeld is bij mijzelf enigsinds vertekend, aangezien ik het zelf pas eigenlijk van halverwege de jaren 90 ken, omdat het toen pas ook buiten de randstad veelvuldig werd toegepast.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 22 feb 2012, 13:27

1982, fantastisch 8-)
Overigens bijzonder om te zien dat het systeem 30 jaar later eigenlijk nog exact hetzelfde werkt - behalve dat het nu vooral als filestaartwaarschuwing wordt gebruikt. Een teken van gebrek aan innovatie en vooruitgang, of een teken van hoe goed het systeem toen was uitgedacht en hoe vooruitstrevend het was? Ik denk het tweede.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 29 feb 2012, 9:32

Ik snap ze niet.
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 29 feb 2012, 9:39

Dat je continu op r2 rijdt valt meer op dan de signalering.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 29 feb 2012, 9:44

Attietattie schreef:Dat je continu op r2 rijdt valt meer op dan de signalering.
Daar reed 55-RFR-5
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Autorun
stadsweg

Bericht door Autorun » ma 19 mar 2012, 18:13

fleppenstein schreef:
Rene schreef:
Klopt helemaal, echter geheel zoals gezegd bij 1200 Baud. Dan loop je snel tegen grenzen aan. 1200 Baud is echt niet meer van deze tijd. De nieuwste onderstations kunnen al communiceren over glasvezel en 100 MBit (net als thuis) met IP-adressen. De onderstations zijn er klaar voor, echter de centrale niet.
Naar mijn mening zou er een geheel nieuwe centrale gemaakt moeten worden, met meer beeldstanden, beter en sneller protocol. Deze centrale zou dan parallel aan de huidige centrale moeten draaien, waarbij steeds meer onderstations overgaan naar de nieuwere snellere centrale.
Eens zullen we toch om moeten, of blijven we nog 40 jaar met het oude 1200 baud protocol werken, omdat we niet om willen ???
Deze ontwikkeling is reeds doorlopen. De meest recente MTM releases 1.2.1 en 1.2.2 gebruiken een compleet ander communicatieprotocol, dat niet compatibel is met de MTM release 1.0.1a en zijn voorgangers.
@ Attitattie;
Zelf heb ik nog geen nieuwe LED signaalgevers gezien met 20 en 130, ook niet met andere (blauwe) kleurtjes. De nu gangbare signaalgevers hebben toch echt alleen de genoemde beeldstanden.
Een verschil is dat het nieuwe communicatieprotocol meer mogelijkheden biedt om 'nieuwe' beeldstanden te tonen. Oudere MTM-releases kenden wel de beeldstand van 80 met rode rand, maar niet 100 met rode rand. Er moest toen een update op de specificatie komen om deze beeldstand op de signaalgevers te kunnen tonen.
Wel zijn er ook argumentatieborden, zoals geopende brug, file. Ook kunnen voor speciale toepassingen signaalgevers gemaakt worden met 20 en 130, maar dit is naar mijn mening niet standaard.
Klopt, dergelijke signaalgevers worden via een speciale koppeling aangestuurd, die ook wordt gebruikt voor dynamische borden zoals 'brug open' en de aansturing van afsluitbomen bij een tunnelafsluiting.
De huidige LED signaalgevers zijn nog steeds van het type waarbij iedere beeldstand is opgebouwd uit afzonderlijke leds. Zo ben je wel beperkt in het aantal beeldstanden, op een gegeven moment past het niet allemaal meer in de bak.
We zouden een voorbeeld moeten nemen aan Belgie, neem de Antwerpse ring, die hangt vol met full-collor signaalgevers, waarbij er een compleet vlak is van rood-geel-groene beeldpunten, waarmee elk symbool gemaakt kan worden. De Antwerpse centrale kan een willekeurig plaatje als jpg uploaden naar de signaalgever, en dit tonen. Zo kunnen zo'n beetje alle borden uit het RVV getoont worden. Veel flexibeler.
Dat is inderdaad veel flexibeler, maar heeft ook aanzienlijke nadelen. Het grootste nadeel is mijns inziens de betrouwbaarheid. De RWS-signaalgevers hebben ingebouwde foutdiagnosefuncties en zijn fouttolerant uitgevoerd. Het rode andreaskruis is uitgevoerd via 3 onafhankelijke led-bronnen. Als een van deze bronnen uitvalt, blijft het kruis nog steeds branden. En als ze alledrie tegelijk uitvallen (wat zeer onwaarchijnlijk is), schakelt het onderstation de oranje flashers in. Dat kunnen de Belgische signaalgevers absoluut niet. Verder is de beeldkwaliteit van de Nederlandse signaalgevers beter (leds zijn dichter opeen geplaatst) en zijn ze goedkoper.
Soms zijn onze zuiderburen een stuk verder dan de behoudende Ollanders... :woop:
:) Dat ben ik wel met je eens, alleen moet je je wel realiseren dat in Nederland 2.587 km weg is uitgerust met signalering met in totaal 14.196 matrixsignaalgevers (cijfers uit 2010). Logisch dat standaardisatie in België wat minder belangrijk is dan in Nederland. Maar inderdaad, RWS is wel erg terughoudend met innovatie. Tegen de tijd dat RWS een bepaalde techniek beschouwt als 'proven technology' is de rest van de wereld inmiddels toe aan de overstap op de opvolger van die techniek.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 19 mar 2012, 18:31

Autorun schreef:Klopt, dergelijke signaalgevers worden via een speciale koppeling aangestuurd, die ook wordt gebruikt voor dynamische borden zoals 'brug open' en de aansturing van afsluitbomen bij een tunnelafsluiting.
Of 'file in tunnel'? Slecht zichtbaar, maar toch... Overigens geen file gezien, maar dat terzijde.
Link

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 24 mar 2012, 11:03

Vanmorgen waren er problemen met de matrixborden op de A15 bij Hardinxveld. Na een ongeval was de rechterrijstrook afgekruist, maar toen RWS dat wilde opheffen, bleven de kruizen staan. Het duurde anderhalf uur voordat de problemen waren verholpen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 apr 2012, 13:32

Misschien aardig om onze verkeerssignalering met die van Duitsland te vergelijken.

Op de A1 aan de oostkant van Dortmund is nu richting noorden een "Streckenbeeinflussungsanlage" in gebruik genomen. Er zijn 5 portalen geplaatst tussen het Kreuz Dortmund/Unna en het Kamener Kreuz. De afstand tussen beide knooppunten bedraagt 10 kilometer, dus de portalen staan om de 2 kilometer ongeveer.

Sichtbar für die Verkehrsteilnehmer sind bei der neuen Anlage auf der A1 fünf Wechselverkehrszeichenbrücken mit jeweils fünf LED-Anzeigen. Die Anlage kann auf Staus, Unfälle oder andere besondere Ereignisse hinweisen. Sie zeigt Tempolimits oder Überholverbote je nach Verkehrssituation an.

De kosten bedragen € 1,5 miljoen, dus ongeveer € 300.000 per portaal.

Ik heb toch niet het idee dat dit nou erg nuttig is als verkeerssignalering, een vrachtwagen legt 90 seconden af voordat hij onder het volgende portaal door komt. Het valt eigenlijk tussen MTM en VMS in, te ver uit elkaar om echt een dekkende signalering te krijgen, dus eigenlijk is het nogal statisch, feitelijk frequent geplaatste DRIP's of VMS's. Er wordt gebruik gemaakt van inductielussen, maar de aansturing verloopt via de verkeerscentrale, via een "Verkehrsrechner". Of er nog veel handmatig werk bij komt kijken is mij niet heel duidelijk.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 03 apr 2012, 14:27

^^ Is niet zoveel mis mee, als het maar anders gebruikt wordt dan bij ons. Die Duitsers zetten er gewoon een A01-120 op met het woord 'stau'. Dat zorgt ervoor dat je alert bent op de filestaart en dan hoef je echt geen '70-alternerende lampen', '50-alternerende lampen' en '50' te hebben.

Ik heb ook het idee (door een betere intensiteit/capaciteitverhouding) dat de volgafstanden veel groter zijn en dergelijke signalering dus prima volstaat.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 03 apr 2012, 22:43

De Nederlandse filestaart-aanduiding is hoogst onduidelijk, omdat er op geen enkele manier duidelijk is dat er sprake is van een file. De aangeduide snelheden hebben ook geen functie: diegenen die bekend zijn met het fenomeen vertalen het automatisch in 'ik rijd iets voorzichtiger, want er gaat file komen', maar gaat echt niet plotseling 50 of 70 rijden. De andere helft (bijv. buitenlanders) is niet bekend met de knipperende getallen, maar heeft ook niet meteen door dat het een bindende snelheidsbeperking is, dus houdt er zich ook niet per definitie aan.

Wat dat betreft is de Duitse signalering stukken duidelijker: internationaal bekend filebordje op de signalering en "Staugefahr" eronder. Helaas staan de portalen in Duitsland erg ver uit elkaar: de snelweguitrusting in Nederland is zo'n beetje de meest luxe/duurste van Europa. Wegenbelasting is ook het hoogste..

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 04 apr 2012, 11:21

Een uitrijstrook tussen de vluchtstrook en de doorgaande rijbaan en dan 2100 meter van te voren al de snelheidsbeperking?
Link

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 apr 2012, 11:44

Het kruis staat op rs4, direct ná de tunnel. Daar hoort een snelheidsbeperking aan vooraf te gan. Door de tunnel geldt dan de regel dat die stroomopwaarts wordt neergezet: voor de tunnelingang.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 04 apr 2012, 12:05

:top:

Zou dat portaal daar stuk zijn of hebben ze de F9's te ver gezet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 04 apr 2012, 13:50

Als je er niet mocht rijden toonden ze toch een kruis of is dat tegenwoordig een C01 geworden?

Afbeelding

Afbeelding

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 04 apr 2012, 14:02

Lekker verwarrend zo.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 04 apr 2012, 15:47

Dat krijg je dus als een BVOM kan besluiten dat het MTM-systeem aan wegkantzijde moet-en-zal worden aangepast voor rode rand bij trajectcontroles... B(

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 04 apr 2012, 16:10

Als dit een onbedoeld beeld was, kun je dan wat inzicht geven in hoe het technisch tot stand is gekomen? Worden de rode rand en het getal erin afzonderlijk aangestuurd?

Tokke1976
stadsweg

Bericht door Tokke1976 » do 05 apr 2012, 13:02

Dat is inderdaad veel flexibeler, maar heeft ook aanzienlijke nadelen. Het grootste nadeel is mijns inziens de betrouwbaarheid. De RWS-signaalgevers hebben ingebouwde foutdiagnosefuncties en zijn fouttolerant uitgevoerd. Het rode andreaskruis is uitgevoerd via 3 onafhankelijke led-bronnen. Als een van deze bronnen uitvalt, blijft het kruis nog steeds branden. En als ze alledrie tegelijk uitvallen (wat zeer onwaarchijnlijk is), schakelt het onderstation de oranje flashers in. Dat kunnen de Belgische signaalgevers absoluut niet. Verder is de beeldkwaliteit van de Nederlandse signaalgevers beter (leds zijn dichter opeen geplaatst) en zijn ze goedkoper.

Fout: de RSS-borden (rijstrooksignalisatie) bestaat uit deze delen: 4 flashers (in de 4 hoeken van het bord), een gedeelte onderaan met gele en groene LED's en een groot gedeelte bovenaan met gele en groene LED's. Groen is boven aan niet terug te vinden.
De borden zijn wat mij betreft betrouwbaar.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » di 24 apr 2012, 10:41

Weet iemand wat een enkelstreepje betekent? Ik dacht dat het de parallelbaan was maar dat lijkt na vele steekproeven toch niet het geval.
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 24 apr 2012, 11:48

Het staat toch echt voor de parallelbaan (of hoofdrijbaan, afhankelijk welk streepje rood is gekleurd). Ik zag vanmorgen ook de parallelbaan van de A16 roodgekleurd op de DRIP op de A29. En er stond ook echt een file.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 24 apr 2012, 21:10

Vandaag op de A16 Li: 2 portalen achter elkaar rood kruis met flashers, ipv verdrijfpijltje. Bij beide waren bovendien 2 van de 4 flashers kapot.

Dus... 6 lampen stuk? :)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 24 apr 2012, 22:29

Een rood kruis met flashers kan alleen als vervanging van een verdrijfpijl optreden, wanneer die TIJDENS bedrijf defect raakt. Als dat op één locatie op twee portalen achter elkaar het geval was, dan is dat een statistische kans die vergelijkbaar is met het op één dag 3x winnen van de lotto...

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » wo 25 apr 2012, 0:37

Zo zo, dan ben ik onderweg de jackpot tegengekomen! Ik wist niet dat het zo bijzonder was. Nu ik dit weet, heb ik het videomateriaal even gekopieerd om binnenkort online te zetten. (Ik film alles en doe er dan bijna nooit wat mee, maar zoiets uitzonderlijks is de moeite wel waard.)

Trouwens wel goed uitgedacht. Wie bij het ontwerp van apparaten met zulke dingen rekening houdt, verdient veel respect.