[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » vr 06 apr 2012, 22:06

Ties schreef:Het kan nog extremer: bij Vojens op de E45 is er een rotonde met zes aansluitingen
Het kunnen er ook 8 zijn, al zijn er dan een paar niet om in te rijden:
Afbeelding
(OK, misschien kun je dit ook als 6 aansluitingen beschouwen.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door sirdanilot » ma 09 apr 2012, 23:13

nederland24 schreef:Ik dacht trouwens dat de meeste forumleden zo'n hekel hebben aan rotondes.
Oh ja, dat maakt je argument natuurlijk veel onderbouwder en nuttiger...

De rotondes zien er vrij ruim uit, niets mis mee dus.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door nederland24 » di 10 apr 2012, 16:51

^^Mijn argument is heel anders, want bij krappe rotondes moet je altijd remmen. Ook al is er niemand op de weg. Als een rotonde ruim is aangelegd en met 40km/u te nemen is, heb ik daar geen problemen mee. Alleen bibeko heb ik niet zo'n probleem met rotondes. Vooral omdat er veel fietsers zijn en het goede zaak is, dat het verkeer op gevaarlijke punten af moet remmen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door mavas » di 10 apr 2012, 19:10

^^ En jij gaat bij een afrit altijd rechtdoor de oprit weer op? Als er geen rotonde had gelegen en je van de afrit komt, dan had je alsnog moeten stoppen omdat je een voorrangskruispunt nadert, of omdat er een VRI staat. Dus een rotonde kan prima bij aansluitingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Mandelsoft » di 10 apr 2012, 19:26

^^ Mee eens. Zo'n rotonde forceert je om af te remmen, en laat dat bij snelwegaansluitingen nu net de bedoeling zijn...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door nederland24 » di 10 apr 2012, 21:44

Ik heb toch liever zulke situaties. Vooral in het weekend in 's avonds is dat een stuk fijner. Je hoeft dan namelijk niet onnodig af te remmen.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 20.12,,0,0

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door keokiracer » di 10 apr 2012, 21:46

Als je het hebt over die bypass: nog nooit een (turbo)rotonde met een bypass gezien? Die zijn er ook genoeg hoor.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Verkeersdrempelhater
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 14:37

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Verkeersdrempelhater » vr 13 apr 2012, 13:45

Ik vertrek aan het eind van deze maand naar Denemarken. Weet iemand of daar nog steeds douanecontroles zijn, die door de vorige regering worden ingesteld?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Mandelsoft » vr 13 apr 2012, 18:34

Verkeersdrempelhater schreef:Ik vertrek aan het eind van deze maand naar Denemarken. Weet iemand of daar nog steeds douanecontroles zijn, die door de vorige regering worden ingesteld?
Geen idee. De vorige keer dat ik naar Denemarken ben geweest (afgelopen juli) heb ik daar eigenlijk niets van gemerkt...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » vr 13 apr 2012, 23:23

Nee, die zijn door de nieuwe regering alweer afgeschaft. In september vorig jaar, met het WK Wielrennen in Kopenhagen, heb ik er ook niks van gemerkt, zowel bij Flensburg/Padborg aan de A7/E45 als bij de veerhaven van Helsingor heb ik geen controles meegemaakt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Alfa » za 14 apr 2012, 0:18

Veel meer dan symboolpolitiek was het toch niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » za 05 mei 2012, 15:21

Primærrute 18 Give - Tørring

Afbeelding

Afbeelding
PR18-10 by Chriszwolle, on Flickr

Ik las een apart verhaal over deze weg...

De burgemeester van Horsens had een bouwbedrijf dat de aanleg van de snelweg van Tørring naar Give aanbesteed kreeg in het jaar 2000, vanwege de enorm lage prijs van € 3,5 miljoen per kilometer. Wat bleek nu, hij maakte gebruik van een maas in de Deense ontwerpstandaarden, waar namelijk wel gespecificeerd werd dat een motorvej 2 rijbanen, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen moest tellen, maar niet dat er ook 2 rijstroken per richting moesten zijn. Die man heeft dus een 1x2-weg met een sleuf onder de middenstreep gebouwd met vluchtstroken. De Deense staat heeft hem toen aangeklaagd, maar die man had de rechtszaak gewonnen, waardoor de Denen opgescheept zaten met een halve snelweg. De Deense ontwerpeisen waren hierna schijnbaar veranderd. Sinds 2010 wordt de tweede rijbaan aangelegd, die in november 2012 opengesteld moet worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 mei 2012, 9:50

Ties schreef:Het Deense snelwegmagazine "Motorvej", uitgegeven door Vejdirektoratet, is vernieuwd en heet nu "På vej", wat "op (de) weg" betekent.

De eerste vernieuwde uitgave (2011) is hier te vinden.
Dat was vermoedelijk ook de laatste uitgave. :( Afgelopen weekend bij 4 servicestations langs de Deense E45 gekeken, maar nergens hadden ze een 2012-editie van På vej.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » ma 14 mei 2012, 14:53

Als het goed is moet de På Vej nu weer beschikbaar zijn bij tankstations. Je kan het ook online bekijken:

http://www.onlinecatalog.dk/clients/c_6 ... j_4683075/

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 mei 2012, 20:16

Goh, dan heb ik blijkbaar wel pech gehad. Jammer. Maar mooi dat het boekje nog bestaat, al lijkt het nu wel een uitgave voor twee jaar te zijn?

Ik vind het nog altijd jammer dat Tank & Rast AG een soortgelijk Duits boekje (met alle informatie over de Raststättes langs de Autobahnen) heeft afgeschaft. :(

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Feder » di 15 mei 2012, 10:23

Ach, welk nut heeft een dergelijk boekje tegenwoordig eigenlijk nog?
Wie naar DK op vakantie gaat, of daar doorheen rijdt, en zich enigszins voorbereid heeft de informatie uit dat boekje al lang elders gevonden of op andere wijze ter beschikking.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » di 15 mei 2012, 12:48

^^ Misschien heeft het alleen nog nut bij het maken van dit soort websites: http://home.wxs.nl/~fluks4/dk/
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » wo 30 mei 2012, 19:00

Er komen 70 toeristische wegwijzers langs de Deense autosnelwegen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Snelwegfreak » wo 30 mei 2012, 19:57

Is het ook de bedoeling dat ze deze rode kleur hebben, of moeten ze wel degelijk bruin zijn? Ze zien er wel leuk uit. Beetje gelijk aan de Nederlandse toeristische borden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 26 jun 2012, 12:23

Motorring 4

Deze week is de verbreding van de Motorring 4 in het westen van de agglomeratie Kopenhagen begonnen. Het gaat om het deel tussen knooppunt Taastrup en knooppunt Ballerup, een traject van 5 kilometer dat naar 2x3 rijstroken verbreed wordt. De verbreding is in anticipatie op de bouw van de nieuwe PR17 (Frederikssundmotorvej) naar Frederikssund, waardoor er meer verkeer van de Motorring 4 gebruik zal maken. De verbreding moet in het najaar van 2014 gereed zijn. De verbreding is onderdeel van een pakket maatregelen om de doorstroming op de snelwegen rond de Deense hoofdstad te verbeteren. Een groot aantal snelwegen is recent verbreed, wordt momenteel verbreed of zal binnenkort verbreed worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 28 jun 2012, 13:04

Primærrute 23

Er is een milieu- en verkeersstudie afgerond om de Primærrute 23 op Sjælland op te waarderen tot autosnelweg. Het gaat om het westelijke deel vanaf Regstrup tot Kalundborg. Het plan is om het grootste deel op het bestaande tracé op te waarderen, en alleen de laatste paar kilometer tot Kalundborg over een nieuw tracé te leiden. De route verloopt dwars door Jyderup, maar ligt hier verdiept en beschikt reeds over 2x2 rijstroken en is eenvoudig op te waarderen tot autosnelweg. De totale route moet een directe snelwegverbinding tussen København en Kalundborg worden.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door mavas » do 28 jun 2012, 20:20

Is dit een dringend project in Denemarken? Ben benieuwd of men net zulke lange bouwtijden aan gaat houden als de PR15.

Zijn er ook nog plannen voor verbetering van wegen aan de westkant van Denemarken? Met name het ongelijkvloers maken van de PR11 lijkt me wel een nuttig project voor de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 28 jun 2012, 20:24

Er zijn twee plannen;

* Een snelweg naar Esbjerg. Dit is vooral van Deense kant gewenst, in Duitsland is er minder interesse, zeker nu met de rood-groene regering in Schleswig-Holstein. De intensiteiten zijn echter niet zo hoog op dit traject.

* Een noord-zuidsnelweg over het centrum van Jylland (Jutland). Hier zijn diverse varianten van, een westelijke variant van Esbjerg via Viborg naar de E45, of van Kolding naar Viborg. Volgens de berekeningen zou de E45 namelijk over 10 jaar problematisch gaan worden. De corridor is de snelstgroeiende van Denemarken en sommige trajecten zijn al aardig gevuld, met name tussen Kolding en Århus is ook veel vrachtverkeer, meer dan je van zo'n traject zou verwachten.

Opmerkelijk is dat in Denemarken geen 2x2 autowegen zijn. Het zijn óf volwaardige autosnelwegen, óf enkelbaans autowegen, zelfs 2+1 komt in Denemarken maar zeer sporadisch voor (ik kan me zo geen traject voor de geest halen). Er zijn wel wat 2+1 trajecten gepland.

Overigens zijn de bouwtijden in Denemarken heel acceptabel, recente nieuwbouwprojecten zijn over het algemeen binnen 3 jaar afgerond, de PR15 is wat dat betreft een uitzondering. Ook verbredingen gaan doorgaans binnen 2 - 3 jaar.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door mavas » do 28 jun 2012, 20:39

Chips, bestaat er dus ook een PR11 ten zuiden van Esjberg. Ik bedoel eigenlijk meer ten noorden hiervan, echt langs de kust.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » do 28 jun 2012, 20:42

De PR11 is volgens mij de langste van het land, 350 kilometer lang. Volgens mij is er niks ten noorden van Esbjerg gepland. Wel wordt er eens gesproken over de upgrade van het traject van Skive naar Hanstholm, maar meer dan een motortrafikvej zit daar denk ik niet in. De intensiteiten op de meeste PR-wegen zijn laag, doorgaans minder dan 10.000 voertuigen en regelmatig ook lager dan 5.000 voertuigen. Daarom is Denemarken ook een mooi land om auto te rijden, rustige wegen, mooi landschap, goed bereik/berijdbare steden, ruime rotondes en goede bewegwijzering.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » do 28 jun 2012, 22:55

Chris schreef:Daarom is Denemarken ook een mooi land om auto te rijden
Helemaal mee eens! :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Nikolaj
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 15:13

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Nikolaj » vr 29 jun 2012, 11:05

Chris schreef:Er zijn twee plannen;

* Een snelweg naar Esbjerg. Dit is vooral van Deense kant gewenst, in Duitsland is er minder interesse, zeker nu met de rood-groene regering in Schleswig-Holstein. De intensiteiten zijn echter niet zo hoog op dit traject.

* Een noord-zuidsnelweg over het centrum van Jylland (Jutland). Hier zijn diverse varianten van, een westelijke variant van Esbjerg via Viborg naar de E45, of van Kolding naar Viborg. Volgens de berekeningen zou de E45 namelijk over 10 jaar problematisch gaan worden. De corridor is de snelstgroeiende van Denemarken en sommige trajecten zijn al aardig gevuld, met name tussen Kolding en Århus is ook veel vrachtverkeer, meer dan je van zo'n traject zou verwachten.

Opmerkelijk is dat in Denemarken geen 2x2 autowegen zijn. Het zijn óf volwaardige autosnelwegen, óf enkelbaans autowegen, zelfs 2+1 komt in Denemarken maar zeer sporadisch voor (ik kan me zo geen traject voor de geest halen). Er zijn wel wat 2+1 trajecten gepland.

Overigens zijn de bouwtijden in Denemarken heel acceptabel, recente nieuwbouwprojecten zijn over het algemeen binnen 3 jaar afgerond, de PR15 is wat dat betreft een uitzondering. Ook verbredingen gaan doorgaans binnen 2 - 3 jaar.
Just a brief comment to Chris' overview on north-south motorway plans in Jutland. A motorway from Esbjerg towards Germany (along the west coast) is primarily a local proposal with very little substance. Germany has no plans to extend the A23 towards the Danish border, and the traffic along the west coast does not justify a motorway at all. It is correct that a number of different alignments has been in play regarding a new north-south motorway corridor. The initial analysis has unambiguously pointed towards the relatively eastern alignment from Kolding towards Viborg and Støvring(E45), where intial traffic forecasts indicate an AADT of between 26.000 and 55.000 in 2030 on the different sections. The Road Directorate on behalf of MInistry of Transport has recently launched a study with the intention of the narrowing the current 9 different alignments down to 2-3 alignments before the end of this year. The study will include preliminary design, preliminary environmental study, detailed traffic forecasting, cost estimate and cost-benefit anlysis. According to the Ministry of Transport it is the plan before the end of 2013 to decide whether as single strategy of only widening the E45 corridor shall be followed or it will be dual strategy with widening of certain sections of E45 combined with a new north-south corridor that can relieve the E45 corridor. As explained by Chris the primary problem is E45 between Kolding and Aarhus, with the Vejle Fjord bridge as the biggest single problem. The E45 section north and south of Vejle is currently being widened from 2+2 to 3+3 (The bridge in it self allready carries 6 lanes). However according to current projections this will only last to 2025-2030 where the bridge is expected to hit an AADT of 100.000. On solution is either an extra parallel bridge (which will be met with local opposition) at a relatively high cost, or to construct e new north-south corridor, which will also benefit areas of Jutland without good north-south connections including Viborg and Silkeborg, both towns with 90.000-100.000 inhabitants (and growing at a relatively high rate.)

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Feder » ma 02 jul 2012, 15:56

According to Wikipedia.dk the towns of Viborg and Silkeborg are much smaller than you wrote. About 37.600 people live in Viborg (2012), and 43.000 in Silkeborg (2011). You're right if you mean that about 94.000 people live in the Viborg community and about 90.000 in the Silkeborg community. But these communinty's are very large. The community of Viborg (1.472 km2) is even bigger than our Dutch provincie Flevoland (1.417 km2).

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Snelwegenkenner » ma 02 jul 2012, 18:04

Heeft er iemand wel eens de E47 ten noorden van Kopenhagen bereden? En is die pont een aardig alternatief voor de dure(en om) Sontbrug?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door harry » ma 02 jul 2012, 18:11

Snelwegenkenner schreef:Heeft er iemand wel eens de E47 ten noorden van Kopenhagen bereden?
Jazeker. Anders zouden ze die weg voor niks hebben aangelegd. :)
Snelwegenkenner schreef:En is die pont een aardig alternatief voor de dure(en om) Sontbrug?
Ik denk het wel, maar heb dat zelf nog nooit geprobeerd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie