[foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

[foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door harry » wo 11 apr 2012, 15:37

Dit was mijn reis van de afgelopen anderhalve week:
Afbeelding

In deze posting foto's van Bosnië-Herzegovina (BIH). Een bijzondere gewaarwording.
Ten eerste omdat mijn Tomtom meestal geen wegen aangaf en we dus op "ouderwetse" kaarten moesten rijden.
En ten tweede omdat nog overal te zien is dat er 20 (!) jaar geleden flink is gevochten daar.
Veel ruïnes onderweg en bordjes die waarschuwen voor mijnen.

We vertrekken vanuit Dubrovbik, nog even een stukje Kroatië.
Afbeelding

En dan, welkom in BIH. De douanebeambte wenste ons "Good luck". :)
Afbeelding

Niet direct, maar een paar kilometer in het binnenland, dit bord. De achterkant is leeg en er is geen "tot ziens"-bord.
We zijn deze borden verder nergens meer tegengekomen terwijl we zeker weten dat we Srpska weer verlaten hebben...
Afbeelding

En dan borden in 2 schriften. Niet eens echt tweetalig, want de cyrillische en westerse letters geven precies dezelfde plaatsnamen aan.
MNE = Montenegro, Crna Gora (Zwarte Berg).
Afbeelding

Afgezien van deze toeristische attractie hebben we vooral veel leegte gezien. Een leeg en kaal landschap met af en toe een groepje huizen waarvan de meeste dan ook nog ruïnes waren.
Afbeelding

Afbeelding

Wegnummers met een decimale punt. Dat was nieuw voor ons.
Afbeelding

Mostar. Holandska Vlada i grad Mostar. Als ik het goed heb de Nederlandse gemeenschap in de stad Mostar.
Rekonstrukcija en Bulevar zijn makkelijk te vertalen.
Let ook op de ruïne linksachter. In Mostar een normaal straatbeeld.
Afbeelding

En na een lunch in de buurt van de herbouwde brug gaat de reis naar Sarajevo.
Afbeelding
Afbeelding

Niet alleen decimalen, maar ook a-nummers. Het kan niet op.
Afbeelding

Hoezo, E-nummer op een groen vlak? Zo kan het toch ook?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stukje snelweg ten westen van Sarajevo. Zonder vluchtstrook en dit bord geeft al aan dat het niet echt lang duurt.
Afbeelding

Sarajevo. Niet zo ver van de plek vandaan waar Archie Duke een struisvogel neerschoot omdat hij honger had.
http://www.johndclare.net/causes_WWI1_B ... ersion.htm
Afbeelding

De reis gaat de volgende dag verder, op weg naar Split. Eerst een stuk snelweg naar het noorden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pay toll? Niet dus. De tolhuisjes zijn helemaal leeg. Na enige verwarring zijn we doorgereden en werd duidelijk waarom hier geen tol meer werd geheven.
Afbeelding

De snelweg houdt hier namelijk op. De komende tientallen (!) kilometers rijden we gemiddeld 30 (!) over een zeer slecht verhard en soms onverhard (!) noodspoor tussen de werkzaamheden door.
Op onze vers gekochte kaart is dit trouwens allemaal al lang snelweg...
Afbeelding

Uiteindelijk nemen we de geplande afslag naar Travnik. Wegnummers zijn hier 17 en 5...
Afbeelding

...maar op het volgende bord M-17 en M-5. Ach, wat maakt het ook uit...
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het hotel is het belangrijkst en verdient dus het grootste bord.
Afbeelding

Het lijkt hier wel de Voerstreek: de Cyrillische versies zijn doorgestreept.
Afbeelding

Maar op zulke hoge borden kun je natuurlijk niet komen met je verfspuit.
Afbeelding

Afbeelding

Wanneer is iets blauw en wanneer geel?
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Kupres. Bestaat uit allemaal nieuwe huizen. In het restaurantje waar we geluncht hebben lag een Kroatische krant en er hing een foto van Split aan de muur.
En er was een gloednieuwe katholieke kerk in aanbouw.
Afbeelding

Wederom de cyrillische versie doorgestreept. Ik vermoed dus dat Kupres een nieuw dorp is voor Kroaten die gedwongen moesten verhuizen.
Afbeelding

Op weg naar Split: lekker grote letters.
Afbeelding

En dit is een wegwijzer in tegengestelde richting, vlakbij de grens met Kroatië.
Afbeelding

Tot slot nog een paar Kroatische wegwijzers op weg naar Split.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Palance » wo 11 apr 2012, 17:39

harry schreef: We vertrekken vanuit Dubrovbik, nog even een stukje Kroatië.
Zo, via Brgat? Dat is een kleine overgang. Ik was daar in 1996 tot aan de Kroatische grenspost gekomen (omdat een kennis daar iemand van de politie kende). Ik zie dus dat alleen het Bosnische grensgehucht Ivanica is aangegeven en niet Trebinje. Blijkbaar ligt hier de oorlog nog bewegwijzeringstechnisch gevoelig. Je hebt daar vanaf Bosnisch gebied overigens wel een fenomenaal uitzicht over Dubrovnik en het zuidelijkste stukje Kroatische kust (en in de verte Montenegro).
harry schreef: Niet direct, maar een paar kilometer in het binnenland, dit bord. De achterkant is leeg en er is geen "tot ziens"-bord.
We zijn deze borden verder nergens meer tegengekomen terwijl we zeker weten dat we Srpska weer verlaten hebben...
Dat kan kloppen. De grensovergang hier leidt naar de Moslim-Kroatische Federatie, terwijl Srpska pas een klein stukje verderop begint. Srpska grenst hier nét niet aan Kroatië. Tot-ziens borden heb ik ook nooit gezien. Men gaat er vanuit dat je het wel weet of merkt (het cyrillisch schrift verdrwijnt uit het straatbeeld en de volgorde van de schriften op de borden verandert). Dit zijn oude borden, de nieuwe zien er mooier uit. Soms staat er niks, maar zie je aan het schrift dat je de grens overgaat, zoals hier in de bergen hoog boven Sarajevo:
Afbeelding
harry schreef:En dan borden in 2 schriften. Niet eens echt tweetalig, want de cyrillische en westerse letters geven precies dezelfde plaatsnamen aan.
Plaatsnamen wel, maar ik heb al eens vertalingen van objecten gezien die in het Kroatisch net iets anders zijn dan in het Servisch. Als het cyrillisch bovenaan staat zit je in Srpska, anders in de Federatie. Hoe dat in Brcko is geregeld (hoort tot geen van beide entiteiten) weet ik niet.
harry schreef:Afgezien van deze toeristische attractie hebben we vooral veel leegte gezien. Een leeg en kaal landschap met af en toe een groepje huizen waarvan de meeste dan ook nog ruïnes waren.
De wegwijzer is interessanter, die verwijst naar de kustweg in het buurland. De Jadranska Magistrala is de kustweg langs de gehele Adriatische kust, dus van Slovenië tot aan de Montenegrijns/Albanese grens.
harry schreef:Mostar. Holandska Vlada i grad Mostar. Als ik het goed heb de Nederlandse gemeenschap in de stad Mostar.
Nee, vlada=regering. Het is dus een donatie van de Nederlandse regering. Er staat:
Reconstructie gebouw "Bulevar 37"
Gezamenlijk project 2002/2003
Donateur/Investeerder:
Nederlandse regering en de stad Mostar
Implementeerder
UMCOR (geen idee wat dat is) Stad Mostar
Gebruiker:
De burgers van Mostar
harry schreef: Afbeelding
Mijn foto van 21 april 2003:
Afbeelding
Mooi oudje! Dit bord is uit de Joegoslavische tijd.
harry schreef:Kupres. Ik vermoed dus dat Kupres een nieuw dorp is voor Kroaten die gedwongen moesten verhuizen.
Nee, Kupres is oud, maar volledig aan gort geschoten tijdens de oorlog. Wel wonen er inderdaad veel Kroaten die niet in Srpska konden blijven.


Dank voor deze topserie!!!!!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door harry » wo 11 apr 2012, 20:59

Palance schreef:Zo, via Brgat? Je hebt daar vanaf Bosnisch gebied overigens wel een fenomenaal uitzicht over Dubrovnik en het zuidelijkste stukje Kroatische kust (en in de verte Montenegro).
We gingen inderdaad een heel stuk omhoog met uitzicht op de kust, terwijl we al in Bosnië zaten. Het zal dus wel Brgat ("Boerengat?" :) ) geweest zijn.
Palance schreef:De Jadranska Magistrala is de kustweg langs de gehele Adriatische kust, dus van Slovenië tot aan de Montenegrijns/Albanese grens.
Aha. De "8" dus, of "D 08". Heb ik een groot deel van gereden.
Palance schreef:Dank voor deze topserie
Om de een of andere reden had ik al het idee dat jij wel geïnteresseerd zou zijn. :)
Dank voor de verhelderingen!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Willem » do 12 apr 2012, 21:45

harry schreef:We zijn deze borden verder nergens meer tegengekomen
Tussen Jajce en Banja Luka, langs de M16, kom je er ook een tegen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem op vr 13 apr 2012, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Palance » vr 13 apr 2012, 9:13

Aan Harry's route te zien is hij maar 1 keer Srpska in gereden, en ook maar 1 keer uit. Dan kan het kloppen dat hij maar 1 bord gezien heeft. Ze staan ook aan vrijwel alle grensovergangen met de buurlanden waar je Srpska meteen binnenrijdt.

Zelf heb ik in 2003 dit bord op de foto gezet in Trnovo ten zuidoosten van Sarajevo: Dat dorp is sinds de oorlog verdeeld, een deel ligt in Srpska, en deel in de Federatie.
Afbeelding

En nog maar een oude foto vanuit 2003: Een bord alleen in het cyrillisch (toen waren er nog geen wegwijzers in 2 schriften), met een plaatsmaan Srbinje, dat ondertussen weer hernoemd is is Foča, maar zo'n jaar of 10 dus Srbinje heeft geheten. De route hier rechtsaf via Kalinovik is overigens prachtig om te rijden, maar niet helemaal geasfalteerd, je moet dus geduld hebben. De route (R433) komt dan uit op de M6.1 tussen Gacko en Nevesinje.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door harry » vr 13 apr 2012, 11:00

Palance schreef:maar niet helemaal geasfalteerd
Mijn Tomtom gaf ook aan dat de route naar Dubrovnik via BiH niet helemaal over verharde wegen ging. Als ik dat niet wou stuurde hij me via Hongarije en Roemenië...
De "snelweg" ten noorden van Sarajevo is momenteel trouwens deels echt onverhard.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Vinny » za 14 apr 2012, 11:48

Wegnummers met een decimale punt. Dat was nieuw voor ons.
Dat is toch niet nieuw? Dat was destijds in Joegoslavië al zo voor zover ik weet. Palance?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Palance » za 14 apr 2012, 12:06

Ik heb ze in allerlei vormen voorbij zien komen. Met een streep was volgens mij de officiele wijze, maar met punt kwamen (en komen) ze ook behoorlijk vaak voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Seat » ma 16 apr 2012, 11:25

Prachtige fotoserie! :top:

Wat mij ook opvalt: verplicht 24 uur per dag de lichten aan en, af en toe, de Kroatische stijl van verkeerslichten op portalen boven de kruispunten, namelijk horizontaal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Palance » ma 16 apr 2012, 13:10

Horizontale lichten komen in het vml. Joegoslavië veelvuldig voor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [foto] [BIH] Mostar, Sarajevo, Kupres

Bericht door Pino » ma 16 apr 2012, 13:44

Gebruiken ze in Bosnië naast het reguliere SNV-schrift ook nog een soort SNV Breitschrift? Bijvoorbeeld op de afrit naar Travnik en Kaonik kom je borden tegen waarop beide plaatsnamen verschillend lijken te verschijnen. Weliswaar met letters die er overduidelijk hetzelfde uit lijken te zien, maar de ene veel breder uitgewaaierd dan de ander. Ook op sommige afstandenborden zie ik vermeldingen die veel breder overkomen dan ik van SNV gewend ben.

Deze hieronder (en nog enige borden elders in de serie) doe ik dan maar af als gepruts van een lokale bordenboer die nog een lettertype had liggen van het recente dorpsfeest.

Afbeelding

Plaats reactie