Wegweizers (fouten in bewegwijzering)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Peter » wo 24 aug 2011, 18:17

Veendam en Rolde gaan ook niet via de snelweg (A28), maar via een autoweg (N33). Emmen wordt via de A28 en N381 geleid, maar dat zie je pas verderop. Voor langzaam verkeer maakt het weinig uit, dat mag naar geen van deze bestemmingen via deze route.

Ik ging er vanuit dat je situatie wel kende op de Asser rondweg en dat Emmen op de fiets via een westelijke parallelweg van de A28 (zo die er is) wel erg om was.

Nog meer dubbele bestemmingen op 1 regel EN inconsistentie in snelwegbenoeming:
Een kruispunt verderop gaat het zo (hier Emmen wel via de snelweg):
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... .02,,0,0.9

Vanaf de andere kant staat er ineens Groningen(A28) ipv een snelwegsymbool. Volgens mij heeft de andere (oldschool) bak nu een nieuwe plaat met ook Emmen(A28).
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 8,,1,-9.34
Laatst gewijzigd door Peter op wo 24 aug 2011, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Palance » wo 24 aug 2011, 18:18

Peter schreef:In Zurich (die zonder Umlaut, Vinny) naar Amsterdam.
En iets verderop op de Afsluitdijk:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 aug 2011, 8:38

Peter schreef:Ik weet niet of Emmen wel bewegwijzerd wordt voor fietsen in Assen. Zo ja, dan vermoedelijk via Rolde, Borger en Odoorn.
Eerder wel, alleen een jaar of tien geleden heeft de gemeente Assen in al haar wijsheid besloten de verder weg gelegen bestemmingen van de borden te halen. Nu staan richting oosten alleen nog Loon en Rolde bewegwijzerd, terwijl Emmen eerst ook vermeld stond. Groningen is op sommige wegwijzers ook al gesneuveld. Hoogeveen en Meppel stonden ook ooit aangegeven, maar ik vrees dat dat niet meer het geval is...
Emmen werd overigens bewegwijzerd via Rolde. Ik twijfel over hoe het vroeger verder was bewegwijzerd. Volgens mij inderdaad via Borger, maar de route via Schoonoord en Noord-Sleen zou ook kunnen.

Edit: Groningen staat nog wel aangegeven (al weet ik niet of de route door de wijk Peelo ook nog helemaal bewegwijzerd is, in ieder geval op de Nobellaan is Groningen gesneuveld ten koste van Norg, op heel veel andere wegwijzers staat enkel Vries), Hoogeveen is gesneuveld op de borden op de Beilerstraat (daar stond het eerst met 35 km vermeld) en daar staan nu enkel Hooghalen en Beilen. Veendam is verdwenen, alleen Loon en Gasteren worden nog vermeld - serieus, wie heeft daar buiten Drenthe ooit van gehoord? Zelfs Annen is blijkbaar te veel gevraagd... Meppel? Nee, enkel Norg en Smilde, alleen is Smilde op zich wel aardig richtinggevend. Vanaf Bovensmilde, slechts een paar km buiten Assen, verschijnt Meppel nu ineens met 38 km. Emmen stond ooit vermeld maar ontbreekt nu geheel, op Google Streetview is nog wel een oude wegwijzer bij Schieven te zien met twee bestemmingen richting Rolde, maar het is niet te zeggen of daar Rolde en Emmen staat, of Deurze en Rolde (zoals op de nieuwe voorafgaande wegwijzer in Assen). Maar serieus: in plaats van Emmen een gat als Deurze nog in Assen vermelden... :facepalm: Welkom in fietsprovincie Drenthe!
Beilen via Westerbork denk ik (dus ook niet via TT-terrein)
Beilen uiteraard via Hooghalen... ;) Voor de route via het TT-circuit zijn alleen het Verkeerspark, het TT-circuit en Laaghalerveen, al kan ik mij nog wel herinneren dat een jaar of acht geleden in Laaghalerveen een dorp als Spier al doodleuk met 17 of 18 km stond aangegeven op een paddenstoel (route over het Hijkerveld).
Vinny schreef:in Amsterdam staan fietswegwijzers naar Den Haag...
In de omgeving van Leusden staat Zwolle al met iets van 79 km vermeld. In Zwolle zelf staat Almelo met 52 km op de borden (Apeldoorn en Harderwijk doen het ook goed met 40+ km).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18232
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door boe! » vr 26 aug 2011, 11:30

Coen Tunnel schreef:Emmen werd overigens bewegwijzerd via Rolde. Ik twijfel over hoe het vroeger verder was bewegwijzerd. Volgens mij inderdaad via Borger, maar de route via Schoonoord en Noord-Sleen zou ook kunnen.
Via Borger (N857).
In de omgeving van Leusden staat Zwolle al met iets van 79 km vermeld.
In ieder geval 76 km (zie hieronder), maar misschien staat er nog ergens een wegwijzer met hogere waarde. Het op de foto vermelde Arnhem is 'netwerkdoel' van de N221. Het staat al bij Baarn op de fietswegwijzers (dat zal dan met een afstand van ongeveer 62 km zijn).
Afbeelding

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door N342 » vr 26 aug 2011, 18:13

Coen Tunnel schreef:In Zwolle zelf staat Almelo met 52 km op de borden (Apeldoorn en Harderwijk doen het ook goed met 40+ km).
Omgekeerd wordt Zwolle pas in Wierden aangegeven met 41 km. Dit is ook wel een mooie wegwijzer.

Erg veel grote afstanden hebben we volgens mij hier in de omgeving niet. In Delden een verwijzing naar Zutphen (43 km), ten noorden van Oldenzaal een verwijzing naar Hardenberg (39 km), Almelo in de buurtschap Collendoorn (39 km), ten oosten van Goor een verwijzing naar Deventer (35 km) en een verwijzing naar Hengelo (Ov.) ten noorden van Laren (Gld.) (32 km). Valt dus an sich allemaal wel tegen.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Willem » vr 26 aug 2011, 18:29

In Rotterdam-Zuid staat een fietswegwijzer waarop Vlissingen staat aangegeven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » zo 11 sep 2011, 22:48

Rene schreef:Een leuke die ik vandaag in mijn eigen gemeente opmerkte: (...) Zaandam ipv Zaanstad
Vorige week zelf maar even een foto gemaakt voor mijn wegweizerverzameling. Niet zo'n heel goeie foto trouwens.
(Slecht weer en geen zin om een P-plaats te zoeken.)

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

xhantos
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: do 28 apr 2011, 21:13

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door xhantos » vr 16 sep 2011, 0:28

harry schreef:^^ Dat is mij bekend. Daarom zei ik dat het verwijst naar het knooppunt Zaandam. Want knooppunten staan wel wit op blauw.
Sinds wanneer worden knooppunten als doel aangeduid? Ik kan me niet heugen dat ik er ooit één heb gezien!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 sep 2011, 11:04

^^
Sinds de invoering van NBA (Nieuwe Bewegwijzering Autosnelwegen). Blader de topics in betreffende forumdeel maar eens door en je zult genoeg voorbeelden vinden. Eentje die ik vrij snel vond:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Rene » vr 16 sep 2011, 11:20

Echter alleen op vorkborden op snelwegen, en samen met het knooppuntteken.
Dus niet op handwijzers bibeko.

Verder staat aan de andere kant van dezelfde wijzer Zaanstad en wordt verder stroomafwaarts ook Zaanstad gecontinueerd.
Heeft dus 0,0 met knooppunt Zaandam te maken; het is simpelweg een fout.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » vr 16 sep 2011, 11:35

xhantos schreef:
harry schreef:Dat is mij bekend. Daarom zei ik dat het verwijst naar het knooppunt Zaandam. Want knooppunten staan wel wit op blauw.
Sinds wanneer worden knooppunten als doel aangeduid? Ik kan me niet heugen dat ik er ooit één heb gezien!
Zie bovenstaande foto dus. Daar staat Zaandam, wit op blauw.

Bedoelen ze het stadsdeel Zaandam (onderdeel van Zaanstad)? Nee, want dan zou het zwart-op-wit moeten zijn of "Zaanstad-Zaandam".
Bedoelen ze Zaanstad maar hebben ze een fout gemaakt? Dat zal toch wel niet, want men maakt geen fouten.
Enige andere mogelijkheid: ze bedoelen het knooppunt Zaandam, want knooppunten staan wel wit op blauw. Weliswaar worden ze nooit op handwijzers vermeld, maar eens moet de eerste keer zijn.

En voor de duidelijkheid, bovenstaande is een (al of niet geslaagde) poging tot humor.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2011, 22:54

Ik zag vandaag dit bord:
http://maps.google.nl/?ll=51.923507,4.3 ... 1,,0,-6.63

Neem aan dat dit wel bekend is op het forum, maar ik weet niet zeker of het bord strikt genomen fout is. Wel onzinnig: Schiedam is sowieso rechtdoor, dus waarom Schiedam Noord apart aangeven..., en bovendien even verder op is het wel gewoon in blauw-op-wit:
http://maps.google.nl/?ll=51.925156,4.3 ... .9,,0,2.28
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » zo 30 okt 2011, 23:00

^^ Ik geloof dat Schiedam-Noord vroeger samen met de richting A4 eerst rechtsaf was, waarna er pas een splitsing kwam tussen A4 en afrit Schiedam-Noord.
Het witte opzetbord is geplaatst toen de afrit en A4 gescheiden werden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2011, 23:04

Had het bord dan niet geel moeten zijn?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Mandelsoft » ma 31 okt 2011, 9:32

Gevalletje verkeerde rijstrookindeling op de N209:

Wegwijzer 1: http://g.co/maps/fmgp9
Wegwijzer 2: http://g.co/maps/eeh4u (sorry maar dichterbij kan ik niet komen op Streetview)

Wegwijzer 1 geeft aan dat Utrecht afslaat op de rechter rijstrook en Den Haag op de middelste. Echter komen er bij wegwijzer 2 twee extra rijstroken rechts bij en schuift alles een plaatsje op. Hierdoor komt Den Haag ineens boven de daarvoor nog meest rechtse rijstrook (waar Utrecht aangegeven staat). Dit kan wellicht leiden tot onnodige rijstrookwissels...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Chris » zo 27 nov 2011, 16:23


Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Palance » zo 27 nov 2011, 18:47

Slordig...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Vinny » di 29 nov 2011, 14:03

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » di 29 nov 2011, 19:22

^^ Eigenlijk zijn alleen de komborden fout. Die hadden wit moeten zijn (en aan de buitenkant "Amsterdam" erbij). :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Rene » di 29 nov 2011, 22:29

Amsterdam kent formeel maar twee kommen: "Amsterdam" en "Amsterdam-Zuidoost".
Dat er aparte kommetjes in landelijk Noord bestaan, hebben ze niet in de BAG vastgelegd.
Maar in Noord wordt wel vrij consequent gehandeld: de oude plaatsjes Buiksloot, Nieuwendam en Schellingwoude, die thans binnen de Ring A10 liggen, staan als wijknaam in zwart-op-wit aangegeven. De plaatsjes in landelijk Noord (buiten de Ring A10), zoals Zunderdorp, Durgerdam, Ransdorp en Holysloot, staan in wit op blauw aangegeven.
Probleem is dus de komborden. Feitelijk moeten het allemaal wijkborden zijn, als Amsterdam de door haar zelf aangeduide komnamen in de BAG zou volgen. Maar daar zit dus de fout: Amsterdam duidt niet-formele kommen aan met komborden. Precies zoals Harry al opmerkte...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Groningen » ma 16 apr 2012, 21:48

We hebben een wegweizer minder.

Deze is fout. Hij staat ook als wegweizer op Harry's site. De weg is niet de N388, maar de N980. Kwam er vandaag langs, en... hij is verbeterd. Zoals op de onderstaande foto klopt-ie wel.

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » ma 16 apr 2012, 22:20

^^ Behalve dan dat N9xx-nummers (tot nu toe) niet op wegwijzers staan.
Leuk! Dat moet ik met eigen ogen gaan bekijken, later deze maand!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Groningen » ma 16 apr 2012, 22:22

^^ Foto is vanmorgen gemaakt. Had hem al eerder zien staan zo afgelopen week, was alleen toen niet in gelegenheid om een foto te maken. De wegwijzer is momenteel alleen te benaderen vanaf Leek of vanaf Zuidhorn (richting Grootegast ligt de weg eruit).

Ik wil je de foto wel opsturen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Seat Ibiza » di 17 apr 2012, 10:55

harry schreef:Afbeelding
Maastricht, foto Seat Ibiza. Richting AZM loopt geen weg.
Deze is recentelijk aangepast, toen men de industrienummers op de borden plaatste. In de nieuwe situatie is de wegwijzer wel correct uitgevoerd.

Maar niet getreurd: ik heb al heel veel fouten ontdekt in de nieuw geplaatste bewegwijzering met industrienummers elders in de stad... Ga binnenkort een fotorondje maken.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door JB81 » wo 18 apr 2012, 8:59

Hier is de weg gereconstrueerd en ook de bewegwijzering vervangen. Foutje: in de "doorgaand verkeer" richting staat nu [A27] wit-op-rood...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Vinny » za 21 apr 2012, 17:04

harry schreef:^^ Behalve dan dat N9xx-nummers (tot nu toe) niet op wegwijzers staan.
Leuk! Dat moet ik met eigen ogen gaan bekijken, later deze maand!
In Friesland pleegt men het N9xx nummer wel op tijdelijke wegwijzers neer te zetten... :geenlach: (ja doe dan niets...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Groningen » za 21 apr 2012, 18:40

^^ Maar dit is een vaste en staat in de provincie Groningen ;).

Laatst stond langs de Westelijke Ringweg een geel bord met 'N983 ... gestremd'

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » za 21 apr 2012, 20:16

Vinny schreef:In Friesland pleegt men het N9xx nummer wel op tijdelijke wegwijzers neer te zetten
Ook op permanente, zoals de N928 (redelijk in de buurt van Nij Vinnygea).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door Kaaiman » ma 23 apr 2012, 15:43

^^ In 1992 is afgesproken dat als een N400+-weg alsnog in belang zou toenemen dat het wenselijk zou worden om het wegnummer op de wegwijzers te zetten, de weg dan niet omgenummerd zou moeten worden maar dat het hogere nummer gewoon op de borden zou worden gezet. Dat is dus gebeurd met de N928.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wegweizers: stand van zaken?

Bericht door harry » ma 23 apr 2012, 18:03

^^ Ja. En niet met de N980.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie