Veendam krijgt weer trein

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Groningen » di 03 mei 2011, 10:00

Nu staan er volgens RTVNoord een paar dorpjes op stelten omdat de Qliner (301) geschrapt wordt i.v.m. de trein vanuit Veendam.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Rene » di 03 mei 2011, 10:07

Borgercompagnie en Kiel-Windeweer zeker... ?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Groningen » di 03 mei 2011, 10:14

Ja. De mensen in Veendam-Zuid ook. Want: ze wonen verder van het station af, en straks moet er per kilometer betaald worden en dan zijn zij duurder uit in vergelijking met de Qliner.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Coen Tunnel » di 03 mei 2011, 10:38

Dat kilometertarief zou er sowieso al komen met de ov-chipkaart. En Kiel-Windeweer houdt nog steeds een rechtstreekse busverbinding met Groningen, met lijn 73 en de sneldienst 171, die niet veel langzamer is dan de Qliner. Die 171 rijdt elk uur, in de spits elk half uur. Borgercompagnie wordt overigens ook door die lijn 171 bediend, al is dat door de lengte van meer dan 10 km en de ligging in drie gemeenten niet echt één dorp te noemen maar meer een strook aaneengesloten lintbebouwing langs een kanaal (van Sappemeer tot de N385 bij Wildervank). Enige nadeel van die lijn 171 is dat het station in Groningen niet meer wordt aangedaan, maar de eindhalte het Kwinkenplein is (bij de Grote Markt), of in de spits het Zernikecomplex. Maar goed, voor wie de trein moet hebben is er lijn 73 die wel naar het station gaat, of je kunt lijn 171 nemen en ergens in Groningen overstappen op een bus naar het station (bij de Sontweg of het UMCG moet dat geen probleem zijn, vanaf daar rijden overdag zeer frequent bussen naar het station). Vanuit Kiel-Windeweer bedient lijn 73 ook station Martenshoek. Men moet dus niet zo zeuren, al met al zijn de verbindingen er juist beter op geworden, alleen vanuit die kleine dorpjes is men de luxe van de rechtstreekse snelle Qliner kwijt, maar ze hebben wel rechtstreekse verbindingen met de Grote Markt in Stad en in de spits met het Zernikecomplex. In het weekend worden die dorpjes zelfs bediend door de nachtbus Groningen-Veendam! Kortom, zo slecht is het OV daar niet. Voor die dorpjes kun je die Qliner niet in stand houden.
Groningen schreef:Ja. De mensen in Veendam-Zuid ook. Want: ze wonen verder van het station af, en straks moet er per kilometer betaald worden en dan zijn zij duurder uit in vergelijking met de Qliner.
Ook die moeten niet zeuren: beginpunt van de nieuwe sneldienst 171 is Veendam-Zuid. De route is vrijwel gelijk aan die van de Qliner, alleen het eindpunt in Groningen is dus niet meer het station, maar hoeveel Veendammers zouden daar nou werkelijk naar toe moeten? Met de lijnen 10 en 303 is Veendam-Zuid bovendien prima met het station verbonden en de busdienstregeling sluit aan op de nieuwe treindienstregeling. Kortom: of lijn 171 nemen, of een overstapje op de trein. De nieuwe dienstregeling is nog niet eens van kracht (want er wordt nu nog vakantiedienstregeling gereden, pas op 8 mei gaat de nieuwe busdienstregeling in) en men loopt nu al te zeuren. :down:

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door mennomulder » vr 11 mei 2012, 15:27

spoorlijn Veendam huzarenstuk:
http://i50.tinypic.com/33w9p92.jpg

Met dank aan Karrs van http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st91279068 !
Spoorlijn Groningen - Veendam is een enorme hit

GRONINGEN - De nieuwe spoorlijn Groningen-Veendam, is na een jaar al een groot succes.

De vervoersmaatschappij verwachtte na vier jaar 1600 reizigers per dag te kunnen vervoeren. Maar dat is na één jaar al 1750. Arriva wil nu van het succes gebruik maken door vol in te zetten op het doortrekken van de spoorlijn naar Stadskanaal.

Volgens directeur Hettinga is er geld beschikbaar vanwege het wegvallen van de plannen van de magneetzweefbaan. Arriva voert druk overleg met de provincie over het plan
Bron: RTV Noord
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Ds79m » za 12 mei 2012, 12:47

^^ Er rijden per dag iets van 70 treinen tussen Groningen en Veendam. Dat geeft dus iets van 25 passagiers per trein, van wie meer dan de helft student is. Dat vind ik eigenlijk niet zo heel bijzonder...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 12:48

Mwah, dat is toch best nog wel wat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Rein » za 12 mei 2012, 18:04

Maar om het dan een 'enorme hit' te noemen is wel een beetje overdreven ...... :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 18:13

Veendam is natuurlijk geen wereldstad he. Je kunt toch moeilijk verwachten dat duizenden mensen ineens een tweede huisje in Veendam gaan aanschaffen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door hoevenpe » za 12 mei 2012, 18:42

10x zoveel autobewegingen zijn niet eens voldoende voor een 2x2 AW toch?
Om het maar in perspectief te plaatsen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Chris » za 12 mei 2012, 18:48

Er zijn tig regionale buslijnen die meer passagiers dan dit verwerken. Voor zover ik weet was de reactivatie van die spoorlijn vrij goedkoop, waardoor dit ook met zo'n extreem laag reizigersaantal van 1.700 uit kan (op papier). Volgens mij is het minimum aantal reizigers voor een nieuwe tramlijn 20.000 of 25.000 per dag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Vinny » za 12 mei 2012, 20:45

Er geldt een redelijk abstracte regel dat een station rendabel is als het meer dan 1000 reizigers per werkdag oplevert. Dat getal wordt ruimschoots gehaald. Economisch is een spoorlijn vrijwel nooit rendabel, maar sociaal-maatschappelijk kan de lijn dat wel zijn. Ik ben zelf erg benieuwd naar de exploitatie-effecten. Ik heb het idee dat de verbinding Zuidbroek-Groningen door de verdichting tot een kwartiersdienst ook reizigers getrokken heeft. Het zou zomaar kunnen dat de treinexploitatie relatief goedkoper is dan de busexploitatie, en dat er dus zeker wel sprake is van winst. Maar daarvoor ken ik de specifieke casus te slecht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Willem » za 12 mei 2012, 22:39

Er hoefde weinig te gebeuren om de spoorlijn te reactiveren, omdat het over een bestaande goederenlijn ging. Daardoor is de terugverdientijd veel korter. Er moest een trein extra worden aangeschaft, maar daar staat tegenover dat er een aantal buslijen (incl. bussen) geschrapt konden worden. Dat leverde weer een besparing op.

Bovendien speelt hier mee dat het gaat om een project in een gebied dat niet bekend staat om zijn bloeiende economie. Van de trein wordt een stimulerende werking voor de Veenkolonien verwacht, maar eigenlijk is er dan nog de doortrekking naar Stadskanaal nodig.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door mennomulder » zo 13 mei 2012, 9:36

Willem schreef:Er hoefde weinig te gebeuren om de spoorlijn te reactiveren,
Je bent duidelijk niet op de hoogte met de werkzaamheden, die daar zijn verricht ! Er is een compleet extra spoor t.b.v. het personenverkeer tussen Duurkenakker en Veendam aangelegd ! De aansluitingen op RSC en Nedmag zijn op het oude spoor aangetakt.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » zo 20 mei 2012, 10:11

^^ Mwah, dat kan ook deels onder het budget van groot onderhoud worden geschoven. Bovendien was er denk ik nog wel een potje ter bevordering van goederenvervoer per spoor, een potje voor regionale ontwikkeling, een OV-stimuleerpotje, enz.

Nieuwe kunstwerken hoefden er volgens mij niet aangelegd te worden, noch hoefde er grond te worden aangekocht, en de overweginstallaties stonden er al en behoefden waarschijnlijk een kleine aanpassing en eventueel een paar meters verplaatsing.

Je maakt mij niet wijs dat deze reactivering infra-technisch gezien een dure was.

Anders is het voor reactivering van de lijn naar Stadskanaal. Er ligt weliswaar een spoorlijn, maar die voldoet niet aan de ProRail-eisen van deze tijd. De lijn is naar mijn weten ongeschikt voor hogere snelheden dan 40 en heeft nog een aantal onbewaakte en AKI-bewaakte spoorwegovergangen.

Daarnaast ziet de provincie Groningen de lijn liever via een nieuw station Pekela naar Stadskanaal gaan, zodat er nog wat meer mensen bediend kunnen worden. Daarentegen stijgen de aanlegkosten wel aanzienlijk, vanwege het ontbreken van een bestaande spoorlijn en allerlei kunstwerken. Bundeling met de N366 zou dan wel weer een voordeeltje kunnen opleveren.

Al met al voldoende complex om te stellen dat de reactivatie van de lijn tot Veendam wat dat betreft vrij goedkoop was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Willem » zo 20 mei 2012, 13:25

Probleem bij het doortrekken van de lijn naar Stadskanaal is, naast het opnieuw herleggen van het spoor, dat het nieuwe perronspoor in Veendam niet aansluit op het doorgaande spoor verder naar Stadskanaal. Daar is bij de aanleg van station Veendam niet over nagedacht.

Overigens is het spoor naar Veendam mede duurder geworden omdat goederenvervoerders bang waren dat er teveel treinen op "hun" sporen zouden komen. Daardoor moest een heel stuk nieuw spoor gebouwd worden terwijl dat eigenlijk niet nodig was.

GPotter
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 13:29

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door GPotter » ma 21 mei 2012, 11:16

Ik ben vorige week in Veendam naar het nieuwe station gaan kijken. Het nieuwe perron sluit inderdaad niet aan op de lijn naar Stadskanaal, maar dit zou vrij eenvoudig opgelost kunnen worden door het spoor een paar meter door te trekken en het perron iets aan te passen. Het aanpassen van de STAR lijn naar Stadskanaal lijkt mee een groter probleem, maar Stadskanaal wordt wel een stuk beter bereikbaar.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Peter » ma 21 mei 2012, 13:24

Het spoor ligt wat ongunstig buiten het centrum aan de zuidkant van het kanaal. Bovendien komt het verder nauwelijk langs bebouwing, behalve Wildervank. De aanpassingen aan het spoor (en overwegbeveiligingen) zullen inderdaad een ordegrootte hoger liggen, terwijl het busverkeer Stadskanaal-Groningen nu al reeds behoorlijk snel is (los van het getut binnen Stadskanaal zelf). Dit busverkeer bedient ook nog eens dorpen als Gasselte en Gieten en stopt in Groningen-Zuid.

De lokale spoorverdubbeling (over 3 km of zo) bij Duurkenakker was meer dan terecht, zeker omdat er destijds veel meer goederentreinen naar het RSCG werden verwacht. Zo duur is dat niet zonder kunstwerken. Verder is er alleen in Veendam dacht ik 2 overgangen extra beveiligd (met AHOB bomen), vlak bij het station, waar vroeger maar heel zelden treinen reden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 14:37

Veendam krijgt weer trein....Veendam heeft weer trein.

Sappemeer ook, maar -Oost straks niet meer:

http://www.dvhn.nl/groningen/Groningen- ... 79982.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Sibren » ma 03 jul 2017, 10:11

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/175029/Wa ... aal-rijden

Veendam heeft sinds een paar jaar weer een treinverbinding, en Stadskanaal wil die graag ook. Het spoor tussen Veendam en Stadskanaal ligt er nog altijd, maar is op dit moment een museumspoor waar de STAR met stoomtreinen overheen rijdt.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/180149/On ... ing-Gieten

Omdat de STAR niet meer over het traject zou kunnen rijden als Arriva er rijdt, willen ze een ander spoor ter compensatie. Er wordt nu gekeken of de spoorlijn Stadskanaal-Gieten opnieuw kan worden aangelegd.

Iets wat ik mij afvraag: Tussen Veendam en Stadskanaal liggen een heleboel gelijkvloerse overwegen, het merendeel onbewaakt, en de rest met krakkemikkige oude lampen en AKI's. Volgens het eerste artikel ligt er een kleine 70 miljoen voor de plannen op tafel. Betekent dit dat er maar een paar overwegen kunnen worden beveiligd en de rest allemaal wordt gesloten?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Mark » ma 03 jul 2017, 16:34

Gezien de recente gebeurtenissen op onbeveiligde overwegen is de kans groot dat er wat overwegen worden gesloten, mocht de museumlijn van de STAR weer in handen van ProRail komen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Kaaiman » ma 03 jul 2017, 17:49

Het ligt er verder ook maar net aan waar het nieuwe station Stadskanaal zou moeten komen. Stadskanaal is nogal langgerekt, dus dat maakt een aanzienlijk verschil bij de aanleg, maar ook in de exploitatie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door jelger » ma 03 jul 2017, 18:15

Ik zou zelf denken, zonder bronnen geraadpleegd te hebben, dat dat gewoon op de plek van het huidige station zou moeten komen.
Daar liggen al passeer stroken en is alles al aanwezig. Misschien in het huidige Stadskanaal nier erg centrisch gelegen, anders zou je bij de Philips terreinen / N374 uitkomen.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Sibren » ma 03 jul 2017, 18:41

Het oude station ligt er inderdaad al, dus zou het qua kosten gunstig zijn om die locatie te gebruiken. Als de STAR daar geen problemen mee heeft, natuurlijk. Maar in het artikel wordt ook genoemd dat een reden voor de herinbruikname de leegstand in het winkelcentrum is. De hoop is dat een treinverbinding aantrekkelijk is voor winkeliers. Echter: vanaf het huidige station naar het Europaplein is 1,6 kilometer. Ter vergelijking met stad Groningen: vanaf het station is het 500 meter naar de Folkingestraat en 700 meter naar de Herestraat.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door jelger » ma 03 jul 2017, 18:44

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Rogier » ma 03 jul 2017, 18:48

70 miljoen euros voor zo'n project als dit, is naar mijn mening weggegooid geld.
Verder denk ik dat MKBA analyse (zwaar) voor dit project (zwaar) negatief is.
Met andere woorden het kost een hoop en het levert de maatschappij maar weinig op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Vinny » ma 03 jul 2017, 19:30

Als je het omzet naar het aantal gerealiseerde reizigerskilometers is het project voor openbaar vervoerbegrippen niet erg duur. De Noord-Zuidlijn in Amsterdam of de HSL-zuid hebben de overheid per reizigerskilometer meer geld gekost. Of het echt zinvol is valt wel weer te betwijfelen: alleen als de spoorlijn in zuidelijke richting wordt doorgetrokken richting Emmen kan de reistijd Stadskanaal - Zwolle fors afnemen. Voor alle andere relaties zal de nieuwe treinverbinding weinig tot niet sneller zijn dan de huidige bussen, afhankelijk van het gekozen vervoersmodel. Als er sneltreinen gaan rijden of er wordt geschrapt in een aantal twijfelachtige stations als Sappemeer-Oost kan de trein weer wat sneller en attractiever worden. Als het onderliggend busvervoer wordt geschrapt kan de exploitatie van het gehele OV in de regio ook iets gunstiger uitpakken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Ds79m » ma 03 jul 2017, 19:47

Vinny schreef:De Noord-Zuidlijn in Amsterdam of de HSL-zuid hebben de overheid per reizigerskilometer meer geld gekost.
Ik vind dit geloof ik niet de sterkste vergelijking allertijden op dit forum.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Chris » ma 03 jul 2017, 20:22

Hoeveel mensen zouden er dagelijks van Stadskanaal naar Zwolle reizen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Veendam krijgt weer trein

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jul 2017, 20:34

Niet veel. Al helemaal niet per openbaar vervoer. Stadskanaal is meer op Groningen gericht, en in mindere mate op Emmen.

Plaats reactie