Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Aanpassen/verbeteren van KP Hooipolder
Tsja, daar is het historisch zo gegroeid. In zekere zin is dat bij Hooipolder ook wel zo (doodgewoon een aansluiting van de A27 op de N59), maar als je dan zegt 'die N59, die wordt een snelweg', dan hoort een ombouw van zo'n knooppunt daar toch ook wel bij, anders bouw je die N59 gewoon niet om tot snelweg.
Ach ja, typisch weer zo'n halfbakken polderoplossing.
Ach ja, typisch weer zo'n halfbakken polderoplossing.
-
- expressweg
In de verkiezingstijd voor de laatste provinciale verkiezingen heb ik een spotje van de provinciale VVD gezien, waarin ze zeiden te ijveren voor ombouw van kp Hooipolder. Ze zeiden er wel meteen bij dat de landelijke VVD er het nut niet zo van inzag en er geen geld aan wilde bijdragen.
-
- zandpaadje
Een knooppunt Zuidbroek zou echt niet misstaan op Hooijpolder.
-
- 2x2 autosnelweg
KP Hooipolder vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet. Vaak staan er rijen tot aan het viaduct van afrit 34.
Bij de bouw van de A59 hadden ze daar gelijk een ongelijkvloerse kruising moeten maken.
Nu duurt het allemaal v-e-e-l t-e l-a-n-g.
Bij de bouw van de A59 hadden ze daar gelijk een ongelijkvloerse kruising moeten maken.
Nu duurt het allemaal v-e-e-l t-e l-a-n-g.

-
- 2x3 autosnelweg
Dat is afrit Raamsdonksveer... Dat is 400 meter..Snelwegenkenner schreef:KP Hooipolder vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet. Vaak staan er rijen tot aan het viaduct van afrit 34.

De files die wij er altijd hebben beginnen meestal tussen de afritten 32 en 33 (zo'n 4 km file meestal)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- Voorzitter
Tja, probleem is dat de A59 niet echt in één keer gebouwd is, maar dat het een autoweg is die stukje bij beetje verdubbeld is.Snelwegenkenner schreef:KP Hooipolder vind ik een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet. Vaak staan er rijen tot aan het viaduct van afrit 34.
-
- 2x2 autosnelweg
Hoe staat het met de verbetering van knooppunt Hooipolder?
-
- autoweg
Komende vanaf Zonzeel zijn de voorsorteerstroken richting de A27 naar Gorinchem/Utrecht verlengd en kun je vanaf de oprit Raamsdonksveer niet meer oversteken naar diezelfde voorsorteerstroken. Althans, het kan nog nét, maar dan moet je het wel heel goed kunnen timen.
Verder valt er voor zover ik weet voorlopig nog weinig te verwachten aan ontwikkelingen.
Verder valt er voor zover ik weet voorlopig nog weinig te verwachten aan ontwikkelingen.
-
- 2x3 autosnelweg
*kick*

Lekker vage laatste zin... Wat willen ze nu? extra voorsorteervak, bypass? En over welke verbindingsweg gaat het nu precies? Gorinchem-Waalwijk of Breda-Waalwijk? Lijkt me de laatste, maar het artikel laat veel te veel open... En al het werkelijk de bypas Breda-Waalwijk is: Leuk dat de gemeenten met een idee komen om voor de minst drukke tak een bypass aan te leggenBN De Stem schreef:'Files A59 Hooipolder blijven bestaan'
Auteur: door Marja Klein Obbink | zondag 10 juni 2012 | 23:46 | Laatst bijgewerkt op: maandag 11 juni 2012 | 09:55
RAAMSDONKSVEER - Ook al is de doorstroming in de richting Utrecht verbeterd, de files op knooppunt Hooipolder op de A59 blijven bestaan. "Automobilisten zullen met de files moeten leren leven", zegt een woordvoerder van Rijkwaterstaat, een half jaar na de aanpassing van de rijstrook richting Utrecht ter hoogte van Raamsdonksveer.
"De doorstroming op de A27 heeft prioriteit, zoals het oplossen van de files bij Keizersveer.Er is geen geld voor de aanpak van de A59."
Niettemin laten de A59-gemeenten het er niet bij zitten. "Het probleem moet opgelost", zegt wethouder Lida Verschuren in Geertruidenberg. Samen met Oosterhout, Drimmelen en Waalwijk heeft zij in mei om de tafel gezeten met Rijkswaterstaat. "De stoplichten vormen het knelpunt, dat snapt iedereen.
De oplossing in de vorm van een klaverblad, 700 miljoen euro, is in de ijskast gezet. We gaan nu kijken of er een extra toerit kan worden aangelegd vanaf de A27 in de richting van Waalwijk, zodat het verkeer daar niet meer voor het stoplicht hoeft te staan. Rijkswaterstaat gaat die mogelijkheid onderzoeken."

-
- 2x2 autosnelweg
Gorkum-Waalwijk, hoop ik dan toch.
En sinds wanneer kost een klaverblad ZEVENHONDERD MILJOEN?! Geen van beide wegen ligt verdiept, er hoeven geen extra kunstwerken te worden gebouwd....
Ik had ergens ooit een plaatje gepost van een minder ruimtevretend alternatief. Het nadeel hiervan is dat er een dure tunnel moet worden gebouwd. Maar dat moet minder dan zevenhonderd miljard kosten, vermoed ik.

En sinds wanneer kost een klaverblad ZEVENHONDERD MILJOEN?! Geen van beide wegen ligt verdiept, er hoeven geen extra kunstwerken te worden gebouwd....

Ik had ergens ooit een plaatje gepost van een minder ruimtevretend alternatief. Het nadeel hiervan is dat er een dure tunnel moet worden gebouwd. Maar dat moet minder dan zevenhonderd miljard kosten, vermoed ik.

-
- 2x3 autosnelweg
Maar hoe willen ze die stroom buiten de VRI-regeling krijgen? Op die route kom je langs 2 VRI's.sirdanilot schreef:Gorkum-Waalwijk, hoop ik dan toch.
Ik gok dat ook de verbreding tot aan Werkendam is meegerekend, mogelijk ook nog de Merwedebrug. Misschien zijn dat trouwens wel de kosten van het héle project Hooipolder-Lunetten... Tis BN De Stem, je weet het nooit zeker...sirdanilot schreef:En sinds wanneer kost een klaverblad ZEVENHONDERD MILJOEN?! Geen van beide wegen ligt verdiept, er hoeven geen extra kunstwerken te worden gebouwd....![]()

Hoe zou je de kosten boven 700 miljard willen krijgen vraag ik me afsirdanilot schreef:Ik had ergens ooit een plaatje gepost van een minder ruimtevretend alternatief. Het nadeel hiervan is dat er een dure tunnel moet worden gebouwd. Maar dat moet minder dan zevenhonderd miljard kosten, vermoed ik.

-
- 2x2 autosnelweg
Keokiracer, is dit knooppunt de reden dat je liever via Dordrecht naar Utrecht reist?
-
- 2x3 autosnelweg

-
- autoweg
Het huidige viaduct is wel breed, maar volgens mij toch echt niet breed genoeg voor parallelbanen.sirdanilot schreef:er hoeven geen extra kunstwerken te worden gebouwd....
Tenzij je alle vluchtstroken opoffert en alles tussen barriers perst.
-
- stadsweg

Maar 700 miljoen is dan nog steeds wel erg veel voor een knooppunt. Daar leg je bijna een complete snelweg voor aan (A4 midden delfland).
-
- 2x3 autosnelweg
Ahum, A4 Bergen Op Zoom - Dinteloord = 353 miljoen (incl. omlegging Halsteren (2007))*. Dat is de helft! Met 4 afritten én een aquaduct erin. De A4 MD moet je eigenlijk niet als voorbeeld nemen omdat dat de duurste snelweg uit de Nederlandse geschiedenis is (per km).habke schreef:700 miljoen (...) Daar leg je bijna een complete snelweg voor aan (A4 midden delfland).
*Bron
Die 700 miljoen is - zoals je zelf ook al zegt - nóóit alleen voor het klaverblad.
-
- autoweg
Ik bedoelde ook de A27habke schreef:Dat niet alleen, de A27 zal hier dan ook parallelbanen moeten hebben, dus zijn daar ook nieuwe viaducten voor nodig.

-
- stadsweg

-
- 4x5 autosnelweg
Haha. Mag ik even heel hard lachen ?sirdanilot schreef:
De boogstraal van de indirecte lussen die je hebt getekend is 35 meter.
In een knooppunt moet je bij Vo=50 km/h eerder denken aan minimum boogstralen van 70-80 meter.
Dan snap je wellicht ook dat de weeflengtes tussen knooppunt en afrit 34 niet uitkunnen, en dat afrit 34 dus verplaatst moet worden als Hooipolder een volwaardig knooppunt wordt.
-
- 2x2 autosnelweg
Voor de A59 is het geen probleem: er past 2+2+2+2, zonder vluchtstroken. De maximumsnelheid wordt dan plaatselijk 100.Victor schreef:Het huidige viaduct is wel breed, maar volgens mij toch echt niet breed genoeg voor parallelbanen.sirdanilot schreef:er hoeven geen extra kunstwerken te worden gebouwd....
Tenzij je alle vluchtstroken opoffert en alles tussen barriers perst.
Het A27-viaduct is voorbereid op een weefvak. Een parallelbaan past hier niet, maar dat lijkt me ook niet nodig; het verdwijnen van de stoplichten zal al heel wat oplossen. Eventueel kan de vluchtstrook verdwijnen voor een weefvak van twee rijstroken breed (al lijkt me dat nogal verkeersonveilig omdat je dan nog meer rijstrookwisselingen hebt; beter niet dus).
De kosten zullen hem dus inderdaad zitte@ n in het verbreden van een stuk A27 en misschien ook een nieuwe afrit voor Raamsdonksveer.
@René: ok, Ik heb de boel nog even op een bestaand knooppunt (bij Geldermalsen) gelegd en grotere lussen getekend. Maar ik ben natuurlijk geen civiel technicus dus technisch en qua hellingen, verkanting en zichtlijnen zal het toch nooit kloppen. Ik weet wel dat de breedte onder het A27 viaduct voldoende is, en die op het A27 viaduct zelf ook. Ook weet ik dat er bij de Heemraadssingel plaats is voor een afrit, die de oude afrit raamsdonksveer vervangen kan. Verkeer richting Utrecht kan via oprit Geertruidenberg, en verkeer vanaf Breda zal enigszins moeten omrijden door de nieuwe afrit.

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Als het mogelijk is, is het in ieder geval tot in lengte van dagen een robuuste oplossing; de drukste verbindingsbogen hebben namelijk maar een flauwe boogstraal, en er zijn geen weefvakken meer. Er is ook ruimte om de verbindingsbogen 2 rijstroken breed te maken, maar één rijstrook met een vluchtstrook is veiliger.
Misschien is een halve afrit van en naar Breda op de A27 een oplossing om Raamsdonksveer te ontsluiten, in combinatie met een halve afrit bij de Heemraadssingel van en naar Den Bosch. Verkeer vanuit het westen kan gebruik maken van de huidige afrit Raamsdonskveer en verkeer vanuithet noorden van de afrit Geertruidenberg.
Misschien is een halve afrit van en naar Breda op de A27 een oplossing om Raamsdonksveer te ontsluiten, in combinatie met een halve afrit bij de Heemraadssingel van en naar Den Bosch. Verkeer vanuit het westen kan gebruik maken van de huidige afrit Raamsdonskveer en verkeer vanuithet noorden van de afrit Geertruidenberg.
-
- Voorzitter
Pardon? Weinig zo vervelend als knooppunten zonder parallelbanen, al helemaal op een drukke snelweg als de A27. Dat is nog minder veilig dan de huidige situatie, en zorgt bovendien op de A27 weer voor verkeersproblemen.sirdanilot schreef:Een parallelbaan past hier niet, maar dat lijkt me ook niet nodig; het verdwijnen van de stoplichten zal al heel wat oplossen.
-
- 2x2 autosnelweg
Er is wel plek om nog twee viaducten bij te bouwen, maar dan gaan de kosten rap omhoog. Dan is mijn zelf getekende oplossing het beste, dan heb je helemáál geen weefvakken en is er op de A27 plaats voor 2x2 plus uitvoegstroken en vluchtstroken. Misschien dat zo'n tunneltje zelfs goedkoper is dan twee viaducten; bovendien is het ruimtebeslag kleiner.
-
- autoweg
Ik denk niet dat de bewoners van de Kerklaan zitten te wachten op extra verkeer.sirdanilot schreef:Ook weet ik dat er bij de Heemraadssingel plaats is voor een afrit, die de oude afrit raamsdonksveer vervangen kan.
Als er een vervanging komt voor afrit 34, dan zal die zeker aan de westkant komen, daar is de afgelopen jaren al geïnvesteerd in nieuwe wegen (Eendrachtsweg, Centraleweg).
-
- Forumbeheerder

-
- 4x5 autosnelweg
Een tunnel is vele malen duurder dan een viaductje, laat staan een lapje grond. En al helemaal als je het in-verkeer moet aanleggen...sirdanilot schreef:Er is wel plek om nog twee viaducten bij te bouwen, maar dan gaan de kosten rap omhoog. Dan is mijn zelf getekende oplossing het beste, dan heb je helemáál geen weefvakken en is er op de A27 plaats voor 2x2 plus uitvoegstroken en vluchtstroken. Misschien dat zo'n tunneltje zelfs goedkoper is dan twee viaducten; bovendien is het ruimtebeslag kleiner.
-
- expressweg
Zou je niet al veel kunnen verbeteren met 4 bypasses voor rechtsaf? Dat moet toch relatief goedkoop te realiseren zijn want een structurele oplossing zie ik niet zo snel komen.
-
- Forumbeheerder

-
- stadsweg