Vereniging Wegenforum ?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Rene » di 19 jun 2012, 21:58

Beste forummers,

Ik loop al een tijdje met een idee. Een idee dat de wereld achter Wegenforum groter en leuker kan maken. Dat idee houdt in dat er een "Vereniging Wegenforum" wordt opgericht door enthousiastelingen op het gebied van wegen en verkeer. Over het idee is in 2009 al eens sprake geweest in kleiner comité, en op basis daarvan is zelfs al een compleet verenigingsstatuut opgesteld - maar helaas was op dat moment de animo te gering, en belandde alles in een la. Wat mij betreft is nu gekomen om e.e.a. onder het stof vandaan te trekken.

Wat is het idee ?

Nu is er een internetforum dat Wegenforum heet. Daar posten individuen regelmatig berichten, maar over veel onderwerpen is al te uit en te na gediscussieerd. Irritaties nemen toe, de meerwaarde neemt van het forum neemt af. Een klein groepje mensen schrijft daarnaast regelmatig voor de Wegenwiki. Maar daar zit geen gezamenlijke visie of effort achter. Verder hebben we af en toe wel een meeting, maar dat sluit dan vaak aan bij wat wegbeheerders of aannemers al organiseren. Zelf een keer met een bus een toer langs 1 of 2 projecten maken onder begeleiding van mensen die er meer vanaf weten, dat zou toch veel leuker zijn ?

Om daar verandering in aan te brengen denk ik dat een vereniging meerwaarde kan bieden. Een vereniging die meer doet dan alleen Wegenforum.nl, Wegenwiki.nl en Autosnelwegen.nl beheert. Je zou aan een soort Arbeitsgemeinschaft kunnen denken, met meerdere actieve werkgroepen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan werkgroepen die zich richten op:
- geschiedenis, oude kaarten, gezamenlijk archiefonderzoek doen en op basis daarvan interessante artikelen schrijven;
- verzamelen van terzake doende literatuur, en de bij leden aanwezige literatuur catalogiseren;
- eenduidig catalogiseren van wegenfoto's die door de leden beschikbaar zijn gesteld;
- organiseren van een (of meer) jaarlijks uitje(s) met bezoekjes aan infrastructurele werken;
. beheer en inhoud van sites als de Wegenwiki en Autosnelwegen.nl, visie op de in te vullen artikelen en de volgorde waarin dat gebeurt;
- het beheer van het wegenforum, inclusief bepaling wie het beheer doet en wie de moderatoren zijn (bv. verkiezing door leden ?);
- etcetera.

Om mee te starten zou dat al heel wat zijn, maar later, na de opstartfase, als blijkt dat het een succes zou zijn en mensen zich ertoe aangetrokken voelen, zou je ook aan een verenigingsorgaan kunnen denken, en het inhoudelijk vullen daarvan. Zoals de NVBS bijvoorbeeld Op de Rails heeft.

Alles valt en staat echter met actieve leden, die het leuk lijkt om meer te doen dan alleen maar af en toe te forummen. En zo'n vereniging vraagt natuurlijk ook om een actief bestuur. Met een voorzitter, secretaris en penningmeester. En wat mij betreft staan alle opties open. Het is dus niet zo dat ik de voorzittershamer of een beheerdersfunctie claim, integendeel.

Voorts zit veel van de kerninformatie van Autosnelwegen.nl, namelijk de openingsdata, tegenwoordig in de Wegenwiki. Dat maakt dat ik een beetje de lust verloren heb om die site uit te bouwen, laat staan me in CSS-en te verdiepen, etcetera. Misschien dat er echter mensen zijn die daar hele goeie ideeën over hebben en in verenigingsverband iets willen uitbouwen. Of dat we bijvoorbeeld besluiten om ons alleen nog maar op wiki en forum te richten.

Wat mij vooral persoonlijk aan zou spreken is het gezamenlijk dingen gaan doen in werkgroepverband. Zo'n 5-6x per jaar in werkgroepverband bijeenkomen en dan gericht wat uitzoekwerk doen, dat lijkt mij leuk. Misschien anderen ook. Wie weet kunnen we de hobby dan veel leuker en intenser beleven dan met enkel een wegenforum waar alle discussies inmiddels wel gevoerd lijken...

En hoe gaat de vereniging het allemaal financieren ?

Uiteraard zal er sprake zijn van een jaarlijkse contributie, anders komt er nooit wat van de grond. Daarnaast zal ik de inkomsten van GoogleAds van het Wegenforum overdragen aan de vereniging. Plus dat er hopelijk ook links en rechts wat gesponserd kan worden (zoals nu al het geval met tnx!).

Wat is de voorwaarde ?

Tja, er moet een beetje massa zijn, anders heeft het geen zin. Wellicht dat er mensen zijn die graag een werkgroep willen trekken, of het beheer van forum of wiki willen professionaliseren. Maar ja, dan hebben we natuurlijk ook de verplichte nummers, zoals voorzitter, secretaris en penningmeester. Daar staan niet veel mensen voor in de rij. En dan moet zo'n vereniging bij een notaris worden opgericht om hoofdelijke aansprakelijkheid uit te sluiten, en ook dat kost geld. En als het geld of wat meer moeite kost, dan zie je het aantal vrijwilligers meestal enorm slinken.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de vraag of er mensen zijn die samen met mij de vereniging willen oprichten. Degenen die meebetalen aan de oprichting, krijgen dat bedrag uiteindelijk weer als korting op hun contributie volledig terug. Het wordt dan dus een vorm van "voorschieten". Verder heb ik iets leuks om weg te geven, iets dat verloot kan worden onder degenen die de oprichting daadwerkelijk tot werkelijkheid zullen maken. Namelijk dit bord, dat gebruikt is voor de viering van 75 jaar autosnelwegen. Het doek, en de aluminium stellage, helemaal compleet.
Afbeelding

Interesse ?

Heb je serieuze interesse om de vereniging te helpen oprichten, liefst als bestuurslid, neem dan per PB contact met me op. Over al het andere wat je kwijt wilt, kun je hieronder in deze draad discussiëren.

De concept-statuten van de vereniging, zoals die in 2009 al waren geformuleerd, zijn voor geïnteresseerden beschikbaar. Ze zijn afgeleid van de statuten van een andere vereniging. Een PB-tje naar mij volstaat om ze te kunnen inzien.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door boe! » di 19 jun 2012, 22:32

Op zich een leuk idee, maar ik ben huiverig voor een paar zaken.

Ik ben zelf bestuurslid geweest van een vereniging en het functioneren van zo'n vereniging staat of valt met de effort die (bestuurs)leden in activiteiten wensen te steken. Op papier klinkt dat heel simpel, maar het kost in de praktijk veel energie en tijd en dat moet je er wel voor over hebben. Verder is mijn ervaring dat leden het heel leuk vinden als er iets voor hen georganiseerd wordt, maar dat zelfinitiatief (bijvoorbeeld deelname in een werkgroep) zeer beperkt is. Ik wil mensen niet bang maken, maar potentiële (bestuurs)leden moeten goed weten waar ze aan beginnen.

Ik zet daarnaast nog wat vraagtekens bij de 'massa'. Met die paar mensen die meetings bezoeken, kom je er niet. Dan heb je een mismatch tussen leden en activiteiten en kost een activiteit per lid relatief veel tijd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Rene » di 19 jun 2012, 22:37

Dat is bekend ja. Het is ook niet voor niets dat ik de vraag nu op het open forum uitzet. Om eens te kijken of en zo ja hoeveel mensen interesse hebben.

En tja, wat er georganiseerd gaat worden is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de omvang. Maar jouw vrees dat mensen vooral voor het jaarlijkse uitje lid worden en verder alles aan een driekoppig organiserend bestuur over willen laten, die deel ik vooralsnog niet. Dat het risico bestaat, dat ben ik met je eens. Maar laten we eerst even van de positieve kant uitgaan.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Tachi » di 19 jun 2012, 22:46

Ik vind het een heel nobel idee. Ik heb in mijn verleden ooit een stichting opgericht, wat nog steeds bestaat maar eigenlijk inmiddels een dode letter is.

En ja, daar horen oprichtingskosten bij. Gelukkig is dat gefinancierd door opbrengsten van een activiteit en hebben we de notariskosten niet uit eigen zak op te hoeven hoesten. Vrij snel daarna zijn de diverse bestuursleden en actieve commissieleden vertrokken (uit Nederland). Hiermee is ook mijn enthousiasme snel verdwenen om de boel draaiende te houden. Ik heb weliswaar nog steeds de ijdele hoop dat er enthousiastelingen opduiken die de stok willen overnemen. Op dit moment met mijn werkzaamheden heb ik zelfs geen tijd om anderen enthousiast te krijgen, terwijl ik weet hoe leuk bestuurs- en commissiewerk kan zijn.

Het vraagt best wel effort om in dit geval een vereniging gaande te houden, rekening houdende met de wettelijke verplichtingen die er bij horen.

En wat boe!al zegt. Meeste tijd zit 'm in om een activiteit van de grond te krijgen, daar heb je enthousiaste commissieleden voor nodig die een idee compleet willen uitwerken. Vergaderen, delegeren en vinger aan de pols houden is peanuts.
Dus een kleine kern van bestuursleden met een wat losvaste groep van commissieleden zou in dit geval goed kunnen werken.

Ik houd me voorlopig afzijdig, maar als anderen geroepen voelen :top:
Laatst gewijzigd door Tachi op di 19 jun 2012, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door captain007 » di 19 jun 2012, 22:51

boe! schreef:Ik zet daarnaast nog wat vraagtekens bij de 'massa'. Met die paar mensen die meetings bezoeken, kom je er niet. Dan heb je een mismatch tussen leden en activiteiten en kost een activiteit per lid relatief veel tijd.
Daarom is het denk ik van belang om te weten hoeveel mensen hier echt oren naar hebben. Ik heb er in ieder geval wel oren naar. De vereniging zou in ieder geval de stabiliteit van het forum en de wiki beter kunnen garanderen. De wiki vind ik echt een fantastisch voorbeeld van hoe iets kleins tot iets groots is gegroeid en wat we wel zo moeten houden. In een paar jaar tijd zijn er ruim 8200 artikelen geschreven over wegen in heel de Wereld. Als naslagwerk is het veel beter te gebruiken dan ander wiki's zoals Wikipedia of buitenlandse wiki's over wegen zoals WikiSara. Minstens zo belangrijk vind ik de "offline" activiteiten. Zonder dit forum had ik nooit andere wegenfanaten ontmoet en samen projecten bezocht. Wel zou een vereniging het exclusiviteitsgehalte wat moeten verhogen van dat soort bijeenkomsten om een meerwaarde te bieden, zoals René al opmerkte in de openingspost.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door sirdanilot » di 19 jun 2012, 23:01

Het lijkt mij heel leuk als zoiets wordt opgericht. Helaas ben ik maar een student die al heel veel bestuurs- en commissiewerk doet en heb ik geen tijd, energie of geld om hier iets mee te gaan doen, maar ik draag het wel een warm hart toe ! Als er een leuk uitje wordt georganiseerd dat enigszins in de buurt en betaalbaar is wil ik bijvoorbeeld best mee doen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Kaaiman » di 19 jun 2012, 23:27

Goed dat je dit weer onder de aandacht brengt, René! :top:

Net als toen in 2009 ben ik onverminderd enthousiast over het idee om een vereniging op te richten. Jammer dat het toen niet echt van de grond is gekomen, maar ik heb daar zelf ook wel enige schuld aan.

Mijn ideeën heb ik in 2009 al eens uit de doeken gedaan; ik kan me ook nu nog grotendeels daarin vinden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Juerd » wo 20 jun 2012, 1:04

Hoewel ik zelf al te veel activiteiten heb om een bestuursrol op me te kunnen nemen, wil ik mensen die er nog geen ervaring mee hebben van harte aanmoedigen om zich kandidaat te stellen. Laat je niet tegenhouden door het idee dat het heel veel werk zou zijn! Het draaiend houden van de vereniging is je enige taak. Heb je geen tijd om dingen te organiseren, dan kun je dat altijd op een lager pitje zetten of aan andere leden overlaten. Een bestuursfunctie kan voor de meeste verenigingen prima met gemiddeld 1 uur per week. Alleen de penningmeester zal iets meer werk hebben; waarschijnlijk ruwweg het dubbele.

Besturen bestaat vooral uit communiceren. Ben je goed in communiceren, dan kun je ook goed een vereniging besturen. Het goed communiceren begint bij het bepalen van de taakverdeling binnen het bestuur.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Ties » wo 20 jun 2012, 1:05

Ja, ik ben zeker bereid om lid te worden van een eventuele vereniging. Temeer omdat ik een studie ga volgen die onlosmakelijk met infra verbonden is. Ik kan helaas nu al aangeven dat de tijd ontbreekt om een functie whatsoever te vervullen. In de afgelopen jaren heb ik aan meerdere organisaties een bijdrage geleverd, maar de komende jaren zal ik niet zoveel tijd over hebben. Een jaarlijkse contributie wil ik zeker opbrengen, maar bijdragen in de oprichtingskosten gaat niet lukken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Chris » wo 20 jun 2012, 9:35

Ik ben ook bereid lid te worden. Voor mijzelf zie ik vooral iets weggelegd in relatie tot de wegenwiki, toch wel mijn grootste tijdsbesteding momenteel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Palance » wo 20 jun 2012, 9:55

Lid worden ga ik sowieso wel doen, dat zit wel goed. Een eventuele bestuursfunctie of anderzijds bijdragen, dat weet ik zo net nog niet. Ik loop momenteel al over, met name qua werk, en het moet allemaal wel leuk blijven natuurlijk. Maar ik hou het nog wel in het achterhoofd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door harry » wo 20 jun 2012, 13:26

Oprichting voorschieten en lidmaatschap betalen is voor mij geen probleem.
Tijd bijdragen misschien wel, vooral als het een verplichting wordt.
Rene schreef:Namelijk dit bord, dat gebruikt is voor de viering van 75 jaar autosnelwegen.
Ik heb al een bord. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door kees » wo 20 jun 2012, 16:21

Ik zou zeggen dat verenigingsverband een net iets te grote stap is. Wat mezelf betreft zou ik nog niet weten of ik lid zou willen worden van een wegenforumvereniging.
Probeer eerst met een werkgroep een soort collectief beheer van autosnelwegen.nl, wegenforum en wegenwiki van de grond te krijgen (daar zit volgens mij nu het grootste knelpunt). Daarna zou je ervoor kunnen kiezen om een werkgroepje op te richten die activiteiten organiseert.
Als mensen dat nu al leuk vinden, is er misschien al een clubje te formeren die beschikbare literatuur en foto´s te catalogiseren.
En als enkele werkgroepen goed lopen, zou je volgens mij toe kunnen werken naar een verenigingsverband.

Ik weet niet of dat juridisch en financieel het handigst is, maar het lijkt mij het meest praktisch
Dan kun je ook stapsgewijs beter in de gaten houden of het draagvlak groot genoeg is.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door sirdanilot » wo 20 jun 2012, 16:31

Een vereniging oprichten lijkt mij juist wel logisch. Studenten richten in ieder geval voor elk wissewasje een vereniging op (en binnen een vereniging voor elk wissewasje een commissie...). Anders zit er namelijk geen 'druk' achter, om het zo maar te zeggen, om er veel voor te doen en sterft het een stille dood.

Maar zoals gezegd kan ik, als arme student, maar weinig voor zo'n vereniging betekenen.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door kees » wo 20 jun 2012, 16:42

Leuk dat studenten overal een vereniging van maken, maar alleen al de geografische spreiding van de mensen lijkt me niet bevorderlijk van het democratisch gehalte dat ik in de plannen lees. Bovendien moet je wel mensen hebben die een vereniging willen besturen, en dan ben je toch minder bezig met je interesse dan dat je iets concreets organiseert. Voor concrete dingen, als een activiteit organiseren, een site beheren of foto´s en literatuur catalogiseren krijg je misschien nog wel mensen, maar zoiets vaags als een bestuursfunctie waar geen duidelijk eindpunt aan zit, is voor veel mensen niet aantrekkelijk.
Daarom zou ik gewoon niet teveel ophangen aan de noodzaak tot een vereniging, maar als mensen dat wel willen, moeten ze dat vooral doen. Maar ga dan achteraf niet huilen dat niemand in het bestuur wil.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Palance » wo 20 jun 2012, 16:44

Waarom is de geografische spreiding een probleem? Juist in deze digitale tijden hoeft dat niet een probleem te zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door kees » wo 20 jun 2012, 17:05

Hoe wil je dat dan doen met bij elkaar komen en dingen bespreken?
Of wil je dat doen via een communityportal?
Of voorafgaand aan een uitje?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Palance » wo 20 jun 2012, 17:45

Nederland is nou niet zo groot dat het onoverkomelijk is. Voor Belgen kan het lastiger worden als je het in Centraal-Nederland doet, maar je kunt ook voor wisselende locaties kiezen. Ik zie dus niks onoverkomelijks.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Kaaiman » wo 20 jun 2012, 17:59

Al sinds 1988 bestaat Internet Relay Chat en sindsdien zijn de communicatiemogelijkheden via het wereldwijde web zeker niet minder taltijk geworden. Ik denk dat het qua communicatie niet per se een groot probleem hoeft te zijn.

Toch moet het fysiek bij elkaar komen niet uitgebannen worden. Dat zorgt er vaak toch voor dat mensen wat scherper zijn en elkaar beter kunnen motiveren. Wellicht zijn geografische clusters een optie, maar hoe je dat dan vorm moet geven in verband met bestuur en commissies is een tweede...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Davy » wo 20 jun 2012, 19:00

Eerst even een algemene vraag: waarom staat deze draad in het Nl-algemeen onderdeel, en niet in het "forum"-onderdeel?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Rene » wo 20 jun 2012, 21:45

^^
Omdat het niet exclusief met het internetforum van doen heeft. De vereniging moet meer bieden dan dat.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Snelwegenkenner » wo 20 jun 2012, 21:48

Als ik het goed begrijp komt indien dit doorgaat dit ''naast'' het forum.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Davy » wo 20 jun 2012, 21:56

Ik stel vooral deze vraag omdat het nu overkomt dat het een exclusief Nederlands gebeuren lijkt te worden (dit topic zal door veel Vlamingen niet gelezen worden), en dan zou ik toch graag weten hoe het dan verder loopt, want dit is toch niet onbelangrijk vind ik voor de toekomst...

Ik heb trouwens totaal geen ambitie in een bestuursfunctie ofzo. Voor mij is dit pure hobby, en heb geen zin in allerlei verplichtingen hieromtrent. Gewoon lidmaatschap zonder meer kan voor mij wel.
Men praat hier ook over "exclusieve uitjes met een meerwaarde" enzo... Ik vind het persoonlijk een beetje elitair en geheimzinnig overkomen eerlijk gezegd. :dontknow:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Ds79m » wo 20 jun 2012, 22:03

Als er een stel leden van voetbalvereninging FC Bal op 't Dak een keer samen naar een wedstrijd in het Feyenoordstadion gaan kijken, is daar toch ook niets elitairs of geheimzinnigs aan? :dontknow:

Verder geldt voor mij dat een lidmaatschap, met eventuele kosten prima kan. Het is een hobby, dus dat mag iets kosten. Ook deelnemen aan activiteiten en online meedenken over hoe de vereniging vorm te geven en verbeteren, is allemaal prima. Maar ik heb niet de tijd voor een vaste functie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Kaaiman » wo 20 jun 2012, 22:18

Een tussentijdse conclusie: velen zijn enthousiast, bijna even zovelen hebben er wel een bedrag voor over, maar vrijwel niemand tijd?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Rene » wo 20 jun 2012, 22:32

Tja, en zoveel tijd hoeft het niet te kosten. De voorzitter hoeft niet al het werk zelf te doen. Wel is die het gezicht naar de buitenwereld toe. Iemand die een beetje goed kan communiceren of een jaarvergadering kan trekken zou er niet al te veel formele tijd in te hoeven steken. De secretaris, die doet alle in- en externe schriftelijke communicatie. Vaak is dat de eenvoudigste functie, die zeker in het begin van een vereniging niet teveel tijd hoeft te kosten. Veelal is voor een startende vereniging de penningmeestersfunctie de meest tijdrovende. Maar die wil ik best op me nemen, dat heb ik in het verleden al eens eerder gedaan. Alhoewel, als er een financieel iemand is voor wie het eenmaal per jaar een balans opmaken in een handomdraai gaat, dan zou dat geweldig zijn. Wel moet het bestuur onderling goed bereikbaar zijn, zodat veel telefonisch besproken kan worden. Uiteraard is het streven om het aantal fysieke bijeenkomsten te beperken. Niemand zit er thans op te wachten om flinke sloten benzine te steken in een overvloed van overleggen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door sirdanilot » wo 20 jun 2012, 23:01

Er zijn in het verleden heel wat uitjes geweest met wegenforummers (laatst bijvoorbeeld naar de A4 Leiderdorp, helaas was ik daar toen niet bij). Wat voor meerwaarde zit er volgens jou aan om dit vanuit een vereniging te organiseren in plaats van impromptu, rené? Misschien de mogelijkheid tot uitjes naar buitenlandse SNUPs?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Kaaiman » wo 20 jun 2012, 23:32

^^
René schreef:Verder hebben we af en toe wel een meeting, maar dat sluit dan vaak aan bij wat wegbeheerders of aannemers al organiseren. Zelf een keer met een bus een toer langs 1 of 2 projecten maken onder begeleiding van mensen die er meer vanaf weten, dat zou toch veel leuker zijn ?
Met andere woorden: meetings zelf organiseren in plaats van mee te draaien op dagen die van tevoren toch al door aannemer of wegbeheerder zijn gepland, zoals de Dag van de Bouw of de openstelling van een nieuwe weg. Overigens is dat wel eens gebeurd, bijvoorbeeld georganiseerd door een forummer die binnen een wegengerelateerde onderneming werkt of via via mensen kent.

Juist als je een projectleider of anderszins iemand hebt met wat meer know-how van het project dan de gemiddelde Wegenforummer, heeft dit zeker een meerwaarde. En hoe groter de groep, des te goedkoper wordt het om iemand een leuk presentje of wellicht zelfs een honorarium te geven. Immers, een vereniging zou ook een symposium/lezing/debat kunnen organiseren en daarbij mensen uit verschillende instanties vragen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 20 jun 2012, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Rene » wo 20 jun 2012, 23:35

@sirdanilot:
Buitenland zou wel een zeer fikse contributie vergen, dus zet dat idee voorlopig maar uit je hoofd.

Verschil is echter voornamelijk dat je als vereniging die met een eigen bus komt, vaak wel op locatie een stuk extra uitleg/discussie kunt krijgen van/met een projectleider of een omgevingsmanager, zonder daarbij afhankelijk te zijn van een andere organisator danwel van de restricties die een open dag vaak heeft. Alles kan op maat gesneden worden voor de eigen groep, en dat heeft zeker zo zijn voordelen. Vaak is er meer mogelijk dan op een algemene open dag.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vereniging Wegenforum ?

Bericht door Attietattie » do 21 jun 2012, 0:02

^^ Het enige voordeel is dat men van tevoren contributie heeft betaald en het dus niet boeit of er volk komt of niet. Als het (buiten een vereniging om) door een enthousiasteling wordt georganiseerd, men er geld voor 'nodig' heeft (voor bijvoorbeeld een bus of een lunch) het altijd maar de vraag is hoeveel man er uiteindelijk op komt dagen.

Dat kan simpel getackled worden door vanuit de huidige bestaansvorm gewoon van tevoren te zeggen dat men knaken moet neertellen als ze willen participeren. Het zal een drempel zijn... maar ik denk niet dat die drempel groter is dan een jaarlijkse contributie.

Ik kan voor mezelf alvast zeggen dat ik geen lid ga worden. Ik zit continu met mijn neus vol in lopende projecten. De gemiddelde excursie gaat daar niet zoveel aan toevoegen. Organisatorisch: helaas, mijn spare-time is schaars en wil ik in zoveel dingen stoppen. En dat lukt allemaal amper. Een bestuursfunctie kan ik er niet bij hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie