130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » vr 29 jun 2012, 15:01

Of wat dacht je van de A2 grens-maastricht, de A16 hazeldonk-galder, de A67 beide kanten bij de grens, de A77 etc.

Wat is daar aan de hand dat dit zo problematisch ligt?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 jun 2012, 16:11

^^
Natuurbescherming?! :dontknow:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Willem » vr 29 jun 2012, 16:22

Natuurbescherming zal inderdaad wel meespelen. Zo mag je op de A1 tussen Deventer en Azelo 130, maar het gedeelte bij Rijssen langs de Elsenerberg is beperkt tot 120. Dat kan alleen maar vanwege natuurbescherming zijn.

In ieder geval wordt het vanaf september wel rommeltje van steeds wisselende snelheidslimieten.

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door werneur » vr 29 jun 2012, 21:37

Willem schreef:Natuurbescherming zal inderdaad wel meespelen. Zo mag je op de A1 tussen Deventer en Azelo 130, maar het gedeelte bij Rijssen langs de Elsenerberg is beperkt tot 120. Dat kan alleen maar vanwege natuurbescherming zijn.

In ieder geval wordt het vanaf september wel rommeltje van steeds wisselende snelheidslimieten.


waarom? het is nu ook al hier en daar 120 en 130, 100, of 80. soms 90, dan weer 70.. veel slechter kan het niet worden.

enne....natuurbescherming?:p

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » vr 29 jun 2012, 21:43

^^ Hoho, de gekrulde kortstaartcoloradokever moet niet in zijn habitat verstoord worden!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » vr 29 jun 2012, 21:50

^^En de Vughtse Kamsalamander niet te vergeten (Je weet wel, dat beestje wiens mogelijke habitat een hele woonwijk van de kaart heeft doen vegen.) :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » za 30 jun 2012, 15:46

http://mobiel.nu.nl/pda/algemeen/420712 ... r-120.html

Bordjes kunnen na de verkiezingen weer weggehaald worden lijkt het...
Eens kijken hoe de andere partijen hierop reageren. Denk dat D66, GL en de PvdD dit ook willen.

Standpunten van het CDA en de SP zijn me niet echt helder...

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door werneur » za 30 jun 2012, 16:09

waarom maken we er niet gewoon 140/150 van? dat schiet op. als we nu 130 op teller gaan rijden, rijden we eigenlijk nog steeds maar 120/125. en volgens mij was het plan eerst 140? maar dat is niet doorgegaan of zo.
Laatst gewijzigd door Palance op za 30 jun 2012, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » za 30 jun 2012, 16:28

^^ Omdat men in NL kampt met een verkeersveiligheidsfetisj die dusdanig is doorgeslagen dat menig persoon 100 rijdt op de snelweg, 80 op autowegen en 70 op GOW's. En omdat hogere snelheden valselijk inherent de oorzaak worden gevonden voor ongevallen, zal de Vmax eerder naar beneden gaan dan omhoog.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ties » za 30 jun 2012, 18:03

Goed, voortaan kunnen we na elke verkiezing rekenen op een nieuwe maximumsnelheid en een nieuwe kilometervergoeding :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » za 30 jun 2012, 18:11

Nah, er is niet gezegd dat er na de verkiezingen iets verandert. Voorlopig is het één van de vele proefballonnetjes dat de verkiezingsstrijd zo kenmerkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » za 30 jun 2012, 18:55

De 80 zones moeten ook terugkomen, en dan rond alle grote steden...
Begreep dat de CU dit wil. Eens kijken wie dat nog meer wil.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 jun 2012, 20:30

werneur schreef:waarom maken we er niet gewoon 140/150 van?
Omdat sneller niet direct beter is. Ook omdat veruit de meeste Nederlandse automobilisten hogere snelheden niet gewend zijn. Ik denk dan ook dat de gemiddelde Nederlandse rijstijl c.q. rijmentaliteit 'aangepast' zou moeten worden.

Nederland heeft inmiddels als sinds jaar en dag een Vmax. van 120 km/h. De verhoging naar 130 km/h vind ik dan ook een beetje bespottelijk, terwijl ondertussen vele snelwegen beperkt blijven op 80, 90 of 100 km/h. Ik zou veel eerder die snelwegen aanpakken en daarvan de Vmax. verhogen, zoals door vele anderen ook al werd aangedragen. En ook heel belangrijk: Schaf die bespottelijke 100 km/h Vmax. bij geopende spitsstrook af! Of nog sterker: Schaf de complete spitsstrook af en maak er gewoon 2x3 van!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » za 30 jun 2012, 20:49

SnarfFlevoland schreef:Ook omdat veruit de meeste Nederlandse automobilisten hogere snelheden niet gewend zijn. Ik denk dan ook dat de gemiddelde Nederlandse rijstijl c.q. rijmentaliteit 'aangepast' zou moeten worden.
Gelukkig weten Nederlanders die naar Duitsland verhuizen wel veel beter hoe het allemaal moet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door SnarfFlevoland » zo 01 jul 2012, 12:08

^^ Nee, die moeten dat ook eerst leren en ervaren. :idea: En ja, ik heb dat dus ook geleerd... Doordat ik vrijwel direct na het behalen van mijn rijbewijs veel meer in Dld heb gereden dan elders, weet ik inmiddels dus niet veel meer beter.

Sorry dat mijn blik door de Duitse rijstijlbril gaat, want er mag best gezegd worden dat de Duitse rijstijl ook zijn zwakke punten kent (agressiviteit, eigenrechter spelen etc.), maar als het op hoge snelheden aankomt dan vertrouw ik toch liever de Doodrijder en nu niét bepaald de Nur Links Fahrer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » zo 01 jul 2012, 12:13

SnarfFlevoland schreef:vertrouw ik toch liever de Doodrijder en niet de Nur Links Fahrer.
Haha, frustratie #1 bij mij in Dld zijn de Duitsers die consequent in het midden blijven rijden op driestrookssnelwegen Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » zo 01 jul 2012, 12:14

Als ik iets in Duitsland Nur Links zie dan zijn het wel Audi's en BMW's die denken monopolie te hebben op de linkerrijstrook. En dat zijn voornamelijk Duitsers. Nederlanders hebben met 130 net zoveel recht om links een vrachtwagen in te halen als een Duitser die 170 wil rijden.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » zo 01 jul 2012, 12:17

^^ Ik zorg daar altijd wel dat ik rechts blijf en pas ga inhalen (bijv. een vrachtwagen) als links helemaal vrij is, en anders maar niet. Anders gaan de hardrijders zich aan je ergeren en dat moet je simpelweg niet willen. Doe ik in NL ook, bovendien: die grote auto's betalen veel meer wegenbelasting dan ik dus hebben ze ook meer recht op de linkerrijstrook. Ik heb daar met mijn kleine autootje niets te zoeken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » zo 01 jul 2012, 12:31

Groningen schreef:Doe ik in NL ook, bovendien: die grote auto's betalen veel meer wegenbelasting dan ik dus hebben ze ook meer recht op de linkerrijstrook. Ik heb daar met mijn kleine autootje niets te zoeken.
Wat een bijzondere instelling, nog nooit eerder gehoord!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door sirdanilot » zo 01 jul 2012, 12:34

^^ Dat is echt volstrekt belachelijk. Op een Duitse Autobahn is de adviessnelheid 130; het is dus volstrekt gepast om met 120 of 130 op de linkerstrook te rijden (mits niet te lang want dat mag niet !). Ook al komt er één of andere Duitser met een joekel van een bak met 180 aanzetten - pech gehad dan ! Moet hij zich maar aan de adviessnelheid houden. Dit verhaal geldt nog sterker in Nederland waar 130 ook écht de maximumsnelheid is.

"Betaalt meer wegenbelasting": als we het over Duitsland hebben, betaal je zelf natuurlijk helemaal geen wegenbelasting. Maar die Duitser zal ook wel eens in NL rijden om zich rood te laten verbranden op het strand in Renesse, dus dat lijkt me redelijk quitte. En als we het over Nederland hebben: maar goed ook dat die brandstofslurpende, milieuvervuilende asociale bakken meer geld kosten. Waarom altijd die verspilling? Met een Nissan Micra kom je ook op je bestemming en die veroorzaken een stuk minder overlast voor anderen.

Het is natuurlijk wat anders als je met 110 op de linkerbaan tuft, dat is wel redelijk asociaal. En na het inhalen gewoon meteen naar rechts, zoals het hoort. En richtingaanwijzers gebruiken en niet te plots naar links is wel zo veilig.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Davy » zo 01 jul 2012, 12:40

sirdanilot schreef:Het is natuurlijk wat anders als je met 110 op de linkerbaan tuft, dat is wel redelijk asociaal. En na het inhalen gewoon meteen naar rechts, zoals het hoort. En richtingaanwijzers gebruiken en niet te plots naar links is wel zo veilig.
Ik denk dat hier vooral de frustratie inzit in Duitsland wat Nederlanders betreft. 100 rijden, knipper aan en smijt hem maar naar links zonder al te veel in de spiegels te kijken. "Ik wil inhalen aan mijn tempo, en jij rijdt eigenlijk veel te asociaal hard dus wacht je maar even". Uiteraard is het zo, en dat is wat Chris ook een beetje bedoelt denk ik, dat als ik al bezig ben met een inhaalbeweging (treintje vrachtwagens bijvoorbeeld) aan 120-130 (harder rij ik ook niet) ze dan wel even moeten wachten, ik ga dan niet speciaal harder rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » zo 01 jul 2012, 12:42

Wouter N14 schreef:Wat een bijzondere instelling, nog nooit eerder gehoord!
Ik denk dat je sarcamsemeter niet aanstond ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » zo 01 jul 2012, 12:46

^^ :mrgreen:

Nu mest ik met dat kleine autootje wel Jan Kees vet, maar goed da's wat anders ;)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 01 jul 2012, 13:07

De meeste ergernis (Zowel in Duitsland als in Nederland) zijn die lui die hem er voor trappen (en dus onvoldoende spiegelen, of het bewust doen) waardoor het achteropkomend verkeer stevig in de ankers moet omdat die persoon geen voorrang verleend. En vervolgens met minimaal snelheidsverschil inhalen en ook nog extra lang wachten om weer naar rechts te gaan....

Is een beetje anticiperen nou teveel gevraagd, ik laat soms wanneer ik inloop op een langzamere rijder voor mij het gas op rechts tijdig los, omdat ik in de spiegels een snelle jongen zie aankomen, als die voorbij is, ga ik alsnog naar links. Niemand hoeft in de remmen, en heeft ook geen last van elkaar...

En andersom ook regelmatig dat ik zie dat iemand op de rechterbaan zich dreigt 'vast te rijden' achter een vrachtwagen (terwijl je zelf in een treintje 130/140 doet), dan laat ik het gas los, geef ik een seintje, en kunnen ze vaak snel even naar links, en na de vrachtwagen weer naar rechts, iedereen blij... In duitsland snappen ze dat overigens, in Nederland wordt het niet begrepen (wellicht weer spiegel verhaal)...

Feit blijft, dat ik ervan overtuigd ben, dat de hogere snelheden van het verkeer in Duitsland dwingen om alerter op de snelweg te rijden. Of om in elk geval bij de waarden die mij geleerd zijn bij het lessen (minimaal 2x per minuut spiegelen) in de buurt te komen. Want hoe kun je nou anticiperen op het overige verkeer (voor, achter en naast je) als je kijkgedrag niet op orde is. Daar zouden ze eens iets met campagnes mee moeten gaan doen..

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » zo 01 jul 2012, 13:10

^^ Ja, de meeste mensen snappen niet waar die gekke uitsteeksels aan de auto voor zijn. Ik ken iemand die een uur heeft gereden met de spiegels ingeklapt. Want: 'ach ik kijk er toch niet in, ik heb toch een binnenspiegel?' :facepalm: (als ik met diegene mee moet, rijd ik, dat lijkt me duidelijk).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door jeroent » zo 01 jul 2012, 13:13

Even weer ontopic.. De PvdA wil in hun verkiezingsprogramma de snelheidslimiet weer terugbrengen naar 120 km/u. Weet iemand wat de argumenten daarvoor zijn? Het milieueffect lijkt me verwaarloosbaar aangezien de daadwerkelijk gereden maximumsnelheid nauwelijks stijgt. De verkeersveiligheidseffecten zijn ook niet significant volgens de uitkomsten van de testtrajecten.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Davy » zo 01 jul 2012, 13:17

^^ Symboolpolitiek onder het mom van veiligheid en milieu...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » zo 01 jul 2012, 13:22

jeroent schreef:Even weer ontopic.. De PvdA wil in hun verkiezingsprogramma de snelheidslimiet weer terugbrengen naar 120 km/u. Weet iemand wat de argumenten daarvoor zijn? Het milieueffect lijkt me verwaarloosbaar aangezien de daadwerkelijk gereden maximumsnelheid nauwelijks stijgt. De verkeersveiligheidseffecten zijn ook niet significant volgens de uitkomsten van de testtrajecten.
Uit het programma:
De PvdA heeft geen geld over voor het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen.
Meer staat er niet. Slaat overigens nergens op, want de kosten zijn laag en elders gaat men wel Sinterklaasje spelen. Dus ja... :roll:
TOEVOEGING
Ik heb de rest van dat program ook eens doorgelezen en het lijkt eerder de standpuntenlijst van Greenpeace dan van een politieke partij. Rara hoe kan dat...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » zo 01 jul 2012, 13:33

De kosten voor het verhogen van de snelheid zijn ondertussen al gemaakt (denk aan de onderzoeken naar veiligheid ven luchtkwaliteit) of ingecalculeerd in de huidige begroting (plaatsen borden). Juist het verlagen van de snelheid gaat geld kosten.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » zo 01 jul 2012, 13:38

Het is gewoon een principekwestie ivm milieu.

Plaats reactie