Tolwegen in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

palpitation
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 9:37

Tolwegen in Frankrijk

Bericht door palpitation » do 30 jun 2011, 14:04

Ik zal zeker de enige niet zijn met dit probleem :). Ik wil een route naar ons vakantieadres in Frankrijk plannen waarbij we niet klakkeloos alle dure tolwegen nemen, en ook niet alles binnendoor rijden. Ik zoek een kaart (desnoods een gespecificeerde lijst) waarop alle tolwegen staan aangegeven met de tarieven erbij. Hiermee kan ik dan de routes intekenen en zo bepalen waar we binnendoor rijden en waar we acceptabele tolprijzen betalen. Ik kan het niet vinden en kom overal routeplanners tegen die de tol erbij rekenen, maar dat is nou net niet wat ik zoek. Weet iemand of er zoiets te vinden is?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door Palance » do 30 jun 2011, 14:16

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

palpitation
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 9:37

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door palpitation » do 30 jun 2011, 14:24

Tja, ligt dan toch wel erg voor de hand :oops:. Hier kan ik wel wat mee! Dit bestand bevat een kaart waar het meeste uit is te halen en de rest kan uit hetzelfde bestand uit de tabel worden gehaald. Dank!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door Pino » do 30 jun 2011, 14:32

Waar nodig kun je met de routeplanner op autoroutes.fr (maar bijvoorbeeld ook met ViaMichelin) de tol berekenen op ieder willekeurig traject, en daar je route op aanpassen. Maar ik geloof dat de meeste grote vakantieroutes naar het zuiden per kilometer ongeveer even duur zijn. De vraag of je de tolroute pakt of binnendoor gaat lijkt me in die zin minder afhankelijk van het toltarief op de snelweg, maar juist van de vraag of er een beetje snel tolvrij alternatief ligt.

palpitation
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 9:37

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door palpitation » do 30 jun 2011, 14:39

We gaan niet naar het Zuiden, maar naar Bretagne. Twee snelwegkeuzes:
(1) In België langs Brussel of langs Gent en dus resp. Frankrijk inrijden bij A7/E19 (B) - A2 (F) of bij Lille R8/E17 (B) - E17/A22 (F).
(2) over de Pont-de-Normandie bij La Havre of door Rouen.

En verder dus kijken of we ergens binnendoor willen. We rijden op de heenweg 's nachts (zit dan toch nog in het nachtschema omdat ik de week ervoor de Nijmeegse Vierdaagse loop) en terug overdag. Ik kom er wel uit :).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door Willem » do 30 jun 2011, 19:30

Richting Bretagne kun je eventueel, afhankelijk van je woonplaats, nog via Brugge en Calais (de E40) rijden. Dan spaar je de tol op de A1/A2 - A29 uit en hoef je alleen op de A16 tussen Boulogne s/ Mer en Abbeville tol te betalen en eventueel nog bij de Pont de Normanie.

palpitation
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 9:37

Re: Overzichtskaart Franse tolwegen

Bericht door palpitation » vr 01 jul 2011, 11:51

Die route hebben we vorig jaar gereden, wel een stukje om, maar inderdaad goedkoper. We wonen op de Veluwe, maar gaan bij Hazeldonk België in.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Franse tolwegen

Bericht door vynkce » wo 18 jul 2012, 11:18

De Morgen 12-07-2012 schreef:De 10 duurste tolwegen in Frankrijk

Met het eerste drukke wisselweekend van de zomer voor de deur proberen heel wat vakantiegangers de snelste route uit te stippelen. Dat doet u best ook prijsbewust, want naast de hoge brandstofprijs is ook de tol aan de Franse péages dit jaar met 2,5 à 3 procent gestegen.
De website linternaute.com maakte een klassement op van de duurste autoroutes in Frankrijk. 'De prijsverschillen tussen de privaat beheerde tolwegen zijn groot. Wie naar het zuiden trekt, maakt best een afweging tussen het gewenste comfort, de verkeersdrukte en de prijs die je daarvoor wilt betalen', zegt Jan Van Bellingen van Touring.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse tolwegen

Bericht door Chris » wo 18 jul 2012, 11:26

Onbegrijpelijk dat de meest eenvoudige snelwegen om aan te leggen de hoogste tol hebben, zoals de A19, A29 en A65.

Overigens klopt het verhaal van de A86 niet, het overgrote deel van de A86 is tolvrij. De tolkosten per kilometer zijn dus feitelijk stukken hoger. Alleen voor de Duplextunnels moet je tol betalen. Périphérique is ook niet goed gespeld.

10 cent per kilometer voor lange-afstandssnelwegen vind ik veel te hoog. Met de maximumsnelheid geef je dan bijna twee keer het minimumloon per uur uit.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Franse tolwegen

Bericht door Peter » wo 18 jul 2012, 12:03

Zit het viaduct van Milau niet in de A65 ? Dat was een heel duur stuk weg.

De A19 en A29 zijn wellicht aan de dure kant omdat de verkeersintensiteit niet heel erg hoog zal zijn en men links of rechtsom de investering moet terugverdienen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Franse tolwegen

Bericht door Peter » wo 18 jul 2012, 12:16

Chris schreef: 10 cent per kilometer voor lange-afstandssnelwegen vind ik veel te hoog. Met de maximumsnelheid geef je dan bijna twee keer het minimumloon per uur uit.
De benzinekosten zelf zijn zo'n 15 ct/km op de snelweg. Dat wordt in extreme gevallen 2 keer zo duur (A65). Maar je spaart meestal ook veel tijd uit. Het zal zelden lonen een beroepschauffeur via het OWN te sturen. Ik vind het nog net gaan in de meeste gevallen, hoewel ik ook OWN pak als er goed (of leuk) OWN ligt.

Wie het pont Puttgarden-Rodby (DE>DK) pakt is al snel 80 Euro kwijt voor een half uurtje overvaart en slechts een tiental kms. Per km zijn veel toltunnels / bruggen nog veel duurder.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse tolwegen

Bericht door Chris » wo 18 jul 2012, 12:52

Peter schreef:Zit het viaduct van Milau niet in de A65 ? Dat was een heel duur stuk weg.
Het viaduc de Millau zit in de A75 bij, jawel, Millau. Daar wordt overigens ook tol geheven. Ik heb minder moeite met hogere toltarieven op plekken waar de tijdswinst significant is zoals tunnels en grote bruggen, alhoewel de Mont Blanc en Frejustunnel weer overdreven duur zijn (meer dan 30 euro).

De A29 is overigens goedkoper, bij het genoemde tolbedrag zit ook de Pont de Normandie in. De tol voor de A29 zelf is iets van € 18.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Franse tolwegen

Bericht door vynkce » wo 18 jul 2012, 13:04

De A88 wordt trouwens niet vermeld hoewel ik meen te herinneren dat die ook aan de dure kant was.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Franse tolwegen

Bericht door Peter » wo 18 jul 2012, 13:06

Chris schreef: Het viaduc de Millau zit in de A75 bij, jawel, Millau.
Heel verhelderd :nahzeg:
Millau is alleen maar bekend vanwege zijn viaduct en ik ben daar nog nooit geweest, dus die wist ik niet precies te plaatsen....

Het rare van de dure A65 is dat het niet op een zeer logische (of moeilijk te vermijden) doorgaande route ligt. Wie naar Spanje of Portugal wil kan prima de A63/N10 nemen en wie oostelijker dan Pau/Lourdes wil kan prima via de A62 nemen
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Franse tolwegen

Bericht door nederland24 » wo 18 jul 2012, 18:01

De A19 is ook wel een flink stuk duurder dan de A8, die door veel lastiger terrein gaat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Franse tolwegen

Bericht door Ds79m » wo 18 jul 2012, 19:01

Ik was vorige week in Frankrijk, en toen zag ik toevallig een korte reportage over het onderwerp op de Franse TV. De belangrijkste ergernissen zijn dat er geen logica te vinden is in de prijsstelling van de tolwegen en dat de wegen met een hoge tol veel verkeer afschrikken, dat alsnog over wegen gaat waar dat minder gewenst is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Franse tolwegen

Bericht door Willem » wo 18 jul 2012, 20:08

Mogen de tolmaatschappijen zelf hun tarieven vaststellen? Het ligt voor de hand dat er een overheidsinstantie is die de tarieven controleerd en al dan niet accoord moet gaan met de tariefvoorstellen van de tolmaatschappijen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse tolwegen

Bericht door Vinny » wo 18 jul 2012, 20:12

De A29 is overigens goedkoper, bij het genoemde tolbedrag zit ook de Pont de Normandie in. De tol voor de A29 zelf is iets van € 18.
Ik herinner me de A29 niet anders dan een goedkope snelweg. Gewoon al bij Bolbec van de weg afgaan en dan de Pont Tancarville nemen. In tijd is dat nauwelijks langer, het is in afstand korter en scheelt je veel geld.

Mijn ouders klaagden 10 jaar geleden al over de dure A 10. Er zijn alternatieven voor, door bijvoorbeeld in een eerder stadium al het RN netwerk te pakken. De A 16 is of was ook altijd significant goedkoper en rustiger dan de A 1.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse tolwegen

Bericht door Chris » do 19 jul 2012, 16:29

Zouden ze moeilijk doen als je op één ticket zo'n ongebruikelijke route maakt?

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Franse tolwegen

Bericht door waldo79 » do 19 jul 2012, 16:31

Ik neem aan dat je al eerder een betaalpunt bent tegengekomen 8-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse tolwegen

Bericht door Pino » do 19 jul 2012, 17:31

Ik kan door de firewall hier het precieze voorstel niet zien, maar je hebt vermoedelijk een enorme omweg tussen het beginpunt en het eindpunt in gedachten? Pak hem beet de péage oprijden bij Gye aan de A31 en de weg één afrit later weer verlaten, maar dan wel ná een trip via Beaune, Auxerre en Troyes?

Die laatste route kun je zeker voltooien zonder tolstations tegen te komen en zo zijn er wel wat andere creatieve routes. Maar bij al die creatieve routes zul je denk ik aanlopen tegen tijdslimieten. Bij mijn weten hanteren de tolmaatschappijen voor ieder traject een bepaalde periode die je er maximaal over mag doen. Uiteraard wordt daarbij rekening gehouden met wat file en met wat pauzes, maar als je zes uur doet over een traject van 15 kilometer, gaat de slagboom niet zomaar open en heb je iets uit te leggen. Zelf heb ik dat ooit in Italië meegemaakt, toen we bij Florence twee uur hadden vastgestaan achter een ongeval.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse tolwegen

Bericht door Vinny » do 19 jul 2012, 19:43

Iets uit te leggen? Mijn hemel zeg... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse tolwegen

Bericht door Pino » do 19 jul 2012, 22:26

Noem het hoe je wilt, maar ik vind het niet meer dan logisch dat er een paar waarschuwingslampjes gaan branden als iemand zes uur heeft gedaan over een route die te boek staat als vijftien kilometer. Maar het is niet dat je door security wordt afgevoerd en een felle lamp in je gezicht krijgt. Althans niet in mijn Florentijnse geval. Daar kwam eerst de foutmelding op de automaat (we zaten in een rijbaan zonder bediening) en toen ging de slagboom alsnog open. De persoon achter de knoppen kon ook zonder onze uitleg wel invullen waarom we zo lang hadden gedaan over een stukje van vijftig kilometer.

Anyway, als ik naar de route van Chris kijk, is niet zozeer sprake van frauderisico, alswel van een route die dusdanig ongebruikelijk is dat er geen toltarief voor bestaat. Volgens mij kom je onderweg overigens geen tolstations tegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Franse tolwegen

Bericht door Willem » do 19 jul 2012, 22:39

Pino schreef: Bij mijn weten hanteren de tolmaatschappijen voor ieder traject een bepaalde periode die je er maximaal over mag doen.
Daarna wordt overgegaan op het maximum-tarief. Het verschil met het normale tarief is dan de boete die je betaalt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Franse tolwegen

Bericht door Pino » do 19 jul 2012, 23:12

Hoe gaat dat eigenlijk als je overnacht in een hotel op een verzorgingsplaats? Neem aan dat die je wel kunnen helpen aan een soort uitrijkaart waardoor je de boete niet betaalt als je de snelweg uiteindelijk verlaat?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse tolwegen

Bericht door Vinny » do 19 jul 2012, 23:20

Noem het hoe je wilt, maar ik vind het niet meer dan logisch dat er een paar waarschuwingslampjes gaan branden als iemand zes uur heeft gedaan over een route die te boek staat als vijftien kilometer. Maar het is niet dat je door security wordt afgevoerd en een felle lamp in je gezicht krijgt. Althans niet in mijn Florentijnse geval. Daar kwam eerst de foutmelding op de automaat (we zaten in een rijbaan zonder bediening) en toen ging de slagboom alsnog open. De persoon achter de knoppen kon ook zonder onze uitleg wel invullen waarom we zo lang hadden gedaan over een stukje van vijftig kilometer.
Oh dat bleek niet uit je verhaal. Ik dacht dat je doopceel gelicht werd, dat valt gelukkig wel mee.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Franse tolwegen

Bericht door Willem » do 19 jul 2012, 23:28

Pino schreef:Hoe gaat dat eigenlijk als je overnacht in een hotel op een verzorgingsplaats? Neem aan dat die je wel kunnen helpen aan een soort uitrijkaart waardoor je de boete niet betaalt als je de snelweg uiteindelijk verlaat?
Ook dat hangt weer van de context af: als je tussen Parijs en Bordeaux een nacht op een VZP verblijft zullen ze daar niet moeilijk over doen (het gaat hier immers om een lange route met veel vakantieverkeer, al dan niet op doorreis). Als je zoiets op een korte tolweg als de A14 (in theorie; er zit daar geen VZP met hotel) doet heb je kans dat er moeilijker gedaan wordt.

Hoe dit soort dingen precies werken weten alleen de tolmaatschappijen, maar die zijn om voor de hand liggende redenen niet zo scheutig met dat soort informatie.
Laatst gewijzigd door Willem op za 21 jul 2012, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Franse tolwegen

Bericht door Chris » do 19 jul 2012, 23:31

Ik ben maandag van plan om van Lille naar Amiens (en verder) te rijden, maar ik wil via St-Quentin om de hele A29 te pakken. Je komt dan op de A1 de tolweg op, en krijgt bij Amiens het tolstation. Zou dat dan betekenen dat ik een lager toltarief betaal, gebaseerd op A1-A29 ipv A1-A26-A29?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Franse tolwegen

Bericht door Vinny » do 19 jul 2012, 23:32

Volgens mij heb ik ik wel eens gelezen dat je dan een dagprijs betaalt. Maar goed, het is heel lang geleden dat ik een tolticket bestudeerd heb. :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Franse tolwegen

Bericht door vynkce » vr 20 jul 2012, 9:00

Chris schreef:Ik ben maandag van plan om van Lille naar Amiens (en verder) te rijden, maar ik wil via St-Quentin om de hele A29 te pakken. Je komt dan op de A1 de tolweg op, en krijgt bij Amiens het tolstation. Zou dat dan betekenen dat ik een lager toltarief betaal, gebaseerd op A1-A29 ipv A1-A26-A29?
Zou best wel eens kunnen :p

Plaats reactie