[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 30 mei 2007, 12:39

Die wegnummers als ruitertjes kan me niet bekoren. Waarom niet gewoon geïntegreerd?

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 30 mei 2007, 14:08

Omdat een integratie van wegnummers bóven de bestemmingen teveel nutteloos blauwvlak zou innemen.

Een integratie ónder de bestemmingen, m.a.w. tussen de pijlen kent verschillende nadelen:
* De wegnummers worden tussen de pijlen telkens herhaald, wat eigenlijk overbodig is.
* Op vakken met E-dubbelnummering (of in NL ook A-dubbelnummering) passen de nummers niet tussen de pijlen.
Om dat laatste probleem op te lossen, moet men afwijken van het systeem wat weer inconsistenties met zich meebrengt.

Dus, wat mij betreft, wegnummers op ruitertjes! :blauweduim: (Wel laat de grootte van die ruitertjes in Frankrijk doorgaans te wensen over.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 24 jun 2012, 10:58

Wanneer is Frankrijk eigenlijk overgeschakeld op de huidige bewegwijzering?

Davy liet mij deze zien op de A33 bij Nancy:
Afbeelding

Dit is ter hoogte van het knooppunt met de A330. Dit stuk tussen de A31 en A330 opende in 1975, maar de verlenging van de A33 tot Saint-Nicolas-de-Port, waar dit portaal op slaat, opende pas in 1990 voor het verkeer. Zou Frankrijk zo laat zijn overgeschakeld?


Dit is de A23 bij Valenciennes, direct na het knooppunt met de A2. Dit stuk is in 1978 opengesteld, dus dat klinkt wat plausibeler.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 24 jun 2012, 11:33

Zou Frankrijk zo laat zijn overgeschakeld?
Lichtbakken hebben de oude stijl wat langer gehandhaafd denk ik. Overigens lijkt me 1990 wel rijkelijk laat, ik kan me dat bijna niet voorstellen maar aan de andere kant heb ik nu even geen plaatje voor me om het te ontkrachten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Ds79m » zo 24 jun 2012, 11:48

Eind jaren '80 was Frankrijk zeker al overgeschakeld naar de huidige vorm van bewegwijzering. Hoewel dit soort oude borden toen nog zeer regelmatig voorkwamen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door marcel » zo 24 jun 2012, 12:38

Chris schreef:Dit is ter hoogte van het knooppunt met de A330. Dit stuk tussen de A31 en A330 opende in 1975, maar de verlenging van de A33 tot Saint-Nicolas-de-Port, waar dit portaal op slaat, opende pas in 1990 voor het verkeer.
Volgens mijn Shell-atlas was dat stuk er al in 1963.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 24 jun 2012, 12:50

Het is niet ondenkbaar dat het om een latere opwaardering tot A33 ging.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 24 jun 2012, 13:03

Hier een richtlijn uit 1982 die al op de huidige stijl is gebaseerd. De inleiding van dat stuk impliceert dat die richtlijn een grote verandering met zich meebracht ten opzichte van de bewegwijzering tot dan toe, dus ik vermoed dat dat ook daadwerkelijk de richtlijn was waarin de basis is gelegd voor de Franse bewegwijzering zoals we die nu kennen, en waarin het verschil is gemaakt ten opzichte van de oude stijl op de borden gepost in deze draad.

EDIT: het stuk nog eens doorgelezen. Is daadwerkelijk de introductie van de huidige methodiek van groene doelen, pôles verts, plaatsen in categorieën 1 tot en met 5, doelenkeuze en principes voor het plaatsen van voorwegwijzers en borden ná de afrit. Erg fascinerend om te lezen; ik heb nog nooit een zo gedetailleerd document over doelenkeuze op netwerkniveau gezien (al kun je natuurlijk zeggen dat het detail de basis is geweest voor enkele gepercipieerde minpunten in de Franse bewegwijzering. Schijnbar is dit document nog steeds van kracht. De wijzigingen in de Franse bewegwijzering van ná 1982 zit in de ontwerpen, die zijn vastgelegd in een ander document. Een fenomeen als afritnamen, ergens in de jaren '90 verdwenen uit de Franse bewegwijzering, was ook geen voorwerp van behandeling van de Instruction Interministérielle van 1982.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 24 jun 2012, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » zo 24 jun 2012, 13:29

Pino schreef:Hier een richtlijn uit 1982 die al op de huidige stijl is gebaseerd.
Er zijn verschillende generaties snelwegbewegwijzering geweest, maar de nationalisatie die waarschijnlijk ook de modernisering van de bewegwijzering tot wat lijkt op de richtlijn uit 1982 tot gevolg had komt uit 1971.
http://www.panneauxenbeton.fr/histoire
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Willem » zo 24 jun 2012, 14:24

Chris schreef: Dit stuk tussen de A31 en A330 opende in 1975, maar de verlenging van de A33 tot Saint-Nicolas-de-Port, waar dit portaal op slaat, opende pas in 1990 voor het verkeer.
Waarschijnlijk is St. Nicolas een wit doel geweest, dat op de oude borden gewoon in blauw aangegeven werd. Tweekleurige borden in een richting (althans op hetzelfde paneel) kwamen destijds niet voor. Daarmee kan het bord ouder zijn dan de opening van de verlenging van de A33 in 1990.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » zo 24 jun 2012, 15:13

Vinny schreef:Er zijn verschillende generaties snelwegbewegwijzering geweest, maar de nationalisatie die waarschijnlijk ook de modernisering van de bewegwijzering tot wat lijkt op de richtlijn uit 1982 tot gevolg had komt uit 1971.
http://www.panneauxenbeton.fr/histoire
Da's een dode link. Maar wat ik op panneauxenbeton.fr lees komt erop neer dat Michelin tot 1971 borden produceerde. Rond die tijd nam de staat het kennelijk steeds meer over. Het spreekt voor zich dat die nationalisatie een onmisbare stap is geweest in het proces dat heeft geleid tot de borden in hun huidige vorm.

Maar je kunt er toch ook niet omheen dat het, ná die nationalisatie, nog best wel een tijdje heeft geduurd voordat de stap is gezet van de borden in de jaren '70-stijl van het begin van deze draad (alleen de kleuren blauw en wit, de iele pijltjes, zeer beperkt aantal doelen) naar datgene wat we nu kennen. Wel is die nationalisatie vermoedelijk het moment geweest voor een eerste serie wijzigingen ten opzichte van wat Michelin daarvóór had gedaan. In de jaren '60 waren alle borden op de snelweg nog wit, in de jaren '70 kregen ze de blauwe kleur van de foto's van het begin van deze draad. Maar dat 1982 een trendbreuk was, zie je mede aan de toonzetting van de inleiding van de richtlijn 1982.

Dans le domaine de la signalisation de directions, les textes de base les plus récents datent de 1963 pour les réseaux traditionelles et de 1971 pour les autoroutes. L'evolution des conditions de déplacement au cours des deux dernieres décennies impose aujourd'hui une adaptation des principes régissant les méthodes de conception de la signalisation de direction en vue de rendre aux usagers le meilleur service. L'evolution des conditions de déplacement depuis vingt ans a profondément modifié la demande en matière de signalisation en direction. Les initiatives locales pour faire face à cette initiative n'ont pu se realiser avec la homogénéité et la rationalité voulues. Cette situation impose à la réglementation de prendre en compte les nouveaux besoins.

De wijzigingen van na 1982 zie ik ook als veel costemischer van aard. Afschaffing van de afritnamen, invoering van het afritsymbool en het knooppunt-aankondigingsbord, dat soort werk. Hoezeer 1982 een omslagmoment was, herinner ik me nog uit de jaren van de overgang van oud naar nieuw. Hoeveel prettiger de bewegwijzering was op de wegen die al voorzien waren van de borden in nieuwe stijl. Al vind ik dat op één punt achteruitgang kwam. Het duo rechtdoordoelen dat bestond uit volgende afrit / hoofddoel vond ik toch wel heel wat prettiger dan de serie van vier of vijf rechtdoordoelen die je nu vaak krijgt.

RedBill
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 25 nov 2006, 18:17
Locatie: Anières (GE)

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door RedBill » di 26 jun 2012, 5:04

Re-bienvenue, het is een tijdje geleden dat ik actief gereageerd heb 8-)
Als ik het me goed herinner was de eerste weg die met de nieuwe stijl borden geopend is de A10 tussen Poitiers en Bordeaux (geopend in 1981), op de A62 (geopend in 1980-82) waren ze ook veel te zien. Ik kan er zo snel geen foto's van vinden maar ten opzichte van het huidige design waren er een aantal verschillen:
- woord "sortie" buiten het kader (nu: symbool binnen het kader)
- afstanden op voorwegwijzers voor elke bestemming (nu: alleen km afstand tot de volgende afrit)
- Pijl afrit naar boven
-...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Pino » di 26 jun 2012, 11:31

Ha, da's inderdaad een tijd geleden 8-)

In de periode 1980-1982 was ik tussen de 2 en de 4 jaar oud. Ik keek al vanaf mijn jongste jeugd naar buiten tijdens ritten over de snelwegen en naar borden in het bijzonder, maar van zo lang geleden heb ik geen herinneringen meer. Het enige dat ik weet is dat ik de oude borden nog lang heb gezien op de verschillende snelwegen. Niet alleen als antiek model dat je incidenteel nog tegenkomt, maar dat werkelijk volledige snelwegen nog van de oude bewegwijzering waren voorzien. Waarbij ik dan met name denk aan de A4 Metz - Strasbourg (nog tot midden jaren '90), maar ook op de A6/A7/A8 waren die nog tot ver in de jaren '80 meer regel dan uitzondering. Het sterkste herinner ik me nog de oude rechtdoorpanelen bij afritten. Aan de hand van de combinatie volgende afrit / hoofddoel kon ik me altijd heel makkelijk oriënteren.

Wat betreft wijzigingen in de Franse bewegwijzering sinds 1982 denk ik dat je de meest prominente al noemt. Verder het verdwijnen van de curstief weergegeven afritnamen, al moet ik daarvan natuurlijk zeggen dat die in de richtlijn van 1982 ook al niet voorkwamen. Ook de eerste aankondigingsborden van afritten en knooppunten zijn in hun lay-out in de loop der tijd wat veranderd. Tenslotte zijn de S-nummers voor permanente omleidingen volgens mij pas later ingevoerd.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door marcel » wo 27 jun 2012, 23:53

Pino schreef:Niet alleen als antiek model dat je incidenteel nog tegenkomt, maar dat werkelijk volledige snelwegen nog van de oude bewegwijzering waren voorzien. Waarbij ik dan met name denk aan de A4 Metz - Strasbourg (nog tot midden jaren '90)
Foto uit 1988:
https://picasaweb.google.com/1150350970 ... 1961314722

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » do 05 jul 2012, 20:06

Die oude lichtbakken dateren dus waarschijnlijk van de periode 1971-1982. Ik ben wel benieuwd of er voor die tijd ook al portaalbewegwijzering heeft gestaan, ik denk namelijk van wel.

Hier nog wat borden uit de prehistorie van de Franse Autoroute:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door marcel » do 05 jul 2012, 22:34

Leuk. Waar was die afrit naar links naar Fontainebleau?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 22:49

^^ Ik denk bij de huidige afrit 17 van de A5: http://goo.gl/maps/L8AF
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jul 2012, 22:57

^^ Nee, de A5 bestond destijds nog lang niet, die weg is vrij nieuw. Het moet dan toch wel bijna de huidige splitsing A6a/A10 zijn, aangezien Orléans rechtdoor wordt vermeld. En ook daar is richting zuiden een flauwe afdaling en zijn er hoogspanningslijnen langs de weg. Nu heel anders met de parallelbaanconstructie. Historisch gezien is Fontainebleau een belangrijke plaats, en veel lange-afstandsverkeer zal er in die dagen niet geweest zijn, dus Dijon of Lyon daar vermelden was wel wat voorbarig. Ook de voorsteden van Parijs zoals Évry zullen toen nog dorpen geweest zijn, wat Fontainebleau tot de eerste plaats van betekenis maakte. Streetview van de vermoedelijke locatie

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » do 05 jul 2012, 23:01

^^ Merk op dat de snelwegen destijds slechts hele kleine eindjes door liepen. Lange afstandsverkeer zat toen nog op de oude Route Nationale vermoedelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Wouter N14 » do 05 jul 2012, 23:04

Dat ziet er een stuk aannemelijk uit ja :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 05 jul 2012, 23:16

Vinny schreef:^^ Merk op dat de snelwegen destijds slechts hele kleine eindjes door liepen. Lange afstandsverkeer zat toen nog op de oude Route Nationale vermoedelijk.
Die kans is inderdaad groot, dat de A6 ten tijde van die foto nog niet zoveel voorstelde en maar tot net buiten Parijs liep. Grote kans dan dat dat niet verder was dan tot de huidige afrit 12, waar tegenwoordig een mooie splitsing ligt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Vinny » do 05 jul 2012, 23:37

Mijn ouders hebben een oude Michelingids van de jaren '50 en van de jaren '60. Daar staan dit soort dingen in :)
Misschien moet ik die een keer op zoeken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Km357 » wo 11 jul 2012, 22:04

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:^^ Merk op dat de snelwegen destijds slechts hele kleine eindjes door liepen. Lange afstandsverkeer zat toen nog op de oude Route Nationale vermoedelijk.
Die kans is inderdaad groot, dat de A6 ten tijde van die foto nog niet zoveel voorstelde en maar tot net buiten Parijs liep. Grote kans dan dat dat niet verder was dan tot de huidige afrit 12, waar tegenwoordig een mooie splitsing ligt.
Tot 1962 stopte de A6 bij Corbeil Essonnes en daarna bij afrit 13, tot Auxerre duurde het nog een stuk langer.

longueru
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 19 mar 2012, 20:34

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door longueru » wo 18 jul 2012, 22:14

:vlag-be: Frankrijk heeft tussen Langon en Pau in korte tijd een nieuwe autosnelweg aangelegd met als nummer A65 (tussen de A62/E72 en A64/E80) en is geopend in 2010. Deze snelweg is bewegwijzerd en men heeft er meteen ook een Europaweg van gemaakt : de E7 . Officieel is deze E7 van Pau naar Zaragoza (Spanje) (Europaweg tussen de E80 en E90) en de Fransen hebben het nagelaten om het traject Langon - Pau te officializeren in Genéve (UNECE). Het nummer is reeds aangebracht op Google maps en op de franse Wikipedia (voor de autoroute A65)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 29 jul 2012, 12:38

Bewegwijzering op de luchthaven Basel-Mulhouse.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Wouter N14 » zo 29 jul 2012, 12:50

Antieke bewegwijzering op het knooppunt A33 x A330:
1. http://goo.gl/maps/dfDb
2. http://goo.gl/maps/6dtP
:)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 29 jul 2012, 14:42

Ik vraag me af hoe ze dit "gênant" in het Frans bedoelen. Normaal zou je zeggen dat ze het woord "interdit" gebruiken.

Afbeelding
Stationnement genant by Chriszwolle, on Flickr

Locatie: Perros-Guirec in Bretagne. Afgelopen dinsdag gefotografeerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door waldo79 » zo 29 jul 2012, 15:58

Gênant moet je hier vertalen als hinderlijk.
Hinderlijk geparkeerde voertuigen worden weggesleept :idea:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door nederland24 » zo 29 jul 2012, 18:51

Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest, maar ik heb al wel diverse fotoseries gezien uit Frankrijk. Wat vinden jullie eigenlijk de pluspunten en/of de minpunten van de Franse bewegwijzering?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] bewegwijzering in Frankrijk

Bericht door Chris » zo 29 jul 2012, 18:57

Het grootste nadeel vind ik de nummering van het onderliggend wegennet, de RN- en RD-wegen. De meeste RN-wegen zijn gedeclasseerd naar RD-wegen, waardoor de voormalige N-nummers minder goed te volgen zijn. Meestal hebben ze nu een 3- of 4-cijferig RD-nummer. Tevens zijn de D-wegen niet logisch genummerd, hoge nummers zijn vaak belangrijker dan lage nummers. Wel een voordeel is dat vrijwel alle wegen genummerd zijn, je kan in Frankrijk erg goed op wegnummers navigeren is mijn ervaring. Wel lijkt er willekeur in het aangeven van D-nummers vanaf het hoogwaardig wegennet, soms gebeurt het wel, vaak niet.

Gelukkig helpt de groene bewegwijzering op het onderliggend wegennet het volgen van de hoofdroutes. Tegelijkertijd zorgt dat er ook voor dat je de witte wegwijzers min of meer negeert, wat een probleem is als je bestemming niet groen maar wit is. Je moet dan vrij veel informatie verwerken om je route te vinden. Verder hebben sommige portaalborden teveel panelen. Ik snap de scheiding, maar soms is het té. Een groot voordeel ten opzichte van andere landen is dat men in Frankrijk niet schuwt om tolvrije (niet-snelweg) routes aan te geven. In andere landen wordt je via de bewegwijzering toch zoveel mogelijk naar de snelweg geleid. Daardoor is het goed mogelijk om de tolvrije routes te volgen, in tegenstelling tot veel andere landen.

Het Franse lettertype Caractères vind ik zelf niet het beste kapitaalschrift in Europa, die eer gaat m.i. naar Tsjechië. Met name lange namen zijn slechter te lezen en laten nou net veel kleine plaatsen in Frankrijk lange namen hebben, met als gevolg dat weer de witte bestemmingen niet zo leesbaar zijn als de belangrijke bestemmingen.

Plaats reactie