Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Alfa » do 19 jul 2012, 19:03

Groningen schreef:^^ Voorbeeldje: in Nieuwkoop staan / stonden die dingen ook. Liander wil echter ondergronds gaan leveren dus die palen zijn niet meer nodig. Ze zijn wel behouden, door ze te herplaatsen en er nepdraden tussen te spannen.
Mooi. Dus eigenlijk is het een monument geworden.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » do 19 jul 2012, 19:22

Naturist schreef: Afbeelding
Dat is een SGS201 armatuur (als er een hogedruk natriumlamp in zit) of HGS201 (als er een kwiklamp in zit).
Even niks

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Vinny » do 19 jul 2012, 19:27

Alfa schreef:
Breyten schreef: Het valt mij op hoeveel aandacht in deze draad wordt gegeven aan het spotten van oude lantaarns en de moeite die is gedaan om dit vast te leggen voor medeforummers en het nageslacht. Hieruit mag ik toch wel concluderen dat de goede oude lantaarnpalen een zekere aantrekkingskracht hebben.
;)
Bij een uitermate select groepje. Vergeet niet dat dit forum allerminst een doorsnede van de bevolking is. 99% van de bevolking zal het geen barst uitmaken wat voor armaturen er staan, als ze maar licht geven.
Ik weet wel dat het de gemoederen op locaal niveau best bezig kan houden. In Amsterdam-Zuid is eens een hele bewonersrel uitgebarsten omdat de stadsdeelhouder lantaarns uit het verkeerde tijdperk wilde laten neerzetten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » do 19 jul 2012, 21:07

^^
Volgens mij was dat er juist palen werden geplaatst die passen bij de huizen. Alleen sommige bewoners, er waren ook die juist blij waren met die nieuwe palen, wilden de oude, die eigenlijk qua stijl niet passen bij de architectuur, behouden.
Even niks

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 19 jul 2012, 22:20

Santaarnpaal schreef:
Naturist schreef: Afbeelding
Dat is een SGS201 armatuur (als er een hogedruk natriumlamp in zit) of HGS201 (als er een kwiklamp in zit).
Dankjewel voor deze verheldering, en heb net even voor je gekeken:
Er zit een HPL-N lamp van 250 Watt in, Watt is het dan voor een lamp?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » vr 20 jul 2012, 4:52

HPL-N => kwiklamp => HGS201 armatuur.
Even niks

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Peter » vr 20 jul 2012, 10:25

Vinny schreef: Ik weet wel dat het de gemoederen op locaal niveau best bezig kan houden. In Amsterdam-Zuid is eens een hele bewonersrel uitgebarsten omdat de stadsdeelhouder lantaarns uit het verkeerde tijdperk wilde laten neerzetten...
Sierlijke lantaarns (zowel paal als lamp) verhogen de schoonheid van de straat en daarmee de huizenwaarde (net als mooi wegmeubilair). Een enkeling zal echter liever veel licht hebben dan mooie lantaarns.

Ik denk dat de meeste mensen weinig op hebben met naoorlogse lantaarnpalen, die over het algemeen weinig sierlijk zijn (hoewel liefhebbers een strakke stijl aardig kunnen vinden). Hoogstens met de kleur van het licht. Oranje hoge natriumstralers zijn niet populair in een woonstraat.

In Den Haag heeft men bij sommige grachten (oa Bierkade) eind jaren 90 Berlagemasten herplaatst (ter vervanging van hoge jaren 70 masten), die eigenlijk niet passen bij de meeste huizen (van 1750-1900 voor 80%). Nu zijn die ook weer vervangen door repro-gaslamphouders. Tegenwoordig worden vooroorlogse wijken meestal weer voorzien van de passende verlichting als de jaren 60-80 meuk vervangen moet worden. Alleen op doorgaande routes of brede wegen heeft men nog niet teruggegrepen op (bijvoorbeeld) de hoge Berlagemasten (alleen in Scheveningen staan die op de boulevard en aan de haven). Hoge gaslampen zijn er nooit geweest door een praktisch aansteekprobleem natuurlijk, maar hier zou je voor lampen van de jaren 1900-1920 kunnen kiezen, zoals vaak bevestigd aan oa trammasten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door chriskrusz » vr 20 jul 2012, 10:36

Santaarnpaal schreef:^^
Volgens mij was dat er juist palen werden geplaatst die passen bij de huizen. Alleen sommige bewoners, er waren ook die juist blij waren met die nieuwe palen, wilden de oude, die eigenlijk qua stijl niet passen bij de architectuur, behouden.
Dat was in de Diamantbuurt, daar staan Ritter-lantaarnpalen (van die nep-gaslantaarns), die wilden ze vervangen door Holbein-armaturen (van die britse helmen uit WO2). (Geef maar een gil als ik iets verkeerds zeg, ik ben die namen ook maar net tegengekomen)

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » vr 20 jul 2012, 20:59

^^
Klopt helemaal wat je zegt.
Even niks

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » vr 20 jul 2012, 21:37

^^Nog bedankt voor de juiste info, en zodra het armatuur tegen de gevel hangt en brandt zal ik er een afbeelding van plaatsen. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Via » za 21 jul 2012, 12:59

chriskrusz schreef:
Santaarnpaal schreef:^^
Volgens mij was dat er juist palen werden geplaatst die passen bij de huizen. Alleen sommige bewoners, er waren ook die juist blij waren met die nieuwe palen, wilden de oude, die eigenlijk qua stijl niet passen bij de architectuur, behouden.
Dat was in de Diamantbuurt, daar staan Ritter-lantaarnpalen (van die nep-gaslantaarns), die wilden ze vervangen door Holbein-armaturen (van die britse helmen uit WO2). (Geef maar een gil als ik iets verkeerds zeg, ik ben die namen ook maar net tegengekomen)
Vreemd dat daar zoveel weerstand tegen is. Ik vind de Holbein nou net een armatuur wat eigenlijk in iedere na-oorlogsewijk past, of het nou uit de jaren '50 komt of als het recente bebouwing is. Als je hem in het zwart uitvoert op een zwarte paal vind ik het zelfs ronduit chic ogen, terwijl het in feite een standaardarmatuur is.

Dit is het armatuur waar we het over hebben:
Afbeelding

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Groningen » za 21 jul 2012, 13:03

^^ Lijkt wel wat op deze.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door jeroent » do 26 jul 2012, 22:43

Naturist schreef:^^Nog bedankt voor de juiste info, en zodra het armatuur tegen de gevel hangt en brandt zal ik er een afbeelding van plaatsen. :top:
Sla wel nog even wat kwiklampen in. Vanaf 2015 mogen ze niet meer verkocht worden (te inefficiënt)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 26 jul 2012, 22:51

^^Zal ik zeker doen, er zit notabene een E40 fitting in. :schrikreactie:
Al weet ik dat onze lampenboer op z'n zolder waarschijnlijk nog wat exemplaren achter de hand zal houden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door jeroent » do 26 jul 2012, 23:08

E40 fittingen worden ook gewoon voor natriumlampen gebruikt. Niks aparts aan.
Als je de ballast vervangt kun je er, als het past, zo een natriumlamp indraaien.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Mark » za 28 jul 2012, 19:13

jeroent schreef: (te inefficiënt)
Zal denk ik ook wel een milieu- en gezondheids aspect meespelen? Kwik is niet bepaald lekker voor mens en dier en in de loop der tijd zijn al diverse producten met kwik uitgefaseerd.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door jeroent » zo 29 jul 2012, 0:00

Dat zal inderdaad wel meespelen, maar de meeste ander gasontladingslampen bevatten ook (wel minder) kwik. Philips heeft als enige een kwikvrije SON lamp, maar het merendeel van de huidige straatverlichting bevat kwik.

De HPL-N lamp is verreweg de inefficienste manier van straatverlichting met rond de 50 Lumen per Watt, terwijl natrium of ceramische verlichting tussen de 100-120 Lumen per Watt hebben. Bovendien geven ze ook niet echt mooi licht, als je het vergelijkt met bijv. een Cosmopolis lamp. In veel landen zijn kwiklampen daarom allang vervangen, vooral vanwege het stroomverbruik, maar er zijn een aantal landen waar ze nog ruimschoots te vinden zijn.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door captain007 » do 16 aug 2012, 21:34

Wie de lijnverlichting op de A10 Oost nog wil bewonderen moet snel zijn. Ik zag dat er al andere lichtmasten zijn geplaatst, dus de lijnverlichting zal hier wel snel verdwijnen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » do 16 aug 2012, 23:30

jeroent schreef:De HPL-N lamp is verreweg de inefficienste manier van straatverlichting met rond de 50 Lumen per Watt.
Da's eigenlijk wel jammer, misschien moet ik toch eens kijken naar een alternatief voor in dit armatuur, mits het niet teveel werk vergt natuurlijk.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door mavas » vr 24 aug 2012, 22:33

Ik kijk eigenlijk nooit in dit onderwerp.

Maar ik zag vandaag op de Deltaweg in Hoofddorp op 2 locaties dat men lijnverlichting heeft geinstalleerd als een soort van kunstuiting. Wellicht dat Rein hier iets van op de foto heeft, want op streetview staan ze niet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Rein » vr 24 aug 2012, 22:59

Klopt. Op de Waddenweg, het verlengde van de Deltaweg, hangen er ook een paar.

Het is echter geen wegverlichting, ze hangen eerder haaks op de weg. Aan de ene kant van de weg staan twee dikke palen een meter of vier uit elkaar waaraan de ene kant van de draden hangen. Zo'n 50 meter verder staan dan weer twee palen aan het andere uiteinde. Er tussenin hangen op een meter of 12 a 15 hoogte een paar draden met daaraan vast een serie langwerpige lampen (zeg maar TL vorm) om de 8 meter ofzo. Ergens in het midden of dichter bij de palen hangt (een deel van) die verlichting precies boven een paar bankjes. En dit betreft dan vier bankjes die naar elkaar toestaan, zodat je zeg maar een (vierkant) kringgesprek in het donker kan houden.

Ik zal binnenkort wel wat foto's maken, want bovenstaande komt wellicht wat warrig over. :D

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » za 25 aug 2012, 0:34

Uit het snuptopic:
Breyten schreef:En zo zag het begin van de Meijerijbaan eruit. Spoor van een ooit afgebroken project.
Volgens onze electricien zijn die gebogen lantaarnpalen nog uit de tijd van de gasverlichting en heeft de wegbeheerder er indertijd die Philips armaturen onder gehangen.
Hij vertelde dat hij dit destijds ook in onze gemeente heeft mogen doen. (Hij gaat nog iets langer mee dan ik :mrgreen: )
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Hensepens » za 25 aug 2012, 23:59

Rein schreef:Klopt. Op de Waddenweg, het verlengde van de Deltaweg, hangen er ook een paar.

Het is echter geen wegverlichting, ze hangen eerder haaks op de weg. Aan de ene kant van de weg staan twee dikke palen een meter of vier uit elkaar waaraan de ene kant van de draden hangen. Zo'n 50 meter verder staan dan weer twee palen aan het andere uiteinde. Er tussenin hangen op een meter of 12 a 15 hoogte een paar draden met daaraan vast een serie langwerpige lampen (zeg maar TL vorm) om de 8 meter ofzo. Ergens in het midden of dichter bij de palen hangt (een deel van) die verlichting precies boven een paar bankjes. En dit betreft dan vier bankjes die naar elkaar toestaan, zodat je zeg maar een (vierkant) kringgesprek in het donker kan houden.

Ik zal binnenkort wel wat foto's maken, want bovenstaande komt wellicht wat warrig over. :D
Had ik al eens eerder geplaatst:
Afbeelding


Meer foto's: https://picasaweb.google.com/1087328419 ... directlink

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Santaarnpaal » zo 26 aug 2012, 14:01

Oogt als een onderdeel van een kunstwerk. De armaturen zijn gewoon precies dezelfde die werden gebruikt bij de lijnverlichting langs snelwegen.
Even niks

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Breyten » zo 26 aug 2012, 14:20

^^ Dit is dus in de nabije toekomst de enige plek waar je lijnverlichting kan bewonderen. Ik hoop dat deze plek een monumentenstatus krijgt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Davy » zo 26 aug 2012, 14:22

Waar ergens in Nederland staat (of stond) eigenlijk de nieuwste lijnverlichting op de snelweg?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Palance » zo 26 aug 2012, 14:31

Breyten schreef:Dit is dus in de nabije toekomst de enige plek waar je lijnverlichting kan bewonderen. Ik hoop dat deze plek een monumentenstatus krijgt.
Voorlopig hangt er ook nog lijnverlichting bij het Zuidplein in Rotterdam en, hoewel het er 'slap' bijhangt, heb ik niet het idee dat het snel weggehaald gaat worden (maar je weet nooit hoe snel dat kan gebeuren natuurlijk).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 26 aug 2012, 15:01

captain007 schreef:Wie de lijnverlichting op de A10 Oost nog wil bewonderen moet snel zijn. Ik zag dat er al andere lichtmasten zijn geplaatst, dus de lijnverlichting zal hier wel snel verdwijnen.
Er zijn al kleine stukjes weggehaald afgelopen week tussen knooppunt Amstel en de aansluiting Gooiseweg. Ik zag een paar palen die ze vlakboven het zekeringkastje hadden afgezaagd. Ik heb nu een week vrij dus als ik er 4 september weer langs rij zal er wel meer zijn verdwenen.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Gaiajohan » zo 26 aug 2012, 15:21

Breyten schreef:^^ Dit is dus in de nabije toekomst de enige plek waar je lijnverlichting kan bewonderen. Ik hoop dat deze plek een monumentenstatus krijgt.
De A76/E314 heeft het voorlopig? ook nog over een klein stukje :).
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 aug 2012, 15:52

Op de A9 is nauwelijks nog lijnverlichting te vinden; het overgrote merendeel is verdwenen. Het enige stukje (naar mijn weten) is op de A9 Re vanaf Uitgeest (afrit 10) tot net na de Wijkertunnel. Ik ben benieuwd wanneer (helaas) ook dit stuk zal verdwijnen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie