[A058] Tilburg - Eindhoven: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » wo 04 jul 2012, 15:18

Brabant schreef:Snellere ombouw A58 door voorfinanciering

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant gaan aan Provinciale Staten voorstellen om de ombouw van de A58 voor te financieren. Rijk, provincie en de Stichting A58 hebben onderzocht of een versnelde ombouw van de A58 via voorfinanciering van de provincie mogelijk is.

Afbeelding

Voorfinanciering is nodig om versnelde ombouw mogelijk te maken omdat het Rijk pas ná 2020 geld beschikbaar heeft. Conclusie van het financieel plan is dat een versnelling van ongeveer twee tot vijf jaar mogelijk is wanneer de provincie voorfinanciert. De provincie reserveert voor de voorfinanciering een maximum bedrag van € 170 miljoen dat door de Rijksoverheid gegarandeerd wordt terugbetaald.

Knelpunten
Om de grootste knelpunten op de A58 snel op te lossen is het noodzakelijk om de rijksweg op de trajecten Galder – St. Annabosch en Tilburg – Eindhoven te verbreden tot 2x3 rijstroken. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft hiervoor € 425 miljoen gereserveerd in 2021-2023. Provincie Noord-Brabant en het regionale bedrijfsleven zijn echter van mening dat de aanpak van deze knelpunten niet tot na 2020 kan wachten. Gedeputeerde Van Heugten: “Door de voorfinanciering door de provincie wordt het project zeker gesteld én kan sneller gestart worden met de ombouw van de deeltrajecten. Dat leidt uiteraard tot een sterke verbetering in de bereikbaarheid van onze regio maar nu investeren in de regio biedt bovendien belangrijke maatschappelijke en economische voordelen.”

DBFM-contract
Het voorstel voor voorfinanciering door de provincie is onderdeel van een voorstel van de Stichting A58 (Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging, Kamer van Koophandel en Bouwend Nederland) om de problemen op de A58 versneld aan te pakken met een innovatief publiek private financiering. Rijk, provincie en Stichting A58 zetten hierbij gezamenlijk een Design (ontwerpen), Built (bouwen), Finance (financieren) en Maintain (onderhouden) contract met een plus in de markt. De plus bestaat uit het toepassen van ondermeer innovatieve elementen die een meerwaarde opleveren ten opzichte van een normale DBFM contractering. Met de Plus-constructie zullen de partijen de voorfinancieringskosten door de regio terug verdienen.

Vervolg
Het financieel plan voor de voorfinanciering wordt op 21 september as. voorgelegd aan Provinciale Staten. Bij een positief standpunt van PS kan de minister van Infrastructuur & Milieu besluiten tot de start van de verkenningsfase.
:top:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » wo 04 jul 2012, 15:22

Dat is goed nieuws!

*Wacht op een opmerking van Snelwegenkenner over het stuk Bergen Op Zoom - Roosendaal* ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » wo 04 jul 2012, 17:27

^^ Inderdaad, die mag ook wel verbreed worden. :twisted:

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Starlet » wo 04 jul 2012, 20:01

keokiracer schreef: *Wacht op een opmerking van Snelwegenkenner over het stuk Bergen Op Zoom - Roosendaal* ;)
Zouden ze in Den Bosch eigenlijk wel weten dat dat stuk bij Brabant hoort, en niet bij Zeeland?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » wo 04 jul 2012, 20:19

^^ Helemaal waar! :blauweduim: In Den Bosch wordt er teveel geld naar het oosten uitgegaan. Ondanks de bouw van de A4 is een 2*3 A58 tussen Breda en Roosendaal geen overbodige luxe. Zeker tussen B.o.Z en Roosendaal niet, want dat stuk is gewoon overbelast.

In Roosendaal loopt bijvoorbeeld de snelweg nog dwars door de stad en bij Veghel er prachtig omheen. En in Roosendaal bovendien meer verkeer. Hoe 'east minded'? :wall:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » wo 04 jul 2012, 20:25

Snelwegenkenner schreef:In Roosendaal loopt bijvoorbeeld de snelweg nog dwars door de stad en bij Veghel er prachtig omheen. En in Roosendaal bovendien meer verkeer. Hoe 'east minded'? :wall:
Klein verschil: in Veghel was er bij de omlegging nog geen snelweg. En dat is bij Roosendaal wel het geval.

Oh, en Calimero-effect...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » wo 04 jul 2012, 20:27

^^ Klopt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door petervdveen » wo 04 jul 2012, 20:30

Wat zou dat kosten ongeveer, 12 km snelweg?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » wo 04 jul 2012, 20:36

@petervdveen Hebben we het over de A4?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat rond 300 miljoen lag (incl het deel om Halsteren!). Pin me er niet op vast, ik zal het even opzoeken.

EDIT 20:42 Het gaat om 283 miljoen euro voor het nieuwe stuk. Het deel om Halsteren kostte 75 miljoen euro (bron)
283/15 = 18,87 miljoen/kilometer.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door petervdveen » wo 04 jul 2012, 20:54

Met 12 km ben je om roosendaal heen.
Was wel benieuwd wat de kosten daarvan zouden zijn.

Ruim 200 miljoen dus..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » wo 04 jul 2012, 22:37

Zo simpel gaat dat niet. Hoe meer kunstwerken in het tracé, hoe duurder. Hoe hoger het dijklichaam, hoe duurder. En een knooppuntje maken kost ook een lieve duit, omdat het ook aanpassing aan de andere snelweg vergt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door petervdveen » wo 04 jul 2012, 23:14

Een knooppunt is in dit geval niet nodig denk ik.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » wo 04 jul 2012, 23:22

^^ Hoezo niet? De A58 zou dan toch ongelijkvloers aan de A17 aangesloten moeten worden? :roll:
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 05 jul 2012, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door petervdveen » do 05 jul 2012, 7:45

Ja, ik bedoelde eigenlijk dat een knooppunt zoals het vonderen voldoende is, maar echt een knooppunt kun je dat ook niet noemen.
En daar heb je slechts 1 viaduct voor nodig.

Qua kostenplaatje zit je dan heel anders als een klaverblad of een knooppunt met allerlei fly-overs.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » do 05 jul 2012, 8:47

Een knooppunt zal wel volledig moeten zijn, immers het netwerk moet er niet minder robuust door worden.
Bij versperringen op de A16 is een omrijroute nodig, en dan is de A17, al dan niet in combinatie met de A59 en A29 (A4) een belangrijke schakel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Kaaiman » do 05 jul 2012, 10:01

Afhankelijk van het ontwerp hoeft een trompetje ook maar één kunstwerk te hebben, of anders twee vlak naast elkaar gelegen kunstwerken. Hoe meer de kunstwerken haaks op de rijbaan van de A17 staan, des te korter en goedkoper kunnen ze zijn. Dat gaat mogelijk wel weer ten koste van het rijcomfort en er is mogelijk meer grondaankoop voor nodig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door harry » do 05 jul 2012, 14:06

^^ Die A17 zit nu al zo vol met afritten dat een extra knooppunt ongetwijfeld rangeerbanen vereist...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door GrandmasterE » do 05 jul 2012, 15:06

Goed nieuws, yeah!

Ik hoop toch wel dat ze wat aan aansluiting 7 (Best) veranderen. De oostelijke oprit betreft een weefvlak naar de A2/A50 Amsterdam / Nijmegen en deze is veel te kort. Ik meen me te herinneren dat in de originele plannen van de Randweg Eindhoven hier het verkeer al gescheiden zou zijn door middel van een hoofd- en parallelrijbaan; aansluiting zeven zou dan op de parralelbaan aangesloten zijn (gedetailleerde gegevens/kaarten heb ik niet). Men kan de aansluiting natuurlijk ook naar het westen verplaatsen.

Ook vraag ik me af of knooppunt De Baars aangepast gaat worden, of dat hier in ieder geval rekening mee wordt gehouden. De A58 moet in beide richtingen de hoofdroute worden, i.p.v. de A65.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door petervdveen » do 05 jul 2012, 18:52

Rene schreef:Een knooppunt zal wel volledig moeten zijn, immers het netwerk moet er niet minder robuust door worden.
Bij versperringen op de A16 is een omrijroute nodig, en dan is de A17, al dan niet in combinatie met de A59 en A29 (A4) een belangrijke schakel.
Om dat op te vangen is denk ik een kleine upgrade van het OWN voldoende om dat op te vangen.
De kans op files is dan aanwezig natuurlijk, maar dat houd je toch in het geval van calamiteiten.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

ermentink
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 11:30
Locatie: Tilburg

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door ermentink » ma 16 jul 2012, 10:05

GrandmasterE schreef:Ook vraag ik me af of knooppunt De Baars aangepast gaat worden, of dat hier in ieder geval rekening mee wordt gehouden. De A58 moet in beide richtingen de hoofdroute worden, i.p.v. de A65.
Zolang ze die mooie bocht vanuit Eindhoven naar Tilburg/Breda op KP de Baars maar laten liggen. Daar kun je echt lekker vlot doorheen sturen, alleen zijn er hele volksstammen die het niet durven en vol op de rem gaan :( .

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » vr 21 sep 2012, 18:35

Brabant.nl schreef:Verdere verkenning voorfinanciering A58

Provinciale Staten hebben groen licht gegeven voor een verdere verkenning naar de voorfinanciering door de provincie van de versnelde ombouw van 2 deeltrajecten van de A58.

De voorfinanciering zou een versnelling van ongeveer 2 tot 5 jaar mogelijk maken. Met dit besluit zullen Gedeputeerde Staten de minister van Infrastructuur en Milieu vragen een verdere verkenning in gang te zetten.

Versnelde ombouw
De Stichting A58, met daarin de Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW), de Kamer van Koophandel en de Bouwend Nederland, nam het initiatief om de verkeersproblemen op de A58 versneld aan te pakken. Samen met het Rijk en de provincie is onderzocht of een versnelde ombouw (verbreding) van de A58 via voorfinanciering door de provincie mogelijk is. Het gaat om de deeltrajecten Sint Annabosch-Galder en Tilburg-Eindhoven. Voorfinanciering is nodig, omdat het Rijk pas ná 2020 geld beschikbaar heeft.

Businesscase
De Staten stemmen onder voorwaarden in met de voorfinanciering. Concreet betekent dit dat het Rijk, bedrijfsleven en de provincie in de verdere verkenning een businesscase zullen uitwerken. Hierin zullen onder meer financiële zaken en risico’s in kaart gebracht worden. Op basis van deze gegevens nemen de Staten een definitief besluit over de voorfinanciering. Dat zal naar verwachting in 2014 gebeuren.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » vr 21 sep 2012, 20:14

Tilburg-Eindhoven is lastiger, omdat bij die de viaducten moeten worden gesloopt. Die viaducten ogen nu wel vrij gedateerd, dus dat mag van mij wel. 8-)

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door habke » za 22 sep 2012, 14:25

^^ En wat dacht je van de brug over het Wilhelminakanaal bij Oirschot, die moet ook worden vervangen, daar passen nu alleen maar 2x2 rijstroken op.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » ma 24 sep 2012, 22:02

Wil men daar niet een veel te duur aquaduct wegleggen?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » ma 24 sep 2012, 22:06

Hopelijk niet te veel design viaducten. Keep it simple.
Die Frans achtige viaducten bij bijvoorbeeld Etten leur vind ik nou echt zonde van mijn geld.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door habke » di 25 sep 2012, 0:15

orionpax schreef:Wil men daar niet een veel te duur aquaduct wegleggen?
Waarom zou je daar een aquaduct neer leggen? Lijkt me inderdaad geldverspilling, het kanaal word daar immers niet zo heel erg druk bevaren volgens mij.
De grootste drukte zit op het deel Geertruidenberg-Tilburg.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » di 25 sep 2012, 17:28

Geertruidenberg? Bedoel je de A27?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » di 25 sep 2012, 17:30

^^ Nee, het Wilhelminakanaal tussen Geertruidenberg en Tilburg ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door GrandmasterE » ma 08 apr 2013, 11:51

Ed.nl schreef:D66: Snelwegen rond Eindhoven afmaken
EINDHOVEN - D66 wil dat minister Schultz toch geld beschikbaar stelt om de A67 bij Eindhoven te verbreden tussen Geldrop en Leenderheide. Ook mag het driebaans maken van de A58 tussen Breda en Eindhoven niet vertraagd worden.

Maandag debatteert de Tweede Kamer met de bewindsvrouwe over de toekomstige weg- en spoorprojecten. Schultz heeft in het kader van bezuinigingen besloten om de A67 niet verder af te maken en de uitbreiding van de A58 te vertragen tot 5 jaar. Daarmee zorgt het kabinet volgens D66 voor opstopping in één van de belangrijkste economische regio's van Nederland.

"Het staat vaak muurvast rondom Brabantse steden als Eindhoven waar de Nederlandse economie nu erg van afhankelijk is. Het kabinet moet dan ook prioriteit geven aan het oplossen van knelpunten in deze regio", stelt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. Eerder liet ook het CDA weten niet te willen bezuinigen op de aanpak van de A67 en A58 om te voorkomen dat het verkeer in de problemen komt als de economie weer aantrekt.

Beide snelwegen staan al jaren in de Brabantse file top 5 en zorgen voor veel ergernis bij weggebruikers in de ochtend- en avondspits.

De PvdA wil ook via het spoor de bereikbaarheid van Eindhoven verbeteren. Maandag dient de partij een motie in om te onderzoeken of de Fyra van Antwerpen naar Breda ook tot Eindhoven kan rijden. Eindhoven en de Brainportregio zouden dan ook een snelle verbinding met België krijgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » do 16 mei 2013, 12:58

De A58 wordt versneld aangepakt;
Minister Schultz schreef:A58 Eindhoven – Tilburg (InnovA58)
Uit de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse 2011 is gebleken dat de A58 tussen Eindhoven en Tilburg in het hoge groeiscenario in 2020 en 2028 niet toereikend is om aan de bereikbaarheidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte te voldoen. In het Notaoverleg MIRT van december 2011 heb ik u daarom gemeld dat het rijk in de periode 2021-2023 een voorlopig budget van € 425 mln heeft gereserveerd voor de A58, deeltrajecten St. Annabosch – Galder en Eindhoven – Tilburg (aanleg en beheer en onderhoud). In mijn brief van 15 februari 2013 heb ik u gemeld dat dit budget is getemporiseerd naar de periode 2023 – 2026(28).

Het Brabants bedrijfsleven, verenigd in de Stichting Zuidnet A58, heeft het initiatief genomen om te onderzoeken of het mogelijk was om eerder dan na 2020 te investeren in de A58. Hiervoor is een integraal businessplan en financieel plan opgesteld. Mede naar aanleiding hiervan heeft Provinciale Staten van Noord-Brabant in september 2012 ingestemd met het dekken van de kosten en dragen van de risico’s van de voorfinanciering van dit project. Ik heb samen met de provincie en het bedrijfsleven een startbeslissing opgesteld. De startbeslissing is als bijlage 1 bij deze brief gevoegd.
De verkenning A58 Eindhoven-Tilburg is onderdeel van een integrale aanpak van de A58, het project InnovA58. Uitgangspunt hierbij is dat het gehele Brabantse deel van de A58 onderdeel is van de studie. Hierbij gaat het om twee aanlegprojecten, namelijk het deeltraject St.-Annabosch – Galder (een lopende MIRT- procedure) en het deeltraject Eindhoven – Tilburg en om onderhoud van het resterende deel van de A58 in Brabant.

Wat dit project bijzonder maakt is dat innovatie nadrukkelijk een onderdeel vormt van dit project. Dit is nodig om de aanleg te kunnen versnellen, en de voorfinancieringskosten te kunnen dekken. De uitdaging in dit project is het ontwikkelen van “de weg van de toekomst”. Door een innovatieve benadering moeten de kosten van aanleg en beheer zo laag mogelijk gehouden. Te denken valt aan opwekking van duurzame energie gekoppeld aan de weg en technische innovaties in materiaalgebruik. Welke innovatieve oplossingen echter kansrijk zijn is een van de aspecten van deze verkenning.
De verkenning moet beslisinformatie opleveren over de mogelijkheden om de planuitwerking Eindhoven - Tilburg mogelijk te vervlechten met een geïntegreerde aanbesteding voor de A58. Bij de verkenning wordt ook de financieringsconstructie betrokken en de innovaties die hierbij aan de orde kunnen zijn. In de verkenning worden verschillende varianten voor het aanpakken van het knelpunt op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg uitgewerkt en beoordeeld. Omdat het specifiek een knelpunt betreft op het hoofdwegennet volstaat een sectorale aanpak van dit probleem. De verkenning zal leiden tot een voorkeursalternatief die zal worden uitgewerkt in een tracébesluit.

De verkenning A58 Eindhoven – Tilburg heeft als afbakening het deel van de A58 van ongeveer 21 kilometer van knooppunt De Baars (Tilburg, aansluiting A65) tot en met knooppunt Batadorp (Eindhoven, aansluiting A2), zoals weergegeven in figuur 1. Het knooppunt Ekkersweijer (Eindhoven, aansluiting A50) en de aansluitingen worden betrokken voor zover dat noodzakelijk is voor het functioneren van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. Voor het trajectdeel St.Annabosch-Galder is de verkenning in 2011 al afgrond. Deze zal in het project InnovA58 worden geactualiseerd.
De verkenning zal worden uitgevoerd door het rijk in samenwerking met de Provincie Noord-Brabant en het verenigd bedrijfsleven. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is bevoegd gezag en (formele) initiatiefnemer. De planning is als volgt:

Medio 2015 : vaststellen voorkeursalternatief
2017 : vaststellen (ontwerp)tracébesluit

Zowel overheden, publieke en maatschappelijke organisaties, alsook direct belanghebbenden waaronder burgers en bedrijven in de directe omgeving van het traject zullen gedurende de verkenning en in de fases daarna, worden betrokken. Hierbij zal de nadruk liggen op het op een goede manier betrekken van de inbreng vanuit de omgeving bij het voorbereiden van het definitieve voorkeursalternatief.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... n-n65.html

Plaats reactie