Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Frank_NL » ma 05 nov 2012, 17:03

Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Ik reis alleen, en met gebruik van een motorvoertuig, al dan niet gedeeld met andere reizenden.

Ik wil het milieu zo min mogelijk belasten.

De reis gaat van, laten we eens zeggen, Eindhoven naar Budapest.

Welk of welke vervoermiddelen gebruik ik?

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Mandelsoft » ma 05 nov 2012, 17:27

De trein lijkt mij dan de meest waarschijnlijke optie, vooral als je het milieu zo min mogelijk wil belasten.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Groningen » ma 05 nov 2012, 17:30

^^
Frank_NL schreef: Ik reis alleen, en met gebruik van een motorvoertuig
RVV 1990, artikel 1, sub z schreef:
motorvoertuigen: alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen, bestemd om anders dan langs rails te worden voortbewogen
De trein kan dus niet.

Als je geen haast hebt kun je met een vrachtwagenchauffeur meerijden.
TOEVOEGING
Immers: die rijdt al, ook als jij niet meegaat. Als je zelf met je auto zou gaan, heb je een extra vervoermiddel op de weg, die dan dus extra het milieu belast.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Rene » ma 05 nov 2012, 17:34

Als je 1000 km hemelsbreed wilt verplaatsen, zul je met de auto al snel zo'n 1050 km af moeten leggen. Met de trein kan dat oplopen naar 1100-1150 km, al naar gelang de beschikbaarheid van spoorlijnen in grensgebieden. Voorts: als je met de HSL gaat, is de kans groot dat je emissies veel hoger zijn dan per reguliere trein. Het kan zelfs zo zijn dat als je de auto met een aantal mensen deelt (bv andere gezinsleden die dezelfde reis maken), de auto uiteindelijk toch de beste oplossing is.

Overigens rijdt een trein met een aantal wagons. Als heel veel mensen denken "de trein rijdt toch al", dan moeten de spoorwegen langere treinen inzetten. En een langere (of een volle) trein heeft ook meer vermogen nodig dan een kortere (of een lege) om hem in beweging te zetten (zelfs al is het aantal rijtuigen onveranderd). Om die reden moet je wel gewoon rekenen met de emissiefactor van een reizigerskilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door mavas » ma 05 nov 2012, 19:02

Uiteraard is dat de bus (touringcar).

Dat wist ik al, maar voor de geinteresseerde hier de uitleg:
SPOILER: TOON

Milieucentraal schreef:Milieuvriendelijk kiezen: top 4

Voor reizen binnen Europa kunt u vaak kiezen uit vervoermiddelen. Milieu Centraal heeft de milieubelasting op een rij gezet. Op 1 de minst belastende keuze:
1.de touringcar;
2.de internationale (hogesnelheids)trein;
3.de auto met meerdere inzittenden;
4.het vliegtuig/ de auto met slechts één inzittende.

Hierbij moet wel opgemerkt, dat voor auto's een grote variatie bestaat in milieubelasting, afhankelijk van het aantal inzittenden, wel of geen caravan, en het bouwjaar en de zuinigheid van de auto.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Vinny » ma 05 nov 2012, 19:22

Ook in de treinen is een enorme variatie. Zo zijn er de klassieke dieseltreinen die een nogal behoorlijk slecht "zuinigheidsgehalte" hebben. Als je de reis maakt met Duitse elektrische treinstellen (RE, RB) met het schönes wochenende ticket (en dus vooral lege stoelen opvult) dan is de milieubelasting tamelijk minimaal.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Willem » ma 05 nov 2012, 19:58

Hoe zit het als je die reis met de motor zou maken?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door jelger » ma 05 nov 2012, 20:02

Of in een oude DKW tweetakter?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Rein » ma 05 nov 2012, 20:35

Wellicht is de elektrische scooter nog een optie.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door boe! » ma 05 nov 2012, 20:55

Luchtballon.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Wouter N14 » ma 05 nov 2012, 20:57

^^ Dat is geen motorvoertuig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door boe! » ma 05 nov 2012, 21:14

Zeppelin dan?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Rene » ma 05 nov 2012, 21:38

Wouter N14 schreef:^^ Dat is geen motorvoertuig.
Luchtballon met hulpventilator :lol:

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Frank_NL » do 08 nov 2012, 11:58

Kaartjes als de navolgende geven inzicht in de CO2-uitstoot van een gekozen reis.

Afbeelding

Als ik op deze cijfers af ga kom ik tot de volgende vervoermiddelen met een lage CO2-belasting

Trein en minibus (die zowel bij gemiddelde als bij maximale bezetting erg gunstig scoren). Vanpool = minibus (of maxiauto).
Brommer.
Een hybrideauto of elektrische auto met vier inzittenden.

Het is ook de eerste informatie die ik ooit zag, waaruit ik de CO2-belasting van liftend reizen kan afleiden.

Rene gaf correct aan dat gebruik van openbaar vervoer leidt tot vraag naar vervoerscapaciteit in het OV, dus meer of langere treinen of bussen. Ook carpoolen (kostendelend autorijden) kan leiden tot meer auto's op de weg.

Dit is in mijn optiek dus het wezenlijke verschil met liften: alle chauffeurs die mij ooit een lift gaven, reden zowiezo al. Wel komt het soms voor dat liftgevers omrijden. Het stoppen om een lifter in- en uit te laten stappen leidt ook tot een (marginaal) hoger verbruik.

De optimale methoden van hiervoor leiden tot minimaal 0,10 pond CO2-uitstoot per reizigerskilometer.

Liften leidt tot de volgende extra uitstoot. Hierbij ga ik ervan uit dat de lifter de 2e persoon is in een auto die anders maar 1 inzittende heeft.
benzine-auto 0,04 pond CO2 per km (van 0.96 naar 2x 0.50)
SUV 0,12 pond CO2 per km
hybride 0,06 pond CO2 per km
elektrische auto 0,01 pond CO2 per km

De nummer 1 CO2-uitstoot beperkend vervoermiddel is dus de liftduim.

Bovendien zal de extra uitstoot door met een vrachtwagen mee te rijden in omvang vergelijkbaar zijn.

Let op, het gaat hier dus puur om de extra uitstoot veroorzaakt door de tweede reiziger, waarbij de eerste reiziger volledig zelfstandig zijn keuze heeft gemaakt voor het op zich niet milieu-optimale vervoermiddel, en waarbij de eerste reiziger dus voor zijn volledige 1-persoons uitstoothoeveelheid verantwoordelijk is.

NB. Mavas noemde de bus en verwees daarbij naar Milieucentraal. Zij geven een overzicht van de schoonste vervoermiddelen binnen Europa. Maar ze gaven daarbij niet aan dat het om gemotoriseerde / geelektriseerde vervoermiddelen moest gaan. Hun nummer 1 en 2 hadden dus te voet en per fiets moeten zijn!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Chris » do 08 nov 2012, 17:07

"gas sedan" 22 miles per gallon. Dat is 1 op 9. De gemiddelde Europese / Aziatische auto heeft wel een beter verbruik dan dat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Rene » vr 09 nov 2012, 13:21

Let er wel op dat je de infographic goed interpreteert. Voor een individuele, incidentele verplaatsing zoals de 1000 km van Frank mag je zeker wel van dit soort cijfers uitgaan.

Echter als het gaat om dagelijks woon-werk-verkeer dan is dit soort staatjes niet representatief. Vergeet immers niet dat om in de spits 4x een volle rit van slaapstad A naar werkstad B te kunnen maken, er ook een openbaar vervoermiddel 3x vrijwel leeg terug moet van B naar A. Hierdoor is op een buslijn in de spits vrijwel nooit de minimale uitstoot bereikbaar voor zo'n modaliteit. Immers de terugweg soupeert al een groot deel van het voordeel van de heenweg op, en het totaalresultaat is slechts average. Echter wanneer de spitsrichting al niet eens een volle bus oplevert, dan moge duidelijk zijn dat de staatjes voor het OV er minder florissant uitzien. Immers: een auto gaat 's ochtends van A naar B en 's avonds weer terug en staat in de tussentijd stil, een bus rijdt in diezelfde tijd vaak de nodige kilometers die bepaald niet tot de schoonsten behoren...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Tachi » za 10 nov 2012, 16:43

Daarom is er bij OV ook een staafje average occupancy (gemiddelde bezetting) ter ondersteuning van je argumentatie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Palance » za 10 nov 2012, 16:48

Rene schreef:Immers: een auto gaat 's ochtends van A naar B en 's avonds weer terug en staat in de tussentijd stil, een bus rijdt in diezelfde tijd vaak de nodige kilometers die bepaald niet tot de schoonsten behoren...
Correct, echter, die bus kan gedurende de dag voor (veel) meer mensen worden ingezet, en heeft geen last van parkeerproblemen bij de werkplekken. (en veroorzaakt ze dus ook niet).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Rene » za 10 nov 2012, 17:38

Tachi schreef:Daarom is er bij OV ook een staafje average occupancy (gemiddelde bezetting) ter ondersteuning van je argumentatie.
Mensen gaan alleen uit van datgene wat ze zien als ze er zelf inzitten. Wat ik bedoel te zeggen is dat als je zelf dagelijks in een volbezette OV-bus zit, je feitelijk met de halfbezette variant rekening moet houden. En als je in een halfbezette bus zit, je met nog minder rekening moet houden. Alleen de incidentele reiziger, die mag als hij in een volle bus stapt ook van die laagste emissie per reizigerskilometer uitgaan.
Palance schreef:die bus kan gedurende de dag voor (veel) meer mensen worden ingezet, en heeft geen last van parkeerproblemen bij de werkplekken. (en veroorzaakt ze dus ook niet).
Probleem is echter dat al die uren tussen de spitsen een zeer groot deel van die bussen en trams net zo goed stilstaan - in een remise. Om daar te komen zijn heel wat lege materieelkilometers gemaakt. Eerst nadenken, dan pas roepen, Palance.
En parkeerproblemen, die hoeven er helemaal niet te zijn. De parkeerschaartste in dit land is vooral een opzettelijk gecreëerde schaarste. Met een veel hogere parkeernorm voor parkeerkelders onder kantoren had heel wat hedendaagse parkeerproblematiek simpelweg non-existent geweest. Maarnee, lekker autootje pesten om zo het OV (van middel tot doel op zich geredeneerd) "te bevorderen", dat was jarenlang het dogma. Dus gebeurde precies het omgekeerde. Denk aan het ABC-beleid uit het SVV. Vooral lekker kantoren gaan bouwen zonder parkeerplaatsen. En dan nu raar opkijken dat er zoveel woonwijken zijn bijgekomen met belanghebbendenparkeren, waar gemeenten ook weer vet aan verdienen... :roll:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Willem » za 10 nov 2012, 17:40

Daarom moet je altijd een vergelijking per reiziger maken. Overigens worden bussen wel steeds schoner en met bussen die op aardgas of LPG rijden ziet het plaatje er weer anders uit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Rene » za 10 nov 2012, 17:41

^^
Vooral het zijdelingse plaatje...
SPOILER: TOON

Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Wouter N14 » za 10 nov 2012, 17:47

^^ Ach, gebakken lucht :mrgreen:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Frank_NL » ma 26 nov 2012, 0:45

Chris schreef:"gas sedan" 22 miles per gallon. Dat is 1 op 9. De gemiddelde Europese / Aziatische auto heeft wel een beter verbruik dan dat.
Dat wil ik wel geloven.

Maar wat staat er in de Mobiliteitsbalans 2012. Dat het NL-wagenpark in de afgelopen 12 jaar 9% schoner is geworden. Maar deze winst is teniet gedaan doordat de gemiddelde auto groter is geworden, waardoor de milieulast weer met 9% is toegenomen. Niet goed bezig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stel, ik wil 1000 kilometer reizen.

Bericht door Chris » ma 26 nov 2012, 7:56

Schoner of zuiniger?

Plaats reactie