[FOTO] Dagje wintersport (CH)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[FOTO] Dagje wintersport (CH)

Bericht door IQ[] » di 03 jan 2006, 20:25

Voila, een nieuwe fotoreeks:
http://iq.online.chez-alice.fr/Dag/

Route:
Afbeelding

NB: kaartje is oud, de route was iets anders door een nieuwe tunnel. Verder staat er nog een fout op: de kantonsgrens VS-VD is verkeerd. Deze loopt over de Rhone en niet via de Dents du Midi (zo heten die bergen).

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 03 jan 2006, 20:35

Mooie foto's wederom. :D

Borden, met lichtbakken erboven en het verkeerslicht geïntegreerd. Prachtig gewoon.

http://iq.online.chez-alice.fr/Dag/slides/DSCF0811.html

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 03 jan 2006, 21:33

Das wel apart ja. Ook met horinzontale VRI's. Ik neem trouwens aan dat die bovenleiding daarnaast van een trambaan is? Want ik zie dat daar voor rechtsaf je dus alleen een knipperlicht te zien krijgt. Of moet je daar toch 'met eigen inzicht' een spoorweg over? :shock:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » wo 04 jan 2006, 8:50

Frits schreef:Borden, met lichtbakken erboven en het verkeerslicht geïntegreerd. Prachtig gewoon.

http://iq.online.chez-alice.fr/Dag/slides/DSCF0811.html
Vind dat systeem met geïntegreerde verkeerslichten (vrij normaal in Zwitserland) altijd wel aardig. Dit bord vind ik echter niet geslaagd en dat heeft vooral met de integratie tussen rechtdoor en rechtsaf te maken. Koppel dat aan het gebruik van Engschrift, het plaatsen van doelen naast elkaar en ook nog even een groen snelweg-symbool. Maakt het niet echt overzichtelijk.

Maar goed, het kan altijd nog onoverzichtelijker ... http://iq.online.chez-alice.fr/Dag/slides/DSCF0809.JPG

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 04 jan 2006, 10:43

Ik vind de horizontale verkeerslichten echt verschrikkelijk. Mijn vader is kleurenblind en kan het verschil tussen rood en groen niet goed zien. Bij 'normale' verkeerslichten weet je dat als het bovenste licht brand, het 'rood' is. Bij deze horizontale verkeerslichten weet je dat dus niet. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 04 jan 2006, 10:46

Daarom hangt er rechts ook een conventioneel verkeerslicht. En zo te zien aan de situatie, hangt er links ook nog een normaal verkeerslicht. Mag dus geen probleem opleveren!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 04 jan 2006, 13:21

Ik vind het hele mooie foto's. Ook de foto's van de bergen mogen er zijn. Leuke en gezellige dorpjes waar je doorheen komt trouwens. :D

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 04 jan 2006, 18:54

Erg mooie foto's verder sluit ik me bij ViaHaaren aan.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 04 jan 2006, 20:39

Jeroen schreef:Das wel apart ja. Ook met horinzontale VRI's. Ik neem trouwens aan dat die bovenleiding daarnaast van een trambaan is? Want ik zie dat daar voor rechtsaf je dus alleen een knipperlicht te zien krijgt. Of moet je daar toch 'met eigen inzicht' een spoorweg over? :shock:
Het is geen trambaan, maar de spoorlijn van de maatschappij AOMC. Maar dat maakt het verschil niet denk ik. De treinen rijden daar niet hard, vlak voorbij de kruising ligt een halte. Bovendien zijn de VRI's afgestemd op de spoorlijn. Dat kun je ook zien op deze foto: http://iq.online.chez-alice.fr/Dag/slides/DSCF0917.JPG . Gelukkig maar! Maar als die lichten uit zijn gevallen, moet je goed uit je doppen kijken jah (maar dat moet je altijd :idea:).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » wo 04 jan 2006, 20:59

Jeroen schreef:Want ik zie dat daar voor rechtsaf je dus alleen een knipperlicht te zien krijgt. Of moet je daar toch 'met eigen inzicht' een spoorweg over? :shock:
Is dat iets nieuws dan? Met eigen inzicht een spoorweg over? Zoiets heet toch gewoon onbewaakte overweg? Goed in een bocht is niet optimaal, dat geef ik toe, maar dat is dus in dit geval niet zo, omdat er nog een verkeerslicht bij is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 04 jan 2006, 21:35

Vinny schreef:Ik vind de horizontale verkeerslichten echt verschrikkelijk. Mijn vader is kleurenblind en kan het verschil tussen rood en groen niet goed zien. Bij 'normale' verkeerslichten weet je dat als het bovenste licht brand, het 'rood' is. Bij deze horizontale verkeerslichten weet je dat dus niet. :roll:
Is het niet zo dat rode lichten dan altijd links zitten (omdat we van boven naar beneden maar ook van links naar rechts lezen)?

Zie bv. deze situatie in Bosnië-Herzegovina:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 04 jan 2006, 22:28

IQ[] schreef:Het is geen trambaan, maar de spoorlijn van de maatschappij AOMC. Maar dat maakt het verschil niet denk ik. De treinen rijden daar niet hard, vlak voorbij de kruising ligt een halte. Bovendien zijn de VRI's afgestemd op de spoorlijn. Dat kun je ook zien op deze foto: http://iq.online.chez-alice.fr/Dag/slides/DSCF0917.JPG . Gelukkig maar! Maar als die lichten uit zijn gevallen, moet je goed uit je doppen kijken jah (maar dat moet je altijd :idea:).
Waarom dan toch dat knipperlicht (dat op de foto niet brand) ? Als ze de VRI's toch afgestemd hebben op het spoorverkeer heb je die dan toch ook helemaal niet nodig? Of heeft dat soms met fietsers te maken?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 04 jan 2006, 22:30

jeroent schreef:
Jeroen schreef:Want ik zie dat daar voor rechtsaf je dus alleen een knipperlicht te zien krijgt. Of moet je daar toch 'met eigen inzicht' een spoorweg over? :shock:
Is dat iets nieuws dan? Met eigen inzicht een spoorweg over? Zoiets heet toch gewoon onbewaakte overweg? Goed in een bocht is niet optimaal, dat geef ik toe, maar dat is dus in dit geval niet zo, omdat er nog een verkeerslicht bij is.
Nou, op een belangrijke doorgaande weg mag je toch wel verwachten dat overwegen bewaakt zijn??

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 05 jan 2006, 8:45

Palance schreef:Is het niet zo dat rode lichten dan altijd links zitten (omdat we van boven naar beneden maar ook van links naar rechts lezen)?
Heb het zelf nooit anders gezien. Op de een of andere manier kan ik me ook geen horizontaal verkeerslicht voorstellen met rood aan de rechterkant en groen aan de linkerkant. Zal inderdaad wel te maken hebben met onze manier van lezen. Daarom in Arabische landen misschien omgekeerd?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 05 jan 2006, 8:54

Op de foto's van Arabische landen die op dit forum te vinden zijn, staan geen horizontale verkeerslichten. Misschien dat Vincent ooit iets dergelijks heeft gezien?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 05 jan 2006, 15:34

Ik heb nog NOOIT horizontale verkeerslichten in het echt gezien! Vandaar dat je alleen maar een sterk vermoeden kan hebben dat rood links zit, het is gewoon geen standaard plek en dus is het verwarrend.

(In Israël leest men trouwens telefoonnummers wel van links naar rechts, terwijl men teksten van rechts naar links leest. Ook buitengewoon verwarrend..., maar dat terzijde)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 05 jan 2006, 15:37

Hier in Seoul willen verkeerslichten ook nog weleens horizontaal zijn. Ik heb eigenlijk nooit gekeken waar het groene licht zit. Ik meen ook links, maar ik zal het eens checken.

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » do 05 jan 2006, 18:20

Alles over verkeerslichten staat hier: http://homepages.cwi.nl/~dik/english/tr ... index.html
Best wel leuke site! 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 05 jan 2006, 20:03

Leuke site! Nooit geweten dat er zoveel verschillende soorten VRI's waren. Je moet trouwens niet te lang aan een stuk der naar kijken, want je wordt helemaal gek van het geknipper. :shock: :P

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » do 05 jan 2006, 20:18

Leuk op eens te lezen over de vele verschillende VRI's. Natuurlijk is onze fietser VRI ook aanwezig. Hoe kan het ook anders :)
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » ma 09 jan 2006, 18:53

In aantal van die animated gifs herken je wel de nederlandse verkeerslichten :D
Wordt alleen wel gek van dat geknipper,,, :lol:

Plaats reactie