Grote werven autosnelwegen 2013

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door tompie » ma 07 jan 2013, 15:30

klaas vanhecke schreef:^^
Ik ben het niet met je eens hoor. Die stroken beton zijn helemaal niet kapotgereden. Ze liggen er al 20 jaar en de schade is heel beperkt.
Volgens mij moet enkel de voor op het linkervak hersteld worden. Ik stel dan ook voor om dit met een betonvulling te doen ipv. asfalt. Zal iets duurder zijn, maar ook sterker.
In de rijrichting naar Brugge, kort na de oprijstrook vanuit Lichtervelde vind ik persoonlijk dit golvende wegdek leuk :D Dat dit moet vervangen worden, dat vind ik het probleem niet. Maar moeten ze nu echt 2 km goede beton uitbreken voor slechts 2 stuken van 5 meter?
In heel België proberen ze alle autosnelwegen te betonneren; en als er al een strook beton ligt, dan gaan ze dit asfalteren ... :?
Waarom al die immens dure uitgaven voor een weg die nog - op hier en daar een slecht stuk na - volkomen in orde is.
Hebben we dan écht zoveel geld over, dat we het zomaar over de balk moeten gooien?
Het golvende stuk beslaat zeker een afstand van 200m, volgens mij is er daar idd een probleem met de fundering zoals rogier zegt. Wat de keuze voor asfalt betreft zal er waarschijnlijk wel een kosten-baten analyse gemaakt zijn waardoor dit goedkoper uitvalt dan een volledige renovatie in beton.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door Alfa » ma 07 jan 2013, 16:37

^^Ook voorkeur van het wegendistrict zal meespelen. Want ik geloof niet dat het toeval is dat ze in de rest van Vlaanderen alles in het beton aan het aanleggen zijn en men in West-Vlaanderen voor asfalt zweert.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door Wimpie25 » ma 07 jan 2013, 19:06

Niet overal, ook in Vlaams-Brabant is vrijwel al het betonwegdek de laatste jaren door asfalt vervangen geweest. Bij voorkeur een betonnen wegdek dat nog in goede staat is en gebruikt wordt als fundering voor een dubbellaags asfalten wegdek. Dan denk ik aan de gehele E314 op het Vlaams-Brabantse grondgebied, de gehele E40 ten oosten van Brussel met uitzondering van de laatste km's voor de Waalse Grens en de "snelwegenclave". Ook alle andere snelwegen die vanuit Brussel vertrekken en de ring zelf hebben de voorbije 3 jaar een nieuw wegdek gekregen en dat was allemaal asfalt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door Rogier » di 08 jan 2013, 9:59

Wimpie25 schreef:Niet overal, ook in Vlaams-Brabant is vrijwel al het betonwegdek de laatste jaren door asfalt vervangen geweest. Bij voorkeur een betonnen wegdek dat nog in goede staat is en gebruikt wordt als fundering voor een dubbellaags asfalten wegdek. Dan denk ik aan de gehele E314 op het Vlaams-Brabantse grondgebied, de gehele E40 ten oosten van Brussel met uitzondering van de laatste km's voor de Waalse Grens en de "snelwegenclave". Ook alle andere snelwegen die vanuit Brussel vertrekken en de ring zelf hebben de voorbije 3 jaar een nieuw wegdek gekregen en dat was allemaal asfalt.
Waarschijnlijk was de betonverharding sterk genoeg om overlaagd te worden.
Nederland wordt bij snelwegen betonverharding nauwelijks toegepast, omdat men overal ZOAB aanbrengt en dan vervalt het onderhoudsvoordeel van beton.
Daarnaast is beton niet te versterken, terwijl asfaltverhardingen versterkt kunnen worden door het aanbrengen van extra asfaltlagen.
De fundering zal in dat geval niet doorscheuren, waardoor heraanleg of reconstructie achterwege kunnen blijven.

Bij Eindhoven heeft bij de ombouw van de Randweg de viaducten wel vervangen. Echter de (onderste 3 lagen) asfaltverharding van de hoofdrijbaan van de A2 zijn sinds de bouw in 1983 \ 1968 nooit vervangen. Men rijdt op deze plekken (nog) steeds op de oude asfaltverharding. Deze verharding is echter tussentijds wel versterkt \ overlaagd met extra asfaltlagen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door Wimpie25 » di 08 jan 2013, 18:48

Het onderhoudsvoordeel van beton tov asfalt blijft altijd gelden. Ik snap niet goed hoe ZOA op dat vlak een voordeel kan halen?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door Wimpie25 » vr 11 jan 2013, 19:07

Vandaag heb ik opgemerkt dat men al begon is aan de voorbereidende werken voor de verbreding van de E314 dit voorjaar. De afvoerputjes in de brede snelweggoten heeft men al herlegt en ze zijn tijdelijk nog verbonden met de oude goot via kleine kanaaltjes.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6979
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Grote werven autosnelwegen 2013

Bericht door Wimpie25 » do 07 feb 2013, 14:13

Goed nieuws, de groendienst van Vlaams-Brabant heeft de voorbije weken lange nachtdiensten gedraaid ten einde de E314 op het grondgebied volledig te kunnen "ontbossen". De op- en afrittencomplexen worden volledig uit het begegroeisel tevoorschijn gehaald wat prachtige vergezichten en overzichten op de snelweg oplevert. Foto's volgen spoedig.

Plaats reactie