HSL-projecten in Spanje

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 nov 2010, 13:08

Giuseppe schreef:Jammer genoeg nog geen Brussel, dat maakt het met de metro transfer in Parijs nog niet echt aantrekkelijk vanuit Nederland en België.
Lille is rechtstreeks bereikbaar per TGV/Eurostar vanaf Brussel-Zuid en per IC vanaf Antwerpen en Luik. Daarvoor heb je, ook als Nederlander, geen transfer met de RER voor nodig, het kost alleen een extra overstap in Brussel-Zuid op een trein naar Lille. :!: Volgens mij is het probleem dat de TGV Duplexen niet naar Brussel mogen rijden. En zoals het er nu naar uitziet zetten de Franse in ieder geval in op de Duplexen voor de verbinding naar Figueras/Barcelona.

De TGV Nice-Brussel rijdt bijvoorbeeld ook met twee treinstellen, een Duplex die tot aan Lille rijdt en een enkeldekse TGV die vanaf Lille nog doorrijdt naar Brussel. Doortrekking van de TGV/AVE vanaf Barcelona naar Brussel moet echter vrij makkelijk te realiseren kunnen zijn als je met andere treinstellen gaat rijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » ma 29 nov 2010, 13:37

Coen Tunnel schreef:De Catalán Talgo Montpellier-Barcelona, die met antiek voormalig TEE-materieel uit 1968 wordt gereden, rijdt op 18 december voor het laatst.
Dat was toch wel te verwachten voor eenieder. De frequentie van de Catalan Talgo was toch ook tweemaal daags? In die zin verandert de frequentie niet, alleen lastig dat je nu niet meer in Barcelona op de nachttreinen kunt stappen. Het lijkt mij dat in 2012 het allemaal veel beter wordt.

Overigens hoop ik dat er in de toekomst ook nacht-tgv's gaan komen met aparte slaapcabines, of anderszins materiaal dat over de HSL-lijnen rijdt en mogelijkheid tot slapen heeft. In Spanje zelf doen ze dat wel al met bv Barcelona - Malaga. Een rechtstreekse verbinding Amsterdam - Barcelona - Madrid is misschien wel aardig om die eens per week aan te bieden, zoals nu al gebeurt met die ZonThalys-sen.
Rene schreef:Waarom duurt dat stuk tussen Noord-Spanje en Barcelona nog zo vreselijk lang ?
Ze moeten toch een gigantisch ingewikkelde tunnel bouwen onder Barcelona, en niet te vergeten vlak langs dat Sagrera-bouwwerk? In het begin van het jaar waren daar nog felle protesten tegen omdat ze vreesden voor inzakking.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Giuseppe » ma 29 nov 2010, 13:44

mavas schreef:Ze moeten toch een gigantisch ingewikkelde tunnel bouwen onder Barcelona, en niet te vergeten vlak langs dat Sagrera-bouwwerk? In het begin van het jaar waren daar nog felle protesten tegen omdat ze vreesden voor inzakking.
pdf bestand: http://www.bcn.cat/visitapapa/pdf/diptic-en.pdf
Coen Tunnel schreef:Lille is rechtstreeks bereikbaar per TGV/Eurostar vanaf Brussel-Zuid en per IC vanaf Antwerpen en Luik. Daarvoor heb je, ook als Nederlander, geen transfer met de RER voor nodig, het kost alleen een extra overstap in Brussel-Zuid op een trein naar Lille. :!: Volgens mij is het probleem dat de TGV Duplexen niet naar Brussel mogen rijden. En zoals het er nu naar uitziet zetten de Franse in ieder geval in op de Duplexen voor de verbinding naar Figueras/Barcelona.
Via Lille is inderdaad een mogelijkheid, alleen nog niet helemaal optimaal. Overigens zijn die IC's af te raden, in Frankrijk zijn het gewoon stoptreinen. Heb wel eens Luik - Lille gedaan, maar met 2u40 is dat niet echt aantrekkelijk.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Sophie » ma 29 nov 2010, 14:50

Een doorgaande trein van Lille/Rijsel naar Amsterdam zou nu echt handig wezen...
Kan men niet de Fyra tot Lille sturen?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 nov 2010, 15:56

mavas schreef:Dat was toch wel te verwachten voor eenieder. De frequentie van de Catalan Talgo was toch ook tweemaal daags? In die zin verandert de frequentie niet, alleen lastig dat je nu niet meer in Barcelona op de nachttreinen kunt stappen. Het lijkt mij dat in 2012 het allemaal veel beter wordt.
Er zijn inderdaad nu nog twee dagtreinen vanaf Montpellier. De Catalán Talgo was de trein Montpellier-Barcelona França v.v. De Talgo Mare Nostrum Montpellier-Cartagena, die 's ochtends vanuit Montpellier vertrekt en aansluiting heeft met de nachttrein van/naar Parijs, blijft wel rijden. Die Talgo wordt ook met veel nieuwer materieel gereden en bedient zo ongeveer de hele Middellandse Zeekust tussen Montpellier en Cartagena.
Overigens hoop ik dat er in de toekomst ook nacht-tgv's gaan komen met aparte slaapcabines, of anderszins materiaal dat over de HSL-lijnen rijdt en mogelijkheid tot slapen heeft. In Spanje zelf doen ze dat wel al met bv Barcelona - Malaga.
Barcelona-Malaga en Barcelona-Sevilla zijn helaas weer geschrapt, afgelopen juni al. :( Daardoor staat er weer het nodige Talgo VII Trenhotel-materieel naast de kant, supercomfortabel materieel dat drie jaar oud is. :roll: Ben benieuwd wat daarmee gebeurt, want het is zo ongeveer het enige slaaptreinmaterieel in Europa dat over moderne hogesnelheidslijnen kan en mag rijden.
Een rechtstreekse verbinding Amsterdam - Barcelona - Madrid is misschien wel aardig om die eens per week aan te bieden, zoals nu al gebeurt met die ZonThalys-sen.
Ik heb een tijd geleden wel gehoord dat Elipsos het plan had voor een nachttrein Brussel-Barcelona, maar in hoeverre dat serieus te nemen is...
Giuseppe schreef:Via Lille is inderdaad een mogelijkheid, alleen nog niet helemaal optimaal. Overigens zijn die IC's af te raden, in Frankrijk zijn het gewoon stoptreinen. Heb wel eens Luik - Lille gedaan, maar met 2u40 is dat niet echt aantrekkelijk.
Niet alle IC 's stoppen op de Franse stations, bovendien is het stukje door Frankrijk maar kort. Ik heb met beide IC's wel eens gereden, zowel die vanaf Antwerpen (vaak) als die vanaf Doornik. Het zijn comfortabele Belgische Intercity-treinen. Maar je kunt vanaf Luik natuurlijk ook via Brussel naar Lille over de HSL, dat is sneller.
Timmetje schreef:Een doorgaande trein van Lille/Rijsel naar Amsterdam zou nu echt handig wezen...
Kan men niet de Fyra tot Lille sturen?
Er mag wat dat betreft heel weinig, want het wordt al gauw als concurrentie voor de Thalys gezien... Een verbinding met de Fyra naar Lille, al waar je kan overstappen op een gewone TGV naar Parijs, is dan een veel te aantrekkelijk alternatief. :geenlach: Maar van mij had de Fyra vanaf Brussel-Zuid ook wel doorgetrokken mogen worden naar Lille Flandres of Lille Europe.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Sophie » ma 29 nov 2010, 17:13

Of men stuurt de thalys via Lille... hoeveel zou dat uitmaken?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » ma 29 nov 2010, 18:14

Coen Tunnel schreef:Barcelona-Malaga en Barcelona-Sevilla zijn helaas weer geschrapt, afgelopen juni al. :( Daardoor staat er weer het nodige Talgo VII Trenhotel-materieel naast de kant, supercomfortabel materieel dat drie jaar oud is. :roll: Ben benieuwd wat daarmee gebeurt, want het is zo ongeveer het enige slaaptreinmaterieel in Europa dat over moderne hogesnelheidslijnen kan en mag rijden.
Nu al?!? Dan ben ik zowat de laatste geweest die er gebruik van heeft gemaakt in juni dus. Tja, misschien materieel inzetten naar Parijs? Kan misschien wel met een meervoudige e-loc?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Ds79m » ma 29 nov 2010, 19:55

Coen Tunnel schreef:
Giuseppe schreef:Jammer genoeg nog geen Brussel, dat maakt het met de metro transfer in Parijs nog niet echt aantrekkelijk vanuit Nederland en België.
Lille is rechtstreeks bereikbaar per TGV/Eurostar vanaf Brussel-Zuid en per IC vanaf Antwerpen en Luik. Daarvoor heb je, ook als Nederlander, geen transfer met de RER voor nodig, het kost alleen een extra overstap in Brussel-Zuid op een trein naar Lille. :!: Volgens mij is het probleem dat de TGV Duplexen niet naar Brussel mogen rijden. En zoals het er nu naar uitziet zetten de Franse in ieder geval in op de Duplexen voor de verbinding naar Figueras/Barcelona.
Het is jammer dat die dubbeldekkers hier niet rijden inderdaad, want dat zijn prettige treinen met veel ruimte en rustige rijtuigen.
De TGV Nice-Brussel rijdt bijvoorbeeld ook met twee treinstellen, een Duplex die tot aan Lille rijdt en een enkeldekse TGV die vanaf Lille nog doorrijdt naar Brussel. Doortrekking van de TGV/AVE vanaf Barcelona naar Brussel moet echter vrij makkelijk te realiseren kunnen zijn als je met andere treinstellen gaat rijden.
Even voor de kritische noot: Hoe lang zou een rechtstreekse TGV-reis van Brussel naar Barcelona moeten duren? Ter vergelijking: Brussels Airlines doet het nu in 2 uur.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » ma 29 nov 2010, 20:48

^^ Even uit mijn hoofd:
Brussel - Parijs: 1 uur
Parijs - Perpignan: 5,5 uur
Perpignan - Barcelona: ?

Maar dan heb je als voordeel dat je makkelijk rond kunt lopen in de trein, en geen bagage hoeft in te checken, en niet 2 uur van tevoren op het station aanwezig te zijn. En daarom lijkt mij een nacht-tgv wel interessant, dan kun je 's avonds instappen en 's morgens vroeg aankomen op je bestemming.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » di 30 nov 2010, 12:32

mavas schreef:Nu al?!? Dan ben ik zowat de laatste geweest die er gebruik van heeft gemaakt in juni dus. Tja, misschien materieel inzetten naar Parijs? Kan misschien wel met een meervoudige e-loc?
Locwissel bij het omsporen. Ik zou ze graag op de verbindingen naar Parijs zien, vooral Madrid-Parijs kan een stuk sneller door de HSL's te gebruiken. Daar kan ongeveer 2-2,5 uur winst gepakt worden door met nieuwer materieel te rijden en de LAV Madrid-Valladolid en de LGV Tours-Parijs te gebruiken.

Maar wat mij betreft mogen ze ook weer op de binnenlandse verbindingen in Spanje rijden. Zo rustig waren Barcelona-Malaga en Barcelona-Sevilla-Cadiz nou ook weer niet...
mavas schreef:^^ Even uit mijn hoofd:
Brussel - Parijs: 1 uur
Parijs - Perpignan: 5,5 uur
Perpignan - Barcelona: ?
Perpignan-Barcelona kan straks in 45 minuten. Parijs-Perpignan kan straks ook nog veel sneller als de LGV tussen Nîmes en Perpignan gereed is. Dan kan de hele reis Brussel-Barcelona binnen 6 uur met een dag-TGV.
Maar dan heb je als voordeel dat je makkelijk rond kunt lopen in de trein, en geen bagage hoeft in te checken, en niet 2 uur van tevoren op het station aanwezig te zijn. En daarom lijkt mij een nacht-tgv wel interessant, dan kun je 's avonds instappen en 's morgens vroeg aankomen op je bestemming.
Die kan natuurlijk wat langzamer rijden - daarvoor zijn die Spaanse Talgo VII-rijtuigen die 200 km/u over de HSL's mogen geschikt. Reken dan op 9-10 uur reistijd Voor Brussel-Barcelona, en ruim 11 uur voor Amsterdam-Barcelona. 's Avonds om 21:00 uur vertrekken, de volgende ochtend om 08:00 uur in Barcelona. 8-) Theoretisch kan het!

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Erwin » di 30 nov 2010, 21:24

Nog wat plaatjes van Barcelona naar de Franse Grens.

Het tijdelijke einde van de hogesnelheidslijn bij Papiol de Mollet. In 2012 rijden de passagierstreinen rechtdoor. Als ik het goed begrepen hebben rijden de normaalsporige goederentreinen vanaf december hier afbuigend door de wissels het viaduct op en komen dan via de voor 1435/1668 mm omgebouwde "ringlijn" in het Zuiden van Barcelona ergens in het havengebied uit.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

Dezelfde positie maar dan richting Frankrijk gekeken.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

Het tijdelijke einde van de LAV bij Figueres, rechts het dat de verbinding tussen de LAV en de bestaande spoorlijn realiseert en geschikt is voor 1435 en 1668 mm.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

Min of meer hetzelfde punt maar dan richting Barcelona gekeken.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

De tijdelijke aansluiting ten Zuiden van Girona. De goederentreinen die tussen Figueres en Girona via de oude spoorlijn hebben gereden worden hier wordt op de reeds gereed gekomen LAV tussen Girona en Montmelo gezet. De twee LAV sporen duiken hier tzt de tunnel onder Girona in.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

De fasering in Montmelo. De oude spoorbaan is verlaten en zal hier zal een tunnel gebouwd worden waar straks de twee bestaande 1668 mm sporen in komen te liggen.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

De bestaande sporen liggen tijdelijk in de tunnelbak die vanaf 2012 alleen voor de 1435 mm sporen bedoeld zijn. Het rechter spoor is uitgevoerd als 1435/1668 mm spoor. Als je heel goed kijkt zie de dat verderop het rechter spoor zich splits. Het 1668 mm spoor leidt naar de bestaande sporen, het 1435 mm spoor sluit aan op de LAV sporen en worden binnenkort dus gebruikt door de goederentreinen.

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

Detail van de sporen te Montmelo

Afbeelding
Bron: http://www.tranvia.org Thread Las obras Barcelona-Frontera II

Groet,

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » vr 10 feb 2012, 15:38

Voor 2012 - 2024 is voor € 25 miljard aan HSL-projecten aangekondigd.

Het gaat om de volgende trajecten

* Madrid - Vigo € 8,5 miljard
* Venta de Baños - León € 1,7 miljard
* Valladolid - Burgos - Vitoria € 4,3 miljard
* Castejón - Pamplona € 0,9 miljard
* Franse grens - Algeciras € 6,5 miljard
* verbinding bij Tarragona € 0,4 miljard
* Navalmoral - Badajoz € 2,7 miljard
* Atlantische as: € 0,9 miljard
* Sevilla - Cádiz € 0,2 miljard
* Madrid - Jaén € 0,2 miljard
* ombouw stations Madrid € 0,6 miljard
* stations elders € 0,7 miljard
* Palencia - Santander € 3,4 miljard
* Sevilla - Huelva € 12 miljard (?)
* Valencia - Castellón € 0,8 miljard

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Ds79m » vr 10 feb 2012, 16:06

^^Die 12 miljard zal wel een typfout zijn.

Bij elkaar trouwens aardig wat geld, voor een land als Spanje.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » vr 10 feb 2012, 20:11

* Franse grens - Algeciras € 6,5 miljard
Wat bedoelt men hiermee? Het zal hier niet gaan om een compleet nieuwe spoorlijn, die ligt er namelijk al voor het grootste gedeelte. Of moet dit een nieuwe HSL worden langs de Middelandse Zee? Of nog anders: completering van ontbrekende gedeeltes op deze as?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » vr 10 feb 2012, 20:45

Ik ga uit van een completering. Madrid - Vigo ligt er ook deels al.
Laatst gewijzigd door Chris op vr 10 feb 2012, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » vr 10 feb 2012, 23:35

^^ Wat bedoel je nu? Vido kan ik niet vinden met google maps.
Er ligt al een hsl van de grens naar Figueras, van Barcelona naar Madrid en van Madrid naar Sevilla/Malaga. Welke delen zouden dan ontbreken die totaal meer dan 6 miljard moeten gaan kosten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door keokiracer » vr 10 feb 2012, 23:38

mavas schreef:^^ Wat bedoel je nu? Vido kan ik niet vinden met google maps.
Vigo misschien :dontknow:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » vr 10 feb 2012, 23:50

mavas schreef:^^ Wat bedoel je nu? Vido kan ik niet vinden met google maps.
Er ligt al een hsl van de grens naar Figueras, van Barcelona naar Madrid en van Madrid naar Sevilla/Malaga. Welke delen zouden dan ontbreken die totaal meer dan 6 miljard moeten gaan kosten?
Ik bedoelde Vigo, de grootste stad van Galicia.

Ik vermoed dat men ook een kust HSL wil aanleggen vanaf Barcelona via Valencia en Alicante naar Málaga.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » za 11 feb 2012, 0:44

mavas schreef:Er ligt al een hsl van de grens naar Figueras, van Barcelona naar Madrid en van Madrid naar Sevilla/Malaga. Welke delen zouden dan ontbreken die totaal meer dan 6 miljard moeten gaan kosten?
Ik vermoed dat men de verbinding vanaf Hendaye/Irún bedoelt. Vanaf Irún tot aan Valladolid ligt er nog geen hogesnelheidslijn. Tussen Antequera en Algeciras ook nog niet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Willem » za 11 feb 2012, 13:27

Het eerste stuk vanaf Irun zal vrij duur zijn om te bouwen, omdat het landschap daar nogal bergachtig is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » di 08 jan 2013, 17:50

Vandaag is het nieuwe HSL-traject tussen Barcelona en Figueres in gebruik genomen. De aanleg van de in totaal 804 kilometer lange hogesnelheidslijn van Madrid tot de Franse grens heeft € 3,7 miljard gekost. Per kilometer is dit ongeveer 13 keer zo goedkoop als de Nederlandse HSL. Barcelona - Figueres is 53 minuten met de HSL. Madrid - Girona is 3 uur en 32 minuten en kost € 37,90 enkele reis. Het vandaag opengestelde deel wordt morgen in gebruik genomen en is 131 kilometer lang, wat het totale lengte van het HSL-netwerk in Spanje naar 3.000 kilometer brengt. De opening werd verricht door minister Ana Pastor van Fomento en de prins van Asturias en Girona.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » di 08 jan 2013, 18:18

Madrid - Girona is 3 uur en 32 minuten en kost € 37,90 enkele reis
Ter vergelijking: Amsterdam Centraal - Sneek duurt 2 uur en 33 minuten en kost 27,90 enkele reis. Daar zit geen milimeter hogesnelheidsspoor in... :emo:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Ds79m » di 08 jan 2013, 18:24

^^ Ze zouden een HSL-brug moeten bouwen tussen Enkhuizen en Stavoren :p

Is het Franse deel van die HSL ten noorden van Figueres eigenlijk al af?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » di 08 jan 2013, 18:44

Het is een illustratie om aan te geven dat de prijs/kwaliteitverhouding op het Spaanse HSL-netwerk, ondanks de crisis, vele malen beter is dan de Nederlandse. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » di 08 jan 2013, 19:25

Ds79m schreef:Is het Franse deel van die HSL ten noorden van Figueres eigenlijk al af?
Figueres - Perpignan is ook gereed, ten noorden daarvan gaat via de oude lijn.
Chris schreef:Vandaag is het nieuwe HSL-traject tussen Barcelona en Figueres in gebruik genomen.
Is dat dan inclusief het gedeelte door Barcelona heen? Ik dacht dat het deel door Barcelona nog niet gereed was vanwege problemen bij de bouw van tunnels.
Als dat gedeelte ook al gereed is, maakt dat echt goede verbindingen mogelijk naar Barcelona zonder overstappen vanuit Parijs!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2013, 21:22

^^ En vanuit Genève, Marseille... Dat is ook gepland. Bovendien komen er ook treinen die Parijs-Madrid gaan rijden.

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Erwin » wo 09 jan 2013, 21:34

Dat er een rechtstreekse trein Parijs - Madrid gaat rijden blijkt vooralsnog niet uit onderstaand schema. Maar wellicht gaan de aangepaste AVE 100's die route rijden, wordt wel een lange zit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Erwin op wo 09 jan 2013, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Erwin » wo 09 jan 2013, 21:58

De aanleg van de in totaal 804 kilometer lange hogesnelheidslijn van Madrid tot de Franse grens heeft € 3,7 miljard gekost.
De kosten voor de totale lijn zijn wat hoger dan € 3.700 miljoen:
• Madrid - Zaragoza - Lleida, 443 kilometer, € 4.500 miljoen.
• Lleida - Camp de Tarragona, 108 kilometer, € 1.613 miljoen.
• Camp de Tarragona - Barcelona, 98 kilometer, € 2.653 miljoen.
• Barcelona - Figueres, 131 kilometer, € 3.700 miljoen, exclusief de financiering voor aanpassing werken en de bouw van stations Sants Barcelona, Girona en Figueres Vilafant.
• Hoort er eigenlijk niet bij maar toch: Figueres-Perpignan, 44 kilometer, € 1.100 miljoen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » wo 09 jan 2013, 22:34

Ah, in het persbericht van Fomento werd gesuggereerd dat die € 3,7 miljard voor het 804 km lange traject was. Leek me al vrij goedkoop (maar veel wegenbouwprojecten zijn in Spanje ook spotgoedkoop).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 jan 2013, 23:09

Erwin schreef:Dat er een rechtstreekse trein Parijs - Madrid gaat rijden blijkt vooralsnog niet uit onderstaand schema. Maar wellicht gaan de aangepaste AVE 100's die route rijden, wordt wel een lange zit.
Zoals op de vorige pagina van deze topic te zien is, is dit wat er gepland was/is:

Lille - Lyon - Barcelona
Parijs - Barcelona - Madrid
Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Béziers en Girona)
Parijs - Barcelona (met stop in o.a. Valence en Figueras)
Lyon - Barcelona
Genève - Barcelona - Madrid
Marseille - Barcelona - Madrid
Bordeaux/Marseille - Barcelona (splitsen en combineren in Perpignan)

Plaats reactie