Fijnstofproblematiek

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » wo 17 okt 2012, 12:12

Vrijwel nergens in Nederland worden normen fijnstofconcentraties overschreden, meestal alleen in verkeersluwe gebieden zoals sommige straten in stadscentra en bij intensieve landbouw, met name varkenshouderijen en pluimveehouderijen. In onderstaande afbeelding zijn daar ook piekconcentraties te zien. Andere hotspots zijn de havengebieden van Velsen, Rotterdam en Amsterdam.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wimpie25 » wo 17 okt 2012, 13:29

Ook in België vormt het genomen gemiddelde over een langere periode vrijwel nergens een probleem

Afbeelding

Op dit moment is de luchtkwaliteit wat fijn stof betreft zelfs uitstekend (het heeft heel de nacht geregend)

Afbeelding

Maar iedereen kent natuurlijk de piekdagen in de winter en de tussenseizoenen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Willem » wo 17 okt 2012, 17:35

Waar komt de verhoogde concentratie rond Kortrijk en Roeselare (vooral te zien op het kaartje van 2006) vandaan? Zit daar een vervuilende fabriek ofzo?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door mavas » wo 17 okt 2012, 21:53

^^ Misschien door de bouw van bussen? Er zit een grote fabriek daar. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Mark » do 18 okt 2012, 18:54

Rene schreef:En hoe lang blijft het werkzaam ?
3 jaar ?
Dan kost onderhoud echt veel te veel geld.
Aan de chemische kant van het verhaal zit het waarschijnlijk wel goed. Titaniumdioxide is een goedkope en zeer goede katalysator voor dit soort gassen met een hoog omzettingsgetal (dwz: hoe hoger dat getal, hoe meer succesvolle selectieve omzettingen de katalysator heeft gedaan en dus ook betere levensduur omdat de katalysator zodoende niet vergiftigt wordt). Tevens is deze stof niet giftig verder en de katalyse kan worden gestart onder zonlicht.

Praktische toepassing in wegdek is vermoedelijk wat lastiger. De katalysator moet wel beschermd worden maar ook zoveel mogelijk contact hebben met de buitenlucht voor optimale omzetting en het ontvangen van licht. Daar zit vermoedelijk de uitdaging in, maar lijkt me zeker niet gek om daar eens praktijktesten naar te doen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Vinny » vr 19 okt 2012, 8:14

Maar je kunt het ook gebruiken in de stoep of ter bekleding van de barrier. Wellicht is dat onderhoudsarmer :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » do 20 dec 2012, 18:28

Rijksoverheid schreef:Luchtkwaliteit blijft verbeteren

In het grootste deel van Nederland is de luchtkwaliteit de laatste jaren sterk verbeterd. De gemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) waaraan de bevolking wordt blootgesteld, zal van 2011 tot 2015 verder dalen. Maar maatregelen blijven nodig om ook de laatste knelpunten, in grote steden en rond intensieve veehouderijen, op te lossen. Dat blijkt uit de monitoringsrapportage over het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, die staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer stuurt.

De Europese NO2-normen waaraan Nederland in 2015 moet voldoen, worden nog op een zeer klein aantal plaatsen overschreden. De stikstofdioxidevervuiling is nog te hoog langs minder dan een halve van de 5.050 kilometer rijkswegen, en langs ongeveer elf van de 131.085 kilometers overige (provinciale, gemeentelijke en waterschaps-)wegen. Stikstofdioxide wordt onder andere door het wegverkeer uitgestoten.

Fijn stof (PM10) is een verzamelnaam van allerlei zwevende deeltjes in de lucht (kleiner dan 10 micrometer doorsnede): roet, opgestoven zand, plantmateriaal etc. Fijnstofvervuiling wordt behalve door het wegverkeer ook door sommige vormen van industrie en door (intensieve) veehouderijen veroorzaakt. Daarnaast bevat de lucht van nature een zekere hoeveelheid fijn stof, onder meer in de vorm van zeezout. Daarom wordt een bepaalde correctie toegepast; deze ‘zeezoutaftrek’ is echter vorig jaar verlaagd. Daardoor, en doordat het voorjaar erg droog was, werd de grenswaarde voor PM10 in 2011 op méér plaatsen overschreden dan in 2010. Het gaat om 22 kilometer weg in 2011 (tegen 12 kilometer in 2010). Voorts wordt de grenswaarde overschreden rond intensieve veehouderijen in 46 gemeenten; 249 woningen zijn daardoor blootgesteld aan een te hoge concentratie fijn stof.

De luchtvervuiling door het wegverkeer zal de komende jaren verder afnemen doordat nieuwe auto’s steeds schoner worden. De overheid stimuleert deze ontwikkeling door diverse stimuleringsregelingen. Zo worden sinds juni dit jaar trucks en bussen gesubsidieerd die reeds aan de nieuwe Euro VI norm voldoen; hun NO2-emissie is 90 procent lager dan die van oudere vrachtwagens. En sinds 1 oktober jl. zet de overheid een premie op taxi’s en bestelwagens die van de nieuwste, schoonste technieken zijn voorzien. In het regeerakkoord is voorts afgesproken dat het gebruik van sterk vervuilende oude auto’s wordt ontmoedigd door een einde te maken aan de belastingvrijstelling voor deze oldtimers van 25 jaar en ouder.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Rein » do 20 dec 2012, 18:48

En dan zetten ze er niet bij waar die minder dan de halve kilometer rijksweg dan ligt.....

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Peter » do 20 dec 2012, 19:26

Dat zijn een paar tunnelmonden (oa A2 dacht ik), waar de stof door de ventilatie geconcentreerd naar buiten komt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wimpie25 » do 20 dec 2012, 19:57

De Morgen schreef:Luchtkwaliteit in Vlaanderen gevoelig verbeterd in tien jaar

De jongste tien jaar verbeterde de luchtkwaliteit en daalde de uitstoot van verontreinigende stoffen. In 2000 stond nog meer dan de helft van de Vlaamse bevolking bloot aan te veel dagen met hoge fijnstofconcentraties, in 2011 is dit aantal teruggebracht tot een derde. Dat blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). "Het beleid dat we voeren en onze inspanningen leveren resultaat op. We moeten die nu voortzetten en waar nodig versterken", stelt Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege.

Afbeelding

De cijfers van de VMM leren dat de jaargemiddelde meetwaarden voor fijn stof van alle Vlaamse meetstations vorig jaar aan de Europese jaargemiddelde grenswaarde voldeden. De daggrenswaarden werden wel nog overschreden, maar dat was voor een groot deel toe te schrijven aan ongunstige meteorologische omstandigheden.

Minister Schauvliege wijst erop dat het Vlaamse luchtkwaliteitsplan, dat in maart werd goedgekeurd, tot doel heeft dat tegen 2015 de grenswaarden voor stikstofdioxide gehaald worden via maatregelen voor voornamelijk het wegverkeer, de scheepvaart en de industrie.

De VMM-rapporten 'Luchtkwaliteit in Vlaanderen 2011' en 'Lozingen in de lucht 2000-2011' leren voorts onder meer dat de emissiereductie van zware metalen zwaar afhangt van het soort metaal. Vorig jaar waren er nog lokaal verhoogde concentraties aan cadmium (Beerse), arseen (Beerse en Hoboken) en nikkel (Genk). Vanaf 31 december 2012 moet Vlaanderen aan streefwaarden voor deze metalen voldoen.

De verzurende emissie, oorzaak van zure regen, daalde sinds 2000 met 42 procent, door een sterk verminderde uitstoot van zwaveldioxide, door maatregelen in elektriciteitscentrales, raffinaderijen, industrie en gebouwenverwarming. In 2011 zijn de totale broeikasgassen met twaalf procent gedaald ten opzichte van 2000, de CO2-uitstoot met vijf procent.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » zo 13 jan 2013, 19:48

Gisteren in Beijing concentraties van meer dan 400 µg/m³ fijnstof. Onofficiële metingen gaven zelfs 800 µg/m³ fijnstof :hamertjetik:

In Nederland is de limiet 40 µg/m³ en die wordt bijna nergens overschreden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Snelwegfreak » ma 14 jan 2013, 13:16

Zo de ****! Dat is niet normaal meer! Krijgen dan alle inwoners over een paar jaar kanker? :down:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Mark » ma 14 jan 2013, 15:37

Dat álle mensen kanker krijgen is beetje overdreven (wel verhoogd risico uiteraard) maar gezond voor je is het alles behalve...je moet in ieder geval niet gek kijken als je last krijgt met de ademhaling...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Alfa » ma 14 jan 2013, 22:40

Dat hoeft ook niet te verwonderen. Al onze vervuilende fabrieken verhuizen naar het Oosten. Wij kunnen wel hoera roepen dat onze lucht schoner wordt maar op wereldschaal is het effect kleiner.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Rein » ma 14 jan 2013, 22:52

Nee, onze fabrieken moesten allemaal sluiten, omdat ze de concurrentie niet aan konden met de Oosterse fabrieken die onder meer dankzij het volledig ontbreken van milieunormen (en bijvoorbeeld regels over arbeidsomstandigheden) veel goedkoper kunnen produceren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Vinny » ma 14 jan 2013, 23:39

De belangrijkste reden dat bedrijven in China goedkoper kunnen produceren is omdat ze daar veel minder pensioen opbouwen. In Nederland zit al gauw 20% tot 30% van het brutto-loon in een oude-dagsvoorziening. Gezien de éénkindpolitiek gaat de vergrijzing in China veel harder toeslaan, dus dat is zeer onverstandig van ze geweest. Maar ik denk dat het ook wel een bewuste gok is geweest. De Chinezen hopen voor die tijd zoveel rijkdom te hebben vergaard te hebben dat het toch uit kan. Nou ik waag het te betwijfelen, maar goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Willem » di 15 jan 2013, 11:21

Alfa schreef:Dat hoeft ook niet te verwonderen. Al onze vervuilende fabrieken verhuizen naar het Oosten. Wij kunnen wel hoera roepen dat onze lucht schoner wordt maar op wereldschaal is het effect kleiner.
De Chinese overheid heeft op papier wel strenge normen qua uitstoot van stoffen, maar in de praktijk worden die regels niet nageleefd (en al helemaal niet gehandhaafd). Dan kom je er op dit soort dagen achter dat die regels niet voor niets bestaan. Vandaag stond in de krant een foto van Peking in de mist. Het doet denken aan de beruchte Londense mist uit de jaren '50.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » di 15 jan 2013, 16:37

Het probleem in de regio Beijing is voornamelijk dat bijna alle elektriciteit via verouderde kolencentrales wordt opgewekt. Die kolen worden nota bene over de weg van Inner Mongolia en Shanxi naar de regio Beijing vervoerd. Gewone "maakindustrie" is niet zo vervuilend, afgezien van petrochemische industrie en staalindustrie. Ik denk dat ook niet onderschat moet worden welk effect de enorme hoeveelheid bouwprojecten op fijnstof heeft. Bij bouwprojecten komt veel stof vrij.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Groningen » di 15 jan 2013, 20:23

Alfa schreef:Dat hoeft ook niet te verwonderen. Al onze vervuilende fabrieken verhuizen naar het Oosten. Wij kunnen wel hoera roepen dat onze lucht schoner wordt maar op wereldschaal is het effect kleiner.
In opkomende landen staat een rokende schoorsteen voor brood op de plank. Pas als een land een bepaald welvaartsniveau heeft bereikt, kan en wil men zich druk gaan maken over vervuiling. Dat is overal zo (geweest).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door waldo79 » di 15 jan 2013, 20:26

Chris schreef:Ik denk dat ook niet onderschat moet worden welk effect de enorme hoeveelheid bouwprojecten op fijnstof heeft. Bij bouwprojecten komt veel stof vrij.
Vanwege het effect op de luchtkwaliteit kon er een aantal jaren terug weinig gebouwd worden in Nederland. Met het veranderen van regelgeving was er weer wat meer mogelijk 8-) :|

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » do 25 apr 2013, 17:04

Rijksoverheid schreef:Rekenmodellen luchtkwaliteit betrouwbaar

De kwaliteit van rekenmethoden voor luchtkwaliteit in Nederland is goed en voldoet ruimschoots aan Europese eisen. Concentraties van stikstofdioxiden in de lucht die langs wegen zijn berekend, liggen in 2010 en 2011 gemiddeld dicht bij concentraties die daar zijn gemeten. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is uitgevoerd.

Staatssecretaris Mansveld had de Tweede Kamer in januari toegezegd onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid van de rekenmethoden van luchtkwaliteit. Mansveld: “Het is belangrijk dat we vertrouwen hebben in de modellen die we gebruiken. De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen dat de modellen kloppen en dat een herijking van de rekenmodellen niet nodig is.”

Voor het onderzoek vergeleek het RIVM op ruim 400 locaties metingen van stikstofdioxideconcentraties in 2010 en 2011 met de resultaten van de Nederlandse standaardrekenmethoden voor luchtkwaliteit op diezelfde locaties. Voor fijn stof zijn minder metingen beschikbaar. Van de gegevens die wel beschikbaar waren voldoen de berekende concentraties ook hiervoor aan de kwaliteitseisen.\

Het onderzoek van het RIVM is door twee onafhankelijke deskundige partijen nader bekeken. Beide partijen geven aan dat het onderzoek voldoet aan een hoge wetenschappelijke standaard en dat de conclusies in het rapport logisch en correct zijn. De conclusies van het rapport zijn ook besproken met de vier grote steden. Ook zij onderschrijven dat de rekenmethoden geschikt zijn voor berekeningen van de luchtkwaliteit.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door RSK » do 12 dec 2013, 16:18

Een dezer dagen zag ik dit nieuws op het VRT-Journaal langskomen.
Uw houtkachel produceert meer fijn stof dan uw wagen
Huishoudelijke emissies leveren de grootste bijdrage aan rechtstreeks uitgestoten of primair fijn stof. Die emissies zijn vooral het gevolg van houtverbranding. Voor het verkeer is een tweede plaats weggelegd.
[...]
Hoewel de Vlaamse luchtkwaliteit er de afgelopen jaren alleen maar beter op is geworden, gaan de cijfers voor houtverbranding de dieperik in. 'Door de economische crisis steken meer mensen de kachel aan met hout', weet de VMM.

Bron: www.nieuwsblad.be
Kort samengevat: omdat meer en meer mensen hout (en allerlei ander afval) verbranden -voor de sfeer of om op stookkosten te besparen- is bijna de helft van het fijn stof in Vlaanderen daarvan afkomstig. Of in Nederland (recent) vergelijkbaar onderzoek is gedaan, is mij niet bekend. Dit nieuws bewijst mijns inziens echter wel dat vaak te snel naar het verkeer wordt gewezen als dé veroorzaker van fijn stof.

Overigens ben ik warm voorstander van kachelhaarden, wij hebben er zelf ook een. Behalve de aangename warmte scheelt regelmatig stoken ons een kleine 1.000m³ gas op jaarbasis.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door captain007 » do 12 dec 2013, 16:37

^^ In Nederland zal het wel minder spelen, aangezien veel mensen daar een gasgestookte CV ketel hebben (of stadsverwarming) en openhaarden of kachels al lang uit hun huizen hebben gesloopt om meer ruimte in de woonkamer te hebben. Als ik de straten in het dorp waar mijn ouders als voorbeeld neem dan zie ik daar dat er hooguit een a twee huizen zijn waar nog met enige regelmaat een houtkachel brandt. Bij mijn ouders hebben we nog wel een openhaard, maar die gaat enkel incidenteel aan voor de sfeer en niet zozeer voor de warmte.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Rein » do 12 dec 2013, 17:12

Als er iemand bij mij in de buurt een houtkachel of open haard aandoet, begint het bij mij in huis vanwege ons ventilatiesysteem ontiegelijk te stinken. Dat ze bij een ander (stank)overlast veroorzaken houden dit soort lieden blijkbaar maar weinig rekening mee. Ben blij dat er in mijn wijk maar weinig mensen zo'n ding hebben.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door sirdanilot » do 12 dec 2013, 17:25

Ik vind een houtkachel toch wel wat hebben hoor, ik ken ook in NL nog verschillende mensen die een houtkachel hebben maar dat is wel allemaal in de middle of nowhere. Als je in een plaats woont van enige omvang heb je meestal een CV of op zijn minst een geiser. Persoonlijk vind ik een geiser prima; ja, het is iets minder veilig dan een CV, maar hij reageert heel snel. Het enige nadeel is dat je een koude douche hebt als iemand de warm waterkraan aandoet terwijl je doucht :mrgreen:

Er zijn ook nog steeds huizen en panden in NL zonder een gasaansluiting. Een daarvan is het beroemde pannenkoekenhuis bij Eede (zeeuws-vlaanderen). Er ligt aan de NL kant helemaal niets, maar aan de Belgische kant zit gewoon een vrij grote plaats (ik dacht Belgisch Middelburg uit m'n hoofd). Maar vanuit België mag er geen gas aangevoerd worden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door boe! » do 12 dec 2013, 17:34

Rein schreef:Ben blij dat er in mijn wijk maar weinig mensen zo'n ding hebben.
Houtkachels, allesbranders, openhaarden ... het maakt mij niet uit hoe het wordt genoemd, maar als ik 's avonds door mijn wijk fiets, dan ruik ik steeds weer een indringende brandlucht. Zeker met de inversie die wij nu hebben (koude plaklaag aan de grond) blijft die verbrande rotzooi erg lang hangen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wimpie25 » do 12 dec 2013, 19:03

captain007 schreef:^^ In Nederland zal het wel minder spelen, aangezien veel mensen daar een gasgestookte CV ketel hebben (of stadsverwarming) en openhaarden of kachels al lang uit hun huizen hebben gesloopt om meer ruimte in de woonkamer te hebben. Als ik de straten in het dorp waar mijn ouders als voorbeeld neem dan zie ik daar dat er hooguit een a twee huizen zijn waar nog met enige regelmaat een houtkachel brandt. Bij mijn ouders hebben we nog wel een openhaard, maar die gaat enkel incidenteel aan voor de sfeer en niet zozeer voor de warmte.
In Vlaanderen wordt er nog vollop met hout en mazout gestookt. Ik ga vaak lopen op een verlichte piste waarnaast een mooie, redelijk verkaveling is gelegen. In de winter steken deze mensen allemaal hun verwarming aan, vaak draait het huis op mazout en hebben ze nog een open haard voor de gezelligheid. Bij deze winterse, windstille avonden en nachten hangt er een soort mist boven zulke wijken.

Hier voor de nieuwsgierigen

https://maps.google.ne/maps?q=betekom&h ... 1,,0,-1.21

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Peter » vr 13 dec 2013, 9:04

In Nederland vindt de houtstook voornamelijk buiten de randstad plaats. Hout is relatief goedkoop (relatief veel bos waar onderhoudsuitdunning veel hout oplevert) en huizen veelal in bezit vaan stookplaats en goede schoorsteen. Ik stook ook open haard (weekendavonden meestal), voornamelijk uit eigen oogst (tuin en wat giften van kap/snoeiacties van buren die niet stoken). Er zijn ook mensen met een allesbrander (gesloten haard) die voornamelijk op hout stoken. Meestal is er wel een CV, omdat je anders de slaapkamers niet warm(er) krijgt of het huis vorstvrij als je op vakantie bent.

Of het veel uitmaakt voor de fijnstofnormen weet ik niet, daar de problemen met name bij de grote steden liggen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wimpie25 » vr 13 dec 2013, 15:17

^^
Wat opvalt bij de fijnstofmetingen in Vlaanderen, is dat inderdaad de landelijke regio's vaak veel slechter scoren dan normaliter verstedelijkste gebieden. Zo is zuidoostelijk West-Vlaanderen lang kampioen geweest wat betreft fijnstofuitstoot. In mijn regio heb je dan ze zogenaamde "gooien". Dat zijn pockets van fijn stof in die dallen en valleien blijven hangen. Altijd in combinatie met mist (dus eigenlijk is dat smog).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76281
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » di 17 dec 2013, 16:19

Rijksoverheid schreef:Luchtkwaliteit is in Nederland verbeterd

De luchtkwaliteit in Nederland is de afgelopen drie jaar verbeterd. Dat blijkt uit de monitoringsrapportage 2013 over het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) die staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. Nederland voldoet grotendeels aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Alleen enkele hardnekkige knelpunten blijven nog bestaan. Deze knelpunten komen voor in de gebieden met veel intensieve veehouderij of industrie (fijn stof) en de grote steden (stikstof). Er wordt de komende jaren hard gewerkt om ook deze laatste knelpunten aan te pakken.

De programmatische aanpak van het NSL werkt goed. De samenwerking tussen de overheden is van groot belang gebleken, zowel bij het uitvoeren van de monitoring als bij de aanpak van knelpunten. Door jaarlijks te monitoren wordt snel duidelijk waar de tegenvallers vandaan komen en waar actie nodig is: richting Europa als over tegenvallende doorwerking van Euro normen voor voertuigen, nationaal als het gaat om een verantwoorde gezamenlijke aanpak van hardnekkige knelpunten.

Voor stikstof is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar waargenomen. Deze stijging komt grotendeels door tegenvallende praktijkresultaten van Euro V voertuigen. Daarnaast is de bijdrage uit het buitenland aan de luchtverontreiniging in Nederland dit jaar hoger geschat dan voorheen. Hierdoor ontstaan er name in de grote steden knelpunten. Staatssecretaris Mansveld heeft daarom met een aantal steden waar relatief veel knelpunten voorkomen (Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Eindhoven en Den Haag) overleg gehad. Er komt een gezamenlijk plan met aanvullende maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Vanuit het Rijk wordt er ingezet op het ontmoedigen van vervuilende auto’s en het stimuleren van schone technieken en schone brandstoffen. Op de langere termijn wordt door middel van green deals ingezet op verdere vermindering van uitstoot in verkeer. De steden hebben elk maatregelen in het plan opgenomen die in hun lokale omstandigheden effectief zijn.

Voor fijnstof moet vanaf 11 juni 2011 aan de grenswaarden worden voldaan. Daarom wordt dit jaar voor het eerst over een heel jaar aan Europa gerapporteerd of er sprake is van overschrijdingen. In enkele veehouderijgebieden met veel intensieve veehouderij (Noord Limburg/Oost Brabant en West Gelderland) zijn overschrijdingen. Gemeenten binnen die gebieden zijn bezig met het nemen van maatregelen of de voorbereiding daarvan.

Het halen van de grenswaarden is sterk afhankelijk van het schoner worden van het gemotoriseerde wegverkeer. Daarom is de doorwerking van de Europese emissienormen voor voertuigen van groot belang. Doordat Nederland in Brussel herhaaldelijk heeft aangedrongen op schoner wordende vrachtwagens, voldoen nu de Euro VI vrachtwagens aan de norm. Er is nu ook voor personenauto’s een verordening in voorbereiding waarin praktijktoetsen verplicht worden gesteld.

Plaats reactie