Oude Lekbrug Vianen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Matt » ma 12 mar 2012, 14:49

Rene schreef:Dat kan dus niet. Die brug is totaal verstijfd geraakt.
Wat moet ik me voorstellen bij 'het verstijven van een brug" :?:
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rene » ma 12 mar 2012, 16:45

Een stalen brug "beweegt" onder de last van het verkeer in verticale zin, ook het rijdek. Naarmate het verkeer meer en zwaarder wordt, "danste" de brug dus steeds meer. Tot het moment dat de brug plotseling vrij was van verkeer, toen was het bewegen na zo'n 50 jaar plotseling voorbij. Het metaal dat jarenlang aan beweging onderhevig was verstijfde daardoor, en herbelasting zou ongetwijfeld binnen de kortste keren tot (haar)scheuren in het metaal leiden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door duikgek89 » ma 12 mar 2012, 18:29

Matt schreef:
Rene schreef:Dat kan dus niet. Die brug is totaal verstijfd geraakt.
Wat moet ik me voorstellen bij 'het verstijven van een brug" :?:
Ben wat metaalkunde lessen vergeten, maar het heeft te maken met de koolstof in het staal die zich in het raster gaat ordenen, zeg maar tussen de staal deeltjes gaat zitten. Juist als die koolstof de roosterdeeltjes uit elkaar probeert te duwen wordt de interne spanning hoger en het staal sterker. Na verloop van tijd gaat die koolstof er netjes tussen kruipen en neemt de interne spanning en daarmee de sterkte van het materiaal af.
Als ik het me goed herinner is een bijkomend probleem dat het staal bros wordt. Het resultaat is dat het staal dus niet zo makkelijk meer buigt maar eerder afbreekt. Maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Jeroen O » ma 12 mar 2012, 19:01

Is daar trouwens nog iets tegen te doen tegen het verstijven (na zoveel jaren stilstand) zodat de brug weer in gebruik genomen kan worden. Of is slopen en een nieuwe brug bouwen de enige mogelijkheid. (Het financieële aspect even buiten beschouwing gelaten).

ArjanV
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 07 mei 2012, 9:26

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door ArjanV » ma 07 mei 2012, 9:32

Ik heb op vele sites gelezen dat de brug word gesloopt maar hij staat er nog steeds...
Zelfs in 2009 werd dat gezegd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 07 mei 2012, 11:54

Jeroen O schreef:Is daar trouwens nog iets tegen te doen tegen het verstijven (na zoveel jaren stilstand) zodat de brug weer in gebruik genomen kan worden. Of is slopen en een nieuwe brug bouwen de enige mogelijkheid. (Het financieële aspect even buiten beschouwing gelaten).
In de meeste gevallen wordt een brug afgedankt omdat die niet meer voldoet, zoals ook in dit geval. Die oude brug is vervangen voor de Jan Blankenbrug die ook voorzieningen heeft voor langzaam verkeer. Het heeft dus eigenlijk weinig nut om die oude brug te behouden.
Een zelfde voorbeeld was de oude Bommelse brug. De huidige Martinus Nijhoffbrug heeft alle voorzieningen.
Enige reden om de oude bruggen te behouden is uit nostalgisch oogpunt. Maar dat vind ik zelf nogal zonde van het geld, je moet immers wel blijven onderhouden en dat voor een brug die alleen maar voor het oog moet blijven liggen. Bij de Bommelse brug dreigde zelfs stukken beton van het dek in de Waal de donderen had ik begrepen.

Een volgende oude brug die het veld moet gaan ruimen voor een nieuwe binnenkort is de Botlekbrug.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door rbtvdijk » do 10 mei 2012, 11:13

Ik kan mij herinneren dat iemand op dit forum ooit een interessante foto uit de jaren 70 of 80 heeft geplaatst van deze brug op het forum.
Het ging over de A2 in het algemeen met daarbij een tekst over de inbreuk op het principe van een snelweg omdat vlakbij de brug verkeerslichten aanwezig waren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rene » do 10 mei 2012, 22:51

Die foto staat op mijn site in het tijdsbeeld 1978:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » zo 24 feb 2013, 22:30

Ik denk niet dat het hier al langsgekomen is. Op NTR was een half jaar geleden een leuke serie te zien over onroerend erfgoed. Een van de afleveringen ging over de Boogbrug Vianen. Zie hier.

Naast unieke waarde van een brug speelt ook de lokale impact een rol, in hoeverre het een landmark is dus. Bruggen behouden is inderdaad soms een moeilijke zaak. Dikwijls kan dat niet omdat het kanaal moet verbreed worden of men de doorvaarthoogte wil verbeteren. In andere gevallen kan het dan weer niet wegens metaalmoeheid of dergelijke. M.i. volstaat in de meeste gevallen een exacte kopie van de oude brug omdat het toch gaat om het ontwerp van de brug, het uitzicht en niet zo zeer om de materialen zelf. In feite heeft men de fout gemaakt door van de nieuwe brug ook geen soortgelijke boogbrug te maken (maar dan iets breder). Dan was het probleem opgelost.

Overigens denk ik dat dit een probleem van voorbijgaande aard is de architecturale kwaliteit van de meest nieuwe bruggen (inclusief die Jan Blankenbrug) indachtig. :neenee: (uitzonderingen zijn er natuurlijk gelukkig wel zoals de Oversteek in Nijmegen, de Erasmusbrug, de Enneüs Heermabrug, ...).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rene » ma 25 feb 2013, 0:48

Slanke kokerliggerbriggen zijn m.i. juist mooi, doordat ze in hun functionele ontwerp geen al te opzichtig element in het landschap zijn. Ik walg juist van die modernistische opzichtigheid, het politieke speeltje van het creëren van 'landmarks'. Een brug als de IJburgbrug (officieel genoemd naar een Amsterdamse CDA-er) vind ik niet echt mooi, en die nieuwe Nijmeegse stadsbrug, tja, daar krijg ik weer geen warme gevoelens van. Smaken verschillen.

Echter of een afgedankte brug het bewaren waard is, is gelegen in de vraag of de constructie uniek is - en dat is de Lekbrug Vianen niet. Er zijn mooiere bruggen uit die periode (Alblasserdam, Nijmegen, Katerveer), en een constructief en uiterlijk vrijwel vormgelijke brug uit dezelfde periode is "om de hoek" in Utrecht nog altijd in verkeer. Dan mag je gevoeglijk de vraag stellen waarom de samenleving er miljoenen euro's belastinggeld tegenaan zou moeten smijten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Wesso » ma 25 feb 2013, 13:49

Alfa schreef:Ik denk niet dat het hier al langsgekomen is. Op NTR was een half jaar geleden een leuke serie te zien over onroerend erfgoed. Een van de afleveringen ging over de Boogbrug Vianen. Zie hier.
Die heb ik bekeken, zeker de moeite waard. Er zitten (kleuren)beelden bij van verkeerslichten voor de Lekbrug, mooie vogelperspectieven en foto's van Rijkswaterstaat.

Het is trouwens al eerder voorbijgekomen in dit topic met ongeveer hetzelfde verhaal van René.
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 25 feb 2013, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » ma 25 feb 2013, 18:30

Rene schreef:Slanke kokerliggerbriggen zijn m.i. juist mooi, doordat ze in hun functionele ontwerp geen al te opzichtig element in het landschap zijn.
Maar dan worden ze dus ook nooit memorabel. Dat is toch een beetje saai. Een mooie brug kan het landschap juist versterken. Zeker in een sowieso kunstmatig land als Nederland.

Sowieso heb ik de indruk dat deze nieuwe brug van Zwarts & Jansma (nochtans niet van de minste ontwerpers) opzettelijk ingetogen gehouden is om de oude brug niet te overstemmen (oorspronkelijk ging er immers maar 1 nieuwe brug komen). Als je die oude brug dan sloopt blijft er van dat concept ook niet veel over.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Pino » ma 25 feb 2013, 18:58

Alfa schreef:
Rene schreef:Slanke kokerliggerbriggen zijn m.i. juist mooi, doordat ze in hun functionele ontwerp geen al te opzichtig element in het landschap zijn.
Maar dan worden ze dus ook nooit memorabel. Dat is toch een beetje saai. Een mooie brug kan het landschap juist versterken. Zeker in een sowieso kunstmatig land als Nederland.
Het Nederlandse rivierenland heeft natuurlijk ook iets heel ingetogens. In het door Marsman zo treffend omschreven landschap van traag stromende rivieren en rijen populieren moet je niet aankomen met één element dat er volledig uitspringt. Dat doet een brug namelijk al genoeg in een verder vlak rivierengebied. De snelweg-bruggen die zoal in dit gebied zijn aangelegd doen in mijn optiek wel recht aan het landschap. Het hoeven niet allemaal kokerbruggen te zijn; denk aan de kabelbruggen bij Ewijk en Zaltbommel en uiteraard aan de uitbouwbrug die thans bij Vianen ligt. Maar om nu een een enorm uitroepteken in het landschap te gaan plaatsen, dat zou denk ik een heel aparte dissonant in het landschap opleveren.

Nederland kent denk ik wel andere landschappen waarin spectaculairdere ontwerpen beter tot hun recht kunnen komen. De brede wateren van de Zeeuwse delta kunnen een spectaculaire brug best aan; stedelijke landschappen eveneens (Rotterdam, Nijmegen). Al resteert op dit punt uiteraard nog wel de kwestie van smaak. Evenmin als René word ik nooit zo heel warm van de Amsterdamse BH-brug. Van de Rotterdamse bruggen dan weer meer ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door waldo79 » di 26 feb 2013, 10:36

Maar om nu een een enorm uitroepteken in het landschap te gaan plaatsen, dat zou denk ik een heel aparte dissonant in het landschap opleveren.
Dat is bij Hoofddorp al gebeurd met die Calatravabruggen. Vind het geen vooruitgang :hm:

Ik zou de Lekbrug niet gaan missen al is het nu als ik vanuit het westen over de dijk kom aanrijden wel opvallend. Je ziet van 10 km afstand waar de A2 ligt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » di 26 feb 2013, 16:07

Pino schreef:
Alfa schreef:
Rene schreef:Slanke kokerliggerbriggen zijn m.i. juist mooi, doordat ze in hun functionele ontwerp geen al te opzichtig element in het landschap zijn.
Maar dan worden ze dus ook nooit memorabel. Dat is toch een beetje saai. Een mooie brug kan het landschap juist versterken. Zeker in een sowieso kunstmatig land als Nederland.
Het Nederlandse rivierenland heeft natuurlijk ook iets heel ingetogens. In het door Marsman zo treffend omschreven landschap van traag stromende rivieren en rijen populieren moet je niet aankomen met één element dat er volledig uitspringt. Dat doet een brug namelijk al genoeg in een verder vlak rivierengebied. De snelweg-bruggen die zoal in dit gebied zijn aangelegd doen in mijn optiek wel recht aan het landschap. Het hoeven niet allemaal kokerbruggen te zijn; denk aan de kabelbruggen bij Ewijk en Zaltbommel en uiteraard aan de uitbouwbrug die thans bij Vianen ligt. Maar om nu een een enorm uitroepteken in het landschap te gaan plaatsen, dat zou denk ik een heel aparte dissonant in het landschap opleveren.
Kokerbruggen worden natuurlijk niet om die reden aangelegd. Eerder uit kostenefficiëntie. Een gewone brug kan ook mooi zijn. Maar is vaker banaal. Vooral als het een volledig gestandaardiseerde brug is in grijs beton, zonder decoraties.
waldo79 schreef:
Maar om nu een een enorm uitroepteken in het landschap te gaan plaatsen, dat zou denk ik een heel aparte dissonant in het landschap opleveren.
Dat is bij Hoofddorp al gebeurd met die Calatravabruggen. Vind het geen vooruitgang :hm:
Ik wel. Je kan er nu al vanop aan dat die bruggen over 100 jaar als erfgoed zullen beschouwd worden. Ze geven de regio ook een eigen identiteit. Als het gewone bruggen waren geweest had niemand er stil bij gestaan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rein » di 26 feb 2013, 16:11

Vooralsnog is er aan die roestende Calatravabruggen vooral veel (ongepland) onderhoud nodig......

Afbeelding

Van veraf zien ze er wat beter uit......

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op di 26 feb 2013, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » di 26 feb 2013, 16:13

Onderhoud en Calatrava zijn inderdaad niet zo'n goed koppel. Zie ook het station van Luik.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rene » di 26 feb 2013, 16:34

In een stad als Valencia zouden die bruggen best mooi zijn en passend bij de andere gebouwen in de stad.
In de Haarlemmermeer vind ik die bruggen maar zo-zo. Vooral erg duur...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Jackbauer1350 » di 26 feb 2013, 20:16

Oversized en duidelijk een prestigeproject geweest voor over een "boerensloot". Het mag dan een Hoofdvaart zijn door de Haarlemmermeer maar het is niet veel meer dan dat. En de wegen waar die bruggen zich in bevinden vind ik ook niet meer dan landwegen. Als je zulke bruggen als snelwegoverspanningen van de Waal, de Lek of het Amsterdam-Rijnkanaal bouwt zou ik zeggen, oke dan vallen ze tenminste op voor tigduizend mensen die er dagelijks overheen rijden

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rein » di 26 feb 2013, 21:46

Ik wil de beslissing om die peperdure bruggen aan te leggen zeker niet verdedigen, maar het zijn natuurlijk wel geweldige 'land marks' voor landende vliegtuigen op de Kaagbaan en langsrijdende Thalyssen (plus andere treinen) uit Brussel en Parijs. In die zin is het dus ook voor vele buitenlanders een mooie kennismaking met Nederland.

Overigens gaat de middelste brug feitelijk niet eens over de Hoofdvaart heen, maar ligt hij er parallel langs en gaat hij over de Nieuwe Bennebroekerweg heen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Vinny » di 26 feb 2013, 22:28

Tegenwoordig vind je Calatrava van Californië tot Tokyo..., het zegt meer iets over het tijdperk waarin betreffend kunstwerk tot stand is gekomen. En echt duurzaam is het materiaal waaruit de kunstwerken zijn opgebouwd ook niet. :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » di 26 feb 2013, 22:39

Vinny schreef:Tegenwoordig vind je Calatrava van Californië tot Tokyo..., het zegt meer iets over het tijdperk waarin betreffend kunstwerk tot stand is gekomen.
Is dat niet met alle gebouwen zo? Een gebouw van Horta zegt ook iets over tijd waarin het gebouwd is. Maar je hebt opzich wel gelijk dat grootste architectuur van tegenwoordig ook marketing is. Een grote naam doet het hem.

Maar opzich is dat overal eigenlijk zo. Een schilderij van Van Gogh zal ook beter verkopen dan mocht hetzelfde werk door een andere schilder gemaakt zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 26 feb 2013, 22:47, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » di 26 feb 2013, 22:44

Vinny schreef:En echt duurzaam is het materiaal waaruit de kunstwerken zijn opgebouwd ook niet. :geeuw:
Calatrava's gebouwen bestaan uit beton en staal. Dus opzich hoeft het niet onduurzaam te zijn. Het probleem is meer dat meneer Calatrava nogal koppig is. Hij schrijft precies voor welke verf enzo er moet gebruikt worden. Maar hij houdt amper rekening met het klimaat. In Valencia zou zijn verf goed onderhouden. In een vochtig klimaat niet.

Desondanks wordt ik een beetje moei van het woord 'prestigeproject'. Alles wat niet 100% functioneel is heet tegenwoordig een prestigeproject. De term wordt ook altijd negatief gebruikt. Het nieuwe station van Luik heeft de stad uit het slop gehaald en was dus een goede investering. Met een simpele abri was dat hoogstwaarschijnlijk niet gelukt.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Davy » di 26 feb 2013, 23:02

^^ Die laatste reactie verbaast me niets dat je dit zegt als ik eerlijk mag zijn... Trouwens de stelling dat Luik uit het slop gehaald is door het station Guillemins vind ik zwaar overdreven.

Maar echter durf ik toch te stellen dat veel van dit soort projecten zoals die Calatravabruggen (ik had er trouwens nog nooit van gehoord) enkel door een beperkte groep yuppies en kunstliefhebbers op handen wordt gedragen (en geld ook totaal geen rol speelt), maar de meeste mensen er eigenlijk geen boodschap aan hebben. Dit soort projecten wordt te vaak gebruikt om politiek mee uit te pakken, ook het OV heeft daar erg veel last van.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rein » do 14 nov 2013, 8:14

De Raad van State heeft geoordeeld dat de oude Lekbrug bij Vianen niet als monument bestempeld hoeft te worden. Dit betekent dat de weg vrij staat om de brug te slopen. Verwacht wordt dat RWS dit dan ook binnenkort gaat doen. Bron

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Peter » do 14 nov 2013, 9:53

Gelukkig maar. We kunnen niet alles behouden dat "wel aardig" is, maar niet uniek of een toeristentrekker, maar wel veel kosten heeft en geen (objectieve) baten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » do 14 nov 2013, 14:18

^^Dat is een dooddoener. Zowel de suggestie dat alles in objectieve kosten-baten moet uitgedrukt worden als de opmerking dat je 'niet alles kan behouden'.


Maar de grootste fout is dat ze de nieuwe brug zo schraal gemaakt hebben. Men had er beter een boogbrug van gemaakt zodat het uitzicht niet te veel gewijzigd zou worden. Dan was er ook veel minder protest tegen de sloop van deze Oude Lekbrug geweest.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Rogier » do 14 nov 2013, 14:30

^^

Een boogbrug is een stuk duurder in aanleg, dan het bouwen van een voorgespannen kokerligger.
Dat is ook de hoofdreden geweest waarom men voor de huidge constructie gekozen heeft.
Gelukkig kan RWS binnenkort met de sloop beginnen.
Overigens hoeft RWS deze sloop aan maar aan te melden bij de gemeente.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door captain007 » do 14 nov 2013, 14:31

Volgens mij stond op de planning om volgend jaar de brug af te breken. Goed mogelijk dat volgend jaar rond deze tijd alles al helemaal is opgeruimd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Oude Lekbrug Vianen

Bericht door Alfa » do 14 nov 2013, 15:44

Rogier schreef:^^

Een boogbrug is een stuk duurder in aanleg, dan het bouwen van een voorgespannen kokerligger.
Dat is ook de hoofdreden geweest waarom men voor de huidge constructie gekozen heeft.
Kruideniersmentaliteit dus. Alsof infrastructuur ook niet mooi mag zijn. Vianen en het landschap is in ieder geval een groot stuk van haar identiteit kwijt. Ik had het best verdedigbaar gevonden mocht men uit kostenoverweging een nieuwe boogbrug bouwen ipv de oude te behouden. Maar nu blijft gewoon niets over.
Rogier schreef:^^

Gelukkig kan RWS binnenkort met de sloop beginnen.
Waarom 'gelukkig'? Deze brug lag in niemands weg. Het lijkt wel alsof je verheugd bent dat gesloopt kan worden als middenvinger naar iedereen die wél de waarde van dit soort erfgoed inziet.

Plaats reactie