[MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door jelger » wo 12 dec 2012, 10:32

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Chris » wo 12 dec 2012, 10:40

Amerikaans metropolitaan OV is veel meer op bussen gebaseerd. Bovendien is het carpoolgebruik beduidend hoger dan in Europa. Het combineert als het ware de schaalvoordelen van OV met de voordelen van individueel vervoer. Bovendien kost dit de belastingbetaler een stuk minder geld. Als je bijvoorbeeld in de regio Los Angeles het OV bij het carpoolen optelt kom je aardig in de buurt van het OV-gebruik van bijvoorbeeld de regio Amsterdam (iets meer dan 20%).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door jelger » wo 12 dec 2012, 11:09

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Rein » wo 12 dec 2012, 13:12

Ik zie mezelf niet zo snel carpoolen. Ik begin en eindig vanwege andere verplichtingen bijna elke dag op een andere tijd en werk ook regelmatig vanaf verschillende locaties. Nog afgezien daarvan heb ik geen zin en tijd om rekening te (moeten) houden met de wensen van een ander, niet zijnde gezinslid.

Bij nader inzien zijn dit voor mij dezelfde argumenten die ik heb tegen het OV voor woon werk verkeer. Leuk als je jong bent en geen gezin hebt (of ouder met uitgevlogen kinderen), maar met een tweeverdienersgezin is de auto voor mij by far te verkiezen boven OV en car poolen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 14:11

^Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar dan vind ik dat je ook niet moet gaan klagen als de auto weer eens meer belast wordt. Want er is vrijwel altijd een alternatief voor de auto.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door frenkievee » wo 12 dec 2012, 14:17

sirdanilot schreef:^Dat is natuurlijk je eigen keuze, maar dan vind ik dat je ook niet moet gaan klagen als de auto weer eens meer belast wordt. Want er is vrijwel altijd een alternatief voor de auto.
Goed, dan zou ik zeggen: probeer deze eens: Spijkenisse (reken dan even vanaf metro Centrum) - 's-Hertogenbosch Hambakenwetering.
En om 09:00 achter je bureau op kantoor (en dat hoeft dan niet per se al met een kop koffie).

Ik zie eventuele voorstellen met het OV graag tegemoet :top:
met groet, Frank

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door waldo79 » wo 12 dec 2012, 14:18

De reistijd per OV naar mijn huidige werkplek is langer dan naar mijn vorige, terwijl ik de helft dichterbij woon :)<>:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Wouter N14 » wo 12 dec 2012, 14:22

frenkievee schreef:Ik zie eventuele voorstellen met het OV graag tegemoet :top:
2 uur reistijd, kan best toch. Niet dat ik het zelf zou willen :)
http://9292.nl/reisadvies/spijkenisse_b ... 12-13T0900#
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door sirdanilot » wo 12 dec 2012, 14:23

Spijkenisse - Den Bosch is zo ontzettend ver dat je dat niet moet willen voor langer dan, zeg, een half jaar. Dan moet je op een gegeven moment gewoon aan verhuizen gaan denken.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door frenkievee » wo 12 dec 2012, 14:29

Wouter N14 schreef:
frenkievee schreef:Ik zie eventuele voorstellen met het OV graag tegemoet :top:
2 uur reistijd, kan best toch. Niet dat ik het zelf zou willen :)
http://9292.nl/reisadvies/spijkenisse_b ... 12-13T0900#
sirdanilot schreef:Spijkenisse - Den Bosch is zo ontzettend ver dat je dat niet moet willen voor langer dan, zeg, een half jaar. Dan moet je op een gegeven moment gewoon aan verhuizen gaan denken.
Heb het helaas moeten doen, voor inderdaad ca. een half jaar, drie dagen per week. Blijkbaar is er eea veranderd in de dienstregelingen, want helaas was de reistijd toen niet 2 uur, maar bijna 2,5 uur. En of ik nu via Utrecht of via Breda ging, dat maakte niet zo veel uit.
Terug naar huis ging het meestal goed, maar ook bijna 2,5 uur.
Het grootste probleem was de bus in Den Bosch: op de een of andere manier hadden de buschauffeurs daar zo'n 2 jaar terug een eigen dienstregeling, die niet overeen kwam met die op de haltes. Zeker 's middags was het altijd gokken of de bus zodanig op tijd was dat ik de trein nog kon halen.

Gelukkig mocht ik op een gegeven moment weer achter het stuur en was de enkele reistijd weer lekker teruggebracht tot ca 1:10 uur.
met groet, Frank

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Alfa » wo 12 dec 2012, 19:37

daviedoff schreef:
Alfa schreef:Die grote groep niet-gebruikers kiest er zelf voor om verstokt in eigen auto te blijven. Er is niets mis met een overheid die bepaalde dingen subsidieert in de hoop dat het meer gebruikt zal worden.
Pfff ik ben het zo beu he die denkwijze, OV die auto's vervangt en files doet oplossen. Al eens bij stilgestaan dat voor heel veel mensen gewoon geen optie is? Maarja je praat tegen muren op dat vlak, ook al wordt het 10.000 keer gezegd...
'OV lost de files helemaal niet op' is een even grote overdrijving als 'OV lost alle files op'.

Ik heb ook niet gezegd dat OV het autoverkeer maar moet vervangen, want dan kan inderdaad niet. Sterker: op het platteland is dat hoogst onwenselijk gezien een performant OV uitbouwen meer kost en een grotere milieubelasting betekent dan gewoon met de auto te gaan. Maar op plaatsen waar het wel (dichtbebouwde omgevingen) kan zou dat toch het uitgangspunt moeten zijn. Opnieuw: niet uitbannen, maar ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen op die plaatsen het OV gebruiken.

Overigens: niemand verplicht mensen op het plek te wonen waar geen OV is. Zoiets heb je zelf in de hand.
Chris schreef:Amerikaans metropolitaan OV is veel meer op bussen gebaseerd. Bovendien is het carpoolgebruik beduidend hoger dan in Europa. Het combineert als het ware de schaalvoordelen van OV met de voordelen van individueel vervoer. Bovendien kost dit de belastingbetaler een stuk minder geld. Als je bijvoorbeeld in de regio Los Angeles het OV bij het carpoolen optelt kom je aardig in de buurt van het OV-gebruik van bijvoorbeeld de regio Amsterdam (iets meer dan 20%).
Autodelen is inderdaad zinnig om eens te bekijken. Er is nu ook bv Cambio. Een soort auto-OV waarbij auto's gedeeld worden. Voordelen zijn dat er minder parkeerplek nodig is omdat de wagens meer continu de baan op zijn. Nadeel is dat het in Europese steden geen oplossing brengt omdat er nog steeds erg veel voertuigen nodig zijn om een grote groep mensen te vervoeren.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Via » wo 12 dec 2012, 19:59

Alfa schreef:Er zijn trouwens nog veel meer manieren dan periodiek een monopoliepositie over een heel gebied aan te besteden. Je kan ook met een pachtsysteem werken waarbij je 1 maatschappij hebt die per lijn uitbesteedt (materiaal en personeel) . Op die manier wordt de klant niet lastiggevallen met allerlei vervoersmaatschappijen en zit je dus met een geïntegreerd product, blijft er een controle-instantie overeind die snel kan ingrijpen (je hoeft niet te wachten op aanbestedingen), zijn opstartproblemen veel minder een probleem.
Een dergelijk systeem vind ik helemaal zo slecht niet. Je kunt qua chipkaart en overhead alles landelijk gelijktrekken in één organisatie, maar je laat bedrijven dan wel moeite doen om kwaliteit te blijven leveren, als ze dat niet doen kun je ze gewoon uitsluiten van de volgende aanbesteding.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door captain007 » di 05 mar 2013, 9:04

nu.nl schreef:'Kosten openbaar vervoer verdubbeld'
De rijkssubsidie voor het openbaar vervoer is de afgelopen jaren verdubbeld terwijl het aantal reizigers nauwelijks is gestegen.

De uitgaven aan het openbaar vervoer (met uitzondering van de trein) stegen van 2004 tot 2010 met 105 procent tot 1,9 miljard euro.

Het aantal kilometers dat alle reizigers samen met bus, tram en metro aflegden steeg met maar vijf procent, blijkt volgens het Financieele Dagblad uit een studie van SEO Economisch Onderzoek.
Misschien toch ook maar eens de stofkam door het OV halen en stoppen met al die extra's die alleen maar meer kosten en nauwelijks effect hebben op het aantal reizigers.

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door frenkievee » di 05 mar 2013, 12:22

^^ Niet alleen de stofkam zou een goed idee zijn, maar ook OV brengen, daar waar mensen werken.
Hier bij mij in de wijk rijdt elk kwartier een bus, die naar Spijkenisse Centrum gaat en dan door naar Rozenburg vv. Die rijdt er niet voor de werkende mens, lijkt mij.....

Maar als ik bijv. van Spijkenisse naar de Missouriweg op de Maasvlakte wil, dan doe ik daar volgens 9292.nl toch wel 2:18 uur over (aangeboden route: bus 105, metro naar Schiedam, trein richting Hoek van Holland Haven, veerboot naar de andere kant, 51 minuten wandelen...). Met de auto is dat 34 minuten.

Er ligt tot aan de Missouriweg echter wel een goederenspoorweg. Kunnen ze daarover vanaf Rotterdam Centraal niet een pendeltrein inzetten (met haltes bij bijv. Waalhaven, Hoogvliet, Spijkenisse, Rozenburg, Hotel de Beer, BP Raffinaderij om eens wat te noemen). En die dan zodanig laten rijden dat het samenvalt met veel ploegendiensten. Zomaar een wild idee.

En zo zullen er ongetwijfeld veel meer plekken zijn in Nederland, waar veel mensen werken en niet of nauwelijks OV te vinden is.
met groet, Frank

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door sirdanilot » di 05 mar 2013, 12:29

Vroeger had DOW chemical bij Terneuzen een pendelbusdienst, die werknemers die in Terneuzen woonden (de meerderheid dus) van en naar het werk bracht.

Allemaal wegbezuinigd/afgeschaft. Nu rijdt iedereen zelf met zijn autootje naar het bedrjif (een minderheid fietst), wat tot enorme files leidt bij het sluizencomplex en de aansluiting met de N62; immers de route naar DOW voert over het viaduct, wat een ongelukkige omstandigheid is omdat er ook al heel veel verkeer de N62 op wil. Toch belachelijk? Zelfs een René (metonymie voor een anti-OV gezind iemand ;) ) kan dan niet volhouden dat zo'n gerichte pendelbusdienst de files op zo'n stuk niet vermindert. Wegverbreding is in principe wel mogelijk op dit stuk, maar niet op het sluizencomplex zelf waardoor dit dus volstrekt nutteloos is. Hooguit kan een busbaantje voor de bus wat soelaas bieden zodat in ieder geval de bus niet te laat komt, wat nu vaak wel zo is.

Ik den kdat een reden dat personenvervoer in de haven rotterdam lastig is omdat er geen aansluitend ov is, waardoor men vanaf zo'n station toch een eind zou moeten lopen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Alfa » di 05 mar 2013, 13:25

Hoe komt het de kosten voor OV zo gestegen zijn de laatste jaren? Ik dacht dat marktwerking de toveroplossing was?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Rene » di 05 mar 2013, 13:34

sirdanilot schreef:Zelfs een René (metonymie voor een anti-OV gezind iemand ;) )
Je kent me duidelijk niet. Ik heb hier al vaker geroepen dat ik niet tegen sociaal OV ben. Maar dan praat je dus over veel minder ov dan nu, primair bedoeld voor mensen die niet kunnen of mogen autorijden. Ik ben echter wel tegen OV als mobiliteitsdoelstelling. Want dat zet geen zoden aan de dijk.

Zo ben ik ook geen tegenstander van bedrijfsvervoer. Tata/Corus/Hoogovens heeft dat en jaren - en betaalt dat ook. Prima.
Maar als die bedrijven omwille van de erg hoge kosten niet meer willen betalen, tja, dan houdt het gewoon op.

Overigens is de Terneuzense problematiek bij het sluizencomplex snel en probaat oplosbaar: de tegenspitsrichting in de ochtend via de N61 voeren, en de spitsrichting in éénrichtingverkeer over het sluizencomplex naar het westen voeren. Nog een extra rijstrook erbij tussen de sluizen en DOW (met bypasjes bij de drie rotondes) en een goedkope fietsbrug over de N62, en je probleem is voor relatief weinig geld opgelost.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Rene » di 05 mar 2013, 13:35

Alfa schreef:Hoe komt het de kosten voor OV zo gestegen zijn de laatste jaren? Ik dacht dat marktwerking de toveroplossing was?
Waarom is brood duurder geworden ? En diesel ?
Maar waarom kost het versturen van een brief in Nederland zoveel minder dan in België ? Marktwerking.

Zonder die marktwerking was het OV nog heel veel duurder geweest dan nu.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door sirdanilot » di 05 mar 2013, 13:38

^ Dus je wil het centrum van Terneuzen in de ochtendspits onbereikbaar maken? Het centrum van terneuzen ligt namelijk in het noorden en is het best bereikbaar via het sluizencomplex. Als je dus éénrichtingsverkeer over het sluizencomplex instelt, kan er 's ochtends niemand van de tunnel naar het centrum rijden. Dit is dan wel niet de dominante spitsrichting, maar er zijn toch best wel wat mensen die 's ochtends in Terneuzen moeten zijn. Terneuzen is zeker geen slaapstad juist omdat het regionaal zo'n belangrijke functie heeft. Mochten we het hebben over een slaapstadje, ja dan zou je kunnen nadenken over dit soort oplossingen met éénrichtingsverkeer (bijvoorbeeld Purmerend - Amsterdam, of Almere - Amsterdam met die wisselbaan).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Rene » di 05 mar 2013, 13:47

Onbereikbaar ?

Je kunt er toch gewoon komen via de N61 ? En straks ook nog via de tunnel in de N62.
Welgeteld 7 km omrijden voor iemand die vanuit de Westerscheldetunnel komt, en maar 1 km voor verkeer verder vanuit het westen dat al op de N61 zit.

Een beetje Amsterdam-forens draait zijn hand er niet voor om om de ring andersom te nemen, wat al snel 10 km omrijden oplevert. Dus waar heb je het met 1-7 km over ?
Overdrijven is ook een kunst.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door sirdanilot » di 05 mar 2013, 14:33

Rene schreef:Onbereikbaar ?

Je kunt er toch gewoon komen via de N61 ? En straks ook nog via de tunnel in de N62.
Welgeteld 7 km omrijden voor iemand die vanuit de Westerscheldetunnel komt, en maar 1 km voor verkeer verder vanuit het westen dat al op de N61 zit.

Een beetje Amsterdam-forens draait zijn hand er niet voor om om de ring andersom te nemen, wat al snel 10 km omrijden oplevert. Dus waar heb je het met 1-7 km over ?
Overdrijven is ook een kunst.
7 Kilometer omrijden? Ja dat gaan mensen wel doen ja :rofl2: De enige reden dat een zeeuws-vlaming zo ver omrijdt is als de Sluiskilbrug openstaat. Maar die probeer je juist te ontwijken door het sluizencomplex te nemen. Zodra de tunnel er is zal die brug nog meer open staan (en via de tunnel omrijden is al helemaal gekkenwerk want dan komt er nog een grote krul bij, dan is het misschien wel 10 km omrijden).

Nee, de enige oplossing is het structureel verbeteren van het verkeer zodra de nieuwe zeesluis wordt gebouwd. Dan moet namelijk toch dit hele ding op de schop, waardoor je net zo goed kunt meenemen dat de verkeersafwikkeling beter wordt, bijvoorbeeld bruggen met 1x4 rijstroken in plaats van 1x2 of een soort wisselbaansysteem of zo met drie stroken en in het midden een spitsrijstrook.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Alfa » di 05 mar 2013, 15:18

Rene schreef:
sirdanilot schreef:Zelfs een René (metonymie voor een anti-OV gezind iemand ;) )
Je kent me duidelijk niet. Ik heb hier al vaker geroepen dat ik niet tegen sociaal OV ben. Maar dan praat je dus over veel minder ov dan nu, primair bedoeld voor mensen die niet kunnen of mogen autorijden. Ik ben echter wel tegen OV als mobiliteitsdoelstelling. Want dat zet geen zoden aan de dijk.
Dan moet je toch wel een groot onderscheid maken tussen stedelijk OV en plattelands-OV. Dat plattelands-OV niet in een daling van autoverkeer zal leiden neem ik aan. Maar ook daar blijft het nodig om onder meer scholieren, bejaarden, mensen die zich geen auto kunnen veroorloven en of geen auto willen, te bedienen.

Stedelijk OV heeft uiteraard wel een belangrijke mobiliteitsdoelstelling. Daar bestaat geen discussie over.
Rene schreef: Maar waarom kost het versturen van een brief in Nederland zoveel minder dan in België ? Marktwerking.
.
Misschien omdat er minder dienstverlening is? Hoeveel postkantoren zijn er nog in Nederland?

Veel heeft ook te maken met de arbeidsvoorwaarden van het personeel.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Seat Ibiza » di 05 mar 2013, 16:53

Alfa schreef:Hoeveel postkantoren zijn er nog in Nederland?
Geen. Je kunt tegenwoordig echter op meer punten terecht dan vroeger...
Mist iemand de postkantoren? Volgens mij niet. Tijden veranderen en de post zal mee moeten veranderen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Alfa » di 05 mar 2013, 17:00

^^Zo'n postpunten hebben wij hier ook. Maar die zijn toch niet vergelijkbaar met een echt postkantoor. Je bent zodanig gewoon geraakt aan slechtere dienstverlening dat je gewoon niet meer wat je mist.


Maar dat was dus mijn punt. Je kan niet zeggen dat het enkel marktwerking is die in lagere prijzen resulteert. Het is eerder de omvorming van de statuten van het personeel naar dat van een gewoon bedrijf (soepeler ontslagrecht) en het afbouwen van de dienstverlening. Zo is goedkoper worden gemakkelijk. Maar met name dat afbouwen van de dienstverlening kan je bezwaarlijk positief beschouwen. Dat de dienst efficiënter wordt is uiteraard wel positief. Maar met een pachtsysteem onder overheidscontrole zoals bij De Lijn bekom je eenzelfde efficiëntieverbetering.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Palance » di 05 mar 2013, 17:20

Seat Ibiza schreef:
Alfa schreef:Hoeveel postkantoren zijn er nog in Nederland?
Geen. Je kunt tegenwoordig echter op meer punten terecht dan vroeger...
Mist iemand de postkantoren? Volgens mij niet. Tijden veranderen en de post zal mee moeten veranderen.
En heben al die medewerkers van de Primera, Jumbo en weet ik veel postpunt ook de kennis in huis die je van zo'n iemand kan verwachten? Het zijn werkzaamheden die ze er bij doen en het is niet meer de core business.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door captain007 » di 05 mar 2013, 17:27

@Alfa: De balies in enkele winkels zijn echter in de meeste gevallen voldoende. Tegenwoordig wordt er aanzienlijk minder post door particulieren verstuurd en dus was hoe dan ook de positie van het traditionele postkantoor onhoudbaar. De enige reden dat het nog enigsinds houdbaar was, was het feit dat je vroeger ook de Postbank zaken bij het postkantoor kon regelen, maar dat is sinds ING de stekker daaruit heeft getrokken ook terziele gegaan. Bankkantoren staan hetzelfde lot te wachten, aangezien je tegenwoordig heel veel via internetbankieren kan regelen (wat hier in Nederland ook massaal gebeurd). (ABN-Amro sluit bijvoorbeeld in september dit jaar bijvoorbeeld de enige vestiging in de gemeente Beuningen vanwege omwille van deze reden en besparingen). Voor zaken met die bank zal je voortaan naar Wijchen of Druten moeten.

Om maar weer even een sprongetje terug naar het OV te maken. Ik denk dat er in het OV ook dergelijke keuzes gemaakt moeten worden. Rustige lijnen die nauwelijks reizigers trekken schrappen of een belbus/taxi systeem introduceren, waarbij het aantal kilometers met lege voertuigen verder wordt gereduceerd. Andere lijnen die druk zijn kun je eventueel uitbreiden door frequenter te rijden of door grotere bussen in te zetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Vinny » di 05 mar 2013, 18:12

Alfa schreef:Hoe komt het de kosten voor OV zo gestegen zijn de laatste jaren? Ik dacht dat marktwerking de toveroplossing was?
Sommige mensen die werkzaam zijn in de OV sector willen hogere lonen zonder dat de prestatie omhoog gaat en het aantal werkzame uren wordt uitgebreid... :?
Diesel is ook niet goedkoper geworden de laatste jaren, maar de belangrijkste onkostenpost van het OV is nog altijd het personeel, dat in veel gevallen nog goudgerande secundarie arbeidsvoorwaarden geniet, die behoorlijk in de papieren lopen. Een touringcarchauffeur is 40% goedkoper...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Coen Tunnel » di 05 mar 2013, 18:14

Alfa schreef:^^Zo'n postpunten hebben wij hier ook. Maar die zijn toch niet vergelijkbaar met een echt postkantoor. Je bent zodanig gewoon geraakt aan slechtere dienstverlening dat je gewoon niet meer wat je mist.
Mijn ervaringen met de traditionele postkantoren waren anders ook niet best. Traag en bureaucratisch, en het is echt niet zo dat personeel bij een Primera of Jumbo minder kennis heeft - die worden er ook voor getraind en heus niet iedereen mag daar zomaar achter de balie staan. Overigens zijn Bruna en The Read Shop nog steeds eigendom van Postkantoren BV - ook een reden waarom in al die winkels een servicepunt van Post NL zit.

Een pakketje versturen of een kentekenbewijs overschrijven - ook bij de wat 'ingewikkelder' zaken waarvoor je voorheen naar het postkantoor ging, ben ik tot nu toe altijd prima geholpen bij die servicepunten in supermarkten of boekhandels. Ik ben dan ook totaal niet rouwig om het opheffen van de verouderde postkantoorformule.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Ds79m » di 05 mar 2013, 18:25

Alfa schreef:^^Zo'n postpunten hebben wij hier ook. Maar die zijn toch niet vergelijkbaar met een echt postkantoor. Je bent zodanig gewoon geraakt aan slechtere dienstverlening dat je gewoon niet meer wat je mist.
Sorry, maar als er in België één verschrikkelijke semi-staatsmoloch is, dan is het De Post wel (naast de NMBS natuurlijk). De service is in België oneindig veel slechter dan in Nederland. Op alle vlakken functioneert het niet.

-Het verzenden van post is duurder.
-De post is langer onderweg.
-De post wordt slechts op 4 dagen van de week bezorgd
-Het enige postkantoor in de gemeente (32.000 inwoners) is op een onmogelijke locatie op een industriegebied gesitueerd.
-Dit postkantoor is geopend op werkdagen tijdens kantooruren met een lunchpauze, en op zaterdagochtend een paar uur.
-Als er een pakketje moet geleverd worden, is dat altijd overdag als er niemand thuis is, waardoor je op zaterdag naar het enige postkantoor kan, samen met nog tientallen anderen.

Sorry voor de off-topic, maar het is een fabel dat in België de posterijen beter zijn.


En dit is trouwens ook stemmingmakerij:
Palance schreef:En heben al die medewerkers van de Primera, Jumbo en weet ik veel postpunt ook de kennis in huis die je van zo'n iemand kan verwachten? Het zijn werkzaamheden die ze er bij doen en het is niet meer de core business.
Die medewerkers moeten namelijk geregeld cursussen en examens doen om op de hoogte te blijven van alles wat met de postzaken te maken heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [MARKTWERKING OV] "Beter OV tegen lagere kosten"

Bericht door Groningen » di 05 mar 2013, 18:54

^^ Moet je dat ook om op de hoogte te blijven van alles wat met OV te maken heeft?

Plaats reactie