Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Ds79m » wo 13 mar 2013, 21:05

Ik denk dat het Belgische wegennet wel redelijk in elkaar steekt, maar 2 structurele problemen heeft, voornamelijk doordat de investeringen in het wegennet al tientallen jaren nagenoeg geheel gestaakt zijn. Enerzijds zijn diverse wegen te smal voor de hoeveelheid verkeer. Anderzijds ontbreekt het grote steden aan een ring (wat op zich opvallend is in een land waar ze R-nummers hebben), en ligt er slechts een te smalle randweg waar veel verkeer, soms onnodig, gebruik van moet maken.

De oplossing is logischerwijs het verbreden van diverse wegen, en het aanleggen van de Grote Ring om Antwerpen en het volledigen aan de zuidkant van de Ring om Brussel. Dat kwam al een paar keer voorbij, dus dat heb ik niet nog eens ingetekend. Als het gaat om potentieel nuttige nieuwe verbingen, denk ik aan de volgende:

Afbeelding

Van west naar oost:
1. Verlenging Franse A24: Hierbij speelt België een bijrol, maar een westelijke rondweg om Lille is door een beperkte upgrade van bestaande wegen vrij eenvoudig te realiseren, en leidt tot een robuuster wegennet op verbindingen tussen België en Parijs en de Kanaaltunnel.
2. Verbinding tussen Brussel en Ninove: Door historische oorzaken is dit gebied nogal tussen wal en schip gevallen, en ontbreken vlotte verbindingen met Brussel. Een nieuwe route, al dan niet als autoweg kan dat oplossen en druk afnemen op andere invalswegen van Brussel.
3. Verbinding Genk-Düsseldorf: Wederom een vrij beperkte investering met een groot nut. De N75 kan worden omgebouwd tot een snelweg, en met een brug of tunnel onder de Maas en Born kan de weg worden aangesloten op de Nederlandse N297 en daarmee op de Duitse A46. Hiermee is er een nieuwe snelle verbinding tussen de Vlaamse Ruit en het Ruhrgebied gerealiseerd, die niet langs Eindhoven of Luik leidt. Tevens kan de IJzeren Rijn dan definitief uit beeld verdwijnen.
4. Verbinding tussen de A27 en de Luxemburgse A7. Dat zorgt voor een vlotte verbinding door Luxemburg voor noord-zuidverkeer, dat dan niet meer de omweg langs Neufchâteau maakt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Wimpie25 » wo 13 mar 2013, 21:09

Ok, de A12 was dan niet meteen een "echte" snelweg, hij lag er al een tijdje voor de de E40 Brussel-Luik (1973) en de E17 Antwerpen-Gent (1972). Ik maak een onderscheid tussen de "oudste" verbindingen en de massale aanleg van eind jaren 60, begin jaren 70,

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Sophie » wo 13 mar 2013, 21:15

^^
De A12 een snelwegverbinding noemen is echt overdreven... :roll:
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door HAFRABAisfun » wo 13 mar 2013, 21:20

Mandelsoft schreef:N
Bij andere voorstellen zie ik dat mensen wel heel veel lijntjes gaan trekken. Ik probeer dat juist te beperken en probeer met maar vrij weinig verbindingen een goed netwerk te maken. Zo lijken de twee parallelwegen E19-A12 tenminste een ervan overbodig (A12 is nauwelijks een fatsoenlijke snelweg...). Een oost-west Hasselt-Gent? Dat kan toch via Brussel? Is niet eens zo'n eind om. Lijntjes trekken is wel leuk, maar probeer maar eens een netwerk te maken waarbij je zo min mogelijk lijntjes (bundeling is het sleutelwoord) nodig hebt zonder dat je grote omwegen krijgt (kan je snel checken door twee willekeurige plaatsen met elkaar te verbinden en kijken hoeveel de route afwijkt van die rechte lijn), want je wilt ook natuurlijk dat dit enigzins realistisch blijft en het niet al te veel gaat kosten. Dat het ik proberen te doen en dan kom ik toch uit op een netwerk dat aardig lijkt op het huidige. Wat dat betreft heeft België het eigenlijk niet eens zo slecht voor elkaar...

... al mis ik wel een complete ring bij Liège en Brussel...

Groeten,
Maarten
Met dat 'lijntjes trekken' proberen we Brussel net te vermijden, omdat de ring rond Brussel verzadigd is en langeafstandsverkeer net beter niet naar Brussel wordt gestuurd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Davy » wo 13 mar 2013, 21:25

@Timmetje: Ik denk dat men de A12 bedoelt, die is op zich al vrij oud, ouder dan de E19. Alleen is ie nooit helemaal afgewerkt geraakt (totnutoe).

Wat ik wel een voordeel vind aan een meer radiaal systeem is dat de snelwegen meer "rechttoe-rechtaan" lopen, je hoeft veel minder van snelweg te wisselen. Het nadeel is dan inderdaad dat je bij de grote steden dan alles op de ring gepropt krijgt, wat ook de voornaamste knelpunten zijn in Belgie.

Zolang met het OWN een beetje intact laat en men niet massaal wil gaan degraderen, heeft Belgie op zich niet heel veel nieuwe snelwegen meer nodig en blijft het beperkt tot een paar "missing links", zoals de A11-E34 bij Zeebrugge, de A19 en de vervolmaking van de Antwerpse Ring. Op zich zou je ook de huidige N74 snelweg kunnen maken, maar dan moet Nederland wel mee willen doen en zijn N69 ombouwen. Eigenlijk zou ik zelfs zeggen dat er meer werk te doen is op het OWN, vooral een paar verbindingen die maar half-half zijn aangelegd zoals een N41 St.-Niklaas - Aalst, de N42 Wetteren - Geraardsbergen,... En als laatste is er dan de ombouw van een paar expresswegen naar echte snelweg, zoals de niet-snelwegstukken van de A12 en de N49.

Men moet dus vooral bestaande of niet helemaal afgewerkte wegen verbeteren, maar eigenlijk amper echt compleet nieuwe snelwegen aanleggen op een nieuw tracé.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2013, 21:45

Timmetje schreef:^^
De A12 een snelwegverbinding noemen is echt overdreven... :roll:
Joh, die twee korte trajecten met verkeerslichten bij Aartselaar en Londerzeel, zoveel stelt dat ook niet voor... Ik neem de A12 geregeld op weg naar het zuiden omdat het een stuk korter is dan de E19, en op rustige tijdstippen ook sneller. Juist 's nachts op een lange rit vind ik het wel een fijne weg - het kost zeker geen extra tijd en het is een weg waar langs de weg meer te zien is dan bij de parallel lopende E19. 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » wo 13 mar 2013, 22:15

Van west naar oost:
1. Verlenging Franse A24: Hierbij speelt België een bijrol, maar een westelijke rondweg om Lille is door een beperkte upgrade van bestaande wegen vrij eenvoudig te realiseren, en leidt tot een robuuster wegennet op verbindingen tussen België en Parijs en de Kanaaltunnel.
2. Verbinding tussen Brussel en Ninove: Door historische oorzaken is dit gebied nogal tussen wal en schip gevallen, en ontbreken vlotte verbindingen met Brussel. Een nieuwe route, al dan niet als autoweg kan dat oplossen en druk afnemen op andere invalswegen van Brussel.
3. Verbinding Genk-Düsseldorf: Wederom een vrij beperkte investering met een groot nut. De N75 kan worden omgebouwd tot een snelweg, en met een brug of tunnel onder de Maas en Born kan de weg worden aangesloten op de Nederlandse N297 en daarmee op de Duitse A46. Hiermee is er een nieuwe snelle verbinding tussen de Vlaamse Ruit en het Ruhrgebied gerealiseerd, die niet langs Eindhoven of Luik leidt. Tevens kan de IJzeren Rijn dan definitief uit beeld verdwijnen.
4. Verbinding tussen de A27 en de Luxemburgse A7. Dat zorgt voor een vlotte verbinding door Luxemburg voor noord-zuidverkeer, dat dan niet meer de omweg langs Neufchâteau maakt.
Ad. 1: De investeringen in België zijn voorlopig niet nodig. Frankrijk heeft het plan voor de A 24 (of meer bepaald het uitbouwen tot Voie Express van de N 25 en de N 17) voorlopig in de ijskast gezet.
Ad. 2: De verbinding Ninove-Brussel rechtvaardigt geen federale snelweg. Het is een regionaal verkeersprobleem. Het lijkt me prima met een paar dorpsomleidingen en verbredingen opgelost te kunnen worden
Ad. 3: Dat vind ik wel een heel erg goed idee. Ook dit vereist net als 1. en 4. afstemming met de buurlanden - en is dus op korte termijn niet haalbaar.
Ad. 4: Leuk, maar niet nuttig. Doorgaand verkeer kan prima over de bestaande snelwegen naar Luxemburg (of verder) rijden, en de Luxemburgse A 7 is nog verre van af. Er bestaan wel plannen voor het opwaarderen van de bestaande N wegen in dit gebied, maar er is een budgettair tekort.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » wo 13 mar 2013, 23:21

Die verbinding Genk - Düsseldorf is een aardig verzinsel, maar ik vraag me af wie je er nu precies mee bedient. Verkeer richting Ruhrgebiet en verder noordelijk zal in principe altijd van de E34 gebruik blijven maken; verkeer richting de omgeving Köln en verder zuidelijk komt via de E40 of de E314 aan. Als tussenvariant heb je uiteraard nog de combi tussen E314 en dan bij Aachen naar het noordoosten afslaan. Al met al is de meest westelijke regio van Duitsland dus via drie Belgische E-wegen bediend. Düsseldorf is daarbij een grote stad, maar nu net degene die het minste industrieel verkeer trekt. Kortom, alleen wanneer echt een behoorlijke ontlasting van een van de drie bestaande wegen tussen België en Rhein/Ruhr nodig is zou ik aan zo'n extra doorsteek willen beginnen (nog even los van de politieke haalbaarheid in Nederland en NRW).

Overigens krijg je met zo'n extra wegverbinding de IJzeren Rijn natuurlijk ook niet van tafel. Want waar al wel drie E-wegen liggen tussen België en NRW, blijft het voorlopig nog bij één spoorverbinding. En die verbinding via Welkenraedt, daar wil men nu juist met de IJzeren Rijn vanaf komen ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Alfa » do 14 mar 2013, 0:08

Timmetje schreef:^^
De A12 een snelwegverbinding noemen is echt overdreven... :roll:
Voor de A12 is 'winkelstraat' een naam die de realiteit meer benaderd. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » do 14 mar 2013, 8:25

Vinny schreef:Opvallend is dat niemand met een tussenliggende oost-westverbinding aan komt (Gent-Mechelen-Hasselt), maar wel een verre oostelijke ringweg van Brussel. Daar zie ik het nut niet van in.
Ik had wel iets dergelijks in gedachten. In onderstaand plaatje laat ik de E40-west eigenlijk aansluiten op de huidige E314 om daarmee een grote Vlaamse oost-westverbinding Veurne - Brugge - noordelijk langs Brussel - Genk - Maasmechelen te creëren. De huidige E40-oost wordt daarentegen meegenomen in een Waalse oost-westverbinding Tournai - Waterloo - Liège - Aachen. Beide uiteraard verbindingen die goede inprikkers naar Brussel nodig hebben.

Over inprikkers gesproken, onderstaand plaatje bevat die maar nauwelijks. Maar omdat Brussel en Antwerpen zeer ruim worden gepasseerd, zullen er meer nodig zijn dan zo vlug werd ingetekend. In deze context valt ook allerminst uit te sluiten dat er alsnog zoiets komt als een R0 en een R1, al staan die niet op het plaatje ingetekend. Maar dat zullen dan veel eerder stedelijke snelwegen zijn, want voor het landelijke doorgaande verkeer spelen ze geen rol meer.

Rood is het wegennet dat de prioriteit zou moeten hebben, groene verbindingen zijn eerder optioneel. Oftewel rood had er in deze fictieve benadering al zo'n beetje sinds de jaren '70 moeten liggen; de groene verbindingen daar praat men (nog steeds fictief) nu nog steeds over c.q. ze zijn toch maar als expresweg aangelegd.

Afbeelding

Wijzigingen per provincie
SPOILER: TOON

West-Vlaanderen: feitelijk ongewijzigd, wel nog met opties voor een snelweg / expresweg Kortrijk - Dunkerque.

Oost-Vlaanderen: Verloop van huidige E17 en E40 feitelijk ongewijzigd. De A11 ook ongewijzigd, maar wel in het optionele circuit gebracht. Door het Waasland aan de oostkant van de provincie loopt het meest noordelijke gedeelte van de westelijke corridor Antwerpen - Brussel - Mons.

Antwerpen: De huidige E19 buigt bij Schoten niet af naar de stad Antwerpen, maar gaat recht naar het zuiden, oostelijk langs de agglomeratie Antwerpen en oostelijk langs Mechelen richting Brussel (en Charleroi). De huidige E17 loopt zuidelijk naar de stad en loopt feitelijk over in de huidige E34 naar Eindhoven. Het ligt daar voor de hand om één wegnummer toe te kennen aan de hele verbinding, net als in de oude E3-tijden. De huidige A12 blijft aansluiten op het Nederlandse wegennet, en geeft al vrij snel na de grens de keuze tussen een dwarsverbinding naar de (verlegde) E19 en naar de westelijke verbinding Antwerpen - Brussel - Mons. De E313 blijft min of meer liggen zoals hij ligt en vormt als zodanig ook een belangrijke inprikker vanaf de E19 richting Antwerpen. Door het oosten van de provincie loopt de optionele route Tilburg - Leuven.

Limburg: Feitelijk geen veranderingen. De Limburgse Noord-Zuid als optionele route / expresweg neergezet.

Vlaams Brabant, Waals Brabant, Brussel: De huidige E40 wordt noordelijk langs Brussel gerouteerd en sluit via het ooit geplande A2-tracé aan op de E314. Dit wordt de nieuwe hoofdverbinding Calais - Köln. Zuidelijk van Brussel wordt de E429 doorgetrokken via Wavre en Waremme naar het huidige E40-tracé. Dit wordt de nieuwe hoofdverbinding Lille - Luik. Een grote Europese as als de huidige E40 is dat echter niet meer. De verbinding Antwerpen - Brussel - Mons loopt ruim westelijk van Brussel en de oostelijke verbinding Antwerpen - Brussel - Charleroi ligt ruim aan de oostkant. Inprikkers zijn daardoor nodig, en het ligt bepaaldelijk voor de hand om in zo'n inprikker ook de stad Leuven mee te nemen en de verbinding Brussel - Luik enigszins te stroomlijnen.

Henegouwen: Hier geen noemenswaardige veranderingen. Er staat een optionele verbinding Mons - Gent ingetekend, evenals een optionele E420 (zoals die ook thans nog in discussie is).

Namur: Geen wijzigingen, behalve de optionele toevoeging van Dinant - Bastogne (waarvan er nu trouwens ook al delen liggen als N97 en N4).

Luxembourg: De hoofdverbinding van Luik naar het zuiden wordt naar het westen verlegd en dit heeft impact in de provincie. Daarnaast twee optionele extra routes: Libramont - Sedan (thans al een goed uitgebouwde N-weg) en het oostelijke deel van Dinant - Bastogne (in de provincie als grotendeels als expresweg uitgebouwd).

Luik: Aan de zuidkant van Luik wordt de hoofdroute naar het zuiden verder naar het westen gerouteerd. Verder feitelijk geen wijzigingen, al zou de provincie mogelijk het zuidelijke staartje meekrijgen van de Limburgse Noord-Zuid.
EDIT: Luik - Maastricht vergeten. Uiteraard een rode verbinding.
Laatst gewijzigd door Pino op do 14 mar 2013, 9:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » do 14 mar 2013, 9:29

Afbeelding
Bij deze mijn plan. Ik heb geprobeerd voor een andere insteek te kiezen en de huidige verbindingen niet per se als uitgangspunt te nemen. Uiteraard zijn er bij de huidige verbindingen veel die logisch zijn, en die je ook terug ziet in mijn plan, maar sommige dingen zijn ook anders. Zo loopt mijn "E40" niet meer naar Oostende, maar naar de haven van Zeebrugge, wat volgens mij de ontwikkeling van de haven ten goede zou zijn gekomen. Ook heb ik geprobeerd grotere plaatsen die nu minder goed zijn ontsloten, zoals Ninove, Geraardsbergen en Sint-Truiden, beter te ontsluiten.

Op de ABC-corridor zijn er twee parallelle snelwegen, eentje westelijk langs Brussel en eentje oostelijk langs Brussel. Daarnaast is er nog een snelweg Sint-Niklaas - Mechelen - Leuven - Waver - Nijvel, waarvan het eerste deel als een soort ruime rondweg van Antwerpen beschouwd kan worden en het tweede deel als een ruime rondweg van Brussel. Het betekent dat verkeer in dit sterk verstedelijkte gebied niet per se afhankelijk is van de ringen van Antwerpen en Brussel. De E40 heb ik tussen Leuven en Luik laten vervallen, voor de relatie Brussel-Luik kan het verkeer via Namen rijden, wel is er een nieuwe snelweg Hoogstraten - Turnhout - Geel - Diest - Sint-Truiden - Hoei - Ciney.

Daarnaast heb ik voor België ingezet op de verbindingen met het buitenland. Als transitland heeft België goede verbindingen nodig met het buitenland. Een rechtstreekse snelweg van Brussel via Ninove, Waregem en Roeselare naar Veurne zorgt voor een snellere verbinding richting Kanaaltunnel. In de regio rond Lille heb ik drie grensoverschrijdende snelwegen gepland: vanaf Brussel, vanaf Antwerpen en een verbinding van Kortrijk naar Armentières, als een alternatieve verbinding in dit dichtbevolkte gebied. Tussen Bergen en Valenciennes loopt de verbinding van Brussel naar Parijs en ten zuiden van Charleroi zijn er bij Erquelinnes en Couvin grensovergangen, de eerste richting Maubeuge en de Franse N2 als alternatieve route van Brussel naar Parijs, de tweede voor verkeer richting Reims. In de Ardennen wordt de E46 van Champlon naar Sedan een autosnelweg, en in het zuidoosten zijn er bij Arlon grensovergangen richting Luxemburg en Frankrijk.

De oude hoofdweg N4 heb ik aangehouden als hoofdroute door de Ardennen, omdat deze de nodige (voor die regio) grotere plaatsen verbindt. De E25 loopt tussen Luik en Champlon, pakweg tussen de huidige E25 en E46/N63. De E42 laat ik oostelijk langs Verviers lopen, maar voor de rest is deze verbinding redelijk hetzelfde, en er is een aftakking richting Luxemburg, anticiperend op een toekomstige Luxemburgse A7, waar wellicht meer potentieel voor is aangezien de E25 in mijn plan tussen Luik en Champlon een stuk westelijker loopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Wimpie25 » do 14 mar 2013, 15:39

Een al bij al goed voorstel, een soort hedendaagse versie van het originele voorgestelde snelwegennet uit de jaren 70. Vooral de doorgetrokken E314 mag er van mij morgen al komen, het "klaverblad" Heverlee is er met alle zandlichamen al op voorzien.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Alfa » do 14 mar 2013, 15:46

Behalve het radicale voorstel van Pino verschil geen enkel ontwerp enorm met wat het nu is. Ik denk dat we dus mogelijk concluderen dat het huidige wegennet al bij al logisch in elkaar zit. Dat hoeft ook niet te verwonderen want men heeft gewoon alle belangrijke plaatsen met elkaar verbinden. Veel anders kan je dat niet aanpakken. De snelwegen die er niet gekomen zijn doen op mij overbodig aan.

Zoals de snelweg door de Vlaamse Ardennen op het kaartje van Coen Tunnel hierboven die van Brussel naar eigenlijk nergens loopt. Oorspronkelijk was er wel zo'n snelweg voorzien. Maar daar is dan de A8 voor in de plaats gekomen. Dat volstaat m.i..
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 15 mar 2013, 2:31, 2 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » do 14 mar 2013, 15:50

Het kaartje van Coen Tunnel komt redelijk overeen met mijn kaartje, behalve dat ik minder heb veranderd in het bestaande snelwegennet en gewoon over het algemeen veel minder snelwegen heb ingetekend. In zijn plaatje komen zo ontzettend veel snelwegen voor, dat België onleefbaar zou worden mocht dit allemaal gerealiseerd worden. Verbindingen als Geel-Ciney, Charleroi-Maubeuge, Brussel-Diksmuide lijken me weinig snelwegwaardig. Misschien leuk voor een goede N-weg (en bij wat grotere steden zoals Ninove een regionaal snelweggetje), maar ook niet veel meer dan dat. Het ontbreken van een E40 Brussel-Luik lijkt me ook niet echt logisch.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Alfa » do 14 mar 2013, 15:52

^^Ik heb ook een beetje dat gevoel: het zou gewoon té veel zijn mochten die ontbrekende verbindingen ook gerealiseerd zijn. Sowieso ben ik een enorm voorstander van bundeling van snelwegen ipv spreiding omdat de landschappelijke impact dan minder is en je de infrastructuur efficiënter benut.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » do 14 mar 2013, 15:55

^^ De landschappelijke impact van een snelweg lijkt op een kaartje altijd veel groter dan hij in het echt is. Met de enorme dikke streep denk je dat complete regio's erdoor verpest worden, maar in de praktijk is het ruimtebeslag van een snelweg veel kleiner. De uitstraling naar de naaste leefomgeving is zelfs in de meest conservatieve benadering een kilometer naar beide kanten van de snelweg. Bezien in het licht van algemeen Belgisch RO-beleid (lintbebouwing) maakt een autosnelweg dan geen enorme impact, in ieder geval een impact die te rechtvaardigen is zolang er voldoende verkeer gebruik maakt van de wegen c.q. andere wegen voldoende ontlast worden. Of dat in de Vlaamse Ardennen zo zou kunnen zijn, of in andere regio's waarin ooit geplande snelwegen toch maar niet zijn aangelegd, dat durf ik niet te zeggen ...
Alfa schreef:Behalve het radicale voorstel van Pino verschil geen enkel ontwerp enorm met wat het nu is.
Zelfs bij mij blijven de bediende verbindingen grotendeels hetzelfde; alleen ze lopen wat meer langs de steden in plaats van naar de steden toe. Het mag weinig verwonderlijk heten dat de verbindingen zo'n beetje lopen zoals ze lopen. Je eindigt dan in details of de A12 wat meer naar het westen mag, de A1/E19 wat meer naar het oosten in de verbinding vanuit Luik naar het zuiden wat meer naar het westen. Het grootste verschil tussen de huidige situatie en mijn "radicale" voorstel mag in zoverre bestaan uit het feit dat een aantal verbindingen minder gefocust zijn op de steden waartussen ze bewegen, en daarmee meer op de regio's die ze in het algemeen bedienen. De A1/E19 is niet langer gerouteerd als de snelste route tussen Antwerpen-Centrum en Brussel-Centrum, maar meer als de snelste route tussen het Antwerpse en het Brusselse; en daarmee ook tussen landsdelen.

Ik realiseer mezelf dat ik daarmee een beetje smokkel in de tijd. Ik heb de klok tachtig jaar terug gezet en ben op nul begonnen, maar heb wel de wijsheid van nu in mijn achterhoofd met suburbanisatie en groei van het internationale/interregionale verkeer dat eigenlijk weinig liever wil dan om de grote steden heen rijden. Los daarvan: als dit de basis zou zijn geweest waarop het Belgische snelwegennet was opgebouwd, dan had nog steeds goed moeten worden nagedacht over het verkeer naar Antwerpen-stad en Brussel-stad. In mijn plan vertrouw ik op de lokale autoriteiten; maar stadssnelweg-achtige routes hadden er daar wel degelijk moeten komen om de pendelaars te bedienen die ook nu (post-suburbanisatie) elke dag van de randen naar de stadscentra moeten.
Laatst gewijzigd door Pino op do 02 mei 2013, 16:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Ds79m » do 14 mar 2013, 15:57

Alfa schreef:^^Ik heb ook een beetje dat gevoel: het zou gewoon té veel zijn mochten die ontbrekende verbindingen ook gerealiseerd zijn. Sowieso ben ik een enorm voorstander van bundeling van snelwegen ipv spreiding omdat de landschappelijke impact dan minder is en je de infrastructuur efficiënter benut.
Allemaal leuk en aardig, maar langere afstanden afleggen over niet-snelwegen is door de vele lintbebouwing en een overmaat aan verkeerslichten in België ook nauwelijks te doen. Met een kleiner aantal snelwegen zou dat nog erger zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Davy » do 14 mar 2013, 16:30

Alfa schreef:Sowieso ben ik een enorm voorstander van bundeling van snelwegen ipv spreiding omdat de landschappelijke impact dan minder is en je de infrastructuur efficiënter benut.
Enige spreiding moet er wel zijn om een alternatief bij calamiteiten te hebben. Zie maar wat er gebeurt als er op de Antwerpse Ring (wat een bundeling van diverse verkeersstromen is) een ongeluk heeft plaatsgevonden, staat meteen alles muurvast...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » do 14 mar 2013, 18:28

sirdanilot schreef:Het ontbreken van een E40 Brussel-Luik lijkt me ook niet echt logisch.
Tussen Leuven en Luik is de E40 niet zo druk. Daarom gaat in mijn voorstel de route van Brussel naar Luik via Namen. Dat is nauwelijks een omweg en dan kan de route gebundeld worden met andere drukke verkeersstromen. Juist die E40 is in mijn voorstel vooral door andere wegen vervangen, die mijns inziens meer gebieden op een betere manier bedienen.
Alfa schreef:Zoals de snelweg door de Vlaamse Ardennen op het kaartje van Coen Tunnel hierboven die van Brussel naar eigenlijk nergens loopt. Oorspronkelijk was er wel zo'n snelweg voorzien. Maar daar is dan de A8 voor in de plaats gekomen. Dat volstaat m.i..
Ninove, Geraardsbergen en Oudenaarde zijn dan wel geen wereldsteden, maar wel grotere plaatsen (allemaal > 30.000 inwoners) waar het ontbreekt aan een snelwegverbinding. Plaatsen die mijns inziens een betere ontsluiting kunnen gebruiken dan wat nu het geval is. Tevens zorgt deze snelweg voor een snellere verbinding van Brussel richting Kortrijk, bepaalde delen van de kust en richting Kanaaltunnel. Verkeer Brussel-Kust wordt zodoende over twee routes gespreid.
sirdanilot schreef:Verbindingen als Geel-Ciney, Charleroi-Maubeuge, Brussel-Diksmuide lijken me weinig snelwegwaardig. Misschien leuk voor een goede N-weg (en bij wat grotere steden zoals Ninove een regionaal snelweggetje), maar ook niet veel meer dan dat.
Charleroi-Maubeuge is praktisch als snelweg (2x2 ongelijkvloerse expressweg) uitgebouwd, alleen het het dan N54 (D649 in Frankrijk) en ontbreekt er een kleine tien kilometer tussen Anderlues en Erquelinnes. Dat was overigens wel ooit gepland, dus men heeft die verbinding sowieso ooit als belangrijk beschouwd (al was dat waarschijnlijk in de tijd dat Charleroi als industriestad nog iets voorstelde).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » do 14 mar 2013, 18:53

Een snelweg Turnhout - Marche-en-Famenne vind ik weinig zinvol. Er is quasi geen vervoersvraag tussen deze wereldsteden. Verder denk ik dat het logischer is dat Antwerpen-Luik niet rechtstreeks worden verbonden dan Luik-Brussel. Tussen de laatste steden is wel een vervoersvraag (er rijdt bijv. een directe IC trein tussen), terwijl de mensen in beide steden ook grotendeels dezelfde taal spreken. En ze zijn iets groter dan Turnhout en Marche.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » do 14 mar 2013, 20:38

Vinny schreef:Een snelweg Turnhout - Marche-en-Famenne vind ik weinig zinvol. Er is quasi geen vervoersvraag tussen deze wereldsteden.
Het is natuurlijk niet alleen een snelweg van Turnhout naar Marche-en-Famenne... :roll: De weg bedient ook plaatsen als Geel, Aarschot, Sint-Truiden en Hoei. En ja, ik weet dat dat ook geen wereldsteden zijn, maar ik zie die weg vooral als een weg om enkele regionale centra beter te ontsluiten en om een alternatief te bieden voor routes via Antwerpen en Brussel. Het zal geen drukke weg zijn, maar het is wel een nuttige noord-zuid-verbinding in een gebied waar het nu aan zulke verbindingen ontbreekt, er zijn daar voornamelijk west-oost-verbindingen.
Verder denk ik dat het logischer is dat Antwerpen-Luik niet rechtstreeks worden verbonden dan Luik-Brussel. Tussen de laatste steden is wel een vervoersvraag (er rijdt bijv. een directe IC trein tussen), terwijl de mensen in beide steden ook grotendeels dezelfde taal spreken. En ze zijn iets groter dan Turnhout en Marche.
En van Antwerpen naar Luik rijdt een rechtstreekse IR. Nogmaals, je moet het niet als een verbinding tussen twee plaatsen zien, maar als een weg die meerdere gebieden verbindt. Het aantal doorgaande reizigers tussen Brussel en Luik is op de E40 ook niet groot, en bovendien bedient de E40 tussen Leuven en Luik eigenlijk geen grotere plaatsen meer. Sint-Truiden wordt op ruime afstand gepasseerd. In mijn plan hebben meer regio's en steden een snelwegverbinding, en is de verbinding Brussel-Luik slechts iets langer. Daarnaast is de verbinding Antwerpen-Luik in mijn voorstel langer dan de huidige verbinding, doordat de weg oostelijk langs Hasselt gaat, ook om Genk beter te ontsluiten. De ontsluiting van de regio Hasselt-Genk vond ik wat dat betreft belangrijker dan de kortste route van Antwerpen naar Luik.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » do 14 mar 2013, 20:58

Een noord-zuidverbinding zonder langs Brussel te gaan heeft in België erg weinig kans van slagen. Je verbindt Nederlands- en Franssprekend gebied. Daar is geen relevante forensenrelatie tussen en ook verbindt de weg geen industriële regio's. Het is een redelijk kansloos voorstel. Als je echt wat met een noord-zuidverbinding wil doen zie ik dan nog het meest in de A 69/A 24: Eindhoven-Luik, omdat hier een lacune zit in het HWN-netwerk in de Benelux. Je kunt echter op het expressweg gedeelte in België een kanon afschieten, de relevante relaties worden kennelijk prima bediend met de A 2/E 25 en de A 16/E 19.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » do 14 mar 2013, 21:52

^^ Met een mantra dat je op snelwegen honderden slachtoffers moet maken als je er een kanon afschiet en met de huidige communautaire niet-gunfactor zal het verkeer op de drukste noord-zuidroute van België nog behoorlijk met flessenhalzen te maken krijgen. Want ik deel de gedachte wel dat een extra noord-zuidroute ergens oostelijk van Brussel het verkeer tussen Antwerpen, Brussel en Charleroi aardig kan verlichten. En die verbinding wordt zeker drukker dan menig Franse en Duitse snelweg, dus waar hebben we het over?

Dat gezegd hebbende: ik heb het idee dat de verbinding van Coen Tunnel net te oostelijk loopt om effect te sorteren op de bestaande ABC-corridor. Mijn eigen variant loopt niet voor niets westelijker, eerder door oostelijk Brabant. Dus ook met een noordelijker aansluiting op de snelweg Brussel - Luxembourg. Dat scheelt weer in de kosten van aanleg.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Ds79m » do 14 mar 2013, 22:10

^^ Ik zou zelf beginnen met een verbinding Sint-Niklaas-Mechelen-Leuven-Wavre-Nijvel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Vinny » do 14 mar 2013, 22:22

De verbreding van de Grote ring rond Brussel is vele malen zinvoller. Verstandige Nederlanders plannen hun reis naar Frankrijk wel zodanig in dat Brussel tijdens de ochtend- of avondspits vermeden wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » do 14 mar 2013, 23:14

^^ Ik zeg dan ook niet dat verbindingen moeten worden aangelegd voor Nederlandse toeristen...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » vr 15 mar 2013, 0:35

Ds79m schreef:
Alfa schreef:^^Ik heb ook een beetje dat gevoel: het zou gewoon té veel zijn mochten die ontbrekende verbindingen ook gerealiseerd zijn. Sowieso ben ik een enorm voorstander van bundeling van snelwegen ipv spreiding omdat de landschappelijke impact dan minder is en je de infrastructuur efficiënter benut.
Allemaal leuk en aardig, maar langere afstanden afleggen over niet-snelwegen is door de vele lintbebouwing en een overmaat aan verkeerslichten in België ook nauwelijks te doen. Met een kleiner aantal snelwegen zou dat nog erger zijn.
Wij rijden regelmatig relatief lange afstanden over wegen als de R4 oost, R4 west, de weg Kapellebrug - E34 en stukken van de E34 zelf en dat is toch echt prima te doen hoor... Alleen als je je op de ouderwetse steenwegen bevindt (de N9 bijvoorbeeld, wat een onding is dat, zelfs nog met 1x3 markering :facepalm: ) zie je de funeste werking van lintbebouwing. Daarom had ik op mijn kaartje ook een betere verbinding tussen brugge en de E34 ingetekend. Momenteel loopt de E34 een beetje van niks naar nergens; als je naar brugge moet moet je er op een willekeurig punt maar af om via de stenen tijdperkweg N9 naar Brugge te rijden. Ons navigatiesysteem voert ons langs een zeer smal polderweggetje tusen de E34 en de N9, en ookal is dat niet de canonieke route is het niet eens de slechtste omdat je toch een heel stuk afsnijdt hemelsbreed gezien (er rijdt verder ook niemand dus je kunt lekker crossen). Als daar nu eens een fatsoenlijke autoweg komt, heb je ook minder verkeer over de stedelijke N9.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door sirdanilot » vr 15 mar 2013, 1:15

Afbeelding
Zó, ik heb mijn plaatje enigszins aangepast en wat gele verbindingen toegevoegd. Geel betekent dat dit autowegen of goed uitgebouwde OWN wegen kunnen zijn, of in sommige gevallen expresswegen aan 120 km/u en met af en toe een substandaard rotonde of zo om de kosten te drukken (uiteraard wel indachtig de veiligheid; geen levensgevaarlijke erfaansluitingen en dat soort onzin). Uiteraard ben ik er geenszins voorstander van om een weg als de E42 in het oosten van het land te degraderen, maar als hij er niet al lag had ik hem zeker niet als autosnelweg aangelegd.

Toegevoegd:
Snelweg Brussel - Ninove en own verbinding naar oudenaarde/kortrijk
Verbinding Mechelen - Aalst, als een soort grote ring van Brussel, vooral bedoeld voor regionaal verkeer
Verbinding St. Niklaas - A12/Mechelen (own)
Wegen rond Charleroi verder aangepast; doorgaande snelweg langs de westring in plaats van door de stad, aan de oostkant een stedelijke expressweg.
Verbindingen met Frankrijk
Noord-Zuid Kempen
Doortrekking Noord-Zuid Limburg naar Sint Truiden
E46 wallonië
E42 lijkt me niet echt volledig snelwegwaardig ten zuiden van Verviers; echter juist wel een verbinding naar Luxemburg ingetekend
Zuidring R0 Brussel zo aangepast dat deze enkel door Vlaams grondgebied loopt om het ietsjes realistischer te maken, plus de huidige R0 zuid als stedelijke expressweg. Deze laatste zou A5 kunnen gaan heten, dan heb je kloksgewijs mooi A1 t/m 5 vanuit Brussel gezien, bovendien klopt dit met oude plannen.
Hoogwaardige OWN verbinding door West-Vlaanderen. Anders dan d meesten op dit forum geef ik prioriteit aan een verbinding met de Franse A25 naar Duinkerken; waarom op belgisch grondgebied een hele snelweg aanleggen als er vlak over de grens één in Frankrijk ligt? Bovendien wil het meeste west-vlaamse verkeer toch naar Kortrijk en verder naar het oosten, en niet naar Duinkerken rijden.
Verkeer in Gent niet langer door de stad over het E17 viaduct, maar over de Gentse ring leiden. Een kleine detailwijziging is het verwijderen van de B huppeldepup tussen gent-centrum en de R40; die staat in het echt' ook gepland.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Pino » vr 15 mar 2013, 8:10

sirdanilot schreef:Zuidring R0 Brussel zo aangepast dat deze enkel door Vlaams grondgebied loopt om het ietsjes realistischer te maken
Die Vlaamse corridor aan de zuidkant van Brussel is op een gegeven moment dusdanig smal dat hij uitsluitend bestaat uit het Zoniënwoud. En even westelijker alleen uit Sint-Genesius-Rode. Dat klinkt niet als een plek waar de aanleg van een zuidring realistischer is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mar 2013, 8:23

sirdanilot schreef:Uiteraard ben ik er geenszins voorstander van om een weg als de E42 in het oosten van het land te degraderen, maar als hij er niet al lag had ik hem zeker niet als autosnelweg aangelegd.
Benoorden Malmedy zit de intensiteit boven de 15.000 mvt/dag. Zelfs tussen Sankt Vith-Nord en Sankt Vith-Süd zijn het nog zo'n 10.000 mvt/dag. Qua intensiteiten is alleen het deel tussen Sankt Vith-Süd en de Duitse grens niet autosnelwegwaardig. Waarom zijn er dan toch zoveel mensen hier die zeggen dat die E42 niet als autosnelweg nodig zou zijn? De E25 door de Ardennen is tussen Bastogne en Neufchâteau zelfs nog een klein tikje rustiger dan de E42 tussen Malmedy en Sankt Vith!

Plaats reactie