Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door keokiracer » za 30 mar 2013, 13:15

Ik vind er niets onlogisch aan, maargoed dat is mijn mening. Die discussie zal ik wel gemist/genegeerd hebben, want ik kan me die discussie niet herinneren.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » za 30 mar 2013, 13:29

Dan kom je bij de vraag, wil je stimuleren dat er ruimtelijke ontwikkelingen op de as Antwerpen-Charleroi plaatsvinden. Mijn antwoord is: nee. En is er vraag naar ruimtelijke ontwikkelingen op die as, daarop is mijn antwoord ook: nee. En is er een behoefte aan een doorgaande verbinding tussen die twee steden, zoals die er wel is tussen Utrecht en Alkmaar, mijn antwoord daarop is eveneens nee.
3x nee, is niet doen. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 14:51

^^ De as Antwerpen - Brussel - Charleroi loopt tussen drie van de vier grootste steden van België. In de hoogtijdagen van de Waalse industrie vermoedelijk de drie grootste steden van België. De as is al sinds jaar en dag de dichtst bevolkste as van België. Ruimtelijke ontwikkelingen zijn dan een basisgegeven en niet iets dat wel of niet aantrekt door aanleg van een snelweg. Hoogstens op een lokaal niveau; dat je wat meer ontwikkelingen krijgt bij Haacht en wat minder bij Zemst. In het grotere plaatje maakt dat nul verschil. Ook verplaatsingsvraag is een gegeven.

De voornaamste vraag waarvoor je dus staat is hoe je de gegeven verplaatsingsvraag en de gegeven ruimtelijke ontwikkelingen op de ABC-as het beste vorm kunt geven. Per se via Brussel, zoals de Belgen hebben gedaan? Of probeer je Brussel nog enigszins te ontzien voor verkeer dat alleen in Brussel komt omdat de wegen je dwingen via Brussel te rijden?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » za 30 mar 2013, 17:57

Er is vrijwel niemand die niet in Brussel of agglomeratie moet zijn, vanuit Antwerpen gezien. Er is dus helemaal geen verplaatsingsbehoefte tussen die steden. Niet voor niets zijn de snelwegen die de taalgrens oversteken vrijwel leeg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 18:18

De E19 en de E411 trekken Wallonië in met meer dan 80000 AADT. Zal veel pendelverkeer inzitten van Franstaligen, maar het komt nergens tot een moment van leegte op de weg. Integendeel. Dat daar vrijwel geen enkel verkeer vanuit Nederlandstalig België inzit, waag ik te betwijfelen. Vlamingen en Walen mogen in hun privéleven weinig met elkaar hebben en er mag weinig pendelverkeer over de taalgrens zijn, ze zijn wel elkaars grootste handelspartners. Veel goederen voor Wallonië komen aan land in Antwerpen of Rotterdam. Daar kun je wel degelijk een goed gebruikte snelweg voor bouwen die veel drukte op de R0 kan wegnemen. Natuurlijk ook omdat een snelweg Antwerpen - Charleroi natuurlijk niet heel ver buiten Brussel zou lopen. Sterker nog, in mijn fictieve systeem is de route Antwerpen - Charleroi tevens de hoofdroute naar Brussel, totdat op een gegeven moment een inprikker aftakt richting Brussel.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 31 mar 2013, 10:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » za 30 mar 2013, 18:21

Die wegen lopen naar Brussel en ondersteunen dus mijn punt. Walen en Vlamingen hebben in Brussel namelijk een gemeenschappelijk werkpunt. De stad is trouwens ook niet voor niets tweetalig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 18:34

Je vervalt in de herhaling dat als een snelweg niet bij Brussel de taalgrens overgaat, hij feitelijk geen zin heeft. En dus laat je al het verkeer bij Brussel samenklonteren, waar de zwaarste files van België staan. Alsof transitverkeer niet bestaat, alsof er niet ook meer dan 20000 voertuigen per dag de gewestgrens overgaan op trajecten als Leuven-Luik, Antwerpen-Luik en Aalbeke-Tournai (om nog maar niet te beginnen over de intensiteiten van een E17 aan de Franse grens).

Omdat daar nul "gemeenschappelijke werkplek Brussel" inzit, kun je uitdenken dat er alleen al aan transitverkeer zeker 20000 gebruikers per dag op de E19 zit. Da's toch een substantieel deel van het verkeer op de Brusselse ring. En daar komt dan nog het niet-transitverkeer bij voor wie je verbindingen stroomlijnt. Verkeer van Leuven naar het noorden bijvoorbeeld zou zich de rit over de R0 kunnen besparen, aan de zuidkant van de taalgrens vallen vergelijkbare efficiëntieslagen te maken. Al met al dus een route waar over de gehele lengte intensiteiten kunnen worden gerealiseerd die snelwegbouw rechtvaardigen en die dan ook nog eens helpt om de drukte bij Brussel zelf te verlichten.

Maar blijf vooral denken in grootste gemene delers waardoor iedereen vanzelf terecht komt op dezelfde hoofdassen die je dan maar moet blijven verdelen ten laste van lokale leefbaarheid. En een netwerk dat volkomen plat komt te liggen bij één groter ongeval op die 2x6-route dwars door de Brusselse voorsteden.
Laatst gewijzigd door Pino op za 30 mar 2013, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » za 30 mar 2013, 18:47

Het punt is natuurlijk dat je nog steeds 2x6 rijstroken nodig hebt op de Brusselse ring en dat de hele regio vaststaat na een incident, maar dat twee verdwaalde Nederlanders en wellicht nog wat vrachtwagen-Oostblokkers zich daaraan kunnen onttrekken. Dat is de realiteit. Een verre rondweg rond Maastricht of een A 33 van Assen naar Delfzijl valt in dezelfde categorie. Leuk maar niet nuttig om de verkeersproblemen rondom Groningen of Maastricht op te lossen. Gewoon verspilling van belastinggeld dus. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » za 30 mar 2013, 19:37

Groningen en Maastricht hebben niet vijf invalswegen met 100.000 AADT. Daarom zal een poging om transitverkeer daar ruim langs te krijgen nooit een snelweg kunnen rechtvaardigen. Op de schaal van het verkeer bij Brussel kan dat wel degelijk. Brussel zou ook allerminst alleen staan met een dergelijke keuze; zie Parijs.

Lost dat verkeersproblemen bij Brussel direct op? Natuurlijk niet. Maar 10 tot 20 procent verschil is enorm in verkeersbelasting van een bestaande weg. Grote kans dat de investeringen noodzakelijk op de ring zelf met een bedrag omlaag kunnen waarvoor je een flinke 2x2-snelweg door niet-verstedelijkt gebied aanlegt. Een maatschappelijke kant komt daar nog eens bij. Snelwegen door voorsteden raken heel veel mensen en pogingen om de leefbaarheid voor hen op peil te houden kosten hetzij heel veel geld hetzij eindigen in maatschappelijke kosten door snelheidsverlagingen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 30 mar 2013, 19:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Ds79m » za 30 mar 2013, 19:39

Het probleem bij Vinny's aannames is dat het suggereert dat ten eerste al het vrachtverkeer uit de Antwerpse havens in Antwerpen zelf moet zijn. Ten tweede er totaal geen doorgaand verkeer bestaat. En ten derde dat er geen (forenzen)verkeer is op verbindingen als Lier-Beveren of Boom-Zaventem, waarvoor een grotere ring een goede verbinding zou zijn. Als dat allemaal correct is, voegt het inderdaad weinig toe om via een grotere ring te investeren in de robuustheid van het wegennet. Omdat de praktijk uitwijst dat dit meevalt, de A9 in Nederland heeft ten zuiden van Haarlem nog steeds vrij veel verkeer, denk ik dat een grote ring om Antwerpen en of Brussel zeker zin heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door sirdanilot » za 30 mar 2013, 22:26

Vinny schreef:Het punt is natuurlijk dat je nog steeds 2x6 rijstroken nodig hebt op de Brusselse ring en dat de hele regio vaststaat na een incident, maar dat twee verdwaalde Nederlanders en wellicht nog wat vrachtwagen-Oostblokkers zich daaraan kunnen onttrekken. Dat is de realiteit. Een verre rondweg rond Maastricht of een A 33 van Assen naar Delfzijl valt in dezelfde categorie. Leuk maar niet nuttig om de verkeersproblemen rondom Groningen of Maastricht op te lossen. Gewoon verspilling van belastinggeld dus. ;)
Bedenk dat je met een buitenring een hoop vrachtverkeer weghaalt van de R0 zelf. Dat scheelt echt al heel veel in de verkeersbelasting van die weg.

Ik zou persoonlijk pleiten voor een verbinding Mechelen - Leuven, en van Leuven een doortrekking van de E314 richting het zuiden. Zo'n verbinding zou een hoop verkeer weghalen van het allerdrukste deel van de R0 namelijk Machelen - Groot-Bijgaarden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » ma 01 apr 2013, 10:55

Ds79m schreef:Het probleem bij Vinny's aannames is dat het suggereert dat ten eerste al het vrachtverkeer uit de Antwerpse havens in Antwerpen zelf moet zijn. Ten tweede er totaal geen doorgaand verkeer bestaat. En ten derde dat er geen (forenzen)verkeer is op verbindingen als Lier-Beveren of Boom-Zaventem, waarvoor een grotere ring een goede verbinding zou zijn. Als dat allemaal correct is, voegt het inderdaad weinig toe om via een grotere ring te investeren in de robuustheid van het wegennet. Omdat de praktijk uitwijst dat dit meevalt, de A9 in Nederland heeft ten zuiden van Haarlem nog steeds vrij veel verkeer, denk ik dat een grote ring om Antwerpen en of Brussel zeker zin heeft.
Er zijn diverse onderzoeken geweest die ondersteunen dat een A 33 niet betekent dat de Zuidelijke Randweg van Groningen kan blijven liggen. Net als dat een oostelijke randweg van Maastricht ook geen toegevoegde waarde zou betekenen voor het verkeer rondom de N 2. Bijna alle investeringen in een ongelijkvloers Julianaplein of het ongelijkvloers maken en verbreden van de N 2 zouden toch nodig zijn geweest. Dat is door onafhankelijke onderzoekers regelmatig bewezen. Een 2x2 ten oosten van Brussel lost geen verkeersproblemen in de Brusselse Rand op. Het brengt vrijwel geen verlichting in intensteit op het bestaande wegennet. Het zorgt alleen maar voor verdere suburbansatie van Brussel met verergerde problemen van dien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » ma 01 apr 2013, 11:20

Je gaat nu toch niet Groningen en Maastricht op een lijn stellen met Brussel? Totaal andere positie in een netwerk, totaal andere positie langs meerdere internationale assen, totaal ander aantal gebruikers van de verschillende invalswegen. De wet van de grote getallen maakt het verschil. Maar jij gebruikt diezelfde wet alleen maar om iedereen over dezelfde assen te geleiden. De Brusselaars (of wellicht beter gezegd: de inwoners van de randgemeenten) betalen het gelag, met een veel sterkere verkeersbelasting voor hun huizen langs dan nodig is. En de inwoners van heel Vlaanderen betalen het gelag, omdat de overlast-beperkende maatregelen en de kunstwerken bij een verbreding in een stedelijk gebied extreem duur zijn.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door sirdanilot » ma 01 apr 2013, 11:55

Het aandeel transitverkeer in maastricht is relatief beperkt; niet veel vrachtverkeer rijdt de A2 helemaal uit, dit is vooral beperkt tot wat toeristenverkeer in de zomermaanden (en misschien wat wintersport). Het grootste deel van het A2 verkeer moet in Maastricht zelf zijn. Rond groningen zal dit idem dito zijn, al is er relatief wel wat verkeer dat naar de havens in Bremen en de Eems moet, lijkt dit me nauwelijks voldoende voor een A33. Dit zou een zeer rustige snelweg worden a la A37 of A7 Nieuweschans.

Bij burssel is dit volledig anders, deze stad ligt aan belangrijke internationale doorvoerroutes zoals de E40 en de E19. Ondanks dat 90% van het verkeer in Brussel zelf moet zijn, is er nog altijd een hoop transitverkeer. 10% van heel veel is nog steeds heel veel, voldoende voor een 2x2 snelweg iig. Tel daarbij op dat er van Mechelen naar Leuven ook een flinke verkeersvraag zal zijn, en je zult tot de conclusie komen dat een snelweg Mechelen-Leuven-Waterloo zeker niet onrendabel is. Zeker niet het eerste stuk Mechelen-Leuven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » ma 01 apr 2013, 13:59

Uitsluitend Mechelen - Leuven lijkt me voor transitverkeer nu niet heel handig. Wellicht wel voor verkeer binnen de regio, dat nu de R0 op wordt gedwongen.

Overigens hoef je in deze denkoefening niet eens te denken in heel veel extra snelweg. Mijn systeem was tussen Antwerpen en Brussel feitelijk nog steeds gebaseerd op de A1 en de A12, alleen ze liggen beide verder naar buiten, n iet zo gericht op Brussel-Centrum. Doordat ze verder naar buiten liggen (de A12 naar het westen, de A1 naar het oosten) is het makkelijker om een transitverbinding langs Brussel te creëren zonder totaal nieuwe snelweg (alleen de verbinding tussen Wavre en Charleroi is in die benadering werkelijk nieuw). Dat van die noord-zuid-routes dan het merendeel van de weggebruikers gebruik zal maken van inprikkers naar Brussel, zodat de bypass van Brussel zelf vermoedelijk een rustiger gedeelte van de weg zal zijn, maakt het nog een koeiensnelweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » ma 01 apr 2013, 16:57

Pino schreef:Je gaat nu toch niet Groningen en Maastricht op een lijn stellen met Brussel? Totaal andere positie in een netwerk, totaal andere positie langs meerdere internationale assen, totaal ander aantal gebruikers van de verschillende invalswegen. De wet van de grote getallen maakt het verschil. Maar jij gebruikt diezelfde wet alleen maar om iedereen over dezelfde assen te geleiden. De Brusselaars (of wellicht beter gezegd: de inwoners van de randgemeenten) betalen het gelag, met een veel sterkere verkeersbelasting voor hun huizen langs dan nodig is. En de inwoners van heel Vlaanderen betalen het gelag, omdat de overlast-beperkende maatregelen en de kunstwerken bij een verbreding in een stedelijk gebied extreem duur zijn.
De R 0 gaat grotendeels door industriegebieden en andere koekblik-gebieden. Deze weg extra rijstroken geven is veel zinvoller dan een nieuwe doorsnijding van prachtige groengebieden in de Gordel, of door half Brussel af te breken voor nieuwe verbindingen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Alfa » ma 01 apr 2013, 17:18

Bemerk ook dat die "industriegebieden en andere koekblik-gebieden" er juist grotendeels gekomen zijn door de aanwezigheid van de ring.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » ma 01 apr 2013, 17:24

Voor transit verkeer richting Frankrijk voegt een verbinding naar Charleroi ook niets toe. Richting Lille en Parijs moet naar het westen worden teruggebogen. De verbinding die Pino bedenkt levert een hogere omrijfactor op - en is dus per definitie niet aantrekkelijk voor doorgaand verkeer - behoudens bij zware congestie en volgens mij is het dan ook beter om de congestie aan te pakken daar waar het zich voordoet. En met een 4x3 configuratie kun je ook prima onderscheid maken in regionaal en internationaal verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » ma 01 apr 2013, 19:32

Richting Lille / Parijs had ik een soortgelijke westelijke route langs Brussel in gedachten; een combinatie A12/A7 als het ware, die wederom ook weer verder naar buiten is gelegen dan de huidige route. Dat de R0 niet door woonwijken loopt als een Nederlandse A10-west mag zijn, maar je hoeft de huidige discussies over verbreding maar te lezen om te weten dat daarmee niet de kous af is. Transitverkeer hoort gewoon niet in stedelijke gebieden thuis. Voor de fictieve exercitie die dit is (lees: alle bestaande snelwegen worden weggedacht) lijkt dat me een veel belangrijker gegeven dan een welles-nietesdiscussie hoe makkelijk je een stedelijke snelweg naar 2x6 kunt brengen en over de vreselijk aanslag op de Gordel afkomstig van mensen die wel lekker een R0 door het Zoniënwoud laten liggen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Ds79m » ma 01 apr 2013, 20:02

Vinny schreef:De R 0 gaat grotendeels door industriegebieden en andere koekblik-gebieden. Deze weg extra rijstroken geven is veel zinvoller dan een nieuwe doorsnijding van prachtige groengebieden in de Gordel, of door half Brussel af te breken voor nieuwe verbindingen ;)
Dan vraag ik me af of ik in een koekblikgebied woon of op een industriegebied :hm:

Overigens is hier ter hoogte van Zaventem 4x3 waarschijnlijk ook niet toereikend. Het verkeer vanaf de A1-E19 wil de stad in (volgens jou allemaal ;) ) en moet daarvoor over de Ring naar de A3-E40 rijden. Feitelijk heb je dus net als in Nederland bij Ridderkerk dat er 2 wegen naast elkaar liggen, in plaats van 1 grote verbinding. Dus 2x3 A1-Brussel en 2x3 Randweg Brussel. Dat is niet zo heel veel.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » ma 01 apr 2013, 20:33

Dan vraag ik me af of ik in een koekblikgebied woon of op een industriegebied
Woon je zo dicht bij de R0 dan? Is me helemaal niet opgevallen... :oops:
or de fictieve exercitie die dit is (lees: alle bestaande snelwegen worden weggedacht) lijkt dat me een veel belangrijker gegeven dan een welles-nietesdiscussie hoe makkelijk je een stedelijke snelweg naar 2x6 kunt brengen en over de vreselijk aanslag op de Gordel afkomstig van mensen die wel lekker een R0 door het Zoniënwoud laten liggen.
Ik wil daar in zijn algmeenheid wel wat over zeggen. Wat mij betreft markeren snelwegen de scheiding tussen het grootstedelijk gebied en het omliggende platteland, waarbij de wegen in een park-achtige omgeving gelegen zijn die als balans-gebied fungeren tussen de stedelijke dynamiek en de rust van de groene omgeving. Door de parkachtige omgeving zijn er geen woningen of scholen in de onmiddellijke nabijheid van de snelweg, zodat de geluidsoverlast en impact op het leefklimaat beperkt blijft. Natuurlijk is er in deze zone wel ruimte voor bedrijven die graag een zichtlocatie aan de snelweg hebben en handelsgebouwen die een grote verkeersgenererende functie hebben: zoals een IKEA, een veiling of beurs, of de Markthallen in Amsterdam. Het liefst zet je die gebouwen dan zo neer dat ze het geluid van de snelweg voor de achterliggende woonwijken tegenhouden en tussen de gebouwen dus veel bomen zodat het er mooi uitziet. Zo kun je het nuttige en het aangename combineren met de hardcore verkeersafwikkeling van de snelweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » ma 01 apr 2013, 22:39

Als uitgangspunt is dat niet heel raar gedacht, maar de implementatie van dat principe is historisch toch niet zo heel makkelijk gebleken. Door de combinatie van de urbanisatie en de suburbanisatietrends hebben stedelijke gebieden in de ruimte een enorme groei gemaakt. Autosnelwegen die waren gedacht langs de rand van het stedelijke gebied lagen een paar decennia later toch in het stedelijk gebied. Zie je eigen eerdere opmerking over de Nederlandse A9. Diegenen die tussen 1950 en 1975 dachten langs de rand te bouwen, kwamen vaak later bedrogen uit. Diegenen die meenden echt verder naar buiten te bouwen hebben een wegennet gekregen dat werkelijk buiten de steden ligt, waarbij je inmiddels inderdaad de genoemde buitenranden hebt gekregen met hypermarchés, IKEAs en groothandelscentra tegen de snelwegen aan. Duitsland is een goed voorbeeld van die benadering, Italiaanse snelwegen als de A1 en de A14 zijn uiteindelijk heel redelijk buiten de steden gebleven, Franse snelwegen liggen goed naar buiten (vermoedelijk mede dankzij hun relatief late aanleg).

België is een land waarvan de snelwegen zwaar in de stedelijke gebieden terecht zijn gekomen, met name die van Antwerpen en Brussel. Voor een deel zijn snelwegen zelfs bewust binnen stedelijke gebieden aangelegd. Aan de oostkant van de R0 lag bij aanleg van dat stuk weg al stedelijk gebied buiten de ring; de R1 is aangelegd over een oude verdedigingslinie waar de stad allang overheen was "gesprongen" toen de weg werd aangelegd. Al met al denk ik dat mijn gedachten voor een wat oostelijker liggende A1, een wat westelijker liggende A12 en A7 en een Vlaamse Transversale Aalst - Vilvoorde - Leuven heel aardig aan het principe zouden voldoen. Niet gek natuurlijk, want ik opereer met de wijsheid van nu. 8-)

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door HAFRABAisfun » di 02 apr 2013, 15:48

Ik denk dat het overdreven is om te stellen dat 90% van het verkeer op de Brusselse Ring in Brussel moet zijn, de Ring heeft in België een heel belangrijke transitfunctie, als je van Gent naar Luik, of van Antwerpen naar Charleroi (toch grote steden) moet, dan rijdt je ook over de Brusselse Ring. Daarbij komt ook het vrachtverkeer dat de ring als Oost-West as gebruikt en tussen de haven van Calais en Zeebrugge naar het Duitse Ruhrgebied rijdt. Al deze verkeersstromen zouden best een omliggende snelweg krijgen, misschien een snelweg tussen Aalst, Mechelen en Leuven die dan ten oosten van Leuven op de E40 aansluit. Deze weg zou met enkele aftakkingen ook veel verkeer van de Antwerpse ring kunnen halen, misschien de aftakking Dendermonde-Moerbeke en Mechelen-Zandhoven?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Pino » di 02 apr 2013, 16:36

Daarbij komt ook het vrachtverkeer dat de ring als Oost-West as gebruikt en tussen de haven van Calais en Zeebrugge naar het Duitse Ruhrgebied rijdt. Al deze verkeersstromen zouden best een omliggende snelweg krijgen, misschien een snelweg tussen Aalst, Mechelen en Leuven die dan ten oosten van Leuven op de E40 aansluit.
Gewoon ergens in de buurt van Aarschot laten aansluiten op de E314. Daarmee verkort je de afstand over de weg tussen Calais / Oostende / Zeebrugge / Gent en Duitsland (alleen dan via Heerlen in plaats van via Luik) en verkort je binnen Vlaanderen ook nog eens de afstand over de weg naar de grotere steden van Limburg. Plannen voor een dergelijke weg hebben trouwens ook lang bestaan, zie hier en hier.

Je zou de boog Aalst - Aarschot uiteraard kunnen doortrekken richting Luik. Internationaal verkeer bedien je dan niet echt meer, maar de regio Luik heeft toch wel veel inwoners. De werkbaarheid van zo'n doortrekking zal afhangen van de precieze routering van andere snelwegen Gent - Brussel en Brussel - Luik in je fictieve wegennet. Als je die laat liggen zoals de E40 er nu bij ligt, is zo'n grote boog al snel een te grote omweg om aantrekkelijk te worden voor doorgaand verkeer. Anders gezegd: dan krijg je geen verkeer van de R0 af.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Wimpie25 » wo 03 apr 2013, 18:04

Ik stel voor dat men dit dossier eens grondig bekijkt om te zien welke mogelijkheden er allemaal gepland geweest zijn, mogelijkheden die dus wel rekening houden met de regionale geografie. Als we puur kijken naar wat vandaag nog praktisch haalbaar is, dan is dat het voorstel uit 1982 om de verbinding met de E19 op de E314 ter hoogte van Holsbeek te laten aansluiten, daar is nog altijd plaats voor voorzien.
In de jaren 60, toen werd beslist om de E314 (of toen de A2) aan te leggen, kwam er al snel protest omdat deze in de originele plannen niet langs Aarschot en Diest liep, toen steden die de economische raketsprong van de Vlaamse Ruit hadden gemist. Om een economische stimulans te geven aan deze twee hertogelijke steden is er beslist geweest om het tracé van de A2 tenminste langs deze twee steden te laten lopen. Vanaf die beslissing eind jaren 60, heeft op de kaart de E314 vanaf Aarschot in alle richtingen gelopen tot men uiteindelijk tot de aanleg in 1986 is overgegaan waarna de regio zich kon ontplooiien. Dat heeft zijn effect niet gemist, de steden zijn vandaag prima ontsloten en kennen bijgevolg alle (economische en sociale) voordelen van dien.

http://wegen-routes.be/doss/A2n.html
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 03 apr 2013, 18:28, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Denkoefening ontwerp snelwegennet (België)

Bericht door Vinny » wo 03 apr 2013, 18:12

En sindsdien hebben plaatselijke regenbuien geen vat meer gehad op Aarschot... :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie