Routes métropolitaines

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » di 25 sep 2012, 19:58

Vinny schreef:Met een 9xx nummer is de kans veel groter dat het nummer departementsgrensoverschrijdend wordt voorgezet, of dat tenminste de laatste twee cijfers hetzelfde blijven.
Peter schreef:Hernummeren om de lage cijfers aan belangrijke doorgaande wegen toe te kennen die voorlopig geen snelweg worden lijkt ook (vrijwel) nergens te gebeuren, waarschijnlijk vanwege kosten of gedoe met klagers (bedrijven meestal).
De redenen waarom een alomvattende oplossing uitblijft en we met dit soort pleister-oplossingen blijven werken zijn natuurlijk duidelijk. Zolang maar niemand dit verdedigt als een objectief goed systeem. Het is een tolerabele oplossing in een situatie waarin niemand de grote stap durft te maken naar de structurele oplossing die hoogstwaarschijnlijk zou zijn geïmplementeerd als men op een nulpunt zou moeten beginnen met wegnummeren.
Vinny schreef:Terug naar het topic: De introductie van M nummers lijkt er voor te zorgen dat de nummering laag kan blijven.
In de metropool Nice gingen ze toch het D-nummer vervangen door een M-nummer met dezelfde waarde? Het nummer M6202bis is naar ik begrijp al gesignaleerd (bron: SARA Forum). Lage nummers noem je dat ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » di 25 sep 2012, 20:06

Dat had natuurlijk een nummer als M 102 moeten krijgen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » di 25 sep 2012, 20:32

Hmm ik heb even ingelogd op Sara. Volgens mij is het deze weg:
https://maps.google.nl/maps?q=D6202BIS, ... 6,,1,-3.29

Dat is een nieuwe weg (!). Lijkt erop dat ze het nummer bewust gekozen hebben om de weggebruiker erop te wijzen dat het een betere weg is dan de D 6202. Ik zie veel viercijferige nummers in betreffend departement terugkomen. Dat vind men ter kantore van de wegbeheerder klaarblijkelijk geen enkel probleem.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door mavas » di 25 sep 2012, 22:12

Het grote probleem, wat Pino ook al aangeeft, is het verschil tussen nummering voor wegbeheerder, en nummering voor weggebruiker. Ik hoop dat men op den duur een systeem opzet dat beide zaken scheidt van elkaar, zoals men in bv Denemarken wel doet. Daar heb je de M-nummers als administratieve laag en de bewegwijzerde E- en N-nummers voor de weggebruiker.
Daarnaast vind ik zo'n Deens systeem ook wel iets voor Nederland als het in NL op deze voet doorgaat, maar goed dat is iets voor een ander topic.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Vinny » di 25 sep 2012, 22:48

In bijvoorbeeld Zwitserland wordt dat onderscheid ook gemaakt. Daar zijn veel A (Alp), J (Jura) en T (Tal) strasses, maar die verschijnen (als het goed is) niet op de bewegwijzering. Slechts de Hauptstrassen die bij wet op de nummerschildjes moeten worden afgebeeld zouden zichtbaar moeten zijn. Helaas weet men met slechts twee verschillende routeaanduidingen (de autobahnschildjes en de hauptstasseschildjes) er alsnog een gigantische puinhoop van te maken... :?

Kortom welk systeem je ook invoert. Het staat of valt met de uitvoering...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » wo 26 sep 2012, 8:11

Vinny schreef:Dat is een nieuwe weg (!). Lijkt erop dat ze het nummer bewust gekozen hebben om de weggebruiker erop te wijzen dat het een betere weg is dan de D 6202. Ik zie veel viercijferige nummers in betreffend departement terugkomen. Dat vind men ter kantore van de wegbeheerder klaarblijkelijk geen enkel probleem.
Zal wel wat overgebleven Italiaans bloed zijn. Als bekend was Nice tot midden 19e eeuw onderdeel van (een van de staten die zijn opgegaan in) Italië. Het wachten is op de eerste wegen met var- of radd-prefix.

Anyway, het departement Alpes Maritimes heeft in de laatste decentraliseringsronde haar nieuwe D-wegen in de serie D60xx gebracht. Het is een keuze waar de wegbeheerder kennelijk geen moeite had. Maar er moet toch een reden zijn dat andere departementen het liever hielden op D9xx of D6xx.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Peter » wo 26 sep 2012, 8:56

Men vond kennelijk dat iedere N-weg een D-weg met voorvoegstel moest worden. Bij wegen als de N202 zit je dan aan 4 cijfers inderdaad.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 sep 2012, 11:01

^^ Nee, bij sommige wegen is het N-nummer gewoon het D-nummer geworden, bijvoorbeeld bij de D137. Helemaal mooi is de DN7 in de Provence. Daar is gewoon de D voor het oude nummer N7 gezet. :emo:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Peter » wo 26 sep 2012, 11:11

Maar soms zijn die D-nummers reeds bezet en moet je wat voorvoegen voor de andere weg. Soms ook blijft het N-nummer (in aansluitend of zelfde departement) vooralsnog deels bestaan, en vindt men een naadloze overgang eng ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » wo 26 sep 2012, 13:53

In de Alpes Maritimes lijkt men toch vol te hebben ingezet op dat verplichte voorvoegsel. Vrijwel steeds een 6, soms echter een 2. Ik weet niet waar dat verschil vandaan komt. Daarnaast heeft men in dit departement steeds omgevormd naar een viercijferig nummer, waarbij het oude N-nummer de laatste positie(s) heeft en tussenliggende posities gewoon een nul hebben gekregen (N7 -> D6007, N98 -> D6098). Lekker consistentie, daarmee vast makkelijk voor de wegbeheerder, maar wat koopt de weggebruiker er nu precies voor? In andere departementen heeft tenminste nog handwerk plaatsgevonden om de gedecentraliseerde N-routes tenminste nog van een driecijferig D-nummer te kunnen voorzien ...

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door marcel » wo 26 sep 2012, 21:22

Pino schreef:In de Alpes Maritimes lijkt men toch vol te hebben ingezet op dat verplichte voorvoegsel. Vrijwel steeds een 6, soms echter een 2. Ik weet niet waar dat verschil vandaan komt.
De nummers in de 2000 zijn van de eerste grote hernummering (in de jaren 70 denk ik).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » wo 26 sep 2012, 22:21

1973. Op Wikisara zie je inderdaad de split tussen de D2xxx-serie van 1973 en de D6xxx-serie van 2006.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Ds79m » ma 01 okt 2012, 22:34

In de Alpes Maritimes heb je een flink aantal van dat soort viercijferige nummers, voor wegen die soms een behoorlijk belang hebben. Grasse-Draguignan gaat in dit departement bijvoorbeeld via de D2562. Ja, dan houdt het natuurlijk voor de gemiddelde weggebruiker wel op voor wat betreft de onthoudbaarheid van de wegnummers, en wordt het gewoon navigeren op groene doelen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » wo 21 nov 2012, 11:14

Wat sowieso altijd het handigste is, gewoon navigeren op de plaatsnamen of ze nu wit, groen of blauw gekleurd staan.
Wegnummers zijn voor de bestuurders alleen interessant als je 1 bepaalde route wilt volgen, en mensen die zo enthousiast zijn, zullen altijd wel door de bomen het bos zien.

Ok voor 2006 was het gewoon zo veel eenvoudiger en die hele omwisseling van borden, nummers enzovoort zal ook wel enkele duizenden werkuren gekost hebben, om nog niet te denken aan al die kleine nummerbordjes die moesten gemaakt worden... :facepalm:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » di 09 apr 2013, 11:53

marcel schreef:Als ik het goed begrijp ontstaan M-nummers uit D-nummers door D door M te vervangen en het bord blauw i.p.v. geel te maken.
Ik ben vorige week van Antibes naar Ventimiglia gereden. De weg werd afwisselend aangegeven als D6098 (geel), N98 (rood) en M6098 (blauw)...
(Foto's komen later.)

Toen ik er reed dacht ik trouwens dat die blauwe kleur specifiek was voor de Côte d'Azur: azuurblauw.

Naar aanleiding van die rit lees ik nu dit topic en kom tot mijn verrassing dit tegen:
Vinny schreef:Vriend Harry had het over overgereguleerde landen.
In een ander topic dan zeker. :)
Vinny schreef:Andere leuke link over de wegnummering in Frankrijk: http://olegk.free.fr/flux/Flux55/pdffl5 ... r17-29.pdf
Is het toeval dat in deze link iets voorkomt (FLUX) dat veel op mijn achternaam lijkt? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Coen Tunnel » di 09 apr 2013, 12:01

harry schreef:
marcel schreef:Als ik het goed begrijp ontstaan M-nummers uit D-nummers door D door M te vervangen en het bord blauw i.p.v. geel te maken.
Ik ben vorige week van Antibes naar Ventimiglia gereden. De weg werd afwisselend aangegeven als D6098 (geel), N98 (rood) en M6098 (blauw)...
Als je één nummer had willen volgen had je natuurlijk gewoon de A8 (of E80) kunnen volgen. ;) (Wel lekker hoor, begin april aan de Côte d'Azur... 8-) Ja, ik ben een beetje jaloers!)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » di 09 apr 2013, 12:18

Coen Tunnel schreef:Ja, ik ben een beetje jaloers!
Dat is ook de bedoeling. :)
Trouwens, langs de kust was het lekker zonnig, maar boven de bergen hingen de donkere wolken. Reden voor ons om de kust te blijven volgen.
Al zijn er natuurlijk ook andere redenen zoals interessante wegnummers.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » di 09 apr 2013, 16:37

harry schreef:
marcel schreef:Als ik het goed begrijp ontstaan M-nummers uit D-nummers door D door M te vervangen en het bord blauw i.p.v. geel te maken.
Ik ben vorige week van Antibes naar Ventimiglia gereden. De weg werd afwisselend aangegeven als D6098 (geel), N98 (rood) en M6098 (blauw)...
(Foto's komen later.)

Toen ik er reed dacht ik trouwens dat die blauwe kleur specifiek was voor de Côte d'Azur: azuurblauw.

Naar aanleiding van die rit lees ik nu dit topic en kom tot mijn verrassing dit tegen:
Vinny schreef:Vriend Harry had het over overgereguleerde landen.
In een ander topic dan zeker. :)
Vinny schreef:Andere leuke link over de wegnummering in Frankrijk: http://olegk.free.fr/flux/Flux55/pdffl5 ... r17-29.pdf
Is het toeval dat in deze link iets voorkomt (FLUX) dat veel op mijn achternaam lijkt? :)
N98 in rood? Moet een vergeten bordje zijn, er schiet immers maar 1km N98 nog over rond Hyères, maar daar heb je geen D6098 er voor.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » di 09 apr 2013, 21:03

Km357 schreef:N98 in rood?
Op de foto gezet bij het kombord Nice/Nissa in het oosten. En het kombord van Saint Laurent du Var.
Ik denk dat de bordjes boven de komborden door een andere instantie worden vervangen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Ds79m » di 09 apr 2013, 21:45

^^ Dat zou best eens kunnen. Een paar jaar terug kwamen wij nog (kom)bordjes van de N57 tegen, die daar al sinds de jaren '90 was verlegd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Pino » di 09 apr 2013, 22:00

harry schreef: het kombord Nice/Nissa
Nissa? Heb ik een Nederlands exoniem gemist of is dit de volgende streektaal die op Franse komborden is gebracht?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Willem » di 09 apr 2013, 22:39

Dat is streektaal: het Occitaans.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » wo 10 apr 2013, 10:42

Eigenlijk het Nissart dat terug in Nice als taal wordt aangeleerd. Geen officiele landstaal maar wel een officiele streektaal, zoals het Bretoens. Anyway, buiten het ene km'tje N98 bij Hyères zijn de overgebleven rode plaatjes allemaal vergeten bordjes die op een bepaald moment wel zullen vervangen worden door een 4cijferig geel plaatje.

Het zijn immers geen Michelinborden, die men gemakkelijker laat staan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » wo 10 apr 2013, 13:35

Km357 schreef:vervangen worden door een 4cijferig geel plaatje.
Of in dit geval dus blauw. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » wo 17 apr 2013, 23:56

Voorbeelden:

Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » ma 22 apr 2013, 20:21

Blijft belachelijk, totaal geen extra waarde voor het verkeer. Die grote getallen helpen ook totaal niet, wat was er in godsnaam mis met N98 of N202...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Alfa » zo 02 jun 2013, 15:31

Je moet ook eens kijken wat voor rare vorm die Métropole Nice Côte d'Azur heeft. 80% is ruraal of natuurlijk (alpen vooral). Krijgen we in berdorpen als Saint-Dalmas-le-Selvage ook M-routes?

Afbeelding

Wat trouwens als andere types intercommunales ook aan wegbeheer beginnen doen? Nog maar eens een nieuwe prefix?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Willem » ma 03 jun 2013, 9:10

Ja en een ander kleurtje erbij. Van lieverlee ontstaat er dan een soort Spaanse wildgroei aan prefixen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Routes métropolitaines

Bericht door harry » ma 03 jun 2013, 10:00

Km357 schreef:wat was er in godsnaam mis met N98 of N202...
De N betekent in Frankrijk nou eenmaal National(e) en dat zijn die wegen niet meer.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Routes métropolitaines

Bericht door Km357 » ma 03 jun 2013, 10:36

Weet ik wel, mijn kritiek gaat er in wezen om dat al die 4cijferige nummers, en nu nog een extra kleurtje en categorie totaal niet helpt voor de gemiddelde weggebruiker, niet iedereen kan op zijn gevoel en ervaring rondrijden in Frankrijk. Heel dat metropolitaingedoe komt heel hard over als een soort van "look we're better cause we got M-roads" in plaats van te doen wat wegnummering echt nuttig maakt = een consistent systeem van routes dat transparant is.

Alpes-Maritimes is rijk genoeg als departement dat er echt wel geen nood was om wegen in de handen van een metropool te geven. Voor mij blijven het de N7-N98-N202 en de oude RD nummers en niet M6202Bis.

Plaats reactie