[F][A008] Aix-en-Provence - Menton

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

[F][A008] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » wo 13 jun 2007, 4:56

Afbeelding

Ligging: De A8 is een snelweg in het zuidoosten van Frankrijk, die loopt van de A7 bij Aix-en-Provence, via Brignoles, Fréjus, Cannes, Nice en Monaco naar de Italiaanse grens bij Menton.

Afbeelding

Naam: La Provençale
Foto's: officieel en officieus
Bewegwijzering: De inhoud van de bewegwijzering is hier te bekijken.

Algemeen: De A8 behoort samen met wegen als de A40 en de A75 tot de buitencategorie aan mooie snelwegen in Frankrijk. De weg doorkruist de Provence van west naar oost, en passeert de populaire Cote-d'Azur, met welbekende steden als Cannes, Nice en Monaco. De route gaat door een bosrijk en bij vlagen bergachtige regio, en kan met name in de zomermaanden gedurende de hele dag behoorlijk druk zijn.
Op Franceautoroutes is een fraaie foto-serie te vinden over de A8, in de tekst staat een * als er een foto in de officiële serie te vinden is, het verdient zeker aanbeveling deze te bekijken.

De weg start bij Coudoux, waar de A8 een afsplitsing is van de A7. Kort na de start gaat de weg onder een lang en modern dalviaduct* van de TGV-lijn Lyon-Marseille door. Het contrast is groot met het 150 jaar oude spoorviaduct* met fraaie bogen ter hoogte van de stad Aix-en-Provence. Na Aix volgt een wat bergachtiger deel, met een prachtig uitzicht op de rotsachtige Montagne Ste.Victoire* ten noorden van de weg, en een korte tunnel.* Via een tolstation en de aansluiting met de A52 gaat de A8 verder door een rustiger deel bij St.Maximin en Brignoles, omgeven door bossen en heuvels. Vervolgens is er een kort dalviaduct bij le Luc* met uitzicht op het middeleeuwse dorpje le Vieux Cannet. Na de aansluiting van de A57 volgen mogelijk de mooiste beboste bergen langs de weg rond Vidauban, en even later kan de reiziger proberen gezichten te herkennen in de Rocher de Roquebrune*, een serie hoge rotsen. Bij Fréjus volgt een tolstation, waarna het Esterelgebergte* volgt met een aantal serieuzere hoogteverschillen. Maar het klimwerk wordt beloond, wanneer even voor Mandelieu een schitterend uitzichtspunt volgt op Cannes en de Middellandse Zee. Geflankeerd door palmen kronkelt de weg zich langs luxueuze appartementen naar Antibes, waar weer een uitzicht volgt op de zee en de stad Nice*. Voor Nice passeert de A8 de rivier de Var, en loopt de weg tijdelijk parallel aan de Var, om noordelijk langs Nice verder in oostelijke richting te lopen. Dit deel loopt door een ruiger deel van de Zeealpen, en kent vele tunnels en enkele viaducten. Via de aansluiting op de A500 naar Monaco loopt de weg naar de Italiaanse grens bij Menton.

Toekomst:

Tussen de A52 en afrit 35 bij Brignoles wordt de weg momenteel verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken. Deze werkzaamheden duren nog tot eind 2008. De weg zal dan tussen Aix en Monaco over de hele lengte 2x3 rijstroken hebben.

Verderop wordt het gedeelte parallel aan de Var bij Nice tussen afrit 51 en 52 momenteel verbreed naar 2x3 rijstroken. Deze werkzaamheden zijn aan het eind van dit jaar klaar.

Omdat de A8 erg druk is, en uitbreiding op bepaalde plaatsen, zoals rond Cannes, erg kostbaar is, en tevens geen oplossing biedt voor een vrij hoog aantal afritten en tolstations, is er een plan voor een parallelle snelweg tussen Mandelieu bij Cannes en Nice. Deze A58, zou een snelweg voor doorgaand verkeer moeten worden, met weinig afritten en maar 1 tolstation op de route. Een opening hiervan zal waarschijnlijk pas na 2020 aan de orde zijn. Zie dit topic.

Een ander plan is de A54 vanaf Salon door te trekken naar de A51 en een A510 aan te leggen tussen de A51 en de A8, om Aix-en-Provence te ontlasten, hoewel dit plan enigszins uit beeld lijkt te zijn verdwenen. Zie dit topic.

Tolweg: De A8 is een tolweg over vrijwel de gehele lengte. Alleen ter hoogte van Aix-en-Provence en in de buurt van Cannes en Nice zijn een aantal tolvrije stukjes. Het deel ten westen van Aix valt voor wat betreft de tol samen met de betaling voor de aansluitende A7. De belangrijkste toltarieven zijn als volgt (met eerst klasse 1 (auto met eventuele kleine aanhanger) en tussen haakjes klasse 2 (met grotere aanhangers en caravans)).

Aix-en-Provence Puget-s-A.(37): 9,50 (14,40)
Aix-en-Provence Fréjus (38): 10,10 (15,30)
Aix-en-Provence Cannes (39 t/m 42): 12,40 (18,80)
Aix-en-Provence Nice (49 t/m 51): 15,00 (22,40)
Aix-en-Provence Ventimiglia: 18,20 (27,60)

Verkeersdrukte:

Op de A8 kan het in de zomermaanden over de gehele lengte en gedurende de hele dag erg druk zijn en leiden tot files. Het feit dat er vanaf Fréjus 5 tolstations over een lengte van zo'n 100 km zijn, helpt hierbij ook niet mee.
Bij de aansluiting met de A7 ontstaat er soms in westelijke richting enige file, door de wat onhandige inrichting van het knooppunt (een versmalling van de doorgaande rijbaan). Verderop bij Aix kan het ook goed druk zijn. De ernstigste problemen doen zich meestal voor tussen Cannes en Monaco, en dan vooral tijdens de spits. Toch valt het voor het doorgaande verkeer meestal nog wel mee (en er is toch weinig tegen te doen), en zijn vooral bepaalde afritten druk.

Drukke afritten

Zo is afrit 38 (Fréjus) in oostelijke richting vaak een flessenhals. Het verkeer verlaat hier de weg bij het grote tolstation, maar er zijn maar heel weinig poortjes gereserveerd voor de afslag, wat tot oponthoud kan leiden. Het kan daarom handiger zijn om afrit 37 (Puget-sur-Argens) te nemen en de overigens ook drukke N7 naar Fréjus te volgen. In westelijke richting speelt dit probleem niet.

Bij Cannes zijn de afritten 40 (Mandelieu) en 42 (Cannes-Centrum) vaak druk, doordat ze op drukke wegen aansluiten. Afrit 41 leidt naar een rustiger industrieterrein. Deze afrit is dan ook aan te raden voor verkeer naar de zee of naar het centrum van Cannes, het snelst te bereiken via de boulevard.

Naar Nice is afrit 50 meestal rustiger dan de omliggende afritten. Hier kan het verkeer kruisingsvrij de D6202 (ex-N202) oprijden, de afrit Nice-Centrum op deze weg negeren, en via de brede Promenade des Anglais richting de stad rijden.

Bij Monaco is de A500 aangelegd (feitelijk een tunnel met 2+1 rijstroken) die het filerijden naar de stad redelijk verleden tijd heeft gemaakt, mits de toerist niet al te laat arriveert.

Alternatieven:

Het is in de Provence meestal niet verstandig om voor tijdswinst of om tolkosten uit te sparen, veel binnendoor te gaan rijden. Zelfs de kleinste bergweggetjes worden vaak druk bereden, en als dat al niet tot vertraging leidt, dan ontstaat die wel in een dorpje waar markt is.

Een uitzondering op deze regel is de ex-N7, die parallel loopt aan de A8. Deze weg, door insiders ook wel D7n, DN7 of D6007 genoemd, is voor wat betreft het gedeelte ten westen van de omgeving le Luc/le Muy een redelijk snelle route. Er worden vrij weinig dorpen gepasseerd, en er zijn ook diverse inhaalmogelijkheden op 2+1- en 2+2-delen.

Zijdelings van belang bij de A8 is een eeuwige discussie of het vanaf Sisteron sneller is om via de A51 en A8 langs Aix-en-Provence naar de Côte d'Azur te rijden, of toch via de N85, de Route Napoléon, te gaan. Een goed antwoord op deze vraag is lastig te geven. Voor bestemmingen ten westen van Fréjus, zal de A51-A8 zeker sneller zijn. Voor bestemmingen tot aan de Gorges du Verdon is de N85 duidelijk sneller. Ten zuidoosten daarvan wordt het een lastiger verhaal.
Op het gebied van natuur is de N85 een prachtige route om te rijden, die via diverse passen, uitzichtspunten, kloven en langs riviertjes kronkelt de weg naar de kust. Daartegenover staat dat er vrijwel geen inhaalmogelijkheden zijn, en dat mede daardoor de gemiddelde snelheid vaak amper boven de 50 km/h komt. Zeker het deel rond Castellane kan erg tijdrovend en vermoeiend zijn. Het hangt daarom van de bestemming en de reiziger zelf af welke route de voorkeur heeft.

Toeristische lokale routetips

Verder zijn er (zeker ten oosten van Fréjus) weinig tot geen vlotte alternatieven voor de A8. Dat betekent echter niet dat de parallelle wegen geen schitterende ervaring zijn om te rijden. Zo liggen tussen Fréjus en Cannes de ex-N98 en ex-N7, als twee pareltjes.

Vanaf Fréjus loopt de ex-N98 (D559/D6098) langs de kust aan de voet van het Esterelgebergte naar Cannes als Corniche d'Or (Gouden Kustweg). Met onderweg een aantal mooie stranden, een hoog spoorviaduct en diverse uitzichtspunten, o.a. op Cannes, is dit een zeer fotogenieke route. In Cannes loopt de weg als Boulevard de la Croisette langs de jachthaven en het filmpaleis naar Antibes en verder naar Nice langs het strand over de Promenade des Anglais. Hoewel deze route bij Nice op een gegeven moment in totaal een stuk of 10 rijstroken heeft, is het uiteraard wel een tijdrovende expeditie, en vooral geschikt in meerdere delen te doen.

Ook de ex-N7 (DN7/D6007) heeft een aantal mooie stukken. Tussen Fréjus en Cannes loopt deze weg door het mooie, dichtbeboste Esterelgebergte. Deze roodgekleurde bergen zijn een oase van rust in de drukke regio.

Ook parallel aan de A8 lopen ten oosten van Nice 3 Corniches (kustwegen) die elk de moeite waard zijn. Van laag naar hoog is er eerst de ex-N98 (D6098), de Corniche Inférieure. Hoewel de naam anders suggereert, een prachtige weg direct langs de kust, aan de voet van de bergen, door met villa's bezaaide dorpen als Villefranche en St.Jean-Cap-Ferret. De weg loopt verder door Monaco naar de ex-N7 bij Menton.

Iets hoger ligt de Moyenne Corniche, de ex-N7 (D6007), die via de Col d’Eze langs de bergen kronkelt, boven Monaco langs naar de Italiaanse grens bij Menton, onderweg voorzien van vele fraaie foto-momenten.

De hoogste en mooiste route is de Grande Corniche, de D2564, via de Col des 4 Chemins en via plaatsen als La Turbie, waar het uitzicht op Monaco schitterend is. De weg loopt dan verder naar D6007 via Roquebrune.

Trein

Zo zijn er wel meer mooie wegen. Omdat het in vele gevallen vaak erg druk verkeer is, kan het hier een goede optie zijn om voor een dagtrip eens met de trein te gaan. Ten oosten van Fréjus loopt de spoorlijn geheel langs de kust, met vele prachtige uitzichtspunten, met name even ten oosten van Monaco, waar je dit land ziet glimmen in de zon. Het nemen van de trein kan het rijden door steden overbodig maken, net als het vinden van een parkeerplaats. Dit laatste kan in Cannes en Nice soms lastig en vrij prijzig zijn, niet in Monaco overigens, waar je meestal voor ongeveer een euro per uur wel kunt parkeren. Treinen vertrekken veelal uit Les Arcs en St-Raphaël-Valescure en aan de andere kant vanaf Ventimiglia (in de buurt van het vertrekpunt instappen, vergroot de zitkans), en zijn vaak stop- en sneltreinen die ook op vele kleine stations stoppen, die vaak goed per auto bereikbaar zijn. Deze mooie spoorlijn langs de kust, is zeker een bezoek waard, tijdens een verblijf in de regio.

Binnenkort volgt de A1.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » wo 13 jun 2007, 11:09

Het ziet er weer goed uit :blauweduim: .
De A8 is zeker een mooie weg. 5 jaar geleden ging ik naar Monaco en toen keek ik mijn ogen uit naar de mooie omgeving. Vooral het laatste stuk bij Cannes en Nice met uitzicht op zee vond ik mooi. Op de terugweg kon dat niet, want toen begon de avondschemering en vlak daarna viel er een flinke regen/onweersbui.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » wo 13 jun 2007, 11:23

De weg is zeer mooi om te berijden. Vanaf Fréjus naar Monaco is zeker een mooi stuk. Ik ben welleens naar Monaco geweest en die uitzichten waren echt van schitterend. De n7 is ook een schitterende route en ook wel best snel. Ik zou er zo weer naar terrug willen gaan. De A8 is een goede weg toen we er reden waren er weinig hobbels. ;) De Cote azur is zeker een gebied dat je echt moet hebben gezien. 8-) goede informatie en zeer goed beschreven. :toppie:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 13 jun 2007, 11:51

De A8 is voor mij een van de minder bekende snelwegen, enkel het deel tot aan de splitsing met de A52 heb ik ooit gereden. Wat mij toen vooral opviel was de drukte bij Aix, op het middaguur stonden daar files. (geen ongeval!) Het was eind mei, dus het toeristisch hoogseizoen was echt nog niet bezig toen.
Voor de rest een prachtige beschrijving, nu kan ik mij al veel beter een beeld vormen van de rest van de A8 ;)

Ga zo voort!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 13 jun 2007, 12:10

Prachtig, ds79m. Je bent een flinke ervaringsdeskundige qua Frankrijk. Ook dit verhaal kan ik onderschrijven. De Route Napoleon is weliswaar een langzame route, maar qua passen is hij voor onervaren rijders nog te doen. De A8 is keurig ingebed in het landschap en niet zo saai als de A1 die je later gaat bespreken ;)

Continuer, s'il vous plaît!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 13 jun 2007, 19:06

De A8 is inderdaad een van de mooiste. Vorige week reed ik er met regen en onweer, en toch genoot ik erg van de mooie weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 22 jun 2007, 19:26

Jammer dat ik deze weg nog nooit bereden heb, na het zien van foto's enkele jaren geleden, kwam deze zeker op de to do list.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [Centraal] A8 Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Dexy » di 10 nov 2009, 21:40

Bedenk dat de A8 ten westen van Nice in de zomer druk is, maar dat deze de rest van het jaar veel rustiger is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Chris » di 10 jan 2012, 22:33

Weet iemand of de verbreding van de A8 tussen Aix-en-Province en Saint-Maximin al is afgerond? Er stond het jaar 2011 als oplevering.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jan 2012, 1:13

^^ Maart vorig jaar was ik daar (ik moest van Rognes naar Saint-Maximin, daar was ons hotel) en toen waren ze al een flink eind op weg. Ik vermoed dat het nu wel gereed zal zijn.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door vynkce » wo 11 jan 2012, 10:13

Dit was het enige dat ik gevonden heb. De laatste zin zegt dat "de werken in 2011 eindelijk klaar waren". Dus ik veronderstel dat dit inderdaad het geval is dan.
L'élargissement de la section Châteauneuf-le-Rouge (A52) - Saint-Maximin a commencé par les élargissements d'ouvrages d'art en 2007. L'élargissement des chaussées est en cours depuis fin 2008, par sections successives de 6 km, d'abord la chaussée Est-Ouest, puis suivra la chaussée opposée. Compte-tenu des nombreuses contraintes (arrêt des travaux l'été, travaux sous circulation, archéologie, etc.), les travaux ont été finis seulement en 2011.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door vynkce » wo 11 jan 2012, 10:57

Dit artikel uit 2009 heeft het over "voorjaar 2011":
http://www.varmatin.com/article/brignol ... 11954.html

En enkele foto's die ik gevonden heb op de site van Escota over de verbreding:

Afbeelding

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door vynkce » di 08 mei 2012, 16:48

Dagelijks reden er in 2011 op de A8 tussen Aix-en-Provence en de Italiaanse grens en 59126 voertuigen. Dit is een stijging van 0,36% ten opzichte van 2010.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » di 08 mei 2012, 18:26

^^ Ik verwacht dat het aantal ter hoogte van Brignoles niet gelijk zal zijn aan het aantal bij Antibes ;)
(maar de weg is wel vrijwel geheel 2x3)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » do 28 jun 2012, 13:59

Ds79m schreef:^^ Ik verwacht dat het aantal ter hoogte van Brignoles niet gelijk zal zijn aan het aantal bij Antibes ;)
(maar de weg is wel vrijwel geheel 2x3)
Het laatste gedeelte tussen Nice en de Italiaanse grens is quasi onmogelijk naar 2x3 te brengen, maar tegen dan is het grootste verkeer al weer weg.

Als je de fileuren kunt vermijden is de A8 toch echt wel een pareltje van begin tot eind en die verbreding was echt wel nodig, zeker tot aan Nice. Afhankelijk van de weersomstandigheden zal ik daar over een maandje over rijden of niet. Kan ik jullie onmiddellijk weten te zeggen hoe het er mee gesteld is.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door vynkce » zo 21 apr 2013, 10:15

vynkce schreef:Dagelijks reden er in 2011 op de A8 tussen Aix-en-Provence en de Italiaanse grens en 59126 voertuigen. Dit is een stijging van 0,36% ten opzichte van 2010.
Voor 2012 lagen de intensiteiten op 58306 voertuigen per dag. Een afname met 1,5% ten opzichte van 2011.

http://www.vinci-autoroutes.com/fr/syst ... 2_def3.pdf

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » zo 21 apr 2013, 10:16

^^ Volgens de ANWB komt dat door het goede weer in de Provence.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » ma 22 apr 2013, 20:23

Nogal kort om de bocht aangezien Toulon sowieso beter weer heeft dan Nice en Monaco... Ik zie het eerder als een verminderde transit Spanje-Italie.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » ma 22 apr 2013, 20:34

Het was een (matig) grapje, omdat de ANWB de verminderde filedruk in Nederland verklaart door een waslijst aan drogredenen, waarbij het weer ook regelmatig terugkomt ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A008

Bericht door harry » ma 22 apr 2013, 20:46

^^ Ik zie dat ik 5 jaar geleden schreef:
harry hierboven schreef:Vorige week reed ik er met regen en onweer, en toch genoot ik erg van de mooie weg.
En 2 weken geleden reed ik weer over die A8, en weer regende het. En flink ook.
Is het eigenlijk wel eens mooi weer in de Provence? :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 apr 2013, 22:15

Vorig jaar maart was ik er, en toen was het mooi weer hoor! Toen heb ik lekker in het zonnetje over de A8 gereden. 8-)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » di 23 apr 2013, 10:30

Het stuk Nice-Menton in een onweer is helemaal niet zo prettig...gelukkig nog maar 1x meegemaakt. Voor de rest was het altijd stralende zon op deze weg.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Davy » wo 11 sep 2013, 22:26

Vandaag deze route gereden, en bij Nice waren er op deze locatie uitgebreide werkzaamheden met o.a. de bouw van nieuwe viaducten (er stond trouwens ook wel file hier). Weet er iemand wat er hier precies aan de hand is?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » vr 13 sep 2013, 9:00

Ze zijn daar nu wel al een paar jaar bezig om die hele onlogische spaghettiverbinding van op- en afritten aan te passen aan de normale standaard. Het is ook 1 van de laatste 2x2 stukjes en dat in 1 van de drukste zones van de hele A8.

Vroeger was het de bedoeling dat een deel van de A8, centrum Nice zou binnenrijden maar dat plan is geschrapt ten tijde dat men begon in te zien dat autoroutes in het centrum van steden toch niet zo'n schitterend idee was (Lyon, Marseille, Reims, Metz), vandaar dat die rare kronkel bestaat.

Ikzelf passeer er op zijn vroegst pas weer in februari, als ze dan nog aan het werken zijn laat ik het jullie weten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door vynkce » vr 13 sep 2013, 19:38

Meer informatie over dit project op deze speciale website: http://www.escota-entreedenice.com/

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Dexy » za 14 sep 2013, 18:53

Km357 schreef:Vroeger was het de bedoeling dat een deel van de A8, centrum Nice zou binnenrijden maar dat plan is geschrapt ten tijde dat men begon in te zien dat autoroutes in het centrum van steden toch niet zo'n schitterend idee was (Lyon, Marseille, Reims, Metz)
Toch zou een robuustere verbinding tussen de A8 en het centrum van Nice geen overbodige luxe zijn. Met name de Voie Mathis (de expresweg door het centrum van Nice) is slecht aangesloten op de A8. Hierdoor wordt verkeer richting/vanuit het centrum gedwongen om over de Promenade des Anglais te rijden. Probleem is echter dat de Pr. des Anglais de grote stroom verkeer van/naar de A8 totaal niet aankan.

Een directe verbinding Voie Mathis - A8 zou een zege zijn voor deze stad, waar de doorstroming in de spitsuren (net als in andere grote Franse steden) zeer slecht is. De aanleg van zo'n verbindingsweg is echter onmogelijk, want de ruimte is er simpelweg niet in Nice. Afgelopen zomer ben ik voor de eerste keer in Nice geweest, maar ik had geen idee dat Nice zó volgebouwd is.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » za 14 sep 2013, 20:27

^^ Het is de bedoeling dat de Promenade des Anglais wordt versmald om een tramlijn aan te leggen. Dit moet de verkeersstroom op die weg verlagen met 20.000 mvt/dag.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Km357 » zo 15 sep 2013, 15:19

Gaat alleen maar een fiasco aan files teweegbrengen, en ja Nice is volgebouwd, de enige mogelijkheid is uitbouwen naar de zee, maar dat is op zich geen echte optie. Monaco heeft de laatste decennia wat land gewonnen en dat is ten koste gegaan van de flora en fauna van de zee waardoor sommige courante vissoorten nu zeldzaam zijn geworden door gebrek aan habitats. Nice kan dus die optie niet uitbuiten. Het enige wat ik nog zie dat kan gebeuren is uitbouwen langs de Var waar al de KMO's zijn.

Er is daar nog wel wat werk, maar het ontbreekt de Azur aan geld en plaats, dat maakt het ook zo'n fascinerende regio, je gaat rechtstreeks van de zee naar de bergen en toch werkt alles naar behoren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Vinny » zo 15 sep 2013, 18:16

Er is genoeg ruimte, maar mensen willen nu eenmaal vlak aan de kust wonen en niet in flatgebouwen.
https://maps.google.nl/maps?q=nice&hl=n ... 39,,0,2.92
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][A008] [C] Aix-en-Provence - Menton

Bericht door Ds79m » zo 15 sep 2013, 19:11

^^ Ik zou toch niet willen zeggen dat de regio Nice-Monaco te dunbevolkt is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie