Afbeelding

[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

[CH][A002] A2 Basel - Luzern - Lugano - Chiasso

Bericht door GuteFahrt » zo 12 mei 2013, 18:10

Ik heb een fotoserie geüpload van de A2 Luzern tot aan Basel. Voor deze serie zie de set op

http://www.flickr.com/photos/krusefahre ... 478294882/

Onderstaand een selectie van de mooiste foto's:

1.Drie rijstroken bij het begin van de serie bij Verzweigung Rotsee richting westen (bij Emmen)

Afbeelding

2.Landschap tussen AS Sursee & AS Dagmersellen

Afbeelding

3.AS Dagmersellen

Afbeelding

4.Verzweigung Wiggertal

Afbeelding

5.Daar waar het wegdek te wensen overliet en waar nu wat aan aan gedaan wordt als ik mij niet vergis:
tussen Verzweigung Wiggertal & Verzweigung Härkingen bij Raststätte Gunzgen

Afbeelding

6.Verzweigung Härkingen met op de achtergrond de bergen van de Zwitserse Jura

Afbeelding

7.Afstandenbord tussen AS Egerkingen en de Belchentunnel

Afbeelding

8.Landschap tussen AS Arisdorf & Verzweigung Augst

Afbeelding

9.Sprongetje naar de grensovergang met Duitsland bij Weil

Afbeelding

10.Voorsorteren bij het grensstation

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op zo 01 sep 2013, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

martwout
dorpsstraat

Re: [FOTO][CH] A2 Luzern-Basel

Bericht door martwout » di 14 mei 2013, 9:38

http://www.flickr.com/photos/krusefahrer/8732219202

Ah, Pratteln. Altijd weer een genot om te stoppen op de heenweg en de kiosk in te duiken. :)

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 01 sep 2013, 17:27

A2/A3 Baselbiet

Voor het gemak gebruik ik mijn eerdere thread even voor een stukje A2/A3 in Groot-Basel zogezegd. Ik heb hier foto's gemaakt vanaf AS St.-Jakob tot aan Verzweigung Augst.

Kaartje:

Afbeelding

Volledige set @ flickr (30 foto's): http://www.flickr.com/photos/krusefahre ... 325425919/

Selectie in de spoiler:
SPOILER: TOON

1.Deze foto staat nog even los van de serie. Dit is het eerste bord na de grensovergang met Frankrijk bij St. Louis

Afbeelding

2.Invoegen op de A2/A3 nabij Basel Sankt-Jakob

Afbeelding

3.Op naar het oosten met rechts het stadion van FC Basel: St. Jakob Park

Afbeelding

4.Afstandenbord na Verzweigung Hagnau

Afbeelding

5.Schweizerhalletunnel

Afbeelding

6.400-meterbord AS Pratteln

Afbeelding

7.Het opvallende wegrestaurant (Raststätte-) Pratteln

Afbeelding

8.AS Liestal

Afbeelding

9.Uitsmijter

Afbeelding

10.Aankondiging Verzweigung Augst

Afbeelding

11.Kiezen of delen

Afbeelding

12.Auf Wiedersehen im Baselbiet!

Afbeelding

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 01 sep 2013, 17:50

Zie ik nou op foto 11( nummering uit de spoiler) een wegweizer? rechtdoor is toch A3/E60 en niet A2/E25/E35?
Wat een blunder. Het oude bord (zie streetview) was correct.

GuteFahrt, mag ik je foto gebruiken voor een mail aan de Zwitserse overheid?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » zo 01 sep 2013, 17:57

^^ no problem. Mijn zegen heb je ;)

EDIT: foto van Chris er even bijgepakt. Van 1 juni 2009 uit mijn hoofd:

Afbeelding

So sollte es sein. Dit is wel ernstig... :neenee: Genomineerd voor blunder van het jaar?

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO][CH][A002] Luzern-Basel

Bericht door Vinny » zo 01 sep 2013, 21:41

http://farm6.staticflickr.com/5443/9646 ... 660f_c.jpg

Leuk zo'n bruine bestemming. Alleen waarom nou weer in een onleesbaar klein lettertype... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 02 sep 2013, 2:31

^^ je hebt gelijk. Als ze dit bord wat dat betreft als uitgangspunt nemen zou het al een stuk leesbaarder worden...

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 03 sep 2013, 15:45

Timmetje schreef:Zie ik nou op foto 11( nummering uit de spoiler) een wegweizer? rechtdoor is toch A3/E60 en niet A2/E25/E35?
Wat een blunder. Het oude bord (zie streetview) was correct.

GuteFahrt, mag ik je foto gebruiken voor een mail aan de Zwitserse overheid?
Vandaag een antwoord uit Zwtserland gekregen. Fout was bekend, herstel is al gepland.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 03 sep 2013, 16:15

:top:

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 04 sep 2013, 15:01

In de andere draad van mijn rondrit had ik het even over de bestemming Chur. Kleine moeite om het hier ri. Zürich te bewegwijzeren lijkt me. Sowieso opvallend veel onopgevulde ruimte daar op het linkerbord.

Afbeelding

Ik zou het als volgt doen:

E60/A3

Chur (San Bernardino)

Zürich - (Baden eventueel weg) - Rheinfelden

Rechter bord is m.i. verder wel in orde.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 04 sep 2013, 20:34

Waarom wordt er eigenlijk gekozen voor Chiasso en niet voor het grotere en bekendere Lugano?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 sep 2013, 21:13

^^ De stad Lugano mag internationaal bekender zijn, maar ik durf de stelling aan dat internationaal doorgaand verkeer toch meer kan met Chiasso, de stad die toch een sterke bekendheid heeft om zijn grensovergang (met bijbehorende files), waar mensen Lugano niet heel precies zullen kunnen plaatsen. Maar nog liever zou ik Milano zien. Bekender dan beide steden in Ticino en even richtinggevend voor het internationale verkeer op de Gotthardroute.

Overigens laat de al geposte foto uit 2009 zien dat het bewegwijzeren van Chiasso noordelijk van de Gotthard een vrij nieuwe ontwikkeling is. Ook uit 2010, toen ik voor het laatst over de A2 reed, kan ik het me niet herinneren. Van oudsher stonden er tot voorbij Luzern geen verdergelegen doel op de borden dan Gotthard, en daarna kwam inderdaad Lugano in beeld. Aan de Ticinese kant van de Gotthard dan op een gegeven moment Milano. Ben wel benieuwd of men Chiasso op relatief korte termijn ook nog gaat toevoegen op de afstandenborden langs de A2 en de A4, of dat het bij eenmalige verwijzingen op de knooppunt-borden blijft.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 04 sep 2013, 23:27

^^ Klopt volgens mij wel aardig wat je hier zegt. Volgens mij kon je die I van Italië dan achter de bestemming Gotthard vinden. Net als Basel (D/F). Dat was dan volgens mij vanaf Härkingen of Wiggertal. Hier bij Augst was dat dus nog niet zo...

Denk trouwens niet dat ze Chiasso nog toe gaan voegen aan die doelenborden, maar ook ik ben daar wel benieuwd naar. Soms kunnen de Zwitsers best verrassen met de bewegwijzering. :p

Jesper1987
polderweggetje

Bericht door Jesper1987 » do 17 jul 2014, 11:23

Over de A2 in rijrichting Basel gesproken!

Nu weet ik dat je in Duitsland bij Baustellen ook rekening moet houden met fikse boetes, indien je een snelheidsovertreding begaat. In Zwitserland zijn de boetes helemaal van de zotte, ik spreek uit ervaring helaas.

Afgelopen zomer ben ik in Vada (Toscane) op vakantie geweest. De route heb ik met de auto afgelegd. Zowel heen- als terugreis heb ik de route via Gotthardtunnel genomen en heb ik m'n blik scherp op de snelheid gehad.

Wat mij in Zwitserland op de A2 opviel was dat de Vmax veelal 120 km/u was en in de tunnels (Belchen/Seelisberg/Monte Ceneri) 80 km/u. Met die opvatting reed ik op de terugweg ook door de Gotthardtunnel. Na 16,8 kilometer zag ik het zonlicht voor me opdoemen en splitste de rijbaan in twee rijstroken. Mooi! dacht ik, met de aanname dat direct na de tunnel de snelheidslimiet weer 120 zou zijn (zoals bij de andere tunnels). Ik snelde mijn voorganger links voorbij en reed met 115 km/u de tunnel uit. Dat het precies die snelheid was, werd me twee maanden later duidelijk toen ik een envelop met "Kanton Uri" op de deurmat zag liggen.

Dat kon natuurlijk maar 1 ding betekenen en ja hoor: 115 km/u geschwindigkeit met 4 km/u correctie. Zo bleven 31 kilometertjes waarover kantonrechter zou bepalen wat een toepasselijke straf zou zijn voor deze snelheidscrimineel. Helaas kreeg ik de aantijging in zowel Duits als Nederlands.

Uiteindelijk kreeg ik een retourbrief van Kanton Uri, nadat ik had aangegeven dat ik de bestuurder was destijds, met het verzoek binnen 10 dagen na dagtekening 800 CHF (ruim €650,-) over te hmaken.

Als ik een Zwitser was geweest zou onderstaand van toepassing zijn:

Autobahn
Überschreitung um 26-30 km/h Verwarnung
Überschreitung um 31-34 km/h 1 Monat Entzug (mindestens)
Überschreitung um 35 km/h und mehr 3 Monate Entzug (mindestens)

bron: http://www.ch.ch

Tip: ga er dus niet vanuit dat bij de Gotthardtunnel óók de snelheidslimiet direct na de tunnel weer 120 wordt, dit is pas na 500 meter.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 17 jul 2014, 14:51

Jesper1987 schreef:Wat mij in Zwitserland op de A2 opviel was dat de Vmax veelal 120 km/u was en in de tunnels (Belchen/Seelisberg/Monte Ceneri) 80 km/u.
Hmm... dat kan niet zo gezegd worden. De grote tunnels met twee tunnelbuizen (2x2 rijstroken) hebben veelal een Vmax van 100 km/u, zoals de Belchen en Seelisbergtunnel. Sommige passages langs steden zijn dan weer 80 of 100 km/u, evenals de klim/afdaling van Amsteg naar Göschenen. Goed op de borden letten is altijd belangrijk, maar in Zwitserland is extra aandacht gevraagd. ;)

Interessant overigens dat men in Kanton Uri al wel zo slim is geweest om er meteen een Nederlandse brief bij te doen. Had ik van dat kanton zeker niet als eerste verwacht. Of misschien juist wel vanwege het vele internationale verkeer op de A2.
Jesper1987 schreef:Als ik een Zwitser was geweest zou onderstaand van toepassing zijn:
Stond er in die brief dan niks over een rijverbod voor Zwitserland? Dat zou namelijk zomaar kunnen. Je rijbewijs ben je uiteraard niet kwijt, maar het kan wel zijn dat je nu een poosje niet meer in Zwitserland mag rondrijden. Maar goed, als dat vorige zomer was zijn die paar maanden al wel weer voorbij...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jesper1987
polderweggetje

Bericht door Jesper1987 » vr 18 jul 2014, 10:31

De grote tunnels met twee tunnelbuizen (2x2 rijstroken) hebben veelal een Vmax van 100 km/u, zoals de Belchen en Seelisbergtunnel.

Je hebt gelijk! Waar het mij om gaat is:
in Zwitserland is extra aandacht gevraagd. ;)
Zeker waar. Met mijn verhaal wil ik de nadruk leggen op de Vmax - direct - na de tunnel. Die is bij de Belchen en Seelisberg (bijv.) weer hoger dan in de tunnel.
Interessant overigens dat men in Kanton Uri al wel zo slim is geweest om er meteen een Nederlandse brief bij te doen. Had ik van dat kanton zeker niet als eerste verwacht. Of misschien juist wel vanwege het vele internationale verkeer op de A2.
Ik denk dat Uri dit juist goed voor elkaar heeft vanwege het transitverkeer. Zeker nu boetes vaker en in meer landen aankomen kan dit wel eens een goudmijntje voor dat Kanton zijn.

Tobias98
dorpsstraat

Bericht door Tobias98 » ma 21 jul 2014, 14:05

Tsjah, wij zijn gister ook geflitst in een tunnel Luzern, ik ben benieuwd wat er uitkomt. :geenlach:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 jul 2014, 12:15

^^ Ik ben dik een maand geleden geflitst op de A13 in Ticino, nog niks ontvangen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 jul 2014, 12:34

Volgens mij laat Zwitserland altijd lang op zich wachten wat de boetes betreft. Ik ken wel voorbeelden van 6-12 maanden. :|

@Coen Tunnel: Ben je toevallig bij de vaste flitspaal van Roverdo gefotografeerd?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 22 jul 2014, 13:55

^^ Yep. Momentje van onoplettendheid, ik reed rond de 90 km/u. Het is daar 2x2 ongelijkvloers maar met een Vmax van 80 km/u.

Jesper1987
polderweggetje

Bericht door Jesper1987 » di 22 jul 2014, 15:29

tobiasdeelstra schreef:Tsjah, wij zijn gister ook geflitst in een tunnel Luzern, ik ben benieuwd wat er uitkomt. :geenlach:
op ch.ch kun je de hoogte van de boete achterhalen.
Je krijgt 4 kilometer correctie t.o.v. je échte snelheid.

BeervVtV
woonerf

Re: [CH] A002 Gotthard - Chiasso

Bericht door BeervVtV » za 29 aug 2015, 23:09

Vanaf Verzweigung Augst tot Härkingen is een prachtig deel. Ik heb dan echt het gevoel in Zwitserland te zijn met die bergen. :top:
Spits, het stomste moment van de dag.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 10 apr 2017, 16:28

(Grote) problemen op de A2 ri. Chiasso bij de Monte Ceneri tunnel momenteel:

http://www.aargauerzeitung.ch/schweiz/w ... -131218392
http://www.blick.ch/news/schweiz/tessin ... 08934.html

Een gaslek a.g.v. graafwerkzaamheden is debet aan het probleem. De A2 is ter plaatse volledig afgesloten voor het verkeer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 apr 2017, 17:14

^^ En de Hauptstrasse ook. Dat betekent dat het Sottoceneri (Lugano, Chiasso en omgeving) nu redelijk van de rest van Zwitserland is afgesloten. Je zou alleen buitenom kunnen via Lugano-Ponte Tresa-Luino en dan langs het Lago Maggiore omhoog. Wat natuurlijk een kansloze route is wanneer het om grotere verkeersstromen gaat. Lugano-Ponte Tresa is in de spits altijd al een crime.

Op de wat langere routes over de Alpen lijken Simplon, Brenner en Sint Bernhard de enige echte alternatieven. Normaal gesproken zou je vanaf Milaan nog kunnen denken aan een route over A8, A26 en SS34 naar Locarno, maar op die laatste zijn grote werkzaamheden waardoor het verkeer er steeds maar in één richting overheen kan.

UPDATE dinsdagochtend: uiteindelijk was de A2 maar enkele uren afgesloten. Maar het bleef nog lang onrustig op de wegen in de regio. Rapportage van de RSI.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » do 13 apr 2017, 20:07

http://www.srf.ch/news/schweiz/alle-unt ... ung-sueden

^Een ietwat ongewone situatie vandaag op de A2 in Kanton Uri (Tussen Luzern en Gotthard in centraal Zwitserland gelegen) richting de Gotthardtunnel. Vanwege een ongeval aan het eind van de middag in de Seelisbergtunnel werd deze compleet afgesloten. Daardoor momenteel geen file bij Wassen, wat eigenlijk standaard is op de donderdag voor het paasweekend in Zwitserland.

Daarentegen liepen andere wegen compleet vol met alle gevolgen van dien, zoals grote vertraging op de Axenstrasse (Schwyz-Altdorf).

De verwachting is dat de situatie snel normaliseert, en dat er straks gerust weer 10 kilometer file voor de Gotthardtunnel staat. :p
Die prognose geldt voor 23:00 vanavond, met wachttijden van enkele uren.

Tussen 3 en 5 uur morgenochtend zal die golf van verkeer door de tunnel zijn verwacht Viasuisse. Dan zal uittocht (vakantie)verkeer deel 2 het stokje gaan overnemen.

O ja, de treinen zitten ook (bom)vol. E.e.a. heeft ook met mooi weer te maken aan de zuidflank van de Alpen.

Altijd gezellig. :mrgreen:

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 23 jan 2018, 10:44

Mooi contrast met de huidige situatie op de Zwitserse wegen.

De A2 bij de Gotthardtunnel is afgesloten vanwege een modderstroom, diverse zijdalen in onder andere Wallis en Vaud zijn afgesloten vanwege lawinegevaar of modderstromen. Zo is het nu ook niet mogelijk om over de Simplonpas te rijden (autotrein wel beschikbaar), ook rijden de autotreinen van Lötschberg en Furka niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 jan 2018, 14:52

^^

Afbeelding

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 28 mar 2018, 11:14

Door een blunder bij werkzaamheden aan de A2 door Basel in de richting van de Duitse grens zijn de komende maanden slechts 2 i.p.v. 3 rijstroken beschikbaar boor het verkeer. Bij voorbereidende werken t.a.v. opnieuw asfalteren is te diep in een betonnen draagconstructie gezaagd.

Het betreft het stuk verhoogde Schwarzwaldallee tussen de Schwarzwaldbrücke over de Rijn en :AS: Basel Badischer Bahnhof. Er geldt nu ter plaatse een Vmax van 30 km/h.

https://bazonline.ch/basel/stadt/tempo- ... y/13249335

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » ma 30 jul 2018, 21:42

A2 Grenzbrücke Basel

Men gaat binnenkort beginnen aan onderhouds- en reparatiewerkzaamheden aan de Grenzbrücke tussen Zwitserland en Duitsland bij Basel, onderdeel van de A2. Dit kunstwerk is sinds 1973 in bedrijf en toe aan een opknapbeurt. De werken beginnen op 6 augustus en gaan tot 2022 duren.

E.e.a. betekent dat in de richting van Duitsland er een rijstrook minder beschikbaar zal zijn. Blijkbaar hebben ze voor de vrachtwagens ergens iets gebouwd in de hoop de onvermijdelijke verkeershinder in te dammen:
Stadt Weil am Rhein (25-7-2018 schreef:Um Wartezeiten bei der Zollanlage zu vermindern. wird der schwere Güterverkehr(> 3.5 t) über die PEZA (Provisorisch erweiterte Zollanlage) Basel umgeleitet. Sämtliche Ein- und Ausfahrten werden während den Bauarbeiten unverändert zur Verfügung stehen.
's Nachts is in principe één rijstrook per richting beschikbaar. Er zullen ook afsluitingen komen, enkel doordeweeks tussen 21 en 5 u.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 aug 2018, 9:34

Een brand in de Tunnel Monte Piottino van de A2 tussen Faido en Quinto, ongeveer 15 km ten zuiden van de Gotthardtunnel.

Afbeelding