Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Davy » za 11 aug 2012, 2:07

Ik kan nu beter zeggen waar ik nog niet gereden heb :mrgreen: , dat zijn nu nog 2 korte stompjes: de A12 stukje tussen de R0 en Brussel (Laken), en het stukje E42 tussen Dour en de Franse grens.

Een kaartje tussendoor: snelwegen die ik in minstens 1 richting in full-HD op video heb gezet:
Afbeelding

Dusja, vooral nog wat "werk" in het zuidelijke landsgedeelte...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Willem » za 11 aug 2012, 21:15

^^ Ben je na de A28 een stuk binnendoor gereden? De meeste mensen die de A28 gehad hebben, hebben ook de verbinding via de E411 of E25 met de rest van het land bereden.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Davy » za 11 aug 2012, 22:12

^^ Ja, via de N4. 8-)

mailmandj
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 17:22
Locatie: Papendrecht, Zuid-Holland

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door mailmandj » za 01 sep 2012, 18:29

Niet veel bijzonders, eigenlijk.
Afbeelding

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door JayBeeke » di 11 sep 2012, 10:57

Ik krijg mijn kaartje niet meer correct geüpload (zie pag. 2), maar ondertussen ontbreken alleen nog de A16 (Tournai-St Ghislain), de E25 ten zuiden van Bastogne en de E42 tussen Charleroi en Namen. Zijn er nog bijgekomen: de E34 Turnhout-Nederland, E313 Luik-Bilzen, delen van de N49 en een aantal wegen rond Charleroi. Ik ben er dus BIJNA :D

mvg!
JJN

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door captain007 » vr 05 okt 2012, 9:56

Nieuw kaartje (alle iets lichter rode gedeelten heb ik nu toegevoegd ten opzichte van vorig jaar):
Afbeelding
bereden snelwegen belgie 2012 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Mis nu nog wat kleine korte stukjes bij Kortijk, stukje R4 bij Gent, nog wat ministukjes bij Charleroi, Brussel, Luik. Grootste ontbrekende schakels zijn nu nog de E313 tussen Lummen en Loncin en de E40 tussen Leuven en Loncin en natuurlijk de A28.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 okt 2012, 10:58

Ik heb gisteren eindelijk de A601 kunnen toevoegen! :woop:

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door jdb2 » wo 20 mar 2013, 17:56

...
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 27 jun 2023, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Kaaiman » do 21 mar 2013, 13:26

Dit is mijn aandeel. De helft van de totaalafstand heb ik in het donker afgelegd, al dan niet wakker.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Chrysa » zo 12 mei 2013, 13:55

Afbeelding

Nieuw kaartje,heb eindelijk de A28 toe kunnen voegen :woop:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door boe! » zo 12 mei 2013, 14:47

De A28 hoop ik aanstaande zondag aan mijn totaal te kunnen toevoegen, samen met de A604 en A602. Daarna ga ik Duitsland in (via een stukje Frankrijk en Luxemburg).

Turbo Express
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 20:40
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Turbo Express » za 01 jun 2013, 20:55

Heb ze na 17j koerierdienst allemaal gereden en op de meeste veel te veel stil gestaan :-)
Geen zorgen, geen stress, das werken met Koerier Turbo Express

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door captain007 » do 13 jun 2013, 21:32

Tijd voor een nieuw kaartje:
Afbeelding
Bereden Snelwegen België juni 2013 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Toegevoegd:
- Deel van E40 in Wallonië
- A201 bij Zaventem
- E403 bij Kortrijk
- A19 tussen Kortrijk en Menen
- E313 tussen Lummen en Liège (klein stukje ontbreekt nog bij Hasselt)
- A604 inprikker bij Liège

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 feb 2014, 21:35

Twee dagen in Vlaanderen geweest, een middag in Hasselt en de rest in Leuven. De E313 vanaf Hasselt naar Antwerpen had ik al bereden, maar nieuw was bijna de gehele E314:

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 mar 2014, 11:56

Ik heb in België gewoon drie provincies compleet (Namen, Luxemburg en Waals-Brabant), dat red ik zelfs in Nederland niet! :lol: Daar heb ik alleen Drenthe en Overijssel compleet.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Snelwegenkenner » wo 05 mar 2014, 13:14

^^ Heb je ook het stukje A3/E40 dat in Waals Brabant ligt al gereden?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door sirdanilot » wo 05 mar 2014, 13:19

Toch grappig om te zien hoe de snelwegn de provinciegrenzen negeren. In Nederland heb je dat toch een stuk minder. Welicht omdat de provinciegrenzen logischer zijn? Alleen Utrecht-Gelderland is op sommige plaatsen nogal arbitrair, maar zelfs de A30 loopt netjes enkel in Gelderland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 mar 2014, 13:41

Snelwegenkenner schreef:^^ Heb je ook het stukje A3/E40 dat in Waals Brabant ligt al gereden?
Och verhip, die mis ik. De E40 heb ik tussen knooppunt Heverlee en Hognoul nog niet gehad.
sirdanilot schreef:Toch grappig om te zien hoe de snelwegn de provinciegrenzen negeren. In Nederland heb je dat toch een stuk minder. Welicht omdat de provinciegrenzen logischer zijn? Alleen Utrecht-Gelderland is op sommige plaatsen nogal arbitrair, maar zelfs de A30 loopt netjes enkel in Gelderland.
A32 begint in Overijssel, komt dan door Drenthe, en daarna weer door Overijssel om uiteindelijk naar Fryslân te gaan. Volgens mij de enige snelweg in Nederland die tot tweemaal toe dezelfde provincie binnen komt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door verfmeer95 » wo 05 mar 2014, 14:06

^^ De A27 gaat bij t Gooi 3 maal over de provinciegrens Utrecht-Noord-Holland heen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Snelwegenkenner » wo 05 mar 2014, 14:17

In Duitsland heb je dat ook met de E30. Eerst NEDSAKS, dan NRW, dan NEDSAKS, dan weer NRW en dan alweer NEDSAKS. :nuts:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Alfa » wo 05 mar 2014, 17:00

sirdanilot schreef:Toch grappig om te zien hoe de snelwegn de provinciegrenzen negeren. In Nederland heb je dat toch een stuk minder. Welicht omdat de provinciegrenzen logischer zijn? Alleen Utrecht-Gelderland is op sommige plaatsen nogal arbitrair, maar zelfs de A30 loopt netjes enkel in Gelderland.
Dat geldt hoofdzakelijk voor de E40/A3 Luik-Brussel. Helaas is die eens betekenisloze provinciegrens vele jaren later ook een gewestgrens geworden waardoor je er nu om de vijf voeten met een andere wegbeheerder zit. De E429/A8 lijkt op het wikipediakaartje dat hier circuleert ook meerdere keren de gewestgrens te kruisen maar dat klopt niet. Die weg is namelijk aangelegd ná de grote regionaliseringsgolf en blijft daarom netjes aan 1 kant van de grens: http://goo.gl/maps/Qcn21. Al is het nipt.

Verder is naast het voorbeeld van de E40 ook nog de E25 tussen de provincies Luxemburg en Luik: zie hier. Maar dat heeft verder geen gevolgen voor het wegbeheer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door sirdanilot » wo 05 mar 2014, 17:18

verfmeer95 schreef:^^ De A27 gaat bij t Gooi 3 maal over de provinciegrens Utrecht-Noord-Holland heen.
Oh dat wist ik niet. Hij gaat in feite echt maar een heel klein stukje door Noord-Holland. Utrecht - Noord-Holland - Utrecht - Noord Holland - Flevoland :)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Alfa » wo 05 mar 2014, 19:41

Op de E40 is het komende van Brussel: Vlaanderen - Wallonië - Vlaanderen - Wallonië - Vlaanderen - Wallonië - Vlaanderen - Wallonië - Vlaanderen - Wallonië. Je kruist de grens 9 keer. Al staan ze niet alle 9 aangegeven.

Vooral hier waar 5 keer de grens gekruist wordt op 500 meter, al staat er maar 1 bord. Dat is een beetje teveel om aan te geven natuurlijk. Een grenscorrectie zou hier wel op zijn plaats zijn. Maar ja, dat ligt natuurlijk gevoelig. Er is daar wel een speciale regeling: slechts 1 wegbeheerder is verantwoordelijk voor dat gehele kleine stuk, ik weet wel niet meer of het Vlaanderen of Wallonië was.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Snelwegenkenner » wo 05 mar 2014, 23:12

Met de E30 in Duitsland(bijv bij Rheine) zouden ze ook een grenscorrectie kunnen doen. Best wel leuk zo'n grenscorrectie ter omwille van een snelweg. :p

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door verfmeer95 » wo 05 mar 2014, 23:14

^^ Dat hebben ze bij de A7 bij groningen ook gedaan, de provinciegrens ligt precies ten zuiden van de A7

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Sophie » wo 05 mar 2014, 23:46

In Duitsland hadden wa dat ook - Chris heeft dat opgeschreven:
(Bron: [url]http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=260&t=15451&p=628917&hilit=Hohenzollern#p628917[/url]) Chris schreef:Ik las een interessant verhaal over de A8 in Baden-Württemberg. Na de tweede wereldoorlog bestond de huidige staat nog niet, maar bestond uit drie staten; Südbaden (Frans bezet), Württemberg-Hohenzollern (Frans bezet) en Württemberg-Baden (Amerikaans bezet). De grens tussen Württemberg-Hohenzollern en Württemberg-Baden is met opzet zo vastgelegd, dat de gehele A8 in de Amerikaanse zone viel (Württemberg-Baden dus). Zodoende hadden de Amerikanen in de jaren na de tweede wereldoorlog een snelweg vanaf Frankfurt naar München, de twee belangrijkste steden in de Amerikaanse zone destijds. Andere routes waren nog niet mogelijk. De route verliep toen via de A5, A67, A656, A5 en A8. De Autobahn was dus van strategisch belang voor de Amerikanen eind jaren '40 en begin jaren '50.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door Alfa » do 06 mar 2014, 0:07

Ik vind het voorbeeld van die Duitse E30 allesbehalve spectaculair. Akkoord, je kruist wel veel deelstaten. Maar slechts op macroniveau. Een grenscorrectie is in dat geval niet aan de orde omdat de grens niet vlak naast de autosnelweg loopt en je bij een ruil grote lappen grond vol steden en mensen zult moeten ruilen.


In het voorbeeld van de E40 ligt dat anders. Daar is vooral de grilligheid het probleem en gaat het om echt om kleine en onbewoonde stukjes landbouwgrond. In principe zou een rechttrekking dus geen ingewikkelde zaak moeten zijn. Ik heb dat hier ooit eens op kaart gezet:
Alfa schreef:
sanderl schreef:Volgens Google Maps is er in dat kleine stukje Vlaanderen zelfs weer een nog kleiner stukje Wallonië. Is dat óók te merken op/aan de weg?

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 54324&z=13
Eigenlijk zou men de gewestgrens eens moeten hertekenen. Dat gewestgrens gewoon laten gelijk lopen met de autosnelweg.

Afbeelding

In het rood de huidige grens in blauw mijn voorstel. Het groende deel is compensatiegrond voor Vlaanderen omdat het bij deze regeling anders meer grond zou verliezen dan Wallonië. Bij deze wordt dat dus ook gecompenseerd. Dit om de communautair geïnspireerde kritiek tegen te gaan. Alle overgedragen grond is landbouwgrond waar dus niemand woont.

De autosnelweg zou dus Waals worden. Op die manier wordt men niet meer geconfronteerd met een Vlaanderen-Wallonië-Vlaanderen-Wallonië-Vlaanderen-Wallonië, .... -ritverloop. Dan zou je bij een rit van de Brusselse ring naar Luik slechts 1 keer de gewestgrens kruisen.

Eventueel zou men kunnen eisen dat Vlaanderen haar weggedeelte voor de overdracht nog eens volledig heraanlegt.
Maar 3 jaar na datum is het er nog steeds niet van gekomen. Mijn invloed is dus beperkt. :p


Eigenlijk zou men daar eens echt 9 'welkom in Vlaanderen'/'Bievenue en Wallonie'-borden moeten plaatsen vlak achter elkaar op de precisie locaties. Dat zou de belachelijke toestand meer zichtbaar maken en dat kan ook helpen om tot een oplossing te komen. Politici zijn daar gevoelig aan.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 06 mar 2014, 1:17, 5 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door sirdanilot » do 06 mar 2014, 0:16

Er is toch ook ergens een stuk waar er een rivier rechtgetrokken is, maar de gewestgrens nog de loop van de oude rivier volgt, waardoor je allerlei enclaves en exclaves hebt? Of is dit voorbeeld inmiddels ook rechtgetrokken?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door verfmeer95 » do 06 mar 2014, 0:22

Dat bestaat nog, hier bij Avelgem

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Welke snelwegen heb jij gereden in België?

Bericht door RSK » do 06 mar 2014, 10:24

Hierbij mijn kaart, uiteraard alleen met de wegen waar ik zelf achter het stuur heb gezeten. Het klassieke familiegrapje luidt dat België de snelwegen met E-nummers aanduidt omdat het een land is waar je doorheen moet als je naar Frankrijk gaat. Mijn kaartje kan dat grapje helaas niet ontkrachten. :mrgreen:

Afbeelding

Vermoedelijk gaan de A12 en de A27 nog wel verder rood kleuren als de A4 bij Steenbergen respectievelijk de A7 in Luxemburg af is, verder heb ik geen concrete plannen. Nou ja, wellicht de A14 als ik nog eens naar Parijs ga. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie