[B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelwegen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

[B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelwegen

Bericht door Tommy » di 04 jun 2013, 9:59

Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelwegen

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) en de gedeputeerden van Mobiliteit van de 5 Vlaamse provincies hebben in het provinciehuis in Leuven een mobiliteitscharter voor de komende 6 jaar ondertekend. Samen beloven ze onder meer te blijven investeren in fietsinfrastructuur. Vooral fietssnelwegen zijn daarbij prioritair.

"We gaan onze krachten bundelen om meer snelle, veilige en conflictvrije fietspaden over lange afstanden aan te leggen", zei minister Crevits. "Vroeger dacht men dat alleen korte fietspaden nodig waren, maar uit onderzoek is inmiddels gebleken dat als langere fietsroutes beschikbaar zijn mensen spontaan ook grotere afstanden per fiets gaan afleggen, niet alleen recreatief, maar ook in het woon-werkverkeer."

In alle provincies wordt momenteel werk gemaakt van fietssnelwegen over afstanden van 50 tot 100 kilometer. Vlaams-Brabant werkt mee aan de uitbouw van het fietsGEN, een netwerk van fietsroutes in Brussel en de Vlaamse rand.
Guldensporenpad

In West-Vlaanderen is het Guldensporenpad langs een voormalige spoorwegbedding tussen Kortrijk en Zwevegem de prioriteit en in Limburg wil men het Albertkanaal verder ontwikkelen als fietsader.

In Antwerpen wordt gewerkt aan de fietssnelwegen Antwerpen-Essen, Herentals-Balen en Antwerpen-Mechelen. Oost-Vlaanderen wil langs rivieren en kanalen, spoor- en trambeddingen een netwerk van fietssnelwegen uitbouwen.
Bewegwijzering en apps

Vlaams-Brabants gedeputeerde Tom Dehaene (CD&V) kondigde aan dat de provincies ook werk willen maken van een betere bewegwijzering. Dit zal niet alleen in de klassieke zin gebeuren, maar ook via apps waarbij fietsers steeds de meeste voordelige wegen worden gewezen.

Hij riep iedereen op gegevens bij mekaar te brengen ten behoeve van wie dergelijke apps willen ontwikkelen. Crevits merkte hierbij op dat fietsers die ontevreden zijn over de staat van bepaalde fietspaden soms niet weten dat er betere alternatieven in de buurt zijn.
Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... ssnelwegen

Ik begrijp dit ergens niet zo goed. Vlaanderen is volgebouwd. Extra plaats voor die fietssnelwegen is er niet. Het enige wat er is zijn omgebouwde oude spoorwegen of jaagpaden naast kanalen. Maar die zijn al goed en vaak gebruikt. Ook is er geen geld voor de huidige fietspaden naast de straten goed onderhouden te houden. Waar wil Crevits het budget halen?

In contradictie las ik deze morgen in de Metro dat de Belg verknocht is aan zijn wagen (1 wagen per 2 inwoners) en dat er nergens ter wereld zoveel bedrijfswagens rondrijden. Ik denk niet dat deze fietssnelwegen enige verandering teweeg zullen brengen...

Mods: Indien dit topic ergens anders moet staan > Verplaats maar ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door Palance » di 04 jun 2013, 10:09

In Nederland zijn ze daar ook me bezig. Ik fiets zelf graag, maar ik zit echt niet te wachten op een lange kaarsrecht (en dus erg saai) fietspad van vele kilometers.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door sirdanilot » di 04 jun 2013, 11:35

^ Die lange rechte fietspaden zijn bedoeld voor het woon-werkverkeer, en voor mensen met een racefiets die lange afstanden willen afleggen. Als je recreatief wil fietsen zijn er nog altijd de recreatieve routes ;)

Geloof me, als je geen auto hebt is de fiets vaak het beste vervoersmiddel van A naar B. OV tussen twee willekeurige punten is vaak erg slecht, als je het net niet treft heb je geen overstap en duurt het vaak nog langer dan met de fiets. Veel kleinere dorpjes zijn met de bus totaal niet te bereiken. Zo moest ik een maand of wat geleden naar Noorden, een dorpje in de gemeente Nieuwkoop, vanaf Leiden. Nou, met de fiets waren we sneller dan de groep die met het OV ging ! Een fietssnelweg was wel handig geweest, maar tussen Leiden en Alphen (laat staan verder) ligt die er niet, waardoor je op zeer smalle polderweggetjes moet fietsen. Wel een mooi, leeg gebied overigens.

Fietsroutes volgen vaak oude autoroutes. Dit is bijvoorbeeld de normale fietsroute Leiden - Alphen. Je komt op deze manier zelfs bij de Zijlpoort in Leiden uit, wat erop duidt dat dit een eeuwenoude route is. Een rechtstreekse fietssnelweg zou wel een stuk sneller zijn, bijvoorbeeld van Alphen dwars door de polder naar Leiderdorp en zo naar de Lage Rijndijk in Leiden.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door tompie » wo 05 jun 2013, 6:00

^^ Hier in mijn buurt is de fietssnelweg kortrijk / zwevegem zo goed als volledig aangelegd op een voormalige spoorwegbedding. Die loopt momenteel vanaf de rekkemstraat in marke tot aan de N8 in zwevegem-knokke, enkel een kort stukje van 500m in zwevegem centrum ontbreekt nog maar wordt binnenkort aangelegd. Die fietssnelweg is een prachtig initiatief onder meer voor de vele fietsende scholieren die in kortrijk naar school gaan, er zijn zo goed als geen kruisende wegen meer op dit pad zodat de veiligheid sterk is verhoogd. De plannen hier zijn om dit pad nog verder uit te breiden van kortrijk richting roeselare en richting menen, en vanuit zwevegem richting avelgem.
belgie is zo slecht nog niet

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door boe! » za 08 jun 2013, 13:03

Het woord fietssnelweg moet je natuurlijk niet te letterlijk nemen. Het is geen fietspad met vrijliggende rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen zoals een autosnelweg in het algemeen wel is. In Amersfoort (NL) zijn ze ook bezig met fietssnelwegen, maar dat zijn vaak bestaande fietspaden die voorzien worden van asfalt en waar nodig nog wat andere voorzieningen die het pad sneller en comfortabeler maken. Slechts hier en daar wordt een compleet nieuw stuk aangelegd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door Ds79m » za 08 jun 2013, 14:17

Er verschijnen in Vlaanderen wel steeds meer doorgaande fietspaden over grotere lengte. Soms zijn dat ook wat opgelapte plattelandswegen, waar nauwelijks verkeer rijdt en die daarmee dus zeer geschikt zijn voor fietsers. Het belangrijkste probleem is dat er diverse missing-links zijn, zodat een bepaalde fietsroute een grote omweg kent, of over een redelijke lengte over een grote autoweg moet, waarbij de verkeersveiligheid van de fietser in het gedrang komt. Hier in de buurt mist bijvoorbeeld een vlotte manier om voor fietsers de Brusselse Ring te kruisen tussen Zaventem en Diegem. Iets verderop in Jezus-Eik is het ook lastig om de A4-E411 veilig over te steken bij de Welriekende Dreef, of je moet een flink stuk omrijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door Willem » za 08 jun 2013, 20:59

boe! schreef:Het is geen fietspad met vrijliggende rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen zoals een autosnelweg in het algemeen wel is.
In Delft bestaat zoiets. Er zijn geen vrijliggende rijbanen, maar wel een ongelijkvloerse kruising met diamant-aansluiting.

In Nederland ligt tussen Houten en Utrecht een fietssnelweg. Dat bestaat vooral uit een vrijliggend fietspad met op een stuk waar het vaak waait een windscherm.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door Vinny » za 08 jun 2013, 23:04

In Frankrijk zie je dat oude spoortracés worden omgebouwd tot "Voies Vertes". Soms ook met wegnummers als VV 3. Dit kunnen ook wel fietssnelwegen genoemd worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door Sophie » za 08 jun 2013, 23:24

^^
In Duitsland en in Luxemburg (Luxemburg (stad)-Echternach) ook. Was zoiets niet ook ooit gepland (of zelfs aangelegd) tussen Tilburg en Turnhout?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

kadengedeng
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 15:02

Re: [B] Vlaanderen en provincies maken werk van fietssnelweg

Bericht door kadengedeng » vr 14 jun 2013, 14:13

Ik vind het juist heel goed dat ze dit soort projecten doen! Ik ga ook heel vaak met de fiets op pad. Laatste tijd zelfs steeds meer gedwongen eigenlijk maar het is goed voor je en het is ook nog eens goed voor het milieu. Als hobby rijd ik daarnaast BMX en steeds vaker doemen er fietspaden op voor BMX rijders, of eigenlijk voor MTB´ers maar ik kan die met de BMX ook gebruiken, ik ben hier hartstikke blij mee, dit is veel veiliger voor de fietsers en voor de mensen die niet fietsen en dat geldt ook voor deze ´fiets snelwegen´.
keep your eye on the horizon

Plaats reactie