[A022] Renovatie Velsertunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

[A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rein » di 25 jun 2013, 14:44

RWS heeft gisteren aangekondigd dat de Velsertunnel in de periode 2015-2016 drie tot zes maanden volledig zal zijn afgesloten vanwege renovatiewerkzaamheden. Gezien de verkeersfunctie die de tunnel vervult en de beperkte alternatieven voor lokaal en regionaal verkeer zal dit naar verwachting erg veel overlast geven. De regionale ondernemersvereniging is alvast niet blij, maar zal hopelijk begrijpen dat er eens in de zoveel tijd grootonderhoud gepleegd moet worden.
MKB IJmond schreef:‘Velsertunnel in 2015-2016 3 tot 6 maanden volledig gesloten’

Tijdens een startbijeenkomst georganiseerd door Rijkswaterstaat op 24 juni in het Tata Steel Stadion heeft men de aanwezigen de mededeling gedaan dat de Velsertunnel wegens renovatie in de periode 2015-2016 volledige gesloten zal gaan worden.

Toelichting renovatie Velsertunnel
De komende jaren wordt gewerkt aan de renovatie van de Velsertunnel. Om aan de nieuwe tunnelwetgeving te voldoen en om de doorstroming van de tunnel te verbeteren is een renovatie noodzakelijk. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor dit project. Begin 2014 zal de aannemer met de voorbereiding van de uitvoering starten. De uitvoering van deze werkzaamheden zal gepaard gaan met hinder (waarschijnlijk in 2015 en 2016).

Doel startbijeenkomst
Om deze hinder voor de weggebruiker zo veel mogelijk te beperken, wil Rijkswaterstaat in een vroeg stadium in gesprek over de verkeersopgave, alternatieve reismogelijkheden en gedragsbeïnvloeding. Hiervoor worden een aantal specifieke bijeenkomsten georganiseerd waaronder de startbijeenkomst van 24 juni jongsteden. Het doel van de startbijeenkomst was om nader kennis te maken met elkaar en op interactieve wijze met de aanwezigen in gesprek te gaan over hinderbeperkende maatregelen. Daartoe heeft het projectteam door middel van een presentatie de aanwezigen geïnformeerd over de inhoud van het project, de globale planning en de te verwachten gevolgen voor de omgeving.

Volledige sluiting
MKB-IJmond was zeer verrast –net als alle andere aanwezigen- over het voornemen om de tunnel volledig te sluiten voor een periode van 3 tot 6 maanden. De vertegenwoordiger van het Midden- en Kleinbedrijf in de regio is ‘not amused’ en heeft in dit stadium al flink meegedacht over verschillende verlichtende maatregelen zoals; opschalen en betaalbaar maken van het OV, in de vaart houden en ook opschalen van de Fast Flying Ferry, extra rijstrook creëren in de Wijkertunnel , P&R creëren bij Velsen-Noord/Beverwijk, MKB Moovpas inzetten voor flexibel gebruik van mobiliteitsbudgetten.

Regiodirecteur Fabian Nagtzaam over de aangekondigde afsluiting; ‘Dit kan rampzalige gevolgen hebben voor de IJmond regio en het bedrijfsleven daarbinnen. Als bedrijven niet of slecht bereikbaar zijn voor het personeel, klanten en toeleveranciers dan zullen de omzetten zienderogen dalen en zeker in dit economisch perspectief kan dat het laatste duwtje zijn om bedrijven over de rand te duwen in een faillissement. Wij pleiten dan ook voor andere oplossingen i.p.v. een gehele afsluiting van de tunnel voor de genoemde periode. Rijkswaterstaat heeft alle aangedragen verlichtingsmaatregelen bedacht door de aanwezigen tijdens de startbijeenkomst meegenomen en wij gaan dan ook uit van een constructief overleg de komende tijd met alle betrokkenen om zo te komen tot een betere oplossing dan volledige afsluiting voor een langdurige periode’.
Laatst gewijzigd door Rein op di 25 jun 2013, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A022]Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door keokiracer » di 25 jun 2013, 14:54

Dan komen er hopelijk wel extra verbindingsbogen op knp. Velsen. Anders moet al dat verkeer richting noorden bij Rottepolderplein draaien of via dat lokale weggetje over de sluizen gaan.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A022]Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Kaaiman » di 25 jun 2013, 15:04

De ruimtereservering voor de 3e rijstrook in de Wijkertunnel openstellen, desnoods als spitsstrook, lijkt me een goed idee.

Verder verbaas ik me erover dat de Velsertunnel blijkbaar in beide richtingen volledig dicht gaat. Dan vraag ik me toch af of het niet met één tunnelbuis tegelijk kan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022]Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » di 25 jun 2013, 15:07

Wellicht dat dat wel gebeurt. Het geciteerde bricht is van de regionale MKB afdeling en betreft hun interpretatie van wat komen gaat. Van RWS uit heb ik nog niets gevonden.

Overigens: door de Velsertunnel gaan ca 65.000 voertuigen per dag. De afsluiting van één of beide buizen lijkt daarom een garantie op chaos. Het aantal alternatieven is (vooralsnog) zeer beperkt en bovendien zit er erg veel regionaal verkeer bij. Bij een eventuele omleiding via de Wijkertunnel krijg je erg drukke verbindingsbogen en een overbelaste aansluiting Beverwijk-Oost (en dan vooral ook in de weekenden).
Laatst gewijzigd door Rein op di 25 jun 2013, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022]Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » di 25 jun 2013, 15:09

Het zal voor met name IJmuiden erg vervelend zijn voor het verkeer richting Alkmaar. Die zullen dagelijks moeten aansluiten in de file bij Rottepolderplein om te keren. Beverwijk heeft natuurlijk nog een aansluiting aan de A9 hoewel dat natuurlijk alles behalve optimaal zal zijn en helemaal in de soep zal lopen op het OWN.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » di 25 jun 2013, 15:53

De spoedige aanleg van de calamiteitenbogen bij de knooppunten Beverwijk en Velsen heeft uiteraard te maken met de afsluiting van de Velsertunnel voor het groot onderhoud. (Het betreft de korte boogjes, viaducten worden niet aangelegd).

Ik ga echter de projectmanagers niet voor de voeten lopen, dus ik ga hier niet alles lopen vertellen waarover allang links en rechts gedachten zijn gevormd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » di 25 jun 2013, 15:59

Van IJmuiden --> Beverwijk gaat hem dan niet worden lijkt me (omdat je ergens de rijbaan Wijkertunnel - Rottepolderplein van de A9 moet kruizen). Of wellicht wel via een stukje N202 en de bestaande calamiteitendoorgang vlak voor de Wijkertunnel?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » di 25 jun 2013, 16:06

Ah, we krijgen dus van die boogjes vergelijkbaar met de tijdelijke omleiding bij knooppunt De Hoek toen men bij Badhoevedorp aan het verbouwen was.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door mavas » di 25 jun 2013, 19:59

Ik neem toch aan dat er voordat de renovatie start verbindingsbogen zijn aangelegd op Beverwijk en Velsen.
En als ze slim zijn is er richting noorden altijd een buis open.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » wo 26 jun 2013, 7:35

mavas schreef:En als ze slim zijn is er richting noorden altijd een buis open.
Ik denk wel dat ze zo slim zijn dat ze daar al over hebben nagedacht ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door mavas » do 27 jun 2013, 16:11

^^ Hehe, zo'n vermoeden had ik al. Het is natuurlijk ook voor de toekomst handig (vanwege strengere tunnelwet) dat bij een incident er altijd richting noorden een rijmogelijkheid is, omdat je richting zuiden via de calamiteitenbogen kunt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » ma 09 sep 2013, 22:08

Volgens het Noordhollands Dagblad begint nog dit jaar de aanleg van calamiteitenbogen. Meer info hier.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Dak Velsertunnel ernstig beschadigd door vrachtwa

Bericht door mavas » do 12 sep 2013, 15:26

Ik weet niet of het hier het beste bij past. Anders nieuw onderwerp openen?

Volgens de lokale media wordt al dit jaar begonnen met de aanleg van calamiteitenbogen van de A9 naar A22 en van A22 naar A9: http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal ... ?lref=vpyl

Daarnaast zal volgens de projectwebsite van RWS de tunnel idd meerdere maanden volledig worden afgesloten: http://www.rws.nl/wegen/plannen_en_proj ... sertunnel/

Planning van de RWS-website:
◾2013: aanbesteding
◾2014: gunning + start voorbereiding en ontwerp
◾voorjaar 2015: start werkzaamheden
◾eind 2016: renovatie tunnel gereed
Zodra het civieltechnische deel van de renovatie is gedaan, wordt de tunnel meerdere maanden geheel afgesloten. Om de hinder tijdens de deze periode zoveel mogelijk te beperken, wordt met alle betrokken partijen gekeken naar passende maatregelen. Hou voor de laatst informatie de projectpagina in de gaten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Dak Velsertunnel ernstig beschadigd door vrachtwa

Bericht door Attietattie » do 12 sep 2013, 15:34

Voor zover ik weet moet er in december al aanbesteed zijn. Dan willen ze starten met metingen etc.

Maargoed, tussen willen en mogen/kunnen zit een wereld van verschil natuurlijk...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Dak Velsertunnel ernstig beschadigd door vrachtwa

Bericht door Rein » do 12 sep 2013, 15:50

mavas schreef:Ik weet niet of het hier het beste bij past. Anders nieuw onderwerp openen?
Dat onderwerp is er al: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=18327

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A022] Dak Velsertunnel ernstig beschadigd door vrachtwa

Bericht door Victor » do 12 sep 2013, 18:26

mavas schreef: http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal ... ?lref=vpyl
Calamiteitenbogen zijn wegverbindingen tussen de A22 en de A9.
Nu weten we tenminste wat calamiteitenbogen zijn :lol:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Dak Velsertunnel ernstig beschadigd door vrachtwa

Bericht door mavas » vr 13 sep 2013, 7:09

Rein schreef:Dat onderwerp is er al: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=18327
Dank. Berichten daarheen verplaatst.

Waarom staat het onderwerp nou weer bij "actueel" :rooie: Het is toch geen wegenproject maar een onderhoudsproject? Ik had het onderwerp in "autosnelwegen" verwacht, daar had ik ook gezocht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » zo 15 sep 2013, 17:15

De IJmuider Courant meldt dat de aanbesteding voor het groot onderhoud van de Velsertunnel over moet. Dit heeft een rechter geoordeeld in een zaak die is aangespannen door Cofely/Ooms. Zie ook hier en hier. Cofely/Ooms spande een zaak aan, omdat in de aanbestedingsprocedure referentieprojecten van tunnels met een lengte van minder dan 250 meter niet door RWS werden meegeteld en RWS dit niet van tevoren duidelijk had gemaakt.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door kingpin1966 » wo 25 sep 2013, 11:31

Op de site van het NHD (Noordhollands Dagblad) staat nu een bericht dat de Velsertunnel nog langer moet worden afgesloten dan eerder was berekend:
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... lref=vptop
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rein » ma 11 nov 2013, 11:16

En wederom een stukje plafond eraf. Zie hier.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » ma 11 nov 2013, 11:20

Wordt het niet eens tijd voor een portaal die zo'n vrachtwagen een kopje kleiner maakt als dat ding hoger dan 4 meter is? Dan doel ik dus op zo'n geval ala bij de zwevende rotonde in Veldhoven. Dan is het gewoon meteen vrachtwagen een stukje kleiner ipv tunnel iedere keer zwaar beschadigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Davy » ma 11 nov 2013, 11:32

De enige echte oplossing is denk ik toch de tunnel verbieden voor voertuigen hoger dan 3,70 meter, en de knooppunten met de A9 completeren... Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit laatste praktisch haalbaar is.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » ma 11 nov 2013, 11:38

^^ Knooppunten aanpassen is vrij prijzig. Bij Beverwijk moet je sowieso alle kunstwerken vervangen om het passend te krijgen (trompet i.p.v. splitsing ervan maken) en moet je een 150kV leiding verplaatsen. Velsen aanpassen buiten de calamiteitenboog heeft denk ik weinig zin, aangezien je daar relatief minder vrachtverkeer zal hebben.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Davy » ma 11 nov 2013, 11:46

Punt is ook dat het de tunnel is die niet meer aangepast is aan de huidige standaarden, want telkens zie je toch dat het gewone trucks zijn die de schade veroorzaken. Een lege koelwagen met luchtvering erop is soms al voldoende, het kan net die centimeter te veel zijn. Want in principe is 4 meter voldoende als doorrijhoogte (wel krap), en je kan als vrachtwagenchauffeur onmogelijk weten dat je bij wijze van spreken net 4,01 meter bent.
Nederland heeft (en maakt nu soms zelfs nog) gewoon de fout gemaakt veel tunnels en viaducten te krap qua hoogte te maken.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door keokiracer » ma 11 nov 2013, 13:33

Er worden verbindingsbogen in knp. Velsen gecreëerd (en Beverwijk toch ook?) voor de afsluiting van de Velsertunnel. Ik zeg: na die renovatie vrachtverkeer verbieden in de tunnel. Goed alternatief zonder enorm veel omrijden.
TOEVOEGING
is dit niet een beter topic?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 nov 2013, 13:44

Hoe moeten deze 'bogen' eruit komen te zien? Worden dit echt nieuwe verbindingen, of gebruikt men de huidige verbindingen? Zijn er afbeeldingen van?
keokiracer schreef:
TOEVOEGING
is dit niet een beter topic?
Lijkt mij niet. Dit topic gaat over de Velsertunnel en haar renovatie, die waar jij naar linkt over de vastgereden vrachtauto's in de tunnel. Dit staat hier dus goed.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » ma 11 nov 2013, 14:03

^^ Het worden calamiteitenbogen die nodig zijn tijdens de renovatie van de Velsertunnel die dan langere tijd dicht zal zitten. Het ging volgens mij om de boog Alkmaar (A9) - IJmuiden (A22) in knooppunt Velsen. Daarnaast de boog Beverwijk (A22) - Haarlem (A9) in knooppunt Beverwijk als ik het goed heb. Ik vermoed dat de bogen hetzelfde karakter gaan krijgen als de calamiteitenboog in knooppunt de Hoek (boog Schiphol A4 -> A5 richting Haarlem).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Attietattie » ma 11 nov 2013, 14:19

^^ Klopt helemaal.

En ik weet niet of de tekeningen openbaar zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door captain007 » ma 11 nov 2013, 14:31

^^ Vermoed van niet. Dit zijn vaak van die projecten die in het kader van Beter Benutten o.i.d. worden gedaan waar geen tracebesluit of WAB voor nodig is met openbaar kaartmateriaal. Wordt gewoon via een aanbesteding in de markt gegooid en later kom je er vanzelf wel achter dat er ineens gewerkt wordt :p

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A022] Velsertunnel maanden dicht voor renovatie

Bericht door Rene » ma 11 nov 2013, 14:44

Attietattie schreef:En ik weet niet of de tekeningen openbaar zijn.
Inderdaad, dat weet ik ook niet. Dus plaats ik ze voorlopig ook niet.

Plaats reactie