HSL-projecten in Spanje

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » do 25 jul 2013, 16:08

Bij de treinramp in Santiago de Compostela zijn voor nu bekend is, 78 doden gevallen en is vermoedelijk het dodelijkste treinongeval in de Spaanse geschiedenis.

De trein is in een bocht naar links uit de bocht gevlogen. Alles wijst op een te hoge snelheid, naar zeggen zou de machinist 190 km/h gereden hebben waar 80 het maximum is. Maar er wordt ook gespeculeerd of deze bocht wel goed ontworpen is (de verkanting). Deze HSL is in 2011 geopend en deze bocht is het enige deel van de HSL van Ourense naar Santiago waar de HSL over het bestaande tracé gaat, de rest is een nieuw tracé. Bovendien is dit de eerste serieuze bocht vanaf Ourense gezien.

De treindienst zelf is formeel geen HSL. De maximumsnelheid op dit traject is 200 km/h (Iberisch breedspoor), alhoewel deze treinen wel sneller kunnen.

1. De oorspronkelijke verbinding
Afbeelding

2. Aangesloten HSL
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Snelwegfreak » do 25 jul 2013, 16:13

Er is inmiddels ook een video vrijgegeven van de crash:

Duidelijk te zien is dat het erg hard gaat en in de bocht de tweede wagon ontspoort waarna de rest volgt. Tragisch om te zien...

Overigens, ik vind het vrij apart dat zo'n relatief nieuwe trein zo te hard kan rijden. Zou er geen beveiligingssysteem zijn geweest dat in moest grijpen? Een vorm van ERTMS?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Palance » do 25 jul 2013, 16:37

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » do 25 jul 2013, 17:50

Hier een real-time video van de route van Ourense naar Santiago de Compostela. Na minuut 30:00 ga je door een tunnel en volgt vrij plotseling de eerste echte bocht in 80 kilometer. Bij 31:30 was de plek waar de trein gecrasht is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » do 25 jul 2013, 18:48

Op het nieuws werd verteld dat de bocht een maximumsnelheid van 80 km/h had. Dat is bijvoorbeeld in Nederland ook zo met de spoorboog bij Riekerpolderaansluiting.
https://maps.google.nl/maps?q=52.340819 ... 1&t=h&z=15
ATB controleert ook de maximumsnelheid.

Ik vraag me af of de machinist wel (afdoende) wegbekendheid had en wist dat hij zijn snelheid aan moest passen. Ook zet ik mijn twijfels bij de bewaking van de snelheid door de toegepaste treinbeveiliging (het interlockingsysteem). In ieder geval met ERMTS zal de machinist dwingende afremopdrachten krijgen. Dat is hier niet toegepast zo te zien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » do 25 jul 2013, 21:38

Probleem is ook dat het een trein van het talgo-principe is, met korte rijtuigjes die elk slechts één draaistel hebben met één as.
Zet daarbij een duwende loc erachter, en de hele zooi wordt van achteren in elkaar geschaard. De enkelassertjes gaan vervolgens alle kanten op de rails uit.

Wat mij betreft is dit het einde voor het talgo-treintype. In elk geval niet langer voor snelheden hoger dan 80 km/h.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Willem » do 25 jul 2013, 21:44

De rijtuigen zijn van het Talgo principe, maar verder is het een treinstel dat net zoals de TGV aan beide zijden een motorwagen heeft. Bovendien hebben Talgo-treinen geen stuurstandrijtuigen.

Overigens apart dat net op het moment van de ontsporing iemand met een camera langs de baan stond.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door captain007 » do 25 jul 2013, 21:46

^^ Dit is gewoon een beveiligingscamera die het ongeluk niet overleefd zoals je op het filmpje ook kan zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 25 jul 2013, 21:49

Rene schreef:Probleem is ook dat het een trein van het talgo-principe is, met korte rijtuigjes die elk slechts één draaistel hebben met één as.
Zet daarbij een duwende loc erachter, en de hele zooi wordt van achteren in elkaar geschaard. De enkelassertjes gaan vervolgens alle kanten op de rails uit.

Wat mij betreft is dit het einde voor het talgo-treintype. In elk geval niet langer voor snelheden hoger dan 80 km/h.
In Spanje rijdt zoveel aan Talgo-materieel, en in principe kan dat ook prima. Het meeste wordt gewoon getrokken (of is trek-duw), en het is wel comfortabel materieel.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » do 25 jul 2013, 21:50

Willem schreef:De rijtuigen zijn van het Talgo principe, maar verder is het een treinstel dat net zoals de TGV aan beide zijden een motorwagen heeft. Bovendien hebben Talgo-treinen geen stuurstandrijtuigen.
Dat de rijtuigen van het talgo-principe zijn, is mede reden van de enorme impact. Dat is het gevolg van de wijze waarop de enkel-assige rijtuigen zijn opgehangen. Het is geen TGV waarbij alle rijtuigen onderling half op een jacobsdraaistel rusten. Zeker als de talgo-rijtuigen ook met hoge snelheid van achteren worden geduwd door de 2e motorwagen, geeft dat een enorme sandwich.

De oorspronkelijke talgo was een getrokken rijtuigset achter een dieselloc, bij veel lagere snelheden. Ik denk dat men het principe nooit op deze wijze in een TGV-achtige combinatie had mogen inzetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » do 25 jul 2013, 21:58

De NS heeft onlangs nog treinen besteld bij een niet nader te noemen Italiaanse fabrikant waarbij het casco ook ontworpen was voor snelheden die de gemiddelde metro nog zou kunnen halen.
Wat mij betreft worden de eisen voor materieel 140 t/m 250 km/h als Vmax aanzienlijk strenger. Je laat opgevoerde snorfietsen toch ook niet toe op de snelweg?
Wat dat betreft eens met René. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Snelwegfreak » do 25 jul 2013, 22:48

Ik blijf toch met de vraag zitten van: hoe is het mogelijk? 190 km/h rijden (volgens getuigen?) waar 80 km/h is toegestaan... Er staan toch borden die dat aangeven? Is het misschien geen menselijke fout maar een technische (machinist kon niet remmen?)? Ik heb er weinig verstand van maar het wil er bij mij niet in dat een machinist 190 rijdt op een plek waar 80 is toegestaan en waar dat normaal gesproken altijd staat aangegeven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mhkamp » do 25 jul 2013, 22:59

^^ Ik heb ooit me laten vertellen, of is dat gelezen of gehoord, dat er geen bebording langs zulke trajecten staan. Gewoonweg niet vanwege de snelheid. Alles gaat elektronisch.

Volgens het 20h journaal was de machinist bekend op het traject. Misschien dat de machinist een black-out had (maar dat kan weer niet omdat de machinist om de zoveel minuten een knop moet indrukken dat deze nog aanwezig is, drukt de machinist niet, stopt de trein automatisch (of was dit hier niet ingebouwd)...)?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Snelwegfreak » do 25 jul 2013, 23:02

Dat van die knop is de ATB dacht ik: een bel die rinkelt elke minuut ongeveer en dan moet je inderdaad op een knop drukken. Of dat in elke trein zit: zoals gezegd heb ik er vrij weinig verstand van. Ik ben daarom benieuwd naar het hoe en wat van dit grote ongeval.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » do 25 jul 2013, 23:05

Het is het Spaanse systeem he. Daar zit op het klassieke net geen maximumsnelheidsbewaking. Dat heeft zich gewroken bij deze ramp.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Mark » vr 26 jul 2013, 0:53

Vinny schreef:Het is het Spaanse systeem he. Daar zit op het klassieke net geen maximumsnelheidsbewaking. Dat heeft zich gewroken bij deze ramp.
Naar wat ik ervan begreep in de berichtgeving was de trein net uit ETCS gebied. Nu is de situatie mij terplekke volstrekt onbekend, maar het systeem zou je al moeten laten afbouwen naar 80 km/u, onder ETCS. Of hij moet daarna opeens weer fors versneld hebben :?.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jul 2013, 6:55

Rene schreef:
Willem schreef:De rijtuigen zijn van het Talgo principe, maar verder is het een treinstel dat net zoals de TGV aan beide zijden een motorwagen heeft. Bovendien hebben Talgo-treinen geen stuurstandrijtuigen.
Dat de rijtuigen van het talgo-principe zijn, is mede reden van de enorme impact. Dat is het gevolg van de wijze waarop de enkel-assige rijtuigen zijn opgehangen. Het is geen TGV waarbij alle rijtuigen onderling half op een jacobsdraaistel rusten. Zeker als de talgo-rijtuigen ook met hoge snelheid van achteren worden geduwd door de 2e motorwagen, geeft dat een enorme sandwich.
Ik denk dat het voor geen enkele trein goed was afgelopen met zo'n snelheid in zo'n bocht. Ook niet voor een TGV of ICE.

Volgens mij was hier trouwens geen sprake van een trek-duw-combinatie. Het was de Alvia Madrid-Ferrol die gecrasht is, en die hebben aan één zijde een elektrische motorwagen, voor de geëlektrificeerde delen (de normaalsporige hogesnelheidslijnen), en aan de andere zijde eentje op diesel (voor de breedsporige dieseltrajecten Medina del Campo-Ourense en A Coruña-Ferrol). Vandaar dat er ook twee machinisten op de trein zaten.
Rene schreef:De oorspronkelijke talgo was een getrokken rijtuigset achter een dieselloc, bij veel lagere snelheden. Ik denk dat men het principe nooit op deze wijze in een TGV-achtige combinatie had mogen inzetten.
Hoe wou je dat dan oplossen in Spanje? De Talgo-technologie is de enige betrouwbare en snelle technologie om treinen op twee verschillende spoorwijdtes te kunnen laten rijden. Alleen met Talgo, met slechts één as per rijtuig, kan er snel omgespoord worden.
mhkamp schreef:^^ Ik heb ooit me laten vertellen, of is dat gelezen of gehoord, dat er geen bebording langs zulke trajecten staan. Gewoonweg niet vanwege de snelheid. Alles gaat elektronisch.
Met hoge snelheden zouden borden inderdaad niet te lezen zijn.
Vinny schreef:Het is het Spaanse systeem he. Daar zit op het klassieke net geen maximumsnelheidsbewaking.
Dat kan zo zijn, maar dit ongeluk gebeurde niet op het klassieke net, maar op de normaalsporige hogesnelheidslijn tussen Ourense en Santiago.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Peter » vr 26 jul 2013, 9:57

Het gebeurde juist wel op een normaal (en gedeeld) spoor. Met Mark begrijp ik niet waarom de eindjes van het hoge snelheidsspoor niet waren beveiligd op 100 km/h of zo. Ik neem aan dat er iets vergelijkbaars bestaat voor onze HSL bij Rotterdam en Schiphol, waar ook tot 80-100 km/h moet worden afgeremd op de rangeerstukken en in de Schipholtunnel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Mark » vr 26 jul 2013, 10:43

Peter schreef:Ik neem aan dat er iets vergelijkbaars bestaat voor onze HSL bij Rotterdam en Schiphol, waar ook tot 80-100 km/h moet worden afgeremd op de rangeerstukken en in de Schipholtunnel.
Dat klopt. In fases wordt de snelheid van de HST afgebouwd totdat een gewenste snelheid is bereikt om het klassieke gebied te bereiken. Je kan het perfect in de praktijk zien bij dit filmpje, een TGV die vanaf de HSL Antwerpen in gaat rijden. Duidelijk te zien is dat onder ETCS de snelheid al wordt afgebouwd.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Victor » vr 26 jul 2013, 12:57

Coen Tunnel schreef:Volgens mij was hier trouwens geen sprake van een trek-duw-combinatie. Het was de Alvia Madrid-Ferrol die gecrasht is, en die hebben aan één zijde een elektrische motorwagen, voor de geëlektrificeerde delen (de normaalsporige hogesnelheidslijnen), en aan de andere zijde eentje op diesel (voor de breedsporige dieseltrajecten Medina del Campo-Ourense en A Coruña-Ferrol). Vandaar dat er ook twee machinisten op de trein zaten.
Grappig hoe hier iedereen met zijn eigen feiten komt, al dan niet bijna goed :)

Het betrof hier duidelijk dit treintype:
Afbeelding
Afbeelding
inderdaad hybride, zowel elektrisch als diesel - maar dan wel beide aan beide einden.
Dus de trein werd wel degelijk ook van achter geduwd.
Twee machinisten dus niet vanwege twee verschillende loctypes, maar gewoon om elkaar in de gaten te houden daar waar beveiliging niet kan ingrijpen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » vr 26 jul 2013, 13:03

^^
Klopt, het betrof dat treintype. Kijk ook eens naar de zware motorwagens en hun zware draaistellen, in vergelijking met die rare minimalistische wielophanging van de talgo-rijtuigen.

Ook opvallend is dat de brand was in het hybride deel van de achterste motorwagen. Terwijl diesel onder normale luchtdruk normaal gesproken geen vlam vat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » vr 26 jul 2013, 13:09

Victor schreef:Twee machinisten dus niet vanwege twee verschillende loctypes, maar gewoon om elkaar in de gaten te houden daar waar beveiliging niet kan ingrijpen.
Ik las dat dat komt vanwege de lengte van de rit, Madrid - Ferrol duurt 8 uur.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Victor » vr 26 jul 2013, 13:19

^^ Dat kan ook. Dan zaten ze wellicht ook niet beide voorin, maar was de andere ergens anders aan het rusten.

Van het diesel-aggregaat heb ik ook nog een plaatje:
Afbeelding
Alle gewicht zit boven het draaistel, zodat de enkele as niet meer gewicht krijgt dan de andere enkele assen tussen de rijtuigen.
Je hebt zo wel een aardige hefboom om hem uit de rails te tillen, en dat kun je ook zien gebeuren in het filmpje bij het voorste aggregaatrijtuig. Je ziet het opgetild worden waarna de hele Talgo-tussentrein uit de rails springt.

Ik heb inderdaad ook zo mijn bedenkingen bij de combinatie Talgo en hogesnelheid... vanwege de extreme gewichtsverschillen tussen de motorwagens aan de uiteinden en de tussenrijtuigen.

De plaatjes heb ik overigens hier vandaan.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Mark » vr 26 jul 2013, 15:19

Enige duidelijkheid is er nu waarom ERTMS niet ingreep. Het stond simpelweg niet aan, er werd puur gereden op het Spaanse AFSA. AFSA kan niet ingrijpen (gelijkend aan het Belgische MEMOR). Bron

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jul 2013, 16:20

Victor schreef:inderdaad hybride, zowel elektrisch als diesel - maar dan wel beide aan beide einden.
Dus de trein werd wel degelijk ook van achter geduwd.
Ah, dat wist ik niet. Enkele jaren geleden was het plan om de Alvia's geschikt te maken voor ongeëlektrificeerde lijnen door aan één kant elektrisch en aan de andere kant met diesel te rijden. Maar dat is dus veranderd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » vr 26 jul 2013, 21:07

Mark schreef:Enige duidelijkheid is er nu waarom ERTMS niet ingreep. Het stond simpelweg niet aan, er werd puur gereden op het Spaanse AFSA. AFSA kan niet ingrijpen (gelijkend aan het Belgische MEMOR). Bron
Wat ik elders uit de nieuwsberichten had begrepen en van wat deskundigen is dat de trein op het HSL gedeelte van de lijn wel onder ERMTS reed, maar dat ERMTS geen remopdracht gaf, omdat dit nog niet nodig was. De bocht met de snelheidsbeperking is pas vele kilometer later, dus daar hoeft ERMTS nog geen remopdracht voor te geven. Formeel gesproken dan.

Ik denk dat dit een veiligheidslek in het Spaanse beveiligingssysteem is, dat er altijd al ingezeten heeft en tamelijk cruciaal is. Dit moest dus een keer misgaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » di 17 dec 2013, 16:12

Afgelopen zondag, 15-12-2013, is de HSL op de grens van Spanje en Frankrijk in gebruik genomen. Het gaat dan vooral om de internationale HSL van Paris naar Madrid (de langste HSL-route van Europa?) Paris - Madrid is nu 6 uur en 25 minuten.

Het deel tussen Perpignan en Figueres (44,4 kilometer) kostte € 1,1 miljard (€ 25 mln/km), waaronder de aanleg van een 8,3 kilometer lange tunnel onder de grens.
Het deel tussen Barcelona en Figueres (131 km) kostte € 3,7 miljard (€28 mln/km).

Bijna geen enkel deel van de HSL loopt echt op maaiveld, bijna de hele route loopt op taluds, viaducten of door tunnels. Wat dat betreft zijn de kosten niet echt exorbitant te noemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » di 17 dec 2013, 16:18

Chris schreef:Afgelopen zondag, 15-12-2013, is de HSL op de grens van Spanje en Frankrijk in gebruik genomen. Het gaat dan vooral om de internationale HSL van Paris naar Madrid (de langste HSL-route van Europa?) Paris - Madrid is nu 6 uur en 25 minuten.
Mja, als je kijkt naar routes die grotendeels over hogesnelheidslijnen gaan wel, alleen het eerste stukje na Parijs en tussen Nîmes en Perpignan gaat het nog over gewoon spoor.

Als het gaat over routes die volledig over hogesnelheidsspoor gaan scoort denk ik Barcelona-Malaga of Barcelona-Sevilla het hoogste, Londen-Avignon (alleen in het seizoen) is ook een behoorlijke afstand.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Palance » di 17 dec 2013, 16:47

Een enkeltje Rotterdam-Barcelona duurt nu rond de 11 uur, inclusief de overstap in Parijs. Wel een lange rit,maar het lijkt me wel leuk die eens te doen. Prijzen bij vroegboeken vielen volgens mij wel mee, ik dacht 100 Euro vanuit Parijs, maar er zullen vast combitickets bestaan vanuit Nederland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Pino » di 17 dec 2013, 20:49

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Afgelopen zondag, 15-12-2013, is de HSL op de grens van Spanje en Frankrijk in gebruik genomen. Het gaat dan vooral om de internationale HSL van Paris naar Madrid (de langste HSL-route van Europa?) Paris - Madrid is nu 6 uur en 25 minuten.
Mja, als je kijkt naar routes die grotendeels over hogesnelheidslijnen gaan wel, alleen het eerste stukje na Parijs en tussen Nîmes en Perpignan gaat het nog over gewoon spoor.
De 6.25 uur is voor Parijs - Barcelona. Daar een overstaptijd van 20 minuten en met totaal 9.55 uur sta je op Atocha. Vijf uur sneller dan de verbinding via Hendaye die nochthans in kilometers veel korter is. Als ik het goed zie, wordt geen rechtstreekse verbinding aangeboden, wat het wellicht wat moeilijk maakt om te praten over de langste HSL-verbinding. Ik denk ook niet dat die veel toe zou voegen, want naar Madrid blijf je vanaf Parijs toch wel vliegen.

Plaats reactie