Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Algemene Dashcamdraad (aanschaf en ervaringen)

Bericht door mavas » za 10 aug 2013, 21:13

Aaangezien ik vandaag bijna een ongeluk had door een debiel voor me, ben ik op zoek naar een leuke/goede dashcam.
Met de mobiele telefoon opnemen werkt wel, maar dat gaat niet als ik lange stukken moet rijden, dan is de accu zo leeg en kan ik niet meer bellen of andere dingen daarmee doen. Daarom ben ik op zoek naar de echte dashcam.

Wat hebben jullie en wat raden jullie aan?
Bij voorkeur zoek ik er eentje met de volgende eigenschappen:
- hd-mogelijkheid
- lange opnameduur
- bij voorkeur met accu die oplaadbaar is (zodat deze niet uitvalt als je de motor uitzet), via de auto-aansluiting (usb of sigarettenaansteker)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door keokiracer » za 10 aug 2013, 21:15

Wat is je prijsklasse?

Hier is misschien nog wel een leuke draad die je 'even' kan doornemen ;)
http://www.flitsservice.nl/phpBB/on-boa ... 72988.html
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcams

Bericht door Chris » za 10 aug 2013, 21:18

Ik heb de mijne hier gekocht;

http://www.carmera.eu/

Het is een Nederlandse onderneming en de dashcam was snel geleverd en het micro SD-kaartje dat je er bij nodig hebt was voor concurrerende prijzen.

Bijna alle dashcams kunnen tegenwoordig wel op HD-formaat opnemen. HD-kwaliteit is wat anders, ik zou dan toch voor de wat betere modellen gaan, het is zonde om een paar tientjes te besparen en telkens matig beeld te hebben. Deze dashcams kun je gewoon met de sigarettenaansteker aansluiten. Er werd een kabel bijgeleverd die lang genoeg was zodat ik hem kon wegwerken via het dak, de zijkant en onder de matten van de bijrijdersstoel door. Met 32 GB kan ik ongeveer 4,5 uur filmen op hoogste kwaliteit. Opties zijn bijv. GPS-locatie en snelheid (ik heb dat voor de gewone wegenvideos uit staan).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door mavas » za 10 aug 2013, 21:31

^^ Hebben die dashcams dan wel of geen accu?
keokiracer schreef:Wat is je prijsklasse?
Ik dacht aan 200 - 300 euro.

Verder ook een optie dat deze de oudste data overschrijft, al zal dat wel instelbaar zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcams

Bericht door Chris » za 10 aug 2013, 21:36

De meeste dashcams hebben een zeer kleine accu, net voldoende om te blijven filmen als de stroom eraf gaat door bijv. een aanrijding. Je moet er geen vakantiefilms mee willen maken. Voor 300 euro kun je volgens mij al nauwelijks dashcams kopen (zo duur zijn ze niet) of het moet iets als een GoPro zijn. Die van mij kan gewoon loop recording, je kan dat uit of aanzetten.

Het grootste nadeel van 32 GB is dat het nogal lang duurt om zoveel data via USB naar de PC over te zetten. De snelheid van USB 2.0 is maar ongeveer 35 megabyte per seconde.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door keokiracer » za 10 aug 2013, 21:37

mavas schreef:
keokiracer schreef:Wat is je prijsklasse?
Ik dacht aan 200 - 300 euro.
DOD-camera :honger:

[youtube]8X4bS9Et168[/youtube]

(mocht je dit iets vinden dan zou ik de laatste pagina van die FS-thread eventjes bekijken: Rene daar (dus niet hier ;)) heeft erg lage prijzen voor verschillende DOD-camera's)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcams

Bericht door boe! » za 10 aug 2013, 21:45

^^ YouTube-account ArnoldGT is de laatste weken bezig met het testen van de LS 300W. Die filmpjes zien er behoorlijk goed uit, ook bij duisternis.

http://www.youtube.com/watch?v=AkbhYewIhcQ
http://www.youtube.com/watch?v=rYouvgf5RmI
http://www.youtube.com/watch?v=cj-Z73KP8KM

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door keokiracer » za 10 aug 2013, 21:46

boe! schreef:^^ YouTube-account ArnoldGT is de laatste weken bezig met het testen van de LS 300W. Die filmpjes zien er behoorlijk goed uit, ook bij duisternis.
Nee, dat is een Non-brand LS300w! Oftewel een nep-versie! Die camera is wel een stuk goedkoper dan het origineel ;)
Laatst gewijzigd door keokiracer op za 10 aug 2013, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dashcams

Bericht door boe! » za 10 aug 2013, 21:47

OK, maar die beelden zijn wel goed. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door keokiracer » za 10 aug 2013, 21:49

Klopt, en zoals ik (net te laat) editte ook een stuk goedkoper dan het origineel ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door Tommy » wo 21 aug 2013, 9:15

Iemand ervaring met deze dashcam in aanbieding?

http://www.outspot.be/nl/product/Compac ... rzending_2
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams

Bericht door Attietattie » wo 21 aug 2013, 10:00

Volgens mij is dat (een aftreksel van) de meest standaard dashcam die er is. Afhankelijk van waarvoor je hem wil gebruiken ben ik er niet zo tevreden over. Ik heb er één liggen maar gebruik liever mijn telefoon om mee te filmen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Dashcams

Bericht door Davy » wo 21 aug 2013, 10:17

Ik plaats hier ook even mijn testfilmpje van mijn dashcam:
[youtube]rYNuko9c1Ik[/youtube]

Het betreft deze:
http://www.videocamerashop.be/product/3 ... r-110.html

Ik ben er toch best tevreden over! Eigenlijk is de originele beeldkwaliteit zelfs nog beter, omdat Youtube er nog een flinke compressie overheen gooit.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams

Bericht door Attietattie » wo 21 aug 2013, 10:48

Ziet er inderdaad goed uit. Ik zou hem niet veel hoger hangen. Je loopt het risico dat ie teveel licht ontvangt en daardoor het interessante beeld te donker wordt. Dat is voor mij de reden om hem zo laag te laten kijken. Overigens wil ik ook juist dat er motorkap te zien is, maar dat terzijde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcams

Bericht door Chris » wo 21 aug 2013, 10:53

Youtube gooit er toch wel een aardige compressie overheen. Je ziet het vooral bij smallere wegen met bomen dicht langs de weg met veel schaduwen. Het geüploade resultaat is meer pixelig dan het gerenderde resultaat voor uploaden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door Tommy » wo 21 aug 2013, 11:14

Attietattie schreef:Volgens mij is dat (een aftreksel van) de meest standaard dashcam die er is. Afhankelijk van waarvoor je hem wil gebruiken ben ik er niet zo tevreden over. Ik heb er één liggen maar gebruik liever mijn telefoon om mee te filmen.
Ok, merci. Dan koop ik het niet :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

fokke
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 10:54

Dashcam

Bericht door fokke » do 29 aug 2013, 11:04

Goedemorgen,
Ben nieuw op dit forum dus de kans bestaat dat ik mijn vraag ergens anders moet plaatsen
maar dan hoor ik het wel.
De meeste dashcams hebben een beeldsensor van 1.3mp (megapixel), er zijn er ook met 5mp en die
zijn vanzelfsprekend dan ook wat duurder.
Mijn vraag is echter of het uiteindelijke videobeeld van een 5mp écht beter is dan dat van een 1.3mp.
Want het videobeeld dat in de camera opgeslagen wordt op een geheugenkaartje wordt in je pc/laptop
pas echt zichtbaar. Verlies je bij die overdracht van beeld dan geen kwaliteit ?
Wie oh wie kan me daar iets over vertellen ?
Alvast dank en groet fokke

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Dashcam

Bericht door EtienneM » do 29 aug 2013, 11:11

Welkom! Zie ook dit bestaande topic :top:

EDIT: Berichten zijn inmiddels verplaatst :)
Laatst gewijzigd door EtienneM op vr 30 aug 2013, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dashcams

Bericht door Starlet » vr 30 aug 2013, 8:43

Tommy schreef:Iemand ervaring met deze dashcam in aanbieding?

http://www.outspot.be/nl/product/Compac ... rzending_2
Ja, daar heb ik heel veel ervaring mee, ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het 100% hetzelfde type is, maar die van mij lijkt er als 2 druppels water op. Als je op zoek bent naar een goede dashcam zou ik deze niet aanbevelen. Ik vind dat de basic smart-phones van nu al betere opnames maken een houder.
Maar ik heb hem ook gekocht als probeersel. Ik kan je vertellen dat de batterijduur ongeveer 1,5h is en je zeker geen 2 uur zult halen. Voor mij is het ook een test-case om te zien of een dashcam wat is, zodat ik later kon beslissen of ik er meer geld aan wil besteden.

Ik zal kijken of ik van het weekend tijd heb voor wat beeld bewerking, zodat ik een paar filmpjes kan tonen welke ik hiermee gemaakt heb.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door Wesso » ma 09 sep 2013, 13:22

Ik plaats deze maar even hier:
[youtube]cdvetwi2bxc[/youtube]

2:26, 3:50 - weer genoeg bewijs voor amoebes op de weg...
Misschien leuk voor een nieuwe "best of", Jason ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams

Bericht door keokiracer » ma 09 sep 2013, 16:32

Wesso schreef:Misschien leuk voor een nieuwe "best of", Jason ;)
Ben ik allang mee bezig :yesyesyes:

Overigens kon ik het filmpje dat je postte al en ben ik al een tijdje op die persoon geabonneerd ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Dashcams kopen

Bericht door mavas » za 14 sep 2013, 16:31

In mijn zoektocht naar een goede dashcam, ben ik er meerdere tegengekomen waarvan ik denk dat ze allemaal wel prima zullen werken. Maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de DOD LS400W, de opvolger van de DOD LS300W: http://dod-tech.com/dm.php?prod=LS400W.jpg

Nu zie ik dat er ook een LS430W is naast de LS400W. Weet iemand de verschillen? De specificatie op de website is anders dan ik op webwinkels ben tegengekomen namelijk.
Ben namelijk erg benieuwd of je ook 64GB-kaartjes er in kwijt kunt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcams kopen

Bericht door Chris » za 14 sep 2013, 16:47

Met 32 GB kan je met de meeste FHD dashcams ongeveer 4 a 4,5 uur filmen. Met 64 GB zou dat rond 8 uur uitkomen, wat idealer is voor lange ritten.

Nadeel van de grote hoeveelheden GBs is dat de USB-aansluiting een te lage snelheid heeft. 32 GB overzetten naar de PC duurt toch wel behoorlijk lang. USB 2.0 heeft maar een snelheid van 35 MB/s. USB 3.0 is wel sneller (10 x zo snel ongeveer) maar lijkt nog niet zo wijdverbreid te zijn (mijn PC uit 2012 had nog USB 2.0).

Als je veel materiaal hebt, moet je eigenlijk ook investeren in meer opslag op de PC of een externe harddisk. Een paar dagen videos maken levert me zo meer dan 100 GB op.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams kopen

Bericht door Attietattie » za 14 sep 2013, 17:13

Ik heb 5 externe harde schijven vol met filmmateriaal. Zodra er eentje vol is haal ik een nieuwe.

Je moet voor jezelf even bepalen op welke kwaliteit je wilt filmen. Ik film op de laagste kwaliteit en dan is de resterende 10GB die ik op mijn telefoon beschikbaar heb wel prima voor een paar uurtjes. Soms halverwege de rit even wat leeggooien op de laptop en dan kan je weer een tijdje. 10GB heb ik in 5 minuten van mijn foon af. 64GB gaat dus niet extreem veel tijd kosten om te uppen.

Let er wel op dat een SD-kaart een bepaalde klasse heeft. De simpelste (goedkoopste dus) is vaak te traag voor het opslaan van filmbeelden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Dashcams kopen

Bericht door mavas » za 14 sep 2013, 18:58

Ik heb zelf een pc met usb3, en ook een laptop daarmee. Bovendien kun je die geheugenkaartjes ook in een geheugenkaartlezer stoppen die bij mij al ingebouwd is in de pc. Dat gaat wsl sneller dan usb2 of wellicht ook nog sneller dan usb3.

Maar het ging mij er meer om of die LS400w of LS430w de mogelijkheid hebben voor 64gb-kaartjes, en wat de verschillen tussen die 2 types zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dashcams kopen

Bericht door Attietattie » za 14 sep 2013, 19:05

Ik heb het sterke vermoeden dat Keoki of Geelhoed je er meer over kunnen vertellen. Misschien even een PB aan wagen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Dashcams kopen

Bericht door keokiracer » za 14 sep 2013, 23:21

Attietattie schreef:Ik heb het sterke vermoeden dat Keoki of Geelhoed je er meer over kunnen vertellen.
Er was iets met een van de DOD-cams die slechts enkele 64GB kaartjes accepteerde. Weet alleen niet meer welke...
Als ik Mavas was dan vroeg ik dat even in het dashcam overzicht topic op flitsservice. Enorm veel ervaring daar. Inclusief iemand (Rene, maar niet de Rene's van dit forum :mrgreen:) die meerdere camera's van DOD importeert en regelmatig contact heeft met het bedrijf. Als er iemand is die je iets over het verschil kan vertellen is hij het :yesyesyes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Dashcams kopen

Bericht door mavas » di 17 sep 2013, 14:06

Als ik een onderwerp op dit forum open, dan is het wel zo leuk als ook op dit forum reacties verschijnen, en niet dat iemand steeds doorverwezen wordt naar een andere website. Anders had ik wel op een andere website het hele verhaal kunnen lezen. Het is namelijk handig om hier reacties te hebben, zodat ook de kennis voor lezers van dit forum vergroot wordt, met name voor forummers die alleen op dit wegengerelateerde forum zitten. Dat even als opbouwende kritiek.

Ik heb uitgebreid gezocht op internet over het verschil tussen de LS400w en de LS430w via de website van de fabrikant en diverse zoekopdrachten uitgevoerd. Verschil zit hem er in dat de 430w GPS-functie heeft en een kleine update van de 400w is. Maw, in de 430w zijn alle foutjes van de 400w uitgehaald.

Ik heb hem vandaag besteld bij easybattery.nl, ben benieuwd!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Dashcams kopen

Bericht door chriskrusz » di 17 sep 2013, 14:38

Hoe lang doe je met de accu van die dashcam?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dashcams kopen

Bericht door Chris » di 17 sep 2013, 14:40

Dashcams worden normaliter via de sigarettenaansteker gepowered. Er zit nauwelijks een interne accu in, daarom zijn ze ook zo licht.

Plaats reactie