[D][A001] A1 Heiligenhafen - Hamburg - Köln - Saarbrücken

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [D][A001] verbredingen en aanleg

Bericht door Chris » za 22 dec 2012, 23:00

A1 Köln-Lövenich

Na 6 jaar bouwtijd is vrijdagavond laat de Einhausung (overkapping) Köln-Lövenich met 2x3 rijstroken opengesteld. Hiermee wordt het grootste knelpunt in de regio opgelost. Bij de bouw van de tunnel is de A1 ook naar 2x3 rijstroken verbreed. Daarmee heeft de gehele Kölner Autobahnring 2x3 rijstroken of meer. De aanleg van de overkapping kostte € 200 miljoen. Begin volgend jaar worden er nog werkzaamheden afgerond aan het glazen dak.

Een video is te vinden in de link:
http://www.ksta.de/koeln/a1-laermschutz ... 62080.html

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 dec 2012, 11:57

^^
Dat was inderdaad altijd een groot knelpunt tijdens spitsuren van Köln. Behoorlijke files waren er aan de orde van de dag. Een niet gering aantal automobilisten nam ook de omweg via de A4 en de A3, wat zeker voor de al tamelijk belaste A3 geen pretje was. De bouwkosten van 200 miljoen euro vallen me overigens nog wel mee. Had ik eerder wat hoger ingeschat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 mar 2013, 17:47

A1 Eifel

De rood-groene regering van de staat Rheinland-Pfalz heeft overeenstemming bereikt over de aanleg van de A1 in de Eifel. Deze kan doorgaan, het plan wordt voor het Bundesverkehrswegeplan van 2015 aangemeld.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 mei 2013, 16:51

A1 Köln

Maandag 6 mei beginnen werkzaamheden om de A1 tussen het Kreuz Köln-Nord en de aansluiting Köln-Bocklemünd van vluchtstroken te voorzien. Dit deel is een tijd terug al provisorisch naar 3 rijstroken per richting verbreed en wordt de komende 2 jaar volwaardig verbreed met vluchtstroken. 4 viaducten van de A1 over lokale wegen worden daarbij vervangen. Alleen in het eerste bouwjaar is er een capaciteitsbeperking richting noorden, er zijn dan 2 in plaats van 3 rijstroken beschikbaar. Richting zuiden zijn ten alle tijde 3 (smalle) rijstroken beschikbaar.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 jun 2013, 20:02

Ik heb vanochtend de A1 Bremen - Hamburg voor het eerst sinds de verbreding gereden. Het stroomt erg goed door op de 2x3 rijstroken. Wel rijdt er giga veel vrachtverkeer, als je een gangetje van 120-130 aanhoudt zit je 70-80% van de tijd op de middelste rijstrook. Overigens viel me op dat er niet echt hard werd gereden, een enkeling zat boven de 160. Dat viel me overigens ook elders in Duitsland op, zoals op de A20 (toch de race-autobahn bij uitstek zou je denken). Er wordt wel doorgereden (met 120 ben je echt de traagste) maar veel 160+ zie je niet.

Iets anders dat me opviel is dat "Fehmarn" vanaf Hamburg op de meeste afstandsborden een control city is geworden, en niet Puttgarden. Ik meen dat dit vroeger alleen Puttgarden was.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jun 2013, 9:57

^^
Ik heb in het algemeen de indruk dat des te zuidelijker je in Duitsland komt, des te harder er gereden wordt. Met name in Bayern en Baden-Württemberg wordt nog flink gas gegeven, maar in de rest van Duitsland is dat beduidend minder.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 07 jun 2013, 11:40

Ik zou Hessen er ook nog wel bij willen tellen. Op de A5 Gießen-Frankfurt-Darmstadt en de A3/A67 (Köln-)Limburg-Darmstadt gaat het ook best wel vlot. A5 lijkt me toch wel een van de »snelste snelwegen«, naast het gedeelte Gießen-Darmstadt gaat het tussen Heidelberg en Karlsruhe ook lekker hard. Het zijn dan ook lange rechte stukken, minimum 2x3.

Een reden zou kunnen zijn dat het wat welvarendere zuiden wat dikkere auto's rijdt en niet zo erg op de centen voor de benzine moet letten.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 07 jun 2013, 15:20

Rheinland Pfalz niet dan?

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 07 jun 2013, 15:54

Je hebt in Rheinland-Pfalz veel 130-limieten. De wegen zonder limiet zijn meestal 2x2 en ook niet echt recht. Daar kun je niet zo makkelijk 200 rijden dan op de A5.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jun 2013, 16:37

Timmetje schreef:Ik zou Hessen er ook nog wel bij willen tellen.
Mijn ervaringen met Hessen zijn heel gemixt. Vooral op het OWN neemt men daar de tijd van jewelste. Op de A5 wordt inderdaad behoorlijk doorgereden als dat kan. Het meest belachelijke vind ik wel het agressieve rijgedrag op de B3 bij Cölbe (Marburg). Daar is de Gelbe Autobahn voor welgeteld drie kilometer onbeperkt tussen twee 100 km/h limieten in en dan willen een behoorlijk aantal automobilisten minstends de 180 km/h aantikken om daarna weer vol in de remmen te moeten. :facepalm:
Timmetje schreef:naast het gedeelte Gießen-Darmstadt gaat het tussen Heidelberg en Karlsruhe ook lekker hard. Het zijn dan ook lange rechte stukken, minimum 2x3.
Vanaf Heidelberg praten we al over Baden-Württemberg. ;)

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 07 jun 2013, 16:49

Ik heb eerst beschreven waar in Hessen hard gereden wordt (A3, A5, A67).
Daarna heb ik geschreven dat de A5 een van de "hardste" Duitse snelwegen is, en daarmee ook buitenhessische gedeeltes bedoeld.
Misschien was een nieuwe regel iets duidelijker geweest, maar uit mij post te lezen dat Karlsruhe in Hessen ligt vind ik een wat vergezochte interpretatie.

Het OWN in Hessen is soms wat langzaam, maar ik heb niet de indruk dat het in andere Länder sneller gaat.
Dietrich Bonhoeffer

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 07 jun 2013, 17:01

^^ Ik denk dat het onderwerp beter naar dit topic kan.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jun 2013, 13:22

A1 Hamburg

Een korte video van de A1 door het oosten van Hamburg. Opvallend is de LKW-stau halverwege, dat heb ik hier vaker gezien. Ook is het weer onvoorstelbaar dat een drukke 2x3 snelweg wordt versmald naar 2x2 waarbij de linkerrijstrook zeer smal is. In Nederland hebben we dat toch beter op orde qua wegwerkzaamheden, die in Duitsland ook nog eens veel langer duren. Op dit punt staat vrijwel permanent file in beide richtingen. Op dit stuk zijn ze nu al 8 jaar bezig, steeds 1 of 2 kilometer verderop...

[youtube]0JuqrsFj2Uw[/youtube]

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 jun 2013, 12:24

Maschener Kreuz

Ik kwam zondag door het Maschener Kreuz, en kwam op deze extreem korte invoeger uit. Er is eigenlijk helemaal geen invoegstrook, tegen de tijd dat je het verkeer in je spiegels ziet heb je al niet meer de keuze om nog te remmen of uit te wijken over de vluchtstrook, want die is er niet.

Die parallelbaan is gelukkig niet zo heel druk en deze invoeger wordt nauwelijks gebruikt om de A1 op te rijden omdat het meeste verkeer via de A261 gaat.

Afbeelding

De combinatie Maschener Kreuz / Horster Dreieck is sowieso een ingewikkeld knooppunt met diverse uitwisselingspunten en parallelbanen. De A1, A7 en A39 komen hier samen.
Afbeelding

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 11 jun 2013, 12:32

Een beetje geamputeerd klaverblad. Jammer dat die niet compleet is uitgebouwd.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 11 jun 2013, 12:49

Welke verbinding mist dan hier? Sommige verbindingen zijn zelfs dubbel.

Ik vind die 2 namen verwarrend. Het is een grote spaghettiknoop, dus geef het één naam. Alles "Maschener Kreuz" lijkt mij het beste.
Dietrich Bonhoeffer

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 12 jun 2013, 20:47

Chris schreef: Ik kwam zondag door het Maschener Kreuz, en kwam op deze extreem korte invoeger uit. Er is eigenlijk helemaal geen invoegstrook, tegen de tijd dat je het verkeer in je spiegels ziet heb je al niet meer de keuze om nog te remmen of uit te wijken over de vluchtstrook, want die is er niet.
Zoiets heb je ook op de heel drukke A8:
http://maps.google.com/maps?q=M%C3%BChl ... y&t=k&z=19

Ik schrok daar wel even van ...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 12 jun 2013, 21:58

Wel apart Chris. Maar zoals je zelf zegt is die parallelbaan vrij rustig. Dan vraag ik me af waarom ze de parallelbaan dan hebben teruggebracht naar 1 rijstrook zodat de invoeger geen invoegstrook meer heeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jun 2013, 19:35

A1 Bremen - Hamburg

Een video van de recent verbrede A1 tussen Bremen en Hamburg. Dit is nu een zeer relaxt stuk om te rijden. De hoeveelheid vrachtwagens is vrij hoog, maar je hoeft zelden nog de rem aan te tikken op de 75 kilometer tussen het Bremer Kreuz en het Dreieck Buchholz.

[youtube]EWdEaMNVY8g[/youtube]

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 24 jun 2013, 16:35

A1 Lübeck - Hamburg

Een "Geisterbaustelle" op de A1 tussen Reinfeld en Bad Oldesloe. Sinds april wordt daar 6,5 kilometer van de A1 gerenoveerd. Echter de aannemer Alpine Bau is failliet dus er wordt niet meer gewerkt. Het project had in november klaar moeten zijn, maar wordt nu opnieuw aanbesteed en pas midden 2014 afgerond. Dit betekent een half jaar lang extra overlast terwijl er niet gewerkt wordt. Met name in de zomerweekenden wordt het hier filerijden wanneer de regio Hamburg naar de kust trekt.

Een vergelijkbare situatie is nabij op de A24 tussen Gudow en Hornbek (net ten oosten van Hamburg). Daar is Alpine Bau ook een stuk van de Autobahn aan het renoveren.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jul 2013, 19:40

A1 Köln / Leverkusen

Strassen.NRW heeft inmiddels een webpagina gemaakt voor de verbreding van de A1, de vervanging van de Rheinbrücke Leverkusen, de ombouw van de Kreuzen Leverkusen-West en Leverkusen en de verbreding van de A3:
http://www.strassen.nrw.de/projekte/k-r ... kusen.html

Afbeelding

Het project is opgedeeld in 3 subsegmenten;

1) vervanging van de Rheinbrücke Leverkusen. De huidige brug telt 2x3 rijstroken zonder vluchtstroken en is significant overbelast en bovendien in slechte staat. Vervanging is nog de enige optie. Er komen waarschijnlijk twee parallelle brugverbindingen met 2x5 rijstroken en vluchtstroken, zodat een 6-0 systeem ook mogelijk is. Tevens moet het Kreuz Leverkusen-West aangepast worden op de nieuwe brug. Dit plan wordt tot eind 2013 uitgewerkt naar mogelijke oplossingen.

2) verbreding van de A1 tussen beide knooppunten in Leverkusen. Dit is een lastig traject met veel bebouwing dicht langs de Autobahn, en verloopt bovendien op een 900 meter lang viaduct, wat lastig te faseren is. Oplossingen worden hier medio 2014 verwacht.

3) verbreding van de A3 rond het Kreuz Leverkusen, evenals de ombouw van dit knooppunt tot een type met een hogere capaciteit en betere doorstroming. Het huidige knooppunt is een eenvoudig klaverblad. Een verbreding naar 2x4 rijstroken lijkt de meest logische oplossing. Het plan wordt uitgewerkt tot mogelijke oplossingsrichtingen eind 2013.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 jul 2013, 12:09

A1 Rheinbrücke Leverkusen

Weer een bericht over de zeer slechte conditie van de brug over de Rhein (Rijn) bij Leverkusen / Köln. Men kan niet garanderen dat de brug het nog houdt tot 2020, wanneer de eerste helft van een vervangende brug klaar kan zijn. De brug wordt dag en nacht gemonitord en na de zomervakantie komt er waarschijnlijk weer een flinke afsluiting van rijstroken en een rijverbod voor vrachtwagens om verbindingen in de brugstructuur te versterken. Een tunneloplossing wordt door landesverkehrsminister Groscheck (SPD) afgewezen,dat gaat te lang duren.

http://www.derwesten.de/region/dauersta ... 27867.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 26 jul 2013, 23:11

A1 Wuppertal

Opnieuw problemen met een dalviaduct, de Schwelmetalbrücke in Wuppertal is afgesloten voor vrachtverkeer boven 44 ton. Bovendien zijn de buitenste rijstroken afgesloten voor alle verkeer, waardoor er nog maar 2x2 rijstroken beschikbaar zijn. Dit dalviaduct overspant de B7 en een spoorlijn en heeft ook parallelbanen voor in- en uitvoegend verkeer van de aansluiting Wuppertal-Langerfeld. Hoe lang dit gaat duren is niet bekend. De oudste brugdelen zijn van 1960. De binnenste rijbanen met 2x3 rijstroken (geen vluchtstroken) zijn het oudste, later zijn er twee bruggen naast gebouwd voor de aansluiting. Alhoewel het een "talbrücke" heet, is de hoogte boven het dal niet veel meer dan een regulier viaduct over een spoorlijn, het is alleen een stukje langer, namelijk 220 meter. Men spreekt over "erhebliche Defizite" bij de conditie van de brug. Men gaat er van uit dat de brug vervangen moet worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 aug 2013, 17:27

A1 Münster - Dortmund

Het ontwerp voor de verbreding van de A1 tussen Hamm/Bockum en het Kamener Kreuz (10 kilometer) is gereed en men hoopt rond de jaarwisseling met de voorbereiding van de inspraakprocedure te kunnen beginnen. De daadwerkelijke ter inzagelegging wordt pas begin 2016 verwacht. Een bouwstart wordt midden 2018 verwacht op zijn vroegst. Het project kost ongeveer € 100 miljoen, dus € 10 miljoen per kilometer. Dat komt omdat er geen ruimtereservering aanwezig is.

kaart:
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 sep 2013, 20:41

A1 Köln

De nieuwe overkapping van de A1 in de wijk Lövenich. Deze is eind 2012 opgeleverd. Daarbij is de A1 ook naar 2x3 rijstroken verbreed. Ze zijn daar 6 jaar bezig geweest met de dauerbaustelle en de dauerstau.

De maximumsnelheid is een bizarre 60 km/h, terwijl de tunnel vrij ruim ontworpen is en ook goed licht heeft vanwege de deels glazen overkapping. Duitsland mag dan het land zijn van de snelle Autobahnen, met maximumsnelheden in tunnels slaan ze erg door, je mag zelden sneller dan 80 km/h in tunnels.

Hier een video die ik vorige week gemaakt heb:
[youtube]TqWj34MPLt0[/youtube]

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 02 sep 2013, 20:52

Je had dat kleine rode kruisje op die wegwijzer gemist zie ik ;)
Ik zag het ook pas na 3 keer opnieuw kijken...

En inderdaad, wat een belachelijk lage Vmax :down:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 02 sep 2013, 21:02

Wordt die vmax ook nog gehandhaafd? Als ik er iedere dag doorheen zou moeten zou ik echt lak aan die snelheid hebben en er met 100 doorheen gaan. Dit soort absurde limieten vragen om burgelijke ongehoorzaamheid.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 sep 2013, 21:33

Chris schreef:De maximumsnelheid is een bizarre 60 km/h,
Dat was het ten tijde van de bouw ook al, en toen waren er twee versmalde rijstroken... :?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 02 sep 2013, 21:40

Dat is ook de reden dat andere delen van Duitse autobahn geen limiet heeft. Het gemiddelde mag natuurlijk niet boven de 130km/u komen. :mrgreen:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 sep 2013, 21:56

^^ In ieder geval is dit een reden te meer om de A1 niet te nemen als ik wil doorsteken van de A3 naar de A61. Zelfs met de werkzaamheden die er nu zijn geef ik de voorkeur aan de A59 en A565 via Bonn. Is ook nog een paar km korter.