[WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Groningen » zo 23 dec 2012, 11:58

sirdanilot schreef: Voor zover ik weet exploiteert de Nederlandse Staat de winning van het Groninger aardgas, en zijn zij dus eigenaars van dat gas.
Fout. GasTerra verhandelt het aardgas, en die onderneming is direct voor 10% eigendom van de Staat en indirect via Energiebeheer NL voor nog eens 40%. Daarnaast hebben Shell en Esso elk 25%. Maar goed, dat valt volledig buiten het onderwerp van dit topic.
sirdanilot schreef:het slopen van dorpjes in oost-groningen t.b.v. de Eemshaven.
Ook mis. Dat was de haven van Delfzijl. Maar ook dat valt buiten het onderwerp van dit topic.

Nee, voor dergelijke projecten dient onteigening plaats te vinden en dat kan volgens de Onteigeningswet alleen voor zaken 'ten algemeenen nutte.' En daaronder vallen ook afspraken waarin de Staat der Nederlanden partij is (zoals hier omtrent het ontpolderen) dus zullen de eigenaren van het betreffende gebiedje onteigend worden en daarmee schadeloos worden gesteld. Indien mogelijk gebeurt dat door hen een soortgelijke zaak aan te bieden als de onteigende zaak. Lukt dat niet, dan gebeurt het schadeloosstellen d.m.v. €.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door hneel » ma 24 dec 2012, 1:48

Groningen schreef:Maar goed, of je nu voor of tegen bent: het is nu eenmaal afgesproken dus ontpolderen die handel.
Als ik me goed herinner hadden diezelfde belgen een paar jaar geleden afgesproken dat het omstreden wegenvignet er niet zou komen. En nu zitten ze er toch weer op te broeden.

Hoeveel is een afspraak met die belgen dan nog waard?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » ma 24 dec 2012, 8:47

Dat vind ik, tenzij er een 'koppelafspraak' is gemaakt, niet relevant.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door jelger » ma 24 dec 2012, 9:04

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Groningen » ma 24 dec 2012, 19:12

Ach, dan laat je die Hedwigepolder toch gewoon zo bestaan. Zetten we als compensatie de Carel Coenraadpolder onder water. Mij ook best.
Laatst gewijzigd door Groningen op wo 26 dec 2012, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Chris » ma 24 dec 2012, 19:13

Of het Binnenhof.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Davy » ma 24 dec 2012, 19:51

hneel schreef:
Groningen schreef:Maar goed, of je nu voor of tegen bent: het is nu eenmaal afgesproken dus ontpolderen die handel.
Als ik me goed herinner hadden diezelfde belgen een paar jaar geleden afgesproken dat het omstreden wegenvignet er niet zou komen. En nu zitten ze er toch weer op te broeden.

Hoeveel is een afspraak met die belgen dan nog waard?
Je kan het ook anders bekijken: misschien halen de Belgen wel weer het plan van het wegenvignet boven omdat Nederland zijn afspraak niet nakomt ;) . Ik zeg niet dat het echt zo is, maar het zou toch zomaar kunnen...

Nederlanders (of eigenlijk meer de Zeeuwen) maken er een principskwestie van dat er van ontpoldering geen sprake is, maar wij Vlamingen maken er een principskwestie van dat gemaakte afspraken nageleefd moeten worden.

Ik herhaal het nogmaals: nu gaat dit "maar" over natuurcompensatie waar op zich niet veel mensen last van hebben (enkel de lokale bewoners), maar het niet naleven van een verdrag "omdat het niet in het schema past" zorgt toch voor een vertrouwensbreuk... Want voor hetzelfde geld wordt er in de toekomst een verdrag niet nageleefd "omdat het niet goed uitkomt" die wel verstrekkende gevolgen heeft... Daar draait het om! ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door jelger » ma 24 dec 2012, 21:20

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door sirdanilot » ma 24 dec 2012, 22:12

daviedoff schreef:
Je kan het ook anders bekijken: misschien halen de Belgen wel weer het plan van het wegenvignet boven omdat Nederland zijn afspraak niet nakomt ;) . Ik zeg niet dat het echt zo is, maar het zou toch zomaar kunnen...
Dit vind ik dus kinderachtige politiek. Vlaanderen gaat namelijk de economische terugloop door dat onzalige vignet zelf ook merken: minder Nederlanders zullen zomaar een dagje België doen (-> minder inkomsten), verkeer naar bijvoorbeeld de Elzas en delen van duitsland/luxemburg zal minder via België rijden (-> minder inkomsten door tussenstops), mensen zullen minder gauw in België gaan tanken (->minder accijnsinkomsten), het vignet invoeren en handhaven kost ook klauwen met geld (administratiekosten)... Het zou me niet verbazen als het minstens zoveel kost als dat het oplevert. Nee, elkaar maar gaan lopen pesten heeft voor geen van beide landen zin. Maar Belgen snappen dat principe van samenwerken niet, daarom loopt dat land ook als een geoliede machine.... not :facepalm:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Davy » ma 24 dec 2012, 22:36

En een afspraak volgens een verdrag niet naleven is niet kinderachtig? Je snapt het echt niet he... Je geeft de indruk dat Belgie maar niet zo moeilijk moet doen en niet moet zeuren... Het valt toch ergens moeilijk dan men in NL de les wordt gespeld door de Vlamingen denk ik zo (en dan valt het hier op dit forum op zich best mee, ik baseer me vooral op dit soort uitspraken als bovenstaand en wat mensen hier in de regio in het algemeen zeggen).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » ma 24 dec 2012, 22:40

Ach, daar gáán we weer met dat kleuterachtige NL-BE gezever.. :facepalm: :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Davy » di 25 dec 2012, 10:31

Het is ook de essentie in deze discussie natuurlijk, dit gaat tussen Vlaanderen en Nederland, enja wat er gebeurt is inderdaad kinderachtig...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » di 25 dec 2012, 14:57

De essentie is dat er iets met een verdrag aan de hand is. En het is m.i. volstrekt onnodig om te verzinnen hoe Vlamingen en Nederlanders tegen elkaar aankijken, zeker omdat die tegenstellingen veel groter worden gemaakt dan ze zijn. Aan polarisatie en Calimerogedrag heeft niemand iets.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Vinny » di 25 dec 2012, 15:04

Groningen schreef:Ach, dan laat je die Hedwigepolder toch gewoon zo bestaan. Zetten we als compensatie de Carel Coenraadpolder onder water. Mij ook best.
Als je nou dit bord gewoon vervangt door het bord Hedwigepolder ben je er natuurlijk ook:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door tovm74 » wo 26 dec 2012, 21:09

Een ondertekend verdrag moet nageleefd worden.

Punt, ander lijn ... geen gezever, geen "gecalimero"
Hou nu toch eens op met dat geleuter.

handtekening is handtekening ... contract is contract.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Groningen » wo 26 dec 2012, 21:48

^^ Dat zei ik al eerder:
Groningen schreef:Maar goed, of je nu voor of tegen bent: het is nu eenmaal afgesproken dus ontpolderen die handel.
En als dat een probleem is:
Groningen schreef:Ach, dan laat je die Hedwigepolder toch gewoon zo bestaan. Zetten we als compensatie de Carel Coenraadpolder onder water. Mij ook best.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door tovm74 » wo 26 dec 2012, 22:13

^^ :top:

als iedereen nu zo eens dacht ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door keokiracer » wo 26 dec 2012, 22:17

Ik sluit mij bij Groningen aan. :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Westfrisiaweg » zo 30 dec 2012, 0:52

Van deze polder valt anders ook wel wat te maken.
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51 ... 6&t=h&z=16

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Davy » vr 11 jan 2013, 22:02

Voila, men heeft de oplossing gevonden :mrgreen: :mrgreen:
Link

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door captain007 » ma 13 mei 2013, 22:44

Maar eens even een fotoserie van de Hedwigepolder. Dan weten we ook eens waar het eigenlijk om gaat waar bijna onze regering over gevallen was :nuts:
SPOILER: TOON

De protestbordjes zijn niet te missen bij het binnenrijden van de Hedwigepolder:
Afbeelding
DSC_0138 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De centrale van Doel is goed te zien. Aan de Belgische zijde zijn ze al begonnen met de werkzaamheden:
Afbeelding
DSC_0143 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Een van de weinige huizen op het stukje grond:
Afbeelding
DSC_0145 by jeroenvanlieshout, on Flickr

In de zon ziet het er wel aardig uit:
Afbeelding
DSC_0146 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Zoiets zal het straks na de ontpoldering wel worden:
Afbeelding
DSC_0147 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Je zit hier al praktisch in de Antwerpse Haven als je op de dijk staat:
Afbeelding
DSC_0154 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Via » za 18 mei 2013, 18:20

Toch vind ik het wel zonde van zo'n polder.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Mark » di 15 okt 2013, 16:24

In de Regio Rijnmond bij het dorp Rhoon speelt zich een ander ontpolderingsdrama af, het betreft de Buytenlandpolder in een uithoek van de gemeente Albrandswaard klik. Tijdens de aanleg van de Tweede Maasvlakte is er afgesproken dat er natuurcompensatie moet komen en de ontpoldering van dit gebied is daar onderdeel van. De gemeente Albrandswaard haakt hier op in om dit gebied om te vormen tot recreatiegebied.

Echter is er onder de lokale bevolking, getuige de berichtgeving in de regionale media, veel weerstand en lijkt het te ontaarden in een (emotionele) strijd tussen de boeren versus de milieugroeperingen/overheid. Een van de argumenten van de boeren aldaar is dat hun bedrijven - die producten en geld opbrengen - weg moeten voor recreatie wat alleen maar geld kost (termen als 'groene maffia' zijn dan ook niet van de lucht).

Persoonlijk ben ik het wel eens met het standpunt van de boeren. Het project kost fors wat geld, zo'n 120 miljoen euro, geld dat de betrokken instanties veel beter kunnen besteden in deze tijden. Bovendien is er qua natuur en recreatie al voldoende te zien en te beleven. Niet zo zeer dat je geweldige attracties hebt, maar het betrokken gebied staat al als jaar en dag bekend als een plek waar je kan wandelen en fietsen langs de Oude Maas en dergelijke.

Bronnen/leesvoer:
http://www.kiezenvoorgroen.nl/gebieden/buytenland
http://www.rijnmond.nl/nieuws/27-06-201 ... n-kan-door
http://www.dichtbij.nl/botlek/regionaal ... lders.aspx
http://www.dichtbij.nl/botlek/regionaal ... rhoon.aspx
http://www.albrandswaard.nl/index.php?s ... kid=100215

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » di 15 okt 2013, 16:35

Mee eens. De discussie over deze polder loopt hier in de regio al jaren. Zelf fiets ik hier regelmatig (met mooie dagen ;) ). Het gaat nergens over om landbouwgrond op te offeren (en boeren weg te jagen) voor... niets eigenlijk.

Het klinkt leuk, zo'n groot recreatiegebied, maar ik snap niet waarom je een recratiegebied moet creëren terwijl er al iets is. Bovendien zijn de Carnisse en Rhoonse grienden vlakbij, dus iemand die niet langs de boerderijen wil lopen of fietsen kan ook dat opzoeken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door captain007 » di 15 okt 2013, 16:41

Volgens mij is het probleem wat hier geschetst wordt een probleem wat overal bij natuurcompensatie opduikt. Je zag het bij de Hedwigepolder, deze polder en ook de polders die rondom Antwerpen moeten wijken voor de vogeltjes (zoals het tegenwoordig al wordt genoemd door boeren die het land moeten afstaan). Boeren zijn altijd de sjaak, omdat ze veel grond hebben en daardoor dus heel gemakkelijk uit te kopen zijn voor natuurcompensatie. Men gaat niet even een woonwijk afbreken voor natuurcompensatie natuurlijk :p Dus ik denk dat men dit probleem altijd zal blijven houden bij ieder groot project, waarbij er niet voldoende grond bij het project omhanden is voor natuurcompensatie. Of men moet de hele compensatieregeling de nek om draaien, maar dan staat heel boomknuffelend Europa weer op de barricades denk ik ;).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door Palance » di 15 okt 2013, 16:53

Dit gebied zit tussen een aantal woonwijken in (aan de oost- en westkant). Behalve de boeren, die inderdaad snel de sjaak zijn, wil de lokale bevolking ook genieten van de polders. Ik vind het echt doodzonde om ook dit in een (dure) bouwput te gaan storten. Terwijl er eigenlijk gewoon natuur hier is, dus dat snap ik even niet :dontknow:

Misschien voortaan toch maar wat huizen van beleidsmakers hiervoor afbreken :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door waldo79 » di 15 okt 2013, 17:02

Je ontkomt niet aan de inrichting van nieuwe natuurbeschermingsgebieden. Aangezien elk stukje land ergens wel in gebruik is, zal er in meer of mindere mate rumoer komen over het omkatten naar een natuur- of recreatiegebied :idea:

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door frenkievee » di 15 okt 2013, 17:08

Zie ook dit artikel op Rijnmond.nl.
Het schijnt zelfs ook nog zo te zijn dat de Provincie het spelletje niet helemaal eerlijk speelt: eerst de bestemming van de grond (stiekem) veranderen en dan de boeren vertellen dat ze niet op landbouwgrond zitten, maar op natuurgebied. En dan voor een lager bedrag willen proberen uit te kopen is m.i. toch een vorm van onbehoorlijk bestuur.
met groet, Frank

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door waldo79 » di 15 okt 2013, 17:11

^^Het veranderen van een bestemming is gekoppeld aan een bestuurlijke procedure. Is het werkelijk zo gebeurd zoals je schetst of heeft niet een ieder zijn inspraakmogelijkheden benut :surrender:

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: [WESTERSCHELDE] Nederland torpedeert uitdieping

Bericht door frenkievee » di 15 okt 2013, 18:36

In de commentaren bij de link die ik gegeven heb, wordt dit door ene Rick aangegeven.

Nog even verder gezocht en deze link nog gevonden: Raad Albrandswaard stemt met tegenzin voor. In dit artikel staat:
[quote=Rijnmond]De politieke partijen waren eigenlijk allemaal tegen het plan, maar het provinciebestuur had gedreigd de regie over te nemen, waarna het landschapspark er alsnog komt.[/quote]
Het speelt al vanaf 2010, daarover staat een artikel het Reformatorisch Dagblad.

Edit 19:54: verdere zoektocht en linkjes toegevoegd.
met groet, Frank

Plaats reactie