[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » wo 23 okt 2013, 10:26

Het lijkt er toch te gaan komen, een tax op buitenlanders in Duitsland. Er komt een Autobahnvignet voor Duitsland volgens de nieuwe regering. Duitsers zullen voor de kosten volledig gecompenseerd worden door een verlaging van de wegenbelasting. Het geld gaat niet alleen naar wegen, maar naar alle modaliteiten. Het is daarom maar de vraag of met het vignet daadwerkelijk meer geld voor het wegennet beschikbaar komt, want dat was bij de vrachtwagentol ook niet het geval.

http://www.focus.de/politik/deutschland ... 36936.html

In Duitsland wordt het wegennet via twee manieren gefinancierd; een deel uit algemene belastingen (waaronder wegenbelasting, brandstofaccijnzen, etc.) en een deel uit de LKW-maut. Deze twee compenten beïnvloeden elkaar, toen Ramsauer (CSU) een jaar of twee terug trots aankondigde dat alle inkomsten van de LKW-maut naar het wegennet zouden gaan, werd het belastingdeel geruisloos met dezelfde hoeveelheid verlaagd. Het resultaat is dat er geen cent extra voor de wegen kwam. De kans is groot dat dit met het vignet ook het geval zal zijn, mogelijk zelfs zo ver dat het wegennet volledig uit tol gefinancierd wordt en de brandstofaccijnzen en wegenbelasting geheel voor algemene middelen komen (niet zijnde wegen).

Ik verwacht eerlijk gezegd totaal geen verbetering. Het is gewoon uitmelken van buitenlanders, want een vignet levert per afgelegde kilometer van buitenlanders veel meer op dan de wegenbelasting voor Duitsers. Het resultaat zal dus zijn dat buitenlanders een veel groter aandeel betalen dan dat ze rijden. Maar ongeveer 5% van de afgelegde PKW-kilometers in Duitsland komt voor rekening van buitenlandse voertuigen.

Tarieven zijn nog niet bekend.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door boe! » wo 23 okt 2013, 10:33

Weer een vignet op de voorruit. 80 euro per jaar is overigens de eerste inschatting.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » wo 23 okt 2013, 10:46

Het zal een interessant effect op de grensstreken hebben. Denkend aan de regio Arnhem/Emmerik denk ik dat veel verkeer richting Emmerich de N336/B8 zal pakken vanaf Zevenaar. Ook het verkeer richting 's-Heerenberg zal wel bij Beek/Babberich erafgaan en via Beek en dan door het Bergherbos rijden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » wo 23 okt 2013, 11:02

Wil iemand voor mij een extra voorruit betalen? Die heb je langzamerhand wel nodig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door paolie » wo 23 okt 2013, 11:04

Het zal een interessant effect op de grensstreken hebben. Denkend aan de regio Arnhem/Emmerik denk ik dat veel verkeer richting Emmerich de N336/B8 zal pakken vanaf Zevenaar. Ook het verkeer richting 's-Heerenberg zal wel bij Beek/Babberich erafgaan en via Beek en dan door het Bergherbos rijden.
Zal wel meevallen vermoed ik. Juist mensen die in de grensstreek wonen, komen waarschijnlijk zo vaak in Duitsland, dat ze vrijwel allemaal een jaarvignet zullen kopen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » wo 23 okt 2013, 11:08

De meesten daar zullen wel eens in Emmerich of in Kleve komen, maar vaak niet verder. Voor die stukjes loont het dan niet echt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » wo 23 okt 2013, 11:17

Volgens een bericht van de dpa (Duite versie van het ANP) heeft Florian Pronold, onderhandelingsleider van de SPD voor het gebied verkeer, dit bericht onkend.
Bron: http://www.aachener-zeitung.de/news/new ... t-1.683185
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door paolie » wo 23 okt 2013, 11:22

De meesten daar zullen wel eens in Emmerich of in Kleve komen, maar vaak niet verder. Voor die stukjes loont het dan niet echt.
Nee, maar als je de andere ritten erbij optelt, zoals vakanties of een dagje winkelen/kerstmarkt in bijvoorbeeld Düsseldorf etc, dan zal een jaarvignet al snel wel uitkomen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2013, 11:28

Ik rij zo vaak naar of door Duitsland dat het dan ook wel zal moeten. Als ze er nou eerst eens voor zorgen dat de wegen er een beetje goed bijliggen, dat er niet allerlei snelheidsbeperkingen zijn vanwege Brückenschäden, laten we dan eens verder kijken...
Palance schreef:Wil iemand voor mij een extra voorruit betalen? Die heb je langzamerhand wel nodig.
Hehe, ik ook. Afgelopen juni op vakantie geweest, vier vignetten op de voorruit (Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië en Slowakije). Plus een Umweltplakette. En vaak heb ik ook een Zwitsers vignet op de ruit (dit jaar toevallig niet).

Gelukkig moeten de Umweltplakette en de Slowaakse en Tsjechische vignetten aan de passagierskant geplakt worden, dat scheelt weer. De Sloveense, Oostenrijkse en Zwitserse vignetten moeten aan de bestuurderskant geplakt worden, of boven in het midden bij de achteruitkijkspiegel.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door verfmeer95 » wo 23 okt 2013, 11:28

Ik vraag me trouwens af of de Nederlandse regering hier iets mee gaat doen. Zij hadden toch meebetaald aan de A31 en nu moeten de Nederlanders gaan betalen om eroverheen te rijden. Klinkt voor mij een beetje omgekeerde wereld.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 okt 2013, 11:40

^^ http://www.nieuwsbladtransport.nl/Archi ... fault.aspx
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... alen.dhtml

Inderdaad raar als wij als Nederlanders nu tol zouden moeten gaan betalen voor een weg die mede met Nederlands geld gefinancierd is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door paolie » wo 23 okt 2013, 11:44

Palance schreef:Wil iemand voor mij een extra voorruit betalen? Die heb je langzamerhand wel nodig.
Hehe, ik ook. Afgelopen juni op vakantie geweest, vier vignetten op de voorruit (Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië en Slowakije). Plus een Umweltplakette. En vaak heb ik ook een Zwitsers vignet op de ruit (dit jaar toevallig niet).
Gelukkig moeten de Umweltplakette en de Slowaakse en Tsjechische vignetten aan de passagierskant geplakt worden, dat scheelt weer. De Sloveense, Oostenrijkse en Zwitserse vignetten moeten aan de bestuurderskant geplakt worden, of boven in het midden bij de achteruitkijkspiegel.
Het zal wel een Hongaarse variant worden....

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door nederland24 » wo 23 okt 2013, 16:37

Misschien moeten wij dan ook maar een vignet gaan invoeren voor al die buitenlanders die hier rondrijden met een buitenlandse kentekenplaat. ;)

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door jaap47 » vr 25 okt 2013, 0:12

Las overigens in de Stern gisteren dat ze er niet veel heil in zien. Ze maken er misschien een paar miljoen winst op, maar ze hebben miljarden nodig (redactioneel stuk). Bovendien houdt de Duitse burger niet van weer een nieuwe belasting

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » vr 25 okt 2013, 8:19

De Duitse burger zou gecompenseerd worden door een belastingsverlaging, dus dat argument gaat niet op.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door captain007 » vr 25 okt 2013, 8:37

Met dit vignet snijden ze denk ik toch in eigen vingers. De incidentele bezoeker die bijvoorbeeld toevallig een lang weekend met een all-in reisje naar een hotel in Duitsland gaat die zal dat in de nieuwe situatie als dat 80 euro extra kost misschien niet meer doen (die 80 euro kan zomaar 20% van de totale kosten zijn als je een beetje scherpe aanbieding hebt). Aangezien er nogal wat van dat soort reizigers zijn lopen ze uiteindelijk alles weer mis door gederfde BTW inkomsten.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » vr 25 okt 2013, 9:13

Ik vermoed dat er ook een weekvignet of zoiets zal komen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Rene » vr 25 okt 2013, 9:47

^^
Zelfs dan doe je het niet meer. Dat gaat dus van Auw! doen in de Duitse toeristenindustrie.

Ik bedoel: ik ben afgelopen maandag naar Keulen geweest, maar ik pas ervoor om voor bijna 20 euro zo'n stom Umweltvignet aan te schaffen (is pure bureaucratie, die niet werkt). Met een weekvignet in de orde grootte 10-20 euro zal ik waarschijnlijk gewoon helemaal geen winkelbezoekjes meer brengen aan Duitsland. En velen zullen veel minder vaak gaan.

Nee, met een vignet zal Duitsland zich flink in de vingers snijden, in de vorm van misgelopen Mehrwertsteuer.

Ze kunnen beter de LKW-Maut verhogen, om te beginnen van trucks/trailers die door het intrekken (of ontbreken) van dubbele achterassen een veel te hoog asgewicht hebben. Dat zet pas echt zoden aan de dijk. Vrachtwagens veroorzaken de significante schade aan de weg, meer dan de miljoenen lichte voertuigen bij elkaar. Toeristje-pakken is zóóó zielig. :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » vr 25 okt 2013, 9:52

Dan maar de trein naar Keulen pakken :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Rene » vr 25 okt 2013, 9:53

Dat wordt inderdaad bukken, want je zult het zelfs nog in Palancedrecht kunnen horen donderen ! :twisted:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Peter » vr 25 okt 2013, 12:49

Duitsland kan veel makkelijker de benzineaccijns verhogen met 5 ct/ l of zo. Het percentage Duitsers dat lonend over de grens kan tanken (voornamelijk in Tjechie, Oostenrijk en Luxemburg en Polen) zal niet meer dan 5% zijn. Het percentage dat het ook doet zal dan 1-2% zijn. Voor diesel (en dus veel transitvrachtwagens) zal het weglekeffect iets meer zijn.

@ Rene: je kunt straks prima via Vaals naar Aachen rijden en daar de trein pakken voor 30-40 minuten ;)
Ik kom ook wel via B-wegen in Bremen en Meppen...

Waren deze plannen door de NSA naar buiten gebracht ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » vr 25 okt 2013, 19:26

@Peter: Dat zorgt ook voor meerkosten voor Duitsers, en dát is juist níét de bedoeling.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Chris » vr 25 okt 2013, 19:34

nederland24 schreef:Misschien moeten wij dan ook maar een vignet gaan invoeren voor al die buitenlanders die hier rondrijden met een buitenlandse kentekenplaat. ;)
Dat is populistische onzin. Minder dan 3% van de voertuigkilometers in Nederland zijn buitenlands, en een deel daarvan betaald al tol via het eurovignet (vrachtwagens). In Duitsland gaat het overigens ook maar om 5% van de PKW-kilometers.

Vignetten zijn een ultieme manier om buitenlanders uit te melken maar de eigen inwoners te ontzien. Buitenlanders maken per betaalde euro tol veel minder kilometers binnen het systeem dan eigen inwoners. In veel vignetlanden brengen vignetten met een korte geldigheidsduur vaak wel 30-40% van de tolinkomsten op (exclusief vrachtwagentol) terwijl de mensen die die vignetten kopen zeker niet verantwoordelijk zijn voor een dermate groot aandeel van het totaal aantal voertuigkilometers.

Vignetten zijn overigens ook geen goudmijn. Buitenlanders betalen relatief veel per kilometer, maar aangezien het overgrote deel (95%+) van de kilometers door bestuurders uit eigen land gemaakt worden zijn de opbrengsten gering. Het Zwitserse vignet, dat door veel buitenlanders als erg duur wordt bevonden, brengt maar zo'n € 200 miljoen per jaar op. Dat is misschien 10% van de uitgaven aan het wegennet en daar moet je de kosten van handhaving en distributie nog vanaf trekken.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door nederland24 » vr 25 okt 2013, 23:38

^^Waarom zouden die gastarbeiders niet mee hoeven te betalen aan ons wegennet. Ze betalen immers geen MRB. Ook wel vreemd, omdat ze langer dan een half jaar hier ingezetene zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » za 26 okt 2013, 9:33

Timmetje schreef:@Peter: Dat zorgt ook voor meerkosten voor Duitsers, en dát is juist níét de bedoeling.
En dat is nou net mijn grootste westand tegen dit soort wegenvignetplannen (zowel de Duitse als de Belgisch). Laat de eigen bevolking lekker meebetalen, dat is tenminste eerlijker als je toch een vignet wilt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » za 26 okt 2013, 20:23

Ik heb liever tol in Duitsland dan, als ze even duur zijn als in Spanje.
Tol is tenminste te vermijden, een vignet niet. En Duitsland is een land waar je eigenlijk nooit onderuit komt voor de meeste bestemmingen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Coen Tunnel » za 26 okt 2013, 20:38

Snelwegenkenner schreef:Ik heb liever tol in Duitsland dan, als ze even duur zijn als in Spanje.
Liever niet. De Spaanse tolwegen behoren tot de duurste van Europa en de kilometerprijs is er dikwijls hoger dan in Frankrijk!
Tol is tenminste te vermijden, een vignet niet. En Duitsland is een land waar je eigenlijk nooit onderuit komt voor de meeste bestemmingen.
Tja, als er een Duits vignet komt zal het er toch wel op uitdraaien dat ik een jaarvignet ga aanschaffen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Sophie » za 26 okt 2013, 20:57

Snelwegenkenner schreef: Tol is tenminste te vermijden, een vignet niet. En Duitsland is een land waar je eigenlijk nooit onderuit komt voor de meeste bestemmingen.
Het vignet zal waarschijnlijk alleen voor Autobahnen gelden, het is dus ook te vermijden.
En met een vignet zal voor verkeer richting Zwitserland/Italië ineens de route via Luik-Luxemburg-Straatsburg erg interessant.

Voor verkeer richting Scandinavië zou er misschien een gat in de markt voor een veerdienst Nederland-Denemarken (bijvoorbeeld Eemshaven-Esbjerg) ontstaan.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Palance » za 26 okt 2013, 21:03

Of een goedkoop tarief voor het transitverkeer (bv 24 uur geldig). Dan zijn de Transitautobahnen ook weer terug van weggeweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [D] Autobahnvignet

Bericht door Snelwegenkenner » za 26 okt 2013, 21:04

^^ Liever dan een veer van Eemshaven naar Kristiansand in Noorwegen. 8-)

Plaats reactie