[I] Italië - Italy - Italia

Moderator: Moderatoren

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Sophie » di 02 apr 2013, 13:03

Twitter.com/ANWBEuropa schreef:De Stelviopas in de SS38 in het noorden van #Italie wordt in mei toch echt een tolweg. € 10,-- per 24 uur voor auto's met verbrandingsmotor
Ht verhaal deed al langer dat het Stilfser Joch / Passo delo Stelvio een tolweg wordt, maar nu schijnt de kogel door de kerk te zijn.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » di 02 apr 2013, 13:54

Ik ben benieuwd uit welke bron de ANWB dit "nieuws" presenteert, want een zoektocht over Google met "Pedaggio Stelvio" en "Stilfserjoch Maut" laat geen heel recente berichten zien. Zal wel weer de wereld op zijn ANWB's zijn: niet gehinderd door werkelijke feitenkennis je nog onwetender leden plezieren met halve informatie.

De problematiek heb ik een jaartje terug in deze draad al eens geschetst. De provincie Alto Adige / Südtirol wil al geruime tijd tol heffen op de Stelvio. Hun gedachte is dat hun twee pasroutes die er vrijwel uitsluitend voor toeristen liggen, de Timmelsjoch en de Stelvio, niet uit publieke middelen moeten worden gefinancierd. De Timmelsjoch is om die reden al langere tijd terug tolplichtig geworden, bij de Stelvio wil het er maar niet van komen. Lokale overheden zijn tegen en de provincie Sondrio, verantwoordelijk voor de zuidhelling van de pas, is dat ook. Hun redenering is onder meer dat de pas meer oplevert dan hij aan onderhoud kost, nu vele toeristen speciaal de regio bezoeken om over de Stelvio te kunnen rijden, hetgeen mede de schatkist van de provincie spekt. Er bestaat juist een angst dat er minder toeristen zullen komen als de pas een tolweg wordt.

Hoewel het tolbedrag van 10 euro al in 2012 is aangekondigd en de website van de zogenaamde Greenpass (zo presenteert men de heffing als ondersteuning voor het milieu) al maandenlang live is, waren er ook in de afgelopen maanden nog best wel berichten over uitstel. Zo was op enig moment de bestelling van de tolautomaten afgeblazen. Hoe dan ook heeft de provincie Alto Adige eind januari nog maar weer eens aangekondigd de plannen echt door te gaan voeren. Wat er precies van komt? We zullen het zien ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 17 apr 2013, 10:09

De A34 wordt nu aangegeven. Het is de voormalige RA17 naar de Sloveense grens die verbreed is.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 17 apr 2013, 10:38

^^ Nog bijzonderder: het wegnummer wordt aangegeven terwijl je al op de A34 zit. Dat is niet gebruikelijk in Italië.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » wo 17 apr 2013, 19:24

https://maps.google.nl/maps?q=Villesse, ... 5,,1,16.81

https://maps.google.nl/maps?q=Villesse, ... 4,,0,-8.41

De oude bewegwijzering.
Wat me opvalt is dat het blauwe borden waren. Ik dacht dat Raccordi altijd groene bewegwijzering had?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 17 apr 2013, 19:29

^^ Nee. Altijd blauw.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vinny » wo 17 apr 2013, 19:42

Nou niet altijd:
https://maps.google.nl/maps?q=Napels,+I ... 75,,0,4.11

Op deze Racc. heb ik mijn meeste autokilometers gemaakt, wellicht kleurt dat mijn herinnering teveel groen :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Willem » wo 17 apr 2013, 19:52

De raccordo naar de A14 bij Ascoli Piceno heeft net zoals in Napels groene wegwijzers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 17 apr 2013, 20:06

^^ Ik heb duidelijk te vlug gesproken. Blauwe wegwijzers komen in ieder geval voor op de Raccordi Firenze - Siena en Bettolle - Perugia. En laten dat nu net de raccordi zien die ik het meeste heb gezien ...

Op Wikipedia staat een overzicht dat suggereert dat beide kleuren voorkomen, maar dat toch groen in de meerderheid is. Zeker nu met Vilesse - Gorizia een raccordo uit het blauwe kamp verdwijnt ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » di 18 jun 2013, 21:52

Mooie video van de A10 rond Imperia.

[youtube]QOEQVNtOsa0[/youtube]

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jun 2013, 17:43

Timmetje schreef:
Twitter.com/ANWBEuropa schreef:De Stelviopas in de SS38 in het noorden van #Italie wordt in mei toch echt een tolweg. € 10,-- per 24 uur voor auto's met verbrandingsmotor
Ht verhaal deed al langer dat het Stilfser Joch / Passo delo Stelvio een tolweg wordt, maar nu schijnt de kogel door de kerk te zijn.
Dit is op het laatste moment toch weer uitgesteld. Het zal in 2013 niet gebeuren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 06 nov 2013, 12:33

Mooie video van de A10 en Sopraelevata in Genova.

[youtube]iBaO3cQ6Er8[/youtube]

Spectaculaire route, maar man was is die A10 slecht ontworpen voor een snelweg. Rare bochten, vrijwel geen doorzicht, en een ontwerpsnelheid van 80 ofzo? Dat de Sopraelevata zo bochtig en smal is kan ik me wel voorstellen, maar de A10 is wel erg substandaard qua alignement.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 nov 2013, 12:51

Chris schreef:Spectaculaire route, maar man was is die A10 slecht ontworpen voor een snelweg. Rare bochten, vrijwel geen doorzicht, en een ontwerpsnelheid van 80 ofzo? Dat de Sopraelevata zo bochtig en smal is kan ik me wel voorstellen, maar de A10 is wel erg substandaard qua alignement.
Ben je wel eens in die streek geweest? Er is daar nauwelijks ruimte voor een snelweg omdat de bergen vlak na de kust al beginnen. Ik ken dit deel van de A10 niet uit eigen ervaring, maar het wijkt niet veel af van het deel van de A10 dat ik wel ken (tussen XX Miglia en het knooppunt met de A26). Je moet ook niet vergeten dat de A10 hier al door dichtbebouwd gebied gaat en de enige andere optie is om de snelweg ergens in de berg weg te stoppen - begrijpelijk dat men dat decennia geleden niet heeft gedaan toen de snelweg werd gebouwd omdat het nog duurder is. Gevolg: een substandaard route, maar wel eentje die op zich redelijk voldoet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Chris » wo 06 nov 2013, 12:57

Ik snap wel waarom de snelweg zo is aangelegd, maar het voldoet geenszins aan internationaal gangbare ontwerpeisen. Dat is een probleem dat je vaker in Italië ziet. Het komt denk ik ook omdat dit deel vrij oud is (eind jaren '50). De A26 is moderner. Voor een optimaal alignement had inderdaad het grootste deel ondergronds moeten liggen, dieper de bergen in. In Oostenrijk en Zwitserland zijn de snelwegen over het algemeen toch wel beter ontworpen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door nederland24 » wo 06 nov 2013, 16:18

Chris schreef:Mooie video van de A10 en Sopraelevata in Genova.

Spectaculaire route, maar man was is die A10 slecht ontworpen voor een snelweg. Rare bochten, vrijwel geen doorzicht, en een ontwerpsnelheid van 80 ofzo? Dat de Sopraelevata zo bochtig en smal is kan ik me wel voorstellen, maar de A10 is wel erg substandaard qua alignement.
Dat geldt eigenlijk alleen voor het deel door Genua. Vanaf de A26 tot aan de Franse grens vind ik het een vrij normale snelweg qua alignement. Wel een hele mooie snelweg. :top:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Davy » zo 16 feb 2014, 0:11

Deze week een citytrip naar Rome gemaakt, heb er ook wel wat op verkeerstechnische zaken gelet:

* Rome is heel druk qua autoverkeer, fietsers zie je bijna nergens.
* Overal waar maar enigzins plek is, parkeert men ook gewoon.
* betalend parkeren in de stad is meestal 1 euro per uur, 4 euro voor 8 uur.
* De rijstijl is erg typisch... Dat gaat van inparkeren tot je tegen de bumper van voor- of achterligger zit, kruispunten helemaal blokkeren bij file, van 3 rijstroken er 5 maken tot niet-handsfree bellen van heel veel mensen, zelfs politieagenten...
* Zeer weinig bewegwijzering voor doorgaand verkeer.
* Voetgangerslichten zijn driekleurig.

Ik heb ook een paar wegengerelateerde foto's gemaakt met commentaar erbij:
https://plus.google.com/photos/11761170 ... 0911000769

Voor de rest is het wel een mooie stad, zeker het echte centrum en de historische gebouwen. Gewone woonwijken (waar ook onze Bed and Breakfast zat) waren echter wel rommelig. Reizen deden we meestal met de metro.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door nederland24 » zo 16 feb 2014, 13:55

Daviedoff schreef:Deze week een citytrip naar Rome gemaakt, heb er ook wel wat op verkeerstechnische zaken gelet:

* Overal waar maar enigzins plek is, parkeert men ook gewoon.
* De rijstijl is erg typisch... Dat gaat van inparkeren tot je tegen de bumper van voor- of achterligger zit, kruispunten helemaal blokkeren bij file, van 3 rijstroken er 5 maken tot niet-handsfree bellen van heel veel mensen, zelfs politieagenten...
* Zeer weinig bewegwijzering voor doorgaand verkeer.
Dat soort dingen zie je andere delen van Italië ook regelmatig.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Jeroen » ma 17 feb 2014, 12:44

Nog een prachtig stukje over de Italiaanse rijstijl:

http://vakantiebabbels.nl/2012/06/autor ... -italiaans

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 mei 2014, 10:09

Nu kom ik niet zo vaak in Italië, maar ben wel zo af en toe te vinden in de regio van Aosta. Daar valt het mij altijd weer op hoe onrustig het is op het OWN met verschillende maximumsnelheden. Een ware maximumsnelhedenkermis. Iets wat ik mij van andere regio's in Noord-Italië niet zo kan herinneren, behalve dan de bordenkermis wat wegwijzers betreft.

De maximumsnelheden wisselen continu af en zijn regelmatig zelfs onrealistisch laag, vooral in en rondom bochten. Er wordt langs de weg regelmatig gewaarschuwed voor radarcontroles, maar alle Italianen en de Zwitsers uit de naburige regio's (Wallis en Vaud) halen je natuurlijk meteen in, wanneer je geen 90 km/u rijdt. Met of zonder inhaalverbod. Soms zelfs op plekken die je niet kan overzien. Lagere maximumsnelheden die nogal veel voorkomen doet men geheel niks op uit. Opvallend ook dat Zwitsers, althans die met VS of VD kenteken, er net zo roekeloos rijden als de Italianen. Alsof ze los zijn gelaten... Andere Zwitsers benemen zich gelukkig wel normaal, evenals (opmerkelijk genoeg) de Fransen die je echter in het Aostadal vrij weinig tegenkomt. Komt wellicht ook door de dure Mont Blanctunnel.

Ook op de Autostrada A5 is het niet veel anders. Daar waar je 130 km/u mag rijden rijdt je eigenlijk best prettig, maar bij elke op en afrit gaat de snelheid omlaag naar 110 km/u. Iets wat ontzettend irritant is. Als je je daar aan houdt wordt je meteen weer door voertuigen met 120 km/u ingehaald die je net zelf met 130 km/u hebt ingehaald, om ze vervolgens na de oprit weer opnieuw in te halen... Maar goed, wat te hard rijden betreft is dat natuurlijk 'normaal' in Italië, doch ook al die wisselende maximumsnelheden?!

Hebben anderen hier ook dergelijke ervaringen meegemaakt?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Pino » wo 07 mei 2014, 10:29

Ik heb door heel Noord-Italië heel veel Zwitsers gezien die rijden alsof ze zijn losgelaten. Nooit heel specifiek naar de kantons gekeken, maar volgens mij is het een landelijk fenomeen. Ze negeren, in tegenstelling tot Italianen, ook massaal de Tutor-trajectcontroles. Vermoedelijk komen boetes nooit aan in Zwitserland door het ontbreken van een verdrag tussen Italië en Zwitserland.

Heb eigenlijk niet zo veel ervaring met regelmatig wisselende maximumsnelheden in Italië. Ik vermoed zo vlug dat het inderdaad iets is voor de regio Aosta.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door duikgek89 » wo 07 mei 2014, 10:58

Zo rijden de Zwitsers in Duitsland ook. Is ook begrijpelijk aangezien de betutteling ook in Zwitserland toegeslagen is.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Jeroen » wo 07 mei 2014, 11:14

Italianen zijn toch nauwelijks met hun snelheid bezig. Vaak rijden ze (veel) te langzaam, soms ook weer veel te hard, maar zelden continu aan de Vmax. Snelheidsbeperkingen lijken iig weinig indruk maken (zelfs als er controlewaarschuwingen staan), al zijn die soms ook idioot laag, zeker bij afritten en verbindingsbogen in knooppunten. Heb me eens een keer aan een Vmax 30 gehouden bij werkzaamheden met wat enkel paaltjes tussen de rijbaan en de berm. Binnen notime had ik een file gecreëerd en liepen ze naar me te seinen...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Vahalis » wo 07 mei 2014, 11:41

Geldt in Nederland ook: 8. Waar te rijden op de snelweg? Middelste baan is het meest sociaal, dan kun je links én rechts ingehaald worden.'

;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 mei 2014, 11:44

Pino schreef:Ze negeren, in tegenstelling tot Italianen, ook massaal de Tutor-trajectcontroles. Vermoedelijk komen boetes nooit aan in Zwitserland door het ontbreken van een verdrag tussen Italië en Zwitserland.
Oh-ha. Dan ben ik voor die Zwitsers benieuwd wat er gaat gebeuren als ze in een verkeerscontrole of aan de grens door de Italianen worden aangehouden. De boetes zijn er niet mals. Sterker nog: De boetes zijn voor kleinere overtredingen in Italië zelfs nog duurder als in Zwitserland! :idea:
Pino schreef:Nooit heel specifiek naar de kantons gekeken, maar volgens mij is het een landelijk fenomeen.
Dat zou goed kunnen. In de regio van Aosta zijn Zwitsers uit Vaud en Wallis natuurlijk bekender als in bijv. Como. Daar zullen de Zwitsers uit Ticino er wel wat van kunnen.
duikgek89 schreef:Zo rijden de Zwitsers in Duitsland ook. Is ook begrijpelijk aangezien de betutteling ook in Zwitserland toegeslagen is.
Mwah, ik vind Zwitsers in Duitsland toch veel netter rijden als in Italië. Op de Duitse A5 of A81 zijn sommigen wel eens wat te enthosiast, maar over het algemeen heb ik vrij weinig over ze te klagen.
Jeroen schreef:Snelheidsbeperkingen lijken iig weinig indruk maken (zelfs als er controlewaarschuwingen staan), al zijn die soms ook idioot laag, zeker bij afritten en verbindingsbogen in knooppunten. Heb me eens een keer aan een Vmax 30 gehouden bij werkzaamheden met wat enkel paaltjes tussen de rijbaan en de berm. Binnen notime had ik een file gecreëerd en liepen ze naar me te seinen...
Dat met die 30 km/u bij een paar paaltjes komt me bekend voor. Toch vind ik het interessant hoe duur boetes in Italië kunnen uitvallen. Te hard rijden is erg duur, laat staan de superzware straffen die staan op het inhalen bij een doorgetrokken streep. Kennelijk moet er weinig handhaving plaatsvinden, aangezien het kennelijk niemand wat afschrikt of interesseert. Ik vind zelf ook die 30 km/u voor een paar paaltjes onrealistisch langzaam, maar aangezien ik geen zin heb in de overdreven dure Italiaanse verkeersboetes zit er niks anders op als zich als een soort slaaf aan de idioot lage maximumsnelheden over te geven.

Overigens heeft mij ook wel eens een Italiaan attent gemaakt om m'n te harde snelheid. Al ruim voor een verbindingsboog bij de oprit van Aosta gold een Vmax van 40 km/u, waar ik nog met 70 km/u reed (kaarsrecht bergafwaarts), en toen kreeg ik van achter een lichtsein. Uiteraard meteen afgeremd en gekeken naar camera's, maar die kon ik niet vinden. Wel was de Vmax van 40 km/u belachelijk laag. Vooral al zo ver voor een verbindingsboog en bovendien kon de boog zelf ook wel met 60 km/u genomen worden.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 07 mei 2014, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Jeroen » wo 07 mei 2014, 12:52

De mentaliteit is er gewoon heel anders. Er gelden nagenoeg dezelfde regels als bij ons, maar er wordt allemaal niet zo zwaar aan getild. Italianen voelen zich veel vrijer in hun doen en laten. Voor een noordeuropeaan kan dit af en toe knap frustrerend zijn, maar dat is nu eenmaal hun manier van leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 mei 2014, 12:59

^^
Ben ik toch benieuwd waar die Italianen het geld vandaan halen om hun eigen boetes te kunnen betalen. Zoals gezegd zal de handhaving nogal wat de wensen over laten, maar ik durf toch aannemen dat een Italiaan toch wel eens gepakt wordt in z'n carrière als automobilist. Dan zijn sommige grappen toch wel extreem duur.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Jeroen » wo 07 mei 2014, 13:18

In Italië pakken ze doodleuk je rijbewijs af voor relatief kleine vergrijpen zoals het negeren van een inhaalverbod op de snelweg. Een hoop Nederlandse toeristen en chauffeurs die daar bv. op de Brenner al pijnlijk achter zijn gekomen.

Wat is te wensen over laten... Als iedere agent voor iedere futiliteit iemand aan de kant zou moeten gooien, zou je op iedere hoek van de straat een agent moeten zetten. De pakkans is dus niet zo groot en Italianen kunnen ook enorm schijnheilig worden als er toch eens een agent in de buurt is. Daarbij ben je in Italië ook vaak nogal afhankelijk van de bui van de agent. Een beetje de taal spreken en heel vriendelijk blijven kan dan overigens wel wonderen doen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 mei 2014, 13:59

^^
Inderdaad, de politie kan niet voor elk klein vergrijp meteen ingrijpen, maar sommige Italianen maken het ook wel erg bont. Desalniettemin was in de regio van Aosta m'n ergernis de steeds wisselende en vaak onrealistisch lage maximumsnelheden. Ook ik wilde wel meer doorrijden, doch met de Italiaanse bekeuringen in m'n achterhoofd hield ik me maar netjes aan de snelheid. En dan is het echt deels een horror om er zo op te moeten letten. Bovendien lijkt het er inderdaad op dat Italianen helemaal niet kijken naar de maximumsnelheid. Naast te hard rijden kan men ook heel goed te langzaam rijden

Eenmaal weer aangekomen in Zwitserland was het autorijden toch weer heerlijk relaxt en de Zwitsers konden zich ook ineens weer poeslief aan alle verkeersregels houden. :p

Met de Italiaanse politie heb ik gelukkig nog niet te maken gehad, maar wel met de Italiaanse douane. Men zat ooit eens bij de Grote-Sint-Bernardtunnel moeilijk te doen over m'n volgepakte auto, maar daar hielpen inderdaad een paar Italiaanse woorden en een vriendelijk gezicht erg veel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door Jeroen » wo 07 mei 2014, 14:17

^^ Frans had denk ik ook wel geholpen. Die regio is officieel tweetalig.

Ik denk dat je het ook weer niet al te serieus moet nemen. Flitskasten staan er vrijwel nergens en er gaat echt geen agent je aanhouden voor 10 - 20 kmh te hard op een kort stuk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Italië - Italy - Italia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 mei 2014, 15:48

^^
Dat klopt, maar ik heb daar toch sterk de indruk dat Italiaans veruit de dominanste taal is in de provincie Aosta. Je hoort op straat ook geen Frans, maar de borden zijn wel keurig tweetalig, althans op de hoofdwegen. Rij je op een lokale weg of in een zijdal dan zijn de borden ook wel eens uitsluitend in het Italiaans uitgevoerd. Kan wel goed zijn dat de situatie er vroeger anders uit zag.

Je zult je er in het Frans denk ik wel kunnen redden, maar in het dagelijks leven is duidelijk Italiaans de voertaal. De douanier sprak me destijds ook al in het Italiaans aan en ging later over in het Engels.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie