Taal op wegwijzers (discussie afl. 2)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » wo 18 jan 2006, 21:14

Ljouwert, Snits, 't Hearenfean :shoot:

In Duitsland worden het Fries en Plattdüüts ook niet als talen gezien. In Nederland lijkt me dat ook overbodig.

Als je Nederlandse namen gebruikt weet bijna elke Nederlander van boven de 12 jaar waar je het over hebt. Terwijl je met de gemiddelde Frieze naam maar een publiek van ongeveer 650.000 mensen een bekende naam in de oren doet klinken. Maarja, de Friezen zijn dan net de Belgen in de Voerstreek, als het Nederlands als 2e taal wordt vermeld is alles oké, echter komt de eigen (Franse of Frieze) taal op de 2e plaats dat schreeuwt men moord en brand.

Echter voor buitenlandse namen lijkt me dat anders. Het beste is gewoon zoals de stad bekend staat bij de meeste mensen (internationaal gezien). Dus a.u.b. geen Luik, maar Liège. Voor Belgische steden kan daar (indien ze in Wallonië liggen) ook de Nederlandse naam aan toegevoegd worden.

Liège (Luik) zou dus eventueel kunnen. Maar Osnabrück (Osnabrugge) kan zelfs voor verwarring zorgen, de gemiddelde weggebruiker weet niet dat Osnabrugge ooit in een ver verleden de Nederlandse naam voor Osnabrück was, mensen die Nederlands niet beheersen (en dus de connectie brugge - brück niet kunnen leggen) kunnen zelf gaan denken dat het 2 verschillende plaatsen zijn.
*11-08-2017 L.M.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 18 jan 2006, 21:15

Ik ga voor Kamp 1. Tenzij Kamp 1 in Frankrijk ligt, dan ga ik voor Champ 1. Of misschien toch voor Camp 1. ;)

Of we gebruiken de versie van de Havenzangers. Gewoon gebruiken wat het leukst uitkomt in de context:
Oh Solemio, waar moet ik gaan?
Naar het mooie Napoli of naar Milaan
Misschien naar Sicilia
We zijn niet bang voor de maffia

Rome oh Rome
We willen van de zomer komen
Rome oh Rome
We komen voor de cup van onze dromen
Rome jaja
Jij bent de mooiste stad van heel Italia
Je krijgt van mij een dikke zoen,
want er is toch niets aan te doen
we worden wereldkampioen!
Gewoon gebruiken wat je uitkomt, dat is het beste. IJzersterke tekst ook trouwens. Maar goed, tot zover off-topic ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 18 jan 2006, 21:31

André Hazes schreef:Buona sera signorina buona sera
It is time to say goodnight to Napoli
Though it's hard for us to whisper buona sera
With that old moon above the Mediterranean sea
In the morning signorina we'll go walking
Where the mountains and the sign come in to sight
And by the little jewelry shop we'll stop and linger
While I buy a wedding ring for your finger
In the meantime let me tell you that I love you
Buona sera signorina kiss me goodnight
Buona sera signorina kiss me goodnight

Buona sera signorina buona sera
It is time to say goodnight to Napoli
Though it's hard for us to whisper buona sera
With that old moon above the Mediterranean sea

In the morning signorina we'll go walking
Where the mountains and the sign come in to sight
And by the little jewelry shop we'll stop and linger
While I buy a wedding ring for your finger
In the meantime let me tell you that I love you
Buona sera signorina kiss me goodnight
Buona sera signorina kiss me goodnight

By the little jewelry shop we'll stop and linger
While I buy a wedding ring for your finger
In the meantime let me tell you that I love you
Buona sera signorina kiss me goodnight
;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » wo 18 jan 2006, 21:40

Vinny schreef:
Het is een foto uit 1944 ter hoogte van station Maastricht, met daarop de aanduiding "Aken"...

1944 is vóór 1956 ;)
Marcel Monterie schreef:Aanduiding van Franstalige namen voor steden in Duitsland en België na grote aantallen klachten van Franstalige Belgen. Opmerkelijk is dat de Duitse namen niet werden aangegeven (bijv. Aix-la-Chapelle voor Aachen). Later werd besloten plaatsnamen alleen nog in de taal van het land waar ze in liggen te vermelden.
http://monterie.homestead.com/files/index.htm
Ik heb het uit
C Versteeg: 100 jaar ANWB bewegwijzering, 1e druk 1994, blz. 109
Daar staat dan weer als bron bij
Kampioen nr 4, april 1959, blz. 121

Er staat ook nog een foto van een bord bij met Luik en in kleine hoofdletters (LIÈGE) en Aken (AIX LA CHAPELLE).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 18 jan 2006, 21:41

Ah dan is dat raadsel ook weer opgelost ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 18 jan 2006, 21:44

Het Fries is een échte taal, en als zodanig door de Europese Unie erkent. Het is ook los van het Nederlands ontwikkeld!
Lees er meer over op deze website:
http://www.ned.univie.ac.at/publicaties ... /fries.htm

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 19 jan 2006, 9:52

N342 schreef:In Duitsland worden het Fries en Plattdüüts ook niet als talen gezien.
In Noordfriesland (Sleeswijk-Holstein) heb je tweetalige plaatsnaamborden (Duits en Noordfries).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 19 jan 2006, 10:08

Vinny schreef:Als er staat Kobenhavn (Kopenhagen) dan weet je gelijk hoe deze plaats in het Deens geschreven wordt, én dat met Kobenhavn Kopenhagen bedoeld wordt.
Mhm, erg leerrijk. Maar de bewegwijzering is voor mij niet de plek waar zulke informatie aan de weggebruiker moet worden meegedeeld. Zo'n dingen hoort men te weten vooraleer men naar Kopenhagen reist.

Wat betreft dat Fries, daarvan ben ik natuurlijk niet zo op de hoogte. Maar voor mij als buitenstaander lijkt het me het meest gunstig om op de wegwijzers de naam te vermelden die bovenaan het kombord staat (en dus naar ik vermoed de naam is die de gemeente primair gebruikt). Stel: Leeuwarden kiest ervoor om primair Ljouwert te gebruiken, dan wordt het wat mij betreft overal als Ljouwert aangeduid.

Ik hou wél van regels, eenduidig en ondubbelzinnig. Dan ontstaan er ook niet zulke arbitraire en inconsequente situaties in de trant van: "wél Breslau naast Wrocław, maar níet Straßburg naast Strasbourg". Exoniemen zijn ontstaan om het spreken (en lezen) makkelijker te maken in de tijd dat er van strikte taalgrenzen nog geen/minder sprake was. Heel logisch en begrijpelijk. Exoniemen komen van pas in reisboeken, kranten of atlassen, maar niet op de bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 19 jan 2006, 11:25

Even voor Rien:
Sleat = Fries
Sloten = Nederlands
Gem. Gaasterlan-Sleat is de gemeente-naam waar betreffende plaats (de kleinste stad van Nederland overigens, maar dat terzijde) onder valt.

In veel Friese dorpen kun je het ook andersom aantreffen, en is de Nederlandse naam boven geschreven.

Formeel is dit dezelfde situatie als in Brussel waar de bebouwde kom borden (neem ik aan, ik kan me er nu niet eentje voor de geest halen): Bruxelles/Brussel aangeven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 19 jan 2006, 18:21

Ik wordt maar meteen in kamp 1 ingedeeld? :)

Eigenlijk ben ik het op dit onderwerp met Vinny eens.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 19 jan 2006, 20:32

Rien schreef:Wat betreft dat Fries, daarvan ben ik natuurlijk niet zo op de hoogte. Maar voor mij als buitenstaander lijkt het me het meest gunstig om op de wegwijzers de naam te vermelden die bovenaan het kombord staat (en dus naar ik vermoed de naam is die de gemeente primair gebruikt). Stel: Leeuwarden kiest ervoor om primair Ljouwert te gebruiken, dan wordt het wat mij betreft overal als Ljouwert aangeduid.
Ook in Limburg hebben een aantal gemeentes tweetalige plaatsnaamborden, met het Nederlands bovenaan of op het grootste bord. Limburgse bewegwijzering zal echter nooit werken, in ieder gat wordt immers letterlijk wel een andere vorm van het Limburgs gesproken en heeft bijna iedere grote plaats niet één bepaalde naam, maar talrijke. Zo noemt bijv. een Maastrichtenaar zijn woonplaats 'Mestreech', terwijl men in de rest van de provincie meestal 'Mesjtreech' (met sj-klank) zegt, en zo ook met Kerkrade -> in het Kerkraads is het 'Kirchroa', elders 'Kèrkrao', etc.

Op deze manier vind ik ook initiatieven als een Limburgse Wikipedia geen succes, het is een ratjetoe van verschillende dialecten door elkaar, hoe zou men zoiets voor de bewegwijzering vinden? Momenteel staat men al op de achterste poten wanneer er ergens tweetalige plaatsnaamborden verschijnen en de gebruikte Limburgse naam differentieert van datgene dat de meeste inwoners zeggen.

Desondanks vind ik dat de borden gewoon kunnen, in de gemeente Stein heeft de lokale bevolking de plaatsnamen gekozen (i.p.v. Veldeke) en de plaatselijke benamingen bij de entrees hebben toch wel wat, vind ik. :)
Groet, Charles

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » do 19 jan 2006, 21:29

Ja.. alleen wel wat overdreven soms. Echt wordt "Ech" (geloof ik) en, mooi te zien langs de A2, Berkelaar heet "Berkelieër".
Nou ja.. dat is toch van een heel andere orde dan Snits/Sneek en Ljouwert/Leeuwarden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jan 2006, 22:04

N342 schreef:Ljouwert, Snits, 't Hearenfean :shoot:
It Hearrenfean.
In Duitsland worden het Fries en Plattdüüts ook niet als talen gezien. In Nederland lijkt me dat ook overbodig.
In Duitsland staan ook Sorbische plaatsnamen op de borden.
Als je Nederlandse namen gebruikt weet bijna elke Nederlander van boven de 12 jaar waar je het over hebt. Terwijl je met de gemiddelde Frieze naam maar een publiek van ongeveer 650.000 mensen een bekende naam in de oren doet klinken. Maarja, de Friezen zijn dan net de Belgen in de Voerstreek, als het Nederlands als 2e taal wordt vermeld is alles oké, echter komt de eigen (Franse of Frieze) taal op de 2e plaats dat schreeuwt men moord en brand.
Ljouwert, Snits, It Hearrenfean, Harns, De Lemmer, Frjentsjer; dat zijn allemaal Friese namen die veel Nederlanders wel kennen. Ook Grins voor Groningen is buiten Fryslân ook bekend.
Echter voor buitenlandse namen lijkt me dat anders. Het beste is gewoon zoals de stad bekend staat bij de meeste mensen (internationaal gezien). Dus a.u.b. geen Luik, maar Liège. Voor Belgische steden kan daar (indien ze in Wallonië liggen) ook de Nederlandse naam aan toegevoegd worden.

Liège (Luik) zou dus eventueel kunnen.
Daar spreek je jezelf weer tegen.
Maar Osnabrück (Osnabrugge) kan zelfs voor verwarring zorgen, de gemiddelde weggebruiker weet niet dat Osnabrugge ooit in een ver verleden de Nederlandse naam voor Osnabrück was, mensen die Nederlands niet beheersen (en dus de connectie brugge - brück niet kunnen leggen) kunnen zelf gaan denken dat het 2 verschillende plaatsen zijn.
Verouderde exoniemen moeten inderdaad niet gebruikt worden. Plaatsen die naar mijn mening wel tweetalig aangegeven mogen worden:

Emmerich - Emmerik
Kleve - Kleef
Köln - Keulen
Aachen - Aken
Liège - Luik
Luxembourg- Luxemburg; deze plaats mag van mij vanaf Maastricht wel aangegeven worden.

Brussel zie ik het liefst alleen in het Nederlands op de borden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 19 jan 2006, 22:21

Coen Tunnel schreef:In Duitsland staan ook Sorbische plaatsnamen op de borden.
Dat is feitelijk aan de DDR opgelegd door de USSR ("helpen van een mede-slavisch volk"), en na 1990 gecontinueerd. De meeste Duitsers moeten echter weinig hebben van dat gedoe in de Lausitz.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 19 jan 2006, 22:24

Coen Tunnel schreef:Emmerich - Emmerik
En hoe ga je dan met Babberich om. Ligt op Nederlands grondgebied, maar heeft óók een andere, onofficiële Nederlandse naam: Babberik...

Weg met al die exoniemen-onzin. Ik behoor tot kamp 3. Bewegwijzering moet functioneel zijn, en per taalgebied in slechts één taal. Buitenlandse plaatsnamen alleen in hun primaire schrijfwijze. Binnen taalgebieden niet meerdere talen hanteren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » do 19 jan 2006, 23:19

Voor Gorinchem heb je ook Gorkum, voor Woudrichem Workum. Dat zetten we ook niet op de borden. In principe de officiële Nederlandse naam voor Nederlandse plaatsen. Voor enkele plaatsen in het buitenland kan het handiger zijn om, voor de Nederlandse reizigers, de in Nederland vaak gehanteerde exoniemen te gebruiken. Ik zeg ook niet dat ik naar Kleve ga, maar naar Kleef, ik ga ook naar Aken of Keulen en niet naar Aachen of Köln. Idem dito voor Luik. Ik ga wel naar Osnabrück en in het geval van Emmerich: die naam gebruik ik zelf ook standaard. Maar Emmerik is een exoniem wat nog wel wordt gebruikt in Nederland, in tegenstelling tot Dusseldorp, Munster, Overhausen/Overhuizen of Osnabrugge. Exoniem Herungen wat op de A67 wordt aangegeven moet zo snel mogelijk van de borden verdwijnen, daar Herongen in Duitsland verder niet meer wordt aangegeven.

Hoe dan trouwens om te gaan met tweetalige gebieden, zoals Brussel, maar ook Fryslân? Want Fryslân kun je niet als één taalgebied beschouwen.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 19 jan 2006, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 20 jan 2006, 0:17

Word hier oorlog gevoerd als de discussie te heftig wordt, omdat het nu ineens in 'kampen' opgedeeld wordt? :twisted:

ik zit iig bij "kamp 1". De redenen waarom zijn al reeds genoemd in dit topic.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 20 jan 2006, 8:02

Ik vind de Europese richtlijn (in dit geval) prima. Het staat alle lokale varianten als toevoeging toe. Kan ook als service gedaan worden, bijvoorbeeld een toevoeging van Latijns schrift voor Griekse of Cyrillisch geschreven plaatsen.

Dat staat verder geheel los van het feit dat het binnen zekere grenzen aan een stad zelf is hoe deze genoemd wil worden. Als dat Ljouwert is, dan dient dit ook op alle wegwijzers aangepast te worden (al dan niet op kosten van de stad die van 1e naam wisselt).

Als Amsterdam besluit Amsteldam te willen heten en Rotterdam Rottedam (juistere verwijzing naar de riviertjes) wordt dat wel wat duur, hoewel je maar één letter hoeft over te plakken. Den Bosch en Gorkum krijgen korting vanwege de kleinere mogelijke borden ......
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 20 jan 2006, 13:36

René schreef:
Coen Tunnel schreef:In Duitsland staan ook Sorbische plaatsnamen op de borden.
Dat is feitelijk aan de DDR opgelegd door de USSR ("helpen van een mede-slavisch volk"), en na 1990 gecontinueerd. De meeste Duitsers moeten echter weinig hebben van dat gedoe in de Lausitz.
De meeste Duitsers zijn uiteraard geen Sorben. Net zoals de meeste Nederlanders geen Friezen zijn. Toch is democratie niet alleen doen wat de meerderheid wil, maar ook respecteren wat een minderheid wil.
Ofwel: hou nou eens op met je gezeur over Friezen en andere minderheden. :twisted:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2006, 11:26

René schreef:
Coen Tunnel schreef:In Duitsland staan ook Sorbische plaatsnamen op de borden.
Dat is feitelijk aan de DDR opgelegd door de USSR ("helpen van een mede-slavisch volk"), en na 1990 gecontinueerd. De meeste Duitsers moeten echter weinig hebben van dat gedoe in de Lausitz.
Het is alleen andersom! Volgens mijn Berlijnse vrienden is de Sorbische minderheid nu veel meer geaccepteerd binnen de Duitse overheid en hebben ze veel meer rechten t.a.v. de bescherming van hun taal gekregen met verankeringen in het onderwijs en overheidscommunicatie (w.o. Slavische wegwijzeris)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2006, 11:35

en per taalgebied in slechts één taal. Buitenlandse plaatsnamen alleen in hun primaire schrijfwijze. Binnen taalgebieden niet meerdere talen hanteren.
René, dat kan niet, écht niet. Taalgebieden lopen in elkaar over. Men kan niet een taalgebied definieren dat "harde" grenzen heeft. De Belgen hebben dat proberen te doen, en dat heeft geleid tot communitaire oorlog. Niet doen dus. In bepaalde gemeenten van Frankrijk wordt nog West-Vlaams gesproken (echt waar, alleen niet meer in Duinkerke) en in Eijsden wonen nog mensen die principieel alleen Frans spreken (betreft o.m. een baron die daar nog steeds invloedrijk is). Dan heb je het Fries dat tot in Denemarken in diverse gemeenten als primaire taal wordt gesproken, maar zeker niet in een aaneengesloten gebied. Verder heb je de Koerden, die versplinterd in 7 landen wonen (en in de meeste van die landen onderdrukt worden), Basken, Kelten en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 22 jan 2006, 11:37

Maar Eijsden ligt zelf ook geplakt tegenover Franstalig gebied. Tussen Eijsden en Petit-Lanaye ligt de Maas en tussen Eijsden en Visé ligt ook maar 4 kilometer. Gemakshalve tel ik dat reepje Voeren niet mee ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 22 jan 2006, 11:39

Vinny schreef: en in Eijsden wonen nog mensen die principieel alleen Frans spreken (betreft o.m. een baron die daar nog steeds invloedrijk is).
Ga me nou niet zeggen dat Eijsden daarom tweetalig is en ook in het Frans op de borden moeten komen te staan hè? ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 22 jan 2006, 11:41

Eijsden is enkeltalig Nederlands. Enigste 2 plaatsnamen die je Franstalig kunt aangeven zijn Visé en Liège :lol:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 22 jan 2006, 11:42

Mooi. Dan is die baron dus weer een argument vóór Liège op de borden :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 12:54

Vinny schreef:Taalgebieden lopen in elkaar over. Men kan niet een taalgebied definieren dat "harde" grenzen heeft. De Belgen hebben dat proberen te doen, en dat heeft geleid tot communitaire oorlog. Niet doen dus. In bepaalde gemeenten van Frankrijk wordt nog West-Vlaams gesproken (echt waar, alleen niet meer in Duinkerke) en in Eijsden wonen nog mensen die principieel alleen Frans spreken (betreft o.m. een baron die daar nog steeds invloedrijk is). Dan heb je het Fries dat tot in Denemarken in diverse gemeenten als primaire taal wordt gesproken, maar zeker niet in een aaneengesloten gebied. Verder heb je de Koerden, die versplinterd in 7 landen wonen (en in de meeste van die landen onderdrukt worden), Basken, Kelten en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Wordt er nog steeds Frans gesproken in Eijsden? Ik dacht dat dat tot enkele tientallen jaren geleden zo was... :shock:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 22 jan 2006, 16:37

Vinny, wat je zegt is onzin.

Uit oogpunt van functionaliteit moet je binnen een taalgebied (ongeacht de minderheidsgroeperingen) gewoonweg geen tweede naam op de bewegwijzering zetten.

Wanneer een "taal"gebied als de provincie Friesland IN ZIJN GEHEEL overstapt op het Fries, en de Nederlandse overheid daarmee accoord is, dan gebruik je in dat gebied helemaal geen Nederlandse namen meer. Die situatie is fundamenteel afwijkend van de regel "elke gemeenschap bepaalt zelf maar wat goed is".

Wat mij betreft is de decentralisatie véél te ver doorgeschoten, en is het tijd voor centralisatie en eenduidigheid.

De situatie dat je binnen één gebied afwisselend namen uit de ene taal of de andere taal gebruikt, of zelfs naast elkaar met de ene keer taal x tussen haakjes en de andere keer taal y, dat kan functioneel gezien niet door de beugel. Zoiets heet een soepzooitje.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 22 jan 2006, 19:28

Wordt er nog steeds Frans gesproken in Eijsden? Ik dacht dat dat tot enkele tientallen jaren geleden zo was...
Ik heb vorig jaar met mensen in Eijsden gesproken en die vertelden me dit verhaal. Ik vond het wel grappig... :)

@ René: Wel eens in Joegoslavië geweest? :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 19:41

René schreef:Vinny, wat je zegt is onzin.

Uit oogpunt van functionaliteit moet je binnen een taalgebied (ongeacht de minderheidsgroeperingen) gewoonweg geen tweede naam op de bewegwijzering zetten.

Wanneer een "taal"gebied als de provincie Friesland IN ZIJN GEHEEL overstapt op het Fries, en de Nederlandse overheid daarmee accoord is, dan gebruik je in dat gebied helemaal geen Nederlandse namen meer. Die situatie is fundamenteel afwijkend van de regel "elke gemeenschap bepaalt zelf maar wat goed is".

Wat mij betreft is de decentralisatie véél te ver doorgeschoten, en is het tijd voor centralisatie en eenduidigheid.

De situatie dat je binnen één gebied afwisselend namen uit de ene taal of de andere taal gebruikt, of zelfs naast elkaar met de ene keer taal x tussen haakjes en de andere keer taal y, dat kan functioneel gezien niet door de beugel. Zoiets heet een soepzooitje.
Functioneel is het niet, maar het is een feit dat er gebieden zijn die tweetalig zijn. Je kunt moeilijk de ene taal boven de andere stellen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 19:42

Vinny schreef:
Wordt er nog steeds Frans gesproken in Eijsden? Ik dacht dat dat tot enkele tientallen jaren geleden zo was...
Ik heb vorig jaar met mensen in Eijsden gesproken en die vertelden me dit verhaal. Ik vond het wel grappig... :)
Ik vind het ook wel erg grappig en apart! :P

Plaats reactie