[A027] KP Hooipolder - Breda

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Mascotte
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:04
Locatie: Oosterhout

[A027] KP Hooipolder - Breda

Bericht door Mascotte » wo 18 jan 2006, 21:19

Uit BNdeStem:
Maandag 16 januari 2006 - OOSTERHOUT – Bij het grote onderzoek naar de doorstroming en de veiligheid op de A27 wordt nu ook het stuk snelweg tussen de knooppunten Hooipolder en St.-Annabosch betrokken. Tot nu toe beperkte het onderzoek zich tot het stuk A27 tussen de knooppunten Lunetten bij Utrecht en Hooipolder bij Raamsdonksveer. Het nieuws is gisteren bekendgemaakt door Kees de Kok van de Stuurgroep A27. Dat deed hij tijdens het zondagochtenddebat Frühschoppen, dat de Oosterhoutse afdeling van D66 in café De Kloek hield.

Twee jaar geleden is de zogeheten Taskforce A27 opgericht. In die groep een mengeling van overheden en bedrijfsleven, variërend van gemeenten en provincies tot werkgevers- en transportorganisaties. Zij moeten in opdracht van minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat gezamenlijk oplossingen bedenken voor de A27, een belangrijke internationale verkeersader die met problemen kampt. Door de niet aflatende toename van verkeer wordt het steeds drukker op deze weg met als gevolg files.

In mei 2004 maakten de gemeentebesturen van Breda, Oosterhout, Gilze en Rijen, Dongen en Geertruidenberg al bezwaar tegen het gegeven dat het onderzoek bij Hooipolder ophoudt. Terwijl de problemen bij Breda en Oosterhout net zo groot zijn als boven de rivieren. De Oosterhoutse wethouder Jan Boers (Gemeentebelangen, Verkeer) bleef doorgaan met de lobby om ook het zuidelijke deel van de A27 bij de studie te betrekken. Eind vorige week kreeg hij te horen dat zijn verzoek is gehonoreerd.

„Ik ben daar zeer blij mee. Het is echt een doorbraak. Vanaf de eerste maand dat ik wethouder ben (november 2004, red.), heb ik op allerlei niveaus overleg gevoerd. Overal heb ik aandacht gevraagd voor de problemen van de A27 bij Oosterhout en Breda“, aldus wethouder Boers gisteren in café De Kloek.

Boers zou het heel vreemd hebben gevonden als doorstroming op de A27 boven de grote rivieren zou worden aangepakt zonder oog te hebben voor wat er in Brabant op deze snelweg aan de hand is: „Dan zou je de problemen die je tussen Lunetten en Hooipolder oplost, verplaatsen naar het zuiden.“

Wat de Taskforce A27 gaat voorstellen aan minister Peijs is nog niet bekend. Kees de Kok van de Stuurgroep A27 had het gisteren in De Kloek over verbreding. Dat kan horizontaal door extra rijbanen aan te leggen, maar ook in de hoogte door rijbanen op palen toe te voegen aan de huidige weg. Waarschijnlijk verdwijnen enkele op- en afritten.
Moet ik nu -net als de wethouder- juichen of is dat te vroeg? Aangenomen dat iedereen dit wil, het geld er is en alle procedures zo snel mogelijk worden doorlopen, dan is deze weg gereed: 2010? 2015? Iemand enig idee?
... ? ...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 18 jan 2006, 21:29

Voordat je de champagne ontkurkt... wacht nog even.
Wat de Taskforce A27 gaat voorstellen aan minister Peijs is nog niet bekend.
en
Dat deed hij tijdens het zondagochtenddebat Frühschoppen
Het was een idee, een proefballon die de lucht is ingegaan... en waarschijnlijk wordt lek geprikt.

Ik geloof dit soort ideeën pas als ik met m'n eigen ogen het nieuwe asfalt zie liggen.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 20 jan 2006, 0:22

De files op de A27 staan toch voornamelijk ten Noorden van KP Hooipolder. Daar lijkt me daarom de prioriteit voor verbeteringen dan ook hoger dan het op het zuidelijk deel.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 21 jan 2006, 14:15

Jeroen schreef:De files op de A27 staan toch voornamelijk ten Noorden van KP Hooipolder. Daar lijkt me daarom de prioriteit voor verbeteringen dan ook hoger dan het op het zuidelijk deel.
Zuidelijk deel ook verbreden: anders fungeert dat straks als een flessehals. Bovendien maakt veel vrachtverkeer gebruik van deze verbinding naar Antwerpen en verder.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 21 jan 2006, 14:17

Als alles goed gaat zijn de procedures in 2011 afgerond. Dan moet er geld worden gevonden (al gauw een miljard euro). De bouw kan dan in 2012 beginnen waarna het project rond 2015/2016 gereed is.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 21 jan 2006, 14:24

Hajo schreef:Zuidelijk deel ook verbreden: anders fungeert dat straks als een flessehals. Bovendien maakt veel vrachtverkeer gebruik van deze verbinding naar Antwerpen en verder.
Als KP Hooipolder gereconstrueerd is kan vrachtverkeer mooi over de A59 en de A16. Die eerste is immers toch relatief rustig (heb het nu alleen over het stuk Hooipolder - Zonzeel), en de A16 kan het nu ook wel aan nu die verbreed is. En als je het vrachtverkeer toch per se via de A27/A58 wil hebben, dan is een verbreding tot aan breda wel voldoende. Veel verkeer rijdt vanaf daar namelijk al de stad in.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 21 jan 2006, 14:37

Oneens, via A59 -> A16 is toch een paar km extra. Dat gaan de vrachtauto's dus niet doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Goldie
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:28
Locatie: Tilburg

Bericht door Goldie » za 21 jan 2006, 17:54

Bovendien staan er in de spits nog wel eens files op de A59 voor Zonzeel. Weliswaar meestal veroorzaakt door de aansluiting op de A16 richting Rotterdam, maar dat heeft ook zijn effect op de doorstroming van het verkeer dat bij Zonzeel naar Breda/Antwerpen wil. En ik verwacht niet dat deze ellende helemaal opgelost is nu de wegwerkzaamheden bij de Moerdijkbrug afgerond zijn.

Overigens is verbreden van de A27 tot st. Annabosch niet voldoende. Ook de A58 tussen st. Annabosch en Galder (Ik weiger dit óók A27 te noemen!) is nu al enorm druk, dus deze zal meegenomen moeten worden.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 21 jan 2006, 18:03

Ik heb maar 1 ding te zeggen: Ze moeten de hele A27 verbreden naar 2X3 en soms 2X4 op de drukkere stukken.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 22 jan 2006, 0:06

Ik vraag mij toch af of het aandeel verkeer naar Antwerpen werkelijk zo groot is. Breda is toch ook een stad van grote regionale betekenis, waar dus vrij veel mensen hun begin- dan wel eindbestemming zullen hebben. Als je zou stellen dat het belangrijkste verkeer doorgaand verkeer is, dan zou de A16 ten zuiden van KP Galder eigenlijk een bottleneck moeten zijn, maar dat is het niet echt. De problemen liggen veel meer landinwaarts. M.i. het hele stuk Lunetten - Hooipolder verbreden naar 2X3, of liever nog 2X4, plus een reconstructie van knooppunt Hooipolder tot een volwaardig knooppunt. Ik denk dat je wat daar betreft wel de grootste problemen mee voorkomt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 12:52

Lunetten-Hooipolder 2x4? Dat lijkt mij wel erg overdreven. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 22 jan 2006, 12:56

Almere - Rijnsweerd 2x3
Rijnsweerd - Everdingen 2x4
Everdingen - Galder 2x3

ik vind dat de belangrijke snelwegen in het westen, midden en zuiden van het land minimaal 2x3 moeten zijn, gezien de intensiteiten van deze weggedeelten.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 22 jan 2006, 13:01

Chrizz schreef:Almere - Rijnsweerd 2x3
Rijnsweerd - Everdingen 2x4
Everdingen - Galder 2x3

ik vind dat de belangrijke snelwegen in het westen, midden en zuiden van het land minimaal 2x3 moeten zijn, gezien de intensiteiten van deze weggedeelten.
Almere-Rijnsweerd 2x3 + wisselstrook> dit aangezien Almere blijft groeien en met 1 rijstrook je de huidige files (van soms 10 tot 15 km 's ochtends) echt niet zomaar oplost.
Iedereen praat nu wel steeds over de hoeveelheid rijstroken, maar 4 rijstroken tussen Rijnsweerd en Lunetten liggen er al en hier ontstaat toch wel iedere dag file door het vele wevende verkeer.. hoe moet dit probleem dan worden opgelost?
Laatst gewijzigd door Tiesje op zo 22 jan 2006, 13:06, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2006, 13:01

Daar kan ik me nog wel in vinden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » zo 22 jan 2006, 13:06

Tiesje schreef:Iedereen praat nu wel steeds over de hoeveelheid rijstroken maar 4 rijstroken tussen Rijnsweerd en Lunetten liggen er al en hier ontstaat toch wel iedere dag file door het vele wevende verkeer.. hoe moet dit probleem dan worden opgelost?
Scheiden van de verkeersstromen en de weefbewegen via vlechtwerken afhandelen.

MvG
Rogier de Groot

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 22 jan 2006, 14:27

Tussen Rijnsweerd en Lunetten staan vrijwel nooit files. De files ontstaan voor af na deze knelpunten.

's Ochtends is er alleen file op de A27 tussen Hilversum en Maarssen en bij Everdingen.

's Avonds op de A27 tussen Rijnsweerd en Hilversum (m.n. door invoegend verkeer bij De Bilt en Utrecht-Noord.
's Avonds op de A28 richting Amersfoort (door invoegend verkeer vanaf De Uithof en de 'enge' overkapping bij Zeist).
's Avonds op de A27 richting Gorinchem pas vanaf Everdingen (van 3 naar 2 rijstroken).
's Avonds op de A12 vanaf Oudenrijn tot Bunnik (van 3 naar 2 rijstroken) en op knooppunt Lunetten op de verbindingsboog naar Hilversum (door invoegend verkeer vanaf de parallelrijbaan en vanuit Arnhem).

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » zo 22 jan 2006, 18:00

boe! schreef:'s Avonds op de A28 richting Amersfoort (door invoegend verkeer vanaf De Uithof en de 'enge' overkapping bij Zeist).
Die overkapping ken ik wel, maar hoezo is hij eng?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 22 jan 2006, 18:02

Tims schreef:
boe! schreef:'s Avonds op de A28 richting Amersfoort (door invoegend verkeer vanaf De Uithof en de 'enge' overkapping bij Zeist).
Die overkapping ken ik wel, maar hoezo is hij eng?
Hangt nl. over de vluchtstrook heen; nogal massief ook :!:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 jan 2006, 18:04

Tijd voor geld voor Brabantse knelpunten. Te beginnnen bij het verbreden van de A2 en A27. :twisted:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » zo 22 jan 2006, 18:30

Tims schreef:
boe! schreef:'s Avonds op de A28 richting Amersfoort (door invoegend verkeer vanaf De Uithof en de 'enge' overkapping bij Zeist).
Die overkapping ken ik wel, maar hoezo is hij eng?
De kop van de file staat vaak t.h.v. de overkapping. Een recht stuk weg, geen toerit, eigenlijk niets aan de hand. Dat er file ontstaat wijt men aan de overkapping i.c.m. de onderdoorgang onder de Utrechtseweg (voormalig N225) die blijkbaar als 'eng' overkomt waardoor mensen op de rem gaan staan.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 22 jan 2006, 20:02

boe! schreef:Tussen Rijnsweerd en Lunetten staan vrijwel nooit files. De files ontstaan voor af na deze knelpunten.
Geen echte files nee maar wel vertraging. Vertraging die straks files worden wanneer de A27 ten noorden ervan wordt verbreed of beter benut wordt. Zeer vaak loopt het op de A27 richting Gorinchem vast tussen de knooppunten en loopt die vertraging door tot op de A28 voor knooppunt Rijnsweerd vanuit de richting Amersfoort. Doordat die vertraging doorloopt van de A28 naar de A27 en het dus niet op één weg vast staat wordt die file niet opgemerkt. Er zijn trouwens zoveel files die te laat worden opgemerkt (wat een verbetering toch die automatische gegenereerde file berichten :evil: )maar ja dat terzijde want anders wordt het helemaal :offtopic: want dit bericht gaat eigenlijk helemaal niet over het onderwerp waar ik het in plaats :oops:

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 22 jan 2006, 20:10

ViaHaaren schreef:Tijd voor geld voor Brabantse knelpunten. Te beginnnen bij het verbreden van de A2 en A27. :twisted:
Met de A2 gaan ze dit jaar ook beginnen voor het geval je nog niet wist, bij Den Bosch én Eindhoven. Als we het toch over de A2 hebben, 2008 wordt een ramp als je van Utrecht naar Eindhoven wil. Er wordt dan gewerkt aan de volgende wegdelen;
- knooppunt Everdingen-Everdingen
- Culemborg-knooppunt Deil
- Zaltbommel-knooppunt Empel
- Randweg Den Bosch
- Randweg Eindhoven

(zul je zien dat de werkzaamheden aan de spitsstroken tussen Vught en Ekkerswijer zoveel zijn vertraagd door alle luchtonderzoekjes dat die ook in 2008 plaatsvinden :mrgreen: wat is het toch heerlijk om in Nederland te wonen soms :touring: )

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » zo 22 jan 2006, 20:16

Jeroen schreef:Ik vraag mij toch af of het aandeel verkeer naar Antwerpen werkelijk zo groot is. Breda is toch ook een stad van grote regionale betekenis, waar dus vrij veel mensen hun begin- dan wel eindbestemming zullen hebben. Als je zou stellen dat het belangrijkste verkeer doorgaand verkeer is, dan zou de A16 ten zuiden van KP Galder eigenlijk een bottleneck moeten zijn, maar dat is het niet echt. De problemen liggen veel meer landinwaarts. M.i. het hele stuk Lunetten - Hooipolder verbreden naar 2X3, of liever nog 2X4, plus een reconstructie van knooppunt Hooipolder tot een volwaardig knooppunt. Ik denk dat je wat daar betreft wel de grootste problemen mee voorkomt.
Nu spreek je jezelf een beetje tegen Jeroen. Want je zegt dat veel verkeer naar Breda gaan en dat er daar de A27 dus afgaat. Maar de afritten Breda en Breda-Noord liggen ver onder knooppunt Hooipolder wat dus betekent dat ze toch over de A27 moeten (bijna het hele stuk tot knooppunt Sint Annabosch). En als dat niet verbreed wordt (en het stuk Gorinchem-Hooipolder of Lunetten-Hooipolder wel) heb je toch de kans dat 2x2 rijstroken dan niet voldoende is.
Ik zal de komende week me wel is bezig gaan houden op school met de verkeersintensiteiten op de A27. Want daar kunnen we op de computer een bepaald progammatje openen, waarmee de wegintensiteiten (gemeten door Rijkswaterstaat) kunnen zien.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » zo 22 jan 2006, 20:22

Tiesje schreef:Nu spreek je jezelf een beetje tegen Jeroen. Want je zegt dat veel verkeer naar Breda gaan en dat er daar de A27 dus afgaat. Maar de afritten Breda en Breda-Noord liggen ver onder knooppunt Hooipolder wat dus betekent dat ze toch over de A27 moeten (bijna het hele stuk tot knooppunt Sint Annabosch). En als dat niet verbreed wordt heb je toch de kans dat 2x2 rijstroken dan niet voldoende is.
Ik bedoelde ook tot aan Breda. Maar vergeet niet dat bepaalde delen van de stad beter bereikbaar zijn via A59/N285 of via A59/A16.

Goldie
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 20:28
Locatie: Tilburg

Bericht door Goldie » ma 23 jan 2006, 21:05

[quote="ViaHaaren"]Tijd voor geld voor Brabantse knelpunten. Te beginnnen bij het verbreden van de A2 en A27. :twisted:[/quote]
En niet te vergeten de A58 Tilburg-Eindhoven (al valt dat niet onder deze topic.)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 23 jan 2006, 21:05

Heb ik ook al ooit voor gepleit. ;)

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » di 24 jan 2006, 18:36

ViaHaaren schreef:Heb ik ook al ooit voor gepleit. ;)
Dat is dus onzin. Er staan wel files ja maar niet vaak en niet zo lang. Verbreden is echt niet nodig. Hoogstens iets in het kader van benutten.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 24 jan 2006, 19:46

Tiesje schreef:
ViaHaaren schreef:Heb ik ook al ooit voor gepleit. ;)
Dat is dus onzin. Er staan wel files ja maar niet vaak en niet zo lang. Verbreden is echt niet nodig. Hoogstens iets in het kader van benutten.
Mee eens. Maar echter ook geen benuttingsmaatregelen. Dat moet je m.i. echt alleen doen als er structurele filevorming plaats vind.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 25 jan 2006, 0:16

Benutten is niet alleen maar een spitsstrook.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 25 jan 2006, 0:20

mavas schreef:Benutten is niet alleen maar een spitsstrook.
Nja, in hoeverre je een plusstrook nog een benuttingsmaatregel nog kan noemen. Dat is toch ook voor 90% een 'gewone' rijstrook.

Plaats reactie