Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Alfa » wo 08 jan 2014, 2:43

Pino schreef: Uit onderzoek blijkt keer op keer weer dat overheden er een belabberde betalingsmoraal op nahouden.
Ik zal niet ontkennen dat het vaker gebeurt en ik heb ook niet beweert dat dit een wenselijke situatie is. Alleen dat ik wel kan begrijpen dat de overheid af en toe laat betaalt. Je kan natuurlijk van de overheid de overheden zo laten werken dat ze altijd onmiddellijk kunnen betalen. Maar dan zullen ze geld moeten lenen aan potentieel slechtere voorwaarden en dan zullen de belastingen waarschijnlijk omhoog moeten. Een kijken hoeveel er dan nog voorstander zijn van 'een duurzaam ondernemende overheid'.
Pino schreef: De gemiddelde termijn tussen indiening en betaling van facturen overstijgt zeer ruim wat ieder weldenkend bedrijf als betalingstermijn vastlegt.
Juist omdat de overheid niet kan vergeleken worden met een normaal bedrijf. Een bedrijf kan onmiddellijk handelen, de overheid moet veel bureaucratischer te werk gaan. Dat is in alles zo, de overheid is gewoon veel beperkter in de autonomie van het handelen. Zie ook de aanbestedingsregels bv. Daar hoeft een privébedrijf allemaal geen rekening mee te houden.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door tompie » wo 08 jan 2014, 5:10

Ondertussen heeft wegen en verkeer in de pers gereageerd op de insinuaties van de curator en volgens awv zijn zo goed als alle facturen door hen betaald, ook deze van de laatste grote werfsignalisatie deze zomer vanop de E17.
belgie is zo slecht nog niet

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Pino » wo 08 jan 2014, 7:44

@Alfa, alle factoren die je noemt zijn factoren die een aanbestedende overheid van tevoren kan en moet inschatten. Ze vormen geen excuus om van een eenmaal aangegane, bindende overeenkomst weg te lopen. Vergeet ook niet dat menig kleine gemeente meer mensen in dienst heeft die dit soort zaken kunnen inschatten en managen dan een kleine leverancier. Maar overheden vertikken het gewoon. Als tijdige betaling dan slecht is voor de gemeentelijke financiering, dan is dat een probleem tussen overheid en burgers. Dat mag niet worden afgeschoven op een leverancier tegenover wie de overheid zich vrijwillig wettelijk verbonden heeft.

In de reactie van AWV is dan ook maar een deel van de vraag beantwoord. Als nu "zo goed alles" is betaald, blijft de vraag in hoeverre zich aan hun contractuele verplichtingen omtrent de betalingstermijn hebben gehouden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Attietattie » wo 08 jan 2014, 8:49

Alfa schreef:Alleen dat ik wel kan begrijpen dat de overheid af en toe laat betaalt. Je kan natuurlijk van de overheid de overheden zo laten werken dat ze altijd onmiddellijk kunnen betalen. Maar dan zullen ze geld moeten lenen aan potentieel slechtere voorwaarden en dan zullen de belastingen waarschijnlijk omhoog moeten. Een kijken hoeveel er dan nog voorstander zijn van 'een duurzaam ondernemende overheid'.
Ik. Bedrijven zullen ook geld moeten lenen als ze niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Er is geen verschil.

Ik zal het je sterker vertellen: bedrijven doen beter hun best voor goede betalers dan slechte betalers. Dat is de praktijk. Ik zal het je nóg sterker vertellen: aannemers zeggen soms gewoon op het aller- allerlaatste moment: "Ik zou morgen voor je aan de slag moeten. Maar als ik vanmiddag geen bon ter facturatie op de mail heb, dan staat er morgen niemand en dan mag jij dat aan de burger uitleggen!" :doeidoei:

Ik hoef vast niet uit te leggen wat op den duur goedkoper is: meteen betalen of je tijd met dit soort gezeik en problemen opvullen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Alfa » wo 08 jan 2014, 10:27

Attietattie schreef:Dat is de praktijk. Ik zal het je nóg sterker vertellen: aannemers zeggen soms gewoon op het aller- allerlaatste moment: "Ik zou morgen voor je aan de slag moeten. Maar als ik vanmiddag geen bon ter facturatie op de mail heb, dan staat er morgen niemand en dan mag jij dat aan de burger uitleggen!" :doeidoei:
De praktijk is ook dat veel aannemers de overheid voortdurend proberen te rollen door met onrealistisch goedkope biedingen de openbare aanbesteding binnen te halen en dan achteraf hun winstmarge proberen op te krikken via de 'meerprijs'. Laat ons aannemertjes dus niet als slachtoffers voorstellen van die boze overheid.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Attietattie » wo 08 jan 2014, 11:29

Wat heeft dat te maken met het al of niet betalen van rekeningen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 jan 2014, 11:30

^^ Als dat al waar zou zijn, geeft dat de overheid dan het recht een afgesproken betalingstermijn aan de laars te lappen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Vinny » wo 08 jan 2014, 20:11

Alfa schreef:
Attietattie schreef:Dat is de praktijk. Ik zal het je nóg sterker vertellen: aannemers zeggen soms gewoon op het aller- allerlaatste moment: "Ik zou morgen voor je aan de slag moeten. Maar als ik vanmiddag geen bon ter facturatie op de mail heb, dan staat er morgen niemand en dan mag jij dat aan de burger uitleggen!" :doeidoei:
De praktijk is ook dat veel aannemers de overheid voortdurend proberen te rollen door met onrealistisch goedkope biedingen de openbare aanbesteding binnen te halen en dan achteraf hun winstmarge proberen op te krikken via de 'meerprijs'. Laat ons aannemertjes dus niet als slachtoffers voorstellen van die boze overheid.
Daar zijn overheden ook heel erg goed in. Het budget voor de Noord-Zuidmetrolijn in Amsterdam bestond voor meer dan de helft op P.M.(Pro memorie) in de boeken. Als je P.M. vertaald naar, die kosten moeten we nog nader bepalen en dus tellen we ze nog niet mee - dan moet je ook niet verbaasd opkijken dat er drastische kostenoverschrijdingen zijn. :wall:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door tompie » wo 25 feb 2015, 20:03

Schop....
Er komt geen proces meer tegen de keizer van de wegwijzer Glenn Janssens en overige signalisatiefirma's. De beklaagden hebben een schikking getroffen met het parket en hebben zo een proces en slechte reclame afgekocht. Enkel de voormalige schepen van de stad Mechelen die beschuldigd is van omkoping weigert te schikken en staat dus als enige terecht.

link
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Alfa » wo 25 feb 2015, 20:53

Amai, 'gerechtigheid' in België ... Als je genoeg geld op tafel legt hoef je niet voor de rechter te verschijnen. Jammer dat Glen Janssens op deze manier zijn straf ontloopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Wimpie25 » wo 25 feb 2015, 23:02

Er is niets onwettigs aan het feit dat een zaak in der minne geregeld wordt. Als dat tussen particulieren, waarom dan niet tussen overheid en rechtspersonen/natuurlijke personen? Het is de Gerechtelijk Macht die dat op basis van de grondwet zelf aanbiedt. Rechtsvoering puur omwille van de rechtsvoering, leidt tot onnodige kosten en tijdsverspilling.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Alfa » wo 25 feb 2015, 23:47

^^Omdat dit verder gaat dan louter contractrecht, dit is vooral een misdaad en een rechtelijke veroordeling heeft zeker heel wat consequenties voor onder meer strafblad. Dat riekt dus naar klassenjustitie als je dat met een wat geld op tafel kan omzeilen.

Ik begrijp ook niet dat Janssens ondanks dat imago en al die smeuïge zaakjes die aan het licht gekomen zijn nog altijd een quasi monopolie lijkt te hebben op de bordenmarkt.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door tompie » ma 05 feb 2018, 22:25

Schop..

Blijkbaar is onlangs de bekende bordenfabrikant en leverancier van signalisatie en verlichting Baert & zonen uit Zele ook failliet gegaan. Een deel van het bedrijf is overgenomen door trafiroad nv uit lokeren ( ex-Group Janssens).
Hiermee heeft het bedrijf van Glenn Janssens dus de facto een monopolie in Vlaanderen bereikt. Alle overige grote leveranciers zijn hetzij overgenomen door Janssens ( Callier uit Nazareth, Trafiroad uit Eke en Socal Light uit Nijlen) of failliet gegaan (Lamorco uit Kortrijk en Baert uit zele). Wat overblijft naast Trafiroad zijn enkel nog kleine locale spelers.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Alfa » ma 05 feb 2018, 23:05

Daar schrik ik toch wel van. Baert & Zonen was een erg bekende bordenfabrikant, ze maakten ook lichtmasten.

Wat ik ook niet wist is dat Janssens nu Trafiroad heet. Wellicht door de vele schandalen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Signalisatiebedrijf in de problemen ...

Bericht door Wimpie25 » ma 12 feb 2018, 7:39

De voormalige diensvoertuigen van Janssens NV rijden al een tijdje rond met livrei van Trafiroad. De firma gebruikt nog steeds hetzelfde logo.

Plaats reactie