Infrastructuur in Deventer

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Peter » di 12 nov 2013, 10:40

Snelwegfreak schreef:
Snelwegfreak schreef:Worden de VRI-palen nog zwart-wit geblokt geverfd?
Zo te zien niet. Jammer weer...
Deventer schildert verkeerslichtpalen nooit zwart-wit (of een andere afwijkende kleur), net als bijvoorbeeld Hengelo. Een beetje raar is het wel omdat 90-95% van de VRI palen in Nederland zwart-wit is, zeker de losse palen (en meestal ook de lantaarnpalen, wegwijzers, portalen, trampalen, etc die ook een verkeerslicht hebben).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door ACT-F » za 04 jan 2014, 22:09

Chris schreef:Waar ook nog wel eens over gepraat wordt is een noordelijke IJsselbrug.
Daar heb ik ook zo mijn ideeën over. Maar ja, wie ben ik ;)

https://maps.google.nl/maps/ms?msid=212 ... 2,0.163765

Aanvankelijk was de weg tot aan de N348 getekend, maar ik schoot in mijn enthousiasme een beetje uit :mrgreen:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » zo 12 jan 2014, 14:20

Wat foto's van de nieuwe Amstellaan in Deventer. Het is nu helemaal verbreed naar 2x2, met een viaductje waar voorheen een kruispunt zat. Ook het kruispunt met de N344 is nu voorzien van vrije rechtsaffers, wat iemand voor mij niet snapte, die ging stoppen bij de VRI en pas rijden toen rechtdoor groen kreeg...

1. Vanaf het viaduct van de Oude Bathmenseweg.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-1 by Chriszwolle, on Flickr

2. Vroeger was hier maar 1 rijstrook doorgaand.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-2 by Chriszwolle, on Flickr

3. Richting zuiden in de winterzon. In de verte het kruispunt met de N344.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-3 by Chriszwolle, on Flickr

4.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-4 by Chriszwolle, on Flickr

5. Lastig, die weerkaatsing op de wegwijzers.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-5 by Chriszwolle, on Flickr

6. Kruispunt N344.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-6 by Chriszwolle, on Flickr

7. Het viaduct waar de eerste foto's vanaf genomen zijn.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-7 by Chriszwolle, on Flickr

8.
Afbeelding
Amstellaan Deventer-8 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jan 2014, 14:35

Ziet er goed uit! Bedankt voor de foto's Chris! :top:

Het ziet er lekker heuvelachtig uit daar. Hadden ze de weg niet wat vlakker kunnen trekken? Het is nu een beetje a la A27 knooppunt Gorinchem: :ziek:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » zo 12 jan 2014, 15:06

En een korte video van het vernieuwde deel (van zuid naar noord).
Link

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door mavas » zo 12 jan 2014, 15:08

Chris schreef:Ook het kruispunt met de N344 is nu voorzien van vrije rechtsaffers, wat iemand voor mij niet snapte, die ging stoppen bij de VRI en pas rijden toen rechtdoor groen kreeg...
Jammer dat je nou net geen foto's hebt van het kruispunt waarop de vrije rechtsaffers zichtbaar zijn. Dan kun je zien of er een scheiding is aangebracht met de andere rijrichtingen wat zeer belangrijk is voor de herkenning van vrije rechtsaffers. Het ontbreekt in Nederland nog aan goede richtlijnen voor vrije rechtsaffers, waardoor er bij de weggebruiker onduidelijkheid optreedt in het gewenste gedrag. Gelukkig komt in de nieuwe richtlijn verkeersregelingen een uitwerking hiervoor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Wouter N14 » zo 12 jan 2014, 15:35

^^ http://farm6.staticflickr.com/5498/1190 ... 7d18_c.jpg Op deze foto is het enigszins zichtbaar. Het "middeneiland" lijkt een vrij lange uitloper naar rechts te hebben dus een redelijke scheiding.
In Utrecht/Maarssen hebben ze een speciaal bordje: http://goo.gl/maps/YL3k8
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jan 2014, 15:48

Wouter N14 schreef:^^ http://farm6.staticflickr.com/5498/1190 ... 7d18_c.jpg Op deze foto is het enigszins zichtbaar. Het "middeneiland" lijkt een vrij lange uitloper naar rechts te hebben dus een redelijke scheiding.
Dat moet toch duidelijk genoeg zijn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Vinny » zo 12 jan 2014, 17:17

Met een portaal voor de VRI's zou het m.i. echt een stuk duidelijker zijn. Omdat het gewoon een bolle lens is zou mijn eerste gedachte ook zijn dat het geldt voor rechtsaf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Wouter N14 » zo 12 jan 2014, 17:34

^^ Dat is eigenlijk wel een goed punt. Wat bepaalt dat deze lantaarn niet voor de rechtsafrichting geldt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Vinny » zo 12 jan 2014, 17:37

Er staat niet eens een bord (zichtbaar). Je zou het moeten afleiden uit het wegbeeld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door waldo79 » zo 12 jan 2014, 17:44

In elk geval een fraaie verbetering. Helaas beneemt een sluis dat de weg richting zuiden integraal verbreed kan worden :|

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Frits » zo 12 jan 2014, 18:49

Dat ziet er netjes uit.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door mavas » ma 13 jan 2014, 6:44

Wouter N14 schreef:^^ http://farm6.staticflickr.com/5498/1190 ... 7d18_c.jpg Op deze foto is het enigszins zichtbaar. Het "middeneiland" lijkt een vrij lange uitloper naar rechts te hebben dus een redelijke scheiding.
In Utrecht/Maarssen hebben ze een speciaal bordje: http://goo.gl/maps/YL3k8
Die foto heb ik ook gezien ;) Maar dit is slechts 1 van de vrije rechtsafeers, en ik weet niet of ze allemaal zo uitgevoerd zijn. Daarnaast is deze foto vrij ver van het kruisingsvlak genomen, ik heb liever een foto die zeg maar ongeveer bij de stopstreep is genomen ;)
Als duidelijke inrichtingsvorm voor een vrije rechtsaffer geldt voor mij dat deze al ruim voor het kruisingsvlak fysiek gescheiden is van de rest van de weg, dat lijkt hier niet het geval.

Een bordje "rechtsaf vrij" zou mijns inziens standaard toegepast mogen worden bij vrije rechtsaffers. Schept duidelijkheid. In de volgende situatie zou zonder het bordje vrijwel iedereen stoppen, het is niet of nauwelijks uit het wegbeeld te halen dat er een vrije rechtsaffer is. http://goo.gl/maps/XY5UJ Ik heb daar ook wel eens bijna gestopt, totdat ik het bordje zag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » vr 25 apr 2014, 20:18

Nogmaals kruispunt Amstellaan / N344 in maart, met de vrije rechtsaffers :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Rene » vr 25 apr 2014, 21:10

Een beetje bus blokkeert dus de rechtsaffer...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Wouter N14 » vr 25 apr 2014, 23:43

^^ Waarschijnlijk is er prioriteit voor bussen dus die zullen weinig wachttijd hebben.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 8:32

Het zal wel absolute prioriteit moeten zijn ja, anders heb je dus wat René zegt.

Die brugrailings lijken niet echt een kerende werking te hebben. Dat wordt wat als een auto daar tegenaan rijdt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door mavas » za 26 apr 2014, 12:09

^^ DAt je niks zegt over het ontbreken van de zwart-wit-markering op de masten. :schrikreactie: En het ontbreken van neutrale achterkant van de lantaarns.

Over die bussen: Als een bus er aankomt moet de rechtdoorgaande stroom tot stilstand worden gebracht, want de bus moet invoegen op de rechtdoorgaande stroom. Die zal dan gewoon met KAR zich inmelden zodat dat op tijd gebeurt, zodat de rechtsafslaande beweging geen last heeft van bussen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 13:25

mavas schreef:^^ DAt je niks zegt over het ontbreken van de zwart-wit-markering op de masten. :schrikreactie: En het ontbreken van neutrale achterkant van de lantaarns.
Kijkt u eens helemaal bovenaan de pagina en de vorige pagina: daar hadden jij en ik dit al opgemerkt ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door petervdveen » za 26 apr 2014, 16:33

mavas schreef:^^ DAt je niks zegt over het ontbreken van de zwart-wit-markering op de masten.
Maakt dat zoveel uit dan?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Snelwegfreak » za 26 apr 2014, 16:43

Dat is wel handig ter herkenbaarheid van verkeerslichten. Anders vallen ze eerder weg in de achtergrond. Het omgekeerde geldt voor de achterkanten van achtergrondschilden van verkeerslichten: die moeten juist een neutrale kleur hebben zodat ze wegvallen in de achtergrond. Hierdoor is de kans op verwarring dat je naar de achterkant van een verkeerslicht kijkt kleiner.
Enne gojje mins blieft altied leave.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door ACT-F » vr 08 aug 2014, 15:04

^^

Ik rij sinds jaar en dag door Deventer, maar heb dat nooit als een probleem ervaren. De kruispunten en verkeerslichten zijn op ruime afstand herkenbaar. Dat neutrale vind ik juist prettig ogen.

En voordat we afdwalen naar portaalkleuren, even iets anders:

In Epse-Noord, dus ten zuiden van afslag Deventer-Oost, zijn ze nu bezig met het ontwikkelen van een nieuw industrieterrein. Zo'n snelweg er pal naast is reuze handig natuurlijk, maar het is een kwestie van tijd dat men gaat klagen dat er een snelweg door de bebouwde kom loopt en dat de snelheid vanwege het milieu en toegenomen verkeersdruk omlaag moet. Wat zijn de regels met betrekking tot ruimtereservering tussen snelweg en nieuwe bebouwing? Ik vind dat er krap tegen snelwegen aangebouwd wordt waardoor toekomstige uitbreiding moeilijker, c.q. kostbaarder wordt. Bovendien zijn de bewoners van Epse allerminst blij dat ze straks opgeslokt worden door Deventer.

Persoonlijk zag ik liever een uitbreiding ten noorden van Deventer gecombineerd met havenactiviteiten en een nieuwe rondweg ten noorden van de RWZI die met de derde IJsselbrug richting Apeldoorn gaat en aan de andere kant langs de hoogspanningsmasten richting N348.
Meer bitumen!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door boe! » vr 08 aug 2014, 15:33

Als er tussen de snelweg en de woonwijk een bedrijventerrein wordt gebouwd dan zal het met de overlast van de snelweg toch wel meevallen? Volgens mij wordt er geen bepaalde afstand aangehouden, maar er gelden wel geluidsnormen e.d. (49 dB of iets dergelijks) die overigens kunnen worden verhoogd als het net niet uitkomt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » vr 03 jul 2015, 19:03

Gemeente Deventer schreef:Ontwerp Hanzeweg in grote lijnen gereed

Het ontwerp voor de Hanzeweg is in grote lijnen gereed. De weg, tussen Zutphenseweg en Industrieweg, wordt verbreed naar 2 x 2 rijstroken, met parallelwegen en betere fietsvoorzieningen. De provincie Overijssel financiert dit project grotendeels. Naar verwachting starten de werkzaamheden eind dit jaar. Eind 2017 is de weg verbreed.

Burgemeester en wethouders hebben het ontwerp vastgesteld. De gemeente werkt het schetsontwerp de komende maanden uit tot een definitief ontwerp. Daarna contracteert ze een aannemer, die begin 2016 start met de werkzaamheden. Voorbereidende werkzaamheden, zoals het slopen van een woning en het kappen van bomen, worden nog dit jaar uitgevoerd.

Een verbrede Hanzeweg zorgt ervoor dat verkeer beter kan doorstromen. Zo wordt ook de bereikbaarheid van de binnenstad vergroot. De Hanzeweg krijgt minder afritten en afslagen en de linksaf vanaf de Gotlandstraat komt te vervallen.

Om bedrijven aan de Hanzeweg bereikbaar te houden, krijgt de Hanzeweg aan beide zijden een parallelweg. Ook (brom)fietsers gebruiken deze parallelwegen. Op de parallelwegen geldt eenrichtingsverkeer voor auto’s en vrachtwagens en tweerichtingsverkeer voor fietsers. In verband met de verkeersveiligheid worden de parallelwegen ingericht als 30 km zones.
http://www.deventer.nl/nieuws/2015/7/3/ ... nen-gereed

Goed nieuws :top: De Hanzeweg heeft nu een klein stukje 2+1 tussen verder 2x2.

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Ardan » ma 18 jan 2016, 17:23

Laatst gewijzigd door Wouter N14 op ma 18 jan 2016, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let op het overnemen van bronnen en de opmaak daarvan!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Chris » ma 18 jan 2016, 17:31

50 is echt onnatuurlijk laag op die weg. Vroeger zouden dit soort wegen standaard 70 km/h zijn, maar nogal wat gemeenten hebben 70 in de ban gedaan helaas. Bij 2x2 zou het eigenlijk moeten zijn; 70, tenzij...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door mavas » ma 18 jan 2016, 19:21

De Siemelinksweg is dus de N348 begrijp ik?

Geldt die snelheidsverhoging ook voor het noordelijke deel van de N348, langs die nieuwbouwwijk? Want daar heb ik 1 keer gereden en daar ligt de weg voor je gevoel echt geheel buiten de bebouwde kom door die geluidswallen, maar je mag er toch echt maar 50..... :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Ardan » ma 18 jan 2016, 22:32

mavas schreef:De Siemelinksweg is dus de N348 begrijp ik?

Geldt die snelheidsverhoging ook voor het noordelijke deel van de N348, langs die nieuwbouwwijk?
Ja en ja :)

Ardan
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: za 03 mar 2012, 1:58

Re: Infrastructuur in Deventer

Bericht door Ardan » za 27 feb 2016, 17:16

Op dit moment is men druk met het aanpakken van de stationsomgeving. Een deel van de gracht vóór het hoge gebouw naast het station, de Leeuwenbrug (gekscherend ook wel 'de Kassa'), is gedempt. Aan de westkant van de Kassa is een vergrote ondergrondse fietsenstalling voor treinreizigers geopend. Het voorplein tussen de Kassa en het station is nu bijna klaar en daarna gaat het busstation op de schop.
Aan de oostkant ligt het Churchillplein. Een erg druk ingewikkeld kruispunt, geheel beklinkerd, en de voorsorteerpijlen volgen niet het wegbeeld. Ik ken het gelukkig zelf wel maar om als bijrijder het te moeten uitleggen aan een ter plaatse niet bekende is altijd feest.
Maar de weg wordt logischer gemaakt. Bochten worden afgesneden en er komt een extra bushalte.
Afbeelding

De weg wordt precíés langs het oorlogsmonument geleid, het hoeft niet verplaatst te worden. De gracht moest hier wel een klein stukje worden gedempt. De Handelskade krijgt drie stroken in plaats van de huidige twee. Het staat er altijd muurvast in de spits.
Afbeelding

De fietsersoversteekplaats is een zooitje, iedereen snijdt elkaar omdat veel fietsers halverwege al naar rechts afbuigen om de stad in te rijden.
Afbeelding

Plaats reactie