Ecoducten in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door mavas » di 17 dec 2013, 17:00

Natuurbrug Zandvoortselaan vrijdag open
BENTVELD - Aanstaande vrijdag 20 december om 15.00 uur gaat de natuurbrug Zandpoort aan de Zandvoortselaan (N200) open.

Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... ijdag-open
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Kaaiman » zo 05 jan 2014, 14:33

[url=http://www.ed.nl/regio/heeze-leende/ecoducten-in-de-regio-gaan-op-8-januari-open-1.4157734]ED.nl[/url], 2 januari 2014 schreef:Ecoducten in de regio gaan op 8 januari open

REGIO - De vier ecoducten, die vorig jaar in de provincie Brabant tot stand zijn gekomen, worden op woensdag 8 januari officieel geopend.

Het gaat om de natuurbruggen: Groote Heide over de A2 bij Leende, Leenderbos over de N396 bij Valkenswaard, Maashorst over de N324 bij Oss en Herperduin over de A50 bij Oss.

Lees meer: http://www.ed.nl/regio/heeze-leende/eco ... -1.4157734
8 januari: een belangrijke datum voor het ecologische stroomwegennet in Brabant. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 15:42

De gemeente Den Haag heeft € 212.000 uitgegeven aan een eekhoornviaduct. Na een jaar bleek er nog nooit een eekhoorn van gebruik gemaakt te hebben. Volgens bronnen op het internet zouden er in het bos 20 eekhoorns zitten, maar is er nog nooit één doodgereden.

http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... -1.4190543

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 jan 2014, 15:44

Vast een geweldig idee van de groene vrienden...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door captain007 » ma 27 jan 2014, 15:46

Lol, ik rij zowat iedere dag onder dat ding door (de weg in het verlengde van de N44) en vroeg me al tijden af waar dit aparte geval voor bedoeld was. Nu snap ik ook waarom er touwen hangen richting de bomen in het bos naast deze weg.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door sirdanilot » ma 27 jan 2014, 15:47

Groene politiek gone wild. Die eekhoorns zijn niet anders gewend dan in hun eigen bosje te zitten, ik had ze die 212.000 euro kunnen besparen door ze dat te vertellen...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 27 jan 2014, 15:52

Ik wijt het aan gebrekkige bewegwijzering.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door waldo79 » ma 27 jan 2014, 16:09

^^We moeten de eekhoorns niet op ideeën brengen :mrgreen:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door RSK » ma 27 jan 2014, 16:45

^^ "De gemeente Den Haag is de knaagdiergemeenschap voor €212.000 tegemoet gekomen, dus eisen politici dat de eekhoorns nu zélf over de brug komen." :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Victor » ma 27 jan 2014, 17:51

Dat eekhoornviaduct was een paar weken geleden al in Kanniewaarzijn :)
Laatst gewijzigd door Victor op ma 27 jan 2014, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Alfa » ma 27 jan 2014, 17:54

Chris schreef:De gemeente Den Haag heeft € 212.000 uitgegeven aan een eekhoornviaduct. Na een jaar bleek er nog nooit een eekhoorn van gebruik gemaakt te hebben. Volgens bronnen op het internet zouden er in het bos 20 eekhoorns zitten, maar is er nog nooit één doodgereden.
Het gaat niet alleen om doodrijden maar ook om het leefgebied te vergroten. Als dieren in een te klein gebied opgesloten zitten is dat ook niet goed voor het voorbestaan van de populatie.

Is al onderzocht hoe het komt dat de eekhorens geen gebruik maken van de brug? Vaak zit hem dat in kleine zaken.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door sirdanilot » ma 27 jan 2014, 17:58

Waarom zouden ze? Als ze genoeg eten hebben aan hun kant van de weg, en als hun territorium daar zit...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Alfa » ma 27 jan 2014, 18:16

^^Om zich voort te planten en zodoende de overlevingskansen van de soort te vergroten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 27 jan 2014, 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 27 jan 2014, 18:17

Het AD beschreef het wat uitgebreider, ook met de boswachter aan het woord die stelt dat we misschien nog wat meer geduld moeten hebben...
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... ggen.dhtml
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door keokiracer » ma 27 jan 2014, 18:38

Wow, je weet dat het slecht is als zelfs de Partij voor de Dieren hier problemen mee heeft :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 18:51

In De Stentor stond vandaag ook een verhaal van een dierenbeschermingsclub o.i.d. die zich ook het nut afvroegen van sommige ecoducten die in Gelderland zijn gebouwd. Bij het Ecoduct Hulshorst over de A28 tussen Nunspeet en Harderwijk worden sommige dieren aan de andere kant afgeschoten omdat ze teveel overlast veroorzaken.

Ik denk dat de compensatiedrang wat doorgeslagen is op sommige punten. Het gaat inmiddels om echt grote bedragen die richting de € 100 miljoen gaan, alleen al in Gelderland ging het om circa € 50 miljoen.

Dat zegt niet dat ecoducten geen nut hebben, maar er moet wel wat kritischer naar de effectiviteit gekeken worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Alfa » ma 27 jan 2014, 18:58

Chris schreef:In De Stentor stond vandaag ook een verhaal van een dierenbeschermingsclub o.i.d. die zich ook het nut afvroegen van sommige ecoducten die in Gelderland zijn gebouwd. Bij het Ecoduct Hulshorst over de A28 tussen Nunspeet en Harderwijk worden sommige dieren aan de andere kant afgeschoten omdat ze teveel overlast veroorzaken.
Had die snelweg er niet geweest waren die dieren ook over het hele gebied verspreid geweest. Beesten afschieten is m.i. ook geen goede tactiek. De jarenlange scheiding zal wellicht voor een aangepast fauna gezorgd hebben in een van de gebieden. In dat geval is het gewoon kwestie van enkele jaren wachten vooraleer het evenwicht hersteld is. De bedoeling is uiteindelijk een groter kerngebied te hebben en niet kunstmatig faunaverschillen in stand te houden.
Chris schreef: Ik denk dat de compensatiedrang wat doorgeslagen is op sommige punten. Het gaat inmiddels om echt grote bedragen die richting de € 100 miljoen gaan, alleen al in Gelderland ging het om circa € 50 miljoen.
Milieubescherming laat zich moeilijk in echt geld uitdrukken. Dus het is moeilijk om nu te bepalen of dat nu welbesteed geld is of niet. De investeringsbedragen zijn hoog, maar zo'n ecoduct blijft er lang liggen en heeft rechtstreekse positieve effecten.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 27 jan 2014, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door captain007 » ma 27 jan 2014, 19:04

Het probleem zit volgens mij met name in het feit dat er verschillende beheerders in Nederland verantwoordelijk zijn voor natuurbeheer. De grote jongens zijn Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, maar er zijn ook diverse lokale beheerders zoals bijvoorbeeld een vrijwillig landschapsbeheer organisatie. Die versnippering zorgt volgens mij er ook voor dat er geen eenduidig beleid is voor die gebieden en dat iedereen op een eilandje maar wat lijkt te doen. En dat zie je volgens mij ook bij een aantal van die ecoducten gebeuren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Palance » ma 27 jan 2014, 19:32

Ik begrijp niet waarom dat verhaal over die eekhoorntjesbrug nu zo ineens in het nieuws is. Ik heb eens wat gezocht over die brug, en ik kom nieuwsberichten van oktober 2013, maar ook zelfs van veel eerder waarin berichten staan over het aantal van 0 eekhoorntjes.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door sirdanilot » ma 27 jan 2014, 19:35

Misschien moeten ze eens een spoor van eikeltjes op die brug leggen, misschien dat de eekhoorntjes hem dan weten te vinden :mrgreen:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door keokiracer » ma 27 jan 2014, 19:39

Hmm. Een paar eikels dus. Mwah, zou geen probleem moeten zijn. Zijn er in Den Haag genoeg van :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 20:43

captain007 schreef:Het probleem zit volgens mij met name in het feit dat er verschillende beheerders in Nederland verantwoordelijk zijn voor natuurbeheer. De grote jongens zijn Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten, maar er zijn ook diverse lokale beheerders zoals bijvoorbeeld een vrijwillig landschapsbeheer organisatie. Die versnippering zorgt volgens mij er ook voor dat er geen eenduidig beleid is voor die gebieden en dat iedereen op een eilandje maar wat lijkt te doen. En dat zie je volgens mij ook bij een aantal van die ecoducten gebeuren.
Plus de verschillende regionale en lokale overheden die ook allemaal een eigen beleid hebben.

Ik vraag me af of er echte richtlijnen zijn. Veel meer dan het MJPO (Meerjarenprogramma ontsnippering) lijkt er niet te zijn. Ik denk dat een ecoduct ook een beetje prestige van lokale bestuurders is geworden.

Volgens mij zijn wel 30 van de pakweg 45 ecoducten in Nederland de laatste 10 jaar aangelegd. Ecoducten over spoorlijnen zijn zeldzaam, de ecoducten die spoorlijnen overspannen zijn vrijwel altijd gecombineerd met die van een hoofdweg of autosnelweg.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door sirdanilot » ma 27 jan 2014, 20:55

De kans dat een dier door een trein wordt aangereden is toch een stuk kleiner dan de kans dat een dier op de snelweg wordt aangereden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » ma 27 jan 2014, 20:58

Het gaat om de barrière die een verkeersverbinding vormt. Dat kan een weg, spoorlijn of waterweg zijn. Spoorlijnen zijn vaak omgeven door hekken juist om aanrijdingen te voorkomen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » ma 27 jan 2014, 21:13

Chris schreef:Ecoducten over spoorlijnen zijn zeldzaam, de ecoducten die spoorlijnen overspannen zijn vrijwel altijd gecombineerd met die van een hoofdweg of autosnelweg.
De enige uitzondering is ecoduct Op Hees bij Den Dolder. Die gaat alleen over de spoorlijn Utrecht <> Amersfoort/Baarn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Alfa » ma 27 jan 2014, 22:19

Chris schreef: Volgens mij zijn wel 30 van de pakweg 45 ecoducten in Nederland de laatste 10 jaar aangelegd.
Dat toont ook aan dat er meer naar milieu en de problematiek van versnippering gekeken wordt dan vroeger. Dan heb je altijd een soort 'inhaalbeweging'. Ik denk dat het tempo wel zal afnemen nu de belangrijkste corridors aangepakt zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 27 jan 2014, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

nico
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 22:51

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door nico » ma 27 jan 2014, 22:26

Deze boommarterbrug werkt beter http://www.mulder-natuurlijk.nl/Boommarterbrug.htm

Streetview toont hier nog de oude situatie http://goo.gl/maps/8aggN

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door nederland24 » di 28 jan 2014, 16:17

keokiracer schreef:Hmm. Een paar eikels dus. Mwah, zou geen probleem moeten zijn. Zijn er in Den Haag genoeg van :mrgreen:
Moet je wel voor zorgen dat de poesjes er niet te snel achteraan gaan lopen. :mrgreen:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Rein » wo 12 mar 2014, 21:09

Tussen Nederweert en Maarheeze is vandaag de natuurbrug Weerterbergen geopend. Deze ecologische verbinding bestaat feitelijk uit twee bruggen die over de A2 en de spoorlijn Eindhoven - Weert heen gaan. Zie hier voor meer info.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Rein » do 20 mar 2014, 10:56

Volgens mij nog niet hier genoemd, maar ook bij Hilversum komt een ecoduct.
Provincie Noord-Holland schreef:
De provincie Noord-Holland legt een ecoduct aan over de Utrechtseweg (N417) tussen Hilversum en Utrecht.
Het ecoduct maakt onderdeel uit van de natuurverbinding Zwaluwenberg en zorgt voor een veilige oversteek van mens en dier. Vanwege werkzaamheden is de Utrechtseweg (N417) in de nachten van 26 en 27 maart 2014 dicht tussen de Diependaalselaan en de Noodweg.

Op woensdagavond 26 maart en donderdagnacht 27 maart worden de liggers van het ecoduct ter hoogte van de Weg van ’s Graveland naar de Vuursche geplaatst. Beide nachten is de Utrechtseweg van 22.00 uur tot 05.00 uur afgesloten voor het doorgaande autoverkeer. Het (brom)fietsverkeer wordt met hulp van verkeersregelaars gedoseerd langs de werkzaamheden geleid. Het (brom)fietsverkeer moet rekening houden met enige vertraging, omdat tijdens het plaatsen van de liggers passeren niet mogelijk is. Er is een reservenacht gepland op vrijdag 28 maart van 20.00 uur tot 05.00 uur.
Het ecoduct over de N417 maakt, samen met twee even verderop gelegen ecoducten (over de A27 en de spoorlijn Hilversum - Utrecht) onderdeel uit van de natuurverbinding Zwaluwenberg. Meer info is hier te vinden.

Afbeelding

Ik vraag me wel af waarom er over een weg als dit een ecoduct zou moeten komen.

Plaats reactie