Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door MrL » ma 27 jan 2014, 20:08

Ook dit jaar veranderen de Vlaamse snelwegen weer in een grote werf en daardoor wordt het vooral rond Gent en Antwerpen aanschuiven. Maar dat is nodig als we een veilig wegennet willen, zegt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits.
In 2014 wordt onder meer de E17 richting Gent in Kruibeke aangepakt, in het najaar krijgt ook de E40 tussen Oostduinkerke en Veurne een opknapbeurt. 'Je kan geen omelet bakken zonder eieren breken, de wegenwerken brengen altijd hinder met zich mee. Maar als je moet kiezen tussen een wegennet in een zeer slechte conditie of een veilig wegennet, dan kies ik voor het laatste', zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Uiteindelijk moet de historische achterstand in onderhoud aan autosnelwegen in 2015 zijn weggewerkt. Daarna is er enkel regelmatig onderhoud nodig en zijn gigantische bouwwerven niet langer nodig.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Bart217 » ma 27 jan 2014, 20:51

Op zich geen slecht idee natuurlijk om eens wat aan dat Belgische wegdek te gaan doen. Maar hopelijk staan we straks niet met z'n allen bij Breda al in de file, omdat ze op de Antwerpse Ring 2 rijstroken hebben afgesloten...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Davy » ma 27 jan 2014, 21:25

Dit proces is natuurlijk al een tijdje bezig he ;) , je uitspraak komt een beetje onwetend over...
Het werk is nog niet af, maar het aandeel Vlaamse (want daar gaat dit artikel over!) autosnelwegen dat in slechte toestand is, is de laatste paar jaar flink gereduceerd. Alleen de E34 Ranst - Turnhout - Nederland blijft een zorgenkind...

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door MrL » ma 27 jan 2014, 21:30

2015 hé... daar staat het objectief. Of ze het gaan halen, dat weten we volgend jaar :)

Ik zie wel een grote vooruitgang. Alleen is de kwaliteit nog niet zoals in Nederland.
Hopelijk kunnen we ooit Nederland evenaren op dat gebied, maar dan is er nog een pak werk aan de winkel.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Davy » ma 27 jan 2014, 22:23

^^ Maar hoe zie je kwaliteit? De reden waarom ik die vraag stel is namelijk dat men wel eens durft te denken dat alleen ZOAB goede kwaliteit is, als er wordt vergeleken met Nederland. En ZOAB wordt naar mijn weten nergens nog nieuw aangelegd in Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Alfa » ma 27 jan 2014, 22:44

Wat ik zeker geen verkeerde verkeerde beslissing vind. Liever beton dat weliswaar iets meer geluid maakt maar wel 40 jaar onderhoudsarm is dan ZOAB dat elke 10 jaar heraangelegd moet worden.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door MrL » ma 27 jan 2014, 22:45

Alfa schreef:Wat ik zeker geen verkeerde verkeerde beslissing vind. Liever beton dat weliswaar iets meer geluid maakt maar wel 40 jaar onderhoudsarm is dan ZOAB dat elke 10 jaar heraangelegd moet worden.
Het nieuwe beton op de E17 vind ik nu niet echt geslaagd. Als je het vergelijkt met het rijcomfort op gewoon asfalt is er nog wel een merkbaar verschil.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Alfa » ma 27 jan 2014, 22:47

^^Het rijdt inderdaad iets ruwer en maakt veel lawaai. Maar daar heb ik geen probleem mee. Het voordeel van onderhoudsvriendelijkheid en ongevoeligheid voor spoorvorming weegt m.i. zwaarder. Zeker op assen met veel vrachtverkeer.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door MrL » ma 27 jan 2014, 22:49

Daviedoff schreef:^^ Maar hoe zie je kwaliteit? De reden waarom ik die vraag stel is namelijk dat men wel eens durft te denken dat alleen ZOAB goede kwaliteit is, als er wordt vergeleken met Nederland. En ZOAB wordt naar mijn weten nergens nog nieuw aangelegd in Vlaanderen.
De kwaliteit zie ik in het onderhoud, de wegmarkeringen, de bebording (dat vaak nog de wensen overlaat), de kwaliteit van spoedherstellingen, de kwaliteit van de vangrails (vaak lang wachten op vervanging na defect, ongeval, ...)
Alsook de uistraling. Vaak zie je nog oude bruggen met beton dat 'vuil' is. Zelf een laagje verf of opfrissen zou al een totaal ander beeld geven.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Davy » ma 27 jan 2014, 23:12

^^ Waar ik je wel een punt ingeef, zijn de spoedherstellingen die helaas nog veel te vaak met van dat gietasfalt gebeuren, dat is gewoon waardeloos. Dan krijg je echt van die plakken op de weg die niet comfortabel rijden. Dat is iets waar nog moet aan gewerkt worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Km357 » di 28 jan 2014, 8:18

Dat continu betonasfalt (althans zo heet ik het) dat nu op de E40 tussen Affligem en Groot-Bijgaarden maar ook op stukken E17 ligt is toch wel van goede kwaliteit moet ik zeggen, verbazingwekkend goed zelfs in mijn insziens. En ja over het algemeen zijn de Vlaamse autosnelwegen duidelijk verbeterd tegen over 10 jaar geleden, behalve zoals al vermeld de E34, dat hobbelt en stoot nog altijd alle kanten op.

Ik denk op zich dat men 2015 als doelstelling wel zal halen, het nationaal wegennet terug op peil brengen...mja dan zitten we al ver in de jaren 2020 imo.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Tokke1976 » di 28 jan 2014, 19:31

MrL schreef:Alsook de uistraling. Vaak zie je nog oude bruggen met beton dat 'vuil' is. Zelf een laagje verf of opfrissen zou al een totaal ander beeld geven.
Zou de rij- en wegkwaliteit geen prioriteit hebben op een luxeprobleem zoals een laagje verf?
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Alfa » di 28 jan 2014, 19:40

Dat is het ook in de realiteit. Maar je moet toegeven dat zaken als vuile bruggen nefast zijn voor het imago van een land.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door MrL » di 28 jan 2014, 23:03

Tokke1976 schreef:
MrL schreef:Alsook de uistraling. Vaak zie je nog oude bruggen met beton dat 'vuil' is. Zelf een laagje verf of opfrissen zou al een totaal ander beeld geven.
Zou de rij- en wegkwaliteit geen prioriteit hebben op een luxeprobleem zoals een laagje verf?
Ik heb niet gezegd dat dat een prioriteit is, maar wel dat de staat van de infrastructuur een beter onderhouden indruk geeft als het er ook "mooi" uitziet.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Mikhail » wo 29 jan 2014, 16:07

MrL schreef:
Ook dit jaar veranderen de Vlaamse snelwegen weer in een grote werf en daardoor wordt het vooral rond Gent en Antwerpen aanschuiven. Maar dat is nodig als we een veilig wegennet willen, zegt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits.
In 2014 wordt onder meer de E17 richting Gent in Kruibeke aangepakt, in het najaar krijgt ook de E40 tussen Oostduinkerke en Veurne een opknapbeurt. 'Je kan geen omelet bakken zonder eieren breken, de wegenwerken brengen altijd hinder met zich mee. Maar als je moet kiezen tussen een wegennet in een zeer slechte conditie of een veilig wegennet, dan kies ik voor het laatste', zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Uiteindelijk moet de historische achterstand in onderhoud aan autosnelwegen in 2015 zijn weggewerkt. Daarna is er enkel regelmatig onderhoud nodig en zijn gigantische bouwwerven niet langer nodig.
Even die laatste zin relativeren, na 2015 zijn er naar mijn mening nog wel grote werven te doen zoals een hele renovatie van de E34 tussen Ranst en de Nederlandse grens.

Wat ik ook spijtig vind is dat je op één snelweg, bv. de E40 tussen Groot Bijgaarden en Gent, verschillende soorten stijlen snelweg hebt, in groot bijgaarden over 2km is er enkel een nieuwe toplaag asfalt aangelegd 2 jaar geleden de oude wegenis van verlichting en vangrail en bebording werden niet vernieuwd, 10 jaar daarvoor gebeurde er een hele renovatie van groot bijgaarden tot Ternat, hierna van Ternat tot de grens met Oost Vlaanderen in Erembodegem, en in Oost Vlaanderen dan terug enkel een nieuwe toplaag 2 jaar geleden.

Op sommige plaatsen waar de toplaag vernieuwd werd begint deze al slijtage te vertonen... Een grote renovatie kost misschien wel meer maar is veel effectiever over tiental jaren.
****

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vlaamse snelwegen dit jaar weer één grote werf

Bericht door Km357 » wo 29 jan 2014, 17:22

Ah t blijft België en niet Duitsland of een Franse tolweg. Maar ik zal maar met lauwerkransen beginnen gooien als ook het nationaal net eindelijk van die onzinnige betonplaten is verlost (en dat zonder artificieel de snelheid omlaag te brengen).

Al bij al is t in België wel beter gesteld dan 10 jaar geleden, maar er is nog meer dan genoeg werk.

Plaats reactie