[EU] Andere schriften op borden

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

[EU] Andere schriften op borden

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 jan 2006, 14:19

Omdat dit in het Spanje-topic al ter sprake was gekomen en ik het ene interessant onderwerp vind, open ik er een nieuw topic over. Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat er soms twee schriften op de borden staan in landen die enkele het Latijnse schrift gebruiken.

Afbeelding
Spanje: Latijns en Arabisch bij Algeciras voor Marokkaanse reizigers.

Afbeelding
Noorwegen: Latijns en Cyrillisch bij Kirkenes voor Russische reizigers.

Afbeelding
Duitsland: Latijns, Japans en Chinees in Rothenburg voor de vele, ook Aziatische, toeristen ter plekke.

Nog meer voorbeelden van deze bijzondere bewegwijzering in een schrift die in het land zelf niet gehanteerd wordt?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 27 jan 2006, 14:22

Ik heb die borden al in het uiterste noorden van Spanje (San Sebastian) zien staan. Opvallend ja, maar de vele familiebezoekers in Marokko zullen er wel wat aan hebben. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 27 jan 2006, 16:31

Iemand enig idee hoe dat zit aan de grenzen in Europa, zoals

Polen - Wit-Rusland
Polen/Slowakije/Hongarije - Oekraïne
Roemenië - Servië/Bulgarije
Bulgarije-Turkije

Dat Arabische scrift op Europese wegen is wel vrij bijzonder. Ik vraag me af hoevaak het voorkomt op de (Spaanse) wegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 28 jan 2006, 12:10

Op de grens tussen Roemenie en Bulgarije wordt aan de Roemeense kant alleen ons schrift gebruikt.
Tenminste, bij de grens waar ik geweest ben (Vama Veche, onder Constanta). Bij Giurgiu ligt het misschien anders, want die grens is veel belangrijker.

PatrickOudejans
stadsweg
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 12:12
Locatie: Den Haag

Re: Andere schriften op borden

Bericht door PatrickOudejans » zo 29 jan 2006, 0:34

Coen Tunnel schreef:Afbeelding
Duitsland: Latijns, Japans en Chinees in Rothenburg voor de vele, ook Aziatische, toeristen ter plekke.
Chinees zit hier trouwens niet bij. Die bovenste tekens zijn zogenaamde Japanse 'katakana' en die kan ik toevallig zonder veel moeite lezen. En die twee 'chinese' karakters zijn feitelijk japanse 'kanji'. Na een beetje zoekwerk in mijn kanji-woordenboek kwam ik er al snel achter dat ロマンチック街道 (romanchikku kaidou) 'romantische weg' betekent (wat een verrassing :| , maar ik weet nu tenminste hoe je die 'kanji' uitspreekt...).

Dat Spanje soms borden met Arabisch schrift gebruikt is, kijkend naar het (verre) verleden, ook wel een beetje logisch.
Groetsels, Patrick

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » zo 29 jan 2006, 12:15

PatrickOudejans schreef:Dat Spanje soms borden met Arabisch schrift gebruikt is, kijkend naar het (verre) verleden, ook wel een beetje logisch.
Je bedoelt toen de helft van Spanje deel uitmaakte van het Islamitische Al-Andalus? Dat vind ik een beetje ver gezocht, aan het einde van de Middeleeuwen was Spanje weer geheel een christelijke natie. In die redenering van jou zouden we hier dus ook Spaans en Frans op de borden moeten zetten...:nuts:

Edit mod. SI: quote gecorrigeerd
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 29 jan 2006, 12:19

Maar dat is ook gebeurd. In 1956 werd Aix-la-Chapelle op de ANWB-bewegwijzering gezet... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » zo 29 jan 2006, 13:53

Ja...maar als ik het goed begrijp zijn de wegwijzers in een periode van ruim een jaar twee keer vervangen?

1. Bewegwijzering van voor 1956;
2. Bewegwijzering aangepast aan normen 1956 (buitenlandse bestemmingen in het Frans);
3. Bewegwijzering opnieuw aangepast (verplichte aanduiding in het Frans weer losgelaten).

Duur grapje...:roll:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 29 jan 2006, 13:54

Borden worden pas aangepast als ze vervangen worden!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 29 jan 2006, 13:54

Natuurlijk moet ik hier ook even wat aan bijdragen, hoewel Korea niet in Europa ligt.

Afbeelding

In Seoul zijn alle wegwijzers tweetalig, en sommige drietalig.
De bovenstaande wegwijzer is dus een drietalige: Koreaans alfabet, Chinese karakter en Latijns (ons) alfabet.

Op alle wegwijzers natuurlijk Koreaans, op deze is dat de vetgedrukte tekst linksboven (spreek uit als 'Gwangwamoen'). Ook op alle wegwijzers de officiele transcriptie naar Latijn/Engels, in dit geval Gwanghwamun.

En in sommige gevallen dus ook nog Chineze karakters. Het Chinees heeft een erg grote invloed (gehad) op zowel het Koreaans als het Japans.
Zoals je al hebt kunnen zien op het Rothenburg-bord in een eerdere post bestaat Japans schrift voor de helft uit Chineze karakters. (Hoewel ze in China in de tussentijd zijn versimpeld en daardoor wat afwijken.)
Ongeveer 60% van de Koreaanse woorden komt uit het Chinees (zoals bij ons een hoop woorden uit het Latijn komen), en tot 1950 werd er niet met het Koreaanse alfabet geschreven, maar in karakters.
Vrijwel alle plaatsen en zaken kunnen dus evengoed in Chineze karakters worden geschreven. (Karakters vertegenwoordigen geen klanken, maar betekenissen.) Voor bepaalde plaatsen wordt dit dus ook op de borden gezet. Het is het traditionele Chinees, dat men in China niet meer gebruikt, maar naar ik aanneem kunnen zowel Chinezen, Japanners als Koreanen het begrijpen, ongeacht hun uitspraak ervan.

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » zo 29 jan 2006, 15:53

Traditioneel Chinees schrijven ze nog op Taiwan en volgensmij ook in Hongkong.

Op dat bord staat bijvoorbeeld als laatste teken, het (traditionele/Koreaanse) teken voor poort. In het Koreaans was het dus mun. In het Chinees is het men. Het wordt dus wel verschillend uitgesproken, maar iedereen kan het wel lezen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 29 jan 2006, 16:03

Ja, dat is wat ik bedoel.
Volgens mij zijn de Chineze karakters die men in het Japans gebruikt ook nog traditioneel Chinees, of iets wat daarop lijkt.

Overigens zijn de stationsaanduidingen in de metro geheel drietalig: Koreaans, Latijn, traditioneel Chinees. Er wordt echter slechts in het Koreaans en Engels omgeroepen, tenslotte staat de Chineze spraak los van het Chineze schrift.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 29 jan 2006, 16:40

Creatief routenummerschild ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 jan 2006, 16:54

Overigens heb ik Alicante wel eens tweetalig op een kaart zien staan - wel met een Latijnse transcriptie van de Arabische naam... :?

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » ma 30 jan 2006, 15:42

Wicher schreef:Ja, dat is wat ik bedoel.
Volgens mij zijn de Chineze karakters die men in het Japans gebruikt ook nog traditioneel Chinees, of iets wat daarop lijkt.
Ja, in Japan hebben ze ook de traditionele tekens overgenomen, maar (al voor de Chinezen) op hun eigen manier versimpeld. Alleen kleinschaliger dan in China is gebeurt. Dus veel tekens zijn in het Japans (bijna) hetzelfde als de Koreaanse of traditionele Chinese tekens. Voor Japanners en Koreanen is het dus wel een stuk moeilijker geworden om Chinese teksten te kunnen lezen, zoniet onmogelijk. (Zover ze dat natuurlijk al konden)

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 30 jan 2006, 15:46

In normale Koreaanse teksten worden overigens geen Chineze karakters meer gebruikt, in complexe materie echter soms wel.
In elk geval hebben alle Koreanen op school in elk geval een deel van de Chineze karakters geleerd.
De bijna-traditioneel Chineze teksten op de borden zullen dus worden begrepen door zowel Chinezen, Koreanen als Japanners. Dat is natuurlijk uitermate handig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[EU] Andere schriften op borden

Bericht door Chris » zo 02 nov 2008, 20:31

Ik had er al eens over gelezen, maar nu dan ook iets van gevonden!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Arabisch op Spaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 nov 2008, 23:19

We hebben er hier al eens foto's van gezien. Maar het blijft opvallend.

Edit: deze foto heb jij hier zelf al eens gepost:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Palance » ma 03 nov 2008, 6:52

Ik heb deze draad en een oude draad even samengevoegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Palance » wo 17 dec 2008, 9:05

Van SSC: Grieks in Albanië: (evenals een Griekse afstand :) )

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Vinny » wo 17 dec 2008, 17:47

Ik constateer dat de Grieken niet buitengewoon populair zijn in Albanië. Jammer dat de taal-activisten vergeten zijn dat het wegnummer een neutrale richtingsaanduiding is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 dec 2008, 17:17

Er is een Griekse minderheid in Zuid-Albanië. Taalfaciliteiten? :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Alfa » di 30 dec 2008, 1:03

Ook de Albanese naam is doorkalkt. Het zal dus niets meer dan een ordinaire vandalenstreek geweest zijn.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Willem » di 30 dec 2008, 9:44

Of wraak van de Grieken.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door tsov » di 13 jan 2009, 13:22

Ik zal jullie eens verblijden (hopelijk :puh2: ) met schriften die niet vaak voorbij komen.
Afgelopen juni was ik in Georgië en Armenië, daarvan dus wat beelden ;)

In beide landen is in principe alle bewegwijzering zowel in het Georgisch/Armeens en het Latijn
Afbeelding
Afbeelding
(Armeens)
Afbeelding
(Georgisch)

Zo af en toe kwam je echter ook nog wat relieken tegen uit het verleden ;)
Afbeelding
Dit bord staat in het centrum van Dilijan (Armenië). Leuk: Tbilisi staat rechtdoor. Als je op de kaart kijkt is dat ook inderdaad de kortste route, maar helaas moet je dan door Azerbeidzjan en de Armeens-Azerische grens zit al sinds 1991 dicht...
Linksaf zie je duidelijk Vanadzor staan (in het Cyrillisch), minder duidelijk is dat er in Cyrillisch en Armeens wat 'onder' staat: Kirovakan. Dit was voor 1990 de naam van Vanadzor. Typisch dat het na de Sovjettijd is vervangen door een tekst alleen in het Cyrillisch... :roll:
Afbeelding
Dit bordje stond in de VN/GOS-bufferzone tussen Georgië en Abchazië. Geen idee hoe het daar nu is, sinds die oorlog...

Kombord van Tbilisi :blauweduim:
Afbeelding

Langs de snelweg S1:
Afbeelding
Geeft overigens mooi de situatie met Abchazië / Zuid-Ossetië aan. Soechoemi (Sokhumi) staat gewoon aangegeven, terwijl je daar als Georgiër niet kon/kan komen en Tbilisi er ook geen controle over had/heeft. Verderop stond ook gewoon een afslag naar Tschinvali (de hoofdstad van Zuid-Ossetië), waar je ook niet ver zou komen...
Leuk aan de bewegwijzering: Wegnummer (zag je nauwelijks) in het Georgisch; E-route; Groen voor snelweg, blauw voor OWN; m in Georgisch (bij 1500m) 8-)

Leuk bordje:
Afbeelding
Over exoniemen gesproken: dit staat er in het Georgisch:
Turketis Sazlvari & Somchetis Sazlvari
Turketi kan je nog wel Turkije van maken, maar dat Somcheti Armenië is, is niet helemaal duidelijk. Maarja, in die regio is dat sowieso niet altijd even duidelijk: Georgië in het Georgisch is Sakartvelo, Armenië in het Armeens is Hayastan. In het Russisch is het respectievelijk Groezija en Armenija...
Overigens is het niet aan te raden de weg naar Turkije te volgen, wij zijn omgereden, omdat de betreffende weg niet begaanbaar was met iets anders dan een Lada Niva :lol: Dan moet het wel heel erg zijn geweest, want dit hadden we al overleefd:
Afbeelding
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Bongo » di 13 jan 2009, 14:36

Leuke en interessante foto's!
Behalve de verwijzingen naar grensovergangen zie ik ook een verwijzing naar Burma, slechts 1 kilometer! Wist niet dat Georgië zo groot was! :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Palance » di 13 jan 2009, 14:41

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit zeer interessante foto's vind (uit een zeer interessant gebied). Typisch toch dat er niet-bereikbare bestemmingen worden vermeld. Van het oude bord kan ik het me nog wel voorstellen, van het nieuwe niet. Zo herinner ik me nog een bord met Nicosia erop vlak aan de VN-bufferzone in oost-Cyprus. Eenmaal die afslag genomen reed je jezelf vast op de grens, 50 meter verderop.

Dat men onbereikbare bestemmingen op de nieuwe borden zet is uiteraard nutteloos en politiek ingegeven.

Heb je nog meer foto's uit deze regio?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door tsov » di 13 jan 2009, 14:44

Ik heb heel veel foto's uit die landen, maar niet met dit onderwerp ;)
Maak ook niet zo snel foto's hiervan, maar vond die twee verschillende schriften wel leuk, evenals de politieke doelen en de Sovjet-relieken ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Chris » di 13 jan 2009, 14:49


Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [EU] Andere schriften op borden

Bericht door Palance » vr 06 aug 2010, 18:52

Ik kwam deze Hongaarse situatie tegen met een Oekraïense plaatsnaam Mukachevo in het cyrillisch
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie