Ritsen verplicht

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door petervdveen » ma 17 feb 2014, 23:36

Wimpie25 schreef:^^
Gele verdrijfpijl?
Sorry, bedoelde de gele pijl op een matrixbord.
Heeft die ook nog een bepaalde naam? ;-)

Persoonlijk (ik heb er geen verstand van) zou ik denken dat dit misschien kan helpen.
:L5:
900m

:F1:
:L5:
Maak ruimte voor de ritser

:L5:
Hier ritsen



:DVMPR: :DVMGP: Hier zou je dan bv. inhalen kunnen verbieden.
:DVMX: :DVMGP:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Pino » di 18 feb 2014, 0:01

Alfa schreef:Dat inhalen net voor de meet is exact de reden waarom mensen de 'laatste minuut-invoegers' als asociale hufters beschouwen.
Die asociale hufters van jou doen datgene wat verwacht kan worden om een file zo kort mogelijk te hiuden. Invoegen kort voor de meet is het beste wat je in een file-situatie kunt doen. De hoffelijkheid dient niet alleen de invoeger, maar helpt een paarhonderd voertuigen verder naar achteren in de file. Daar gaat een dusdanige toegevoegde waarde voor het algemeen vanuit dat verheffing tot formele verkeersregel zin heeft.

Het feit dat dit uitgangspunt niet blijkt te landen bij wegen-hobbyisten als jij laat zien dat goede voorlichten echt een must is. Hoewel sommigen wel altijd dat bord voor de kop zullen houden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Vinny » di 18 feb 2014, 0:09

Het probleem is niet alleen dat weggebruikers niet kunnen ritsen. De wegbeheerders laten hun ritsen ook versloffen. 4+2 is geen 2, zoals zoveel mensen bij Rijkswaterstaat en de Vlaamse evenknie lijken te denken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ritsen verplicht

Bericht door sirdanilot » di 18 feb 2014, 0:29

Het probleem is gewoon dat deze wet juridisch gezien nergens op slaat. Je kunt niet mensen dwingen voorrang te verlenen als dat gewoon tegen de verkeersregel ingaat.

Dan zou je een :B6: bord moeten plaatsen op de doorgaande rijbaan of zo... :nuts:

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door petervdveen » di 18 feb 2014, 0:31

^^
Dan moet je de verkeersregel aanpassen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door harry » di 18 feb 2014, 0:56

Alfa schreef:Dat inhalen net voor de meet is exact de reden waarom mensen de 'laatste minuut-invoegers' als asociale hufters beschouwen.
Pino schreef:Die asociale hufters van jou (...) Het feit dat dit uitgangspunt niet blijkt te landen bij wegen-hobbyisten als jij
Alfa zei niet dat hijzelf bij de mensen hoort die hij noemt.
Ik mag toch hopen dat hij dat ook niet bedoelde.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Peter » di 18 feb 2014, 9:42

Je kan het juridisch op de Duitse of Amerikaanse manier oplossen door twee stroken letterlijk te "mergen". Er is dan geen formele voorrang anders dan "first come first serve". Je kunt de first-come-first serve ook in de wet opnemen als voorrangsregel. Dat komt dicht in de buurt van verplicht ritsen (=ruimte scheppen).
Nadeel van first-come-first-serve is de bewijslast na aanrijdingen (ook op USA 4-Stop crossings overigens of gewone voorrang van rechts die alleen voor de eerste auto geldt)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Palance » di 18 feb 2014, 11:25

Peter schreef:Je kan het juridisch op de Duitse of Amerikaanse manier oplossen door twee stroken letterlijk te "mergen". Er is dan geen formele voorrang anders dan "first come first serve".
De Zoetemeerse methode.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Techum » di 18 feb 2014, 11:58

Pino schreef:Die asociale hufters van jou doen datgene wat verwacht kan worden om een file zo kort mogelijk te hiuden. (...)
Precies, laten we de files niet langer maken, maar breder :rofl2:

Even zonder gekheid, het is inderdaad kansloos dat we met zijn allen voor een stuk asfalt betalen om die vervolgens niet te gebruiken. Het punt waar mensen ritsen heeft weinig invloed op hun reistijd, maar des te meer op de veiligheid achteraan de file. Zeker als daar ergens een kruispunt is waar de boel onnodig vastloopt.

Als het niet te handhaven is, is het wel vooral symboolwetgeving.
Als je dit al wilt, maak dan van zowel te vroeg als te laat invoegen/ruimte geven een overtreding.
Anders gaat het alleen over fatsoen en niet over optimaal benutten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Pino » di 18 feb 2014, 12:46

^^ Artikel 5 WVW zou een oplossing kunnen zijn voor beide. Laten we hoe dan ook beginnen met wat voorlichting over gewenst ritsgedrag; iets dat de extreem basale boodschap die begin jaren '90 werd verkondigd wat nuanceert. Al maken ze er een keer een item van in Blik op de Weg of iets dergelijks.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » di 18 feb 2014, 18:49

sirdanilot schreef:Het probleem is gewoon dat deze wet juridisch gezien nergens op slaat. Je kunt niet mensen dwingen voorrang te verlenen als dat gewoon tegen de verkeersregel ingaat.

Dan zou je een :B6: bord moeten plaatsen op de doorgaande rijbaan of zo... :nuts:
Dat druist ook niet tegen de (Belgische verkeersregels in). Wanneer een rijstrook rechts wegvalt, hebben de invoegers altijd voorrang (voorrang van rechts). Wanneer de rijstrook links wegvalt, hebben zij enkel voorrang "bij vertraagd" verkeers en nooit voorrang bij normaal verkeer. Het enige dat de wet verplicht is om verdorie die rijstrook eens te leren gebruiken voor wat ze dient en tot het einde door te rijden.
Alfa schreef: Het een is niet in tegenspraak met het andere. Inhaalstrook is een onterechte benaming voor de laatste meters van een samenvoeging, afvallende rijstrook past beter. Dat inhalen net voor de meet is exact de reden waarom mensen de 'laatste minuut-invoegers' als asociale hufters beschouwen.
Het is nochtans wat de wet van ons verwacht en het zou ons aller leven heel wat aangenamer maken. Het is typisch Vlaams om "voorkruipers" als asociaal te aanzien.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door keokiracer » di 18 feb 2014, 18:57

Wimpie25 schreef:Wanneer een rijstrook rechts wegvalt, hebben de invoegers altijd voorrang (voorrang van rechts).
Geldt dit ook bij invoegers bij aansluitingen/knooppunten?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Ritsen verplicht

Bericht door verfmeer95 » di 18 feb 2014, 19:08

Volgens mij staat er daarom in België en Frankrijk bij iedere oprit altijd een :B5: en :B6: combinatie, zodat verkeer op de hoofdrijbaan altijd voorrang heeft.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » di 18 feb 2014, 19:15

keokiracer schreef:
Wimpie25 schreef:Wanneer een rijstrook rechts wegvalt, hebben de invoegers altijd voorrang (voorrang van rechts).
Geldt dit ook bij invoegers bij aansluitingen/knooppunten?
Neen want bij een invoegstrook staat er altijd een Afbeelding
Daarbij wordt een autosnelweg ook altijd aangeduid als B9 Afbeelding. Dus neen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door keokiracer » di 18 feb 2014, 19:18

Ahja, de Belgische :B6: en :B1: was ik even vergeten
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Attietattie » di 18 feb 2014, 19:26

^^ Absurd inderdaad. Hier dien je gewoon voorrang te verlenen indien je van rijstrook wisselt. Dat lijkt me voldoende.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Mikhail » di 18 feb 2014, 19:30

Palance schreef:
Peter schreef:Je kan het juridisch op de Duitse of Amerikaanse manier oplossen door twee stroken letterlijk te "mergen". Er is dan geen formele voorrang anders dan "first come first serve".
De Zoetemeerse methode.
Deze methode vindt ik zeer goed op het OWN, waar het verkeer in de spits zowiezo vertraagd verloopt, dit principe is eigenlijk ook wel eerlijker.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Alfa » di 18 feb 2014, 19:31

Wimpie25 schreef:Wanneer een rijstrook rechts wegvalt, hebben de invoegers altijd voorrang (voorrang van rechts). Wanneer de rijstrook links wegvalt, hebben zij enkel voorrang "bij vertraagd" verkeers en nooit voorrang bij normaal verkeer. Het enige dat de wet verplicht is om verdorie die rijstrook eens te leren gebruiken voor wat ze dient en tot het einde door te rijden.
Dat vind ik dus ook een wazige regel. Wat mij betreft zou het moeten zijn dat verkeer op de rijstrook die wegvalt voorrang moet verlenen aan het verkeer dat op de doorgaande rijstrook rijdt.

De bestaande 'regel' is duidelijk een voorbeeld van jurisdictie en creatieve interpretatie van bestaande regels door rechters en advocaten (in casu het kapen van de regel van de 'voorrang van rechts') eerder dan het doordacht is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » di 18 feb 2014, 19:43

^^
Dat is in alle gevallen eigenlijk zo, men behoeft immers rekening te houden dat men bij het uitvoeren van een manoeuvre altijd voorrang moet verlenen aan het andere verkeer. Invoegen is een manoeuvre maar afhankelijk van de situatie heb je ofwel geen bijkomende voorrang of juist wel.
Attietattie schreef:^^ Absurd inderdaad. Hier dien je gewoon voorrang te verlenen indien je van rijstrook wisselt. Dat lijkt me voldoende.
Dat is pas een absurde regel want dat zou willen zeggen dat het verkeer dat van links komt ook voorrang krijgt. In zo'n situatie zou ik Jan en Alleman kunnen inhalen en dan nog eens verwachten dat zij voor mij baan moeten ruimen als ik terug naar de rechterrijstrook zou gaan.
Mikhail schreef:
Palance schreef:
Peter schreef:Je kan het juridisch op de Duitse of Amerikaanse manier oplossen door twee stroken letterlijk te "mergen". Er is dan geen formele voorrang anders dan "first come first serve".
De Zoetemeerse methode.
Deze methode vindt ik zeer goed op het OWN, waar het verkeer in de spits zowiezo vertraagd verloopt, dit principe is eigenlijk ook wel eerlijker.
Bestaat ook in België en in zo'n geval heeft het verkeer dat op de rechterrijstrook rijdt nog altijd voorrang ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door keokiracer » di 18 feb 2014, 19:45

Wimpie25 schreef: Dat is pas een absurde regel want dat zou willen zeggen dat het verkeer dat van links komt ook voorrang krijgt. In zo'n situatie zou ik Jan en Alleman kunnen inhalen en dan nog eens verwachten dat zij voor mij baan moeten ruimen als ik terug naar de rechterrijstrook zou gaan.
Nee, je moet voorrang geven aan al het verkeer als je van rijstrook wisselt, dus dan kun je op de linkerrijstrook blijven wachten totdat iemand een plekje voor je maakt als jouw rijstrook eindigt (even het ritsprincipe uiten beschouwing latend)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Alfa » di 18 feb 2014, 20:10

Wimpie25 schreef: Dat is pas een absurde regel want dat zou willen zeggen dat het verkeer dat van links komt ook voorrang krijgt. In zo'n situatie zou ik Jan en Alleman kunnen inhalen en dan nog eens verwachten dat zij voor mij baan moeten ruimen als ik terug naar de rechterrijstrook zou gaan.
Hoezo? Als je van rijstrook wisselt door van de linkerstrook naar de rechterstrook te gaan zou je dan ook geen voorrang hebben. Daar is niets absurd aan. Ik vind eigenlijk dat België die regel gewoon moet overnemen.

Palance schreef:
Peter schreef:Je kan het juridisch op de Duitse of Amerikaanse manier oplossen door twee stroken letterlijk te "mergen". Er is dan geen formele voorrang anders dan "first come first serve".
De Zoetemeerse methode.

Dat is leuk bedacht. Maar werkt zoiets ook bij hogere snelheden? Want dat is het nadeel aan ritsen, de snelheid mag niet te hoog zijn, anders is er onvoldoende tijd om te bepalen of een invoegende auto nu voor moet laten of niet en kan het voortdurend remmen en weer optrekken (om verkeer door te laten) ook juist voor files zorgen.


Hier er trouwens al iemand de exacte forumelering gezien in het KB? Dat spreekt van "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook". Dat lijkt bijna op een verbod van rijstrook te wisselen de meters vóór de samenvoeging van rijstroken. Als dat de bedoeling is kan je dat effect ook bereiken door gewoon een doorlopende lijn te voorzien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Pino » di 18 feb 2014, 22:32

^^ Gezien de formulering van het KB zou dat wel een doorgetrokken streep moeten zijn die er alleen bij sterk vertraagd verkeer ligt. Dat klinkt ook in België als problematisch.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Alfa » di 18 feb 2014, 22:33

Ritsen wordt dus alleen verplicht als er vertraagd verkeer is. Dat is een belangrijke nuance die niet aan bod is gekomen in de pers. Die berichten het alsof je standaard moet ritsen bij invoegend verkeer.

Ik las trouwens dat het ook in Duitsland en Oostenrijk verplicht is om te ritsen. Maar enkel als dat aangegeven staat op een bord. Ik had eigenlijk liever hier ook zoiets gezin ipv een standaardregel.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Tommy » di 18 feb 2014, 22:56

Bwa...
...Het koninklijk besluit over het verplichte ritsen werd gisteren gepubliceerd in het Staatsblad. "De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook", zo luidt het in het KB. ...
Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1875274
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Alfa » di 18 feb 2014, 23:00

^^De titel van dat artikel is ' Wie vanaf 1 maart niet ritst, riskeert een boete'. Dat is iets geheel anders.

Interessant citaat ook vind je daar: "De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker- als in de rechterrijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechterrijstrook en daarna aan één bestuurder op de linkerrijstrook."

Nu heeft men het plots over voorrang. Nu wordt het wel heel verwarrend. Mogen we daaruit concluderen dat de voorrangsregels mee veranderen? Nu is het dus afhankelijk van een vage term als 'vertraagd verkeer' of je voorrang hebt of niet.

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Sophie » di 18 feb 2014, 23:40

Alfa schreef:Ik las trouwens dat het ook in Duitsland en Oostenrijk verplicht is om te ritsen. Maar enkel als dat aangegeven staat op een bord. Ik had eigenlijk liever hier ook zoiets gezin ipv een standaardregel.
Dat klopt niet. De regelgevingen (Ik ga ze nú niet vertalen, als er onduidelijkheden zijn wil alsjeblieft aangeven, dan vertaal ik morgen de betreffende gedeeltes):
„Ist auf Straßen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen können (Reißverschlussverfahren).“ (Duitsland)

„Wenn auf Straßen mit mehr als einem Fahrstreifen für die betreffende Fahrtrichtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder nicht zulässig ist oder ein Fahrstreifen endet, ist den am Weiterfahren gehinderten Fahrzeugen der Wechsel auf den zunächst gelegen verbleibenden Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass diese Fahrzeuge jeweils im Wechsel einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug nachfolgen können (Reißverschlusssystem).“ (Oostenrijk)

Nergens iets over een bord.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Wimpie25 » wo 19 feb 2014, 13:29

Alfa schreef:^^De titel van dat artikel is ' Wie vanaf 1 maart niet ritst, riskeert een boete'. Dat is iets geheel anders.

Interessant citaat ook vind je daar: "De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuurder; in geval het rijden in zowel de linker- als in de rechterrijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechterrijstrook en daarna aan één bestuurder op de linkerrijstrook."

Nu heeft men het plots over voorrang. Nu wordt het wel heel verwarrend. Mogen we daaruit concluderen dat de voorrangsregels mee veranderen? Nu is het dus afhankelijk van een vage term als 'vertraagd verkeer' of je voorrang hebt of niet.
:confuuuse:

De voorrangsregels veranderen hiermee toch helemaal niet, het is toch al jaren zo dat je verplicht voorrang moet verlenen bij een wegversmalling aan de bestuurders die van rechts komen en je voorzichtig moet invoegen als je rijdt op een linkerrijstrook die wegvalt? Het enige dat dit KB nu wijzigt aan de bestaande situatie, is dat ook bij vertraagd verkeer deze regels blijven gelden én dat je verplicht bent om gebruik te blijven maken van een rijstrook tot aan het verdrijfvlak. (bij files en vertraagd verkeer viel vroeger volgens de wegcode het bestaande onderscheid tussen de linker en de rechterrijstrook weg).

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Alfa » wo 19 feb 2014, 13:34

Onder 'beurtelings voorrang verlenen' versta ik dat iemand die moet ritsen ook effectief voorrang heeft.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Tokke1976 » wo 19 feb 2014, 18:40

petervdveen schreef:Eventueel zou je de gele verdrijfpijl dezelfde wettelijke regel mee kunnen geven.
Je mag nooit een verdrijfpijl plaatsen zonder dat deze wordt gevolgd door een kruis.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ritsen verplicht

Bericht door Attietattie » wo 19 feb 2014, 19:49

Tokke1976 schreef:Je mag nooit een verdrijfpijl plaatsen zonder dat deze wordt gevolgd door een kruis.
Zo dus!

[youtube]7GSUInpiggA[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie