Dynamisch verkeersmanagement

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » di 18 feb 2014, 19:17

MrL schreef:Nog even ter verduidelijking:

De snelheidslimiet dat opgelegd wordt door dynamische (of vaste) borden geldt tot de volgende kruising (op een snelweg is dit dus een oprit.)
Dat klopt. Maar eigenlijk zou het slecht zijn om te rekenen op die regel. Zeker op de Antwerpse ring waar een ingewikkelde wegenconfiguratie is met weefstroken en waarbij je er niet altijd een goed zicht op hebt waar er ergens opritten zijn.

Het is ergens begrijpelijk dat mensen denken dat een leeg bord betekent dat er niets meer aan de hand en de toestand dus terug normaal is. De oplossing ligt gewoon in het vermijden van lege borden en het bordje 'einde snelheid' wat die borden gemakkelijk kunnen tonen ipv te neuzelen met regeltjes om de verwarrende toestand te rechtvaardigen.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door MrL » di 18 feb 2014, 21:27

Alfa schreef: Dat klopt. Maar eigenlijk zou het slecht zijn om te rekenen op die regel. Zeker op de Antwerpse ring waar een ingewikkelde wegenconfiguratie is met weefstroken en waarbij je er niet altijd een goed zicht op hebt waar er ergens opritten zijn.
Dat is een feit, op de ring is het zeker niet evident om deze regel toe te passen.
Het is ergens begrijpelijk dat mensen denken dat een leeg bord betekent dat er niets meer aan de hand en de toestand dus terug normaal is. De oplossing ligt gewoon in het vermijden van lege borden en het bordje 'einde snelheid' wat die borden gemakkelijk kunnen tonen ipv te neuzelen met regeltjes om de verwarrende toestand te rechtvaardigen.
Een gemakkelijkere oplossing zie ik door deze op alle borden in te stellen:
:DVM80:
:DVMGP: (natuurlijk afh. van de situatie van de rijstrook)
op het einde van de snelheidsbeperking gevolgd door:
:F9:

Makkelijk en begrijpbaar voor iedereen ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » di 18 feb 2014, 21:35

Dat het met weefstroken iets minder duidelijk wordt waar precies nu de oprit ligt, kan ik begrijpen. Dat wil echter niet zeggen dat de regels daarom minder geldig zijn. Het is een duidelijke stelling die op alle wegtypes toepasbaarblijft.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Caesar » wo 19 feb 2014, 11:06

De regel is niet anders interpreteerbaar, dus goed.

Op de ring van Antwerpen stoor ik me mateloos aan mensen die sneller dan 100 rijden. Dat is daar al (bij wijze van spreken) 100 jaar de max snelheid.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Tokke1976 » wo 19 feb 2014, 18:38

Alfa schreef:
MrL schreef:Nog even ter verduidelijking:

De snelheidslimiet dat opgelegd wordt door dynamische (of vaste) borden geldt tot de volgende kruising (op een snelweg is dit dus een oprit.)
Dat klopt. Maar eigenlijk zou het slecht zijn om te rekenen op die regel. Zeker op de Antwerpse ring waar een ingewikkelde wegenconfiguratie is met weefstroken en waarbij je er niet altijd een goed zicht op hebt waar er ergens opritten zijn.

Het is ergens begrijpelijk dat mensen denken dat een leeg bord betekent dat er niets meer aan de hand en de toestand dus terug normaal is. De oplossing ligt gewoon in het vermijden van lege borden en het bordje 'einde snelheid' wat die borden gemakkelijk kunnen tonen ipv te neuzelen met regeltjes om de verwarrende toestand te rechtvaardigen.
Op de Antwerpse ring wordt na elke oprit de 100 herhaald. Je kan dus onmogelijk zeggen dat je van niets weet, laat staan zeggen dat het ingewikkeld is.
De regelgeving is duidelijk en ontegensprekelijk.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » wo 19 feb 2014, 21:08

MrL schreef:
Alfa schreef: Dat klopt. Maar eigenlijk zou het slecht zijn om te rekenen op die regel. Zeker op de Antwerpse ring waar een ingewikkelde wegenconfiguratie is met weefstroken en waarbij je er niet altijd een goed zicht op hebt waar er ergens opritten zijn.
Dat is een feit, op de ring is het zeker niet evident om deze regel toe te passen.
Het is ergens begrijpelijk dat mensen denken dat een leeg bord betekent dat er niets meer aan de hand en de toestand dus terug normaal is. De oplossing ligt gewoon in het vermijden van lege borden en het bordje 'einde snelheid' wat die borden gemakkelijk kunnen tonen ipv te neuzelen met regeltjes om de verwarrende toestand te rechtvaardigen.
Een gemakkelijkere oplossing zie ik door deze op alle borden in te stellen:
:DVM80:
:DVMGP: (natuurlijk afh. van de situatie van de rijstrook)
op het einde van de snelheidsbeperking gevolgd door:
:F9:

Makkelijk en begrijpbaar voor iedereen ;)
Ben ik 100% mee eens, maar in ons land gaan regeltjes voor alles...
****

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door nielske1990 » wo 19 feb 2014, 21:12

Tokke1976 schreef:Op de Antwerpse ring wordt na elke oprit de 100 herhaald. Je kan dus onmogelijk zeggen dat je van niets weet, laat staan zeggen dat het ingewikkeld is.
De regelgeving is duidelijk en ontegensprekelijk.
Juist voor buitenlanders is dat dus niet duidelijk. Die zijn het anders gewend. Heb dat zelf ook gehad, 100, 100, groene pijl (o, dan zal het wel voorbij zijn, temeer omdat we het stedelijk gebied uitreden) en opeens weer 100. Echt onduidelijk. Dan vind ik het duidelijker als de snelheid elk portaal wordt herhaald, zoals in NL of D. Al zou ik in NL toch wel graag de :DVMEAV: terugzien...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » do 20 feb 2014, 0:03

Tokke1976 schreef:
Alfa schreef:
MrL schreef:Nog even ter verduidelijking:

De snelheidslimiet dat opgelegd wordt door dynamische (of vaste) borden geldt tot de volgende kruising (op een snelweg is dit dus een oprit.)
Dat klopt. Maar eigenlijk zou het slecht zijn om te rekenen op die regel. Zeker op de Antwerpse ring waar een ingewikkelde wegenconfiguratie is met weefstroken en waarbij je er niet altijd een goed zicht op hebt waar er ergens opritten zijn.

Het is ergens begrijpelijk dat mensen denken dat een leeg bord betekent dat er niets meer aan de hand en de toestand dus terug normaal is. De oplossing ligt gewoon in het vermijden van lege borden en het bordje 'einde snelheid' wat die borden gemakkelijk kunnen tonen ipv te neuzelen met regeltjes om de verwarrende toestand te rechtvaardigen.
Op de Antwerpse ring wordt na elke oprit de 100 herhaald. Je kan dus onmogelijk zeggen dat je van niets weet, laat staan zeggen dat het ingewikkeld is.
De regelgeving is duidelijk en ontegensprekelijk.
Op dynamische signalisatieborden. Daar ging het hem juist om. Velen denken (niet geheel onlogisch) bij het zien van een leeg paneel dat de door het vorige dynamische bord opgelegde snelheidslimiet niet meer geldt. In plaats van regeltjes uit de kast te halen die in het Antwerpse geval nog meer onduidelijkheid opleveren is het dus beter lege borden te vermijden en op het einde het gekende 'einde snelheid'-bord tevoorschijn te toveren.
Caesar schreef:De regel is niet anders interpreteerbaar, dus goed.
Het is gewoon niet goed te overzien is waar er allemaal opritten zijn. Hij is daarom minstens verwarrend. Er is ook geen enkele reden waarom er lege panelen zouden moeten zijn. Het kost geen moeite om ook iets op die tussenliggende panelen te tonen. Een groene pijl of een herhaling van de maximumsnelheid. Dat is beter dan te rekenen dat iedereen (ook buitenlanders) exact op de hoogte is van een vrij onbekende regel en ook nog eens weet waar er ergens opritten zijn.
Caesar schreef: Op de ring van Antwerpen stoor ik me mateloos aan mensen die sneller dan 100 rijden. Dat is daar al (bij wijze van spreken) 100 jaar de max snelheid.
120 en 100 is ten eerste al geen groot snelheidsverschil, maar voorts is 120 nog steeds de normale snelheid op snelwegen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » do 20 feb 2014, 19:55

Toch blijft de regelgeving duidelijk en onweerlegbaar. Zelfs bij weefstroken is het nog duidelijk waar de oprit begint. Het zou nogal scheef zijn om de regelgeving te veranderen omdat sommigen hun wegcode niet goed kennen. Dynamische signalisatie dient in de eerste plaats om het verkeer voor ons allen veiliger te maken en ons duidelijke informatie te verschaffen over het rijstrookgebruik.

Overigens is het altijd duidelijk waar een oprit begint, enkel dan wordt er namelijk zo'n bord op het puntstuk gezet

https://maps.google.be/?ll=51.205206,4. ... 1,,0,-0.49

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jump » do 20 feb 2014, 20:24

Ik dacht dat de oprit begint waar de volle witte lijn overgaat in stippellijn. Dat is ook altijd de locatie van het voorrangsbord dat je verderop al ziet staan. Op die plaats staan ook altijd andere eventuele borden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » do 20 feb 2014, 22:48

^^
Klopt, naast het bord "verplicht rechtdoor" (D1) kom je daar ook de voorrangsdriekhoek tegen (B1) en op het einde van de invoegstrook zou je normaliter ook het bord van voorrangsweg moeten zien staan. Afhankelijk van de snelweg zou daar ook het bord van "Inhalen toegestaan 19u-6u" voor vrachtwagens moeten staan.

https://maps.google.be/?ll=50.948448,4. ... 17,,0,4.71

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » do 20 feb 2014, 22:51

Wimpie25 schreef:Toch blijft de regelgeving duidelijk en onweerlegbaar. Zelfs bij weefstroken is het nog duidelijk waar de oprit begint. Het zou nogal scheef zijn om de regelgeving te veranderen omdat sommigen hun wegcode niet goed kennen.
De regel moet niet veranderd worden. Maar extra aanduiding is niet verkeerd.

Jan Leirs
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 2:33
Locatie: Antwerpen (Merksem)
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jan Leirs » di 15 apr 2014, 0:41

Einde van een snelheidsbeperking wordt trouwens wel altijd weergegeven op de dynamische borden. Dat moet toch een belletje doen rinkelen bij mensen die denken dat een groen pijltje hetzelfde wil zeggen.
Posts op dit forum bevatten uitsluitend persoonlijke meningen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door boe! » di 15 apr 2014, 8:35

Jan Leirs schreef:Einde van een snelheidsbeperking wordt trouwens wel altijd weergegeven op de dynamische borden.
Afgelopen zondag gezien dat dat niet altijd het geval is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 10:18

^^
Dat hoeft ook niet altijd aangezien de beperking zowiezo vervalt aan de volgende kruising indien deze daar niet opnieuw herhaald wordt.
Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:Toch blijft de regelgeving duidelijk en onweerlegbaar. Zelfs bij weefstroken is het nog duidelijk waar de oprit begint. Het zou nogal scheef zijn om de regelgeving te veranderen omdat sommigen hun wegcode niet goed kennen.
De regel moet niet veranderd worden. Maar extra aanduiding is niet verkeerd.
Vandaar dat bij dynamische rijstrooksignalisatie de dag van vandaag ook de op- en afritten worden aangeduid onder normale omstandigheden ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Attietattie » di 15 apr 2014, 10:23

Wimpie25 schreef:Dat hoeft ook niet altijd aangezien de beperking zowiezo vervalt aan de volgende kruising indien deze daar niet opnieuw herhaald wordt.
Dus dan moet je in sommige gevallen nog 10 kilometer 50 rijden. Wel nodig dus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 10:38

^^
In zo'n geval kondigt men gewoon wel het einde aan. Bovendien, toon mij een snelweg in Vlaanderen waar er dynamische signalisatie staat én er tien kilometer tussen twee afritten zit. Het punt is hier wel duidelijk mag ik hopen?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Attietattie » di 15 apr 2014, 10:40

^^ Al is het een halve kilometer. Het is teveel.

Het punt is hier wel duidelijk mag ik hopen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Alfa » di 15 apr 2014, 12:40

Wimpie25 schreef:^^
Dat hoeft ook niet altijd aangezien de beperking zowiezo vervalt aan de volgende kruising indien deze daar niet opnieuw herhaald wordt.
Alfa schreef:
Wimpie25 schreef:Toch blijft de regelgeving duidelijk en onweerlegbaar. Zelfs bij weefstroken is het nog duidelijk waar de oprit begint. Het zou nogal scheef zijn om de regelgeving te veranderen omdat sommigen hun wegcode niet goed kennen.
De regel moet niet veranderd worden. Maar extra aanduiding is niet verkeerd.
Vandaar dat bij dynamische rijstrooksignalisatie de dag van vandaag ook de op- en afritten worden aangeduid onder normale omstandigheden ;)
Dat is slechts om duidelijk te maken dat de spitstrook op die plaatsen ook overschreden mag worden om de volgende afrit te nemen (en hetzelfde voor de oprit).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 13:42

^^
Klopt maar dat is natuurlijk wel een handige bijkomstigheid :D
Attietattie schreef:^^ Al is het een halve kilometer. Het is teveel.

Het punt is hier wel duidelijk mag ik hopen?
Toon mij de plaats waar men dat onbewust vergeten is én het dus een probleem kan vormen en misschien dat je geredeneer dan nog ergens op slaat. :facepalm:
Als een regime beëindigd wordt door een afrit, dan is dat bewust zo gedaan. Het einde van het regime "90-SMOG" wordt ook zelden aangekondigd, in vrijwel alle gevallen laat men dat uitdoven door een afrit er een einde aan te laten maken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Attietattie » di 15 apr 2014, 13:47

Wimpie25 schreef:Toon mij de plaats waar men dat onbewust vergeten is én het dus een probleem kan vormen en misschien dat je geredeneer dan nog ergens op slaat.
Ik ga af op 'het geredeneer' van anderen. Ik heb het zelf nooit gezien want ik kom bijna nooit in België. 'Het geredeneer' verklapt namelijk niet dat dat alleen ter hoogte van een toerit wordt nagelaten.

'Het geredeneer' slaat dus nog steeds ergens op, totdat iemand stelt dat dat niet bedoeld wordt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door waldo79 » di 15 apr 2014, 13:51

...en misschien dat je geredeneer dan nog ergens op slaat.
Wimpie, dit soort opmerkingen zijn dodelijk in een discussie. Zou je dat voor je willen laten :neenee:

On-topic: ik ben blij dat in Vlaanderen met dynamisch verkeersmanagement wordt gewerkt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » di 15 apr 2014, 20:05

Een discussie herkauwen die al tig keren uitgebreid behandeld is geweest en waar sommige Vlaamse forumleden aan duizenden tekens in gestoken hebben om de moraal duidelijk te maken, dat is pas een dooddoener. :nuts:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Attietattie » di 15 apr 2014, 20:47

^^ Ik snap je frustratie. Als je simpelweg zegt: nee Attie, dergelijke situaties komen alleen voor als er binnen enkele honderden meters een toerit gesitueerd is, dan had je een stuk minder tekens nodig gehad, want dan had ik niets meer te zeggen. Maar nee, je kiest ervoor pissig te reageren. Vooral doen, dat staat gelijk aan feeding the troll. :honger:


Deze tip krijg je gratis en voor niets! :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door duikgek89 » di 15 apr 2014, 22:45

Laat maar, straks krijg ik mijn landgenoten achter me aan...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » wo 16 apr 2014, 11:52

Een nogal onbeschofte reactie verdient in mijn ogen een onbeleefd wederwoord, misschien dat het te wijten valt aan de culturele verschillen die er zijn in algemene omgangsvormen met de gemiddelde medemens maar je zou er goed aan doen om je in het vervolg wat constructiever op te stellen en een eerdere discussie nog eens na te lezen, Attietattie.
Laten we het erop houden dat het voor iedereen nu wel duidelijk is hoe het systeem in elkaar zit.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door captain007 » wo 16 apr 2014, 13:13

^^ Laten we het vooral beschaafd houden. Daarnaast moeten we ook in gedachten houden dat teksten als je die leest soms minder genuanceerd overkomen dan het zou zijn als je het zegt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Wimpie25 » wo 16 apr 2014, 18:15

Goed, we zullen de discussie afsluiten. Beton erover ;)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Mikhail » wo 16 apr 2014, 21:19

Zouden we het hierniet beter hebben over de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van dvm?

De vms panelen op de Brusselse ring en toestromende snelwegen duiden nu ook de reistijden aan naar het volgende knooppunt op diezelfde ring. Ik heb dit zondag in werking gezien, ik weet niet of dit ook in de week aangeduid wordt?
****

Jan Leirs
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 2:33
Locatie: Antwerpen (Merksem)
Contacteer:

Re: Dynamisch verkeersmanagement

Bericht door Jan Leirs » wo 16 apr 2014, 21:38

Reistijden voor en op de ring van Brussel zijn sinds begin deze maand ingevoerd. Ze staan er week, weekend, dag en nacht. :-)
Posts op dit forum bevatten uitsluitend persoonlijke meningen.

Plaats reactie