[RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » zo 13 jan 2013, 17:44

boe! schreef:^^ Maar voor die paar tieners ga je geen gigantisch Outlet Center bouwen.
Nou mij boeit zoiets echt helemaal totaal absoluut niet...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rein » zo 13 jan 2013, 18:51

Bij Halfweg komt trouwens wel een nieuw outlet center, op de terreinen van de voormalige suikerfabriek. Er direct tegenover ligt het nieuwe station van Halfweg, maar er komen ook 1700 betaalde parkeerplaatsen. Blijkbaar zien sommigen nog wel ruimte voor een nieuw outlet center in de randstad.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » zo 13 jan 2013, 19:22

Ik dacht dat Sugar City veel meer zou zijn dan alleen een Outlet Center, maar ook een bioscoop en een uitgaanscentrum zou gaan herbergen. Dat zou het voor mij veel interessanter maken om er heen gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door mavas » zo 13 jan 2013, 22:01

^^ Daarnaast wil men ook naast de afrit IJmuiden op de A22 een outletcenter realiseren. Mijns inziens komen er een beetje te veel van die dingen. Maar goed, dat is denk ik meer iets voor een eigen onderwerp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door keokiracer » zo 13 jan 2013, 22:03

jelger schreef:Als ik hoor dat Rosada inmiddels voor de helft leeg staat
Volgens mij heeft het nooit veel voller gezeten...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rein » zo 13 jan 2013, 22:04

Die van IJmuiden is toch ook net afgeketst, dacht ik. Het was van de week nog in het regionale nieuws.

Maar dit is natuurlijk behoorlijk off topic. :offtopic:

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Tijgernoot » di 15 jan 2013, 9:06

Palance schreef:Rosada is volstrekt niet-interessant vanwege het feit dat 90% kledingzaken zijn, en dat is voor mij - en vele anderen - niets. Het centrum van Zoetermeer (Stadshart) is trouwens ook bepaald niet sfeervol, dus het is logisch dat het concurrentie te duchten heeft.
Misschien niet sfeervol, maar het is wel een van de drukste winkelgebieden in Zuid-Holland door het grote winkelaanbod en het aantrekkelijke tariefsysteem van de parkeergarages (eerste drie uur gratis!), iets wat alleen mogelijk is door de hoge omzet van de winkels in het gebied. Na jarenlang succesvolle investeringen door de gemeente in het centrum leek men nu een mes in de rug van diezelfde gemeente te krijgen, groot gelijk dat het niet is doorgegaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door mavas » di 04 mar 2014, 11:58

Aantal reizigers Randstadrail blijft ver achter bij prognoses
31-1-14 - 10:09

Randstadrail, het vlaggenschip van het regionaal openbaar vervoer, trekt veel minder reizigers dan verwacht. Na een hoopvol begin is de groei van het aantal reizigers de afgelopen jaren nagenoeg tot stilstand gekomen. De aantallen blijven ver achter bij de prognoses.

Lees verder: http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... oses.dhtml
Voor 1,1 miljard maar 94.000 reizigers.... En wat noemt men als reden: De crisis. :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Palance » di 04 mar 2014, 12:28

Er staat dat óók (en dus niet uitsluitend!) de crisis een oorzaak kan zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Mark » di 04 mar 2014, 13:50

Het artikel kijkt volgens mij niet naar metrolijn E, welke het beter doet dan verwacht.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door waldo79 » di 04 mar 2014, 14:36

^^Inderdaad het is puur gericht op de Zoetermeer - Den Haag verbinding :ongeduldig:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Mark » di 04 mar 2014, 14:47

Daarop nog inhakend, ik vermoed dat de 1.1 miljard euro inclusief de Statentunnel is, de boortunnel tussen Rotterdam Centraal en Meijersplein voor metrolijn E en de ombouw van de Hofpleinlijn. Ik kan mij niet voorstellen dat het aanpassen van de Zoetermeerlijn en de nieuwe stukjes tracé bij Den Haag, NOI en Zoetermeer alleen tot dat bedrag komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Palance » di 04 mar 2014, 15:14

En dat terwijl die tunnel dus niks te maken heeft met Den Haag-Zoetermeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Ds79m » di 04 mar 2014, 18:46

Een groot OV-project waarbij later blijkt dat de reizigersaantallen te hoog zijn ingeschat? Je verwacht het niet hè... :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Riva » wo 05 mar 2014, 17:27

Jawel, net als een krant die alles door elkaar haalt...
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » vr 07 mar 2014, 12:45

Ds79m schreef:Een groot OV-project waarbij later blijkt dat de reizigersaantallen te hoog zijn ingeschat? Je verwacht het niet hè... :roll:
Inderdaad. Met enorm gepushte reizigersprognoses zijn waanzinnige investeringen in het openbaar vervoer doorgeduwd. En het leidt uiteindelijk tot niets. Ik heb namelijk ook de RET bepaald nog geen victorie horen kraaien over enorme reizigerstoenames op het deel van lijn E dat vroeger de Hofpleinspoorlijn was. Ik vrees ook dat het van die kant angstvallig stil gaat blijven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Mark » vr 07 mar 2014, 13:13

^^ Ongeveer 2 jaar terug gingen er 27.000 per dag mensen met metrolijn E / Hofpleinlijn. In de nadagen van de NS lag dit aantal rond de 7.200 reizigers per dag.

lebre7
stadsweg
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 23:59
Locatie: A20

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door lebre7 » vr 07 mar 2014, 16:47

Rene schreef:(...)
Ik heb namelijk ook de RET bepaald nog geen victorie horen kraaien over enorme reizigerstoenames op het deel van lijn E dat vroeger de Hofpleinspoorlijn was. Ik vrees ook dat het van die kant angstvallig stil gaat blijven.
'RandstadRail trekt 20.000 reizigers per dag'
21-08-2011 - Rijnmond.nl

Jaarverslag RET
2012 -
Afbeelding

Overigens is er een symposium over RandstadRail dit jaar april. http://www.rrs2014.nl/ Voor zover ik zie gaat het vooral om het Rotterdamse gedeelte (zie bijv. geen HTM, Stadsregio Haaglanden).
rrs2014 schreef:Sinds 2010 is RandstadRail in gebruik en de resultaten zijn boven verwachting. In de voorbereiding en uitvoering is een schat aan kennis opgedaan die van grote meerwaarde is voor de grote infrastructurele projecten van vandaag en morgen. Om de belangrijkste inzichten met u te delen, nodigen we u graag uit voor het eenmalige interactieve symposium Inside RandstadRail.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » vr 07 mar 2014, 22:16

20.000 reizigers per dag. Werkelijk e-n-o-r-m, die toename. Of toch niet ?
De Amsterdamse ringlijn zat al in 2004 op zo'n 23.500 reizigers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 mar 2014, 23:23

^^ Als je Marks post leest is het van 7200 in de NS-tijd naar 27000 met RandstadRail gegaan. Dat is een verviervoudiging. Dat lijkt mij een aanzienlijke toename, of zijn er andere factoren die ik over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » za 08 mar 2014, 0:59

Of het nu een verviervoudiging is, maakt weinig uit. De omvang is niet zodanig dat die potjes breekt.

In 2000 was het plan om in 2010 wel 42.000 instappers per dag te hebben op de Zoetermeerlijn en 32.000 per dag op de Hofpleinlijn.
Daarmee zit ook lijn E nog altijd aanzienlijk onder de prognose voor 2010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door boe! » za 08 mar 2014, 8:48

Je kan je blind staren op reizigersaantallen (en dus de omzetkant), je moet ook kijken naar de kostenkant. Reizigersaantallen kunnen verviervoudigen, maar je hebt er niets aan als de kosten nog harder stijgen. RET is al een tijdje bezig met maatregelen en ze hebben afgelopen maand nog een keer bevestigd dat de metro in 2017 zonder miljoenensteun van de stadsregio moet gaan rijden. Dat is goed nieuws voor de belastingbetaler.

:arrow: artikel Trouw

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Rene » za 08 mar 2014, 22:10

^^
En dat geloof jij zomaar ?

De kosten van alle infrastructuur zijn afgeschoven naar de overheid, waarbij er totaal geen gebruikersvergoeding wordt betaald.
Bij dat laatste moet je uiteraard afwegen wat de kosten van die regionale hoofdrailinfra zijn afgezet tegen de prestatie in reizigerskilometers, en dan de infrakosten per reizigerskilometer (=personenverplaatsingskm) bepalen.
Die kosten zijn heel wat hoger dan de infrakosten per personenverplaatsingskilometer over het hoofdwegennet in de regio. Die meerkosten per rkm/pvkm moet je goed beschouwd ook als miljoenensteun in beeld brengen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door RSK » zo 09 mar 2014, 10:11

Sowieso best wel opmerkelijk dat het bij investeringen in het OV als wenselijk wordt gezien wanneer er meer reizigers komen, terwijl bij de aanleg of verbreding van een weg de 'verkeersaanzuigende werking' vrijwel altijd als tegenargument wordt gebruikt. Terwijl het in de kern allebei gaat om het beter van A naar B krijgen van mensen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door verfmeer95 » zo 09 mar 2014, 11:27

^^ Dat komt omdat het aantal voertuigen bij ov dan weinig tot niet toeneemt, waardoor de overlast gelijk blijft. Bij wegen geldt dat bij extra verkeer extra voertuigen van de weg gebruikmaken, die dan weer extra herrie en luchtvervuiling veroorzaken.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vahalis » zo 09 mar 2014, 11:36

^^ dat is waar tot een bepaalde drempelwaarde aan reizigers. Daarna zijn langere voertuigen en/of frequentieverhogingen nodig.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door boe! » zo 09 mar 2014, 17:25

Rene schreef:En dat geloof jij zomaar ?
Ik schreef "zonder miljoenen van de stadsregio". Dat wil niet zeggen dat er uit andere bronnen niets meer wordt gesubsidieerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Vinny » zo 09 mar 2014, 18:42

verfmeer95 schreef:^^ Dat komt omdat het aantal voertuigen bij ov dan weinig tot niet toeneemt, waardoor de overlast gelijk blijft. Bij wegen geldt dat bij extra verkeer extra voertuigen van de weg gebruikmaken, die dan weer extra herrie en luchtvervuiling veroorzaken.
Dat is het politieke verhaal. Natuurlijk speelt geld ook een rol: als de overheid geld uitgeeft aan een openbaar vervoer verbinding dan zal een toename van het aantal reizigers leiden tot de daling van de subsidie per reiziger, terwijl voor het wegennet de situatie omgekeerd geldt. Een toename van het aantal auto's betekent dat de overheid meer geld kwijt is aan geluidsschermen, wegverbredingen en telematica.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Wally » za 15 mar 2014, 14:16

boe! schreef:
Rene schreef:En dat geloof jij zomaar ?
Ik schreef "zonder miljoenen van de stadsregio". Dat wil niet zeggen dat er uit andere bronnen niets meer wordt gesubsidieerd.
Het gaat er hier meer om wat er gesubsidieerd wordt.

Uit het jaarverslag RET van 2012:
De gebruiksvergoeding is de vergoeding die RET N.V. aan RET Infrastructuur B.V. (2012: € 17,8 miljoen; 2011: € 16,3 miljoen) heeft betaald voor het gebruikmaken van de infrastructuur en aan RET Railgebonden Voertuigen B.V. (2012: 40,7 miljoen; 2011: € 41,4 miljoen) voor het gebruik van de tram- en metrostellen. De kosten betreffen hoofdzakelijk afschrijvings- en rentekosten.
Nieuwe infrastructuur (veelal in opdracht van Stadsregio) wordt doorgaans apart gefinancierd.

Tevens kom ik tegen dat men aanschafsubsidies van activa al verwerkt in de boekwaarde (minder afschrijving).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [RANDSTADRAIL] Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn

Bericht door Mark » di 27 mei 2014, 20:58

Voor de geïnteresseerden, in dit document (pagina 9) staan wat nieuwe groeicijfers over de Rotterdamse metro met in het bijzonder ook de Randstadrail, het lijn E gedeelte.

Plaats reactie