[OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door DjIdee » za 08 mar 2014, 16:45

Heeft ook iets met de houding van mensen te maken. Ik schrik elke keer weer als ik terug kom in de regio (17 jaar in Stadskanaal gewoond)... Mopperen en de overheid moet alles maar regelen. Maar zelf ook geen vinger uitsteken (enkelen uitgezonderd)... En als dan bij mijn moeder (lerares) ze inmiddels de derde generatie van een bepaalde familie in de klas heeft, en die ondanks alle moeite toch genoegen neemt met een leventje op de bank in de bijstand dan weet ik het ook niet meer (en mijn ma dus ook niet) :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » za 08 mar 2014, 16:54

Ik woon bijna twee jaar in Friesland en wat jij zegt herken ik echter niet. Ik zou juist zeggen: veel ondernemende mensen juist (vooral in de toeristische sector). Alleen je ziet dus wel dat de leeftijdscategorie 20-40 "verdwijnt".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Kaaiman » za 08 mar 2014, 17:51

Op het platteland (inclusief regiocentra als Stadskanaal) is de leeftijdscategorie 20-40 inderdaad slecht vertegenwoordigd. Die leeftijdscategorie trekt toch vaak naar de grotere steden met opleidingsinstituten en blijft daar ook hangen tot er kinderen opgevoed moeten worden of er genoeg geld is vergaard om rustig landelijk te gaan wonen.

Dit geldt met name voor hoger opgeleiden (hbo, wo), waarmee het gemiddelde opleidingsniveau ten plattelande in de leeftijdscategorie 20-40 relatief laag zal zijn. Geen hogeschool of universiteit, geen jongvolwassenen. Speelt natuurlijk ook nog mee wat de vooruitzichten op een baan op niveau zijn, en die zijn voor hoger opgeleiden in het Noorden behoorlijk mager, zowel op het platteland als in de grotere plaatsen.

De spoorlijn Stadskanaal - Groningen zal vooral reizigers overnemen van de Qliners naar Stad en mogelijk nog wat extra reizigers vanwege het comfort en een snellere reistijd.

Overigens zie ik liever het Qlinernetwerk verder worden uitgebreid tussen de regiocentra, maar er is eerder sprake van verdere inkrimping. Qliner 327 Emmen - Hoogeveen is enkele jaren terug opgeheven en van een Qliner Emmen - Ter Apel - Stadskanaal zal het ook wel niet komen...
TOEVOEGING
Een jaar geleden propageerde ik al iets soortgelijks in dit topic: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 30#p686913
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door DjIdee » za 08 mar 2014, 19:59

Vinny schreef:Ik woon bijna twee jaar in Friesland en wat jij zegt herken ik echter niet. Ik zou juist zeggen: veel ondernemende mensen juist (vooral in de toeristische sector). Alleen je ziet dus wel dat de leeftijdscategorie 20-40 "verdwijnt".
Woon nu 5 jaar in Marum (nog net Groningen), en heb veel mensen uit diverse regio's in mijn vriendenkring. NO / O en ZO Groningen springen daar wel in negatieve zin uit. Heel anders dan andere gebieden waar ook 'krimp' is, of waar werk vinden een uitdaging is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » zo 09 mar 2014, 19:05

Ja, de gebieden die jij opnoemt - daar heb ik weer weinig ervaring mee. De plaatsen in Groningen die aan één der spoorlijnen liggen vind ik typerende op Groningen gerichte forensendorpen. Maar ik ken er verder ook niemand: maar zo ziet het er gewoon uit vanuit de trein. Van die Almere-aandoende rijtjeshuizen en zo. En van Stadskanaal kan ik me vooral de "wolkenkrabber" nog herinneren (ben er één keer geweest). Dat ding is volkomen misplaatst in zijn omgeving.

Punt is meer dat ik niet het idee heb dat een spoorlijn er nou voor gaat zorgen dat de (jeugd)werkloosheid afneemt, de bedrijvigheid toeneemt en er voor de leeftijdscategorie 20-40 nieuwe kansen ontstaan. Ik denk wel dat het voor forensen uit Stadskanaal naar Groningen prettiger reizen wordt. Misschien kan daardoor wat dynamiek ontstaan zodat er een paar nieuwbouwwijken van de grond komen. Maar meer ook niet. Bij doortrekking naar Emmen kan de reistijd Stadskanaal-Zwolle wel fors worden verkort per openbaar vervoer. Maar dat is slechts leuk voor een enkeling.

Blijft over dat de investering in de spoorlijn op zich per reiziger (zelfs als het reizigersaantal niet echt gaat toenemen) lager is dan bijv. de Noord-Zuidmetro in Amsterdam en de Hogesnelheidslijn Amsterdam-Breda Grens. Dus als doelgericht beleid om de infrastructuur te verbeteren in het Noorden ter compensatie van de vervallen Zuiderzeelijn zie ik het niet als verkeerd uitgegeven geld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » zo 09 mar 2014, 20:44

Vinny schreef:En van Stadskanaal kan ik me vooral de "wolkenkrabber" nog herinneren (ben er één keer geweest). Dat ding is volkomen misplaatst in zijn omgeving.
Dan wordt het tijd om eens een kop koffie hier te komen drinken want het zijn er inmiddels 3.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » zo 09 mar 2014, 20:53

Het zijn ook net kinderen :) Je verliest een bepaald gezin wat jaren uit het oog, en ineens zijn er twee extra hummels bijgekomen :lol:

Maar goed, theoretisch wel meer potentie voor een station dus. Als die dingen natuurlijk een beetje dichtbij het geplande station staan dan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door DjIdee » zo 09 mar 2014, 21:00

mhkamp schreef:
Vinny schreef:En van Stadskanaal kan ik me vooral de "wolkenkrabber" nog herinneren (ben er één keer geweest). Dat ding is volkomen misplaatst in zijn omgeving.
Dan wordt het tijd om eens een kop koffie hier te komen drinken want het zijn er inmiddels 3.
4 toch inmiddels? Of vind je het 'stadshart' daar niet daaronder vallen? (2e van links)

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » zo 09 mar 2014, 22:13

^^ Oké, ik heb een miskleun :oops:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Eemspoort » di 11 mar 2014, 9:48

Ik ken niet veel mensen in oost Groningen. Ik heb een maatje in Muntendam, 1 in Veendam en een collega in Ter Apel.
Van het beetje wat ik de afgelopen jaren gezien heb, kreeg ik de indruk dat de jeugd daar toch redelijk ongemotiveerd is om wat zinnigs met hun leven te gaan doen.
Het is al aangehaald, een toekomst als bankhangende bijstandstrekker staat ze niet tegen.
Er vanuit gaande dat ouders nog steeds een voorbeeld-functie hebben is dat ook niet zo vreemd. De werkloosheid is aardig hoog, en veel mensen met werk doen dat via een uitzendbureau, wat ook niet "je dat" is.
In Delfzijl en Appingedam zie je dat volgens mij wat minder, daar de AKZO voor aardig wat werkgelegenheid zorgt. Ook de overige industrie in Delfzijl en de Eemshaven wel, maar de vrije val van Aldel helpt daar natuurlijk niet bij.

Maar on-topic:
Reactivering van die lijn kon ook nog wel eens een positieve impuls hebben voor schoolgaande jongeren.
Daar het reizen per trein vaak vlotter en comfortabeler is, zal men denkelijk sneller kiezen voor een (hogere) opleiding verder weg. Noem stad Groningen en (bij doortrekking van de lijn) Emmen en misschien zelfs Zwolle.
Niet dat je daarmee werkgelegenheid creëert voor diezelfde jongeren, maar een aardig deel van NL komt wel dichterbij, waardoor het werken in de stad en toch buiten wonen wellicht interessanter word.
Maar goed, deze gedachten zijn nergens op gebaseerd, het is zomaar een idee/gevoel wat ik er bij heb.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Peter » di 11 mar 2014, 11:16

In de regel kom je met een goede procesoperator opleiding (Vapro B of C; MBO/HBO niveau) toch wel redelijk aan een baan in het noorden. Vermoedelijk zelfs beter in Groningen en Friesland dan in Drenthe. Werk voor VMBOers of administratief opgeleiden zal veel minder voor het oprapen liggen, alsmede wellicht academisch werk. Tja: dan moet je verhuizen.

Vroeger verhuisde men naar Canada of Australie om werk te vinden, maar nu vinden enkelen Zwolle of Rotterdam al te ver (en de uitkeringsinstantie is het daarmee eens).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Naturist » di 11 mar 2014, 17:28

^^Ik proef hier een politiek statement, zullen we het erop houden dat een overheid voorwaardescheppend bezig moet zijn?
En in dat kader -en nu gaan we weer on-topic- is zo'n spoorlijn een goede voorwaarde om bijvoorbeeld werk wat verder weg, aan te kunnen nemen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » di 11 mar 2014, 17:42

^^Als ik goed door kan rijden is Groningen ongeveer 3 kwartier.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Peter » di 11 mar 2014, 18:17

Met uitzondering van scholieren en mensen die in de grotere steden werken (met parkeerkosten en problemen) als Groningen en Leeuwarden, zullen velen de auto nemen naar het werk. De beschikbaarheid van een snelle bus of trein bevordert met name de bereidheid van mensen om mensen zich ergens te laten vestigen (omdat kinderen maar soms ook half werkende partners mobieler zijn). Q-liner bus of trein maakt weinig uit. Alleen als een buslijn heel druk is en je 4 of meer bussen in het uur moet laten rijden in de spits wordt het wellicht interessant een lightrail of trein te overwegen als de aanlegkosten gering zijn.

Industrie als AKZO heeft veel 24/7 ploegendiensten. Wie nachtdienst heeft, heeft meestal weinig aan het OV.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » di 11 mar 2014, 19:45

Maar in het noorden van Nederland kun je niet stellen dat er niets aan het wegennet wordt gedaan :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door DjIdee » do 13 mar 2014, 7:02

^^ Denk dat de uitbouw van de N33, en de verbeteringen aan de N366 (en straks de aanpak van Groningen) wellicht ook een positief effect hebben op de regio. Al rijden velen ook via de N34 naar Groningen toe, en dat blijft drama bij de rotonde van Gieten. En daar staan de Qbuzzen ook allemaal in. Maar als ik de reistijd Veendam-Groningen zie, en dat je dan nog door moet naar Stadskanaal, dan moet ik nog zien of de trein sneller gaat worden dan de Qbuzzen buiten de spits.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Peter » do 13 mar 2014, 9:22

Zoals elders al eens gesteld heeft men bij de rotonde van Gieten een stomme ontwerpfout gemaakt, waarschijnlijk omdat men teveel naar veiligheid en ontwerpregels gekeken heeft en niet naar capaciteit. Sinds de N33 onderdoorgang zou de capaciteit van het plein met 100% gestegen moeten zijn, maar het is maar 30% of zo, doordat de rotonde zelf denk ik 40% capaciteit heeft ingeboet. De op- en afritten naar de N34 moeten (zoals vroeger) verder uit elkaar, zodat oprijdend verkeer sneller de rotonde op durft. Een andere mogelijk is een by-pass N33zuid>N34 zuid (en mogelijk ook N33noord>N34noord en N34 noord > N33ziod)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » do 13 mar 2014, 22:47

Ik denk dat het bijna meer zin heeft om de N 381 op te waarderen tot autosnelweg waardoor ook tussen Emmen en Groningen een aantrekkelijke 120 km/h route kan ontstaan. De N 34 zelf verbreden schijnt niet evident te zijn: doorsnijdt een aantal waardevolle landschappen en natuurgebieden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Groningen » zo 16 mar 2014, 18:27

^^ De N381 ook. En het zou zonde zijn van al die pas aangelegde rotondes.

Maar ik denk niet dat dat veel verband houdt met een trein tussen Veendam en Stadskanaal. Die is leuk voor de fun, maar veel passagiers zul je er waarschijnlijk niet mee trekken en is het dus bij voorbaat te duur (en zeker per reiziger).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Peter » ma 17 mar 2014, 11:20

Vinny schreef:Ik denk dat het bijna meer zin heeft om de N 381 op te waarderen tot autosnelweg waardoor ook tussen Emmen en Groningen een aantrekkelijke 120 km/h route kan ontstaan. De N 34 zelf verbreden schijnt niet evident te zijn: doorsnijdt een aantal waardevolle landschappen en natuurgebieden.
Volgens mij doorsnijdt de N34 (ten noorden A37) geen enkel formeel natuurgebied (de N381 wel). Voor een snelweg zal te weinig verkeer zijn en het is ook geen vrachtroute (itt N33). Een 2+1 zie ik nog wel eens gebeuren of lokaal 2+2 (net als bij Emmen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » ma 17 mar 2014, 21:16

Volgens mij doorsnijdt de N34 (ten noorden A37) geen enkel formeel natuurgebied (de N381 wel)
Landschapoloog Kaaiman had ooit op het forum geschreven dat het de Hondsrug doorsneed en dat dit politiek controversieel was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Kaaiman » ma 17 mar 2014, 22:24

Klopt. Het gaat vooral om de landschappelijke en culturhistorische waarden, niet alleen natuur.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door mhkamp » vr 15 mar 2019, 11:18

De kogel is door de kerk

Vanaf 2025 moet de lijn Veendam - Stadskanaal geactiveerd zijn en delen de Star en Arriva gezamenlijk het spoor.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Jeff » za 16 mar 2019, 14:19

Wauw. Wauw. Wauw.
2x in een periode van verkiezingen en het gebeurt. oke, de echte credits gaan nog steeds naar de STAR voor alle moeite op de Veenlijn.

Daarentegen:
In het Noorden van Engeland (Yorkshire) wordt al jaren:
-gepraat,
-geprotesteerd,
-geld ingezameld

En de politiek doet alsnog niets. Zelfs verkiezingstijd levert niets op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » za 16 mar 2019, 14:37

Maar dit is een mooi voorbeeld van fopspeenpolitiek. De reistijd tussen Stadskanaal en Groningen per openbaar vervoer neemt nauwelijks af, maar de kiezer heeft wel de illusie dat er een nuttige investering wordt gedaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » za 16 mar 2019, 14:53

Reistijd Qliner 312 Stadskanaal Busstation - Groningen: 58 minuten
Geplande reistijd stoptrein Stadskanaal - Groningen: 41 minuten
Geplande reistijd sneltrein Stadskanaal - Groningen: 34 minuten

Hoezo, de reistijd neemt nauwelijks af? :dontknow: Er is hier toch sprake van een fikse verbetering in reistijd. En de trein zal niet in de file komen in de ochtendspits naar Groningen.

Ik denk dat er voor veel reizigers zeker wel een verbetering van de reistijd zal zijn. Denk ook aan meer regionale reizen, zoals van Stadskanaal naar Veendam of Hoogezand. Sowieso is de trein een hoogwaardiger vervoermiddel wat voor de ontsluiting van de Veenkoloniën alleen maar positief is.

Als de sneltrein in Groningen dan ook nog eens goed aansluit op de Intercity's van/naar de rest van Nederland, dan zal dat voor Stadskanaal ook een hele verbetering betekenen. Niet zozeer in reistijd, maar het scheelt de lange busrit naar Assen (en eventueel nog een extra overstap in Gieten), of de busrit naar Emmen om daar op de trein naar Zwolle over te stappen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Vinny » za 16 mar 2019, 14:55

Stadskanaal-Emmen-Zwolle zal wel sneller blijven dan via Groningen naar Zwolle en verder denk ik zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Coen Tunnel » za 16 mar 2019, 15:02

^^ Dat is nu al niet de snelste route. Stadskanaal-Zwolle is sneller via Assen dan via Emmen. De busrit naar Emmen kost zo'n drie kwartier en de trein Emmen-Zwolle is met meerdere tussenstops ook niet heel vlot.

Vanaf Stadskanaal via Emmen tegen de twee uur onderweg naar Zwolle. Als je met de sneltrein in 34 minuten van Stadskanaal naar Groningen kan rijden en een beetje goede aansluiting hebt op de Intercity naar Zwolle en verder, zou dat toch beduidend sneller moeten kunnen, in ongeveer 1 uur en 40 minuten. Zeker als er nog de snelle Intercity's gaan komen die Assen ook overslaan, waar momenteel over wordt gesproken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Jeff » za 16 mar 2019, 15:28

@Vinny: Dat wil ik in twijfel trekken.

G Maps geeft aan dat Qliner 318 ongeveer 58 minuten nodig heeft om de route Stadskanaal <> Groningen station te rijden.
Op voorwaarde dat er geen stops zijn tussen Stadskanaal en Veendam, kom ik uit op een reistijdwinst van ~ 10 a 12 min.
Dan heb je een concurrent van de auto: Volgens Kaaiman, ook ongeveer 45 mins onderweg is.

Ik weet niet wat de echte Vmax van de Arriva Diesel GWT's/Spurts zijn, maar als dat 100 km/h is, zou er tussen Groningen en Kropswolde nog een klein beetje tijd afkunnen eerst zoeken, dan schreeuwen :p

Ow.. Coen, je was mij al voor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [OV] Reactivering baanvak Veendam - Stadskanaal

Bericht door Victor » za 16 mar 2019, 20:07

Hetzelfde onderwerp in 3 topics, lijkt me niet nodig.

Plaats reactie